28

همه چیز درباره رتبه بندی پیمانکاری : شرایط ۵ پایه، ۱۱ رشته، امتیازات و ضرایب

  • کد خبر : 137123
  • 10 مهر 1398 - 6:54
همه چیز درباره رتبه بندی پیمانکاری : شرایط ۵ پایه، ۱۱ رشته، امتیازات و ضرایب

اخذ گواهینامه صلاحیت پیمانکاری در  رشته های مختلف فنی و مهندسی بر اساس پایه۱ تا ۵ طبق آیین نامه طبقه بندی و تشخیص صلاحیت  پیمانکاری دفتر امور مشاوران سازمان برنامه و بودجه به منظور شرکت در طرح ها و پروژه های مناقصات دولتی سازمان ها و نهادهای عمومی کشور، توسط اشخاص حقوقی و حقیقی الزامی است . یکی از شرایط مهم بازگشایی پاکت ج (پیشنهاد قیمت) شرکت کنندگان در مناقصات دولتی، اخذ گواهینامه صلاحیت حرفه ای و بررسی توان مالی و فنی متقاضی در پاکت ب است.

نکات مهم از آیین نامه طبقه بندی و تشخیص صلاحیت پیمانکاران

اخذ گواهینامه صلاحیت پیمانکاری در  رشته های مختلف فنی و مهندسی بر اساس پایه۱ تا ۵ طبق آیین نامه طبقه بندی و تشخیص صلاحیت  پیمانکاری دفتر امور مشاوران سازمان برنامه و بودجه به منظور شرکت در طرح ها و پروژه های مناقصات دولتی سازمان ها و نهادهای عمومی کشور، توسط اشخاص حقوقی و حقیقی الزامی است . یکی از شرایط مهم بازگشایی پاکت ج (پیشنهاد قیمت) شرکت کنندگان در مناقصات دولتی، اخذ گواهینامه صلاحیت حرفه ای و بررسی توان مالی و فنی متقاضی در پاکت ب است. در ۱۱ رشته پیمانکاری از ابنیه تا تاسیسات و تجهیزات و نیرو تا نفت و گاز، می‌توانید بر اساس کارکنان امتیاز آور که تحصیلات دانشگاهی مرتبط، زمینه و حتی غیر مرتبط با رشته پیمانکاری مورد نظر داشته و در ۴ سال منتهی به درخواست ارزشیابی، حداقل ۳۶ ماه سابقه بیمه مستمر داشته باشند (غیر از بیمه بیکاری) ، درخواست ارزیابی صلاحیت شرکت پیمانکاری خود را ارائه کنید. سابقه بیمه پرسنل امتیاز آور از ۳ سال تا ۱۵ سال در فرمول های محاسبه امتیاز،  لحاظ می شود.

تنها رشته دانشگاهی که دارنده مدرک آن می تواند برای هر ۱۱ رشته پیمانکاری، درخواست داده و مدرکش «مرتبط» قلمداد شود، رشته مهندسی ارزش (VALUE ENGINEERING) است. این رشته و رشته مبارزه تا پولشویی و تامین مالی تروریسم،  از جمله رشته های جذاب و پرتقاضای جدید در مراکز دولتی ایران است.

شرایط عمومی دریافت گواهینامه صلاحیت پیمانکاری، شرایط  اختصاصی دریافت گواهینامه در هر رشته و پایه های ۱ تا ۵ و هم چنین روش محاسبه امتیازات و آن چه که در این فرآیند باید بدانید،‌ در گفتار جامع اقتصاد شهروند ارائه شده است.

توجه داشته باشید که کسب پایه ۵ در رشته های ۱۱ گانه، گام نخست بوده و شرکت های مسئولیت محدود و سهامی خاص، می توانند با یک فرد امتیاز آور و کسب حداقل امتیازات لازم، این گواهی را اخذ کنند و در هزاران مناقصه فنی سراسر کشور شرکت کرده که گامی برای اشتغالزایی در حوزه مهندسی کشور از معماری تا نفت و گاز است.

اگر تجربه ای در اخذ رتبه بندی یا تمدید آن دارید، مراتب را با رعایت حریم خصوصی، از طریق بخش کامنت به اشتراک بگذارید. توجه کنید که فهرست کامل رشته های تحصیلی مرتبط، غیر مرتبط و زمینه برای کسب نمره فرد امتیاز آور در رشته مورد نظر، در انتهای این گفتار ارائه شده است.

لینک این گفتار را در شبکه های اجتماعی در اختیار همکاران خود قرار دهید.

با ما همراه باشید.

حتما بخوانید: شاخص های تشخیص صلاحیت پیمانکاران در سال ۱۳۹۸

همه چیز درباره رتبه بندی پیمانکاری: شرایط ۵ پایه، ۱۱ رشته، امتیازات و ضرایب

مقدمه

آیین نامه طبقه بندی و تشخیص صلاحیت پیمانکاران، یازدهم اسفند ماه سال ۱۳۸۱ توسط سازمان مدیریت و برنامه  ریزی وقت (سازمان برنامه و بودجه) به استناد ماده بیست و دوم قانون برنامه و بودجه کشور تنظیم و ابلاغ شد و معیاری برای تشخیص صلاحیت پیمانکاران بخش خصوصی در حوزه های مختلف به  منظور  مشارکت در پروژه های عمرانی و توسعه کشور است.

در واقع، این آیین نامه، معیارهای انتخاب پیمانکار  واجد شرایط در مناقصات عمومی یا محدود دستگاه های اجرایی سراسر کشور را مشخص و نقشه راهی برای مراکز دولتی است تا بخش خصوصی متخصص در حوزه مورد نظر را با این فاکتورها، ارزیابی، شناسایی و انتخاب کند.

پیمانکارانی که تشخیص صلاحیت شده و واجد شرایط ارجاع کار در حوزه های مختلف از راه و شهرسازی تا مخابرات و آب و پتروشیمی و غیره هستند، بایستی شرایط عمومی و اختصاصی این آیین نامه را رعایت  کرده و احراز صلاحیت شوند. پیمانکار احراز صلاحیت شده، گواهینامه صلاحیت حرفه ای دریافت می کند که طبق آن مشخص می شود که یک پیمانگار (شخصیت حقوقی خصوصی)، ظرفیت ریالی ارجاع کار سالانه اش چقدر است و در چه حوزه هایی ، می تواند در  مناقصات و پروژه های مختلف دستگاه های دولتی، شرکت کند.

حتما بخوانید : مراحل و شرایط جدید دریافت گواهینامه تایید صلاحیت ایمنی پیمانکاران

قابل توجه متقاضیان دریافت گواهینامه صلاحیت حرفه ای پیمانکاری (رتبه ۱ تا ۵)

حتما بخوانید : ارائه خدمات مالی در موسسه حسابداری محاسبان تلاشگر خبره

قابل توجه متقاضیان دریافت گواهینامه صلاحیت حرفه ای پیمانکاری (رتبه ۱ تا ۵)

  • بدون در اختیار داشتن گواهینامه صلاحیت پیمانکاری از سازمان برنامه و بودجه در رشته تخصصی مورد نظر، شانسی برای حضور پیروزمندانه در مناقصات دولتی ندارید.
  • برای ثبت نام در فرآیند دریافت گواهینامه صلاحیت حرفه ای پیمانکاری به سامانه ساجات مراجعه کنید.
  • استعلام گواهی پیمانکاری شرکت های دارنده رتبه ۱ تا ۵ در سایت روزنامه رسمی، امکان پذیر نیست.
  • سامانه اخذ گواهینامه تایید صلاحیت ایمنی پیمانکاران سراسر کشور در این لینک در دسترس است.
  • برای کسب رتبه، در اختیار داشتن سابقه کار و هم چنین کارکنان امتیاز آور، الزامی است.
  • در نخستین درخواست تشخیص صلاحیت شرکت های پیمانکاری جهت کسب پایه ۵، حداقل ۳ سال سابقه کار مفید در رشته مورد درخواست (از تاسیسات تا ابنیه و نیرو معدن تا نفت و گاز)، الزامی است.
  • سابقه کار مفید، مستند به اسناد بیمه مهر شده توسط سازمان تامین اجتماعی خواهد بود.
  • یک نفر از اعضاء هیات مدیره امتیاز آور شرکت، بایستی ۳۶ ماه پیش از درخواست رسمی تشخیص صلاحیت حرفه ای، سابقه بیمه داشته باشد.
  • اگر خواهان دریافت گواهینامه صلاحیت حرفه ای پیمانکاری در چند رشته مثل: مرمت، ابنیه، تاسیسات یا نیرو هستید، بایستی از نظر توان مالی و اعتباری، حداقل امتیازات لازم برای هر رشته و پایه را که در بخش امتیازات این گفتار اقتصاد شهروند ارائه کردیم، بدست آورید.
  • آخرین محل ثبتی دفتر مرکزی شرکت متقاضی پایه ۳ تا ۵، از طریق استانداری استان مربوطه استعلام می شود.
  • اگر متقاضی پایه ۱ در رشته های آب، راه و ترابری، نیرو، صنعت و معدن، نفت و گاز هستید، بایستی ۴ کار مجاز ارائه کنید.
  • برای کلیه پایه های ۵ گانه، در اختیار داشتن مدرک تحصیلی زمینه در رشته مورد درخواست، حداقل برای یک نفر از افراد امتیاز آور شرکت الزامی است.
  • مقصود از افراد امتیاز آور شرکت، مدیرعامل، اعضاء هیات مدیره یا کارکنان است.

حتما ببینید: آمار دریافت کنندگان ارز نیمایی سال  ۹۸

اصطلاحات مهم در آیین نامه طبقه بندی و تشخیص صلاحیت پیمانکاران

  • سازمان: منظور سازمان برنامه و بودجه که زیر نظر ریاست جمهوری است.
  • امتیاز صلاحیت: منظور از امتیاز صلاحیت در این آیین نامه، یک عدد است. نشان گر توان مالی  و تجربه یک پیمانکار در انجام خدمات است که در ماده ۹ در این گفتار، مقدارش را توضیح دادیم.
  • بدهی بلند مدت: منظور از بدهی بلند مدت، وام یا وثیقه است.
  • بدهی جاری: منظور از بدهی جاری، بدهی های بلند مدت پیمانکاران است مثل اضافه برداشت  از بانک ها و وام ها و حتی حصه های جاری .
  • توان مالی بلند مدت: همان طور که از نامش پیداست، قدرت نقدینگی و تامین مالی پیمانکار متقاضی تعیین صلاحیت و رتبه بندی است که به منظور انجام تعهدات و تضمین حسن اجرای تعهدات، دریافت پیش پرداخت و ضمانت نامه شرکت در مناقصه و غیره، نیاز دارد. اگر  دارایی های بلند مدت را از بدهی های بلند مدت کسر کنیم، توان مالی بلند مدت پیمانکار بدست می آید که البته پیچیدگی های حسابداری بسیار دارد.
  • توان مالی جاری: منظور، عددی است که توانایی تامین مالی پیمانکار را برای سرمایه گذاری کوتاه مدت و شرکت در طرح های کوتاه مدت داخل یا خارج را بیان می کند. تفاضل دارایی جاری با بدهی جاری،‌ توان مالی جاری را نشان می دهد.
  • دارایی ثابت: منظور از fixed asset، موجودی نقد، سرمایه گذاری در سهام و اوراق بهادار غیر از سرمایه گذاری بلند مدت و دریافتنی ها است.
  • شرکت ایرانی: طبق این آیین نامه،‌ شرکتی ایرانی است که در ایران ثبت شده باشد.
  • شرکت خارجی: طبق این آیین نامه: شرکتی خارجی است که اقامتگاهش در خارج از ایران باشد.
  • گواهینامه صلاحیت پیمانکاری: مدرکی که طبق ضوابط این آیین نامه و بر اساس احراز شرایط لازم از سوی سازمان برنامه و بودجه برای فعالیت پیمانکاری صادر می شود و طبق شرایطی،‌ تمدید می شود.
  • گردش مالی: محموعه درآمد ها و هزینه های پیمانکار در یک سال مالی است.

حتما ببینید: روش های کلاهبرداری شرکت های محمد رضا جهانبانی

منظور از پیمانکار در آیین نامه طبقه بندی پیمانکاران چیست؟

طبق ماده ۲ آیین نامه طبقه بندی و تشخیص صلاحیت پیمانکاران،‌  منظور شخصیت های حقوقی هست که در بخشی یا همه قسمت های پروژه ها و طرح هایی که بخشی یا کل بودجه آن ها از منابع عمومی دولتی تامین شده باشد، فعالیت داشته و یا در پروژه های خارج از کشور که منابع مالی آن را دولت جمهوری اسلامی ایران متعهد شده است، مشغول به کار باشند.

منظور از پیمانکار در این آیین نامه،عبارت فوق الذکر است. بنابراین اگر شما شرکت مسئولیت محدود یا سهامی خاص یا سهامی عام یا موسسه فرهنگی و هنری بوده و علاقمندید تا در طرح ها و پروژه های داخل یا خارج از کشور که پول آن را دولت بر عهده می گیرد شرکت کنید، پیمانکار بوده و باید بر اساس نظام ارزشیابی پیمانکاران، صلاحیت فنی و عمومی شما تایید شود تا امکان ارجاع کار به شرکت شما وجود داشته باشد.

چه نوع پیمانکارانی بایستی تشخیص صلاحیت بگیرند؟

طبق ماده ۳ آیین نامه طبقه بندی و تشخیص صلاحیت پیمانکاران، پیمانکارانی بایستی احراز صلاحیت شوند که مشمول شرایط زیر  باشند:

  • شخص حقوقی، علاقمند به کار در  ایران باشد.
  • شخص حقوقی، قصد کار در ایران و در پروژه ها و طرح هایی با تامین مالی دولتی داشته باشد.
  • شخص حقوقی که برای کار  در خارج از کشور، نیازمند تضمین و تسهیلات دولتی است. مثل ضمانت نامه هایی که صندوق  ضمانت صادرات وزارت صمت برای صادرکنندگان و پیمانکاران در پروژه های خارج از کشور، صادر می کند.

حتما بخوانید: با ضمانت نامه و تسهیلات صندوق  ضمانت صادرات آشنا شویم

انواع پیمانکاران بر اساس آیین نامه طبقه بندی و تشخیص صلاحیت پیمانکاران

در ماده ۵  از فصل دوم این آیین نامه، انواع و اقسام پیمانکاران حقوقی و حقیقی تعریف شده  است که شامل نوع اول تا نوع سوم است:

  • پیمانکار نوع اول: به شخص حقیقی یا حقوقی اطلاق می شود که ایرانی بوده و ۱۰۰ درصد سهم الشرکه یا سهام آن متعلق به اشخاص با تابعیت ایرانی باشد.
  • پیمانکار نوع دوم: پیمانکاری که ۱۰۰ درصد مالکیت آن در اختیار دولت باشد، یا شهرداری یا نهادهای دولتی و موسسات عالم المنفعه، پیمانکار نوع دوم بر اساس این آیین نامه  اطلاق می شود.
  • پیمانکار نوعی سوم: به کنسرسیومی از پیمانکاران که حائر شرایط نوع اول و نوع دوم نباشد، گفته می شود. اگر ۱۰۰ درصد سهام شرکت هایی ، متعلق به اشخاص حقیقی یا حقوقی باشد، نوع اول محسوب می شود.

طبق تبصره ۲ ماده ۵،  دولت، سازمان های دولتی، خود شهرداری ها و نهادها و سازمان ها و موسسات خیریه و موقوفات، مصداق پیمانکار نبوده و در این نظام رتبه بندی و ارزشیابی، قرار ندارند و پیمانکار محسوب نخواهند شد.

حتما ببینید: پیش بینی شاخص کل بورس ایران در سال ۹۸

رشته های پیمانکاران

طبق ماده شش از فصل دوم این آیین نامه، پیمانکاران موضوع ماده ۳ که در بالا به آن اشاره شد، در رشته های زیر ارزشیابی و احراز صلاحیت خواهند شد:

  • رشته ساختمان: منظور، فعالیت های پیمانکاری است  که مربوط به ساخت و ساز انواع ابنیه و بنا اعم  از چوبی وآجری و سنگی و فلزی و بتنی می شود.
  • رشته نفت و گاز: منظور، امور پیمانکاری در حوزه هایی چون: تاسیسات  سرچاهی، خطوط  لوله جریانی، فرآوری نفت و گاز و کارخانه های پتروشیمی و مخازن ذخیره نفت و خطوط انتقال نفت و گاز و تلمبه خانه های نفت و ایستگاه های تقوت فشار گاز و سازه های دریایی است. این رشته، شامل ۳ گرایش با نام: خطوط انتقال و مخازن و تلبمه خانه ها و شبکه های نفت و گاز،  پالایشگاه های نفت و گاز و پتروشیمی و تولید نفت و گاز است.
  • رشته آب: منظور فعالیت های پیمانکاری است که مربوط به ساخت سیستم ها و تصفیه خانه های آب و فاضلاب و سد ها و بند ها و تونل های انحرافی  وخازن و شبکه های فاضلاب  و سازه های دریایی است.
  • رشته حمل و نقل: یکی از رشته هایی است که پیمانکاران علاقمند به فعالیت در طرح ها و پروژه های مربوط به صنعت  حمل و نقل، بایستی گواهی صلاحیت حرفه  ای را اخد کنند. اگر در  حوزه جاده  اصلی و فرعی و بزرگراه و ساخت راه های  ریلی  و باند فرودگاه و سیستم های انتقال  هوایی و تول ها و پل ها و سیستم حمل و نقل فعال باشید، بایستی در این رشته، شرکت شما،  صلاحیت  حرفه ای اخذ کند.
  • رشته صنعت و معدن: منظور، امور مربوط به : تاسیسات و تجهیزات صنایع غذایی، تبدیلی، نساجی، پوشاک، چرم،  چوب،  شیشه، سلولزی، کانه آرایی، استخراج،  فرآوری، متالوژی، ذخیره، تبدیل مواد خام و تولید در صنایع پتروشیمی و تاسیسات صنعتی،  خطوط انتقال مواد در کارخانجات، بهینه سازی مصرف انرژی،  صنعت حمل و نقل،  اتوماسیون صنعتی و اسکادا است. رشته صنعت و معدن شامل ۳ گرایش شامل: صنعت، معدن و اتوماسیون صنعتی  می باشد.
  • رشته نیرو: منظور، امور پیمانکاری است که در زمینه توزیع برق و انتقال نیرو در نیروگاه ها و شبکه های انتقال برق و پست های توزیع و الکترونیک باشد. رشته نیرو شامل ۲ گرایش: تولید نیرو و پست ها و انتقال و توزیع برق است.
  • رشته مرمت آثار باستانی: در بر گیرنده امور پیمانکاری مربوط به اجرای طرح های حفاظت، رفع خطر،  پاک سازی، استحکام بخشی، مقاوم سازی، مرمت، بهسازی،  بازسازی،  نوسازی و احیاء آثار منقول و غیر منقول فرهنگی و تاریخی می باشد و شامل دو رشته: آثار فرهنگی و تاریخی منقول و آثار فرهنگی و تاریخی غیر منقول است.
  • رشته تاسیسات و تجهیزات:  منظور،  امور پیمانکاری است که در حوزه خطوط انتقال آب و نفت و گاز و تاسیسات مکانیکی و هیدرومکانیکی و امور رفاهی فعال  باشد. اعم از تهویه و تبرید و حرارت مرکزی تا انتقال زباله و سیستم های هشدار دهنده تا شبکه های رایانه ای. اگر قصد فعالیت در این حوزه را دارید،‌ بایستی گرید یا رتبه تاسیسات دریافت کنید.
  • رشته کاوش های زمینی: منظور امور پیمانکاری است که مربوط به اکتشاف و  حفاری و استخراج و حمل و بهره  برداری از مواد غیر زنده موجود در پوسته زمین است. سیستم های ثابت انتقال مواد در دریا، ساخت و بهره برداری  از معادن روباز و اماده سازی معادن زیر زمینی در خشکی و نظایر آن.
  • رشته ارتباطات: منظور، امور پیمانکاری است که با مخابرات و ساخت ایستگاه های اصلی انتقال دهنده و توزیع کننده مخابراتی و شبکه های پستی و انتقال سیمی و بی سیم و رادیو و تلویزیون و شبکه های ماهواره ای در ارتباط باشد. برای شرکت در  مناقصات شرکت مخابرات ایران یا همراه اول یا ارتباطات زیر ساخت، بایستی احراز صلاحیت حرفه ای درون سازمانی شده و رتبه بندی مربوط به این  شرکت ها را اخذ کنید.
  • رشته کشاورزی: منظور، امور پیمانکاری است که در حوزه جنگل کاری، درخت کاری، آبیاری، بهسازی و اصلاح زراعی و احداث حوضچه و استخر های پرورش ماهی و تکثیر ماهی و عملیات زراعی از کاشت تا برداشت و ایجاد مرتع و فضای سبز  و نگهداری موارد فوق الذکر، فعالیت دارد. اگر خواهان همکاری با دولت در امور شیلات و دامپزشکی و آبزیان و دامپروری هستید، شرکت  شما، بایستی گرید رشته کشاورزی را اخذ کند. مخصوصا اگر قصد شرکت در مناقصات نگهداری فضای سبز شهرداری ها را دارید.
  • رشته خدمات: منظور اموری است که به رفع آلودگی از خشکی و دریا مرتبط است. یا به حوزه  آتش نشانی و کمک رسانی  یا امور نظافت شهری و ساختمان ها و باغبانی و ترابری مرتبط است. حوزه گردشگری و بانکداری و بیمه و آموزش و بهداشت و درمان، در زمره امور خدماتی محسوب می شود.

معیارهای رتبه بندی پیمانکاران

طبق ماده ۷  از فصل ۲ این آیین نامه، معیارهای های رتبه بندی پیمانکاران در ۵ پایه از بزرگ به کوچک، بر اساس توان و ظرفیت ارجاع کاز به شرح زیر می باشد:

  • پیمانکار پایه ۱
  • پیمانکار پایه ۲
  • پیمانکار پایه ۳
  • پیمانکار پایه ۳
  • پیمانکار پایه ۴
  • پیمانکار پایه۵

معیارهای تشخیص صلاحیت پیمانکاران

در  ماده ۸ از فصل سوم این آیین نامه، معیارهای تشخیص صلاحیت به شرح زیر اعلام شده است.

  • معیار تشخیص صلاحیت پیمانکاران بر اساس ارزشیابی
  • معیار تشخیص صلاحیت پیمانکاران بر اساس تخصص و دانش فنی و تجربه
  • معیار تشخیص صلاحیت پیمانکاران بر اساس توان مالی

امتیاز صلاحیت پیمانکاری

امتیاز رتبه بندی پیمانکاران بر اساس پایه ۱  تا ۵ بر اساس فرمول زیر تعیین می شود:

S=Ce(0.3E+0.5 p)

در  فرمول بالا، S، امتیاز صلاحیت، Ce، ضریب ارزشیابی و E امتیاز تخصص و تجربه و P نیز امتیاز توان مالی است. در ماده ۱۰ آیین نامه آمده است که ضریب ارزشیابی، رقمی است که توسط آن، ضوابط و دستورالعمل های ارزشیابی، تعیین می شود.

در ماده ۱۱، درباره امتیاز تخصص صحبت شده است. فرمول محاسبه امتیاز تخصص به شرح زیر است:

E= Ep + Ew + Ec

منظور از Ep، امتیاز  مدیران و کارکنان، منظور از Ew، امتیاز  فعالیت های انجام شده و منظور از Ec امتیاز تداوم فعالیت پیمانکار است.

امتیاز رتبه بندی پیمانکاران بر اساس پایه ۱  تا ۵ بر اساس فرمول زیر تعیین می شود:

(معادل امتیاز  کارکنان امتیاز آور طبق فرمول بالا بدست می آٖید)

امتیاز تحصیلات پیمانکاران چگونه محاسبه می شود؟

در نظام طبقه بندی و تشخیص صلاحیت پیمانکاران و نظام رتبه بندی آنان، تحصیلات اعضای هیات مدیره یا کارشناسان امتیاز آور، فاکتور مهمی است که در کسب پایه و رتبه و گرید، موثر می باشد. امتیاز مدیران و کارکنان، حاصل جمع امتیاز تحصیلات و ضرب تجربه هیات مدیره و کارکنان یا مدیرعامل در نجربه سنواتی است.

حال اگر شرکتی، n نفر کارمند و مدیر امتیاز آور دارد، بایستی در فرمول بالا که ذکر کردیم، بر اساس نمره ای که سطح تحصیلات نفرات دارند، نمره کل محاسبه شود.

نمره سطح تحصیلات، بر اساس رشته زمینه، مرتبط و غیر مرتبط، تقسیم بندی می شود که به شرح  زیر می باشد:

  • سطح تحصیلات کارشناسی (رشته زمینه: ۲۵۰ امتیاز/رشته مرتبط: ۱۲۵ متیاز  / رشته غیر مرتبط: ۸۰ امتیاز)
  • سطح تحصیلات کارشناسی ارشد (رشته زمینه: ۲۷۵ امتیاز  / رشته مرتبط: ۱۳۵ امتیاز / رشته  غیر مرتبط: ۹۰  امتیاز)
  • سطح تحصیلات دکتری (رشته زمینه: ۳۰۰ امتیاز / رشته مرتبط:  ۱۵۰  امتیاز  / رشته غیر مرتبط: ۱۰۰ امتیاز)

به نکات زیر در محاسبه امتیاز تحصیلات کارکنان امتیاز آور پیمانکاران متقاضی احراز صلاحیت، توجه کنید:

  • مدت فعالیت کارمند امتیاز آور در رشته مربوطه بر اساس اسناد بیمه تامین اجتماعی، حداکثر ۱۵  سال است.
  • صرفا امتیاز تحصیلات برای کارمندانی محاسبه می شود که مدارک آموزشی و دانشگاهی آن ها به تایید وزارت بهداشت، وزارت علوم و تحقیقات و فناوری رسیده یا دفتر امور مشاوران و پیمانکاران سازمان برنامه و بودجه، اصالت مدارک دانشگاهی یا آموزشی مربوطه را تایید کند.
  • شرکت های متقاضی دریافت گواهی صلاحیت پیمانکاری، بایستی مدیرعامل و دو سوم اعضاء هیات مدیره آن ها، مدرک دانشگاهی کارشناسی قابل استعلام داشته و امتیاز هر یک از مدیران و کارکنان، صرفا در یک رشته لحاظ می شود.
  • فهرست رشته های دانشگاهی به تفکیک زمینه مرتبط یا غیر مرتبط در هر یک از رشته های پیمانکاری در انتهای این گفتار اقتصاد شهروند ارائه شده است. اگر اطلاعات رشته دانشگاهی شما در این فهرست نیست، کمیته فنی تشخیص صلاحیت پیمانکاران دفتر امور مشاوران پیمانکاران سازمان برنامه و بودجه، تصمیم گیری می کند.
  • اگر به یک شرکت پیمانکاری رتبه داده شده و احراز صلاحیت حرفه ای شده باشد و مدیرعاملش، تحصیلات دانشگاهی نداشته باشد، از این شرط معاف است.
  • امتیاز مبالغ کارهای انجام شده در پانزده سال گذشته، طبق فرمول و پارمترهایی که در عکس زیر مشاهده می کنید، محاسبه خواهد شد:

امتیاز تحصیلات پیمانکاران چگونه محاسبه می شود؟

توجه داشته باشید که در رابطه با کارهای بدون مصالح  (غیر TURN KEY)، فاکتور  Pk با ضریب ۳ محاسبه خواهد شد. ناگفته پیداست که هر اندازه تعداد پرورژه انجام یافته شما در پانزده سال اخیر بیش تر باشد،  امتیاز مبالغ کارهای انجام شده پیمانکاران در نظام ارزشیابی و رتبه بندی صلاحیت، افزایش می یابد.

امتیاز تجربه و تداوم فعالیت پیمانکار که با Ec نشان داده می شود، طبق دوره تداوم فعالیت پیمانکاری بوده و نسبتی از مبالغ کارهای انجام شده بر  اساس این فرمول است: Ec=0.01.L.Ew

منظور از L، تعداد سال هایی است که پیمانکاری فعال بوده و بایستی کوچک تر از ۱۵ باشد.

در رابطه با امتیاز توان مالی که با P نشان داده می شود، فرمولی که در عکس زیر مشاهده می کنید، صادق است:

 کمیته فنی تشخیص صلاحیت پیمانکاران

 کمیته فنی تشخیص صلاحیت پیمانکاران

طبق ماده ۱۷ از فصل چهارم آیین نامه طبقه بندی و تشخیص صلاحیت حرفه ای پیمانکاران سازمان برنامه و بودجه، اعضاء کمیته فنی تشخیص صلاحیت پیمانکاران به شرح زیر است:

  • مدیرکل دفتر امور مشاوران و پیمانکاران سازمان به عنوان ریاست کمیته
  • مدیرکل دفتر نظارت و ارزشیابی طرح های سازمان برنامه و بودجه
  • کارشناس مستقل واجد شرایط در حوزه های فنی و مهندسی و حقوقی که توسط معاونت فنی سازمان برنامه و بودجه انتخاب شده باشد.
  • نماینده انجمن صنفی پیمانکاری ذیربط
  • نماینده دستگاه اجرایی ذیربط

همه تصمیمات کمیته، با اکثریت آرا، تصویب می شود.

وظایف کمیته فنی تشخیص صلاحیت

کمیته فنی تشخیص صلاحیت، وظایف زیر را عهده دار می باشد:

  • تصویب جداول و تغییرات و فرم ها و رویه های اجرایی آیین نامه
  • تصویب شرایط اختصاصی
  • هر وظیفه ای که توسط این آیین نامه و آیین نامه اجرایی ارجاع کار به پیمانکار، بر عهده کمیته فنی تشخیص صلاحیت باشد.

شرایط عمومی پیمانکاران برای ارزشیابی تعیین صلاحیت و دریافت رتبه (گرید)

طبق ماده ۱۹ این آیین نامه که یکی از مهم ترین مواد آن محسوب می شود، شرایط عمومی پیمانکاران متقاضی ارزشیابی و تعیین صلاحیت حرفه ای به منظور دریافت گواهینامه صلاحیت پیمانکاری در رشته ها و پایه های ۵ گانه، به شرح  زیر  است. هر تغییری را  در سال ۱۳۹۸ و به بعد،  از روابط عمومی سازمان برنامه و بودجه استعلام کنید:

  • متقاضی تعیین صلاحیت حرفه ای، بایستی مشمول ممنوعیت های اصل چهل و نهم و صد و چهل و یکم قانون اساسی نباشد.
  • در هیات مدیره یا کارکنان شرکت های متقاضی تعیین صلاحیت حرفه ای، نباید کارکنان دولت یا وزرا و معاونان آن ها و نمایندگان مجلس حضور داشته باشند.
  • شرکت های پیمانکاری متقاضی تعیین صلاحیت حرفه ای، نباید محرومیت یا محکومیت موثر در کارهای پیمانکاری داشته باشند.
  • متقاضی تعیین صلاحیت پیمانکاری، بایستی امتیازهای لازم را بر اساس نظام رتبه بندی و فرمول هایی که در بالا ارائه شد، کسب کند.
  • متقاضی نباید ممنوعیتی در قبال دریافت گواهی صلاحیت حرفه ای پیمانکاری داشته باشد. ماده ۲۴ را وب بخوانید.

شرایط اختصاصی تعیین صلاحیت حرفه ای پیمانکاران

طبق ماده ۲۰ آیین نامه طبقه بندی و تشخیص صلاحیت حرفه ای پیمانکاران، شرایط اختصاصی برای دریافت گواهینامه هر رشته در پایه ۱ تا ۵، متفاوت است.

شرایط  اختصاصی برای دریافت گواهینامه پایه ۱ پیمانکاران

  • تعداد کار مجاز: ۳ کار
  • حداکثر مبلغ مناسب و ظرفیت (میلیون ریال): سقف معاملات کوچک ضرب در ۹۱۰ ضرب در ضریب حداکثر مبلغ و ظرفیت در هر رشته
  • حداقل و حداکثر امتیاز مدیران و کارکنان (EP): ۳۰۰۰ امتیاز
  • امتیاز قسمت مدیران (EP): ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ امتیاز
  • امتیاز کارکنان (بیمه پرداختی): ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ امتیاز
  • امتیاز کارهای انجام شده (EW): حداکثر ظرفیت کاری ضرب در ۰.۰۲
  • امتیازتوان مالی (P): EW ضرب در ۲
  • امتیاز صلاحیت: EW ضرب در  ۱.۳

شرایط  اختصاصی برای دریافت گواهینامه پایه ۲ پیمانکاران

  • تعداد کار مجاز: ۳ کار
  • حداکثر مبلغ مناسب و ظرفیت (میلیون ریال): سقف معاملات کوچک ضرب در ۴۵۵ ضرب در ضریب حداکثر مبلغ و ظرفیت در هر رشته
  • حداقل و حداکثر امتیاز مدیران و کارکنان: ۱۸۰۰ امتیاز
  • امتیاز قسمت مدیران (EP): ۶۰۰ تا ۱۲۰۰ امتیاز
  • امتیاز قسمت کارکنان  (بیمه  پرداختی):  ۶۰۰ تا ۱۲۰۰ امتیاز
  • امتیاز توان مالی(P) : EW ضرب در ۲
  • امتیاز کارهای انجام شده (EW): حداکثر ظرفیت کاری ضرب در ۰.۰۲
  • امتیاز صلاحیت: EW در ۱.۳

شرایط  اختصاصی برای دریافت گواهینامه پایه ۳ پیمانکاران

  • تعداد کار مجاز: ۳  کار
  • حداکثر مبلغ مناسب و ظرفیت: سقف معاملات کوچک ضرب در ۲۲۸ ضریب در ضریب حداکثر مبلغ و ظرفیت در هر رشته
  • حداقل و حداکثر امتیاز: ۱۲۰۰ امتیاز
  • قسمت مدیران (EP): ۴۰۰ تا ۸۰۰ امتیاز
  • امتیاز قسمت کارکنان: ۴۰۰ تا ۸۰۰ امتیاز
  • امتیاز کارهای انجام شده  (EW): حداکثر ظرفیت کاری ضرب در ۰.۰۲
  • امتیاز توان مالی (P): EW ضرب در ۳
  • امتیاز صلاحیت: EW ضرب در ۱.۸

شرایط  اختصاصی برای دریافت گواهینامه پایه ۴ پیمانکاران

  • مبلغ مناسب و ظرفیت: سقف معاملات کوچک ضرب در ۱۱۴ ضرب در ضریب حداکثر مبلغ و ظرفیت در هر رشته
  • تعداد کار مجاز: ۳ کار
  • حداقل و حداکثر امتیاز مدیران و کارکنان: ۷۵۰ امتیاز
  • امتیاز کارهای انجام شده: حداکثر ظرفیت کاری ضرب در ۰.۰۲
  • امتیاز توان مالی (P): EW ضرب در ۳
  • امتیاز صلاحیت: EW ضرب در ۱.۸

شرایط  اختصاصی برای دریافت گواهینامه پایه ۵ پیمانکاران

  • تعداد کار مجاز:  ۴ کار
  • حداکثر مبلغ مناسب و ظرفیت (میلیون ریال):  سقف  معاملات کوچک ضرب در ۴۰ ضرب در ضریب حداکثر مبلغ و ظرفیت در هر رشته
  • حداقل و حداکثر امتیاز: ۳۷۵  امتیاز
  • امتیاز صلاحیت: متغیر است.

ضریب حداکثر مبلغ و ظرفیت هر رشته به شرح زیر است:

  • ضریب رشته نفت و گاز: ۱۵
  • ضریب رشته ابنیه و ساختمان: ۱۰
  • ضریب رشته آب: ۱۵
  • ضریب رشته راه و ترابری: ۱۵
  • ضریب رشته صنعت و معدن: ۱۵
  • ضریب رشته نیرو: ۱۵
  • ضریب رشته تاسیسات و تجهیزات: ۷
  • ضریب رشته کاوش های زمینی: ۴
  • ضریب رشته ارتباطات: ۷
  • ضریب رشته کشاورزی:  ۴
  • ضریب رشته مرمت آثار  باستانی: ۴

توجه داشته باشید که طبق ماده ۲۱ این آیین نامه، پیمانکاران نوع اول در پایه های ۳ و ۴و ۵و ، توسط سازمان برنامه و بودجه به عنوان پیمانکار استانی و بقیه پیمانکاران، توسط دفتر امور مشاوران و پیمانکاران،‌ تشخیص صلاحیت می شود.

ارائه اطلاعات و اسناد جعلی و صوری

طبق ماده ۲۵ آیین نامه، اگر  اطلاعات ارائه شده توسط پیمانکاران به منظور تشخیص و ارزشیابی و بررسی صلاحیت آن ها، مبتنی بر اسناد و داده های صوری یا جعلی باشد، به تشخیص دفتر امور مشاوران سازمان برنامه و بودجه، از ۱ تا ۳ سال از تشخیص صلاحیت، محروم خواهد شد. تجدید نظر در این بازه ۱ تا ۳ ساله، بر عهده دفتر امور مشاوران و پیمانکاران سازمان برنامه و بودجه است.

اعتبار گواهینامه های پیمانکاری

طبق ماده بیست و ششم آیین نامه، اعتبار گواهینامه های پیمانکاری، ۴ سال است. این بازه، بر اساس ارزشیابی  مجدد صلاحیت حرفه ای متقاضی، تمدید و یا ملغی می شود.

شرایط ارتقا از پایه پایین تر به بالا تر

طبق بخشنامه بیست و ششم تیر ماه سال ۱۳۸۹، برای  ارتقا از پایه ۲ به  ۱، انجام یک کار  در رشته مورد درخواست و معادل مبلغ حداقل  یک سوم ظرفیت پایه ۲ همان رشته، ‌الزامی است. برای تشخیص صلاحیت در پایه ۲  و یا ارتقا از پایه ۳ به ۲ ، انجام یک  کار در رشته مورد درخواست و معادل مبلغ حداقل یک دوم ظرفیت پایه ۳ همان رشته الزامی است.

برای تشخیص صلاحیت در پایه ۳ و یا ارتقا از پایه ۴ و به  ۳،  انجام یک کار  در رشته مورد درخواست و معادل مبلغ حداقل  یک سوم ظرفیت پایه ۴ همان رشته الزامی است.

فهرست رشته های زمینه، مرتبط و غیر مرتبط با ۱۱ رشته پیمانکاری

رشته های زمینه، مرتبط و غیر مرتبط با مدرک مهندسی عمران (عمران-راه-ساختمان)

  • رشته ساختمان: زمینه
  • رشته آب: زمینه
  • رشته راه و ترابری:‌ زمینه
  • رشته صنعت و معدن: مرتبط
  • رشته نیرو: مرتبط
  • رشته تاسیسات و تجهیزات: مرتبط
  • رشته کاوش های زمینی: مرتبط
  • رشته ارتباطات: مرتبط
  • رشته کشاورزی: مرتبط
  • رشته مرمت آثار باستانی: زمینه
  • رشته نفت و گاز: زمینه

هیچ کدام از ۱۱ رشته، غیر مرتبط با مدرک تحصیلی مهندسی عمران نیست.

رشته های زمینه، مرتبط و غیر مرتبط با مدرک مهندسی عمران گرایش آب

  • رشته ساختمان: زمینه
  • رشته آب: زمینه
  • رشته راه و ترابری: مرتبط
  • رشته صنعت و معدن:  مرتبط
  • رشته نیرو: مرتبط
  • رشته تاسیسات و تجهیزات:  مرتبط
  • رشته کاوش های زمینی: مرتبط
  • رشته ارتباطات: غیر مرتبط
  • رشته کشاورزی: زمینه
  • رشته مرمت آثار باستانی:  مرتبط
  • رشته نفت و گاز: مرتبط

رشته های زمینه، مرتبط و غیر مرتبط با مدرک مهندسی مکانیک خاک و سنگ و ژئوتکنیک

  • رشته ساختمان: مرتبط
  • رشته آب:  زمینه
  • رشته راه و ترابری: زمینه
  • رشته صنعت و معدن: غیر مرتبط
  • رشته نیرو: مرتبط
  • رشته تاسیسات و تجهیزات: غیر مرتبط
  • رشته کاوش های زمینی: مرتبط
  • رشته ارتباطات: غیر مرتبط
  • رشته کشاورزی: مرتبط
  • رشته مرمت آثار  باستانی: مرتبط
  • رشته نفت و گاز: زمینه

رشته های زمینه، مرتبط و غیر مرتبط با مدرک مهندسی عمران  روستایی

  • رشته  ساختمان: زمینه
  • رشته آب:  مرتبط
  • رشته راه و ترابری:‌ مرتبط
  • رشته صنعت و معدن: غیر مرتبط
  • رشته نیرو: مرتبط
  • رشته تاسیسات و تجهیزات: مرتبط
  • رشته کاوش های زمینی: مرتبط
  • رشته ارتباطات: غیر مرتبط
  • رشته کشاورزی: مرتبط
  • رشته مرمت آثار باستانی: مرتبط
  • رشته نفت و گاز: غیر مرتبط

رشته های زمینه، مرتبط و غیر مرتبط با مدرک مهندسی پل

  • رشته ساختمان:  زمینه
  • رشته آب: زمینه
  • رشته راه و ترابری: زمینه
  • رشته صنعت و معدن: غیر مرتبط
  • رشته نیرو: مرتبط
  • رشته تاسیسات و تجهیزات: غیر مرتبط
  • رشته کاوش های زمینی: مرتبط
  • رشته ارتباطات: غیر مرتبط
  • رشته کشاورزی: غیر مرتبط
  • رشته مرمت آثار باستانی: مرتبط
  • رشته نفت و گاز: غیر مرتبط

رشته های زمینه، مرتبط و غیر مرتبط با رشته تحصیلی  بتن  آرمه-ساختمان  های بتنی

  • رشته ساختمان: زمینه
  • رشته آب:  زمینه
  • رشته راه و ترابری: زمینه
  • رشته صنعت و معدن: مرتبط
  • رشته نیرو: مرتبط
  • رشته تاسیسات و تجهیزات: مرتبط
  • رشته کاوش های زمینی: مرتبط
  • رشته ارتباطات: غیر مرتبط
  • رشته کشاورزی: مرتبط
  • رشته مرمت و آثار باستانی: غیر مرتبط
  • رشته نفت و گاز: مرتبط

رشته های زمینه، مرتبط و غیر مرتبط با مدرک مهندسی عمران گرایش سازه

  • رشته ساختمان: زمینه
  • رشته آب: زمینه
  • رشته راه و ترابری:‌ زمینه
  • رشته صنعت و معدن: زمینه
  • رشته نیرو: مرتبط
  • رشته تاسیسات و تجهیزات: مرتبط
  • رشته کاوش  های  زمینی:  مرتبط
  • رشته ارتباطات: مرتبط
  • رشته کشاورزی: مرتبط
  • رشته مرمت و آثار باستانی: زمینه
  • رشته نفت و گاز: زمینه

رشته های زمینه، مرتبط و غیر مرتبط با مدرک تحصیلی استحکامات نظامی

  • رشته ساختمان: زمینه
  • رشته آب: مرتبط
  • رشته راه و ترابری: مرتبط
  • رشته صنعت و معدن: غیر مرتبط
  • رشته نیرو: مرتبط
  • رشته تاسیسات و تجهیزات: غیر مرتبط
  • رشته کاوش های زمینی: مرتبط
  • رشته ارتباطات: غیر مرتبط
  • رشته کشاورزی: غیر مرتبط
  • رشته مرمت آثار باستانی: غیر مرتبط
  • رشته نفت و گاز: غیر مرتبط

رشته های زمینه، مرتبط و غیر مرتبط با مدرک مهندسی زلزله

  • رشته ساختمان: زمینه
  • رشته آب: زمینه
  • رشته راه و ترابری: مرتبط
  • رشته صنعت و معدن: غیر مرتبط
  • رشته نیرو: مرتبط
  • رشته تاسیسات  و تجهیزات: غیر  مرتبط
  • رشته کاوش های زمینی: مرتبط
  • رشته ارتباطات:  غیر  مرتبط
  • رشته کشاورزی: مرتبط
  • رشته مرمت آثار باستانی: مرتبط
  • رشته نفت و گاز: غیر مرتبط

رشته های زمینه، مرتبط و غیر مرتبط با مدرک تحصیلی  کارهای  عمومی ساختمان

  • رشته ساختمان: زمینه
  • رشته آب: مرتبط
  • رشته راه و ترابری: زمینه
  • رشته صنعت و معدن: مرتبط
  • رشته نیرو: مرتبط
  • رشته تاسیسات و تجهیزات: مرتبط
  • رشته کاوش های زمینی: مرتبط
  • رشته ارتباطات: غیر مرتبط
  • رشته کشاورزی: مرتبط
  • رشته مرمت  آثارباستانی: زمینه
  • رشته نفت و گاز: غیر مرتبط

رشته های زمینه، مرتبط و غیر مرتبط با مدرک مهندسی کشاورزی (گرایش های آب)

  • رشته ساختمان: مرتبط
  • رشته آب: زمینه
  • رشته راه و ترابری: غیر مرتبط
  • رشته صنعت و معدن: غیر مرتبط
  • رشته نیرو: غیر  مرتبط
  • رشته تاسیسات  و تجهیزات: غیر مرتبط
  • رشته کاوش های زمینی: غیر مرتبط
  • رشته ارتباطات: غیر مرتبط
  • رشته کشاورزی: زمینه
  • رشته مرمت آثار باستانی:  مرتبط
  • رشته نفت و گاز: زمینه

رشته های زمینه، مرتبط و غیر مرتبط با مدرک مهندسی سازه های دریایی

  • رشته ساختمان:  زمینه
  • رشته آب: زمینه
  • رشته راه و ترابری: زمینه
  • رشته صنعت و معدن: مرتبط
  • رشته نیرو: مرتبط
  • رشته تاسیسات و تجهیزات: مرتبط
  • رشته کاوش های زمینی: غیر مرتبط
  • رشته ارتباطات: غیر مرتبط
  • رشته کشاورزی: مرتبط
  • رشته مرمت آثارباستانی: غیر مرتبط
  • رشته نفت و گاز: غیر مرتبط

رشته های زمینه، مرتبط و غیر مرتبط با مدرک مهندسی ساختمان های آبی

  • رشته ساخمان: مرتبط
  • رشته آب: زمینه
  • رشته راه و ترابری: مرتبط
  • رشته صنعت  و معدن: زمینه
  • رشته نیرو: مرتبط
  • رشته تاسیسات و تجهیزات: غیر مرتبط
  • رشته کاوش های زمینی: غیر مرتبط
  • رشته ارتباطات: غیر مرتبط
  • رشته کشاورزی:  مرتبط
  • رشته مرمت آثار باستانی: غیر مرتبط
  • رشته نفت و گاز: غیر مرتبط

رشته های زمینه، مرتبط و غیر مرتبط با مدرک مهندسی عمران گرایش سد سازی

  • رشته ساختمان: مرتبط
  • رشته آب: زمینه
  • رشته راه و ترابری:  مرتبط
  • رشته صنعت و معدن: غیر مرتبط
  • رشته نیرو: مرتبط
  • رشته تاسیسات و تجهیزات: غیر مرتبط
  • رشته کاوش های زمینی:  غیر  مرتبط
  • رشته ارتباطات: غیر مرتبط
  • رشته کشاورزی: مرتبط
  • رشته مرمت آثارباستانی: غیر مرتبط
  • رشته نفت و گاز: مرتبط

رشته های زمینه، مرتبط و غیر مرتبط با مدرک مهندسی ساخت تونل

  • رشته ساختمان: مرتبط
  • رشته آب: زمینه
  • رشته راه و ترابری: زمینه
  • رشته صنعت و معدن: مرتبط
  • رشته نیرو: غیر مرتبط
  • رشته تاسیسات و تجهیزات: غیر مرتبط
  • رشته کاوش  های زمینی: مرتبط
  • رشته ارتباطات: غیر مرتبط
  • رشته کشاورزی: غیر مرتبط
  • رشته مرمت آثار باستانی: غیر مرتبط
  • رشته نفت و گاز: غیر مرتبط

رشته های زمینه، مرتبط و غیر مرتبط با مدرک مهندسی طراحی بندر

  • رشته ساختمان: مرتبط
  • رشته آب: زمینه
  • رشته راه و ترابری:  مرتبط
  • رشته صنعت و معدن: غیر مرتبط
  • رشته نیرو:  غیر مرتبط
  • رشته تاسیسات و تجهیزات: غیر مبتط
  • رشته کاوش های زمینی: غیر مرتبط
  • رشته ارتباطات:  غیر  مرتبط
  • رشته کشاورزی:‌ غیر مرتبط
  • رشته مرمت آثار باستانی: غیر مرتبط
  • رشته نفت و گاز: مرتبط
  • رشته ساختمان: زمینه
  • رشته آب: زمینه
  • رشته راه و ترابری: زمینه
  • رشته صنعت و معدن: غیر  مرتبط
  • رشته نیرو:  غیر مرتبط
  • رشته تاسیسات و  تجهیزات:  غیر مرتبط
  • رشته کاوش های زمینی: غیر  مرتبط
  • رشته ارتباطات: غیر  مرتبط
  • رشته کشاورزی: مرتبط
  • رشته مرمت آثار  باستانی:  مرتبط
  • رشته نفت و گاز: غیر مرتبط

رشته های زمینه، مرتبط و غیر مرتبط با مدرک مهندسی آبیاری و آبادانی، بهره برداری از منابع آب،  شبکه های  آبیاری و زهکشی

  • رشته ساختمان:  مرتبط
  • رشته آب: زمینه
  • رشته راه و ترابری: مرتبط
  • رشته صنعت و معدن: غیر مرتبط
  • رشته نیرو: غیر مرتبط
  • رشته تاسیسات  و تجهیزات: مرتبط
  • رشته کاوش های زمینی: غیر مرتبط
  • رشته ارتباطات: غیر مرتبط
  • رشته کشاورزی: زمینه
  • رشته مرمت آثارباستانی: مرتبط
  • رشته نفت و گاز: غیر مرتبط

رشته های زمینه، مرتبط و غیر مرتبط با مدرک آب شناسی

  • رشته ساختمان:  مرتبط
  • رشته آب: زمینه
  • رشته راه و ترابری: مرتبط
  • رشته صنعت و معدن: مرتبط
  • رشته نیرو: غیر مرتبط
  • رشته تاسیسات  و تجهیزات: غیر مرتبط
  • رشته کاوش های زمینی: غیر مرتبط
  • رشته ارتباطات: غیر مرتبط
  • رشته کشاورزی: مرتبط
  • رشته مرمت آثار باستانی: غیر مرتبط
  • رشته نفت و گاز: غیر مرتبط

 رشته های زمینه، مرتبط و غیر مرتبط با مدرک مهندسی معماری

  • رشته ساختمان:  زمینه
  • رشته آب: مرتبط
  • رشته راه و ترابری: مرتبط
  • رشته صنعت و معدن: غیر مرتبط
  • رشته نیرو: غیر مرتبط
  • رشته تاسیسات  و تجهیزات: غیر مرتبط
  • رشته کاوش های زمینی: غیر مرتبط
  • رشته ارتباطات: غیر مرتبط
  • رشته کشاورزی: مرتبط
  • رشته مرمت آثار باستانی: زمینه
  • رشته نفت و گاز: مرتبط

رشته های زمینه، مرتبط و غیر مرتبط با مدرک مهندسی شهرسازی

  • رشته ساختمان:  زمینه
  • رشته آب: غیر مرتبط
  • رشته راه و ترابری: غیر مرتبط
  • رشته صنعت و معدن: غیر مرتبط
  • رشته نیرو: غیر مرتبط
  • رشته تاسیسات  و تجهیزات: غیر مرتبط
  • رشته کاوش های زمینی: غیر مرتبط
  • رشته ارتباطات: غیر مرتبط
  • رشته کشاورزی: مرتبط
  • رشته مرمت آثار باستانی: زمینه
  • رشته نفت و گاز: غیر مرتبط

رشته های زمینه، مرتبط و غیر مرتبط با مدرک مهندسی عمران نقشه برداری

  • رشته ساختمان:  زمینه
  • رشته آب: زمینه
  • رشته راه و ترابری: زمینه
  • رشته صنعت و معدن: مرتبط
  • رشته نیرو: غیر مرتبط
  • رشته تاسیسات  و تجهیزات: غیر مرتبط
  • رشته کاوش های زمینی: مرتبط
  • رشته ارتباطات: غیر مرتبط
  • رشته کشاورزی: مرتبط
  • رشته مرمت آثار باستانی: مرتبط
  • رشته نفت و گاز: زمینه

رشته های زمینه، مرتبط و غیر مرتبط با مدرک مهندسی فتوگرامتری

  • رشته ساختمان:  مرتبط
  • رشته آب: زمینه
  • رشته راه و ترابری: زمینه
  • رشته صنعت و معدن: غیر مرتبط
  • رشته نیرو: غیر مرتبط
  • رشته تاسیسات  و تجهیزات: غیر مرتبط
  • رشته کاوش های زمینی: مرتبط
  • رشته ارتباطات: غیر مرتبط
  • رشته کشاورزی: مرتبط
  • رشته مرمت آثار باستانی: مرتبط
  • رشته نفت و گاز: مرتبط

رشته های زمینه، مرتبط و غیر مرتبط با مدرک مهندسی هینروگرافی

  • رشته ساختمان:  مرتبط
  • رشته آب: زمینه
  • رشته راه و ترابری: زمینه
  • رشته صنعت و معدن: غیر مرتبط
  • رشته نیرو: غیر مرتبط
  • رشته تاسیسات  و تجهیزات: غیر مرتبط
  • رشته کاوش های زمینی: مرتبط
  • رشته ارتباطات: غیر مرتبط
  • رشته کشاورزی: مرتبط
  • رشته مرمت آثار باستانی: غیر مرتبط
  • رشته نفت و گاز: مرتبط

رشته های زمینه، مرتبط و غیر مرتبط با مدرک مهندسی مدیریت ساختمان

  • رشته ساختمان:  زمینه
  • رشته آب: مرتبط
  • رشته راه و ترابری: مرتبط
  • رشته صنعت و معدن: مرتبط
  • رشته نیرو: غیر مرتبط
  • رشته تاسیسات  و تجهیزات: مرتبط
  • رشته کاوش های زمینی: غیر مرتبط
  • رشته ارتباطات: غیر مرتبط
  • رشته کشاورزی: غیر مرتبط
  • رشته مرمت آثار باستانی: مرتبط
  • رشته نفت و گاز: مرتبط

رشته های زمینه، مرتبط و غیر مرتبط با مدرک مهندسی نگهداری راه و ابنیه

  • رشته ساختمان:  زمینه
  • رشته آب: مرتبط
  • رشته راه و ترابری: زمینه
  • رشته صنعت و معدن: غیر مرتبط
  • رشته نیرو: غیر مرتبط
  • رشته تاسیسات  و تجهیزات: غیر مرتبط
  • رشته کاوش های زمینی: غیر مرتبط
  • رشته ارتباطات: غیر مرتبط
  • رشته کشاورزی: غیر مرتبط
  • رشته مرمت آثار باستانی: غیر مرتبط
  • رشته نفت و گاز: غیر مرتبط

رشته های زمینه، مرتبط و غیر مرتبط با مدرک مدیریت پروژه

  • رشته ساختمان:  زمینه
  • رشته آب: زمینه
  • رشته راه و ترابری: زمینه
  • رشته صنعت و معدن: زمینه
  • رشته نیرو: زمینه
  • رشته تاسیسات  و تجهیزات: مرتبط
  • رشته کاوش های زمینی: غیر مرتبط
  • رشته ارتباطات: مرتبط
  • رشته کشاورزی: مرتبط
  • رشته مرمت آثار باستانی: مرتبط
  • رشته نفت و گاز: زمینه

رشته های زمینه، مرتبط و غیر مرتبط با مدرک مهندسی خط و ابنیه

  • رشته ساختمان: مرتبط
  • رشته آب: مرتبط
  • رشته راه و ترابری: زمینه
  • رشته صنعت و معدن: غیر مرتبط
  • رشته نیرو: غیر مرتبط
  • رشته تاسیسات  و تجهیزات: غیر مرتبط
  • رشته کاوش های زمینی: غیر مرتبط
  • رشته ارتباطات: غیر مرتبط
  • رشته کشاورزی: مرتبط
  • رشته مرمت آثار باستانی: غیر  مرتبط
  • رشته نفت و گاز: غیر مرتبط

رشته های زمینه، مرتبط و غیر مرتبط با مدرک خط و سازه های ریلی

  • رشته ساختمان:  مرتبط
  • رشته آب: مرتبط
  • رشته راه و ترابری: زمینه
  • رشته صنعت و معدن: مرتبط
  • رشته نیرو: غیر مرتبط
  • رشته تاسیسات  و تجهیزات: غیر مرتبط
  • رشته کاوش های زمینی: غیر مرتبط
  • رشته ارتباطات: غیر مرتبط
  • رشته کشاورزی: غیر مرتبط
  • رشته مرمت آثار باستانی: غیر مرتبط
  • رشته نفت و گاز: غیر مرتبط

رشته های زمینه، مرتبط و غیر مرتبط با مدرک مهندسی ارزش

  • رشته ساختمان:  مرتبط
  • رشته آب: مرتبط
  • رشته راه و ترابری: مرتبط
  • رشته صنعت و معدن: مرتبط
  • رشته نیرو: مرتبط
  • رشته تاسیسات  و تجهیزات: مرتبط
  • رشته کاوش های زمینی: مرتبط
  • رشته ارتباطات: مرتبط
  • رشته کشاورزی: مرتبط
  • رشته مرمت آثار باستانی: مرتبط
  • رشته نفت و گاز: مرتبط

رشته های زمینه، مرتبط و غیر مرتبط با مدرک مهندسی راهسازی

  • رشته ساختمان:  مرتبط
  • رشته آب: مرتبط
  • رشته راه و ترابری: زمینه
  • رشته صنعت و معدن: مرتبط
  • رشته نیرو: غیر مرتبط
  • رشته تاسیسات  و تجهیزات: غیر مرتبط
  • رشته کاوش های زمینی: غیر مرتبط
  • رشته ارتباطات: غیر مرتبط
  • رشته کشاورزی: مرتبط
  • رشته مرمت آثار باستانی: غیر مرتبط
  • رشته نفت و گاز: مرتبط

رشته های زمینه، مرتبط و غیر مرتبط با مدرک مهندسی راه آهن و حمل و نقل

  • رشته ساختمان:  مرتبط
  • رشته آب: غیر مرتبط
  • رشته راه و ترابری: زمینه
  • رشته صنعت و معدن: مرتبط
  • رشته نیرو: غیر مرتبط
  • رشته تاسیسات  و تجهیزات: غیر مرتبط
  • رشته کاوش های زمینی: غیر مرتبط
  • رشته ارتباطات: غیر مرتبط
  • رشته کشاورزی: غیر مرتبط
  • رشته مرمت آثار باستانی: غیر مرتبط
  • رشته نفت و گاز: غیر مرتبط

رشته های زمینه، مرتبط و غیر مرتبط با مدرک مهندسی ترافیک

  • رشته ساختمان:  مرتبط
  • رشته آب: غیر مرتبط
  • رشته راه و ترابری: زمینه
  • رشته صنعت و معدن: غیر مرتبط
  • رشته نیرو: غیر مرتبط
  • رشته تاسیسات  و تجهیزات: غیر مرتبط
  • رشته کاوش های زمینی: غیر مرتبط
  • رشته ارتباطات: غیر مرتبط
  • رشته کشاورزی: غیر مرتبط
  • رشته مرمت آثار باستانی: غیر مرتبط
  • رشته نفت و گاز: غیر مرتبط

رشته های زمینه، مرتبط و غیر مرتبط با مدرک مهندسی هیدرولوژی- هیدروژئودزی  و آب های زیر زمینی

  • رشته ساختمان:  غیر مرتبط
  • رشته آب: زمینه
  • رشته راه و ترابری: مرتبط
  • رشته صنعت و معدن: غیر مرتبط
  • رشته نیرو: غیر مرتبط
  • رشته تاسیسات  و تجهیزات: غیر مرتبط
  • رشته کاوش های زمینی: زمینه
  • رشته ارتباطات: غیر مرتبط
  • رشته کشاورزی: مرتبط
  • رشته مرمت آثار باستانی: غیر مرتبط
  • رشته نفت و گاز: مرتبط

رشته های زمینه، مرتبط و غیر مرتبط با مدرک مهندسی مکانیک سیالات- ساخت و تولید و جامدات

  • رشته ساختمان:  مرتبط
  • رشته آب: زمینه
  • رشته راه و ترابری: زمینه
  • رشته صنعت و معدن: زمینه
  • رشته نیرو: زمینه
  • رشته تاسیسات  و تجهیزات: زمینه
  • رشته کاوش های زمینی: غیر مرتبط
  • رشته ارتباطات: مرتبط
  • رشته کشاورزی: مرتبط
  • رشته مرمت آثار باستانی: مرتبط
  • رشته نفت و گاز: زمینه

رشته های زمینه، مرتبط و غیر مرتبط با مدرک مهندسی دریا – کشتی سازی

  • رشته ساختمان:  مرتبط
  • رشته آب: مرتبط
  • رشته راه و ترابری: مرتبط
  • رشته صنعت و معدن: زمینه
  • رشته نیرو: زمینه
  • رشته تاسیسات  و تجهیزات: غیر  مرتبط
  • رشته کاوش های زمینی: غیر مرتبط
  • رشته ارتباطات: غیر مرتبط
  • رشته کشاورزی: غیر مرتبط
  • رشته مرمت آثار باستانی: غیر  مرتبط
  • رشته نفت و گاز: مرتبط

رشته های زمینه، مرتبط و غیر مرتبط با مدرک مهندسی الکترومکانیک

  • رشته ساختمان:  مرتبط
  • رشته آب: مرتبط
  • رشته راه و ترابری: مرتبط
  • رشته صنعت و معدن: زمینه
  • رشته نیرو: زمینه
  • رشته تاسیسات  و تجهیزات: زمینه
  • رشته کاوش های زمینی: غیر مرتبط
  • رشته ارتباطات: زمینه
  • رشته کشاورزی: مرتبط
  • رشته مرمت آثار باستانی: غیر  مرتبط
  • رشته نفت و گاز: زمینه

رشته های زمینه، مرتبط و غیر مرتبط با مدرک مهندسی عمومی

  • رشته ساختمان:  زمینه
  • رشته آب: مرتبط
  • رشته راه و ترابری: مرتبط
  • رشته صنعت و معدن: مرتبط
  • رشته نیرو: مرتبط
  • رشته تاسیسات  و تجهیزات: مرتبط
  • رشته کاوش های زمینی: غیر مرتبط
  • رشته ارتباطات: غیر مرتبط
  • رشته کشاورزی: غیر مرتبط
  • رشته مرمت آثار باستانی: مرتبط
  • رشته نفت و گاز: غیر مرتبط

رشته های زمینه، مرتبط و غیر مرتبط با مدرک مهندسی برق (مخابرات-الکتروتکنیک-علائم-علمی کاربردی برق)

  • رشته ساختمان:  مرتبط
  • رشته آب: مرتبط
  • رشته راه و ترابری: مرتبط
  • رشته صنعت و معدن: زمینه
  • رشته نیرو: زمینه
  • رشته تاسیسات  و تجهیزات: زمینه
  • رشته کاوش های زمینی: مرتبط
  • رشته ارتباطات: زمینه
  • رشته کشاورزی: مرتبط
  • رشته مرمت آثار باستانی: مرتبط
  • رشته نفت و گاز: زمینه

رشته های زمینه، مرتبط و غیر مرتبط با مدرک مهندسی معماری

  • رشته ساختمان:  غیر مرتبط
  • رشته آب: غیر مرتبط
  • رشته راه و ترابری: مرتبط
  • رشته صنعت و معدن: زمینه
  • رشته نیرو: غیر زمینه
  • رشته تاسیسات  و تجهیزات: زمینه
  • رشته کاوش های زمینی: غیر مرتبط
  • رشته ارتباطات: زمینه
  • رشته کشاورزی: غیر مرتبط
  • رشته مرمت آثار باستانی: غیر  مرتبط
  • رشته نفت و گاز: مرتبط

رشته های زمینه، مرتبط و غیر مرتبط با مدرک مهندسی ابزار دقیق

  • رشته ساختمان:  غیر مرتبط
  • رشته آب: مرتبط
  • رشته راه و ترابری: مرتبط
  • رشته صنعت و معدن: زمینه
  • رشته نیرو: غیر مرتبط
  • رشته تاسیسات  و تجهیزات: زمینه
  • رشته کاوش های زمینی: مرتبط
  • رشته ارتباطات: زمینه
  • رشته کشاورزی: غیر مرتبط
  • رشته مرمت آثار باستانی: غیر مرتبط
  • رشته نفت و گاز: زمینه

رشته های زمینه، مرتبط و غیر مرتبط با مدرک مهندسی معدن  در کلیه گرایش ها

  • رشته ساختمان:  غیر مرتبط
  • رشته آب: مرتبط
  • رشته راه و ترابری: مرتبط
  • رشته صنعت و معدن: زمینه
  • رشته نیرو: غیر مرتبط
  • رشته تاسیسات  و تجهیزات: غیر مرتبط
  • رشته کاوش های زمینی: زمینه
  • رشته ارتباطات: غیر مرتبط
  • رشته کشاورزی: مرتبط
  • رشته مرمت آثار باستانی: غیر مرتبط
  • رشته نفت و گاز: مرتبط

رشته های زمینه، مرتبط و غیر مرتبط با مدرک مهندسی زمین شناسی در کلیه  گرایش ها

  • رشته ساختمان: مرتبط
  • رشته آب: مرتبط
  • رشته راه و ترابری: زمینه
  • رشته صنعت و معدن: زمینه
  • رشته نیرو: زمینه
  • رشته تاسیسات  و تجهیزات: غیر مرتبط
  • رشته کاوش های زمینی: زمینه
  • رشته ارتباطات: غیر مرتبط
  • رشته کشاورزی: مرتبط
  • رشته مرمت آثار باستانی: مرتبط
  • رشته نفت و گاز: زمینه

رشته های زمینه، مرتبط و غیر مرتبط با مدرک مهندسی پزشکی در کلیه گرایش ها

  • رشته ساختمان:  غیر مرتبط
  • رشته آب: غیر مرتبط
  • رشته راه و ترابری: غیر مرتبط
  • رشته صنعت و معدن: مرتبط
  • رشته نیرو: غیر مرتبط
  • رشته تاسیسات  و تجهیزات: غیر مرتبط
  • رشته کاوش های زمینی: غیر مرتبط
  • رشته ارتباطات: غیر مرتبط
  • رشته کشاورزی: غیر مرتبط
  • رشته مرمت آثار باستانی: غیر مرتبط
  • رشته نفت و گاز: غیر مرتبط

رشته های زمینه، مرتبط و غیر مرتبط با مدرک مهندسی متالوژی

  • رشته ساختمان:  غیر  مرتبط
  • رشته آب: غیر مرتبط
  • رشته راه و ترابری: غیر مرتبط
  • رشته صنعت و معدن: زمینه
  • رشته نیرو: غیر مرتبط
  • رشته تاسیسات  و تجهیزات: مرتبط
  • رشته کاوش های زمینی: مرتبط
  • رشته ارتباطات: غیر مرتبط
  • رشته کشاورزی: غیر مرتبط
  • رشته مرمت آثار باستانی: غیر مرتبط
  • رشته نفت و گاز: مرتبط

رشته های زمینه، مرتبط و غیر مرتبط با مدرک مهندسی شیمی کلیه گرایش ها

  • رشته ساختمان:  غیر مرتبط
  • رشته آب: مرتبط
  • رشته راه و ترابری: مرتبط
  • رشته صنعت و معدن: غیر مرتبط
  • رشته نیرو: غیر مرتبط
  • رشته تاسیسات  و تجهیزات: زمینه
  • رشته کاوش های زمینی: غیر مرتبط
  • رشته ارتباطات: غیر مرتبط
  • رشته کشاورزی: مرتبط
  • رشته مرمت آثار باستانی: غیر مرتبط
  • رشته نفت و گاز: زمینه

رشته های زمینه، مرتبط و غیر مرتبط با مدرک مهندسی صنایع کلیه گرایش ها

  • رشته ساختمان:  مرتبط
  • رشته آب: مرتبط
  • رشته راه و ترابری: مرتبط
  • رشته صنعت و معدن: زمینه
  • رشته نیرو: مرتبط
  • رشته تاسیسات  و تجهیزات: مرتبط
  • رشته کاوش های زمینی: زمینه
  • رشته ارتباطات: مرتبط
  • رشته کشاورزی: غیر مرتبط
  • رشته مرمت آثار باستانی: غیر مرتبط
  • رشته نفت و گاز: مرتبط

رشته های زمینه، مرتبط و غیر مرتبط با مدرک مهندسی نفت گرایش حفاری و بهره برداری

  • رشته ساختمان:  غیر مرتبط
  • رشته آب: غیر مرتبط
  • رشته راه و ترابری: غیر مرتبط
  • رشته صنعت و معدن: مرتبط
  • رشته نیرو: غیر مرتبط
  • رشته تاسیسات  و تجهیزات: مرتبط
  • رشته کاوش های زمینی: زمینه
  • رشته ارتباطات: غیر مرتبط
  • رشته کشاورزی: غیر مرتبط
  • رشته مرمت آثار باستانی: غیر مرتبط
  • رشته نفت و گاز: زمینه

رشته های زمینه، مرتبط و غیر مرتبط با مدرک مهندسی پتروشیمی، عملیات صنایع پتروشیمی و نفت و گاز

  • رشته ساختمان: غیر مرتبط
  • رشته آب: غیر مرتبط
  • رشته راه و ترابری: غیر مرتبط
  • رشته صنعت و معدن: زمینه
  • رشته نیرو: غیر مرتبط
  • رشته تاسیسات  و تجهیزات: مرتبط
  • رشته کاوش های زمینی: زمینه
  • رشته ارتباطات: غیر مرتبط
  • رشته کشاورزی: غیر مرتبط
  • رشته مرمت آثار باستانی: غیر مرتبط
  • رشته نفت و گاز: زمینه

رشته های زمینه، مرتبط و غیر مرتبط با مدرک مهندسی پلیمر گرایش  طراحی فرآیند های صنایع نفت

  • رشته ساختمان:  غیر مرتبط
  • رشته آب: غیر مرتبط
  • رشته راه و ترابری: غیر مرتبط
  • رشته صنعت و معدن: مرتبط
  • رشته نیرو: غیر مرتبط
  • رشته تاسیسات  و تجهیزات: مرتبط
  • رشته کاوش های زمینه: غیر مرتبط
  • رشته ارتباطات: غیر مرتبط
  • رشته کشاورزی: غیر مرتبط
  • رشته مرمت آثار باستانی: غیر مرتبط
  • رشته نفت و گاز: هزینه

رشته های زمینه، مرتبط و غیر مرتبط با مدرک مهندسی بهره برداری از منابع نفت

  • رشته ساختمان:  غیر مرتبط
  • رشته آب: غیر مرتبط
  • رشته راه و ترابری: غیر مرتبط
  • رشته صنعت و معدن: زمینه
  • رشته نیرو: غیر مرتبط
  • رشته تاسیسات  و تجهیزات: مرتبط
  • رشته کاوش های زمینی: غیر مرتبط
  • رشته ارتباطات: غیر مرتبط
  • رشته کشاورزی: غیر مرتبط
  • رشته مرمت آثار باستانی: غیر مرتبط
  • رشته نفت و گاز: زمینه

رشته های زمینه، مرتبط و غیر مرتبط با مدرک مهندسی رایانه (گرایش نرم افزار و سخت افزار)

  • رشته ساختمان:  مرتبط
  • رشته آب: مرتبط
  • رشته راه و ترابری: مرتبط
  • رشته صنعت و معدن: مرتبط
  • رشته نیرو: مرتبط
  • رشته تاسیسات  و تجهیزات: مرتبط
  • رشته کاوش های زمینی: غیر مرتبط
  • رشته ارتباطات: زمینه
  • رشته کشاورزی: مرتبط
  • رشته مرمت آثار باستانی: غیر مرتبط
  • رشته نفت و گاز: مرتبط

رشته های زمینه، مرتبط و غیر مرتبط با مدرک مهندسی فناوری  اطلاعات

  • رشته ساختمان:  مرتبط
  • رشته آب: مرتبط
  • رشته راه و ترابری: مرتبط
  • رشته صنعت و معدن: زمینه
  • رشته نیرو: مرتبط
  • رشته تاسیسات  و تجهیزات: مرتبط
  • رشته کاوش های زمینی: غیر مرتبط
  • رشته ارتباطات: زمینه
  • رشته کشاورزی: مرتبط
  • رشته مرمت آثار باستانی: غیر مرتبط
  • رشته نفت و گاز: مرتبط

رشته های زمینه، مرتبط و غیر مرتبط با مدرک مهندسی ساختمان ها و تاسیسات کشاورزی

  • رشته ساختمان:  مرتبط
  • رشته آب: غیر مرتبط
  • رشته راه و ترابری: غیر مرتبط
  • رشته صنعت و معدن: غیر مرتبط
  • رشته نیرو: غیر مرتبط
  • رشته تاسیسات  و تجهیزات: مرتبط
  • رشته کاوش های زمینی: زمینه
  • رشته ارتباطات: غیر مرتبط
  • رشته کشاورزی: زمینه
  • رشته مرمت آثار باستانی: غیر مرتبط
  • رشته نفت و گاز: غیر مرتبط

رشته های زمینه، مرتبط و غیر مرتبط با مدرک مهندسی اکولوژی بهسازی

  • رشته ساختمان:  غیر مرتبط
  • رشته آب: مرتبط
  • رشته راه و ترابری: غیر مرتبط
  • رشته صنعت و معدن: مرتبط
  • رشته نیرو: غیر مرتبط
  • رشته تاسیسات  و تجهیزات: غیر مرتبط
  • رشته کاوش های زمینی: غیر مرتبط
  • رشته ارتباطات: غیر مرتبط
  • رشته کشاورزی: زمینه
  • رشته مرمت آثار باستانی: غیر مرتبط
  • رشته نفت و گاز: مرتبط

رشته های زمینه، مرتبط و غیر مرتبط با مدرک بهداشت محیط

  • رشته ساختمان:  مرتبط
  • رشته آب: مرتبط
  • رشته راه و ترابری: مرتبط
  • رشته صنعت و معدن: مرتبط
  • رشته نیرو: غیر مرتبط
  • رشته تاسیسات  و تجهیزات: غیر مرتبط
  • رشته کاوش های زمینی: زمینه
  • رشته ارتباطات: زمینه
  • رشته کشاورزی: زمینه
  • رشته مرمت آثار باستانی: غیر مرتبط
  • رشته نفت و گاز: مرتبط

رشته های زمینه، مرتبط و غیر مرتبط با مدرک مهندسی ژئوفیزیک

  • رشته ساختمان:  زمینه
  • رشته آب: مرتبط
  • رشته راه و ترابری: زمینه
  • رشته صنعت و معدن: مرتبط
  • رشته نیرو: مرتبط
  • رشته تاسیسات  و تجهیزات: غیر مرتبط
  • رشته کاوش های زمینی: زمینه
  • رشته ارتباطات: غیر مرتبط
  • رشته کشاورزی: غیر مرتبط
  • رشته مرمت آثار باستانی: غیر مرتبط
  • رشته نفت و گاز: زمینه

رشته های زمینه، مرتبط و غیر مرتبط با مدرک مهندسی کارتوگرافی

  • رشته ساختمان:  غیر مرتبط
  • رشته آب: مرتبط
  • رشته راه و ترابری: مرتبط
  • رشته صنعت و معدن: غیر مرتبط
  • رشته نیرو: غیر مرتبط
  • رشته تاسیسات  و تجهیزات: غیر مرتبط
  • رشته کاوش های زمینی: زمینه
  • رشته ارتباطات: غیر مرتبط
  • رشته کشاورزی: غیر مرتبط
  • رشته مرمت آثار باستانی: غیر مرتبط
  • رشته نفت و گاز: مرتبط

رشته های زمینه، مرتبط و غیر مرتبط با مدرک مهندسی فلزکاری – جوشکاری  برق

  • رشته ساختمان:  غیر مرتبط
  • رشته آب: غیر مرتبط
  • رشته راه و ترابری: مرتبط
  • رشته صنعت و معدن: زمینه
  • رشته نیرو: مرتبط
  • رشته تاسیسات  و تجهیزات: مرتبط
  • رشته کاوش های زمینی: غیر  مرتبط
  • رشته ارتباطات: غیر مرتبط
  • رشته کشاورزی: غیر مرتبط
  • رشته مرمت آثار باستانی: غیر مرتبط
  • رشته نفت و گاز: زمینه

رشته های زمینه، مرتبط و غیر مرتبط با صنایع فلزی -تراشکاری

  • رشته ساختمان:  غیر مرتبط
  • رشته آب: غیر مرتبط
  • رشته راه و ترابری: غیر مرتبط
  • رشته صنعت و معدن: زمینه
  • رشته نیرو: مرتبط
  • رشته تاسیسات  و تجهیزات: مرتبط
  • رشته کاوش های زمینی: غیر مرتبط
  • رشته ارتباطات: غیر مرتبط
  • رشته کشاورزی: غیر مرتبط
  • رشته مرمت آثار باستانی: غیر مرتبط
  • رشته نفت و گاز: مرتبط

رشته های زمینه، مرتبط و غیر مرتبط با مدرک مهندسی ماشین آلات کشاورزی، صنایع غذایی، منابع طبیعی

  • رشته ساختمان: غیر مرتبط
  • رشته آب: غیر مرتبط
  • رشته راه و ترابری: غیر مرتبط
  • رشته صنعت و معدن: مرتبط
  • رشته نیرو: غیر مرتبط
  • رشته تاسیسات  و تجهیزات: غیر مرتبط
  • رشته کاوش های زمینی: غیر مرتبط
  • رشته ارتباطات: غیر مرتبط
  • رشته کشاورزی: زمینه
  • رشته مرمت آثار باستانی: غیر مرتبط
  • رشته نفت و گاز: غیر مرتبط

رشته های زمینه، مرتبط و غیر مرتبط با مدرک نساجی- رنگ رزی- شیمی (کلیه گرایش ها) ریخته گری- ذوب فلزات

  • رشته ساختمان:  غیر مرتبط
  • رشته آب: غیر مرتبط
  • رشته راه و ترابری: غیر مرتبط
  • رشته صنعت و معدن: مرتبط
  • رشته نیرو: غیر مرتبط
  • رشته تاسیسات  و تجهیزات: غیر مرتبط
  • رشته کاوش های زمینی: غیر مرتبط
  • رشته ارتباطات: غیر مرتبط
  • رشته کشاورزی: غیر مرتبط
  • رشته مرمت آثار باستانی: غیر مرتبط
  • رشته نفت و گاز: مرتبط

رشته های زمینه، مرتبط و غیر مرتبط با مدرک مهندسی هوا و فضا

  • رشته ساختمان:  غیر مرتبط
  • رشته آب: غیر مرتبط
  • رشته راه و ترابری: مرتبط
  • رشته صنعت و معدن: زمینه
  • رشته نیرو: غیر مرتبط
  • رشته تاسیسات  و تجهیزات: مرتبط
  • رشته کاوش های زمینی: غیر مرتبط
  • رشته ارتباطات: غیر مرتبط
  • رشته کشاورزی: غیر مرتبط
  • رشته مرمت آثار باستانی: غیر مرتبط
  • رشته نفت و گاز: غیر مرتبط

رشته های زمینه، مرتبط و غیر مرتبط با مدرک مهندسی ایمنی و حفاظت

  • رشته ساختمان:  مرتبط
  • رشته آب: مرتبط
  • رشته راه و ترابری: مرتبط
  • رشته صنعت و معدن: مرتبط
  • رشته نیرو: مرتبط
  • رشته تاسیسات  و تجهیزات: مرتبط
  • رشته کاوش های زمینی: غیر مرتبط
  • رشته ارتباطات: مرتبط
  • رشته کشاورزی: مرتبط
  • رشته مرمت آثار باستانی: مرتبط
  • رشته نفت و گاز: زمینه

 رشته های زمینه، مرتبط و غیر مرتبط با مدرک نقشه کشی

  • رشته ساختمان:  مرتبط
  • رشته آب: غیر مرتبط
  • رشته راه و ترابری: مرتبط
  • رشته صنعت و معدن: مرتبط
  • رشته نیرو: غیر مرتبط
  • رشته تاسیسات  و تجهیزات: غیر مرتبط
  • رشته کاوش های زمینی: غیر مرتبط
  • رشته ارتباطات: غیر مرتبط
  • رشته کشاورزی: مرتبط
  • رشته مرمت آثار باستانی: مرتبط
  • رشته نفت و گاز: مرتبط

رشته های زمینه، مرتبط و غیر مرتبط با مدرک هنرهای تزیینی و تجسمی در کلیه گرایش ها

  • رشته ساختمان:  مرتبط
  • رشته آب: غیر مرتبط
  • رشته راه و ترابری: غیر مرتبط
  • رشته صنعت و معدن: غیر مرتبط
  • رشته نیرو: غیر مرتبط
  • رشته تاسیسات  و تجهیزات: غیر مرتبط
  • رشته کاوش های زمینی: غیر  مرتبط
  • رشته ارتباطات: غیر مرتبط
  • رشته کشاورزی: غیر مرتبط
  • رشته مرمت آثار باستانی: زمینه
  • رشته نفت و گاز: غیر مرتبط

رشته های زمینه، مرتبط و غیر مرتبط با مدرک معماری داخلی

  • رشته ساختمان:  زمینه
  • رشته آب: غیر مرتبط
  • رشته راه و ترابری: مرتبط
  • رشته صنعت و معدن: غیر مرتبط
  • رشته نیرو: غیرمرتبط
  • رشته تاسیسات  و تجهیزات: غیر مرتبط
  • رشته کاوش های زمینی: غیر مرتبط
  • رشته ارتباطات: غیر مرتبط
  • رشته کشاورزی: غیر مرتبط
  • رشته مرمت آثار باستانی: زمینه
  • رشته نفت و گاز: غیر مرتبط

رشته های زمینه، مرتبط و غیر مرتبط با مدرک مدیریت بازرگانی، اجرایی،  صنعتی، ساخت، مالی و حسابداری

  • رشته ساختمان:  مرتبط
  • رشته آب: مرتبط
  • رشته راه و ترابری: مرتبط
  • رشته صنعت و معدن: مرتبط
  • رشته نیرو: مرتبط
  • رشته تاسیسات  و تجهیزات: مرتبط
  • رشته کاوش های زمینی: زمینه
  • رشته ارتباطات: مرتبط
  • رشته کشاورزی: مرتبط
  • رشته مرمت آثار باستانی: غیر مرتبط
  • رشته نفت و گاز: مرتبط

اگر مدرک کارشناسی یا ارشد مدیریت شما در گرایش های دیگری جز موارد فوق الذکر باشد، در هیچ رشته پیمانکاری، امتیازی به شما تعلق نمی گیرد.

 رشته های زمینه، مرتبط و غیر مرتبط با مدرک اقتصاد-برنامه ریزی

  • رشته ساختمان:  مرتبط
  • رشته آب: غیر مرتبط
  • رشته راه و ترابری: مرتبط
  • رشته صنعت و معدن: مرتبط
  • رشته نیرو: مرتبط
  • رشته تاسیسات  و تجهیزات: غیر مرتبط
  • رشته کاوش های زمینی: غیر مرتبط
  • رشته ارتباطات: مرتبط
  • رشته کشاورزی: مرتبط
  • رشته مرمت آثار باستانی: غیر مرتبط
  • رشته نفت و گاز: مرتبط

رشته های زمینه، مرتبط و غیر مرتبط با مدرک مهندسی صنایع کلیه گرایش ها

  • رشته ساختمان:  مرتبط
  • رشته آب: مرتبط
  • رشته راه و ترابری: مرتبط
  • رشته صنعت و معدن: زمینه
  • رشته نیرو: مرتبط
  • رشته تاسیسات  و تجهیزات: مرتبط
  • رشته کاوش های زمینی: زمینه
  • رشته ارتباطات: مرتبط
  • رشته کشاورزی: غیر مرتبط
  • رشته مرمت آثار باستانی: غیر مرتبط
  • رشته نفت و گاز: مرتبط

رشته های زمینه، مرتبط و غیر مرتبط با مدرک بانکداری، بازرگانی، فیزیک، حقوق، ریاضی  و آمار و بیمه

  • رشته ساختمان:  غیر مرتبط
  • رشته آب: غیر مرتبط
  • رشته راه و ترابری: غیر مرتبط
  • رشته صنعت و معدن: مرتبط
  • رشته نیرو: مرتبط
  • رشته تاسیسات  و تجهیزات: مرتبط
  • رشته کاوش های زمینی: غیر مرتبط
  • رشته ارتباطات: مرتبط
  • رشته کشاورزی: غیر مرتبط
  • رشته مرمت آثار باستانی: غیر مرتبط
  • رشته نفت و گاز: مرتبط

رشته های زمینه، مرتبط و غیر مرتبط با مدرک مهندسی صنایع کلیه گرایش ها

  • رشته ساختمان:  غیر مرتبط
  • رشته آب: مرتبط
  • رشته راه و ترابری: غیر مرتبط
  • رشته صنعت و معدن: غیر مرتبط
  • رشته نیرو: غیر مرتبط
  • رشته تاسیسات  و تجهیزات: غیر مرتبط
  • رشته کاوش های زمینی: غیر مرتبط
  • رشته ارتباطات: غیر مرتبط
  • رشته کشاورزی: زمینه
  • رشته مرمت آثاغیر باستانی: غیر مرتبط
  • رشته نفت و گاز: غیر مرتبط

 رشته های زمینه، مرتبط و غیر مرتبط با مدرک مرمت آثار باستانی و تاریخی کلیه گرایش ها

  • رشته ساختمان:  مرتبط
  • رشته آب: غیر مرتبط
  • رشته راه و ترابری: غیر مرتبط
  • رشته صنعت و معدن: غیر زمینه
  • رشته نیرو: غیر مرتبط
  • رشته تاسیسات  و تجهیزات: غیر مرتبط
  • رشته کاوش های زمینی: غیر مرتبط
  • رشته ارتباطات: غیر مرتبط
  • رشته کشاورزی: غیر مرتبط
  • رشته مرمت آثار باستانی: مرتبط
  • رشته نفت و گاز: غیر مرتبط

رشته های زمینه، مرتبط و غیر مرتبط با مدرک باستان شناسی

  • رشته ساختمان:  مرتبط
  • رشته آب: غیر مرتبط
  • رشته راه و ترابری: غیر مرتبط
  • رشته صنعت و معدن: غیر مرتبط
  • رشته نیرو: غیر مرتبط
  • رشته تاسیسات  و تجهیزات: غیر مرتبط
  • رشته کاوش های زمینی: مرتبط
  • رشته ارتباطات: غیر مرتبط
  • رشته کشاورزی: غیر مرتبط
  • رشته مرمت آثار باستانی: مرتبط
  • رشته نفت و گاز: غیر مرتبط

رشته های زمینه، مرتبط و غیر مرتبط با مدرک محیط زیست

  • رشته ساختمان:  مرتبط
  • رشته آب: مرتبط
  • رشته راه و ترابری: غیر مرتبط
  • رشته صنعت و معدن: زمینه
  • رشته نیرو: غیر مرتبط
  • رشته تاسیسات  و تجهیزات: غیر مرتبط
  • رشته کاوش های زمینی: غیر  مرتبط
  • رشته ارتباطات: غیر مرتبط
  • رشته کشاورزی: زمینه
  • رشته مرمت آثار باستانی: غیر مرتبط
  • رشته نفت و گاز: زمینه

رشته های زمینه، مرتبط و غیر مرتبط با مدرک مهندسی انرژی

  • رشته ساختمان:  مرتبط
  • رشته آب: مرتبط
  • رشته راه و ترابری: غیر مرتبط
  • رشته صنعت و معدن: زمینه
  • رشته نیرو: زمینه
  • رشته تاسیسات  و تجهیزات: مرتبط
  • رشته کاوش های زمینی: غیر مرتبط
  • رشته ارتباطات: غیر مرتبط
  • رشته کشاورزی: مرتبط
  • رشته مرمت آثار باستانی: غیر مرتبط
  • رشته نفت و گاز: زمینه

رشته های زمینه، مرتبط و غیر مرتبط با مدرک مهندسی هسته ای

  • رشته ساختمان:  مرتبط
  • رشته آب: غیر مرتبط
  • رشته راه و ترابری: غیر مرتبط
  • رشته صنعت و معدن: مرتبط
  • رشته نیرو: مرتبط
  • رشته تاسیسات  و تجهیزات: مرتبط
  • رشته کاوش های زمینی: غیر مرتبط
  • رشته ارتباطات: غیر مرتبط
  • رشته کشاورزی: غیر مرتبط
  • رشته مرمت آثار باستانی: غیر مرتبط
  • رشته نفت و گاز: غیر مرتبط

حتما بخوانید: عواقب عدم تسلیم اظهارنامه مالیاتی چیست؟

رشته های زمینه، مرتبط و غیر مرتبط با مدرک نانوفناوری

  • رشته ساختمان:  غیر مرتبط
  • رشته آب: غیر مرتبط
  • رشته راه و ترابری: غیر مرتبط
  • رشته صنعت و معدن: مرتبط
  • رشته نیرو: غیر مرتبط
  • رشته تاسیسات  و تجهیزات: غیر مرتبط
  • رشته کاوش های زمینی: غیر مرتبط
  • رشته ارتباطات: مرتبط
  • رشته کشاورزی: غیر مرتبط
  • رشته مرمت آثار باستانی: مرتبط
  • رشته نفت و گاز: غیر مرتبط

 

 

لینک کوتاه : https://asrshahrvand.com/?p=137123

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۱
  1. سلام
    مقاله بسیار عالی و کامل بود.ممنون
    در اولین اقدام در چند رشته میشه اخذ صلاحیت کرد؟

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

.
.

ارائه خدمات مالی و مالیاتی در موسسه حسابداری محاسبان تلاشگر خبره

.

درباره پایگاه خبری عصر شهروند: عصر شهروند رسانه ای تخصصی در حوزه اخبار شهری است که با کنار گذاشتن ملاحظات و تعارفات معمول در پایگاه های خبری تحلیلی ، مطالبات و مشکلات شهروندان را در زمینه های گوناگون پیگیری می کند . از جمله اولویت های سایت عصر شهروند ، بازتاب واقعی اخبار استان تهران ،نگاه تحلیلی به مسائل و مشکلات شهروندان تهرانی ، نهایت دقت و سرعت در بازنشر اخبار ، رعایت امانتداری در خبرهای نقلی و دید همه جانبه ،صادقانه و بیطرفانه در تولید خبر است . عصر شهروند همه تلاش خود را برای ایجاد روحیه امیدواری در بین همشهریان تهرانی و پرهیز از ایجاد تشویش در جامعه می کند . امید است به یاری شما همشهریان عزیز عصر شهروند بتواند گامی هرچند کوچک در مسیر اطلاع رسانی صحیح و مفید در جامعه بردارد و پیگیر مشکلات و دغدغه های شهروندان از اعضای شورای شهر تهران ، مدیران و مسئولین استان تهران باشد .