14

راهنمای ثبت شکایت از مهندسان، پزشکان، نهادهای دولتی و شهرداری

  • کد خبر : 10161
  • 13 مرداد 1398 - 6:49
راهنمای ثبت شکایت از مهندسان، پزشکان، نهادهای دولتی و شهرداری

در گزارش امروز، برخی از سامانه های پر مراجعه شهروندان تهرانی برای ثبت شکایت از دستگاه های دولتی و حکومتی و هم چنین لینک هایی که برای اتصال نیاز دارید را معرفی کردیم.

پایتخت نشینان، در طول روز با موضوعاتی روبرو می شوند که نقض قانون یا عرف جامعه بوده و برای ارائه نظرات، پیشنهادات و انتقادات، می‌توانند از خدمات دولت الکترونیک استفاده کرده و از خروج منزل برای ثبت شکایت بی نیاز هستند. در تهران، برای هر موضوعی که شما فکر کنید، راهکاری برای ثبت نظرات، انتقادات و پیشنهادات وجود دارد. کافی است، ناهنجاری های شهری، اجتماعی، حقوقی و قانونی را از راهکارهای تعریف شده، پیگیری و دنبال کنید که در وقت و بودجه شما صرفه جویی خواهد کرد.

در گزارش امروز، برخی از سامانه های پر مراجعه شهروندان تهرانی برای ثبت شکایت از دستگاه های دولتی و حکومتی و هم چنین لینک هایی که برای اتصال نیاز دارید را معرفی کردیم. این راهنمای ثبت شکایت ، شما را با فرهنگ شکایت اینترنتی و پیگیری مطالبات قانونی خود از طریق ابزارهای فناوری اطلاعات و ارتباطات، یاری می دهد. فراموش نکنید که ثبت شکایت اینترنتی، به دلیل آنکه رایگان و مکتوب و قابل پیگیری است، مزایای بسیاری نسبت به مراجعه حضوری به دستگاه های دولتی و مدیریت شهری برای تسلیم شکایات دارد.

اگر  چه برای برخی از  شکایات ، چه کیفری  چه حقوقی، باید به نهادهای مربوطه مثل شورای حل اختلاف مراجعه کرده و حق تمبر داد و شکوایه مکتوب در فرم های قانونی  را به انضمام مستندات، تسلیم کرد.

اگر شما هم تجربه ای از شکایت از دستگاه های اجرایی و مدیریت شهری تهران داشته و علاقمندید تا نظرات و دیدگاه های خود را به اشتراک بگذارید، از بخش کامنت در انتهای این گفتار  استفاده کنید.

حتما بخوانید : آشنایی با سامانه ثنا ، تاک ، نشا ، بام ، سجام ، ساجات و ابلاغ

سامانه نظارت همگانی شهرداری

با  ما همراه باشید.

آن چه در ثبت شکایت اینترنتی باید بدانیم

شما در طول هفته یا در طول سال، به اقتضای کسب و کار یا فعالیت یا مواجه شدن با موضوعی، مجبور به شکایت از دستگاهی می شوید. چه دستگاه در بخش خصوصی باشد یعنی شرکت یا موسسه یا سازمان خصوصی حقوقی باشد و چه نهادی دولتی باشد مثل مجلس و سازمان ها و وزارت خانه ها یا حتی نهادهای مدیریت شهری مثل شهرداری ها و نواحی.

در هر حال، چه شما از بخش  خصوصی بخواهید طرح دعوی کنید یا از  بخش دولتی، باید دعوی شما در مسیر قانونی باشد تا پیگیری  و بررسی آن از  طریق مجاری قانونی، تسریع و تسهیل شود. اما یک سری مسائل هست که در ثبت شکایت از بخش دولتی یا خصوصی در تهران یا ۳۱ استان کشور باید در نظر داشته باشیم:

  • ثبت شکایت اینترنتی از دستگاه های دولتی یا خصوصی، باید مستند باشد. یعنی مبتنی بر مدارک متقن و مثبت که اثبات کننده ادعای شما له یا علیه موضوعی بوده و بتواند دستگاه شکایت گیرنده را نسبت به پیگیری مطالبا قانونی شما، یاری دهد.
  • ثبت دعوی اینترنتی از دستگاه های دولتی یا خصوصی، باید علاوه بر مستند بودن، مستدل باشد. یعنی شما ادله خوبی برای بیان ادعای خود در دعوی ارائه کرده  تا توجیه کننده خواسته شما باشد. طرز بیان خواسته و تنظیم دعوی و تبیین استدلال منطقی و قانونی، نیاز به مشورت از حقوقدان داشته  تا شما را در تحریر یک شکایت اینترنتی قوی که البته جنبه حقوقی ندارد (به نسبت شکواییه در دادگستری  ها) یاری کند.
  • ثبت شکایت اینترنتی باید با اطلاعات کامل باشد. ارائه اطلاعات ناقص و مجهول حرف زدن، گاها باعث رد درخواست شکایت دهنده می شود.
  • طبق قانون، اگر در دعوی خود علیه سازمان دولتی یا خصوصی، الفاظ رکیک در نوشته خود استفاده کرده و شکایت را ثبت کنید، دستگاه دریافت کننده، به دلیل تسلیم شکایت نامه رکیک، می تواند شما را تحت پیگرد قانونی دهد. این موضوع به صراحت در سامانه شکایت از کارگزاری ها و شرکت های بورسی، اعلام شده  است.
  • بسیاری از سامانه های ثبت شکایت دولتی، از مدعیان درخواست می کنند تا مرام نامه ای را پیش از ثبت و طرح دعوی مطالعه کرده و آن را تایید کنند. مثلا در این مرام نامه گفته می شود که ادله شما باید متقن و قانونی و مستند بوده و اگر عکس ادعای شما اثبات شد، بایستی حقوق کسی که به ظن شما، محکوم شده اما در دادگاه تبرئه شده را رعایت کنید. قانون مشخص می کند که هزینه احیای حیثیت و طرح شکایت غیر وارد شما به دلیل زمان و بودجه ای که از مراکز دادگستری گرفته شده  است، چقدر خواهد بود. بنابراین، از ثبت شکایاتی که ادله حقوقی و قانونی و مدارک مستند ندارد، پرهیز کنید.
  • در ثبت شکایت اینترنتی، ارائه کد ملی الزامی است. در غیر این صورت،  از ثبت آن شما ممانعت خواهد شد.
  • برخی از سامانه های ثبت شکایت ، صحت کد ملی را به صورت آنلاین بررسی می کنند. لذا مراقب ورود اطلاعات با کد ملی اشتباه به صورت سهوی یا عمدی باشید.
  • اگر شما شکایتی را مطرح کنید و این دعوی را مخصوصا با اطلاعات هویتی دیگران ثبت کنید و ضرری به افراد وارد شود، پلیس فتا می تواند از طریق اتصال IP اینترنت شما به سامانه، شما را رهگیری کرده و این اقدام را که مصداق کلاهبرداری مجازی است، از طریق نهادهای قضایی پیگیری کند.
  • اگر قصد ندارید تا شکایات اینترنتی خود را از طریق سامانه ثبت کنید تا اطلاعات هویتی شما ثبت و محرز شود، با ارسال شکایت نامه به نشانی رسمی  پست الکترونیک سازمان مربوطه اقدام کنید.  البته  اگر خواهان پیگیری درخواست هستید، نشانی و موبایل خود را در EMAIL اعلام کنید.
  • کلیه سامانه هایی که نسبت به دریافت شکایت اینترنتی شهروندان تهرانی اقدام می کنند، در پایان مراحل ثبت دعوی ، کد پیگیری به شاکی می دهند تا موضوع ثبت دعوی علیه متشاکی را پیگیری کنند. این کد را یادداشت کنید تا در زمان لازم با ورود به بخش پیگپری شکایت ، در جریان آخرین وضعیت بررسی دعوی خود باشید.
  • معمولا اکثر سامانه هایی که نسبت به دریافت و ثبت شکایت اینترنتی هموطنان اقدام می کنند، کد رهگیری ثبت شکایت را به همراه نشانی الکترونیکی پیگیری دعوی ، به شماره تلفن همراه اعلام شده، پیامک می کنند.  این پیامک را همواره نگهداری کنید که در صورت نیاز،  می  تواند ادله قانونی  خوبی برای  ثبت شکایت شما در زمان خاص بوده و گاها، سند خوبی محسوب می شود که شما علیه متشاکی، طرح  دعوی کرده اید.
  • اگر از کافی نت ها برای ثبت شکایت ایترنتی از طریق سامانه های دولتی اقدام می کنید و مستندات خود را از طریق سیستم آپلود می کنید، مراقب باشید که پس از انجام فعالیت، مستندات را از سیستم کافی نت حذف کنید تا مورد سوء استفاده قرار  نگیرد.
  • ثبت شکایت اینترنتی علیه دستگاه های دولتی یا خصوصی، نافی اقدام قانونی و حضوری شما جهت ثبت دعوی رسمی از مجاری مربوطه نیست.
  • بررسی ثبت شکایت اینترنتی، گاها ۱ هفته تا چند ماه زمان می برد. اگر حساسیت دعوی شما زیاد است، مثلا تخلفی در یک کارگزاری یا ناشر یا شرکت بورسی یا سایت های مرتبط با بازار سرمایه مشاهده می کنید که تاثیر روزانه و هفتگی تخلف قابل ملاحظه است، از روش های دیگر برای پیگیری دعوی خود نیز استفاده کنید.

حتما بخوانید : سامانه نظارت همگانی ۱۸۸۸ و شیوه ثبت پیام و نظارت افتخاری

ثبت شکایت از شرکت های بورسی

از ۱۰۸ کارگزاری رسمی سازمان بورس در ۳۱ استان کشور و هم چنین صدها شرکت فعال در بازار سرمایه ایران می توانید از طریق ورود به سامانه شکایت اداره حقوقی بورس، دعوی خود را مطرح کنید.  به این نشانی رفته و درخواست خود را مطرح کنید. توجه کنید که این سامانه، تقاضاهای مستند و مستدل را در اولویت بررسی دارد و اطلاعات شاکی و اطلاعات متشاکی و مستندات، باید ضمیمه درخواست شود.  حتما فیلترشکن و پراکسی خود را غیر فعال کنید.

ثبت شکایت از شرکت های بورسی

همان طور که در عکس بالا مشاهده می کنید، روی قسمت طرح دعوی بروید.  صفحه ای باز می شود که باید مشخص کنید که شخصیت حقوقی هستید یا حقیقی.

سامانه رسیدگی به شکایات و حمایت های حقوقی

نمونه اقرار نامه ای که قبلا گفتیم را پیش از ثبت دعوی علیه شرکت ها و کارگزاری های بورسی در سامانه ثبت شکایت سازمان بورس مشاهده می کنید. با تایید این اقرارنامه، وارد بخش ثبت شکایت می شوید و فرآیند را دنبال می کنید.

حتما بخوانید : بهترین سایت پیش بینی بورس

ثبت شکایت علیه شرکت ها و کارگزاری های بورسی

ثبت شکایت در سازمان بازرسی کل  کشور

یکی  از سامانه های پر کاربرد برای ثبت شکایت علیه مراکز  دولتی و مدیریت شهری کشور، سامانه ثبت شکایت سازمان بازرسی کل  کشور است که هموطنان در طول هفته، از  آن سامانه برای ثبت دعوی و پیگیری درخواست های اینترنتی خود اقدام می کنند.  این سازمان که متعلق به قوه قضاییه  است، درخواست های شما را به کلیه سازمان ها واردانی که مرتبط با طرح دعوی شما است، ارجاع داده و نتایج بررسی را به صورت اینترنتی در بازه زمانی  مربوطه، منعکس  خواهد کرد. برای اتصال به سامانه ثبت شکایت سازمان بازرسی کل کشور به این آدرس بروید.

اتصال به سامانه ثبت شکایت سازمان بازرسی کل کشور

روی گزینه ثبت شکایت که با مربع نارنجی نمایش  داده شده کلیک کنید تا صفحه ای که عکس آن در زیر  مشاهده می شود به نمایش در آید:

سامانه شکایت از پزشکان

شکایت شما باید حداکثر ۴  هزار کارکتر باشد و سازمانی که دعوی شما به آن جا ارجاع داده خواهد شد را باید مشخص کنید. سپس گزینه ثبت را کلیک  کنید تا کد رهگیری به شما داده شود.

در موارد زیر، نمی‌توانید دعوی خود را در سامانه ثبت شکایت سازمان بازرسی کل کشور ثبت کنید:

طبق ماده ۲ قانون سازمان بازرسی کل کشور،  شکایاتی قابل رسیدگی بوده که مرتبط با شرکت ها و موسسات دولتی باشد که بخش یا کل سهام آن متعلق  به دولت بوده و دولت به نحوی روی آن ها نظارت داشته باشد. مثلا شکایت از شرکت های خصوصی را نمی توان با این سامانه مطرح کرد.

توجه کنید که رسیدگی به شکایات وارده از سامان ها و مراکز زیر، در صلاحیت سازمان بازرسی کل کشور نیست و شاکی می  بایستی به مراجع  حقوقی و قضایی ذیصلاح رجوع کند:

  • شکایت از کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی که دولتی نیستند.
  •    ”      از کلیه دستگاه های قضایی سراسر کشور
  •    ”      از دیوان عدالت اداری
  •    ”      از گرانفروشی
  •    ”      از روند انتخابات مجلس شورای اسلامی، شوراهای شهر  و روستا و خبرگان و ریاست جمهوری.
  •    ”      به تضمیم مراجع غیرقضایی مثل کمیسیون های مالیاتی، بیمه، ماده ۱۰۰ شهرداری، هیات های حل اختلاف کارگری، کمیسیون های بدونی و مرکزی ادارات کار و رفاه سراسر کشور.
  •    ”      از مطبوعات و رسانه ها و خبرگزاری ها
  •    ”      از شورای عالی انقلاب فرهنگی
  •    ”      از دیوان محاسبات کشور
  •    ”      از شورای نگهبان قانون اساسی در زمینه تایید یا رد صلاحیت نامزدهای انتخابات.

دقت کنید که طرح دعوی شما در سامانه اینترنتی ثبت شکایت سازمان بازرسی کل  کشور، به موارد فوق الذکر مرتبط نباشد که در غیر این صورت، دعوی شما بلااثر خواهد بود.

سامانه شکایت از پزشکان

سامانه شکایت از پزشکان

اگر قصد شکایت از جامعه پزشکی کشور  را دارید، به سامانه ثبت شکایت سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی  مراجعه کنید که در این نشانی در دسترس است. شما باید وارد این سامانه بشوید که تصویر آن را در عکس بالا مشاهده می کنید. مشخصات پزشک با قید شماره نظام پزشکی را وارد کرده و شکایت خود را مستند بیان کنید.  دقیقا موضوع را ذکر  کنید. محل مطب و جزییات دعوی شما در طرح موضوع قید شود. اطلاعات هویتی خود را نیز  درست وارد کنید. پس از ثبت، کد رهگیری به شما داده خواهد شد تا دعوی را پیگیری کنید.

سامانه شکایت از مهندسان

سامانه شکایت از مهندسان

برای شکایت از جامعه مهندسی کشور، شما می بایست از مراجع مربوطه  اقدام کنید. تنها طرح دعوی از مهندسانی که کد عضویت و پروانه فعالیت از سازمان نظامی مهندسی دارند و اصطلاحا مهندس ناظر نامیده می شوند، از  طریق  سامانه سازمان نظام مهندسی امکان پذیر  است. اگر در تهران هستید، به سایت سازمان نظام مهندسی ساختمان تهران بروید. برای طرح دعوی از مهندس ناظر برق، مکانیک، سازه، گاز وغیره، از این درگاه استفاده کنید. سامانه شورای انتظامی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران در این نشانی قرار دارد.

سامانه شکایت از سازمان امور مالیاتی

سامانه شکایت از سازمان امور مالیاتی

یکی دیگر از سامانه های شکایت پر کاربرد برای هموطنان به خصوص شخصیت های حقوقی تهران، سامانه طرح دعوی از سازمان امور مالیاتی است که مودیان مالیاتی می توانند، دعوی های خود را نسبت به  رای  هیات های بدوی شعب و کمیسیون های مربوطه و اعتراض به فیش  های بدهی و مقولاتی از این دست، از طریق سامانه شکایات و ارتباط مردمی سازمان امور مالیاتی کشور ثبت کنند.

این سامانه در این نشانی قرار دارد. این سامانه برای بررسی درخواست های مودیان در رابطه با نقض قوانین و مقررات مالیاتی، عدم انجام وظیفه کارکنان ادارات مالیاتی، درخواست رشوه و وجوه غیر قانونی، گزارش سوء  جریان یا فرار مالیاتی بوده و برای پیگیری سایر مورد باید با شماره ۱۵۲۶ تماس بگیرید. متن دعوی شما باید ۱۵۰۰ کاراکتر بوده و مستند و مستدل باشد.

شکایاتی که علیه رای هیات های حل اختلاف ارائه شود، ترتیب اثر نخواهد شد و رسیدگی به دعوای اشخاص حقیقی و حقوقی برای  تعیین میزان مالیات مثل مالیات بر ارث که باید برای احقاق حقوق به مراجع دادگستری  مراجعه کنند، در صلاحیت سازمان امور مالیاتی نیست.  توجه کنید: مسئولیت قانونی  مطالب منتشره  شاکی علیه متشاکی بر عهده  شاکی خواهد بود.

حتما بخوانید : ارائه خدمات مالی و مالیات در شرکت حسابداری محاسبان تلاشگر خبره

اعلام شکایت به ریاست جمهوری و مجلس

اعلام شکایت به ریاست جمهوری و مجلس

اگر به صورت کلی میخواهید نمایندگان مجلس شورای اسلامی یا دفتر ریاست محترم جمهور ، از شکایت شما درباره مراکز دولتی مطلع باشد، شکایت خود را در سامانه ارتباطات مردمی مجلس و سامانه ارتباطات مردمی ریاست جمهوری ثبت کنید. اما بدانید که این سامانه ها،  تنها وظیفه ارجاع درخواست های شما به مراکز مربوطه  ذیصلاح را داشته و صلاحیت رسیدگی به شکایاتی که طبق قانون، صلاحیت آن در  اختیار مراجع دیگر و با مراجع مشخصی است، ندارند. انتظار پاسخ خیلی سریع به دعوی هایی که در این سامانه ها درج می شود نداشته باشید. چراکه حجم درخواست ها هفتگی بسیار  زیاد بوده و تا حصول نتیجه، باید چند ماه صبر کنید.

هموطن گرامی

امیدواریم اطلاعات اجمالی که در این گفتار برای طرح شکایت از جامعه مهندسان، پزشکان، مالیات، شهرداری، نهادهای دولتی و عمومی کشور ارائه شد، راهنمای خوبی برای ثبت شکایت خوب و نتیجه گیری مفید شما باشد. منتظر دریافت نظرات و دیدگاه ها و تجربه های شما هستیم.

لینک کوتاه : https://asrshahrvand.com/?p=10161

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

.
.

ارائه خدمات مالی و مالیاتی در موسسه حسابداری محاسبان تلاشگر خبره

.

درباره پایگاه خبری عصر شهروند: عصر شهروند رسانه ای تخصصی در حوزه اخبار شهری است که با کنار گذاشتن ملاحظات و تعارفات معمول در پایگاه های خبری تحلیلی ، مطالبات و مشکلات شهروندان را در زمینه های گوناگون پیگیری می کند . از جمله اولویت های سایت عصر شهروند ، بازتاب واقعی اخبار استان تهران ،نگاه تحلیلی به مسائل و مشکلات شهروندان تهرانی ، نهایت دقت و سرعت در بازنشر اخبار ، رعایت امانتداری در خبرهای نقلی و دید همه جانبه ،صادقانه و بیطرفانه در تولید خبر است . عصر شهروند همه تلاش خود را برای ایجاد روحیه امیدواری در بین همشهریان تهرانی و پرهیز از ایجاد تشویش در جامعه می کند . امید است به یاری شما همشهریان عزیز عصر شهروند بتواند گامی هرچند کوچک در مسیر اطلاع رسانی صحیح و مفید در جامعه بردارد و پیگیر مشکلات و دغدغه های شهروندان از اعضای شورای شهر تهران ، مدیران و مسئولین استان تهران باشد .