12
در سیصد و یکمین جلسه شورا بررسی شد:

الزام شهرداری به احداث پارکینگ های زیرسطحی

  • کد خبر : 281953
  • 23 خرداد 1400 - 14:22
الزام شهرداری به احداث پارکینگ های زیرسطحی
اعضای شورای شهر تهران طرح «الزام شهرداري به ارايه برنامه عملياتي احداث پاركينگ عمومي در شهر تهران و پاركينگهاي زير سطحي با رويكرد مشاركتي» را بررسی و به کلیات آن رای موافق دادند.

به گزارش عصرشهروند در اخبار شورای شهر، محمد سالاری گزارش دو کمیسیون شهرسازی-معماری و عمران-حمل و نقل را از طرح «الزام شهرداری به ارایه برنامه عملیاتی احداث پارکینگ عمومی در شهر تهران و پارکینگ های زیر سطحی با رویکرد مشارکتی » قرائت کرد و گفت: یک فوریت طرح الزام شهرداری تهران به ارایه برنامه عملیاتی احداث پارکینگ عمومی در شهر تهران و پارکینگ‎های زیر سطحی با رویکرد مشارکتی قبلا در صحن شورا به تصویب رسید و به کمیسیون‎های تخصصی ارجاع شد و حال خلاصه آن را در این گزارش ارائه می‎کنم.

سالاری ادامه داد: فلسفه ارائه این طرح اینست که یکی از مشکلات شهر تهران بعنوان پایتخت کشور، کمبود پارکینگ است و این ناشی از چندین دهه رویکرد خودرو محوری است که تمام فضای شهری به جای پارک اتومبیل تبدیل شده است.

او افزود: مدیریت شهری اقدامات گسترده‎ای را برای حل این مشکل پیش می‎برد و کمیسیون شهرسازی و معماری از حدود یک سال و نیم پیش قراردادی را با دانشگاه تهران منعقد کرده و پژوهش‎ها نشان می‎دهد که باید برای تامین پارکینگ در مرکز شهر ممنوعیت ایجاد کنیم. اما چیزی که در حال حاضر مطرح است این است که شهرداری تهران مالکیت فضاهای زیرسطحی را دارد و از این فضاها استفاده بهینه نشده است. لذا این طرح می‌گوید شهرداری با کمک سرمایه‎گذاران بخش خصوصی به ساخت پارکینگ در این فضاها روی بیاورد.
سالاری تشریح کرد: این طرح هفت ماده واحده و تعدادی تبصره دارد و از جمله محورهای آن، الزام شهرداری به بهنگام‎سازی مطالعات عرضه و تقاضای پارکینگ در سطح شهر تهران و ارائه برآورد تقاضای واقعی پراکینگ در سطح محلات است.

رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورا در ادامه خاطر نشان ساخت: همچنین انجام مطالعات قیمت‎سنجی و نرخ استفاده از پارکینگ جهت استفاده و قیمت‏گذاری، شناسایی و مکان‏یابی زمین‎ها و اراضی مستعد توسعه پارکنیگ عمومی و فضای زیرسطحی هستند و ارائه یک برنامه عملیاتی احداث پارکینگ، ارائه برنامه عملیاتی یک ساله احداث پارکینگ عمومی و محله‏ای، انجام مطالعات عارضه سنجی ترافیک برای پارکینگ‏ های طبقاتی و بازنگری سیاست‎های تشویقی احداث پارکینگ و حمایت از احداث پارکینگ‏های محله‎ای، استفاده از ظرفیت تسهیل‎گران و سرمایه‎گذاران، ارائه ظوابط و شیوه‎نامه پارکینگ‎های زیرسطحی ، استفاده بهینه از منابع موجود پارکینگ در سطح شهر تهران و… و در نهایت ایجاد نرم‏افزار تلفن همراه در بستر تهران من برای ارائه سرویس‏ های پارکینگ، ایجاد سازوکار صدور سند مالکیت پارکینگ‏ های خارج از ملک و… نیز از محورهای این طرح است.

شهربانو امانی در مقام مخالف گفت: آقای سالاری صحبت از نهضت پارکینگ سازی کردند، اما این مغایر ماده ۵۲  قانون برنامه سوم شهرداری و در راستای خودرومحوری است.
اما سید محمود میرلوحی بعنوان موافق خطاب به امانی گفت: مزیت‎های این طرح متنوع و متعدد است و این دغدغه‎ها در اینجا مطرح نیست.
وی افزود: محدوده شهر تهران در ۷۰۰ کیلومتر بسته شده است و نه می‎توان کوه البرز را جابجا کرد و نه کوه بی‏بی‎شهربانو و آرادکوه را و نه شهرهای اطراف تهران نظیر اسلامشهر و… را…
میرلوحی ادامه داد: نکته دیگر اینست که مرتب به تعداد اتوموبیل‎ها افزوده می‎شود و این‏ها به پارکینگ نیاز دارند. همچنین فضای زیر سطح دچار مانع نیست و می‎توان بدون از بین رفتن منظر شهر، در آنجا پارکینگ ایجاد کرد.
او در پایان گفت: به نظر من ایجاد پارکینگ لازم است و مانع انسان محوری شهر نیست. بهترین و راحت‎ترین و کم‎آسیب ‏ترین جا برای پارکینگ هم فضاهای زیر سطح است.

اما ناهید خداکرمی مخالفت نمود و گفت: دنیای متمدن امروز به سوی بازگشت به محیط زیست و انسان محور شدن شهرها پیش می‎رود و این درحالیست که ما به سمت خودرو محوری پیش می‎رویم. ما وظیفه داریم برای مردم تهران امکانات فراهم کنیم نه اتوموبیل‎های ایشان. وظیفه ما تامین رفاه و امکانات برای انسان‏ های مقیم تهران است.
اما حسن خلیل آبادی بعنوان موافق در پاسخ به خداکرمی گفت: این طرح برای رفع مشکل ترافیک بوده و محیط آن برای مناطق خارج از محدوده طرح ترافیک است. در مناطقی خانه‎ها بدون پارکینگ ساخته شده‏اند و شب‎ها بر سر جای پارک در سطح شهر درگیری بروز می‎کند.
خلیل آبادی ادامه داد: روزی سه میلیون نفر از شهرهای اطراف وارد تهران می‌شوند و جایی برای پارک خودرو ندارند.
او در پایان افزود: این طرح می‎تواند یک معضل اجتماعی را حل کند.
زهرا نژاد بهرام هم متذکر شد که: در گذشته به ساختمان‎های مختلفی در بافت فرسوده مجوز بازسازی داده شد درحالی که پراکینگ ندارند و حال با حجم کثیری از کمبود پارکینگ مواجه هستیم که این خود منجر به درگیری در سطح شهر شده است.
او افزود: این طرح به شهرداری می‎گوید، شهر را بررسی کن و نقاطی را برای پارکینگ انتخاب کن و به شورا ارائه کن تا مصوب شد.
نژاد بهرام ادامه داد: اینگونه پارکینگ‎ها محله‎ای هستند و سابقا هم این کار را کرده‎ایم و چهار پارکینگ کلید خورده است.
در نهایت کلیات طرح به رای گذاشته شد و با ۱۰ رای موافق به تصویب رسید .

سپس ناهید خداکرمی پیشنهاد کرد که توسعه و ساخت پارکینگ از منابع مالی شهرداری در مناطق مرکزی شهر شامل مناطق ۱۱، ۱۲، ۶ ممنوع شود.
سید محمود میرلوحی در پاسخ به او گفت: در حال حاضر با طرح ترافیک پذیرفتیم که ۱۲۰ هزار اتومبیل وارد محدوده طرح شود و ممکن است بعدی‎ها این تعداد را کمتر کنند.
وی افزود: این مسئولیت پارکینگ‎سازی مغفول مانده و ساخته نشده است و باید فکری برای آن کرد. ظرفیت پارکینگ در مناطق ۶،۱۱،۱۲ کم است و اگر ۱۰۰ هزار پارکینگ داشتیم وضع خیابان های ما چنین نبود.
زهرا نژاد بهرام نیز افزود: نمی‌توانیم مصوبه‎ای خلاف مصوبه‎های قبلی خود ارایه کنیم . سابقا شهرداری را مکلف به ساخت پارکینگ کردیم و حالا نمی‌توانیم او را در منطقه مثلا ۶ منع کنیم.
ذاکری نماینده شهرداری هم نظر شهرداری را منتقل نمود و اظهار داشت: تنها راه مقابله با محدودیت پارکینگ جلوگیری از ساخت پارکینگ نیست بلکه، خودرو ها و پارک ایشان را می‎توان با قیمت‎گذاری محدود و کنترل کرد.
او ادامه داد: برای پارکینگ‎های مرکزی شهر می‌شود قیمت بالاتر ارائه کرد و برای پارکینگ‎های نزدیک به محل‎های مسکونی می‎شود تعرفه ارزان‎تر ارائه کرد و بدین طریق می‏توان این مشکل را حل کرد. بنابراین تقاضای مناطق مرکزی ضریب کاهشی می‎خورد.
در پایان ادامه طرح به جلسه بعدی موکول شد. منبع

لینک کوتاه : https://asrshahrvand.com/?p=281953

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

.
.

ارائه خدمات مالی و مالیاتی در موسسه حسابداری محاسبان تلاشگر خبره

.

درباره پایگاه خبری عصر شهروند: عصر شهروند رسانه ای تخصصی در حوزه اخبار شهری است که با کنار گذاشتن ملاحظات و تعارفات معمول در پایگاه های خبری تحلیلی ، مطالبات و مشکلات شهروندان را در زمینه های گوناگون پیگیری می کند . از جمله اولویت های سایت عصر شهروند ، بازتاب واقعی اخبار استان تهران ،نگاه تحلیلی به مسائل و مشکلات شهروندان تهرانی ، نهایت دقت و سرعت در بازنشر اخبار ، رعایت امانتداری در خبرهای نقلی و دید همه جانبه ،صادقانه و بیطرفانه در تولید خبر است . عصر شهروند همه تلاش خود را برای ایجاد روحیه امیدواری در بین همشهریان تهرانی و پرهیز از ایجاد تشویش در جامعه می کند . امید است به یاری شما همشهریان عزیز عصر شهروند بتواند گامی هرچند کوچک در مسیر اطلاع رسانی صحیح و مفید در جامعه بردارد و پیگیر مشکلات و دغدغه های شهروندان از اعضای شورای شهر تهران ، مدیران و مسئولین استان تهران باشد .