13

برنامه ریزی صنعت گردشگری مولفه مفقود شده در سال ۱۴۰۱

  • کد خبر : 289836
  • 10 فروردین 1401 - 1:32
برنامه ریزی صنعت گردشگری مولفه مفقود شده در سال ۱۴۰۱
دو سال از شیوع ویروس کرونا میگذرد ویکی از اولین بخش های آسیب دیده صنعت گردشگری دردنیا بود و دوسال برای خیلی از فعالان گردشگری را جزو سخت ترین روزهای کاری میشود حساب کرد بطوری که شاید نگاه به درآمد پایدار از صنعت بطور کامل فراموش شد و بسیاری از مراکز از ایجاد ، توسعه و آماده سازی فضا را به فراموشی سپردند .

حضور و بازدید مردم در نوروز ۱۴۰۱ از مراکز گردشگری باعث ثبت رکوردی جدید از ابتدا راه اندازی مراکز گردشگری شده است که این موضوع باعث ایجاد صف های طولانی و کم شدن کیفیت خدمت رسانی شده است که هشداری است برای مسئولین و بخش خصوصی است که دوسال کرونا نتواستند تهدید را به فرصت تبدیل نماید .
لزوم برنامه ریزی و آسیب شناسی عملکرد صنعت گردشگری در نوروز ۱۴۰۱ ، بررسی و برطرف نمودن کلیه کمی و کاستی ها و فعال سازی این صنعت برای تبدیل شدن به یک منبع اقتصاد پایدار به مانند بسیاری از کشور ها که از درآمد حاصل از این منبع باعث رونق اقتصادی و کسب و کار های مراکز گردشگری شده است و بایستی که در کلیه ایام سال در تشویق و ترغیب گردشگران داخلی و خارجی حرکت کرد ، از ابتدا شیوع کرونا یعنی اواخر سال ۱۳۹۸ که شیوع گسترده ویروس کرونا و سردرگمی مردم در سراسر دنیا ، فعالان صنعت گردشگری هم در داخل کشور به حالت تعطیل یا نیمه تعطیل تبدیل شدند .

اگر آینده نگری برای دوران پساکرونا یا تغییر سبک گردشگری در شرایط کرونایی یا حتی تهدیدات طبیعی یا بیماری های متفاوت صورت می گرفت به مانند بسیاری از کشورها بخش عمده ای از این صنعت را به سمت فعال سازی تبدیل کرد.
حضور گسترده مردم و کم کاستی های موجود می توان برنامه ریزی ها گردشگری را یکی از پازل های مفقوده این صنعت برای حرکت به سمت گردشگری پایدار یافت .

در بین تعاریف برنامه ریزی صنعت گردشگری بتوان تعریف زیر را جزو تعاریف قابل قبول دانست :
«برنامه ریزی به معنای توسعه ی کنترل شده و یکپارچه ی گردشگری است، به گونه ای که تاثیرات مثبت بیشینه شود و تاثیرات منفی به حداقل .برسد»
بر خلاف دیگر صنعت ها ، صنعت گردشگری دارای ادبیات و گسترده متفاوتی نسبت به سایر بخش هست که این مهم وجود تعریف سطح بندی در برنامه ریزی را نیازمند هست ولی باید به این نکته توجه کرد که هر بخش مکمل بخش دیگر می باشد با یک همدلی در بخش های دولتی و خصوصی و تسهیلی گری در این صنعت نسبت به ظرفیت سازی برای حضور گردشگران داخلی و خارجی اقدام کرد.

سطوح برنامه ریزی :

برنامه ریزی بین المللی : برنامه ریزی برای حضور گردشگران در سطح کشورهای دنیا براساس علاقمندی های گردشگران خارجی با تعاریف نقاط و محل های با دسته بندی های و سطح بندی محل های مورد علاقه برنامه ریزی منطقه ای و کشورهای همسایه: با توجه به علاقه مندی و سلایق خاص کشورهای همسایه برنامه منحصر به فردی جهت استفاده گردشگران منطقه ای و کشورهای همسایه صورت گیرد .

برنامه ریزی ملی : معرفی و اطلاع رسانی ظرفیت های گردشگری در سطح کشور ، استانها وفعال سازی اقتصاد گرشگری با ایجاد تسهیلات ملی

برنامه ریزی استانی : شاید یکی از فراموش شده های در صنعت گردشگری معرفی مراکز گردشگری و مهیا ساختن استفاده مردم آن منطقه از امکانات محلی و استانی می باشد .

۴ مرحله سطح برنامه ریزی فوق می بایست با توجه به موقعیت هر یک براساس لزوم دستگاه های متولی و بخش خصوصی نسبت به تسهیل گری و برنامه ریزی جهت حضور گردشگران با اولویت متناسب سازی و استاندارد نمودن گردشگری در هریک از موارد فوق اهتمام لازم را صورت نمایند بطوری که در تعاریف فوق نسبت به طراحی رویدادهایی به مثابه ولی فراتر از نوروز اقدام گردد که شاید با برنامه ریزی یکپارچه بتوان در سطوح چهارگانه به اهداف گردشگری پایدار به عنوان محرک اقتصاد گردشگری و افزایش سهم درآمدی نزدیک شد.

 

لینک کوتاه : https://asrshahrvand.com/?p=289836

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

.
.

ارائه خدمات مالی و مالیاتی در موسسه حسابداری محاسبان تلاشگر خبره

.

درباره پایگاه خبری عصر شهروند: عصر شهروند رسانه ای تخصصی در حوزه اخبار شهری است که با کنار گذاشتن ملاحظات و تعارفات معمول در پایگاه های خبری تحلیلی ، مطالبات و مشکلات شهروندان را در زمینه های گوناگون پیگیری می کند . از جمله اولویت های سایت عصر شهروند ، بازتاب واقعی اخبار استان تهران ،نگاه تحلیلی به مسائل و مشکلات شهروندان تهرانی ، نهایت دقت و سرعت در بازنشر اخبار ، رعایت امانتداری در خبرهای نقلی و دید همه جانبه ،صادقانه و بیطرفانه در تولید خبر است . عصر شهروند همه تلاش خود را برای ایجاد روحیه امیدواری در بین همشهریان تهرانی و پرهیز از ایجاد تشویش در جامعه می کند . امید است به یاری شما همشهریان عزیز عصر شهروند بتواند گامی هرچند کوچک در مسیر اطلاع رسانی صحیح و مفید در جامعه بردارد و پیگیر مشکلات و دغدغه های شهروندان از اعضای شورای شهر تهران ، مدیران و مسئولین استان تهران باشد .