13

بیمه دختران مجرد و زنان خانه دار بهمراه راهنمایی کامل برای شرایط و مدارک لازم

  • کد خبر : 33509
  • 27 بهمن 1397 - 17:17
بیمه دختران مجرد و زنان خانه دار بهمراه راهنمایی کامل برای شرایط و مدارک لازم
گزارشی با عنوان "بیمه زنان خانه دار و دختران مجرد " را در ادامه می خوانید .

دختران مجرد٬ زنانه خانه دار٬ دانشجویان شاغل به تحصیل در داخل و خارج از کشور و هم چنین هموطنان عزیز مقیم خارج از کشور٬ می توانند مثل بیمه پردازان اجباری و اختیاری٬ از خدمات بیمه و بازنشستگی سازمان تامین اجتماعی بهره مند شوند. این تسهیلات به خصوص بیمه ایرانیان خارج از کشور و بیمه دانشجویان٬ به تازگی به جمع تسهیلات بیمه ای و درمانی سازمان تامین اجتماعی اضافه شده است. اگر شما در خانه مشغول به کار هستید یا کلا بیکار هستید و می خواهید سابقه بیمه داشته باشید یا دختر مجردی دارید که می خواهید او را با مبلغ کم٬ تحت پوشش خدمات بیمه  و بازنشستگی قرار دهید٬ این گفتار را با دقت مطالعه کنید.

توجه داشته باشید که فرق عمده تسهیلات پزشکی و بازنشستگی تامین اجتماعی با موارد عمر و تکمیلی و خدمات درمانی آن است  که این بیمه ها٬ بازنشستگی و بیمه بیکاری ندارد. ازطرفی٬ برای مهاجرت و دریافت ویزا به خصوص ویزا شنگن٬ سابقه تعرفه پردازی در یکی از شعب سازمان تامین اجتماعی در ۳۱ استان کشور مورد قبول خواهد بود و امتیاز مهمی در فرآیند مهاجرتی و هم چنین اخذ روادید (به خصوص برای ویزا شنگن و مولتی پل ۵ ساله کانادا) خواهد بود.

با ما همراه باشید.

داستان بیمه و قانون کار

در ایران٬ ۲ قانون خیلی مهم برای کارگران داریم. یکی قانون تامین اجتماعی و دیگری قانون کار. بسیاری از مسائل و مشکلاتی که مربوط به کار و کارگران و کارفرمایان و دولت است٬ در این دو قانون به آن اشاره شده و تسلط به محتوای ان٬ یکی از مهم ترین درخواست ها از جامعه ده ها میلون نفری کارگران محسوب می شود. توجه کنید که هر کس مشمول قانون کار باشد٬ کارگر محسوب می شود. خواه٬ رییس جمهور باشد٬ خواه وزیر یا کارگر ساده کارخانه یا شرکت یا موسسه دولتی یا خصوصی.

هر کس که مشمول قانون کار باشد٬ مشمول قانون سازمان تامین اجتماعی است. اما عکس آن٬ صادق نیست.  یعنی اگر شما مشمول  قانون سازمان تامین اجتماعی باشید٬ الزاما٬ مشمول قانون کار نیستید. مثل افرادی که تعرفه پردازی خویش فرما در سازمان تامین اجتماعی دارند و در خانه خود مشغول به کار هستند (مثلا طراح سایت  و اپ هستند). این  افراد در برابر خطرات ناشی از کار و حوادث٬ مشمول قانون کار نمی شوند.

کلیه افرادی که در کارگاه ها و شرکت های دولتی و خصوصی مشغول به کار هستند٬ تحت نظام استخدامی قانون بوده و بیمه شدن آن ها اجباری است. کارفرمایی از این مورد تخطی کند٬ مجرم است و باید پاسخگو باشد. اگر شما تحت پوشش بیمه ای نیستید٬ توصیه میکنیم که قانون تامین اجتماعی را به دقت مطالعه  کنید.

شما اگر تحت پوشش قانون کار نباشید٬ می توانید خود را تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار دهید. طبق قانون٬ بیمه اجباری رانندگان حمل و نقل بار و مسافر بین شهری٬ الزامی است. یعنی گاها٬ مجلس٬ قوانینی وضع می کند تا ان ها که زیر پوشش قانون تامین اجتماعی هم نیستند نیز وارد این حوزه شوند.

گروه هایی هستند که اشتغال خاصی ندارند اما دوست دارند سابقه داشته و از  خدمات درمانی سازمان تامین اجتماعی استفاده  کنند. این تسهیلات برای آن ها مناسب خواهد بود.

داستان بیمه و قانون کار

قانون ساماندهی و حمایت  از مشاغل  خانگی

مطابق قانون ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی٬ اگر شغلی  توسط یکی از اعضای خانواده در فضای مسکونی انجام شود و در قالب یک کسب و کار باشد و به همسایه ها٬ آسیبی نرساند و منجر به اختلال در آرامش دیگران نشود و به تولید کالا یا خدمتی منجر گردد٬ می توانند از خدمات بیمه ای استفاده کنند.

این  دسته از فعالیت  ها را میتوان از فعالیت های عرصه فناوری اطلاعات  و ارتباطات٬ تا صنایع دستی و گردشگری و تولید گیاه تا حوزه های فرهنگی و هنری دانست. بسیاری از کارها٬ امروزه در خانه و یا یک رایانه  یا یک میز طراحی یا خیاطی و. . . . امکان انجام  دارد.

شرایط و مدارک بیمه دختران مجرد و زنان خانه دار سال ۹۷

هر کاری که انجام آن طبق عرف و قانون٬ مجاز باشد و آلودگی صوتی و زیست محیطی ایجاد نکند٬ مشمول بیمه خویش فرما خواهد بود. اگر شما ملزم به بیمه اجباری هستید٬ از شمول این قانون خارج هستید. یعنی شما نمی توانید هم بیمه خویش فرما داشته باشید هم اجباری. شما می توانید در چندین کارگاه و شرکت کار کنید و تا سقف بیمه پردازی ماهانه پرداخت کنید و سابقه خود را تقویت کنید. اما نمی توانید هم بیمه اجباری باشید هم خویش فرما.

شرایط بیمه زنان خانه دار

(سامانه سوابق بانوان خانه دار و دختران مجرد در این نشانی است)

حتما بخوانید: تقویم سال ۱۴۰۰ در یک نگاه

شرایط بیمه زنان خانه دار

  • زنان خانه دار باید کم تر از ۵۰ سال سن داشته باشند.
  • تاهل یا تجرد بانوان٬ نقشی در مشمولیت قانون بیمه زنان خانه دار و دختران مجرد ندارد.
  • اگر شما بیش از ۵۰ سال سن دارید (صرف نظر از تجرد یا تاهل شما) در صورتی که سابقه تعرفه پردازی اجباری نزد تامین اجتماعی دارید٬ پذیرش درخواست شما منوط به بررسی سابقه پرداخت تعرفه پردازی قبلی معادل مدت مازاد سنی است. یعنی اگر پنجاه و شش سال سن دارید٬ باید حداقل ۶  سال سابقه تعرفه پردازی داشته باشید تا تسهیلاتی که در قالب خانه داری پرداخت خواهید کرد٬ مورد قبول واقع شود.

حق بیمه زنان خانه دار

حق بیمه زنان خانه دار

حق بیمه زنان خانه دار از تسهیلات اجباری و از هم چنین خویش فرما٬ کم تر است. تعرفه پردازی این گروه همانند ضوابط مربوط به صاحبان حرف و مشاغل آزاد است:

  • نرخ حق بیمه ۱۴ درصد ( ۱۲ درصد سهم  کارگر و ۲ درصد سهم دولت) شامل بازنشستگی و فوت بعد از بازنشستگی.
  • نرخ حق بیمه ۱۶ درصد ( ۱۴ درصد سهم کارگر و ۲ درصد سهم دولت) شامل بازنشستگی و فوت قبل و بعد از بازنشستگی.
  • نرخ حق بیمه ۲۰ درصد ( ۱۸ درصد سهم کارگر و ۲ درصد سهم دولت) شامل بازنشستگی٬ فوت و از کار افتادگی.

نکته: دختران ایرانی مجرد در سراسر ایران و جهان٬ مشمول تسهیلات زنان خانه دار هستند.

نکات مهم در بیمه زنان خانه دار و دختران مجرد

  • امکان تجمیع بیمه اجباری با بیمه زنان خانه دار برای بازنشستگی وجود دارد.
  • بیمه زنان خانه دار و دختران مجرد٬ مقرری بیکاری ندارد. چون شما٬ کارفرما ندارید.
  • هر جای ایران و جهان باشید٬ می توانید از تسهیلاتی که در اختیار زنان خانه دار و دختران مجرد قرار می گیرد به صورت اینترنتی استفاده کنید.
  • هر سوالی درباره پرداخت مبلغ ماهانه مربوط به تعرفه قابل پرداخت دختران مجرد و زنان خانه دار دارید در ir دنبال کنید.
  • ازدواج بانوان٬ هیچ ربطی به تعرفه قابل پرداخت زنان خانه دار ندارد.
  • تحصیلات٬ هیچ ربطی به تعرفه ماهانه قابل پرداخت برای دختران مجرد و زنان خانه دار ندارد.
  • شما هم می توانید از تسهیلات اعطایی در قالب life insurance داشته باشید هم از خدماتی که در قالب تسهیلات زنان خانه دار و دختران مجرد در اختیار مشمولان قرار می گیرد. یعنی هر دو امکان دریافت دارد. اما موضوع عمر٬ ربطی به سازمان نداشته و باید به شرکت های دولتی و خصوصی که مورد تایید هستند استفاده کنید. این شرکت ها را در این لینک دنبال کنید.
  • نوع کار شما در خانه٬ هیچ ربطی به حداقل و حداکثر مبلغ تعرفه پردازی ندارد.
  • محل زندگی شما٬ هیچ ربطی به حداقل و حداکثر مبلغ تعرفه پردازی ندارد.
  • امکان انتخاب نرخ پرداخت ماهانه و انتخاب پایه دستمزد برای زنان خانه دار و دختران مجرد در این نوع تسهیلات وجود دارد.
  • حتما در پرداخت ماهانه٬ مقداری را در نظر داشته باشید که از عهده شما بر آمده و باعث تاخیر در پرداخت یا ایجاد فاصله در پرداخت های ماهانه نشود تا سابقه شما خراب نشود.
  • داشتن این نوع تسهیلات٬ شانس شما را در دریافت ویزای شنگن٬ کاهش نخواهد داد.
  • اگر کم تر از ۶۰ ماه سابقه تعرفه پردازی تامین اجتماعی دارید٬ دستمزد مبنای پرداخت شما٬ بین حداقل دستمزد مصوب شورای عالی کار هر سال تا حداکثر دستمزد مصوب٬ خواهد بود. حداقل دستمزد کارگران در سال نود و هشت ٬ احتمالا اواخر اسفند نود و هفت یا اوایل فروردین ماه سال نود و هشت اعلام خواهد شد. اگر خواهان استارت پرداخت ماهانه مبالغ مربوط به زنان خانه دار و دختران مجرد در سال نود و هشت هستید٬ حداقل باید تا هفته دوم فروردین ماه نود و هشت صبر کنید تا رقم دقیق بر اساس ابلاغ شورای عالی کار ٬‌ مشخص شود. چرا که رقم  اعلامی شورای عالی کار در سال نود و هشت٬ مبنای حداقل دستمزد شما برای پرداخت تعرفه مربوط به زنان خانه دار و دختران مجرد خواهد بود.
  • اگر ۱۰ سال سابقه پرداخت داشته باشید٬ یک سوم حقوق  بازنشستگی به شما تعلق  خواهد گرفت. برای دریافت حداقل  حقوق٬ باید حداقل ۲۰ سال  سابقه  پرداخت داشته باشید.
  • حداقل دستمزد روزانه کارگران در سال ۱۳۹۷ که مبنای پرداخت حق بیمه است٬ معادل ۴۲۳/۳۷۰ ریال بوده و حداکثر تا ۷ برابر حداقل دستمزد٬ می تواند مبنای بیمه پردازی باشد. یعنی در این  رنج حداقل و حداکثری٬ حق بیمه محاسبه و قابل پرداخت است. یعنی شما نمی توانید اعلام کنید که حقوق ماهانه شما ۱  میلیارد ریال است و بر مبنای آن٬ تعرفه ماهانه را به سازمان پرداخت کنید و انتظار بیمه بازنشستگی در این سطح داشته باشید.
  • مهم ترین مزیت تسهیلات تعرفه پردازی دختران مجرد و زنان خانه دار٬ انتخابی بودن است.
  • اگر شما تحت تکفل پدر یا مادر یا همسر عزیز خود هستید و از مزایای درمانی برخوردار هستید٬ نیازی به پرداخت سرانه درمان ندارید. حق سرانه درمان تامین اجتماعی در سال ۹۷ حدود ۴۴۰ هزار ریال برای هر نفر است.

مدارک برای بیمه دختران مجرد و زنان خانه دار

اگر هیچ سابقه بیمه ندارید٬ به نزدیک ترین شعبه سازمان تامین اجتماعی به محل سکونت خود مراجعه کرده و درخواست کد ۱۰ رقمی کرده و تشکیل پرونده دهید. این مدارک را حتما به همراه داشته باشید:

  • حضور متقاضی الزامی است.
  • اصل و رونوشت کارت ملی
  • اصل و رونوشت شناسنامه
  • یک قطعه عکس
  • تکمیل فرم بیمه زنان خانه دار
  • داشتن شماره حساب
  • داشتن شماره موبایل

مبلغ بیمه پردازی زنانه خانه در سال ۱۳۹۷

حق بیمه پرداختی در بیمه زنان خانه دار (صاحبان حرف و مشاغل آزاد بیمه تامین اجتماعی) در سال ۱۳۹۷  بسته به انتخاب نوع و نرخ حق بیمه پرداختی به صورت زیر می باشد :

  1. بازنشستگی و فوت بعد از بازنشستگی با نرخ ۱۲ درصد

اگر حقوق حداقلی را انتخاب کرده باشید : ماه های ۳۱ روزه   ۱۳۸۱۵۳۴ ریال ، ماه های ۳۰ روز ۱۳۳۶۹۶۸  ریال و ماه بیست و نه روزه  ۱۲۹۲۴۰۲ ریال

  1. بازنشستگی و فوت قبل و بعد از بازنشستگی با نرخ ۱۴درصد

اگر حقوق حداقلی را انتخاب کرده باشید : ماه های سی و یک روزه شش ماهه اول سال  ۱۶۱۱۷۶۹ ریال ، ماه های سی روزه نیمه دوم سال  ۱۵۵۹۷۹۶ ریال و ماه ۲۹ روزه  ۱۵۰۷۸۰۳ ریال

  1. بازنشستگی و فوت قبل و بعد از بازنشستگی و ازکارافتادگی با نرخ  ۱۸درصد

اگر حقوق حداقلی را انتخاب کرده باشید : ماه های ۳۱ روزه: ۲۰۷۲۳۰۰ ریال ، ماه های ۳۰ روزه: ۲۰۰۵۴۵۲ ریال و ماه های ۲۹ روزه: ۱۹۳۸۶۰۴ ریال

حق  سرانه درمان و دریافت دفترچه خدمات درمانی نیز حدود چهل و چهار هزار تومان در ماه به این رقم اضافه می کند.

بازنشستگی زنان خانه دار

  • بازنشستگی با چهل و پنج سال سن و سی سال سابقه پرداخت به تامین اجتماعی
  • بازنشستگی با پنجاه و پنج سال سن و ۲۰ سال سابقه پرداخت به تامین اجتماعی
  • بازنشستگی با چهل و دو سال سن و ۲۰ سال سابقه پرداخت
  • بازنشستگی با بیست سال سابقه متولی یا بیست و پنج سال سابقه پرداخت متناوب در مشاغل سخت
  • بازنشستگی با بیست سال سابقه و چهل و پنج سال سن مخصوص معلولان
  • داشتن سی و پنج سال سابقه بدون شرط سنی
  • داشتن پنجاه و پنج سال سن با حداقل ۱۲۰ ماه سابقه متناسب با سنوات  پرداخت.
  • اگر بانوان به سن پنجاه و پنج سال برسند٬ اما کمتر از ۱۲۰ ماه سابقه پرداخت داشته باشند٬ با پرداخت حق سنوات کسری خود به تامین اجتماعی٬ با ۱۰ روز حقوق٬ بازنشسته می شوند.

همشهری گرامی

اگر  با سوالی درباره موضوعات کارگزاری ها٬ شعب٬ دستمزد روزانه و ماهانه مبنا و سوالاتی از این دست مواجه شدید٬ با ذکر مختصری از وضعیت سابقه خود و وضعیت اشتغال٬ پرسش های خود را مطرح کنید. توجه داشته باشید که رابطه مستقیمی بین حق بیمه سال ۹۸ با حداقل دستمزد کارگران در سال ۹۸ وجود دارد.

لینک کوتاه : https://asrshahrvand.com/?p=33509

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

.
.

ارائه خدمات مالی و مالیاتی در موسسه حسابداری محاسبان تلاشگر خبره

.

درباره پایگاه خبری عصر شهروند: عصر شهروند رسانه ای تخصصی در حوزه اخبار شهری است که با کنار گذاشتن ملاحظات و تعارفات معمول در پایگاه های خبری تحلیلی ، مطالبات و مشکلات شهروندان را در زمینه های گوناگون پیگیری می کند . از جمله اولویت های سایت عصر شهروند ، بازتاب واقعی اخبار استان تهران ،نگاه تحلیلی به مسائل و مشکلات شهروندان تهرانی ، نهایت دقت و سرعت در بازنشر اخبار ، رعایت امانتداری در خبرهای نقلی و دید همه جانبه ،صادقانه و بیطرفانه در تولید خبر است . عصر شهروند همه تلاش خود را برای ایجاد روحیه امیدواری در بین همشهریان تهرانی و پرهیز از ایجاد تشویش در جامعه می کند . امید است به یاری شما همشهریان عزیز عصر شهروند بتواند گامی هرچند کوچک در مسیر اطلاع رسانی صحیح و مفید در جامعه بردارد و پیگیر مشکلات و دغدغه های شهروندان از اعضای شورای شهر تهران ، مدیران و مسئولین استان تهران باشد .