3

آیا منطقه ۱۰ تهران برای خرید آپارتمان مناسب است؟

  • کد خبر : 299167
  • 04 آذر 1402 - 11:46
آیا منطقه ۱۰ تهران برای خرید آپارتمان مناسب است؟
بسیاری از کارشناسان اقتصادی، موقعیت فعلی بازار مسکن را فرصتی مناسب برای خرید می‌دانند؛ در این میان بررسی‌ها نشان می‌دهد، منطقه 10 تهران در سال‌های اخیر، همواره جزو پرطرفدارترین مناطق پایتخت و اولویت عده زیادی برای خرید مسکن بوده است. اما مزایای خرید خانه در این منطقه چیست که آن را در کانون توجه متقاضیان مسکن قرار داده است؟ آیا وزن این مزایا بر معایب سکونت یا سرمایه‌گذاری در این منطقه می‌چربد؟

به گزارش عصرشهروند در اخبار اقتصادی ، گزارش‌‌های بانک مرکزی از تحولات بازار مسکن تهران در سال‌های اخیر نشان می‌دهد، منطقه ۱۰ همواره از پرطرفدارترین مناطق برای خرید و فروش ملک و آپارتمان بوده است. همچنین بر اساس داده‌های آماری، این منطقه در ۶ ماه ابتدایی سال ۱۴۰۲ روندی مطابق با مسیر کلی بازار مسکن طی کرده است، اما در مهرماه شاهد روندی متفاوت بوده است.

منطقه ۱۰ شهرداری تهران در جنوب غرب تهران قرار دارد و از شمال به خیابان آزادی، از جنوب به خیابان قزوین، از شرق به بزرگراه نواب صفوی و از غرب به بزرگراه یادگار امام محدود می‌شود. از مهم‌ترین خیابان‌های این منطقه می‌توان به جیحون، خوش، قصر الدشت، کارون و رودکی (سلسبیل)، خیابان جمهوری اسلامی و خیابان سینا (محبوب مجاز) اشاره کرد.

استقبال همیشگی از بازار ملک منطقه ۱۰، این سوال را ایجاد می‌کند که خرید مسکن در این منطقه برای تقاضای مصرفی یا سرمایه‌گذاری، چه مزایا و معایبی دارد؟ آیا خرید خانه در منطقه ۱۰ سودآور است؟

ویژگی‌های خرید خانه در منطقه ۱۰

کارشناسان معتقدند خرید واحد مسکونی در منطقه ۱۰ شهرداری دو محور دارد؛ ابتدا اینکه قیمت آپارتمان در این منطقه متعادل است و وجود واحدهای ریزمتراژ نیز باعث می‌شود متقاضیان با بودجه‌های پایین نیز توانایی خرید داشته باشند. از سوی یگر این منطقه دسترسی خوبی برای رفت و آمد دارد؛ زیرا هم از ایستگاه‌های متروی متعددی برخوردار است و هم چند اتوبان در نزدیکی آن قرار دارد. البته این پایان ماجرا نیست.

این محدوده با وجود تراکم بالای جمعیتی که دارد زیرساخت مناسبی برای آن طراحی نشده و در نتیجه، این معضل ممکن است زندگی را برای برخی در شرایط سخت‌تری قرار دهد. همچنین نوسازی بافت شهری نیز تا اندازه زیادی صورت نگرفته و فراوانی بافت فرسوده را می‌توان یکی دیگر از معایب آن دانست. البته این ویژگی‌ها تنها نقطه اتکا برای خرید مسکن نیست و بررسی آمارهای رسمی مربوط به آن نیز می‌تواند برای خریداران کمک بزرگی باشد.

روند معاملات در منطقه ۱۰

جزئیات گزارش‌های بانک مرکزی از تحولات بازار مسکن تهران در فروردین‌ماه سال جاری، حاکی از آن است که تعداد معاملات ملک در منطقه ۱۰ تا ۱۸۹ فقره کاهش داشته است؛ این در حالی‌ست که تعداد کل معاملات در این بازه تنها هزار و ۷۵۷ عدد برآورد شده و پرطرفدارترین محدوده تهران یعنی منطقه ۵ معادل ۲۲۵ فقزه خرید و فروش داشته است.

در اردیبهشت‌ماه امسال با فاصله گرفتن از هیاهوی سال نو، بار دیگر معاملات به جریان افتاده و در این منطقه تا ۳۴۸ عدد بالا آمده است، اما این روند پایدار نبوده و با وجود افزایش قیمت در ماه بعد یعنی خردادماه ۱۴۰۲ به ۲۶۶ عدد می‌رسد. از این بازه به بعد بازار وارد رکود خود می‌شود و تا پایان تابستان تا ۳۲۳ عدد پایین می‌آید، اما در مهرماه ورق بازی برمی‌گردد و همراه با افزایش دوباره قیمت‌ها تعداد معاملات نیز خود را به نزدیکی ۲۹۳ عدد می‌رساند.

در این بازه، تعداد کل معاملات مسکن شهر تهران، با وجود آنکه در کانال دو هزار تایی دست و پا می‌زد به سه هزار و ۱۳۲ عدد رسیده و متوسط قیمت مسکن نیز بر خلاف فاز تابستانی آن از کانال ۷۵ میلیون تومان به کانال ۷۶ میلیون تومان بازمی‌گردد. منطقه ۱۰ در ۶ ماه ابتدایی سال از سه گزینه ابتدایی متقاضیان برای خرید و فروش آپارتمان در تهران بوده است.

متوسط قیمت خانه در منطقه ۱۰

متوسط قیمت مسکن در منطقه ۱۰ روندی همسو با متوسط قیمت مسکن در تمام مناطق دارد. متوسط قیمت مسکن در این محدوده طی فروردین ۱۴۰۲ معادل متری ۵۸ میلیون تومان بوده است؛ در همین بازه، متوسط قیمت در کل تهران از ۶۶ میلیون تومان عبور کرده است.

متوسط قیمت مسکن در منطقه تا پایان بهار خود را به حدود ۶۲ میلیون تومان می‌رساند؛ این در حالی‌ست که متوسط قیمت کل در آذر سال ۱۴۰۱ معادل ۴۸ میلیون تومان برآورده شده است. متوسط قیمت در تهران و در خردادماه ۱۴۰۲ افزایشی سرسام‌آور را تجربه کرده و از ۷۸ میلیون تومان می‌گذرد.

البته از تیرماه همسو با تعداد معاملات، متوسط قیمت مسکن نیز کاهش می‌یابد تا آنجا که در شهریورماه تا ۵۷ میلیون و ۷۸۰ هزار تومان عقبگرد می‌کند.  بررسی آگهی‌ها نشان می‌دهد متقاضیان با حدود قیمتی ۲٫۵ تا سه میلیارد تومان هنوز می‌توانند در این محدوده آپارتمان‌های کوچک‌متراژ خریداری کنند.

برای مثال قیمت یک آپارتمان ۴۰ متری در خیابان بریانک که سال ساخت آن به ۱۳۹۴ بازمی‌گردد دو میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان تعیین شده است و آپارتمانی دیگر با متراژی حدود ۶۵ متر با عمری ۲۲ ساله، معادل دو میلیارد و ۹۸۰ میلیون تومان قیمت دارد.

واحدهایی با عمر نهایتا ۱۲ سال در کانال سه میلیارد تومان قیمت‌گذاری می‌شوند. اکنون یک واحد ۵۰ متری که در سال ۱۳۹۱ ساخته شده است، سه میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان قیمت گذاری شده است. همچنین با حدود قیمت بیش از چهار میلیارد تومان نیز می‌توان آپارتمان‌هایی با متراژ بالاتر خریداری کرد. برای مثال آپارتمانی با متراژ ۹۶ متر و سال ساخت ۱۳۹۰ در منطقه سلسبیل چهار میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان قیمت خورده است.

در منطقه ۱۰ خانه بخریم یا نه؟

همان‌طور که بررسی شد، متوسط قیمت مسکن در منطقه ۱۰ نسبت به برخی دیگر از مناطق تهران شرایط بهتری دارد و به همین دلیل به‌ویژه برای سرمایه‌گذاران فرصتی را مهیا می‌کند تا با بودجه‌های مختلف وارد بازار شوند؛ این در حالی‌ست که به دلیل تعداد بالای معاملات نسبت به باقی مناطق، احتمال نقدشوندگی واحد خریداری شده در فرصت بعدی بالا می‌رود.

همچنین همان‌طور که به آن اشاره شد این محدوده دسترسی نسبتا مناسبی برای ساکنان فراهم می‌کند. بنابراین این منطقه برای کسانی که بودجه محدودی دارند و به دنبال رفت و آمد راحت‌تر به مناطق مختلف هستند بستر مناسبی را فراهم می‌کند.

با این حال، خرید در منطقه ۱۰ به برخی نیز توصیه نمی‌شود! این افراد کسانی هستند که زیرساخت منطقه برای آنها اهمیت دارد و حجم بالای جمعیت و آلودگی هوا باعث می‌شود احساس کنند رفاه زندگی تا اندازه چشمگیری کاهش پیدا کرده است.

وقت خرید خانه است؟

اما شرایط کلی اقتصاد برای خرید مسکن چگونه است و آیا اکنون زمان خوبی برای ورود به بازار مسکن محسوب می‌شود یا خیر؟ فرشید پورحاجت،  ﺩﺑﯿﺮ ﮐﺎﻧﻮﻥ ﺳﺮﺍﺳﺮی ﺍﻧﺒﻮﻩﺳﺎﺯﺍﻥ مسکن در این مورد به تجارت‌نیوز گفت: «کاهش قدرت خرید مردم باعث شده است به سمت مناطقی کشیده شوند که هزینه سرمایه‌گذاری در آنها پایین‌تر است. مردم هنگامی که با کمبود منابع مواجه هستند خانه‌هایی را خریداری می‌کنند که با سرمایه آنها همخوانی داشته باشد.»

او ادامه داد: «امروز شرایط به‌نحوی است که هر کسی در هر نقطه از کشور قصد خرید مسکن را داشته باشد اکنون بهترین زمان برای ورود به بازار است!» پورحاجت همچنین بیان کرد: « ثبات مناسبی بر بازار حاکم شده و سرعت تورم در مسکن پایین آمده است. این کاهش نرخ تورم در حوزه مسکن شرایط را برای کسانی که تمایل دارند به بازار با ریسک کمتری وارد شوند مهیا کرده است.» منبع

لینک کوتاه : https://asrshahrvand.com/?p=299167

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

.
.

ارائه خدمات مالی و مالیاتی در موسسه حسابداری محاسبان تلاشگر خبره

.

درباره پایگاه خبری عصر شهروند: عصر شهروند رسانه ای تخصصی در حوزه اخبار شهری است که با کنار گذاشتن ملاحظات و تعارفات معمول در پایگاه های خبری تحلیلی ، مطالبات و مشکلات شهروندان را در زمینه های گوناگون پیگیری می کند . از جمله اولویت های سایت عصر شهروند ، بازتاب واقعی اخبار استان تهران ،نگاه تحلیلی به مسائل و مشکلات شهروندان تهرانی ، نهایت دقت و سرعت در بازنشر اخبار ، رعایت امانتداری در خبرهای نقلی و دید همه جانبه ،صادقانه و بیطرفانه در تولید خبر است . عصر شهروند همه تلاش خود را برای ایجاد روحیه امیدواری در بین همشهریان تهرانی و پرهیز از ایجاد تشویش در جامعه می کند . امید است به یاری شما همشهریان عزیز عصر شهروند بتواند گامی هرچند کوچک در مسیر اطلاع رسانی صحیح و مفید در جامعه بردارد و پیگیر مشکلات و دغدغه های شهروندان از اعضای شورای شهر تهران ، مدیران و مسئولین استان تهران باشد .