20

جزییات قرارداد های کلان شهرداری تهران در سال ۱۳۹۹

  • کد خبر : 278457
  • 19 اسفند 1399 - 8:08
جزییات قرارداد های کلان شهرداری تهران در سال ۱۳۹۹
سامانه شفافیت شهرداری تهران که به منظور انتشار آخرین داده های مربوط به فعالیت های هزینه ای، درآمدی، معاملات متوسط ، کلان و مشارکتی به انضمام  معرفی کارکنان، مشاوران، شهرداران و مدیران مناطق 22 گانه شهرداری تهران و جزییات سفرهای خارج از کشور مدیران این مجموعه مدیریت پایتخت در سال نود و هفت شمسی راه اندازی شد، تلاش کرده تا شهرداری شیشه ای را روبروی دیدگان میلیون ها هموطن تهرانی قرار دهد.

مروری بر قرارداد های کلان شهرداری تهران در سال ۱۳۹۹

سامانه شفافیت شهرداری تهران اهتمامی برای توسعه فرهنگ شهر الکترونیک و تکریم شهروند الکترونیک در کلانشهر پایتخت است و اگر چه با انتظارات، هنوز فاصله زیادی دارد، اما در دو سال و اندی که از راه اندازی آن می گذرد، اطلاعات خوبی در اختیار افکار عمومی، تحلیلگران و کارشناسان مدیریت امور شهری قرار داده که امیدواریم در سال ۱۴۰۰ شمسی به بعد نیز این رویکرد، از جنبه کیفی و کمی، ارتقا یابد.

اطلاعاتی که در ادامه این گفتار عصرشهروند ارائه شده است، از سامانه شفافیت شهرداری تهران در روزهای پایانی سال کرونایی جهش تولید استخراج شده و ما را با مبلغ ریالی، موضوع، نوع کارفرما و پیمانکار و شناسه هر قرارداد کلان شهرداری تهران در سال ۱۳۹۹ آشنا می کند. اطلاعات قرارداد هایی که بیش از یک میلیارد ریال باشد در این سامانه درج و دسترسی عمومی به آن آزاد و رایگان است .

طبق اطلاعاتی که سامانه شفافیت شهرداری تهران اعلام کرده است، تعداد قرارداد ها به تفکیک روش انتخاب پیمانکار؛ سهم مبلغ قرارداد ها به تفکیک روش انتخاب پیمانکار و سهم مبلغ قرارداد های کلان شهرداری تهران به تفکیک کارفرما ارائه شده است که در ادامه به آن می پردازیم.

موارد بیان شده در این گفتار عصرشهروند، اطلاعات خوبی برای مدیران شرکت های تازه تاسیسی است که فروشنده کالا و خدمات در حوزه های مهندسی و غیر مهندسی هستند تا با آشنایی با نیازهای این مجموعه بزرگ پایتخت، ظرفیت های خود را برای خدمات رسانی و همکاری با این مجموعه در عصر پسا کرونا، آماده کنند و با مشخصات رقبا و شرکت های طرف همکاری با شهرداری نیز آشنا شوند و از تجارب آن ها بهره مند شوند.

این اطلاعات برای رسانه ها، خبرنگاران، تحلیلگران مسائل مالی و قراردادی و مشتاقان به اطلاع از روش های مدیریت امور شهری توسط شهرداری تهران، می تواند مفید باشد.

حتما بخوانید: با سامانه شفافیت آشنا شویم

تعداد قرارداد ها به تفکیک روش انتخاب پیمانکار

در سال ۱۳۹۹، شهرداری تهران اکثر قرارداد های زیر مجموعه خود با پیمانکاران بخش خصوصی که صلاحیت آن ها برای انعقاد قرارداد به مجموعه شهرداری تهران به تایید رسیده است، از طریق برگزاری مناقصه عمومی منعقد کرده است.

معاملات در شهرداری به صورت هزینه ای ، درآمدی ، مشارکتی و سرمایه گذاری ، حواله و ملکی است.

در سال ۱۳۹۹، ۱۱۹۶ قرارداد توسط شهرداری تهران (شامل شرکت های شهرداری تهران، سازمان ها و شهرداری های مناطق ۲۲ گانه تهران) از طریق مناقصه عمومی بوده است که بیش ترین درصد را در اختیار دارد. در واقع در سال ۹۹، شهرداری تهران بیش ترین تعداد پیمانکاران برای انجام پروژه های بالای ۲٫۵ میلیارد ریال در حوزه های خدماتی و تولیدی و فنی و غیره را از طریق مناقصه عمومی پیدا کرده است.

۴۴۴ قرارداد کلان شهرداری تهران در سال ۹۹ از طریق استعلام بها بوده است و از پیمانکاران واجد شرایط خواسته شده تا بر اساس کاری که شهرداری تعریف کرده است، قیمت خود را بر اساس واحد و بهاء واحد اعلام کنند. بیش از چهارصد قرارداد شهرداری نیز از این طریق منعقد و کار به پیمانکار (فروشنده کالا یا خدمات) ارجاع شده است.

قرارداد شهرداری 99(فهرست شماری از قرارداد های شهرداری که به صورت استعلام بها با پیمانکاران در موضوعات گوناگون در سال ۹۹ منعقد شده است برای مشاهده تصویری با کیفیت بهتر روی آن کلیک کنید )

استعلام بها همان طور که در سامانه شفافیت ارائه شده مواردی چون:

  • نوسازی و تجهیز ساختمان شماره ۳ معاونت و سازمان حمل و نقل و ترافیک واقع در خیابان معیر
  • نگهداشت زیر ساخت های شبکه روشنایی المان های ترافیکی
  • بازسازی و اجرای نقاشی دیواری توسط بهار نگار الوند به مبلغ ۱٫۳۸ میلیارد ریال
  • سیمانکاری ردیف ۱۵ موصبه جلسه کمیته بررسی  و تصویب طرح ها و قیمت ها
  • نقاشی دیواری
  • اجرای عملیات لکه گیری و مرمت نوار حفاری در سطح خیابان ها
  • اجرای عملیات حفاظت اضطراری خانه وثوق الدوله در منطقه ۱۴ به مبلع ۲٫۱۸ میلیارد ریال  توسط شرکت افراز ساخت کارمانیا

را شامل شده و است و عناوین صدها قرارداد دیگری نیز در سامانه شفافیت در اختیار عموم قرار دارد.

در سال ۱۳۹۹، تعداد ۴۳۹ قرارداد کلان شهرداری تهران با پیمانکاران، با ترک تشریفات قانونی بوده یعنی مناقصه عمومی برگزار نشده است. جزییات مربوط به اطلاعات قرارداد ها و پیمانکاران انتخابی در روش ترک تشریفات و هم چنین مبلغ قرارداد و ناظر هر پروژه در سامانه شفافیت شهرداری تهران برای اطلاع علاقمندان و عموم مردم تهران در دسترس است.

هم چنین ۳۳۵ قرارداد کلان شهرداری تهران در سال ۹۹، بدون تشریفات قانونی بوده است. هم چنین ۱۱۷ قرارداد کلان شهرداری تهران در سال  ۹۹، با ترک تشریفات درآمدی بوده و اطلاعات پیمانکارانی که از این طریق، موفق به انعقاد قرارداد با شهرداری تهران شده اند در سامانه شفافیت شهرداری در دسترس است.

در سال ۹۹، فقط ۹۸ مزایده عمومی در شهرداری تهران برگزار شده است و این تعداد قرارداد با خریداران حقیقی یا حقوقی منعقد شده است. هم چنین در سال ۹۹، هشتاد و هفت فقره حراج برگزار شده است و تنها ۳۱ مناقصه محدود با پیمانکاران واجد شرایط برگزار شد.

طبق اعلام این مجموعه مدیریت خدمات شهری، ۵۷ فقره قرارداد کلان بر اساس ماده بیست و هشتم آیین نامه معاملات منعقد شده است. نیمی از این تعداد یعنی ۲۷ فقره قرارداد کلان، بدون تشریفات درآمدی بوده است.

تنها ۴ قرارداد کلان به صورت مشارکتی-درآمدی بوده و دو قرارداد نیز مربوط به انتخاب مشاور بوده است.

سهم مبالغ قراداد های کلان شهرداری به تفکیک روش انتخاب پیمانکار

۵۴٫۹ درصد کل قرارداد ها به روش مناقصه عمومی

۱۱٫۱ درصد کل قرارداد ها به روش ترک تشریفات درآمدی

۱۰٫۷ درصد کل قرارداد ها به روش ترک تشریفات

۹٫۹ درصد کل قرارداد ها بدون تشریفات

۸٫۸ درصد کل قرارداد ها به روش مزایده

۲٫۱ درصد کل قرارداد ها به روش استعلام بها

۱٫۲ درصد کل قرارداد ها به روش مشارکتی-درآمدی

زیر ۱ درصد به صورت مناقصه محدود و حراج و بدون تشریفات درآمد

سهم مبالغ قراداد های کلان شهرداری به تفکیک روش انتخاب پیمانکار

سهم مبلغ قرارداد ها به تفکیک کارفرما در سال ۱۳۹۹

نکته جالبی که در گزارش سالانه قرارداد های کلان شهرداری تهران باید به آن اشاره کرد، نقش شهرداری منطقه ۱ به عنوان یکی از شهرداری های واقع در مناطق ثروتمند شمال پایتخت است که بیش ترین سهم از مبلغ قرارداد ها را در سال کرونایی ۹۹ به خود اختصاص داد.

۲۹٫۲۳ درصد ارزش ریالی کل قرارداد های کلان شهرداری در سال ۹۹ توسط شهرداری منطقه ۱ منعقد شده است. یعنی یک سوم توان مالی سال ۹۹ شهرداری تهران برای انعقاد قراردادبا پیمانکاران توسط این شهرداری هزینه شده است. پس از آن، سازمان املاک و مستغلات شهرداری تهران است که سهم ۲۵ درصد از مبلغ قرارداد های شهرداری داشته است. ۲۲٫۵۱ درصد بودجه شهرداری تهران برای انعقاد قرارداد با پیمانکاران توسط سازمان مدیریت پسماند اختصاص یافته است.

این نشان می دهد که مدیریت پسماند کلانشهر پایتخت، بودجه زیادی را می طلبد تا شهری پاک و فارغ از آلودگی داشته باشیم. رتبه چهارم بیش ترین سهم مبلغ قرارداد ها به سازمان پایانه ها و پارک سوار ها اختصاص یافته که ۳٫۳۹ درصد می باشد.

رتبه های بعدی به شرح زیر است:

  • شهرداری منطقه ۱۲ ۳٫۱۵ درصد
  • شهرداری منطقه ۵: ۲٫۷۷ درصد
  • شهرداری منطقه  ۸: ۲٫۷۲ درصد
  • شهرداری منطقه ۷: ۲٫۵۰ درصد
  • ستاد مرکزی معاینه فنی خودرو تهران: ۲٫۲۱ درصد
  • شهرداری منطقه ۲۱: ۱٫۳۸ درصد
  • شهرداری منطقه ۳: ۱٫۹ درصد
  • شهرداری منطقه ۴: ۰٫۸۱ درصد
  • شهرداری  منطقه  ۱۷: ۰٫۴۷ درصد
  • شهرداری منطقه  ۱۹: ۰٫۴۵ درصد
  • شهرداری منطقه ۱۶: ۰٫۴۳ درصد
  • شرکت ساماندهی مشاغل (سهامی خاص): ۰٫۴۰ درصد
  • شهرداری منطقه ۱۸: ۰٫۴۰ درصد
  • شهرداری منطقه ۱۱: ۰٫۳۸ درصد
  • شرکت نوسازی عباس آباد: ۰٫۳۳ درصد
  • شهرداری منطقه ۲: ۰٫۴۳ درصد
  • شرکت بهره  برداری راه آهن شهرداری تهران و حومه: ۰٫۰۹ درصد
  • شهرداری منطقه ۱۳: ۰٫۰۹ درصد
  • شهرداری منطقه ۱۵: ۰٫۰۹ درصد

جزییات ۲ انتخاب مشاور در سال ۹۹

همان طور که گفته شد، در سال ۹۹ دو فقره قرارداد انتخاب مشاور منعقد شد. یکی از این قرارداد ها در ۹ تیر ماه توسط سازمان حمل و نقل و   ترافیک با مهندسین مشاور طرح هفتم بسته شد تا مطالعات حمل و نقل پاک شهر انجام شود. مبلغ این قرارداد ۴٫۹۶ میلیارد ریال اعلام  شد.

دومین قرارداد انتخاب مشاور در نهم تیر ماه توسط سازمان حمل و نقل و ترافیک با شرکت مهندسین مشاور گتو بسته شد تا مطالعات ارتقای  عملکرد شبکه ریلی در دستور کار قرار بگیرد. مبلغ این قرارداد نیز ۷٫۷۸ میلیارد ریال اعلام گردید.

جزییات ۴ قرارداد مشارکتی-درآمدی شهرداری

شماری از این نوع قرارداد ها با پیمانکاران به شرح زیر است:

  • قرارداد الحاقیه قرارداد مشارکتی پروژه بازار قطعات خودرو با شرکت بین المللی ساختمان و صنعت در ۲۶ بهمن ماه با کارفرمایی شهرداری  منطقه ۲۱ به مدت ۳۵ روز با مبلغ ۹۹٫۷۳ میلیارد ریال
  • قرارداد باسازی، تجهیز، راه اندازی و بهره برداری از تعداد کانکس در بوستان ولایت (خانه دوچرخه) در قالب قرارداد سرمایه گذاری (ROLT) با شرکت ایده سازان نوین ارشیا به مدت ۳ سال و ۱۰ ماه به مبلغ ۴ میلیارد ریال
  • قرارداد پروژه مشارکتی ملک زاده با شرکت محمد-ترک چی با کارفرمایی شهرداری منطقه ۲۰ به مدت ۲ سال به ارزش ۷۳۷٫۶۴ میلیارد ریال
  • قرارداد پروژه بازسازی و بهسازی، تجهیز ، بهره برداری و اجاره و انتقال سالن ورزشی چند منظوره شماره ۲ مجموعه دارالشهدا با آقای غلامرضا رستمی به کارفرمایی شهرداری منطقه ۱۷ به مدت ۱۰ سال به مبلغ ۱۱ میلیارد ریال.

قراردادهای حراج سال۹۹

بعضی  از روش های انتخاب پیمانکار به صورت حراج بوده که جزییات بخشی از این موافقت نامه ها با پیمانکاران و نوع کارفرما و مبلغ انعقاد شده و مدت مربوطه و نوع کار را در عکس زیر مشاهده می کنید. برای مشاهده تصویری با کیفیت بهتر روی آن کلیک کنید.

قرارداد شهرداری در سالی که گذشت (روی تصویر بالا کلیک کنید )

قراردادهای ترک تشریفات چه مواردی بود؟

شهرداری در 1399(روی تصویر بالا کلیک کنید )

همان طور که گفتیم، به تشخیص این مجموعه مدیریت خدمات شهری، بیش از ۴۰۰ قرارداد به صورت ترک تشریفات بوده است. موضوع قراردادهایی که به صورت ترک تشریفات انجام شده و نوع کارفرما و مبلغ را در عکس بالا مشاهده می کنید. برخی دیگر از این قراردادهای ترک تشریفاتی عبارتند از:

  • پشتیبانی و به روز رسانی و نگهداری از سرویس های مخابراتی به پیمانکانی شرکت صنایع ارتباطی اوا به کارفرمابی سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات به مبلغ ۲ میلیارد ریال
  • بهره گیری از خدمات کارشناسی و همکاری در تدوین ضوابط ویژه بافت تاریخی در محله تختی واقع در منطقه ۱۲ به پیمانکاری شرکت فرمتین طرح نگار به کارفرمابی سازمان نوسازی به مبلغ ۱ میلیارد ریال
  • مرمت نقشه های و پاکسازی مخزن نگهداری نقشه ها و اسناد موزه نقشه به پیمانکاری شرکت نیکو مرمت اسپادان نما و به کارفرمایی سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات به مبلغ ۱ میلیارد ریال
  • خدمات پشتیبانی سامانه CORELOG به پیمانکاری شرکت بهین راهکار توسعه پیشرو به مبلغ ۱ میلیارد ریال به کارفرمایی سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات
  • ارائه راهکار در خصوص پرداخت خرد شهرداری تهران به پیمانکاری دانشگاه شریف به مبلغ ۷ میلیارد ریال
  • ارائه پایگاه داده و تحلیل داده های تردد تاکسی های شهری به پیمانکاری دانشگاه شریف به مبلغ ۳٫۸۵ میلیارد ریال
  • تحلیل و پیش بینی الگوی ترافیک شهر تهران به صورت بر خط به پیمانکاری دانشگاه شریف به مبلغ ۴٫۴۱ میلیارد ریال
  • قرارداد ارائه خدمات پژوهشی و مهندسی در حوزه مدیریت پروژه به مبلغ ۲۳٫۴۹ میلیارد ریال توسط به پیمانکاری دانشگاه شریف
  • مطالعات، پشتیبانی و توسعه سامانه چک اپراتوری مکانیزه به مبلع ۱٫۸۴ میلیارد ریال به پیمانکاری دانشگاه صنعتی شریف به کارفرمایی سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات.

دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی و پژوهشی معمولا در فهرست مراکزی هستند که به عنوان پیمانکار با این مجموعه مدیریت کلان خدمات شهری در ارتباط و همکاری هستند و فرصت خوبی برای درآمدزایی و توسعه ارتباط صنعت و دانشگاه محسوب می شود.

مناقصات محدود در سال ۱۳۹۹

معدودی از قراردادهای شهرداری در سال نود و نه به صورت مناقصه محدود برگزار شد.

شهرداری قرارداد(روی تصویر بالا کلیک کنید )

جزییات برخی از این قرارداد ها را در زیر مشاهده کنید:

  • اجرای کامل تمامی عملیات ساختمانی شامل ابنیه، مرمت بناهای تاریخی، تاسیسات برقی و مکانیکی پروژه بهسازی محیطی و احداث میدانگاه صلح واقع در  ناحیه ۲ شهرداری منطقه  ۱۴ به پیمانکاری شرکت تحکیم عمران آرتین به کارفرمایی سازمان نوسازی به مبلغ ۳۲٫۲۸ میلیارد ریال
  • پروژه خرید خدمات طراحی معابر منطقه ۲۲ به پیمانکاری شرکت مهندسین مشاور کلات راه پارس به مبلغ ۵ میلیارد ریال به کارفرمایی منطقه ۲۲
  • تهیه الگوی مشارکتی بخش خصوصی-دولتی-مردمی در احیا و نحوه  بهره برداری از اماکن تاریخی و با  ارزش تحت تملک شهرداری تهران به ارزش ۵٫۳۸ میلیارد ریال با پیمانکاری شرکت ارم طرح ایساتیس
  • خرید خدمات نظارت کارگاهی معابر سطح منطقه و سایت مروارید شهر به پیمانکاری شرکت مهندسی زیر ساخت گستر قائم به مبلغ ۷ میلیارد ریال
  • مناقصات محدود خرید و حمل و نق و تجهیزات اداری و کمد و خرید کابل ۲۰ کیلو ولت و فیبرنوری و نظارت های عالیه کارگاه ها در دوره های تضمین پروژه ها در سطح مناطق بیست و دو گانه پایتخت.

مخاطب گرامی

اگر شما هم از مشاوران، پیمانکاران، فروشندگان کالا و خدمات و هم چنین دستندرکاران پروژه های مشارکتی-درآمدی بوده اید، نظرات و دیدگاه های خود را به صورت محترمانه با رعایت حریم خصوصی، از طریق بخش کامنت با عصرشهروند به اشتراک بگذارید.

لینک کوتاه : https://asrshahrvand.com/?p=278457

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

.
.

ارائه خدمات مالی و مالیاتی در موسسه حسابداری محاسبان تلاشگر خبره

.

درباره پایگاه خبری عصر شهروند: عصر شهروند رسانه ای تخصصی در حوزه اخبار شهری است که با کنار گذاشتن ملاحظات و تعارفات معمول در پایگاه های خبری تحلیلی ، مطالبات و مشکلات شهروندان را در زمینه های گوناگون پیگیری می کند . از جمله اولویت های سایت عصر شهروند ، بازتاب واقعی اخبار استان تهران ،نگاه تحلیلی به مسائل و مشکلات شهروندان تهرانی ، نهایت دقت و سرعت در بازنشر اخبار ، رعایت امانتداری در خبرهای نقلی و دید همه جانبه ،صادقانه و بیطرفانه در تولید خبر است . عصر شهروند همه تلاش خود را برای ایجاد روحیه امیدواری در بین همشهریان تهرانی و پرهیز از ایجاد تشویش در جامعه می کند . امید است به یاری شما همشهریان عزیز عصر شهروند بتواند گامی هرچند کوچک در مسیر اطلاع رسانی صحیح و مفید در جامعه بردارد و پیگیر مشکلات و دغدغه های شهروندان از اعضای شورای شهر تهران ، مدیران و مسئولین استان تهران باشد .