26

داستان، بازیگران و پشت صحنه فیلم سینمایی « یدو »

  • کد خبر : 279327
  • 04 فروردین 1400 - 0:08
داستان، بازیگران و پشت صحنه فیلم سینمایی « یدو »
فیلم سینمایی یدو (YADOO) به کارگردانی مهدی جعفری که عنوان پر افتخار ترین و بهترین فیلم سینمایی جشنواره فیلم فجر 99 را یدک می کشد.

فیلم سینمایی یدو (YADOO) به کارگردانی مهدی جعفری که عنوان پر افتخار ترین و بهترین فیلم سینمایی جشنواره فیلم فجر ۹۹ را یدک می کشد، روز جمعه ششم فروردین ماه سال ۱۴۰۰ شمسی ساعت ۱۱:۱۵ دقیقه روی آنتن شبکه اول سیما می رود. این برای نخستین بار است که یکی از فیلم های پر افتخار جشنواره فیلم فجر پیش از اکران عمومی، در قاب تلویزیون قرار می گیرد. قرار است فیلم یدو در کنار فیلم تک تیر انداز، در کنداکتور فیلم های سینمایی نوروز سیما در سال تولید، پشتیبانی ها و مانع زدایی ها قرار بگیرد.

گزارش امروز سرویس فرهنگ و هنر عصرشهروند، نگاهی دارد به بازیگران، داستان و تصاویر پشت صحنه فیلم سینمایی یدو که موفق به اخذ ۶ سیمرغ بلورین از جشنواره  فیلم فجر ۹۹ گردید. اگر نظر  و دیدگاهی درباره این فیلم دارید یا نقدی درباره فیلم یدو دارید، مراتب را از طریق بخش  کامنت در انتهای گفتار به اشتراک بگذارید.

با ما همراه باشید.

حتما بخوانید: داستان سریال های نوروزی سیما ۱۴۰۰

داستان یدو : داستان مقاومت و عشق خوزستانی ها

داستان یدو : داستان مقاومت و عشق خوزستانی ها

فیلم سینمایی یدو به کارگردانی مهدی جعفری است. او سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی سی و نهمین جشنواره فیلم فجر را از آن خود کرد. مهدی جعفری، کارگردانی که در سال ۱۴۰۰ شمسی بسیار از او خواهیم شنید، متولد سال ۱۳۴۸ در شهر اهواز است. بچه خوزستان است و احتمالا درباره خوزستان و خرمشهر و آبادان، می تواند در قاب سینما، تصاویری ناب خلق کند. یدو، درباره خوزستان است.

فیلم یدو پیش از اکران عمومی در سینما ها، روی قاب تلویزیون به نمایش در می آید. کارگردانش گفته بود که حق پخش را واگذار نکرده اند. به هر حال یکی از شگفتی های سینمای ۱۴۰۰ در کنار بلیط ۳۰ هزار تومانی، همین پخش یدو در تلویزیون پیش از  اکران عمومی بهترین فیلم جشنواره فیلم فجر است. صدا و سیما حق پخش یدو را به رقم قابل توجهی برای پخش ۲ بار این فیلم خریداری کرده است و روی سامانه تلوبیون هم بارگذاری و پخش نمی شود.

مهدی جعفری، پیش از ساخت یدو، کارگردانی فیلم  های سینمایی هم چون: ۲۳ نفر، ایستگاه آتمسفر و بلوگا

مهدی جعفری، پیش از ساخت یدو، کارگردانی فیلم  های سینمایی هم چون: ۲۳ نفر، ایستگاه آتمسفر و بلوگا را در کارنامه داشته و اتفاقا مدیر فیلمبرداری فیلم آبادان یازده شصت و به وقت شام ساخته ابراهیم حاتمی کیا نیز بود. سابقه  فعالیت های چند سال اخیر مهدی جعفری نشان می دهد که او به ژانرهای جنگی و تاریخ معاصر، علاقه زیادی دارد و روی خط جنوب که زادگاهش هم محسوب می شود، تعصب خاصی دارد.

داستان فیلم یدو که توانست، شگفتی ساز جشنواره فیلم فجر ۹۹ باشد و ۶ سیمرغ بلورین را تصاحب کند، داستان ماه های آغازین نبرد هشت ساله ایران و رژیم بعث صدام حسین تکریتی است. جنگی که طولانی ترین نبرد قرن بیستم لقب گرفت و صدها هزار نفر در ایران به شهادت رسیدند.

یدو، روایتی است از ماه های ابتدایی جنگ. زمانی که خوزستانی ها، خانه و کاشانه خود را ترک کردند و به استان های دیگر کشور رفتند تا خود را از زیر گلوله های رژیم صدام رها کنند. در این فیلم، شاهد مادری هستیم که قصد ندارد خانه و کاشانه خود را ترک کند. فرزندانش به خصوص پسر بزرگ تر، از تصمیم مادر، عصبانی هستند. به او شکوه می کنند که تصمیم نادرستی گرفته و باید در تصمیمش تجدید نظر کند.

یدو، روایتی است از ماه های ابتدایی جنگ. زمانی که خوزستانی ها، خانه و کاشانه خود را ترک کردند

اما مادر، عاشق موطن است و دلبخاته جایی که متولد شده و خاک خوزستان نیز، خیلی ها را زمین گیر کرده است. آن هایی که تعصب فراوان به زادگاه خود داشته و تا پای جان به این خاک عشق می ورزند و گوشه هایی از این عشق بی نظیر را در روزگار مقاومت مردم خرمشهر در روزهای پایانی پیش از اشغال شهر در مستندها و سریال ها و نوشته ها، شنیده و دیده ایم که کوچه  به کوچه عقب نشینی کردند. خوزستان در یدو، بخشی از واقعیت است. بخشی از واقعیت را باید در دزفول خوزستان دید. شهر کوچه های ۳ متری و موشک های ۹ متری. .  .

در نقد هایی که به یدو گرفته شده گفته اند که مادر عاشق پیشه آبادانی، یک بار می گوید که به خاطر بزی که در خانه است، قصد ترک شهر  را ندارد و دیگر بار، علت مقاومت در ترک خانه را ، عدم توانایی در برقراری ارتباط با دیگران در سایر نقاط کشور می داند. دلایلی غیر منطقی برای مادری که وسط جنگ، قصد ماندن در خانه دارد!

در فروردین ۱۴۰۰، پرده ای از مقاومت مردم دلیر خوزستان را در قامت یک مادر فداکار ومتعصب خوزستانی در فیلم یدو روبروی دوربین مهدی جعفری شاهد هستیم

خلاصه در فروردین ۱۴۰۰، پرده ای از مقاومت مردم دلیر خوزستان را در قامت یک مادر فداکار ومتعصب خوزستانی در فیلم یدو روبروی دوربین مهدی جعفری شاهد هستیم.

بازیگران فیلم یدو

فیلم سینمایی یدو بازیگران سلبریتی سینما و تلویزیون ندارد و شاید همین موضوع، ذهن ما را از اصل داستان به دلیل پس زمینه ای که از فعالیت هنرپیشه های شاخص داریم، منحرف نمی کند. چون بسیاری از بازیگران یدو را تا کنون ندیده ایم.

بازیگران فیلم یدو

بازیگر اصلی فیلم سینمایی یدو، ستاره پسیانی، دختر آتیلا پسیانی است. ستاره پسیانی در سال های اخیر، در فیلم های سینمایی بسیاری حضور داشته و حضور درخشانی را نیز ثبت کرده است.

بازیگر اصلی فیلم سینمایی یدو، ستاره پسیانی، دختر آتیلا پسیانی

ستاره پسبانی متولد سال  شصت و چهار در تهران است. او به خاطر نقش آفرینی موفقش و تحسین برانگیزش در یدو ، برنده دیپلم افتخار بهترین بازیگر نقش اول زن نیز شد. نوه جمیله شیخی است و در مجوز خروج کیارش اسدی زاده و بعد از تفاق پوریا حیدری و دوزیست بروز نیک نژاد و خوب بد جلف پیمان قاسم خانی و لتیان علی تیموری نیز حضور داشت.

تصویر استایل بازیگران فیلم سینمایی یدو در نشست خبری سی و نهمین جشنواره فیلم فجر ۹۹ در برج میلاد تهران

(تصویر استایل بازیگران فیلم سینمایی یدو در نشست خبری سی و نهمین جشنواره فیلم فجر ۹۹ در برج میلاد تهران)

ستاره پسیانی در فیلم یدو ، نقش خانمی مسن و تکیده را بازی کرده است. طراحی چهره و گریم ستاره پسیانی در فیلم یدو، تا حدی توانسته نظر مثبت منتقدان را به سمت خود جلب کند. این برای نخستین بار است که ستاره پسیانی در فیلم سینمایی در ژانر دفاع مقدس نقش آفرینی کرده بود. کاراکتر او در فیلم یدو ، حداقل ۱۰ سال از سن ستاره بزرگ تر است.

لحظه پر افتخار برای میلاد صویلاوی

(لحظه پر افتخار برای میلاد صویلاوی)

میلاد صویلاوی دیگر بازیگر فیلم یدو است. میلاد صویلاوی متولد آبادان است. نخستین تجربه بازیگری وی بود و کاندید دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد در سی و نهمین جشنواره فیلم فجر ۹۹ شد که اگر تصاحب می کرد، جوان ترین شکارگر سیمرغ بلورین در ادوار جشنواره فیلم فجر می شد. از او نیز احتمالا در نخستین دهه ایران عصر ۱۴۰۰ باید زیاد بشنویم.

تصویر میلاد صویلاوی که عکس او روی پوستر فیلم یدو نیز دیده می شود

(تصویر میلاد صویلاوی که عکس او روی پوستر فیلم یدو نیز دیده می شود)

محمد مهدی آلبو علی یگر آبادانی الاصل فیلم یدو است. ریحانه آریا منش، اکبر اودو، سعید آلو عبادی، عبدالحیم تقلبی، رضا نوری، حسین پوریده، آرمان آسایش، طاهره نیک نژاد و یاسین مسعودی از دیگر هنرپیشه های فیلم سینمایی یدو هستند.

موسیقی فیلم یدو کار بامداد افشار و فیلمبرداری اثر نیز مرتضی نجفی است. او سیمرغ بلورین بهترین  فیلمبرداری جشنواره فیلم فجر را نیز دریافت کرد.

موسیقی فیلم یدو کار بامداد افشار و فیلمبرداری اثر نیز مرتضی نجفی است

یادمان باشد که آبادان، دیار پر افتخار ایران زمین، هزاران یدو دارد . . .

لینک کوتاه : https://asrshahrvand.com/?p=279327

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

.
.

ارائه خدمات مالی و مالیاتی در موسسه حسابداری محاسبان تلاشگر خبره

.

درباره پایگاه خبری عصر شهروند: عصر شهروند رسانه ای تخصصی در حوزه اخبار شهری است که با کنار گذاشتن ملاحظات و تعارفات معمول در پایگاه های خبری تحلیلی ، مطالبات و مشکلات شهروندان را در زمینه های گوناگون پیگیری می کند . از جمله اولویت های سایت عصر شهروند ، بازتاب واقعی اخبار استان تهران ،نگاه تحلیلی به مسائل و مشکلات شهروندان تهرانی ، نهایت دقت و سرعت در بازنشر اخبار ، رعایت امانتداری در خبرهای نقلی و دید همه جانبه ،صادقانه و بیطرفانه در تولید خبر است . عصر شهروند همه تلاش خود را برای ایجاد روحیه امیدواری در بین همشهریان تهرانی و پرهیز از ایجاد تشویش در جامعه می کند . امید است به یاری شما همشهریان عزیز عصر شهروند بتواند گامی هرچند کوچک در مسیر اطلاع رسانی صحیح و مفید در جامعه بردارد و پیگیر مشکلات و دغدغه های شهروندان از اعضای شورای شهر تهران ، مدیران و مسئولین استان تهران باشد .