10

بررسی تخلفات شهرداری تهران از زبان اعضای پارلمان پنجم پایتخت

  • کد خبر : 23001
  • 11 اسفند 1397 - 12:15
بررسی تخلفات شهرداری تهران از زبان اعضای پارلمان پنجم پایتخت

رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر پنجم که چندی پیش از تخلف دویست و ده هزار متر مربعی ایران مال، بزرگ ترین بازار تجاری و هنری و ورزشی آسیا در غرب پایتخت خبر داده بود، هفته گذشته پرده از تخلفات جدید در شهرداری تهران داد. شورای شهر پنجم در حال حاضر  مشغول بررسی لایحه […]

رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر پنجم که چندی پیش از تخلف دویست و ده هزار متر مربعی ایران مال، بزرگ ترین بازار تجاری و هنری و ورزشی آسیا در غرب پایتخت خبر داده بود، هفته گذشته پرده از تخلفات جدید در شهرداری تهران داد. شورای شهر پنجم در حال حاضر  مشغول بررسی لایحه برنامه سوم توسعه کلان شهر بوده و آن طور که مهندس سالاری عنوان کرده است، بر خلاف رویکرد اصلاح ساختار سازمانی شهرداری تهران، ۱۳ ساختار سازمانی جدید به ساختار تشکیلاتی شهرداری در سال ۹۸  اضافه شده است.

بزرگ ترین مجموعه خدمات شهری پایتخت، طبق آمارها، ماهانه بیش از ۵۵۰ میلیارد تومان حقوق و دستمزد به پرسنل می دهد و صدها میلیارد تومان صرف توسعه کلان شهر می کند و به همین خاطر، بیش از یک صد و سی هزار فیش حقوقی ماهانه صادر می شود که طبق اعلام مسئولان، درصدی از آن سرمایه انسانی موجود، مازاد هستند و هزینه تمام شده مدیریت هوشمند و اثربخش پایتخت را افزایش می دهند. حال با افزایش ۱۳ ساختار تشکیلاتی جدید به ساختار سازمانی این مجموعه مدیریت شهری در آینده، این روند پر چالش، هم چنان ادامه داشته که سبب شده تا این موضوع، در کانون انتقاد اعضای پارلمان شهری قرار بگیرد.

حتما بخوانید : صاحب ایران مال کیست ؟

ساختارهای سازمانی جدید شهرداری تهران

  • راه اندازی بخشی به عنوان دیوان محاسبات
  • راه اندازی تشکیلاتی با نام دبیرخانه تهران هوشمند
  • تاسیس ستاد پشتیبانی سرمایه گذاری اقتصادی در این نهاد
  • تاسیس صندوق توسعه شهری
  • تاسیس صندوق محیط زیست شهرداری
  • راه اندازی اداره مدیریت بدهی های شهرداری
  • تاسیس کار گروه توسعه مشارکت شهرداری
  • تاسیس صندوق سرمایه گذاری زمین و ساختمان شهرداری
  • تاسیس صندوق سرمایه گذاری پروژه های مشارکتی
  • تاسیس صندوق املاک و مستغلات
  • تاسیس بازار الکترونیک منابع غیر نقد
  • تاسیس سازمان گردشگری در راستای سند توسعه گردشگری

هنوز درباره قطعیت راه اندازی این تشکیلات در بدنه این نهاد غیر دولتی پایتخت، خبر های جدیدی منتشر نشده و باید تا پایان سال نود و هفت اعلام رسمی سخنگوی شورا، منتظر ماند و دید که آیا، این نهاد، بزرگ تر می شود یا کوچک تر.

جزییات قرارداد های ۲۰ میلیارد ریالی شهرداری تهران

علاوه بر انتقاداتی که در اواخر دی ماه توسط شورای شهر به ساختارهای سازمانی سیزده گانه این مجموعه در سال ۹۸ وارد شده بود، رییس کمیسیون عمران شورای شهر  گفت که با بررسی های انجام شده متوجه شدیم که برخی از قرارداد های مطالعاتی در این نهاد، رقم هایی بین ۶۰۰ میلیون تا ۲ میلیارد تومان داشته که بین شرکت های خصوصی و معاونت حمل ونقل و ترافیک شهرداری تهران منعقد شده است.

جزییات قرارداد های ۲۰ میلیارد ریالی شهرداری تهران تخلفات شهرداری

البته از سال نود و شش، در جریان روند شفافیت سازی در قراردادها، سامانه ای برای بررسی قرارداد هایی که با بخش خصوصی منعقد می شود، راه اندازی شده که برای کسب اطلاعات بیش تر به این نشانی مراجعه کنید. سامانه شفافیت، شما را با هزاران قرارداد پیمانکاران خصوصی با سازمان ها و تشکیلات زیر مجموعه این نهاد در سال های اخیر آشنا می کند.

حتما بخوانید: محرمانه های باستی هیلز لواسان

این سامانه، بیست و یکم فروردین ماه نود و هفت افتتاح شده و قرارداد های کلان، لایحه پیشنهادی بودجه ، اطلاعات مدیران ارشد و گزارشات عملکرد مالی را اطلاع رسانی می کند.

مهندس محمد علیخانی معتقد است که هزینه های ۶۰۰ تا ۲ میلیارد تومانی که شهرداری تهران برای انجام فارهای مطالعاتی در حوزه ترافیک و حمل و نقل از طریق پیمانکاران انجام داده است را می شد با ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان انجام داد. این اطلاعات را می توان در سامانه شفافیت، دنبال کرد و در جریان شناسه شرکت ها، مبلغ قراردادها، شرح  قرارداد ها و اطلاعات فنی دیگر قرار گرفت.  برخی از قرارداد ها، به صورت ترک تشریفات مناقصه بوده است.

حال باید منتظر تحقیق و تفحص شورای شهر از این نهاد بود تا ببینیم که چگونه با کمبود اعتبارات و نقدینگی برای اجرای پروژه های مختلف، چنین حجم زیادی از اعتبارات برای فاز های مطالعاتی برخی از پروژه ها اختصاص یافته است. موضوعی که عصر شهروند مجددا به آن ورود خواهد کرد و بزودی فهرستی از قرارداد های مطالعاتی که با پیمانکاران منعقد شده است را اطلاع رسانی خواهد کرد.

بررسی تخلفات شهرداری تهران در شورای  عالی امنیت ملی

رییس سابق سازمان بازرسی شهرداری تهران، اوایل تابستان امسال از ارسال گزارش تخلفات شهرداری تهران به شورای عالی امنیت ملی خبر دهد.

بررسی تخلفات شهرداری تهران در شورای عالی امنیت ملی

او به ایسنا گفته بود که امروزه، تهران با موضوع شهر فروشی مواجه است و ۱۱۱۷ برج تهران، بالای  ده هزار متر مربع تخلف کرده اند که باعث نابودی ده ها هکتار باغ در محدوده  مناطق ۲۲ گانه شهرداری  تهران شده اند. او اعلام کرد که در شهرداری تهران پیش از سال ۹۷، ده ها پرونده ساخت مشاهده شده که بدون پروانه، نسبت به ساخت و ساز اقدام شده و حتی سند ملکی هم ندارند. او از ارسال گزارشات تخلفات شهرداری سابق تهران تحت عنوان گزازش اولیه و ثانویه به مقامات عالی رتبه خبر داد.

تخلفات موسسه همشهری شهرداری تهران

تخلفات موسسه همشهری شهرداری تهران

از دیگر تخلفات شهرداری تهران که توسط اعضای شورای اسلامی شهر پنجم بیان شده ، تخلفاتی است که در حوزه  موسسه همشهری، قابل بررسی و پیگیری است. گزارش تحقیق و تفحص از موسسه  همشهری تهران، پیش از دی ماه نود و هفت اتفاق افتاد و گزارش آن، دوازدهم دی ماه در صحن شورای پنجم پایتخت قرائت شد. حجت نظری، سخنگوی کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر، گزارش تحقیق و تفحص از تخلفات موسسه همشهری را در جلسه ۱۰۹ شورا قرائت کرد.

الهام فخاری از اعضای شورای شهر، این گزارش را کامل و مفصل دانسته بود اما سید محمد میرلوحی،  دیگر عضو شورای پنجم، گزارش را در بحث تخلفات مربوط به خرید ساختمان و صندلی در شهرداری تهران در زمان انتخابات ریاست جمهوری، ناقص دانست. این نخستین گزارش تحقیق و تفحص شورای شهر  پنجم از شهرداری تهران در زمان تصدی گری دکتر محمد باقر قالیباف از سال ۸۴ تا ۹۶ است.

زهرا نژاد بهرام، از اعضای شورای شهر، در زمان قرائت گزارش کمیسیون فرهنگی از تخلفات شهرداری تهران در موسسه همشهری، از ارسال تقاضای کارکنان موسسه همشهری به مجلس پایتخت درباره رسیدگی به حقوق ضایع  شده خود خبر داده بود. او معتقد است که قرض دادن سهمیه کاغذ روزنامه همشهری به سایر روزنامه ها، سبب افت تیراژ این روزنامه پر تیراژ شده و مشکلاتی را به ارمغان آورده است که شورای شهر بایستی به این پرونده ورود کرده و مانع از تضییع حقوق کارکنان آن شود. او به شهرداری تهران نسبت به تخلفات موسسه همشهری، هشدار داد.

جزییات گزارش شورای شهر از تحقیق و تفحص از موسسه همشهری

جزییات گزارش شورای شهر از  تحقیق و تفحص  از موسسه همشهری

  • درآمد فروش مجلات موسسه همشهری در سال ۹۶ به نسبت سال های ۹۴-۹۵، ۳۳ درصد کاهش یافته است.
  • مقایسه درآمد حاصل از فروش آگهی و مجلات موسسه  همشهری با حقوق و دستمزد، نشان می دهد که خریدار نشریات موسسه همشهری کاهش یافته و شاهد افزایش مرجوعی هستیم.
  • قوانین استخدامی در موسسه همشهری. مغایر ماده پنجاه و هشت قانون شهرداری بوده است و ۱۳۶ پست سازمانی خارج از طبقه بندی مصوب سال هشتاد و سه در این موسسه وجود دارد.
  • پرسنل موسسه همشهری از ۱۲۹۹ نفر به ۱۳۷۵ نفر ظرف سال ۹۴ تا ۹۶، افزایش یافته است.
  • یکی از تخلفات شهرداری تهران در حوزه موسسه همشهری، استخدام بازنشستگاه در رده های عملیاتی و مدیریت است به گونه ای که دو تن از مدیران این مجموعه، بازنشسته بوده و در ۲ پست معاونتی شرکت همشهری اشتغال داشته اند. طبق قانون، به کارگیری افراد بازنشسته، تخلف است.

چه خبر از ۱۲ پرونده تخلفاتی شهرداری تهران

میرلوحی، عضو شورای شهر تهران، تابستان امسال درباره ۱۲ پرونده تخلفی که در زمان دکتر نجفی، شهردار سابق پایتخت به قوه قضاییه ارسال شد گفت که بر اساس مصوبه شورای  شهر، شهردار تهران در ۱۰۰ روز اول کار خود، گزارشی تحت عنوان تحویل و تحول در شهرداری ارائه کرد که در جریان آن، به ۱۲ مورد از تخلفات شهرداری نیز اشاره شده که طی نامه ای به دستگاه قضا، ارجاع شد. تخلفات صندوق ذخیره کارکنان شهرداری و هم چنین واگذاری های غیر قانونی املاک، از تخلفات این نهاد مدیریت شهری محسوب می شود.

چه خبر از ۱۲ پرونده تخلفاتی شهرداری تهران

جزییات این ۱۲ پرونده که تا کنوه رسانه ای شده است:

  • یکی از پرونده ها مربوط به تخلفات یکی از مدیران شهرداری در آن زمان است که زمینی را برای خودش مصادر کرده و خودش به عنوان پذیرنده، آن را امضا کرد.
  • یکی دیگر از پرونده های ۱۲ گانه تخلفات شهرداری تهران، مربوط به هزینه کرد های ملیاردی در جریان دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری است که محمد باقر قالیباف، یکی از شش نامزد نهایی بود. هزینه های تبلیغاتی که از جیب شهرداری پرداخت شده و به قوه قضاییه ارسال شد.
  • یکی دیگر از پرونده های تخلفات شهرداری تهران، مربوط به تخلفات یکی از فرزندان سابق ارشد شهرداری است.
  • تخلفات شهرداری تهران در شهر آفتاب، در فهرست ۱۲ پرونده تخلفی ارجاع شده به قوه قضاییه در زمان صدرات محمد علی نجفی، قرار ندارد.

یکی از مواردی که اعضای شورای شهر پنجم  بارها بر آن تاکید داشته اند، درامد ناچیز شهر آفتاب نسبت به صدها میلیارد تومان هزینه ای است که برای ساخت این مجموعه تخصیص یافته و هنوز نتوانسته سرمایه تخصیص یافته را برگرداند.

دکتر الیاس نادران، نماینده اصولگرای سابق مجلس شورای اسلامی و عضو هیات مدیره موسسه دیده بان شفافیت که توسط دکتر احمد توکلی راه اندازی  شده است، تیر ماه سال ۹۶، از ارسال ۱۲ هزار سند دریاره پرونده املاک شهرداری تهران به دستگاه قضا خبر داده بود.

جزییات نامه نگاری سازمان بازرسی  کل  کشور با شورای شهر تهران

جزییات نامه نگاری سازمان بازرسی کل کشور با شورای شهر تهران

همان طور که در تصویر بالا مشاهده می کنید (شهر نوشت سایت شهرداری تهران)، رییس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر در آبان سال ۹۶  گفته بوده که گزارشات سازمان بازرسی کل کشور درباره تخلفات شهرداری تهران در فاصله سال های ۹۰ تا ۹۶ پیگیری شود.

محمد علیخانی، چندی پیش درباره تخلفات شهرداری تهران نوشته بود که «بازرسی کل کشور در یک ماه اخیر حدود ۱۶ نامه به شورای شهر ارسال کرده است. در برخی از این نامه‌ها ضمن برشمردن تخلفاتی از دوره گذشته مدیریت شهرداری تهران، به ما تذکر داده‌اند که این تخلفات در دوره جدید تکرار نشود».

تخلفاتی که آقای علیخانی به آن اشاره کرده است در محور های زیر قرار دارد:

  • تخلف تغییر کاربری ‌های قانونی
  • تخلف واگذاری املاک مشکل‌دار به پیمانکاران شهرداری تهران
  • تخلف عدم واریز درآمد های شهرداری به حساب مجاز
  • تخلف خرج‌شدن وجوه حاصل از درآمد های شهرداری خارج از چارچوب و مقررات
  • تخلف در حوزه عدم شفافیت مالی درآمد و هزینه‌ ها
  • تخلف عدم عدم اجرای آرای کمیسیون ماده ۱۰۰
  • تخلف در حوزه عدم رعایت قوانین بودجه
  • تخلف در استخدام‌ های غیرقانونی و دادن پست و سمت به برخی کارکنان بدون داشتن شرایط
  • تخلف در انعقاد قرارداد نجومی بدون توجیه فنی- اقتصادی
  • تخلف در انعقاد قرارداد بیش تر از سقف اختیارات
  • تخلف در صدور پروانه برخلاف ضوابط
  • تخلف در ساخت ‌و ساز بدون صدور پروانه (مثلا در منطقه لواسانات تهران)

نکته جالبی که مهندس علیخانی بر آن تاکید داشته، تصدی گری مدیران متخلف سابق شهرداری در پست ها و مسئولیت های فعلی آن ها است.

 علت اصلی تخلفات در شهرداری تهران

دکتر عباس جعفری دولت آبادی، دادستان تهران، بار ها در سال نود و هفت اعلام کرده است که پرونده تخلفات این نهاد مدیریت شهری، فراموش نمی شود اما رسانه ها و مردم، انتظار رسیدگی سریع و اعلام نتیجه فوری نداشته باشند. چرا که دادستانی در حوزه رسیدگی به پرونده ۱۲ گانه تخلفات مدیریت سابق شهرداری تهران، شاخص هایی دارد که باید ملاک عمل باشد. مثل شاکی و متهم و خواهان و خوانده، حضور داشته و جزییات ارائه شده و توضیحات کافی باشد. او از رسانه ها خواسته بود که فرصت معقولی به این نهاد قضایی پایتخت داده شود.

حتما بخوانید: گزارش تخلفات ایران مال

هر دم از این باغ بری  می رسد  . . .

داستان تخلفات شهرداری تهران، مصداق هر دم از این باغ بری می رسد . . .  تازه  تر از تاره تری می رسد . . .  بوده و باید صبورانه و هوشیارانه، منتظر بررسی پرونده های تخلف به نهادهای نظارتی و قضایی کشور باشیم.

آن چه مسلم  است، تدوام رویکرد اطلاع رسانی شفاف پارلمان پایتخت از رصد مستمر اوضاع در شهرداری و نهادهای زیر مجموعه آن به هموطنان تهرانی به عنوان ذی نفعان این تشکیلات است تا مردم، در جریان اتفاقات ریز و درشتی  که در این تشکیلات رخ می دهد، قرار بگیرند. به نظر می رسد، ارتقا تعامل بیست و یک عضو شورای شهر با همشهریان تهرانی که با رویکرد سایبر  دیپلماسی آن ها نیز همگام  است، بتواند هم پارلمان و هم شهرداری را در انجام صحیح و اثر بخش تر وظایف و ماموریت ها ، کمک کند و ذهنیت های منفی موجود را تا حدی، برطرف کند.

به نظر شما، علت اصلی تخلفات در شهرداری تهران چیست؟

لینک کوتاه : https://asrshahrvand.com/?p=23001

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

.
.

ارائه خدمات مالی و مالیاتی در موسسه حسابداری محاسبان تلاشگر خبره

.

درباره پایگاه خبری عصر شهروند: عصر شهروند رسانه ای تخصصی در حوزه اخبار شهری است که با کنار گذاشتن ملاحظات و تعارفات معمول در پایگاه های خبری تحلیلی ، مطالبات و مشکلات شهروندان را در زمینه های گوناگون پیگیری می کند . از جمله اولویت های سایت عصر شهروند ، بازتاب واقعی اخبار استان تهران ،نگاه تحلیلی به مسائل و مشکلات شهروندان تهرانی ، نهایت دقت و سرعت در بازنشر اخبار ، رعایت امانتداری در خبرهای نقلی و دید همه جانبه ،صادقانه و بیطرفانه در تولید خبر است . عصر شهروند همه تلاش خود را برای ایجاد روحیه امیدواری در بین همشهریان تهرانی و پرهیز از ایجاد تشویش در جامعه می کند . امید است به یاری شما همشهریان عزیز عصر شهروند بتواند گامی هرچند کوچک در مسیر اطلاع رسانی صحیح و مفید در جامعه بردارد و پیگیر مشکلات و دغدغه های شهروندان از اعضای شورای شهر تهران ، مدیران و مسئولین استان تهران باشد .