10
احمد صادقی در صحن شورا؛

انتخاب شهرداران نباید از وظایف شوراها کنار گذاشته شود

  • کد خبر : 294211
  • 20 آذر 1401 - 14:16
انتخاب شهرداران نباید از وظایف شوراها کنار گذاشته شود
عضو شورای اسلامی شهر تهران خطاب به سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به اصول متعدد و مصرح در قانون اساسی درباره نقش نظارتی شورا، خواستار اجرای اصول قانون اساسی در حوزه شوراها و تقویت این نهاد مردمی شد.

به گزارش عصرشهروند در اخبار شورای شهر ، احمد صادقی در یکصد و سیزدهمین جلسه شورا و پس از استماع سخنان طحان نظیف، سخنگوی شورای نگهبان با تسلیت ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) گفت: در قانون اساسی ۱۰ اصل مربوط به شوراهاست و اصل هفتم شوراها را از ارکان تصمیم گیری و اداره امور کشور لحاظ کرده و در اصل یکصدم اشاره کرده؛ اداره هر روستا، بخش شهر، شهرستان و استان با نظارت شورای ده، بخش، شهرشتان یا استان صورت می گیرد؛ سوال اینجاست که آیا اداره امور شهر تهران تحت نظارت شورای اسلامی شهر تهران اداره می شود و یا اداره استانها تحت نظارت شوراهای اسلامی استانها اداره می شوند؟
صادقی تصریح کرد: جالب است بدانیم رئیس شورای اسلامی شهرستان و استان حتی در شورای برنامه ریزی شهرستان در فرمانداری یا استان در استانداری دعوت هم نمی شود، چه برسد به اینکه بتواند اداره آنها را نظارت نمایند! متاسفانه توجهی به اصول قانون اساسی در حوزه شوراها نشده است و شوراها جایگاهی را که باید داشته باشند را ندارند.
وی ادامه داد: شاید یکی از مهمترین مباحثی که سبب شده شوراها جایگاه خود را آنگونه که باید نداشته باشند دیر پیدایش شورا هاست، می دانید که شوراها بیست سال پس از انقلاب اسلامی شکل گرفتند و در این دوران سازمان ها و تشکیلاتی که وظایف شوراها را انجام می دادند هنوز وجود دارند.
صادقی خاطر نشان ساخت : با وجود اینکه هم اکنون شوراها حضور ارزنده و تاثیر گذاری دارند و اعضای شورا به نمایندگی از مردم کارهای شورایی را براساس مواد قانون اساسی انجام می دهند، هنوز سازمان هایی که کارهای شوراها را انجام می دهند در جایگاه خود هستند و به نوعی موازی کاری صورت می گیرد.
رییس کمیته شفافیت و شهر هوشمند شورا افزود: ما حتی در ارسال قوانین مجلس به شورای نگهبان شاهد هستیم که شورای محترم نگهبان نیز با تفسیر مضیقی که از حوزه نظارتی شوراها دارند، شورا را در بعضی اموری که باید ورود کنند منع می کنند.
صادقی افزود: حتی شنیده شده که بحث انتخاب شهردار را از وظایف شوراها نمی دانند و این مهم را جزیی از وظایف اجرایی قلمداد کردند.
صادقی گفت: قانون اساسی ما به عنوان یکی از قوانین پیشرفته دنیا محسوب می شود و یکی از اصول مترقی قانون اساسی وجود شورای نگهبان به عنوان پاسدار و صیانت کنندن از قانون است، لذا انتظار و توقع ما این است که شورای نگهبان در رسیدن شوراها به جایگاه واقعی خود اهتمام ویژه ای داشته باشند. منبع

لینک کوتاه : https://asrshahrvand.com/?p=294211

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

.
.

ارائه خدمات مالی و مالیاتی در موسسه حسابداری محاسبان تلاشگر خبره

.

درباره پایگاه خبری عصر شهروند: عصر شهروند رسانه ای تخصصی در حوزه اخبار شهری است که با کنار گذاشتن ملاحظات و تعارفات معمول در پایگاه های خبری تحلیلی ، مطالبات و مشکلات شهروندان را در زمینه های گوناگون پیگیری می کند . از جمله اولویت های سایت عصر شهروند ، بازتاب واقعی اخبار استان تهران ،نگاه تحلیلی به مسائل و مشکلات شهروندان تهرانی ، نهایت دقت و سرعت در بازنشر اخبار ، رعایت امانتداری در خبرهای نقلی و دید همه جانبه ،صادقانه و بیطرفانه در تولید خبر است . عصر شهروند همه تلاش خود را برای ایجاد روحیه امیدواری در بین همشهریان تهرانی و پرهیز از ایجاد تشویش در جامعه می کند . امید است به یاری شما همشهریان عزیز عصر شهروند بتواند گامی هرچند کوچک در مسیر اطلاع رسانی صحیح و مفید در جامعه بردارد و پیگیر مشکلات و دغدغه های شهروندان از اعضای شورای شهر تهران ، مدیران و مسئولین استان تهران باشد .