9

خودکفایی ، شعاری که می دهید اما به آن اعتقاد ندارید !

  • کد خبر : 290508
  • 04 اردیبهشت 1401 - 13:52
خودکفایی ، شعاری که می دهید اما به آن اعتقاد ندارید !
اردیبهشت ماه سال جاری چند مسافر به ظاهر گمنام اما خوشحال و خسته از سفر استانبول در فرودگاه امام خمینی با ماموران فرودگاه بحثی می کنند.

گویا مشکل بر سر اضافه بار مسافران گمنام بوده است. در میانه این بحث و جدل شاید جملاتی رد و بدل شده که توجه مسافران عادی را به خود جلب می کند و یک نفر از این مسافران گمنام عکس می گیرد. تصاویر به دست فعالین مجازی می رسد و مسافران گمنام، شناسایی می شوند. زهرا مشیر، همسر رئیس مجلس شورای اسلامی، مریم قالیباف (دختر رئیس مجلس) و همسرش؛ امیررضا بحیرایی با مقداری بار از ترکیه با متصدی فرودگاه در حال صحبت بودند و احتمالا این خانواده برای خرید سیسمونی به ترکیه سفر کرده بودند.

انتشار تصاویری از خرید پوشاک خارجی توسط مسئولانی که شعار خودکفایی و حمایت از تولید داخل می دهند ، موضوع جدیدی نیست.

خود قالیباف در جریان مناظره انتخاباتی سال ۹۶ با انتقاد از روحانی گفته بود، وزیر آموزش و پرورش (دولت روحانی) می‌رود لباس بچه از ایتالیا می‌آورد، مردم شما فکر می‌کنید اقتصاد ما درست می‌شود ، هرگز !

اسفند ماه ۹۹ هم عبای روحانی که با پارچه ایتالیایی مورد انتقاد قرار گرفته بود .

پیشتر از آن در سال ۹۷ هم یک عکس از حداد عادل در حال خرید از یک فروشگاه پوشاک در لندن خبرساز شد. البته حداد عادل تصاویر منتشر شده را مربوط به سال ۸۷ و علت حضورش در فروشگاه پری مارک را خرید مختصر سوغاتی عنوان کرد .

در هر صورت این بار قرعه بی آبرویی به قالیباف افتاد وگرنه علاقه خانواده مسئولان و مدیرانی که شعار خودکفایی به خرید اجناس با کیفیت خارجی اگر از مردم عادی بیشتر نباشد ، قطعا کمتر نیست.

از امروز موافقان و مخالفان سیاسی در له یا علیه این موضوع داستان سرایی می کنند. عده ای آن را عملیات پیچیده منتقدان داخلی می خوانند و عده ای به آن منشاء خارجی می دهند و البته از نگاه برخی مقصر تمام این حاشیه ها فضای مجازی است!

هرچند در نگاه اول این تناقض گفتار و رفتار ، زشت و مزموم و ناپسند است اما اگر با نگاه اقتصادی به موضوع توجه شود باید گفت در دنیای مزیت های نسبی ، خودکفایی شعاری است که قابلیت عمل و اجرا ندارد.

سیاست خودکفایی اولین بار در قرون ۱۷ و ۱۸ میلادی توسط مرکانتیلیست ها مطرح شد. این سیاست روشی است برای حداکثر سازی صادرات و حداقل کردن واردات. این اعتقاد که همه چیز باید در داخل تولید شود انگیزه ای برای کشورهای اروپایی بود تا به طور مستقیم به استعمار کشورهای دیگر بپردازند.

به گزارش عصرشهروند، سیاست های مرکانتیلیستی در نهایت به افزایش قدرت دولت و اقتصادی دولتی می انجامد. اما پس از پیدایش علم اقتصاد و ظهور اقتصاددانان کلاسیک به حاشیه رانده شد. ریکاردو نشان داد تجارت و مبادله کالا موجب افزایش رفاه برای هر دو کشور می شود. دیوید هیوم عقیده داشت که خودکفایی ممکن است در کوتاه مدت وضعیت تجاری را بهبود ببخشد ولی در بلند مدت به زیان کشور منتهی خواهد شد.

آدام اسمیت هم در کتاب ثروت ملل خود به سیاست های مرکانتیلیستی در مورد تجارت انتقاد کرد و به آن اشکالاتی وارد دانست. وی اعتقاد داشت تقسیم کار در سطح بین الملل باعث تخصص کامل کشورها در تولید کالاهای مختلف می شود.

البته منظور از خودکفایی تولید کالا به هر شکل و با هر قیمت تمام شده می باشد وگرنه تولید در کالاهایی که کشورها در آن مزیت نسبی دارند ، خودکفایی نامیده نمی شود. سیاستهای مطلق گرایش به خودکفایی طی سالهای گذشته نه تنها منجر به خودکفایی نشده است بلکه در نتیجه سیاستهای دولت در صادرات کالاهایی که در آن مزیت نسبی داریم هم موفق نبوده ایم.

رفتار دوگانه برخی مسئولان و مدیران دولتی که مختص جناح خاصی هم نیست نشان می دهد هرچند این افراد شعارهای خودکفایی و حمایت از تولید داخل می دهند اما خانواده کیفیت برخی کالاهای خارجی را به داخلی ترجیح می دهند و این دلیل محکمی است بر شکست سیاستهای خودکفایی مطلق

لینک کوتاه : https://asrshahrvand.com/?p=290508

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

.
.

ارائه خدمات مالی و مالیاتی در موسسه حسابداری محاسبان تلاشگر خبره

.

درباره پایگاه خبری عصر شهروند: عصر شهروند رسانه ای تخصصی در حوزه اخبار شهری است که با کنار گذاشتن ملاحظات و تعارفات معمول در پایگاه های خبری تحلیلی ، مطالبات و مشکلات شهروندان را در زمینه های گوناگون پیگیری می کند . از جمله اولویت های سایت عصر شهروند ، بازتاب واقعی اخبار استان تهران ،نگاه تحلیلی به مسائل و مشکلات شهروندان تهرانی ، نهایت دقت و سرعت در بازنشر اخبار ، رعایت امانتداری در خبرهای نقلی و دید همه جانبه ،صادقانه و بیطرفانه در تولید خبر است . عصر شهروند همه تلاش خود را برای ایجاد روحیه امیدواری در بین همشهریان تهرانی و پرهیز از ایجاد تشویش در جامعه می کند . امید است به یاری شما همشهریان عزیز عصر شهروند بتواند گامی هرچند کوچک در مسیر اطلاع رسانی صحیح و مفید در جامعه بردارد و پیگیر مشکلات و دغدغه های شهروندان از اعضای شورای شهر تهران ، مدیران و مسئولین استان تهران باشد .