17

همه جزییات تقویم قمر در عقرب سال ۱۳۹۸ و پاسخ به شبهات

  • کد خبر : 80252
  • 05 شهریور 1398 - 11:02
همه جزییات تقویم قمر در عقرب سال ۱۳۹۸ و پاسخ به شبهات

سخن از تقویم قمر در عقرب ، داستان سعد و نحس است. یعنی انجام کارهایی در روزهای نحس، نهی شده است و انجام کارهایی در روز های سعد، مورد تاکید قرار گرفته است.

تقویم قمر در عقرب در بهار ۹۸،  تقویم قمر در عقرب در تابستان ۹۸، تقویم قمر در عقرب در پاییز ۹۸ و تقویم قمر  در عقرب در زمستان ۹۸ و جزییات کامل ورود و خروج را در این گفتار عصر شهروند ارائه کردیم به همراه معرفی شیوه محاسبه قمر در عقرب و نام صور فلکی ۱۲ گانه و آن‌چه که در این ایام، از انجامش نهی شده است.

سخن از تقویم قمر در عقرب ، داستان سعد و نحس است. یعنی انجام کارهایی در روزهای نحس، نهی شده است و انجام کارهایی در روز های سعد، مورد تاکید قرار گرفته است. خداوند متعال در سوره فصلت آیه شانزدهم آورده که فَاَرسَلنا عَلَیهِم ریحًا صَرصَرًا فی اَیّامٍ نَحِسات. یعنی خداوند متعال، عذاب خود را در ایام نحس، به کافران وارد می کند. در برتری ایام نیز، هیچ شبی برتر و پر سعادت تر از شب قدر نیست که لَیْلَهُ الْقَدْرِ خَیْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ.

برای آشنایی بیش تر با این موضوعات،‌  توصیه می کنیم که دانش خود را در حوزه نجوم و فقه تشیع افزایش دهید و همواره با متخصصان و منجمان مشورت کنید. سایت عصر شهروند،‌ هیچ مشاوره ای در این حوزه ها ارائه نمی‌دهد.

با ما همراه باشید.

حتما ببینید: مهم ترین مناسبت های سال ۹۸ همراه با تقویم

همه جزییات تقویم قمر در عقرب سال ۱۳۹۸ و پاسخ به شبهات

تقویم قمر در عقرب  چیست؟

منظور از قمر در عقرب ، تغیر موقعیت صور فلکی است. کره ماه که از نزدیک ترین سیار به کره زمین می باشد، در برخی از روز های سال، با توجه به حرکتش نسبت به زمین، آثاری روی کره ما دارد که سبب جزر و مد آب اقیانوس ها شده  و هم چنین روی جسم انسان هم تاثیراتی دارد که برای درک بهتر، باید مطالعه کرد و دانشی کسب نمود.

منظور از قمر در عقرب یعنی کره ماه در برابر صورت فلکی، عقرب واقع شده  و برج طبیعی هم اطلاق می شود. ماه، در طول  یک سال قمری، یک  بار به طور کامل به دور زمین می گردد و طول هر ماه نیز حدودا بیست و نه روز و نیم است.

هر  ماهی که به شکل هلال باشد، ۲۹ روز و ۱۲ ساعت و چهل و چهار دقیقه خواهد بود. یعنی ماه، یک دور به صورت کامل  به گرد زمین خواهد گشت. پس، این زمان به ۱۲ برج تقسیم  می شود که اسامی آن را در ادامه مشاهده می کنید. توقف ماه در هر برج، حدود ۲ روز کامل و یازده ساعت است. بنابراین، قمر در ماه قمری، حدود دو روز و یازده  ساعت در برج عقرب قرار  می گیرد. عقرب، همان طور که مشاهده می کنید، ماه هشتم در دائره البروج بوده که خورشید، سالی یک بار در  ماه آبان،‌ وارد آن می شود.

حتما بخوانید: همه چیز درباره تقویم حجامت سال ۹۸

چگونگی محاسبه قمر در عقرب

فرض کنیم که امروز ۳ مهر  ماه مصادف با ۱۶ ماه شوال قمری است. به صورت زیر  عمل  کنیم:

  • روز ها را یک روز اضافه می کنیم. یعنی روز شمسی می شود ۴ مهر  ماه و روز قمری، ۱۷ شوال.
  • روز قمری که ۱۷ شوال است را در عدد  ۱۲.۲ ضرب کنید و حاصلضرب را با روز شمسی که ۴ مهر ماه است،‌ جمع کنید.
  • حاصل جمع فوق را بر عدد ۳۰ تقسیم کنید. حال این عدد را با عدد برج شمسی ما که مهر ماه (۷) است جمع کنید.
  • عدد بدست امده فوق را اگر از ۱۲ بیش تر باشد،‌ از ۱۲ کسر کنید.
  • عدد فوق، تعیین کننده موضع ماه در برج های ۱۲ گانه است. اگر این عدد، ۸ باشد، نشان از زمان « قمر در عقرب » خواهد بود.

نام برج های ۱۲ گانه دائره البروج

برج هایی برای  هر یک از این دوازده ماه در نظر می گیرند که عبارتند از:

  • برج حمل: قوچ
  • برج ثور: گاو نر
  • برج جوزا: دوپیکر
  • برج سرطان: خرچنگ
  • برج اسد: شیر
  • برج سنبله: خوشه
  • برج میزان: ترازو
  • برج عقرب: کژدم
  • برج قوس: کمان
  • برج جدی: بزغاله نر
  • برج دلو: آب کش
  • برج حوت:‌ ماهی

برج‌ها دیدم که از مشرق بر آوردند سر   جمله در تسبیح و در تهلیل حیّ لا یموت‏

چون حمل چون ثور چون جوزاء و سرطان و اسد   سنبله میزان و عقرب قوس و جدى و دلو و حوت

 قمر در عقرب در روایات

در روایات و احادیث، در این روزها، از انعقاد نطفه، ازدواج و برخی از کار های مهم مثل بچه دار شدن، افتتاح حساب بانکی، حجامت، تعیین نام، تاسیس کار های مهم و ثبت شرکت و امثالهم، نهی شده است. در جلد هشتم کتاب کافی به نقل  از امام صادق علیه السلام آمده است که هر کسی که مسافرت نماید و یا ازدواج کند، در حالی که قمر در عقرب الْقَمَرُ فِی الْعَقْرَبِ باشد، عاقبت نیکویی نخواهد داشت.

هم از نظر علما و هم از نظر منجمین، کارهای اساسی در روزهای نحس و قمر در عقرب نهی شده است.

قمر در عقرب، حدود شصت ساعت است که به ۲ روز و نیم قابل تفسیر است. پس چون در روایات، عبارت قمر در عقرب آمده و منظور،‌ صورت فلکی یا قمر در برج عقرب مشخص نیست، احتیاط، شرط عقل است  و در نتیجه، ۲ روز به آن افزوده شده و در جمع، ۴ روز و نیم محاسبه می شود.

امام صادق (ع) فرمودند:

علم نجومی، دانشی است کم سود و پر زیان و نه از مقدر می کاهد و نه از ناگواری، بیم دهد.

(کتاب السما و العالم جلد دوم)

در جلد سوم کتاب «من لایحضر الفقیه» به نقل از امام ششم شیعیان جهان نقل شده است که در اول و آخر ماه، رابطه جنسی نداشته باشید که موجب سقط فرزند خواهد شد. اگر هم سقط نشود، مجنون به دنیا خواهد آمد و یا بیماری  صرع خواهد داشت. نطفه کسانی که بیماری صرع دارند، اول و آخر هر  ماه بسته  شده است.

در جلد سوم کتاب مکارم الاخلاق از رسول گرامی اسلام حضرت محمد بن عبدالله (ص) نقل شده است که در اول و وسط هر ماه، آمیزش نکن که زمینه بیماری جنون و عامل فساد عقل را در همسر و فرزندت به وجود خواهی آورد.

در جلد پنجم کتاب کافی هم  آمده است که آمیزش در سپیده دم تا طلوع آفتاب و از غروب تا رفع سرخی مغرب و در یومی که آفتاب می گیرد و در شبی که ماه میگیرد (خسوف و کسوف)، یا در شب و روزی که باد سیاه یا سرخ  می وزد، مکروه است.

امام کاظم علیه السلام نیز درباره  احتمال آسیب به جنین در دو شب پایانی ماه قمری در صورت همبستر شدن با همسر، سخن گفته است.

به هر حال ایام مستحب و مکروه در زمان بارداری و آمیزش و زفاف در زمان قمر در عقرب تشریح شده است که در مقولات دین پژوهی، قابل تامل و در دسترس خوانندگان است.

برای درک بهتر زمان قمر در عقرب، محاسبه دقیق صور فلکی نیاز است. بین فقها و کارشناسان،  سوالی همیشه مطرح  بوده است که قمر در صورت عقرب ملاک است یا قمر در برج عقرب؟ بعضی، ملاک را «قمر در برج عقرب» می دانند و استدلال خاص خود را ارائه می کنند. اما اگر ملاک شما، «قمر در صورت عقرب» باشد، بایستی ۲ روز پس از زمان خروج درج شده در تقویم  را نیز  ملاک قرار دهید که توضیح می دهیم.

تقویم قمر در عقرب بهار ۹۸

تقویم قمر در برج عقرب در فروردین، اردیبهشت و خرداد نود و هشت به صورت زیر است:

  • تقویم قمر در عقرب فروردین ۹۸: ورود روز سوم فروردین شنبه ساعت ۵ و ۴۶ دقیقه و روز سی فروردین مصادف با جمعه ساعت ۱۶ و ۱۱ دقیقه . خروج نیز روز ۵ فروردین مصادف با دوشنبه ساعت ۱۰ و ۳۷ دقیقه.
  • تقویم قمر در عقرب اردیبهشت ۹۸: ورود روز بیست و هفتم اردیبهشت ماه مصادف با جمعه ساعت ۵۶ دقیقه بامداد. خروج نیز روز اول اردیبهشت مصادف با یکشنبه ساعت ۲۰ و ۲۹ دقیقه و هم چنین روز بیست و نهم اردیبهشت ماه مصادف با روز یکشنبه ساعت ۵ و ۵۱ دقیقه.
  • تقویم قمر در عقرب خرداد ۹۸: ورود روز بیست و سوم خرداد ماه مصادف با پنج شنبه ساعت ۷ و ۲۰ دقیقه و خروج روز بیست و پنجم خرداد ماه مصادف با شنبه، ساعت ۱۴ و ۱۵ دقیقه.

تقویم قمر در عقرب تابستان ۹۸

تقویم قمر در برج عقرب در تیر، مرداد و شهریور ماه سال نود و هشت به شرح  زیر است:

  • تقویم قمر در عقرب تیر ماه ۹۸: ورود روز نوزدهم تیر ماه مصادف به چهار شنبه ساعت ۱۲ و ۵۸ دقیقه و روز بیست و ششم تیر ماه مصادف با چهارشنبه ساعت ۳۲ دقیقه بامداد. خروج نیز روز بیست و یکم تیر ماه مصادف با جمعه ساعت ۲۰ و ۱۳ دقیقه بامداد.
  • تقویم قمر در عقرب مرداد ماه ۹۸: ورود روز پانزدهم مرداد ماه مصادف با سه شنیه ساعت ۱۹ و ۲۰ دقیقه و خروج نیز روز هجدهم مرداد ماه مصادف با جمعه ساعت ۱ و ۴ دقیقه بامداد.
  • تقویم قمر در عقرب شهریور ماه ۹۸: ورود روز دوازدهم شهریور ماه مصادف با سه شنبه ساعت ۴ و ۴ دقیقه بامداد و خروج، روز چهاردهم شهریور ماه مصادف با پنج شنبه ساعت ۸ و ۱۵ دقیقه صبح.

تقویم قمر در عقرب پاییز سال ۹۸

تقویم قمر در برج عقرب در مهر، آبان و آذر ماه سال نود و هشت به شرح زیر است:

  • تقویم قمر در عقرب مهر ماه ۹۸: ورود روز هشتم مهر ماه مصادف با دوشنبه، ساعت ۱۲ و ۵۸ دقیقه و خروج نیز روز دهم مهر ماه مصادف به چهارشنبه ساعت ۱۵ و ۱۶ دقیقه است.
  • تقویم قمر در عقرب آبان ماه ۹۸: ورود روز پنجم آبان ماه مصادف با یکشنبه ساعت ۲۳ و ۵۹ دقیقه و خروج، روز هشتم آبان ماه مصادف با چهارشنبه ساعت ۱ و ۴۶ دقیقه بامداد.
  • تقویم قمر در عقرب آذر ماه ۹۸: ورود روز سوم آذر ماه مصادف به یکشنبه، ساعت ۹ و ۲۱ دقیقه و روز سی ام مصادف  با شنبه ساعت ۱۶ و ۲۷ دقیقه و خروج روز ۲ دی ماه ساعت ۲۰ و ۴ دقیقه و هم چنین روز پنجم آذر ماه مصادف با سه شنیه ساعت ۱۵ و ۱۱ دقیقه.

تقویم قمر در عقرب زمستان سال ۹۸

تقویم قمر در عقرب در دی و بهمن و زمستان سال نود و هشت به شرح زیر است:

  • تقویم قمر در عقرب دی ماه ۹۸: ورود روز ۳۰ آذر ماه مصادف با شنبه ساعت ۱۶ و ۲۷ دقیقه و هم چنین روز بیست و هفتم دی ماه مصادف با جمعه ساعت ۲۱ و ۳۸ دقیقه و خروج نیز روز دوم دی ماه مصادف با دوشنبه ساعت ۲۰ و ۵ دقیقه است. هم چنین خروج، روز سی ام دی ماه، مصادف با دوشنبه ساعت ۲ و ۲۱ دقیقه است.
  • تقویم قمر در عقرب بهمن ماه ۹۸: ورود روز بیست و پنجم بهمن ماه مصادف با جمعه ساعت ۴ و ۷ دقیقه و خروج، روز بیست و هفتم بهمن ماه مصادف با یکشنبه ساعت ۷ و ۳۷ دقیقه.
  • تقویم قمر در عقرب اسفند ماه ۹۸: ورود روز بیست و دوم بهمن ماه مصادف به پنج شنبه، ساعت ۱۲ و ۵۸ دقیقه و خروج، روز بیست و سوم، مصادف با شنبه ساعت ۱۵ و ۲۳ دقیقه.

توجه داشته باشید که ۴۸ ساعت پس از زمان خروج که در تقویم قمر در برج عقرب ذکر شده  است، برای خروج قمر در صورت عقرب نیز  کفایت می کند. پس این مورد را برای تخمک گذاری و بارداری و آمیزش جنسی در نظر بگیرید. توجه داشته باشید که مراسم  عقد در روز عید فطر، بلا اشکال است و در سایر زمان های شمسی نیز بهتر است که به زمان ورود و خروج در تقویم قمر در عقرب نباشد.

در تقویم بالا گفته شده بود که اردیبهشت، ورود عقرب از ۲۷ و خروج در ۲۹ ماه است. یعنی روز های بیست و هفتم، و بیست و هشتم و بیست و نهم، شامل روز عقرب است تا بامداد روز بیست و نهم.

برگزاری مراسم ازدواج در ایام قمر در عقرب بدون آمیزش جنسی و بارداری وصرف برگزاری جشن، نهی شده است و بهتر است که این کار انجام نشود. امسال که روز های ماه مبارک رمضان، ۳۰ روز شد و اول ماه رمضان نیز تغیر یافت، شاهد یک روز جابجایی در تقویم ماه اعمال می شود و برای سایر ماه ها، اطلاعات ارائه شده، تغیر خاصی نخواهد کرد. تقویم قمر در عقرب ایران با کشورهای مختلف دنیا فرق دارد.

همواره سعی کنید که صدقه بدهید و ادعیه سفر را در کتاب مفاتیح الجنان زمزمه کنید.

حتما ببینید: تقویم نمایشگاه های ایران در سال ۹۸

یک توصیه مهم

هر کس مایل است نحوست آن روزش برطرف شود اول صبح صدقه بدهد خداوند با این صدقه نحوست آن روز را برطرف می کند و هر که مى‏خواهد نحوست شبش برطرف گردد شب را با صدقه شروع کند. گفتم من وقتى خارج شدم صدقه دادم . این صدقه نفعش براى من از علم نجوم تو بهتر بود.»

(نقل از کتاب زندگانى حضرت امام جعفر صادق علیه السلام، صفحه چهل و یکم)

لینک کوتاه : https://asrshahrvand.com/?p=80252

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

.
.

ارائه خدمات مالی و مالیاتی در موسسه حسابداری محاسبان تلاشگر خبره

.

درباره پایگاه خبری عصر شهروند: عصر شهروند رسانه ای تخصصی در حوزه اخبار شهری است که با کنار گذاشتن ملاحظات و تعارفات معمول در پایگاه های خبری تحلیلی ، مطالبات و مشکلات شهروندان را در زمینه های گوناگون پیگیری می کند . از جمله اولویت های سایت عصر شهروند ، بازتاب واقعی اخبار استان تهران ،نگاه تحلیلی به مسائل و مشکلات شهروندان تهرانی ، نهایت دقت و سرعت در بازنشر اخبار ، رعایت امانتداری در خبرهای نقلی و دید همه جانبه ،صادقانه و بیطرفانه در تولید خبر است . عصر شهروند همه تلاش خود را برای ایجاد روحیه امیدواری در بین همشهریان تهرانی و پرهیز از ایجاد تشویش در جامعه می کند . امید است به یاری شما همشهریان عزیز عصر شهروند بتواند گامی هرچند کوچک در مسیر اطلاع رسانی صحیح و مفید در جامعه بردارد و پیگیر مشکلات و دغدغه های شهروندان از اعضای شورای شهر تهران ، مدیران و مسئولین استان تهران باشد .