7

افزایش ایمنی معابر ؛ مهمترین مسئله شهرداری تهران

  • کد خبر : 299172
  • 04 آذر 1402 - 11:55
افزایش ایمنی معابر ؛ مهمترین مسئله شهرداری تهران
در حال حاضر لایحه نظام‌نامه HSE برای شورای شهر ارسال شده است و در کمیسیون و کمیته ایمنی و مدیریت بحران درحال بررسی است تا نظام‌نامه HSE در شهرداری تهران برای تصویب به صحن شورا بیاید.

مهم‌ترین مسئله‌ای که در راستای افزایش ایمنی معابر در شورای اسلامی شهر تهران پیگیری می‌شود، موضوع HSE است. قسمتی از HSE در شهرداری تهران به‌صورت تشریفاتی انجام می‌شد. پیمانکارانی که پروژه‌هایی را در سطح شهر اجرا می‌کردند، برای بستن قرارداد باید یکسری از الزامات HSE را ارائه می‌کردند، اما اگر اجرای این الزامات را رعایت نمی‌کردند، هیچ برخوردی با آنها صورت نمی‌گرفت و جریمه‌ای اعمال یا اخطاری داده نمی‌شد.

در نتیجه درحال پیگیری هستیم تا موضوع HSE به‌صورت عملیاتی اجرا شود. به این صورت که اگر پیمانکاری از شهرداری تهران اصول و موازین مربوط به HSE را رعایت نکرد، در مرحله اول اخطار لازم را دریافت کند و پس از آن درصورت تداوم نادیده گرفتن این موضوع، در مرحله بعد جریمه شود و در مرحله بعدی در لیست سیاه قرار بگیرد و شهرداری دیگر با این پیمانکار همکاری نداشته باشد. این فرایندی است که قبلا اجرایی نمی‌شد؛ لذا رعایت HSE دچار افول شده بود و رویکرد سیستمی بر آن حاکم نبود.

این موضوع به‌صورت ویژه در حال پیگیری است و آخرین دستورالعمل‌های HSE توسط سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران به‌روزرسانی می‌شود و پس از آن از طرف شهردار تهران ابلاغ خواهد شد تا ان‌شاءالله این فرایند به شکل دقیق و مطلوب در شهر تهران پیگیری و اجرا شود. در مواردی که شهرداری تهران وظیفه نگهداری و کار عمرانی و توسعه‌ای دارد، موضوع HSE باید در تمام موارد رعایت شود.
در حال حاضر لایحه نظام‌نامه HSE برای شورای شهر ارسال شده است و در کمیسیون و کمیته ایمنی و مدیریت بحران درحال بررسی است تا نظام‌نامه HSE در شهرداری تهران برای تصویب به صحن شورا بیاید. مراحل کار هم به این صورت است که نظام‌نامه باید تصویب شود و پس از آن با اعلام شهردار تهران، این موضوع در شهرداری تهران اجرایی خواهد شد.

البته ما در شورای اسلامی شهر تهران متوقف به این موضوع نشده‌ایم و از شهرداری تهران خواسته‌ایم که به موازات فرایند تصویب نظام‌نامه، اجرای این موضوع در شهرداری تهران را شروع کنیم و این موضوع درحال پیگیری است. البته این گلایه‌مندی هم وجود دارد که کار، آن سرعتی که باید داشته باشد را ندارد. یکی از اقدامات مهمی که انجام شد، ما ساختار HSE را در مناطق ۲۲گانه ایجاد کردیم و هم‌اکنون اداره HSE در مناطق ۲۲گانه تاسیس شده و ذیل شهرداران مناطق کار می‌کنند.

پیش از این ما یک مسئول HSE بدون ساختار سازمانی در مناطق داشتیم و در یکسری از مناطق ذیل معاونت خدمات شهری یا معاونت برنامه‌ریزی فعالیت داشتند و الزامات آنطور که باید و شاید اجرایی نمی‌شد. درحال حاضر اداره HSE تصویب شده و ذیل شهردار منطقه کار می‌کند و نظام‌نامه مربوط به آن نیز در حال تصویب شدن است. امیدوار هستیم این فرایند اجرایی شدن کار به شکل مطلوب پیش برود و شاهد کاهش حوادث در شهر تهران باشیم. شاید یکی از دلایلی که باعث شده این نظام‌نامه طولانی شود، این است که ما در کنار ایمنی، بحث محیط‌زیست و سلامت را هم موازی پیش می‌بریم و این موضوع باعث شده تا کار یک مقدار سخت شود. یک زمان هست که صرفا به موضوع ایمنی پرداخته می‌شود، اما HSE همزمان موضوعات ایمنی، سلامت و محیط‌زیست را شامل می‌شود و دربر می‌گیرد. در نتیجه یکی از دلایل زمان‌بر شدن این موضوع جامع بودن آن است و اینکه باید دقت شود تا با کار ادارات سلامت و اداره کل محیط‌زیست تداخل پیدا نکند و کار در قالب یک هم‌افزایی جلو برود.

اگر حادثه‌ای برای شهروندان در شهر پیش بیاید، اگر این حادثه به اهمال شهرداری تهران در انجام وظایفش برگردد، طبیعتا شهرداری هم باید پاسخگو باشد. درحال حاضر هم اگر اتفاقی می‌افتد مردم در مراجع قضایی شکایت و پیگیری و مراجع قضایی به موضوع رسیدگی می‌کنند. منبع

لینک کوتاه : https://asrshahrvand.com/?p=299172

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

.
.

ارائه خدمات مالی و مالیاتی در موسسه حسابداری محاسبان تلاشگر خبره

.

درباره پایگاه خبری عصر شهروند: عصر شهروند رسانه ای تخصصی در حوزه اخبار شهری است که با کنار گذاشتن ملاحظات و تعارفات معمول در پایگاه های خبری تحلیلی ، مطالبات و مشکلات شهروندان را در زمینه های گوناگون پیگیری می کند . از جمله اولویت های سایت عصر شهروند ، بازتاب واقعی اخبار استان تهران ،نگاه تحلیلی به مسائل و مشکلات شهروندان تهرانی ، نهایت دقت و سرعت در بازنشر اخبار ، رعایت امانتداری در خبرهای نقلی و دید همه جانبه ،صادقانه و بیطرفانه در تولید خبر است . عصر شهروند همه تلاش خود را برای ایجاد روحیه امیدواری در بین همشهریان تهرانی و پرهیز از ایجاد تشویش در جامعه می کند . امید است به یاری شما همشهریان عزیز عصر شهروند بتواند گامی هرچند کوچک در مسیر اطلاع رسانی صحیح و مفید در جامعه بردارد و پیگیر مشکلات و دغدغه های شهروندان از اعضای شورای شهر تهران ، مدیران و مسئولین استان تهران باشد .