20

گشتی در « درکه »: مقصد طبیعت گردی و شکم گردی تهرانی ها

  • کد خبر : 52136
  • 05 شهریور 1398 - 8:00
گشتی در « درکه »: مقصد طبیعت گردی و شکم گردی تهرانی ها

درکه و دربند و توچال و بام تهران و دریاچه خلیج فارس٬ از جمله مقصد های گردشگری محبوب تهرانی های قدیم و جدید است.

درکه تهران و دربند و توچال و بام تهران و دریاچه خلیج فارس٬ از جمله مقصد های گردشگری محبوب تهرانی های قدیم و جدید است. به خصوص لاکچری گرد ها و رمانتیک ها که به دنبال لوکیشن های خاص برای سلفی های خاص اینستاگرامی با لایک و فالوهای طوفانی هستند! مقصدهای محبوب شکم گردها که این روزها٬ شلوغ و پر مخاطب بوده و هر چقدر به روزهای گرم سال نزدیک می شویم٬ بر شمار گردشگران تهرانی افزوده می شود.

این پنج نقطه ای که نام بردیم٬ نه تنها برای تهرانی ها٬ بلکه برای تهرانگردهای تریپ ادوایزر هم در روزگار ارزانی سفر به ایران بدون ویزا٬ مقصد های شناخته شده ای بوده و تصاویری که آن ها در هشتگ های درکه و دربند و دریاچه خلیج و بام تهران به اشتراک می گذارند٬ گواه این واقعیت است که این مکان ها٬ موقعیت های خوبی برای طبیعت گردی و شکم گردی جهانگردان ایران دوست در پایتخت دارد.

سرویس گردشگری عصر شهروند در ادامه سلسله گفتارهای معرفی مقصد های گردشگری و طبیعت گردی جذاب تهران٬ سری زده به درکه تا با فرصت ها و امکانات این مجموعه شمال پایتخت بیش تر آشنا شویم. اگر شما هم در این منطقه تهران ساکن هستید یا سابقه و تجربه درکه گردی دارید٬ نظرات و دیدگاه های خود را از طریق بخش کامنت با ما به اشتراک بگذارید.

با ما همراه باشید.

حتما بخوانید: با پیست های اسکی تهران آشنا شویم

درکه تهران کجاست ؟

بعضی هنوز گمان می کنند که دریاچه شهدای خلیج فارس٬ در جنوب ایران و نزدیک خلیج همیشه فارس قرار دارد! در حالی که دریاچه شهدای خلیج فارس٬ بزرگ ترین دریاچه مصنوعی خاورمیانه٬ در غرب اتوبان همت واقع شده و یکی از دیدنی ترین و جذاب ترین مقصدهای گردشگری نوین پایتخت محسوب می شود که منطقه شکم گردی لوکس و خوشمزه گردی «بام لند» نیز در کنار آن واقع شده است. درباره درکه هم معمولا این اشتباه رخ می دهد که بعضی آن را با دربند و بام تهران اشتباه می گیرند.

حتما بخوانید: با رستوران های بام لند آشنا شویم

هشتگ درکه برای آشنایی با درکه گرد ها در اینستاگرام

(هشتگ درکه برای آشنایی با درکه گرد ها را در اینستاگرام در نظر داشته باشید و از تجارب آن ها استفاده کنید که هم فال است و هم تماشا)

درکه٬ در شمال پایتخت واقع شده است

(لوکیشن این منطقه در اینستاگرام در این نشانی قرار دارد. سعی کنید تصاویر خود را روی این لوکیشن تگ کنید تا بیننده بیش تر و بهتری داشته باشد. در این عکس٬ سلفی ماه چهره خلیلی در کافه عمران درکه را مشاهده می  کنید که لوکیشن آن جا را تگ کرده است. یکی از مناطق پایتخت که پاتوق سلبریتی های سینما و موسیقی و ورزش است٬ همین مکان است)

درکه ٬ در شمال پایتخت واقع شده است. شمال اتوبان شهید دکتر چمران. برای این که به درکه بروید٬ باید راهی بزرگراه شهید چمران شده و از آن جا٬ خروجی خیابان یمن را انتخاب کنید. از خیابان یمن٬ وارد خیابان رشید الدین فضل الله شده و سپس وارد خیابان داوودیان شوید.

حتما بخوانید: با رمانتیک ترین کافه های تهران آشنا شویم

اگر با خودرو شخصی به این مکان رفته اید٬ باید ماشین را در حوالی خیابان داوودیان پارک کنید و وارد منطقه درکه شوید که روزگاری٬ شکارگاه خوش آب و هوای پادشاهان قجر بود. این منطقه٬ دارای ایستگاه مترو نیست و نزدیک ترین ایستگاه٬ مترو تجریش در خط ۱ است. اما اتوبوس های BRT ولیعصر شمالی در تقاطع پارک وی٬ توقف دارند.

چرا باید به درکه برویم

چرا باید به درکه برویم ؟

این سوال خوبی است. همیشه برای گردش در یک منطقه پایتخت یا ایران و جهان٬ به دنبال چرا و چطور باشید. چرا برویم و چطور برویم. خوب٬ این که چطور به درکه برویم را توضیح دادیم. اما این که چرا به درکه تهران برویم را می‌توان در ۵ محور خلاصه کرد:

  • درکه ٬ منطقه گردشگری خوش آب و هوا در نیمه اول سال است.
  • درکه ٬ محبوب کوهنورد های تهرانی و پاتوق خوبی برای آشنایی با انرژی مثبت های شهر است.
  • این منطقه تهران٬ یکی از مسیر های محبوب کوهنوردی خانوادگی است.
  • محیطی زیبا با چشم انداز عالی برای سلفی بازهای اینستاگرام در یک بافت قدیمی و سنتی که کوچه باغ هایش در پاییز هزار رنگ هزار نقش٬ لوکیشن محبوب رمانتیک باز های تهرانی می شود.
  • اگر اهل دل و شکم و خوشمزه گردی هستید٬ باقالی و جیگر و کباب و جوجه منطقه درکه ٬ پاتوق شب گردهای تابستانی و عشاق زمستانی است!

درکه بهتره یا دربند ؟

گزارشی از گردشگری در دربند تهران را در لینک زیر میخوانید که مقایسه دربند با درکه را برای شما راحت تر می کند از دیدنی های دربند تا توصیه های دربندگردی.

حتما بخوانید : دربند ؛ نوستالژیک گردی در شمال تهران

داستان درکه

داستان درکه تهران ٬ داستان یک منطقه خوش آب و هوا و دور از دود و دم تهران است. در نیمه اول سال که تهران خیلی گرم می شود٬ درکه ٬ هوای خوبی به خصوص برای شب گردها و شب زده ها دارد. تفرج گاه قدیمی غرب کوهپایه شمال تهران٬ فرصتی است برای آب انار خوردن و آلوچه های ترش و شیرین و قدم زدن در یک بافت سنتی دیدنی که رستوران های سنتی و پاتوق های گردشگری و طبیعت گردی مخصوص دارد.

اگر به این نقطه تهران بروید٬ آن چه نظر شما را جلب می کند٬ خانه هایی است که به صورت خطی در مسیر شمال به جنوب درکه ساخته شده است و البته برای  اجاره نیست. اوین٬ منطقه ای است که در انتهای محله درکه بوده و روزگاری٬ پاتوق تهرانی های دهه شصت بود.

داستان درکه

فضای پلکانی درکه شما را به یاد روستاهای پلکانی ایران می اندازد. در این مسیر٬ قهوه خانه ها و کافی شاپ هایی قرار دارد تا خستگی پیاده روی طولانی را از بدن شما بیرون می کند. البته باید مراقب وضعیت بهداشت بود که متاسفانه مثل فرحزاد٬ خیلی مورد توجه نیست.

نجات مرد میانسال در ارتفاعات درکه

(مراقب باشید)

در این منطقه پایتخت٬ دیدنی هایی وجود دارد که به شماری اشاره می کنیم. امام زاده سید محمد از جمله نوادگان امام سجاد است که در این محله واقع شده و مقصد زیارت گردی اهالی شمال تهران محسوب می شود. اگر چه معروفیت امام زاده صالح بن موسی الکاظم در تجریش را ندارد٬ اما٬ قدمت طولانی داشته و هاون های سنگی تراش خورده آن٬ خبر از مکان مذهبی تاریخی می دهد. از این مکان مذهبی٬ برای استراحت نیز می توان در طول روز استفاده کرد.

کوچه پس کوچه های درکه

کوچه پس کوچه های درکه ٬ همان طور که گفتیم٬ جایی خوب و خوش برای شکم گردی است. آلوچه ها و لواشک های ترش و شیرین و آب انار و لبو و جیگر فروشی ها و بلالی ها٬ از دور چشمک می زنند. اگر پاییز به این منطقه بروید٬ خرد شدن برگ پاییزی زیر پاها٬ نوای دل انگیزی را خلق می کند که محبوب رمانتیک گردهای فصل خزان است. کوچه باغ های قدمی با سقف های شیروانی و دیوار های کاه گلی٬ خبر از یک گردشگری سنتی نوستالژیک در شمال پایتخت می دهد که نباید از نظر دور داشت. هنوز هم برای حمل و نقل کالا٬ از قاطر و اسب استفاده می شود.

شکم گردی در درکه تهران

درکه گرد ها٬‌ چه کوهنورد ها و چه گردشگران و چه عکاسان و چه طبیعت گردها و چه لاکچری گرد ها٬ درکه را حتما برای غذا های خوشمزه در نظر دارند. پیاده روی با بوی کباب و جوجه٬ کمی سخت است. مخصوصا که در مسیر شما٬ انواع و اقسام کافه و رستوران با محیط فرنگی و سنتی٬ چشمک بزند! در درکه ٬ آن چه که زیاد به چشم می خورد و در روزگار دلار بالای ۱۰ هزار تومن و گوشت کیلویی ۱۰ هزار تومن مشاهده می شود٬ غذاهای خیابانی است.

شکم گردی در درکه

دکه هایی که توسط مردان و زنان منطقه ایجاد شده و غذا های خانگی را به صورت در حال پخت و پز یا به صورت بسته بندی گرم و سرد٬ عرضه می کنند. گاری های کبابی و جگری و ساندویچی و فلافلی و سیب زمینی و لبو و باقالی و شلغم و بلال٬ یادآور فود استریت تهران (خیابان ۳۰ تیر است). با توجه به این که احتمال دارد از اردیبهشت ۹۸ به مدت ۹۰ روز٬ طرح زیست شبانه تهران اجرا شود٬ درکه گردی یکی از مقصد های نایت لایف تهرانی ها در نیمه اول سال نود و هشت خواهد بود.

اگر تابستان به درکه رفتید٬ آلبالو و گیلاس را فراموش نکنید. مخصوصا که آب آلبالو با شاتوت که مخلوط شود و کمی نمک هم به آن زده شود٬ خون و مغز و ذهن را تصفیه می کند و معجونی مست کننده و شادآور است. اگر عاشق ازگیل هستید٬ آذر تا بهمن هر سال به درکه بروید. اگر دنبال ریواس و کنگر و سبزی کوهی هستید٬ تابستان های این منطقه را در نظر داشته باشید.

یکی از نوشیدنی های خوشمزه این محله که رد پای آن در اینستانوشته های گردشگران به خصوص در هشتگ درکه پیدا می شود٬ آبمیوه های طبیعی است که در آن جا فروخته می شود. همیشه آبمیوه تازه ای که جلوی شما آماده می شود را به آبمیوه های بسته بندی شده با شکر و مواد نگهدارنده٬ ترجیح بدهید. اگر به دنبال شاتوت خوب هستید٬ این منطقه نیز مثل فرحزاد٬ شاتوت های خوبی خواهد داشت.

عکاسی در درکه

یکی از موضوعاتی که در درکه گردی به آن نیاز دارید٬ عکاسی است. کوچه باغ های درکه تهران ٬ مکانی ایده آل با بافت سنتی و خلوت برای عکاسان است. چه آماتورها چه حرفه ای با لنزهای ده ها میلیون تومانی. در عکاسی روز و شب٬ اصول عکاسی را رعایت کنید. حریم خصوصی را رعایت  کنید و از تگ کردن دوستان بدون اطلاع در اینستاگرام خودداری کنید.

سعی کنید به گونه ای عکاسی کنید که نور خورشید در تابستان و زمستان٬ تاثیر منفی در قاب شما نداشته باشد. لحظه های عالی برای شکار تصاویر طبیعت٬ در این محله تهران در اختیار گردشگران بوده و به نظر می رسد که انتخاب یک زاویه خوب برای عکاسی٬ کار سختی نباشد. مخصوصا که گشتی در تصاویر عکاسان در اینستاگرام که در این منطقه تگ کرده اند٬ اشراف اطلاعاتی شما را افزایش خواهد داد.

در موقع عکاسی  توجه کنید که از رفتن به نقاطی که آشنا نیستید٬ به صورت انفرادی٬ خودداری کنید. مراقب پرتگاه و خالی شدن زیر پا در ایام سال به  دلیل لغزندگی و رطوبت باشید.

عکاسی در درکه

مسیر های کوهنوردی درکه

مسیری عالی  برای کوهنوردی. صاف و در  دست با امکانات خوب و همیشه  شلوغ. نیاز به تخصص و وسایل فوق تخصصی کوهنوردی نیست. مسیر اصلی٬ پلنگ چال است که برای حرفه ای ها٬ یادآور ایستگاه ۵ توچال بوده و محبوب کوهنوردان روز جمعه است. اگر  این مسیر را برای کوهنوردی خود استفاده کنید٬ مسیر شما از پلنگ چال خواهد بود و چشم انداز زیبایی را در انتظار خواهید داشت. در درکه تهران ٬ سمفونی طبیعت را با صدای پرندگان و خروش رودخانه و آبشار٬ درک خواهید کرد. چون بخش زیادی از مسیر شما با کوه های مرتفع پوشانده شده  است٬ لذا معمولا مسیر پیاده روی شما٬ سایه است.

سعی کنید خیلی وسایل کامل نداشته باشید تا کوله شما خیلی سنگین نباشد. کوهنوردی درکه را با فتح قله ۵۶۷۱ متری دماوند و قله توچال٬ اشتباه نگیرید! هر چی با خود همراه دارید٬ کم وزن و مقوی و پر کالری باشد تا انرژی شما برای پیاده روی حفظ شود. اگر گروهی کوهنوردی و پیاده روی می کنید٬ باید حس و حال و احوالات دوستی که از همه بیش تر «نق» می زند را در نظر داشته باشید! چون او از همه زود تر خسته می شود و می خواهد برگردد و شما هم با او برگردید! پس زمان بندی را در نظر داشته باشید.

مسیر های کوهنوردی درکه

مسیر کوهنوردی درکه ٬ پرتگاه خفن ندارد. اما باید مراقب باشید. مخصوصا در مسیر بازگشت که احتمال سر  خوردن وجود دارد. اگر در زمستان٬ درکه گردی به ذهن شما افتاد٬ حتما با افراد کار بلد صعود کنید و تجهیزات خوبی داشته باشید. مسیرهای صعب العبور را بدون تجهیزات و راهنما٬ از دستور کار خارج کنید.

نکاتی برای درکه گردی

  • حتما از راهنما استفاده کنید. مخصوصا اگر تجربه اول شما است.
  • از راهنمای مغازه داران برای صعود و راهپیمایی در چهار فصل سال استفاده کنید.
  • برای خرید خوردنی و نوشیدنی های این منطقه٬ هیجان زده نشده و کیفیت و بهداشت را اولویت قرار دهید.
  • اگر هر مغازه یا فروشگاهی مشاهده کردید که اصول بهداشتی و قیمت روی اجناس را رعایت نمی کند٬ مراتب را به تعزیرات حکومتی استان تهران٬ شهرداری تهران و هم چنین سازمان غذا و دارو وزارت بهداشت به صورت پیامک اطلاع دهید.
  • از خریدن غذا های دست ساز و آبمیوه هایی که تولید آن مشکوک است٬‌ خودداری کنید.
  • اگر با کودکان می روید٬ از خریدن آلوچه ها و لواشک هایی که بسته بندی ندارد٬ خودداری کنید.
  • میدان درکه و خانه معلم٬ شروعی برای کوهنوردی است. اگر مسیر شما کنار رودخانه باشد٬ حرکت شما خلاق مسیر آب خواهد بود.
  • نانوایی درکه از صبح تا شام کار می کند. لذا نگران آب جوش و نان نباشید.
  • یکی از مناطق خوب برای عکاسی در این محله٬ منطقه جنگی در ارتفاعات مشرف به رودخانه است که جنگل کارا نام دارد. دیدنی بسیار داشته و چشم انداز تماشایی دارد. مسیر درکه تا پلنگ چال را که طی کنید٬ ابتدای جنگل خواهد بود. از بلد های این منطقه سوال کنید٬ حتما شما را راهنمایی خواهند کرد. آبشار کارا٬ مشتریان زیادی دارد. به خصوص برای آب تنی در چله تابستان! قله کلاغ چین٬ برای ماجراجویی گزینه ای خوب خواهد بود.
  • پناهگاه پلنگ چال٬ جایی در البرز جنوبی  است که بیش از دو هزار و دویست متر ارتفاع داشته و تهران را می توان از این منطقه به خوبی به نظاره نشست. پلنگ چال یا پلنگ چاله٬ اردوگاهی در دو طبقه بوده که از هر دو طبقه می توان استفاده کرد.

بهترین فصل برای درکه گردی

  • بهترین فصل برای درکه گردی٬ نیمه اول سال به خصوص بهار است که هوا خوب است. البته تابستان ها به خصوص آخر هفته خیلی شلوغ است.
  • غرب این منطقه٬ سعادت آباد و شرق آن نیز زمین های دانشگاه شهید بهشتی و شمال آن نیز توچال است.

حتما بخوانید: با مراکز خرید لوکس تهران آشنا شویم

تهران گرد های گرامی!

اگر شما هم سابقه درکه گردی دارید یا اخیرا به این منطقه تهران رفته و از رستوران ها و مراکز اقامتی و پذیرایی آن استفاده کردید و باقالی و لواشک و آش و کباب و جگیر و . . .  نوش جان کردید٬ نظرات و دیدگاه های خود را درباره کیفیت محصولات و خدماتی که در این بخش پایتخت ارائه می شود٬ از طریق بخش کامنت با ما به اشتراک بگذارید تا به اطلاع شهرداری و نهادهای نظارتی و بازرسی پایتخت قرار دهیم.

با جذاب ترین مقصدهای گردشگری و شکم گردی تهران با سرویس گردشگری عصرشهروند همراه باشید.

لینک کوتاه : https://asrshahrvand.com/?p=52136

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

.
.

ارائه خدمات مالی و مالیاتی در موسسه حسابداری محاسبان تلاشگر خبره

.

درباره پایگاه خبری عصر شهروند: عصر شهروند رسانه ای تخصصی در حوزه اخبار شهری است که با کنار گذاشتن ملاحظات و تعارفات معمول در پایگاه های خبری تحلیلی ، مطالبات و مشکلات شهروندان را در زمینه های گوناگون پیگیری می کند . از جمله اولویت های سایت عصر شهروند ، بازتاب واقعی اخبار استان تهران ،نگاه تحلیلی به مسائل و مشکلات شهروندان تهرانی ، نهایت دقت و سرعت در بازنشر اخبار ، رعایت امانتداری در خبرهای نقلی و دید همه جانبه ،صادقانه و بیطرفانه در تولید خبر است . عصر شهروند همه تلاش خود را برای ایجاد روحیه امیدواری در بین همشهریان تهرانی و پرهیز از ایجاد تشویش در جامعه می کند . امید است به یاری شما همشهریان عزیز عصر شهروند بتواند گامی هرچند کوچک در مسیر اطلاع رسانی صحیح و مفید در جامعه بردارد و پیگیر مشکلات و دغدغه های شهروندان از اعضای شورای شهر تهران ، مدیران و مسئولین استان تهران باشد .