10

باغ بودن یا نبودن ۷ پلاک ثبتی در تهران تعیین تکلیف شد

  • کد خبر : 287947
  • 30 آذر 1400 - 16:13
باغ بودن یا نبودن ۷ پلاک ثبتی در تهران تعیین تکلیف شد
مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران در جریان بررسی پروندههای پلاک ثبتی باغات پیشنهاد کرد: شورا از کسانی که از باغ خود نگهداری کنند، دعوت نموده و در صحن شورا از ایشان کتبا تقدیر کند.

به گزارش عصرشهروند در اخبار شورای شهر، در سی و سومین جلسه شورا، بررسی  پرونده پلاک ثبتی ها از حیث تشخیص باغ یا غیر باغ بودن در دستور قرار گرفت که در ابتدا مهدی عباسی از جانب کمیسیون شهرسازی به قرائت گزارش خود از این پلاک‎های ثبتی پرداخت و در خصوص نخستین پرونده گفت: این ملک از نظر کمیسیون باغ تشخیص داده شده است، چراکه که دارای ۲۴ اصله درخت ارزشمند بوده که مالک عامدانه بخشی از این درختان را از بین برده است.

وی افزود:  تصاویر این ملک متعلق به سال ۱۳۸۶ نشان می‏دهد که درختانی با بن ۱۲۰ سانتی‏متر داشته است و همچنین در پهنه‏ای پردرخت قرار دارد.

در ادامه سید احمد علوی متذکر شد: این ملک سابقا ۲۴ اصله درخت داشته و حال ۱۴ درخت باقی مانده است. بنابراین نه حدنصاب دارد و نه دیگر آن درختان ارزشمند در این ملک وجود دارند.

عباسی در پاسخ به وی توضیح داد: این پلاک باغ تشخیص داده  شد، چون درختان ارزشمندی داشته که مالک، این درختان را عامدانه کسر کرده است و لذا به فضای سبز ضربه زده است. همچنین بن نیمی از این درختان کسر شده، بالای ۱۲۰ سانتیمتر است و به ۲۸۰ سانتی‏متر هم می‏رسد. یعنی هم پهنه غالب فضای سبز بوده و هم درختان موجود، ارزشمند بوده‏ اند. در نهایت نظر کمیسیون مبنی بر باغ بودن این ملک با ۱۶ رای موافق به تصویب اعضا رسید.

در ادامه بررسی پرونده های پلاک ثبتی ، عباسی در خصوص ملکی در منطقه ۳ گفت: حد نصاب درختان این ملک با توجه به مساحت آن برای تشخیص باغ بودن با حدنصاب ۲۲ اصله  است که طبق گزارش، ۴۳ اصله درخت دارد و در سال ۱۳۸۶ هم پوشش گیاهی مناسبی را داشته است که متاسفانه امروز درختان آن وضع مناسبی ندارند. لذا کمیسون به استناد حدنصاب آن را باغ می‏داند. در این پرونده نیز نظر کمسیون مبنی بر باغ بودن ملک با ۱۸ رای موافق به تصویب اعضا رسید.

مهدی عباسی در ادامه گفت: پلاک ثبتی بعدی به متراژ هزار متر دارای حدنصاب ۴۸ اصله درخت بوده و تعداد درختان آن ۵۲ اصله است و درختان بن قابل توجهی دارند و تصاویر سال‏های گذشته هم انبوه پوشش گیاهی را نشان می‏دهند. لذا کمیسیون آن را باغ دانسته و نظر کمیسیون مبنی بر باغ بودن با ۱۸ رای موافق اعضا به تصویب رسید.

در ادامه مهدی عباسی در خصوص پرونده بعدی گفت:  قطعه زمینی که عبارت «مفروض از یک باغ» در سند آن متعلق به سال ۶۸ قید شده است و حدنصاب آن ۳۰ اصله بوده که ۲۷ اصله درخت دارد و کمیسیون آن را بر اساس بند صریح قانونی مبنی بر قید سند، باغ تشخیص داده است.  در این پرونده نیز  نظر کمیسیون به رای گذاشته شد و با ۱۴ رای موافق تصویب شد.

عباسی در خصوص پلاک ثبتی بعدی گفت:  زمینی به مساحت ۲۸۲ متر که در سند آن عبارت «یک قطعه زمین مشجر» آمده  و بر همین اساس کمیسیون آن را باغ تشخیص داده است.

در ادامه مهدی چمران طی پیشنهادی گفت: به زمین‎های زیر ۵۰۰ متر رای ندهیم چون از همین ملک فقط ۱۵ درصد یعنی ۳۵ متر را می‏توان ساخت. سابقا املاک زیر ۵۰۰ متر بررسی نمی‏شدند، اما در سال گذشته قانون را تغییر دادند.

چمران افزود: مالک ملک زیر ۵۰۰ متر قطعا موظف به حفظ درختان است اما نمی‏توان چنین ملکی را باغ شمرد. لذا بهتر است به صاحب ملک اطلاع دهیم تا زمان اصلاح قانون صبر کند.

او در ادامه گفت: بنابراین پیشنهاد می‎کنم تفاهم‏نامه‏ای با مالکین امضا شود که اگر تمایل داشتند صبر کنند و اگر خواستار رای بودند که رای شورا را تصویب می‏کنیم.

بنابراین، این پرونده از دستور خارج شد.

عباسی در ادامه و در خصوص پرونده بعدی که  قطعه زمینی به مساحت ۴۹۶ متر با حدنصاب ۲۰ اصله درخت گفت : این قطعه  ۱۱ درخت داشته و در سند آن عبارت «یک قطعه باغ مشجر» آمده است و یک گواهی عمران و اراضی شهر هم دارد که در آن، ملک باغ قید شده  و لذا کمیسیون آن را باغ تشخیص داده که نظر کمیسیون مبنی بر باغ بودن این ملک به رای گذاشته شد و با ۱۹ رای موافق به تصویب اعضا رسید.

عباسی در خصوص پلاک ثبتی بعدی نیز گفت: این پلاک ثبتی  در سعادت آباد به مساحت هزار متر و دارای حد نصاب  ۴۰ اصله  درخت است که ۳۹ اصله درخت دارد و درواقع تفکیک شده از پهنه‏ای از فضای سبز بوده و لذا کمیسیون آن را باغتشخیص داده است.

در ادامه مهدی چمران رییس شورای شهر  گفت: در جلسه کمیسیون باغات نیز پیشنهاد شد که شورا از کسانی که از باغ خود نگهداری کنند، دعوت نموده و در صحن شورا از ایشان کتبا تقدیر کند.

در ادامه نظر کمیسیون مبنی بر باغ بودن نیز با ۱۹ رای موافق به تصویب رسید.

عباسی در ادامه با اشاره به پلاک ثبتی  بعدی گفت:  قطعه زمینی با حدنصاب ۲۱ اصله درخت  که ۲۴ اصله درخت دارد و در سند آن عنوان باغچه قید شده و در  گواهی عمران و اراضی شهر هم باغ قید شده  و در استعلام سال ۵۹  هم باغ تشخیص داده شده است لذا نظر کمیسیون مبنی بر باغ بودن ملک است. در نهایت نظر کمیسیون با ۱۴ رای موافق به تصویب رسید.

عباسی در ادامه و در خصوص پرونده پلاک ثبتی دیگر افزود: در سند مالکیت آخرین پرونده واقع در منطقه ۶ به مساحت ۸۵۰۰ متر، که متعلق به ۱۳۸۹ است نیز عبارت خانه و باغچه آمده و حدنصاب آن ۴۳۰ اصله درخت است که ۳۳۰ اصله درخت دارد و ۷۳ اصله درخت ارزشمند با محیط بن بیش از ۱۰۰ سانتیمتر  دارد و لذا کمیسیون آن را باغ تشخیص داده و نظر کمیسیون با ۱۸ رای موافق به تصویب رسید. منبع

لینک کوتاه : https://asrshahrvand.com/?p=287947

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

.
.

ارائه خدمات مالی و مالیاتی در موسسه حسابداری محاسبان تلاشگر خبره

.

درباره پایگاه خبری عصر شهروند: عصر شهروند رسانه ای تخصصی در حوزه اخبار شهری است که با کنار گذاشتن ملاحظات و تعارفات معمول در پایگاه های خبری تحلیلی ، مطالبات و مشکلات شهروندان را در زمینه های گوناگون پیگیری می کند . از جمله اولویت های سایت عصر شهروند ، بازتاب واقعی اخبار استان تهران ،نگاه تحلیلی به مسائل و مشکلات شهروندان تهرانی ، نهایت دقت و سرعت در بازنشر اخبار ، رعایت امانتداری در خبرهای نقلی و دید همه جانبه ،صادقانه و بیطرفانه در تولید خبر است . عصر شهروند همه تلاش خود را برای ایجاد روحیه امیدواری در بین همشهریان تهرانی و پرهیز از ایجاد تشویش در جامعه می کند . امید است به یاری شما همشهریان عزیز عصر شهروند بتواند گامی هرچند کوچک در مسیر اطلاع رسانی صحیح و مفید در جامعه بردارد و پیگیر مشکلات و دغدغه های شهروندان از اعضای شورای شهر تهران ، مدیران و مسئولین استان تهران باشد .