9

افزایش ۲۵ درصدی کرایه مترو در سال ۱۴۰۲

  • کد خبر : 295153
  • 21 اسفند 1401 - 15:49
افزایش ۲۵ درصدی کرایه مترو در سال ۱۴۰۲
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران از تصویب افزایش 25 درصدی کرایه مترو در سال 1402 در صحن شورای اسلامی شهر تهران خبر داد.

به گزارش عصرشهروند در اخبار شورای شهر ، رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران در جلسه یک صد و سی و پنجم شورای ششم که به موضوع تعیین نرخ کرایه وسایل نقلیه عمومی (مترو، اتوبوس و تاکسی) اختصاص داشت، زمان اجرایی شدن نرخ های جدید را اول اردیبهشت ۱۴۰۲ اعلام کرد و گفت: در نرخ جدید، بر اساس ورودیه هر مسافر و میزان پیمایش، تعیین قیمت شده است.

سید جعفر تشکری هاشمی با اعلام اینکه نرخ بلیت مترو برای ساعات پیک و غیر پیک، مبالغ متفاوتی در نظر گرفته شده است، افزود: اگر شهروندی از طریق سامانه تهران من یا دستگاه‌های الکترونیکی داخل ایستگاه‌ها، اقدام به خرید بلیت مترو کند، از ۱۰ درصد تخفیف برخوردار می‌شود.
وی با تأکید بر تخفیف ۱۵ درصدی بلیت مترو در ساعات غیر پیک، گفت: برای تردد در خطوط شهری مترو، عدد پایه برای مسافران ۲۲۹۵ تومان در نظر گرفته شده اما اگر مسافران در ساعات پیک تردد کنند، این مبلغ ۲۷۰۰ تومان و برای مسافرانی که به صورت حضوری بلیت خریداری می‌کنند، مبلغ مذکور ۲۵۵۰ تومان پیش‌بینی شده است.
وی با اشاره به اینکه مبلغ ورودیه مترو، تا حداکثر ۳۹۰۰ تومان پیشنهاد شده و با اضافه شدن هر کیلومتر پیمایش، ۲۰ تومان به مبلغ کرایه اضافه خواهد شد، اظهار کرد: برای مسافران متروی تهران – کرج، حداقل ۳۲۱۳ تومان و در صورت خرید پشت گیشه و تردد در زمان اوج سفر، حداکثر ۴۲۰۰ تومان افزایش را شاهد خواهیم بود‌.
تشکری هاشمی، حداکثر پیمایش مسافران مترو در تهران را ۳۴ کیلومتر، اعلام و تأکید کرد: پیمایش مسافران متروی کرج، بیش از ۸۰ کیلومتر است اما همان مبنای ۳۴ کیلومتر برای آن در نظر گرفته شده است.
وی با بیان اینکه برای مسافرانی که از هشتگرد وارد خطوط متروی تهران می‌شوند، بر مبنای تردد در ساعت پیک و خرید بلیت الکترونیک از ۶۲۷۳ تومان تا ۸۲۰۰ تومان در نظر گرفته شده است، تصریح کرد: مسافران متروی هشتگرد، بیش از ۱۶۰ کیلومتر در خطوط مترو طی می‌کنند.
تشکری هاشمی، مبلغ در نظر گرفته شده برای مسافران فرودگاه امام (ره) را از ۱۰۴۴۳ تومان تا ۱۱۶۲۵ تومان، اعلام کرد و گفت: میانگین افزایش نرخ بلیت مترو، حدود ۳۱ درصد بیشتر از سال قبل پیشنهاد شده که به مراتب کمتر از نرخ تورم در کشور است.
وی قیمت در نظر گرفته شده برای مسافرانی را که بلیت‌های کاغذی تک‌سفره خریداری می‌کنند، برای داخل تهران ۴ هزار تومان، کرج ۵ هزار تومان، هشتگرد ۸ هزار تومان و فرودگاه امام (ره) ۱۰ هزار تومان عنوان کرد و افزود: همچنین، برای خرید یک عدد کارت بلیت، مبلغ ۱۲ هزار تومان مشخص شده است.
تشکری هاشمی با اعلام اینکه تسهیلات اختصاص یافته به اقشار خاص برابر نظام یکپارچه برای گروه‌های حمایتی مانند بهزیستی و کمیته امداد مطابق با خدمات گذشته در نظر گرفته شده است، تأکید کرد: مبلغ قابل شارژ کارت‌بلیت‌، حداقل صد هزار تومان پیش‌بینی شده و شهروندانی که از کارت‌بلیت رایگان استفاده می‌کنند، می‌توانند ۴ سفر در روز انجام دهند.
وی با اعلام اینکه مبلغ کارت‌بلیت‌هایی که به صورت ویژه در اختیار افراد قرار می‌گیرد، ۳۰۰ هزار تومان پیش‌بینی شده و کارت‌بلیت خبرنگارانی که از طرح ترافیک استفاده می‌کنند نیز مانند گذشته شارژ خواهد شد، عنوان کرد: شهروندانی که در سال‌های ۱۳۸۵ تا ۱۳۹۸، کارت‌بلیت ودیعه‌ای دریافت کرده‌اند باید این کارت‌‌بلیت‌ها را ظرف سه ماه به مالکیت خود در آورند و در غیر این صورت با مراجعه به ایستگاه‌های مترو، ودیعه خویش را پس بگیرند.

علوی: توسعه حمل و نقل عمومی شعار ما بوده و تا آخر هم پای آن ایستاده ایم

سید احمد علوی عضو شورای اسلامی شهر تهران در جریان بررسی لوایح بهای خدمات در سال ۱۴۰۲ بخش حمل و نقل عمومی (مترو)اظهار داشت: ما در این دوره برای سال آینده ۱۰ هزار میلیارد از همه مجموعه های شهرداری و ماموریت‌ها کم کردیم و برای توسعه ناوگان در نظر گرفتیم تا بحث حمل و نقل عمومی را توسعه دهیم.
وی افزود: توسعه حمل و نقل عمومی شعار ما بوده و با همین شعار هم پیش می رویم و شهرداری هم باید پای آن بایستد اما اینکه بروند قیمت تمام شده را با قیمت تمام شده یک شرکت دیگر که خودمان می دانیم هزینه های آن چقدر است آنگونه برای مردم حساب می کنیم درست نیست.
عضو شورای اسلامی شهر تهران افزود: آقایان گزارش دهند که چگونه حساب کردند که به آن عدد نرسیدند؟ شما هم اکنون فرمول آن قیمت تمام شده را در بیاورید مشخص می شود که چقدر از آن مربوط به هزینه های خود آن مجموعه است که گیر و دار دارد.

ناصر امانی: نگران عدم استفاده شهروندان از مترو با گران شدن نرخ بلیت هستیم

ناصر امانی در ادامه در طرح موضوعی با تاکید بر اینکه در حال حاضر بیشترین استفاده از وسلیل حمل و نقل عمومی در تهران به مترو احتصاص دارد که بطور میانگین سهمی بالغ بر ۱ میلیون سفر روزانه دارد و عموما شامل کسانی می شود که خودرویی در اختیار ندارند گفت: ما نباید با افزایش قیمت بلیت شبکه حمل و نقل عمومی بخصوص مترو امکان حداکثری از حمل و نقل پاک، سریع و انبوه بر را کاهش دهیم؛ از این رو با توجه به اعلام تورم ۴۶ درصد ما لزوما الزامی نداریم که برابر با نرخ تورم هزینه های بلیت را افزایش دهیم.
وی با ابراز نگرانی از کاهش استفاده از شبکه حمل و نقل ریلی از سوی شهروندان اظهار داشت: یکی از دلایل کاهش سفرها با مترو بروز اپیدمی کرونا بود و دیگری عدم توسعه کامل و دسترسی سهل شهروندان به ایستگاه هاست و حالا با این نرخ گذاری نگران این هستیم که بخشی از جمعیت تهران که مترو جزو اولویت های سفر درون شهری آنها محسوب می شد از دست برود و ظرفیت های فعلی بیشتر از قبل بلااستفاده باقی بماند.

آخوندی: نرخ بلیت مترو در سال آینده را افزایش ندهید

محمد آخوندی رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران با ارائه این پیشنهاد که نرخ بلیت مترو در سال آینده نسبت به امسال افزایش پیدا نکند، گفت: مابه التفاوت را شهرداری به مترو بپردازد و ما در تفریغ بودجه لحاظ کنیم، عدد اختلافی ۳۰۰ تا ۳۵۰ میلیارد تومان است و برای این افزایش درآمد، شهرداری را مکلف به پرداخت مابه التفاوت کنیم.
وی با بیان اینکه پنج هزار و ۸۴۰ میلیارد تومان برای بهره برداری مترو پیش بینی شده است، یادآور شد: سه هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان برای مابه التفاوت بلیت مترو و بیش از دو هزار میلیارد تومان نیز برای اورهال پیش بینی شده و می توان از مسیر صرفه جویی، هزینه ها را تأمین کرد نه اینکه هزینه ها را از مردم بگیریم.

چمران: باید درآمد افراد را افزایش داد نه اینکه قیمت بلیت را پایین نگه داشت

مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه چرا ما باید بگوییم نرخ ها همین میزان باشد، اظهار کرد: اگر اینگونه عمل کنیم برای سال بعد از آن، باید رقم افزایش دو برابری باشد و این فشار وارد می کند.
وی افزود: ما ۱۰ هزار میلیارد تومان را برای توسعه شبکه مترو و اتوبوس در نظر گرفته ایم و این رقم برای بلیت مترو نیست؛ قیمت بلیت مترو و اتوبوس یکی از ارزان ترین قیمت هاست و حتی با کشورهای همسایه نیز قابل مقایسه نیست.
رئیس شورای اسلامی شهر تهران تأکید کرد: اگر مترو به درستی خدمات ارائه دهد و به موقع حرکت کند و مردم منتظر نمانند، قطعاً از مترو استفاده خواهند کرد و با خودروی شخصی خود تردد نمی کنند.
وی با بیان اینکه بلیت مترو در تهران نصف قیمت بلیت در مشهد است، یادآور شد: باید درآمد افراد را افزایش داد نه اینکه قیمت بلیت را پایین نگه داشت؛ چراکه تغییر یکباره آن به مردم فشار خواهد آورد.
چمران با اعلام اینکه نباید به مردم و رانندگان فشار وارد شود، تصریح کرد: اینکه رانندگان برای تعمیر و نوسازی اتوبوس اقدام نمی کنند، به این دلیل است که به صرفه نیست و درآمد آنها پایین است و از طرفی قشر مستضعف نیز از اتوبوس استفاده می کنند و باید به آنها نیز فکر کرد.

پیرهادی: پیشنهاد تخفیف برای استفاده کنندگان از مترو در روزهای آلود تهران

مهدی پیرهادی رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورا نیز در ادامه این جلسه با بیان اینکه پنج هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان بودجه برای بهره برداری مترو در نظر گرفته شده است، اظهار کرد: قیمت بلیت با هزینه استهلاک ۱۶ هزار تومان و بدون هزینه استهلاک ۱۲ هزار و ۵۲۰ تومان است اما به صورت میانگین سه هزار و ۱۷۰ تومان از مردم دریافت و در واقع ۷۵ درصد یارانه از سوی ما پرداخت می شود.
وی تأکید کرد: پیشنهاد بنده این است که رقم بلیت حداکثر ۲۵ درصد افزایش پیدا کند و در روزهای آلودگی هوا و اجرای طرح زوج و فرد از درب منزل، تخفیف برای استفاده از حمل و نقل عمومی در نظر گرفته شود.
در ادامه مهدی چمران اعلام کرد: افزایش قیمت بلیت مترو حداکثر ۲۵ درصد و میزان تخفیف خرید بلیت در ساعات غیر اوج سفر نیز ۱۰ درصد باشد.

معاون شهردار: شناور بودن قیمت بلیت مترو برای کسب درآمد نیست

در ادامه بررسی این بخش از لوایح خدمات ۱۴۰۲ شهرداری تهران، جلا بهرامی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، در واکنش و پاسخ به تذکرات اعضا، در خصوص نرخ بلیت و کرایه وسایل حمل و نقل و عمومی اظهار کرد: قیمت بلیت باید به گونه‌ای باشد که مردم بتوانند با حداقل قیمت، حداکثر استفاده را از ان داشته باشند اما باید این نکته را نیز در نظر گرفت که میزان اورهال هر واگن از درآمد آن بیشتر است؛ مقرر شده است در ساعات غیر پیک ۱۵ درصد تخفیف داده شود که در مجموع با احتساب تخفیف ۱۰ دردصدی کارت بلیت، میزان تخفیف به ۲۰ درصد رسیده است.
وی در ادامه تصریح کرد: دلیل شناور بودن نرخ بلیت، کسب درآمد نبوده بلکه به این دلیل بوده که شهروندان در ساعات غیرپیک بتوانند از مترو استفاده کنند.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در ادامه با بیان اینکه اعداد و ارقامی که برای خطوط طولانی پیش بینی شده مسافران حداقلی دارد، خاطرنشان کرد: ایستگاه‌هایی مانند هشتگرد و فرودگاه امام (ره) مسافران حداقلی دارند و یارانه بلیت مترو کرج نیز توسط شهرداری تهران پرداخت می‌شود.
بهرامی افزود: افزایش قیمت ۳۱ درصدی نرخ بلیت مترو به این منظور انجام می‌شود که بتوانیم خدمات رسانی بهتری به شهروندان تهرانی داشته باشیم.

امانی: دولت یک سوم از سهم خود درخصوص بلیت مترو را برعهده گرفت

ناصر امانی، عضو شورا در قالب تذکری گفت: یکی از دلایلی که تاکنون در شورا در خصوص افزایش نرخ بلیت مترو و اتوبوس تصمیم‌گیری می‌شد این بود که دولت یک سوم سهم خود را پرداخت نمی‌کرد، اما امسال برای اولین بار طبق اظهارات شهردار تهران دولت یک سوم حق خود را پرداخت کرده است، اگر این پرداخت انجام شده است و امیدوارم که تداوم داشته باشد، بهتر است که فشار را از مردم برداریم.
وی افزود: استراتژی ما در خصوص حمل و نقل عمومی حداکثر استفاده و حداقل افزایش نرخ بلیت است که حداکثر استفاده توسط دو گروه یعنی مردم و مدیریت شهری که باید حداکثر استفاده از ظرفیت مترو را داشته باشد، رخ می‌دهد، اگر معجزه‌ای رخ داده و دولت پذیرفته که یک سوم سهم خود را پرداخت کند جای تشکر و قدردانی دارد، لذا درخواست می‌شود که در خصوص افزایش قیمت‌ها، شفاف سازی شود.
بهرامی در پاسخ به تذکر امانی توضیح داد: در ساعت اول صبح که کارگران بومی شهر از مترو استفاده می‌کنند، تخفیف ۱۵ درصدی پیش بینی شده است که استفاده از کارت بلیت نیز تخفیف ۱۰ درصدی را به همراه دارد.

علوی: ما نباید هزینه ساخت را از مردم بگیریم

علوی طی تذکری در ادامه بیان کرد: سالهاست شرکت مترو با این مشکلات درگیر است، اما آن را حل نمی‌کنیم و سپس گزارش می‌کنیم که قیمت تمام شده آن این مقدار است، ما هزینه ساخت را که نمی توانیم از مردم بگیریم چون بر عهده مدیریت شهری و دولت است و باید انجام دهند، این شکل که دوستان توضیح می‌دهند مناسب نبود.

آخوندی: شرکت مترو با صرفه جویی هزینه های خود را تامین کند

در جریان بررسی این لایحه، آخوندی با تایید تذکرات ارائه شده از سوی اعضا، تاکید کرد: قرار نیست هزینه ساخت از جیب مردم تامین شود چرا که آن‌ها توان پرداخت آن هزینه‌ها را ندارند؛ نکته‌ای که در اینجا مطرح است این است که در سال آینده برای شرکت بهره برداری مترو سه هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان مابه التفاوت بلیت مترو در بودجه در نظر گرفتیم که ۲۵۴۰ میلیارد تومان هم برای اورهال در نظر گرفته شده است و این بیش از آنچه در لایحه شهرداری پیشنهاد شده، است.
آخوندی ادامه داد: سوالی که در اینجا مطرح این است که لایحه مزبور تا چه اندازه دریافت این شرکت را از محل بلیت مترو افزایش می‌دهد؟ ۳۰۰ تا ۳۵۰ میلیون تومان میلیارد تومان؛ ما نمی‌توانیم بیش از ۲۰ تا ۲۵ درصد افزایش در نظر بگیریم، شرکت می‌تواند با صرفه جویی در حوزه‌های دیگر هزینه های خود را تامین کند، قرار نیست مردم این هزینه را پرداخت کنند.

ضرر ۲۰۰ هزارتومانی استفاده کنندگان از خودرو شخصی به اقتصاد کشور

عباسی در ادامه روند بررسی این لایحه گفت: از منظر شهری هر فرد در صورت عدم استفاده از مترو باید از خودروی شخصی استفاده کند که میانگین آن در روز ۴ تا ۵ لیتر است که با قیمت جهانی نزدیک به دویست هزار تومان به اقتصاد کشور آسیب می‌زند که این تبعات خود را از جمله افزایش ترافیک در پی دارد؛ خارج از نگاه‌های عدالت محور، در خصوص حمل و نقل عمومی باید راحت تر برخورد کنیم تا افراد تشویق شوند، بنابراین ما اجازه افزایش نرخ بلیت را نداریم .

کاشانی: ما به دنبال عوام‌فریبی نیستیم

کاشانی نیز در ادامه با بیان اینکه ما به دنبال عوام‌فریبی نیستیم که بگویم مثلا مترو مجانی شود، متذکر شد: همه می‌دانند که حمل و نقل عمومی ما در سطح دنیا یکی از ارزان ترین حمل و نقل‌ها است اما درآمدی که برای مردم متصور است با هزینه‌های آن‌ها قابل جمع بندی نیست، در کشوری که افزایش حقوق مردم به اندازه ۲۰ تا ۲۵ درصد است، پیشنهاد می‌شود افزایش تا سقف ۲۵ درصد باشد.
گفتنی است در پایان بررسی لوایح بهای خدمات در سال ۱۴۰۲ شامل تعیین نرخ بلیت و کرایه وسایل حمل و نقل عمومی با رأی اکثر اعضای شورای شهر تهران بهای بلیت مترو برای سال آینده ۲۵ درصد افزایش یافت؛ پس ۱۰ درصد تخفیف در ساعت اوج سفر نیز از سوی اعضای شورا به تصویب رسید.
در ادامه بر اساس رأی اعضای شورای شهر تهران سقف افزایش قیمت خطوط ۵۰ نیز درصد شد و این در حالی است که بلیط ورودی مترو به قیمت حدود ۳ هزار تومان رسید. منبع

لینک کوتاه : https://asrshahrvand.com/?p=295153

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۱
  1. اتفاقا شناور بودن برای شماها سود تراکنش میره تو جیب دولت بانک شهر بهترین سود از تراکنش های مترو داره میخوره هر ایستگاه حداقل سه هزار خورده ای مسافر داره

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

.
.

ارائه خدمات مالی و مالیاتی در موسسه حسابداری محاسبان تلاشگر خبره

.

درباره پایگاه خبری عصر شهروند: عصر شهروند رسانه ای تخصصی در حوزه اخبار شهری است که با کنار گذاشتن ملاحظات و تعارفات معمول در پایگاه های خبری تحلیلی ، مطالبات و مشکلات شهروندان را در زمینه های گوناگون پیگیری می کند . از جمله اولویت های سایت عصر شهروند ، بازتاب واقعی اخبار استان تهران ،نگاه تحلیلی به مسائل و مشکلات شهروندان تهرانی ، نهایت دقت و سرعت در بازنشر اخبار ، رعایت امانتداری در خبرهای نقلی و دید همه جانبه ،صادقانه و بیطرفانه در تولید خبر است . عصر شهروند همه تلاش خود را برای ایجاد روحیه امیدواری در بین همشهریان تهرانی و پرهیز از ایجاد تشویش در جامعه می کند . امید است به یاری شما همشهریان عزیز عصر شهروند بتواند گامی هرچند کوچک در مسیر اطلاع رسانی صحیح و مفید در جامعه بردارد و پیگیر مشکلات و دغدغه های شهروندان از اعضای شورای شهر تهران ، مدیران و مسئولین استان تهران باشد .