4

برخی از مجسمه‌ها را در تهران به زور جا می‌دهند!

  • کد خبر : 295689
  • 27 فروردین 1402 - 7:58
برخی از مجسمه‌ها را در تهران به زور جا می‌دهند!
دلایل متعددی موجب شدند که سرنوشت برخی مجسمه‌های شهری فراموشی باشد اما از دلایل مهم آن را می‌توان جانمایی نادرست و گاهی سرسری مجسمه‌های شهری و استفاده نکردن از ایده جوانانی دانست که دست کم گرفته می شوند.

به گزارش عصرشهروند، وجود مجسمه‌هایی که تبدیل به نماد شوند، برای یک شهر ضروری است. این حجم‌ها قاعدتا باید زیبایی شهر را دستخوش تغییر کند. باید تحولی را در حافظه شهروندان ایجاد کرده و حتی پس از مدتی حس تعلق خاطر را آشکار کنند. با این حال به جز تعدادی از مجسمه‌های شهر، اغلب آن‌هایی که به خصوص در سال‌های اخیر در سطح شهر نصب شدند نتوانستند به جایگاه حقیقی خود دست پیدا کنند؛ اتفاقی که شاید یکی از عوامل آن را جانمایی غلط آن‌ها دانست.

حسین فخیمی هنرمند پیشکسوت مجسمه‌سازی است. او بر اینکه جانمایی مجسمه‌ها نکته‌ای بسیار مهم است تاکید می‌کند. فخیمی می‌گوید: جانمایی مجسمه‌ها بسیار مهم است. به نوعی می‌توان آن را جزئی از خود مجسمه دانست. این در حالی است که به جانمایی مجسمه‌های شهری آنطور که باید توجه نمی‌شود.

این استاد بازنشسته معتقد است که مجسمه‌های فردوسی و میدان حر به درستی جانمایی شدند اما اغلب مجسمه‌های شهری جانمایی مناسبی ندارد.

فخیمی با بیان اینکه برای جانمایی هر مجسمه باید فاکتورهای بسیاری را مد نظر قرار داد، تاکید می‌کند که در مکان‌یابی برای نصب مجسمه‌ها اغلب کوتاهی می‌شود.

او مثال می‌زند که اگر چیدمان مجسمه‌ها در شهر بدون برنامه ریزی باشد، مثل کاشت گل بدون داشتن گلدان است. او این موضوع را حیاتی ذکر می‌کند و می‌گوید که برای نصب یک مجسمه حتما باید آن را با پایه و محیط اطرافش دید و علاوه بر تناسب اندازه آن به ابعاد اجتماعی آن نیز توجه کرد. «باید ویژگی‌های محیط را برای نصب یک مجسمه بررسی کرد. یک مجسمه فارغ از مکانی که نصب می‌شود، باید مفهوم اجتماعی آن محدوده را هم با خود همراه داشته باشد. اگر مفهوم محیطی با مجسمه انطباق نداشته باشد، احتمالا جانمایی آن به درستی انجام نشده است.»

این استاد مجسمه‌سازی معتقد است که جای خالی مجسمه‌هایی با رویکرد و تکنیک تازه در شهر احساس می‌شود. متاسفانه برخی متصدیان این دست از اقدامات «این کاره» نیستند و از آن‌جایی که اطلاعات کافی ندارند صرفا در پی نصب یک مجسمه هستند. آن‌ها برخی از مجسمه‌ها را به زور جا می‌دهند، در حالی که مجسمه باید احساس را در مخاطبش ایجاد کند.

وی می‌گوید:‌ ما شدید در حوزه مجسمه‌های شهری دچار عقب ماندگی هستیم.

فخیمی ادامه می‌دهد: ما جوانان بااستعدادی داریم که استعداد آن‌ها هدایت نمی‌شود. باید از طریق هدایت استعداد آن‌ها و استفاده از آن در این زمینه کمبودهایی را که به نظر می‌رسد جبران کنیم. منبع

لینک کوتاه : https://asrshahrvand.com/?p=295689

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

.
.

ارائه خدمات مالی و مالیاتی در موسسه حسابداری محاسبان تلاشگر خبره

.

درباره پایگاه خبری عصر شهروند: عصر شهروند رسانه ای تخصصی در حوزه اخبار شهری است که با کنار گذاشتن ملاحظات و تعارفات معمول در پایگاه های خبری تحلیلی ، مطالبات و مشکلات شهروندان را در زمینه های گوناگون پیگیری می کند . از جمله اولویت های سایت عصر شهروند ، بازتاب واقعی اخبار استان تهران ،نگاه تحلیلی به مسائل و مشکلات شهروندان تهرانی ، نهایت دقت و سرعت در بازنشر اخبار ، رعایت امانتداری در خبرهای نقلی و دید همه جانبه ،صادقانه و بیطرفانه در تولید خبر است . عصر شهروند همه تلاش خود را برای ایجاد روحیه امیدواری در بین همشهریان تهرانی و پرهیز از ایجاد تشویش در جامعه می کند . امید است به یاری شما همشهریان عزیز عصر شهروند بتواند گامی هرچند کوچک در مسیر اطلاع رسانی صحیح و مفید در جامعه بردارد و پیگیر مشکلات و دغدغه های شهروندان از اعضای شورای شهر تهران ، مدیران و مسئولین استان تهران باشد .