8

با ۱۶ رای موافق اعضای شورا: شهرداری ملزم به ایجاد و توسعه مراکز نگهداری از گونه‌های حیات وحش شد

  • کد خبر : 282627
  • 13 تیر 1400 - 15:52
با ۱۶ رای موافق اعضای شورا: شهرداری ملزم به ایجاد و توسعه مراکز نگهداری از گونه‌های حیات وحش شد
اعضای شورای شهر تهران با تصویب طرحی شهرداری تهران را به ایجاد و توسعه مراكز نگهداری از گونه‌های حیات وحش در شهر ملزم کردند.

به گزارش عصرشهروند در اخبار شورای شهر، آرش حسینی میلانی صبح امروز در سیصد و هفتمین جلسه صحن علنی شورای اسلامی شهر تهران ، با قرائت گزارش کمیسیون سلامت، محیط‌ زیست و خدمات شهری نسبت به طرح «الزام شهرداری تهران به  ایجاد و توسعه مراکز نگهداری از گونه‌های حیات وحش در شهر تهران» گفت: در بسیاری از کلانشهرها برای حفظ تنوع زیستی، مقررات ممنوعیت نگهداری از حیوانات وحشی در شهرها اعمال شده است. اگر این محدودیت‌ها اعمال نشود، ممکن است گونه‌های غیر بومی وارد محیط‌های شهری شوند.

وی با بیان اینکه در شرایط فعلی تکثیر، توزیع و قاچاق حیوانات هم در سطح جهانی و هم در سطح محلی ممنوعیت دارد، اظهار داشت: همه دستگاه‌ها باید در زمینه مقابله با توزیع و قاچاق حیوانات باید همکاری کنند. در دولت هم لایحه حمایت از حیوانات تدوین و به تصویب رسیده و به مجلس ارسال شده است.

این عضو هیات رییسه شورای شهر تهران ادامه داد: شهرداری تهران در راستای وظایف و مسئولیت‌هایش و به منظور حفاظت از تنوع زیستی شهر تهران و ممانعت از بروز هر گونه اقدام غیرقانونی در زیرمجموعه‌های شهرداری، اقدامات زیر ممنوع است :

۱. احداث، راه‌اندازی، توسعه و مشارکت در هرگونه مراکز نگهداری جانوران وحشی تحت عنوان ( سافاری پارک، پرندگان، خزندگان، آکواریوم‌های ماهی، دلفیناریوم و باغ‌های حشرات )

۲. اقدام به خرید و فروش، تاکسیدرمی، اجاره و پرداخت هرگونه بها برای نمایش، اسارت، تکثیر و نگهداری از گونه‌های وحشی (اعم از بومی و غیربومی)

۳. انعقاد قرارداد یا مشارکت در زمینه‌های فوق‌الذکر

حسینی میلانی درباره مجموعه‌های کنونی حیات وحش در شهر تهران وابسته به شهرداری تهران هم تصریح کرد: در مورد مراکزی که در حال حاضر در مجموعه اماکن شهرداری مشغول به فعالیت و فاقد مجوز هستند، شهرداری موظف است ظرف حداکثر دو ماه از ابلاغ این مصوبه، مراکز مذکور را تعطیل، تاسیسات را جمع‌آوری و با هماهنگی سازمان حفاظت از محیط زیست، حیوانات را به مراکز مجاز واگذار کند.

وی درباره مراکز مجوزدار هم خاطرنشان کرد: مراکزی که در حال حاضر در مجموعه اماکن شهرداری مشغول به فعالیت هستند و تمام مجوزهای قانونی را از مراجع ذیصلاح کسب کرده‌اند، طبق ضوابط قانون شکار و صید و بدون اقدام به خرید و فروش و پرداخت بها برای اسارت گونه‌های حیات وحش با هماهنگی سازمان حفاظت از محیط زیست، مجاز به فعالیت هستند.

رییس کمیته محیط زیست و خدمات شهری افزود: شهرداری موظف است در راستای مسئولیت‌های محوله نسبت به فرهنگ‌سازی عمومی برای جلوگیری از تقاضا و خرید گونه‌های جانوری وحشی با هماهنگی سازمان حفاظت از محیط زیست اقدام کنند و از هر گونه اقدامی که منجر به تبلیغات و ترغیب شهروندان برای نگهداری از گونه‌های حیات وحش شود، در مجموعه شهرداری جلوگیری کند.

به گفته حسینی میلانی، شهرداری تهران موظف است مراکز مجاز در مجموعه شهرداری را از نظر درآمدزایی به گونه‌ای مدیریت و نظارت کند که از تحمیل هزینه‌ها به مدیریت شهری جلوگیری شود.

پس از استماع سخنان رییس کمیته محیط زیست شورا، سید حسن رسولی بعنوان مخالف گفت: مخالفتم به لحاظ شکلی و بر این اساس است که در سه تبصره این ماده واحده «عبارت هماهنگی با سازمان محیط زیست قید شده است» و به نظر می‌رسد که سفارش دهنده این پیشنهاد، سازمان محیط زیست بوده است و صرف نظر از محتوای آن، اینکه این سازمان بخواهد وظایف خود را از طریق شهرداری اعمال کند دارای ایراد شکلی است.

او ادامه داد: اما در حوزه محتوی  در بند ۱ در حوزه شرکت‎ها گفته شده که اقدامات زیر از جمله احداث، راه‎اندازی، توسعه و مشارکت در هرگونه مراکز نگهداری جانوران وحشی ممنوع است. و این درحالیست که باغ پرندگان یکی از مراکز گردشگری شهرداری‎ها است. نباید بصورت مطلق ممنوع کنیم. لذا فکر می‎کنم بهتر است شهرداری وفق اخیارات قانونی خود تصمیم بگیرد.

سپس ناهید خداکرمی بعنوان موافق اظهار داشت: امروزه حفظ محیط زیست مسئله مهمی است و اگر امروز به فکر نباشیم، در چند سال آینده چیزی از طبیعت نمی‎ماند. ضمن اینکه این دلفین هایی که در برج میلاد نگهداری میشدند را به یاد بیاورید که دچار چه وضعیتی شدند. در جایی که نه مناسبت داشت و نه ضرورت، چند دلفین و شیر دریایی را آوردند و بعد مدتی یا مردند یا به دریای آزاد منتقل شدند.

او افزود: هیج جای قانون به شهرداری اجازه داده نشده است که باغ وحش یا باغ پرندگان داشته باشد.

خداکرمی ادامه داشت: باید اکو سیستم تهران را از هر بابت مد نظر قرار دهیم که شامل گیاهان غیر بومی هم می‎شود.

سالاری نیز در مقام مخالف اظهار داشت: دوستان ما می‎خواهند یک آرمانی را در پایتخت برخلاف رویه‎های جاری ممنوع کنند و این به یک فرهنگ سازی نیاز دارد و مردم هم باید این تصمیمات را بپذیرند.

وی افزود: اینجا در این زمینه مسئولیت با سازمان محیط زیست است نه شهرداری تهران.

محمد جواد حق شناس هم در مقام موافق گفت: فلسفه نگاه ما به حیوانات مقدمه نگاه ما به موجودات زنده بویژه انسان است.

او با قید اینکه ما باید محیط زیست خود را دوست داشته باشیم، گفت: چطور می‌خواهیم درمورد وجود مجموعه‎ای از حیوانات در اسارت و دور از محیط زیست در شهر خود سخن بگوییم و چشممان را روی این ستم ببندیم؟

در نهایت طرح «الزام شهرداری تهران به جلوگیری از ایجاد و توسعه مراکز نگهداری از گونه‌های حیات وحش در شهر تهران» با ۱۶ رای نمایندگان شورای شهر به تصویب رسید.منبع

لینک کوتاه : https://asrshahrvand.com/?p=282627

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

.
.

ارائه خدمات مالی و مالیاتی در موسسه حسابداری محاسبان تلاشگر خبره

.

درباره پایگاه خبری عصر شهروند: عصر شهروند رسانه ای تخصصی در حوزه اخبار شهری است که با کنار گذاشتن ملاحظات و تعارفات معمول در پایگاه های خبری تحلیلی ، مطالبات و مشکلات شهروندان را در زمینه های گوناگون پیگیری می کند . از جمله اولویت های سایت عصر شهروند ، بازتاب واقعی اخبار استان تهران ،نگاه تحلیلی به مسائل و مشکلات شهروندان تهرانی ، نهایت دقت و سرعت در بازنشر اخبار ، رعایت امانتداری در خبرهای نقلی و دید همه جانبه ،صادقانه و بیطرفانه در تولید خبر است . عصر شهروند همه تلاش خود را برای ایجاد روحیه امیدواری در بین همشهریان تهرانی و پرهیز از ایجاد تشویش در جامعه می کند . امید است به یاری شما همشهریان عزیز عصر شهروند بتواند گامی هرچند کوچک در مسیر اطلاع رسانی صحیح و مفید در جامعه بردارد و پیگیر مشکلات و دغدغه های شهروندان از اعضای شورای شهر تهران ، مدیران و مسئولین استان تهران باشد .