20

آشنایی کامل با ۳۴ تخصص در گواهینامه صلاحیت خدمات مشاوره

  • کد خبر : 152562
  • 18 دی 1398 - 9:32
آشنایی کامل با ۳۴ تخصص در گواهینامه صلاحیت خدمات مشاوره
بیش از ۳۰ تخصص از نفت و گاز گرفته تا خدمات مشاوره اقتصادی و مالی و فرهنگی و مرمت آثار تاریخی، طبق آیین نامه تشخیص صلاحیت متقاضیان دریافت گواهینامه صلاحیت خدمات مشاوره، در اختیار شرکت های واجد شرایط متقاضی فعالیت در پروژه های صنعتی و خدماتی بزرگ بخش دولتی، قرار دارد.

شرکت شما می تواند به عنوان شرکت مشاور (اقتصادی- مدیریتی یا فنی و مهندسی)، در یکی از تخصص هایی که شرح وظایف آن در این گفتار عصر شهروند ارائه شده، فعالیت کند و در مناقصه های میلیاردی سال ۹۸ به بعد شرکت کند.

اگر مشاور هستید و در شرکت های مهندسی مشاور فعالیت دارید، نظرات و تجارب خود را درباره فعالیت در این مجموعه ها و مباحثی که بین مدیران و پرسنل این شرکت های مشاور با کارفرما و دستگاه نظارت عالیه در دستگاه های دولتی وجود دارد، از  طریق  بخش  کامنت با ما به اشتراک بگذارید.

با ما همراه باشید.

حتما بخوانید: صفر تا صد دریافت گواهینامه صلاحیت پیمانکاری در ۱۱ رشته و ۵ پایه

تخصص های  گروه شهرسازی و معماری گواهینامه صلاحیت خدمات مشاوره

گروه شهرسازی و معماری، از جمله گروه های پر تقاضا برای دریافت گواهینامه صلاحیت خدمات مشاوره است و شامل شش تخصص به نام: شهرسازی، ساختمان های آموزشی، ورزشی و بهداشتی، ساختمان های مسکونی وتجاری و اداری، معماری داخلی، ساماندهی و توانمند سازی بافت های فرسوده و سکونت گاه های غیر رسمی، طراحی شهری و راهسازی است.

تخصص های  گروه شهرسازی و معماری گواهینامه صلاحیت خدمات مشاوره

(یک شرکت می تواند در پایه های مختلف در تخصص های گوناگون، گواهی صلاحیت ارائه خدمات مشاوره از سازمان برنامه و بودجه بگیرد و بایستی افراد امتیاز آورش، حد نصاب های آیین نامه تشخص صلاحیت مشاوران را کسب کنند)

  • تخصص شهرسازی: دارنده گواهینامه صلاحیت مشاوره با تخصص شهرسازی، قادر به انجام مطالعات و برنامه ریزی و تدوین طرح های توسعه و عمرانی در حوزه نقشه های تفصیلی و طرح های  هادی شهرداری ها بوده و مطالعات بخش  های تاریخی شهری و رفع صنایع مزاحم را در دستور  کار دارد. تدوین  طرح جامع حریم شهری و طرح  شهرهای جدید و طرح های ویژه مناطق آزاد تجاری، صنعتی و گردشگری ۳۱ استان کشور،  از جمله وظایف مشاوران در تخصص شهرسازی است.
  • تخصص ساختمان های آموزشی، ورزشی و بهداشتی: این تخصص، به مطالعات و تهیه طرح های مقدماتی، مرحله اول و دوم مدیریت بهینه سازی صرف انرژی و نظارت بر کلیه پروژه های آموزشی و تحقیقاتی و مراکز تربیتی و اماکن مذهبی و گردشگری و بهداشتی و درمانی می پردازد و حوزه آن با حوزه ساختمان های مسکونی و اداری، منفک است.
  • تخصص معماری داخلی: انجام مطالعات و تهیه طرح های مقدماتی مرحله اول و دوم و نظارت بر ساخت و ساز پروژه های معماری داخلی مثل تهیه یادمان ها و یادبود ها و آرم ها و نشانه ها، از وظایف دارندگان گواهینامه صلاحیت خدمات مشاوره در گروه معماری داخلی (interior design) است.
  • تخصص ساماندهی و توانمند سازی بافت های فرسوده: بافت های فرسوده در کشور بسیار است و این تخصص مشاوره، مطالعات و برنامه ریزی و ساماندهی و بهسازی بافت های فرسوده و سکونتگاه های غیر رسمی را انجام می دهد. هم چنین تدوین برنامه مطالعات اجتماعی-اقتصادی و برنامه ریزی امکان سنجی و تهیه طرح های راهبردی، ساختار و بهسازی، نوسازی و ساماندهی بافت های ویژه، از جمله ماموریت های دارنده گواهینامه صلاحیت مشاوه در تخصص بافت های فرسوده است.
  • تخصص طراحی شهری: انجام مطالعات و برنامه ریزی و تهیه چارچوب و طرح های مفهومی در سطح شهر و تصمیم گیری در مورد چگونگی عناصر شهری و تدوین راهبرد و سیاست  های برخورد با فضای شهری و تهیه راهنمای طراحی شهری، از وظایف این تخصص است. هم چنین طراحی میادین میوه و تره بار شهرداری ها و طرح های جامع سه بعدی  شهری نیز از ماموریت های قابل محول به این تخصص است.

تخصص های  گروه راه و ترابری گواهینامه صلاحیت خدمات مشاوره

  • تخصص راهسازی: برای شرکت هایی که قصد دارند تا مهندس مشاور پروژه های بزرگ راهسازی و بهسازی راه ها و جاده ها و نظارت بر تقاطع های شهری و غیر شهری باشند، این تخصص توصیه می شود. انجام مطالعات امکان سنجی فنی و اقتصادی و مراحل اول و دوم نظارت بر اجرای راه های روستایی و فرعی و اصلی، از پل و تونل  گرفته  تا آزاد راه ها، از وظایف این تخصص است که کارایی و کاربرد بالایی در ۳۱ استان کشور دارد.
  • تخصص راه آهن: انجام مطالعات امکان سنجی فنی و اقتصادی و مراحل اول و دوم نظارت بر اجرای زیباسازی و روسازی راه  آهن و ابنیه  فنی و ساختمان های ایستگاه ها، از شرح وظایف دارنده گواهینامه صلاحیت خدمات مشاوره در تخصص راه آهن است.
  • تخصص فرودگاه ها: همان طور  که از نامش پیداست، هر فعالیتی که به صورت مستقیم به طراحی و احدات تجهیزات  مرتبط با فرودگاه ها مربوط می شود، به این تخصص ارتباط دارد.  از انجام  مطالعات  امکان سنجی فنی و اقتصادی  و مکان یابی و تهیه طرح  های مرحله اول و دوم نظارت بر اجرای سطوح عوامل  پروازی از باد و تاکسی تا توقفگاه هواپیما و جاده های دسترسی و گشت زنی و زهکشی و حصارکشی و ترمینال ها، از جمله ماموریت های تخصص فرودگاه است. مقولات مربوط به طراحی روشنایی سطوح  عوامل  پروازی، انتخاب مکان یابی و نصب تاسیسات و دستگاه ناوبری واداری و مخابرات.
  • تخصص بندسازی و سازه های دریایی: مطالعات امکان سنجی فنی و اقتصادی و مراحل اول و دوم نظارت بر اجرای بنادر صیادی، بنادر  چند منظوره، سازه های دریایی و لایروبی و تاسیسات ساحلی، طرح  جامع بنادر و مکان یابی و مطالعات  رسوب و تجهیزات بندری، همه از وظایف دارنده گواهینامه صلاحیت خدمات مشاوره در تخصص بندرسازی و سازه های دریایی  است.
  • تخصص ترافیک و حمل و نقل: مطالعه و طراحی و برنامه ریزی سیستم های مختلف حمل و نقل جاده های زمینی و هوایی و دریایی و راه آهن و خطوط لوله جهت جابجایی کالا و مسافر در سطح مختلف درون شهری و برون شهری برای همه  تاسیسات زیربنایی و ناوگان ترابری، از ترافیک تا طراحی و اجرای سیستم های حمل و نقل هوشمند (ITS: INTELLIGENCE TRANSPORTATION SYSTEM) از وظایف تخصص ترافیک و حمل و نقل گواهینامه صلاحیت خدمات مشاوره محسوب می شود.

تخصص های  گروه مهندسی  آب گواهینامه صلاحیت خدمات مشاوره

  • تخصص سد سازی: از تخصص های محبوب مشاوران فنی و مهندسی حوزه عمران است. مطالعات امکان سنجی فنی و اقتصادی و مطالعات منابع آب های زیرزمینی  و برنامه ریزی و آن چه به  اقتصاد آب بر میگردد، از جمله  خدمات این تخصص است. در تخصص سدسازی، مشاوران در حوزه کنترل و دفع سیلاب ها و اصلاح مسیرر ودخانه ها و انجام خدمات  مهندسی سدهای خاکی و بتنی به منظور ذخیره سازی و کنترل آب و تولید نیرو و طراحی  نیروگاه های آبی و سازه های جنبی فعالیت دارند. رفع آب های سطح شهری و طراحی سامانه های جمع اوری، از شرح وظایف دارنده گواهینامه صلاحیت مشاوره در حوزه  سد سازی است.
  • تخصص شبکه های  آبیاری و زهکشی: در  این تخصص، مطالعات امکان سنجی فنی و اقتصادی و مطالعات  منابع آب های سطحی و زیر زمینی و برنامه  ریزی و اقتصاد  آب و  انحراف آب و طراحی شبکه های  آبرسانی در دستور  کار قرار دارد. هم چنین  مطالعات شبکه های آبیاری و زهکشی فرعی واصلی و تغذیه  مصنوعی و آبیاری تحت فشار و تاسیسات وابسته، از جمله موضوعاتی است که در این تخصص کاربرد دارد.
  • تخصص تاسیسات آب و فاضلاب: در این تخصص، مطالعات امکان  سنجی فنی و اقتصادی، انجام مطالعات و تهیه  طرح های خطوط جمع آوری و تاسیسات آبگیری، جمع آوری و انتقال آب، شبکه های توزیع آب،  مخازن، تلبمه خانه ها و تصفیه خانه های آب و نک زدایی و ابنیه  مربوطه و محاسبه نشست فیزیکی و نشت یابی شبکه های  آب شهری و جمع آوری و انتقال فاضلاب های شهری و صنعتی و تصفیه خانه  های مربوطه، از  جمله  امور  محوله به  دارنده تخصص تاسیسات آب و فاضلاب است. طراحی سیستم های تله  متری و کنترل از راه دور و استفاده  از پساب تصفیه  شده نیز  از ماموریت های دارنده این تخصص محسوب می شود.
  • تخصص حفاظت و مهندسی رودخانه: در این تخصص، مطالعات حفاظت و مهندسی رودخانه، تاسیسات انجراف آب، مطالعات کنترل سیلاب، سیستم های هشدار سیل، مطالعات حفاظت سواحل و برنامه ریزی و بهره برداری  از رودخانه در دستور کار قرار گرفته است.
  • تخصص کشاورزی و منابع طبیعی و دامپروری: مطالعات امکان سنجی و مطالعات فنی و اقتصاد کشاورزی و بیوفناوری تا مدیریت طرح های جامع توسعه کشاورزی و منابع طبیعی و دامپروری، از جمله ماموریت های این تخصص است. مطالعات و برنامه ریزی تهیه طرح ها و پروژه ها در زمینه های زراعت و باغداری و دامداری و دامپروری و دامپزشکمی و آبخیزداری و مکانیزاسیون مزارع نیز از جمله وظایف این تخصص به  شمار می رود. طرح های سامانده و یکپارچه سازی اراضی و طرح های شبکه آبیاری و زهکشی داخل مزارع و باغات نیز در زمره  خدمات این تخصص می باشد. مسائل مربوط به خاک شناسی و اصلاح  اراضی و ایجاد مجتمع های زراعی و دامی و گلخانه ای نیز در این تخصص دیده شده است که دامنه وسیعی را تشکیل می دهد.
  • تخصص شیلات و آبزیان: در این تخصص،‌مطالعات امکان سنجی و برنامه ریزی مربوط به تکثیر و پرورش انواع آبزیات و تعیین ظرفیت ها و امکانات و بررسی ذخایر آب های طبیعی و مدیریت بهره برداری بهینه از آن  ها در دستور  کار است. هم  چنین  مطالعات  مربوط به صید و بهره برداری آبزیان، مطالعات مربوط به عمل  آوری ٖبزیان صید شده در آب  های طبیعی و توسعه ذخایر دریایی و طراحی استخرهای پرورش ماهی و ماهی زینتی، از دیگر ماموریت های این تخصص گواهینامه صلاحیت مشاوره است.
  • تخصص فضای سبز: از تخصص های محبوب و پر کاربرد در مناطق شهری و روستایی است. مطالعات امکان سنجی و برنامه ریزی و تهیه طرح های توسعه و عمران فضای سبز تا طراحی جامع فضای سبز و شناسایی گیاهان و درختان کاربردی در پارک ها و فضای سبز و استاندارد سازی و بهینه سازی فضای سبز و چشم انداز های طبیعی، از جمله خدماتی است  که در این تخصص دیده  می شود.
  • تخصص گلخانه و مجتمع های  گلخانه ای: در این تخصص، مطالعات امکان سنجی و سیستم تولید و برداشت و توزیع و محصولات گلخانه ای، طراحی انواع گلخانه ها به تناسب اقلیم منطقه و محصول تولیدی و هدایت کلیه عملیات پارامتر های بیرونی و محیطی و درونی که در فعالیت گلخانه تاثیرگذار است،  در شرح وظایف این تخصص قرار دارد.  به خصوص طراحی گلخانه های هیدروپونیک.

حتما بخوانید: ۵۰ وظیفه دستگاه نظارت کارگاهی مشاوران و دستگاه نظارت عالیه

تخصص های  گروه انرژی گواهینامه صلاحیت خدمات مشاوره

  • تخصص تولید نیرو: در این تخصص، فعالیت های امکان سنجی فنی و اقتصادی، تهیه طرح  های مقدماتی و تفصیلی و نظارت بر عملیات ساخت و نصب و راه اندازی مربوط به انواع نیروگاه های حرارتی و برنامه ریزی مطالعات انرژی صورت می گیرد. تنها تخصص گروه انرژی که به امر افزایش بهره وری تولید انرژی اشاره دارد، همین تخصص است.
  • تخصص انتقال نیرو: در این تخصص، مطالعات امکان سنجی فنی و اقتصادی و تهیه طرح های مقدماتی و تفصیلی نظارت بر عملیات ساخت و نصب و راه اندازی پست ها و خطوط انتقال نیرو در دستور کار قرار دارد.
  • تخصص توزیع نیرو: در این تخصص، موارد مربوط به امکان سنجی  فنی و اقتصادی و تهیه طرح های  مقدماتی و تفصیلی نظارت بر  عملیات ساخت و راه اندازی شبکه های توزیع،‌خطوط و پست های فشار ضعیف و راهکار  هایی برای بهینه سازی مصرف و کاهش تلفات در شبکه توزیع با سطح  ولتاژ سی و سه کیلو ولت به پایین در دستور  کار است.
  • تخصص دیسپاچینگ و مخابرات: در این تخصص،‌ مطالعات امکان سنجی فنی و اقتصادی و تهیه طرح های مقدماتی و تفصیلی و نظارت بر عملیات ساخت و نصب و راه اندازی  سیستم های دیسپاچینگ و هم چنین انواع شبکه های مخابراتی مرتبط با سیستم  تولید،  توزیع و انتقال نیرو در  دستور  کار مشاور قرار دارد.
  • تخصص انرژی هسته ای: دارنده گواهینامه صلاحیت خدمات مشاور در حوزه انرژی اتمی، مطالعات اولیه و امکان سنجی فنی و اقتصادی و ایمنی طرح های مقدماتی و تفصیلی نظارت بر عملیات اکتشاف و استخراج و انتقال و بازفرآوری مواد اولیه سوخت هسته ای و تولید برق هسته ای و کاربردی سازی در  حوزه پزشکی و کشاورزی را در  دستور  کار  دارند که حوزه  نوینی محسوب می شود.
  • تخصص انرژی تجدید پذیر: در این تخصص، مطالعات امکان سنجی فنی واقتصادی و طراحی  پایه و تفصیلی و نظارت بر  اجرا و راه اندازی تا زمان بهره برداری در خصوص پروژه های نیروگاهی و برنامه  ریزی و مطالعات انرژی های نو در حوزه  باد و خورشید و زمین گرمایی (ژئوترمال)  کاربرد دارد. فناوری های مربوط به شبکه توزیع انتقال نیرو و مطالعات و طراحی سیستم نیرو و راهکارهای بهینه سازی مصرف انرژی در این  تخصص در دستور کار می  باشد.
  • تخصص بهینه سازی انرژی: تخصصی پر کاربرد و مهم برای ایران عصر ۱۴۰۰ است. امور مربوط به امکان سنجی فنی و اقتصادی و زیست محیطی و برنامه ریزی مطالعات انرژی و ارائه راهکارهای صرفه جویی انرژی و طرح های مفهومی و پایه و تفصیلی، از جمله خدماتی است که در کنار ممیزی انرژی، در دستور کار دارنده گواهینامه صلاحیت مشاوره در حوزه بهینه سازی مصرف انرژی قرار می گیرد.  حسابداری انرژی و تهیه استاندارد ها و معیارهای فنی و اجرایی و بهینه سازی مصرف سوخت و انرژی وشبیه سازی و مدلسازی و معتبر سازی و تلفیق داده و بهینه سازی انرژی در صنایع فرآیندی،  از جمله  خدمات محسوب  می شود.
  • مکانیزاسیون امور پستی و شبکه های جامع پست: مشاورانی که قصد دارند حوزه عملکرد آن ها، امور پستی باشد، بایستی این تخصص را بگیرند که به امور پستی،  نظارت و اجرا دارد.
  • تخصص طرح های جامع ارتباطات و فناوری اطلاعات: مطالعات امکان سنجی و انجام مطالعات فنی و اقتصادی در زمینه طرح های فنی اساسی مثل سوئیچ و دیتا و موبایل و شبکه های دسترسی و مدیریت شبکه از جمله موضوعاتی است  که در دستور کار  مشاوران طرح های جامع ICT قرار دارد. طراحی توپولوژی شبکه ها و بررسی فناوری های جدید و به  کارگیری سرویس های مخابراتی و تدوین برنامه های کوتاه مدت و بلند مدت، از جمله فرآیندهای است که در این تخصص جای  دارد.
  • تخصص سوئیچینگ مخابراتی: مطالعات امکان سنجی،‌ انجام مطالعات فنی و اقتصادی در زمینه احداث شبکه های ارتباطی سیار و ارزیابی فناوری و استانداردها و بررسی پایانه های جدید مشترکان و اندازه گیری ترافیک شبکه و ارائه طرح تفصیلی و بهبود شبکه و تدوین راهبرد متحول کردن شبکه، از وظایف تخصص سوئیچینگ مخابراتی محسوب می شود.
  • تخصص انتقال: موضوعات MICROWAVE، ماهواره، فیبرنوری و کابل و دیتا، از مطالعات امکان سنجی (FEASIBILITY STUDY) تا طراحی مدل های مختلف مخابرات روستایی و شهری و کاربرد تکنیک های جدید در طرح های  مقدماتی و تفصیلی و نظارت بر راه اندازی شبکه انتقال و طراحی ایستگاه های زمینی، از جمله  خدماتی  است که باید در حیطه وظایف این تخصص مهم در نظر داشت که برای ایران ۱۴۰۰، تخصص راهبردی محسوب می شود.

حتما بخوانید:  لیست نرم افزار های جامع حسابداری

تخصص های  گروه نفت و گاز گواهینامه صلاحیت خدمات مشاوره

  • تخصص اکتشاف و استخراج نفت و گاز: در این تخصص، مطالعات امکان سنجی فنی  و اقتصادی و مطالعات زمین شناسی و پتروفیزیکی و تقاسیر مطالعات لرزه نگاری، انجام  مطالعات ارزیابی مخازن با استفاده از روش های معمول یا با مدل های رایانه ای صورت میگیرد. مطالعات امکان پذیری توسعه میادین و انجام مطالعات  شیوه تولید طبیعی یا مصنوعی و بهره برداری مخازن زیرزمینی جهت ذخیره سازی گاز و نفت، از جمله مقولاتی است که در این تخصص جای دارد.
  • تخصص واحدهای پالایشگاه نفت و گاز و صنایع پتروشیمی: در این تخصص گروه نفت و گاز گواهینامه صلاحیت خدمات مشاوره، مطالعات امکان سنجی فنی و اقتصادی و بهینه سازی طرح و توسعه و طراحی پایه و تفصیلی تاسیسات نفتی شامل تصفیه و تولید فرآورده های نفتی و پتروشیمی و کارخانه های پتروشیمی و طراحی تفصیلی تاسیسات گازی و تولید میعانات گازی و هم چنین  انجام  کلیه کارهای تاسیساتی جانبی و سازه صنعتی در دستور کار  است. کلیه  کارهای سیویل و  نظارت بر عملیات اجرایی، در دستور کار قرار دارد.
  • تخصص خطوط انتقال نفت و گاز: برای شرکت هایی که قصد دارند در حوزه نظارت پروژه های انتقال نفت و گاز در ۳۱ استان کشور فعال باشند، این تخصص کاربرد خواهد داشت. از امکان سنجی طرح مقدماتی و تفصیلی تا تاسیسات تلمبه خانه ها و ایستگاه های کمپرسور و انبارها و مخازن ذخیره و پایانه های نفتی و خطوط انتقال نفت و گاز و فعالیت صنعتی.
  • تخصص تاسیسات بالادستی و روزمینی: مطالعات فنی و بهینه سازی تفصیلی تاسیسات سرچاهی، خطوط لوله جریانی، مراکز تجمیع و تفکیک و واحدهای بهره برداری و هم چنین کلیه فعالیت های  مربوط به تاسیسات جانبی و سازه صنعتی، از جمله موضوعاتی است  که در این تخصص جایگاه دارد.
  • تخصص تاسیسات شبکه توزیع و ایستگاه های کاهش فشار گاز: در این تخصص، مطالعات امکان سنجی فنی و اقتصادی و بهینه سازی، طراحی تفصیلی تاسیسات کاهش فشار و هم چنین انجام کلیه کارهای تاسیسات جانبی و سازه صنعتی در دستور کار است.

تخصص های  گروه صنعت گواهینامه صلاحیت خدمات مشاوره

  • تخصص صنایع فلزات اساسی (نورد، ذوب، ریخته گری) و ماشین سازی: دارندگان گواهینامه خدمات مشاوره، قادر به فعالیت در حوزه مطالعات  و طراحی و نظارت و امکان  سنجی فنی و اقتصادی طرح های تولیدی و تعیین ظرفیت و انتخاب فناوری و خط تولید بوده و طرح استقرار ماشین آلات و انتخاب قطعی تجهیزات اصلی و فرعی را انجام می دهند. هم چنین مطالعه نیروی انسانی و تعیین مهارت ها و سازماندهی و مشخصات فنی و تهیه طرح های اجرایی برای ساختمان ها و تاسیسات  عمومی، از جمله  خدماتی است که توسط این شرکت های مهندسی مشاور ارائه می شود.
  • تخصص صنایع سلولزی، شیمیایی و تبدیلی و تکمیلی کشاورزی:  انجام کلیه مراحل مطالعاتی و طراحی و نظارت شامل امکان سنجی فنی و اقتصادی و تعیین ظرفیت و انتخاب فناوری و طراحی خط تولیدی و تعین مشخصات ماشین آلات و انتخاب قطعی ماشین آلات اصلی و فرعی، از جمله برنامه هایی است که در حیطه وظایف این شرکت ها در این تخصص قرار می گیرد.
  • تخصص صنایع کانی های غیر فلزی: انجام کلیه مراحل مطالعات و طراحی و نظارت در حوزه صنایع کانی های غیر فلزی شامل استقرار ماشین آلات و انتخاب پرسنل و تعیین مهارت ها و مشخصات فضای تولیدی و نوع فناوری و طراحی خط تولید در این تخصص انجام می گیرد.
  • تخصص صنایع برق و الکترونیکی: در این تخصص نیز مثل ۳ مورد فوق الذکر، مراحل مطالعاتی و طراحی و نظارت در حوزه صنایع برق و الکترونیک شامل استقرار ماشین آلات، انتخاب پرسنل،‌تعیین مهارت ها و مشخصات فضای تولیدی و پشتیبانی در دستور کار قرار می گیرد.
  • تخصص صنایع حمل و نقل (خودرو): انجام کلیه مراحل مطالعاتی و طراحی و نظارت مثل امکان سنجی فنی و اقتصادی و طرح های تولیدی و طراحی خط تولیدی صنایع حمل و نقل و ارائه طرح چیدمان فضای تولیدی و پشتیبانی، از جمله  برنامه هایی است که در حیطه وظایف این تخصص قرار دارد.

حتما بخوانید: منظور از چرخه حسابداری چیست؟

تخصص های  گروه معدن گواهینامه صلاحیت خدمات مشاوره

  • تخصص اکتشاف معادن: در این تخصص مشاوره، مطالعات امکان سنجی فنی و اقتصادی و مطالعات زمین شناسی و پتانسیل یابی مواد معدنی و بررسی و برنامه ریزی اکتشاف، تیه طرح های اکتشافی و انجام مطالعات و حفاری های اکتشافی در کنار نمونه بردار در مراحل مختلف و تیه نقشه های مربوطه در دستور کار است تا مدیریت  طرح های اکتشافی معدنی صورت بگیرد.
  • تخصص آماده سازی و بهره برداری معادن: همه شرح وظایف تخصص پی جویی و اکنشاف معادن را دارا بوده و مقوله طرح های تجهیز و بهره برداری از معادن و طراحی فناوری استخراج و باربری و تهیه نوع مشخصات ماشین آلات و تهیه نقشه های اجرایی و جانمایی کارگاهی را شامل می شود.
  • تخصص کانه آرایی و فرآوری مواد: مطالعات امکان سنجی در حوزه تیه فلوشیت ها و بالانس محلول ها و تهیه نقشه های اجرایی و جانمایی کارگاهی و طراحی سیستم های فرآوری و آرایش مواد و کانه آرایی و بسته بندی و مدیریت طرح های کارخانه ای در حطیه وظایف این تخصص است.

حتما بخوانید:  چطوری  مالیات کمتری پرداخت کنیم؟

تخصص های  گروه آمار گواهینامه صلاحیت خدمات مشاوره

  • تخصص اقتصادی، اجتماعی و خانوار: در این تخصص کم تر شناخته شده برای متقاضیان گواهینامه خدمات مشاوره، انجام مطالعات امکان سنجی و نمونه گیری و نظارت بر فعالیت های استخراج اطلاعات و تجزیه و تحلیل آماری و ساماندهی نظام های آماری و حساب های اقتصادی در  دستور کار قرار دارد.
  • تخصص صنعت، معدن و زیربنایی: مقوله آمارهای صنعتی و معدنی از تهیه طرح تا نظارت و استخراج و اجرای عملیات میدانی، از جمله موضوعاتی است که در سطح  ملی و منطقه ای می توان در این تخصص دنبال کرد.
  • تخصص کشاورزی: یکی از تخصص های گروه آمار،  بخش کشاورزی است  که مطالعات تهیه طرح، نمونه گیری ، نظارت ، استخراج، اجرای  عملیات میدانی، اجرای فعالیت  های مرحله استخراج، آنالیز نتایج، طراحی و ساماندهی نظام های آماری و تهیه حساب های اقتصادی در حوزه باغداری و شیلات و دامداری و آبزیان و پرورش زنبور عسل  و کرم ابریشم را در دستور کار قرار می دهد.
  • تخصص خدمات: در این تخصص، مسائل آماری مربوط به صنایع خدماتی در دستور کار است.  مثل انجام مطالعات موضوعی و نمونه گیری و نظارت و استخراج و عملیات  میدانی در زمینه خدمات عمده فروشی،  خرده فروشی،  تعمیر وسایل نقلیه و خدمات هتل و رستوران و ارتباطات و کسب و کار و آموزش و بهداشت و مواردی که به اقتصاد خرد و کلان ارتباط دارد.

حتما بخوانید: مهندسی ارزش در فعالیت های مهندسی مشاور چیست؟ (مقاله مهندسی ارزش)

تخصص های  گروه میراث فرهنگی گواهینامه صلاحیت خدمات مشاوره

  • تخصص پژوهش های فرهنگی: انجام مطالعات شناسایی، معرفی، تهیه اسناد و پرونده آثار منقول و غیر منقول تاریخی و فرهنگی و بافت هایتاریخی و میراث طبیعی و معنوی جهت ملی و جهانی وتحقیقات  میراث ملموس و ناملموس از فنون و سبک معماری تا مردم شناسی، تدوین ضوابط مربوطه، برنامه ریزی کلان، تهیه بانک اطلاعاتی، تهیه برنامه  های رایانه  ای و بسته های آموزشی در این تخصص امور فرهنگی مشاوران قرار دارد.
  • تخصص حفاظت، مرمت، احیاء، بهره برداری آثار بناهای تاریخی، فرهنگی، محوطه های باستانی و تاریخی
  • تخصص حفاظت و احیاء بافت های تاریخی-فرهنگی: شامل تدوین طرح هایمدیریت بحران و احیاء بافت های تاریخی و هویت بخشی به سیمای آن و اجرای پروژه های نظارت و طرح های مرتبط (طرح های فرادست) از جمله شرح وظایف دارنده گواهی صلاحیت خدمات مشاوره در تخصص حفاظت و احیاء بافت های تاریخی و فرهنگی است.

تخصص های  گروه خدمات مدیریت گواهینامه صلاحیت خدمات مشاوره

  • تخصص مدیریت عمومی: در این تخصص، خدمات مشاوره ای، راهنمایی، برنامه ریزی، آموزشی، پژوهشی و کمک های عملیاتی که در رابطه با موضوعاتی مثل تعیین خط مشی و چشم انداز (VISION/MISSION) و برنامه ریزی کسب و کار و فرآیند ها و ساختارها و تکنیک های،  ارائه می شود.
  • تخصص مدیریت مالی: مشاوره مدیریت مالی، برای بهبود فرآیند مالی در سازمان ها، کاربرد دارد. از  آموزش و پژوهش و کمک های عملیاتی و مشاوره گرفته  تا ترکیب سرمایه و نقدینگی و مشاوره  مالیاتی و تدوین سیستم های حسابداری و حسابرسی.
  • تخصص مدیریت بازاریابی: خدمات مشاوره ای، راهنمایی و آموزشی و تحقیقات و کمک های عملیاتی در رابطه با راهبردها و عملیات بازاریابی سازمانی که ارتباطی به خدمات روابط عمومی و تبلیغات نداشته  باشد.
  • تخصص مدیریت منابع انسانی: تخصصی است که به خدمات مشاوره، راهنمایی و برنامه ریزی و کمک  های عملیاتی  مرتبط است و مقوله مدیریت راهبردی و برنامه ریزی منابع انسانی یک سازمان را دنبال می کند و حوزه  کارش، HRM است.
  • تخصص مدیریت تولید: خدمات مشاوره ای، راهنمایی، برنامه ریزی، آموزشی، پژوهش و کمک های عملیاتی که در ارتباط با کاهش هزینه ها و بهبود کیفیت تولید، انواع سیستم های تولید، تعمیرات و نگهداری، توسعه و تکوین محصول مورد نیاز سازمان که ربطی به خدمات مشاوره فنی مهندسی نداشته باشد.

تخصص های  گروه خدمات برنامه ریزی و اقتصاد گواهینامه صلاحیت خدمات مشاوره

  • تخصص خدمات اقتصاد: خدمات مشاوره ای، راهنمایی و برنامه  ریزی آموزشی  و پژوهش و کمک های عملیاتی که در رابطه با موضوعات مشاوره سرمایه گذاری و شناسایی فرصت های سرمایه گذاری و ارزیابی  بازار و مطالعات پیش امکان سنجی و امکان سنجی فنی و اقتصادی و طرح ها و پروژه های مورد نیاز  سازمان. مدل سازی  انواع روش های تامین مالی به ویژه روش های  نوین مشارکتی تامین مالی بین المللی نظارت بر  اجرای طرح های سرمایه گذاری و آنالیز مسئولیت های مدنی.
  • تخصص خدمات برنامه ریزی آموزش و توسعه منابع انسانی: شرح وظیفه دارنده خدمات مشاوره ای حوزه خدمات برنامه ریزی آموزشی و توسعه منابع انسانی، طراحی و اجرای سیستم ها و فرآیندهای نیازسنجی آموزشی و طراحی آموزشی و مدیریت آموزشی و ارزشیابی آموزشی و پژوهش و مطالعات آموزشی وتوسعه منابع انسانی در سازمان است.

تخصص های  گروه تخصص مشترک گواهینامه صلاحیت خدمات مشاوره

  • تخصص سازه: حوزه طرح و محاسبات ایستایی سازه ها و طرح های ترمیمی و محاسبات و نظارت.
  • تخصص تاسیسات برق و مکانیک: مطالعات و تهیه طرح های تاسیساتی و برقی سرمایش و گرمایش
  • تخصص ژئوتکنیک: مطالعات آماده سازی پی ابنیه های فنی، خدمات آزمایشگاهی مکانیک خاک و محاسبات
  • تخصص ژئوفیزیک: مطالعات استفاده از روش های مختلف ژئوفیزیک و روش های  مغناطیسی و پرتونگاری
  • تخصص زمین شناسی: مطالعات زیست محیطی و پیشگیری آلایش های محیطی زیست و چاره اندیشی
  • تخصص نقشه برداری زمینی، فتوگرامتری، هیدروگرافی ومیکروژئودزی: تهیه نقشه های هوایی و زمینی
  • تخصص سیستم های اطلاعات جغرافیایی (GIS): از کاداستر تا نقشه برداری خودکاری و مدیریت زیرساخت و رقومی کردن نقشه ها و زیر ساخت های داده های مکانی (SDI)
  • تخصص مطالعات جغرافیایی و برنامه ریزی فضایی: مطالعات برنامه ریزی شهری و روستایی و گردشگری
  • تخصص بازرسی موضوعات مربوطه به کالیبراسیون تجهیزات اندازه گیری و QC مواد و روش ها و فرآیند ها
  • تخصص خدمات کامپیوتری: مطالعات امکان سنجی و تدوین نیاز های اطلاعاتی و برنامه ریزی و بهبود سیستم بر اساس ICT در سازمان ها
  • تخصص ایمنی، کاهش خطرات و پدافند غیرعامل: حوزه تشخیص، ارزیابی، تهدیدات و خطرات بالقوه و مدیریت HSE و ارائه طرح های اصلاحی و برنامه ریزی سیستماتیک برای کاهش تلفات.
  • تخصص زمین شناسی: مطالعات مربوط به پروفیل های زمین شناسی و زمین ریخت شناسی مهندسی و لرزه زمین ساخت.
  • تخصص هواشناسی: از مطالعه تا اقلیم شناسی در زمینه هواشناسی دینامیکی و کاوش های جوی و هوانوردی و آبشناسی و پیش بینی های کوتاه مدت و میان مدت و بلند مدت.
  • تخصص اتوماسیون صنعتی: از کنترل و نظارت هوشمند گرفته تا تهیه نقشه های تفصیلی و اجرایی و اجرای سیستم های هوش مصنوعی و مترینگ و اتاق های کنترل تا هشدار دهنده و هر چه به موضوع اتوماسیون صنعتی در صنایع نفت و گاز و معدن مرتبط باشد.

همراهان گرامی

اگر علاقمند هستید تا در پروژه های متوسط و بزرگ صنعتی و خدماتی در بخش دولتی و عمومی کشور از شهرداری ها بنیاد ها و نهادها و دستگاه های اجرایی، به عنوان شرکت مهندسی مشاور فعالیت کنید، بایستی گواهی صلاحیت خدمات مشاوره را در یکی از تخصص های بالا کسب کنید تا اجازه شرکت در مناقصات مربوطه را داشته باشید.

تجربه های و دیدگاه های خود را با ما به اشتراک بگذارید.

لینک کوتاه : https://asrshahrvand.com/?p=152562

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

.
.

ارائه خدمات مالی و مالیاتی در موسسه حسابداری محاسبان تلاشگر خبره

.

درباره پایگاه خبری عصر شهروند: عصر شهروند رسانه ای تخصصی در حوزه اخبار شهری است که با کنار گذاشتن ملاحظات و تعارفات معمول در پایگاه های خبری تحلیلی ، مطالبات و مشکلات شهروندان را در زمینه های گوناگون پیگیری می کند . از جمله اولویت های سایت عصر شهروند ، بازتاب واقعی اخبار استان تهران ،نگاه تحلیلی به مسائل و مشکلات شهروندان تهرانی ، نهایت دقت و سرعت در بازنشر اخبار ، رعایت امانتداری در خبرهای نقلی و دید همه جانبه ،صادقانه و بیطرفانه در تولید خبر است . عصر شهروند همه تلاش خود را برای ایجاد روحیه امیدواری در بین همشهریان تهرانی و پرهیز از ایجاد تشویش در جامعه می کند . امید است به یاری شما همشهریان عزیز عصر شهروند بتواند گامی هرچند کوچک در مسیر اطلاع رسانی صحیح و مفید در جامعه بردارد و پیگیر مشکلات و دغدغه های شهروندان از اعضای شورای شهر تهران ، مدیران و مسئولین استان تهران باشد .