13

روستاگردی در تهران : گشتی در روستا هرانده فیروزکوه

  • کد خبر : 22171
  • 31 مرداد 1398 - 8:41
روستاگردی در تهران : گشتی در روستا هرانده فیروزکوه

هرانده فیروزکوه٬ منطقه ای کوچک و جمع و جور است و امکانات اقامتی خاصی برای اسکان ندارد. مگر این که از اهالی سوال کنید. اما بیش تر مناسب یک گشت یک روزه یا حتی اقامت کمپینگ روستاگردهای حرفه ای است.

یک روستا نزدیک تهران ؛ هرانده فیروزکوه

روستا گردی٬ (Village tourism) یکی از تفریح های دوست داشتنی ایرانی ها به خصوص اهالی پایتخت است که آن ها را از شلوغی کلانشهر تهران دور کرده و به دامان طبیعت می برد. طبیعتی که در این شهر٬ در روزگار آلودگی و دود نیمه دوم سال٬ حکم اکسیژن خالص دارد و برای  تصفیه ریه، امری واجب و ضروری تلقی می شود. روستا گردی یکی از ظرفیت های گردشگری شهری بوده که مثل گالری گردی و تئاتر گردی و پاساژ گردی، اقتصاد توریسم را رونق می بخشد.

شما در زمان گردش در مناطق غیر شهری مو دور افتاده، با صنایع دستی، فرهنگ و سنت ها و هم چنین سبک زندگی مردمانی آشنا می شوید که نه دغدغه اینترنت وایرلس دارند و نه ترافیک و مشکلات لوکس و غیر لوکسی که کلان شهر نشین ها صبح تا شام با آن روبرو هستند. گشتی در روستا، همیشه فرصت آفرین و دلپذیر بوده و به نظر می رسد، همه ساکنان کلان شهرها به خصوص کلان شهر هایی که در نیمه دوم سال با وارونگی هوا و آلودگی مواجه هستند٬ باید از این ظرفیت خوب برای آشتی با طبیعت استفاده کنند.

روستا گردی یکی از تفریح های دوست داشتنی

حتما بخوانید: رمانتیک ترین کافه های تهرانی ها را اینجا ببینید

افرادی که عشق آفرود گردی  ( OFFROAD )و کوله پشتی گردی (BACKPACKERS) و طبیعت گردی هستند٬ روستاگ ردی را به عنوان یکی از هیجان انگیز ترین برنامه های سرگرمی آخر هفته ای در نظر می گیرند و از گروه های تلگرامی و اینستاگرامی نیز برای هدایت برنامه های آخر هفته ای روستا گردی بهره می برند.

روستاگردی در تهران و صدها روستای دیدنی

(روستاگردی در تهران و صدها روستای دیدنی ایران را را می توان به روایت روستاگردها در  هشتگ روستاگردی اینستاگرام دنبال کرد و با اطلاعات و تصاویر فوق العاده ای آشنا شد)

اکنون هزاران کانال و گروه برای روستاگردی ایرانیان در ۳۱ استان کشور راه اندازی شده که ماه به ماه بر شمار کاربرانش افزوده می شود. گران بودن هزینه سفر به مقصدهای جذاب خارج از کشور با افزایش دلار در نیمه اول سال ۹۷ سبب شده تا ایرانگردی به خصوص در مناطق روستایی که هزینه اقامت و رفت و آمد ارزان تر از مناطق اصلی گردشگری در مراکز استان ها است٬ رونق خوبی داشته باشد.

روستا های اطراف استان تهران

در تهران٬ پایتخت دود آلود ایران٬ یکی از بهترین مقصد  ها برای گردشگری بیرون شهر به خصوص در نیمه دوم سال٬ روستا های اطراف استان تهران است. علاوه بر پیست های اسکی شمشک و دیزین و آبعلی و توچال که همیشه مملو از گردشگر داخلی و خارجی بوده و هست٬ روستا های اطراف پایتخت نیز طبیعت خوبی برای گردشگری آخر هفته به خصوص برای آفرود گردها و روستا گردی کوله پشتی گردها دارد. کوچ سرف های تهرانی٬ از روستاگردی برای آشنایی بهتر و بیش تر با فرهنگ اقوام ایرانی استفاده می کنند و روستاهای اطراف استان تهران را نیز در دستور کار قرار دارند.

حتما بخوانید: با پیست های اسکی تهران آشنا شویم

گشتی در روستای هرانده

یکی از مقصد های روستا گردی استان تهران که توصیه می کنیم در هر ۴ فصل سال از ان دیدن کنید٬ روستای هرانده در پانزده کیلومتری  جنوب غربی شهرستان فیروزکوه  استان تهران است. شهرستان فیروزکوه در تابستان و بهار٬ یکی از ییلاق های خوش آب و هوای تهرانی ها بوده که شما را به جشنواره سیب و آلبالو و گیلاس می برد. روستای هرانده این شهرستان٬ جایی است که در پاییز و زمستان نیز زیبایی های خاص خود را دارد و زمینه  خوبی برای تنفس O2  خالص برای ریه های گرفته تهرانی ها است.

هرانده فیروزکوه٬ منطقه ای کوچک و جمع و جور است و امکانات اقامتی خاصی برای اسکان ندارد. مگر این که از اهالی سوال کنید. اما بیش تر مناسب یک گشت یک روزه یا حتی اقامت کمپینگ روستاگردهای حرفه ای است. جایی که شما می توانید با یکی از مقصدهای گردشگری زیر زمینی تهران یعنی غار بورنیک آشنا شوید. این ییلاق زیبای اطراف پایتخت٬ فرصت خوب و ارزان برای تفریح و دورهمی های خارج شهر در روز های تعطیل بوده که خیلی ها رهسپار گیلان و مازندران هستند و شما می توانید با کم ترین هزینه٬ آب و هوایی متفاوت را تجربه  کنید.

اگر عاشق عکاسی در طبیعت هستید و از رمانتیک های دهه شصتی و هفتادی و عشق سلفی بازی اینستاگرام محسوب می شوید٬ پیشنهاد های هیجان انگیزی برای شما در روستای هرانده فیروزکوه داریم. این روستا٬ مملو از کوچه باغ هایی با خانه هایی با دیوار کاه گلی است که برگ های رنگارنگ هزار نقش٬ کوچه های آن را پر کرده و لوکیشنی رویایی را برای عکاسی طبیعت گردها و سلفی بازها فراهم می کند.

هم در پاییز و هم زمستان٬ طبیعت این منطقه برای عکس های خاطره انگیز، انتخابی هوشمندانه به شمار می رود. پس اگر به دنبال لوکیشن بی سر و صدا و زیبا هستید، توصیه می کنیم که هرانده گردی را به فهرست گردشگری  خود اضافه کنید.

علاقمندان به گردشگری مذهبی نیز می توانند از امام زاده یحیی از امام زادگان ثبت شده در استان تهران برای زیارت استفاده کنند. همان طور که می دانید، بیش از ۸ هزار امام زاده در ۳۱ استان کشور ثبت رسمی شده اند. رودخانه نمرود این روستا در فصول مختلف سال پر آب است و گزینه خوبی برای شنا در فصل گرم تابستان پایتخت به شمار می رود. پس یکی از گزینه های عالی برای پیک نیک تابستانی٬ همین هرانده فیروزکوه خواهد بود.

روستای هرانده در فاصله یک صد و بیست کیلومتری شمال تهران

روستای هرانده در فاصله یک صد و بیست کیلومتری شمال تهران قرار دارد. ییلاق خوش آب و هوا با چشم انداز های محسور کننده که محبوب عکاسان طبیعت بوده و باغ های سیب پر بارش٬ آن را در میان تهران گردهای تریپ ادوایزر٬ معروف کرده است.

سفری به روستای هرانده و غار بورتیک

همان طور که در بالا گفتیم٬ یکی از غارهای اطراف پایتخت در این رومنطقه قرار دارد که برای ورود به آن، باید به  جنوب این ناحیه رفته و از اهالی، مسیرش  را جویا شوید. همواره توصیه شده که برای غار نوردی، از تجهیزات مخصوص استفاده کرد و با یک راهنمای مجرب، غار نوردی کنید. مخصوصا غار هایی مثل غار  بورنیک که مقصد شلوغ و مطرحی برای غار نوردی (مثل علیصدر استان همدان) محسوب نمی شود و خدمات و امکانات کمی در اطرافش وجود دارد.

 روستای هرانده استان تهران

در روستای هرانده  استان تهران٬ شما به  تماشای درخت های سیب و زرشک کوهی می روید که هر یک مثل زالزالک وحشی٬ خواص بسیار دارد. کوچه باغ های روستا که گفتیم٬ در هر  فصل سال٬ زیبایی خاص خود را به نمایش می گذارد. تور های طبیعت گردی اطراف ٬ معمولا کوچه باغ های هرانده  فیروزکوه را از نظر دور نداشته و به مسافران توصیه می کنند که در نیمه دوم سال٬ کفش و لوازم گرمایشی با خود به همراه داشته تا پیاده روی صبحگاهی در روستا را تجربه کنند که گر چه مثل سوباتان و فیلبند و مازیچال گیلانی ها نیست٬ اما به هر  حال٬ جذابیت های خاص خود را دارد.

بناهای تاریخی روستا هرانده فیروزکوه

بناهای تاریخی روستا هرانده فیروزکوه

روستای هرانده یکی روستای تاریخی است. یکی از مقصدهای گردشگری این روستا٬ همان طور که در بالا اشاره شد٬ بقعه امام زاده یحیی است که قدمت سازه اش به هفتصد تا هشتصد سال پیش باز می گردد و هشت قبر  امامزاده در ان مدفون است.

برج استوانه ای آن سبب می شود تا از بلندی های روستا بتوانید آن را مشاهده کنید. علاوه بر این٬ یک تپه باستانی نیز در روستای هرانده فیروزکوه وجود دارد که روایتی که از آن است، قدمتش را به هزار سال پیش مرتبط می دانند. متاسفانه در این منطقه٬ حفاری های غیر قانونی و بدون مجوز پژوهشگاه میراث  فرهنگی سازمان صنایع دستی و گردشگری صورت گرفته و حفاظت خاصی ندارد.

سفر به بورنیک

 غارگردی در اطراف تهران

اگر دوست دارید غارگردی در اطراف تهران بکنید٬ بورنیک را به شما توصیه می کنیم. بورنیک به معنی امن و جان  پناه است. این غار را طولانی ترین غار پایتخت می دانند که در روزگار پالادیوم گردی و ایران مال گردی و توچال و دیزین و شمشک و بام لند٬ در واچینگ لیست گردشگران تهرانی قرار ندارد. این غار، شمال شرقی منطقه واقع شده و پوشش گیاهی زیبایی را به روایت می کشد. برای عزیمت به این غار، سعی کنید از خودرو استفاده کنید. حدود صد و پنجاه پله در دهانه غار  وجود دارد که شما را به این غار زیبا هدایت می کند. طول این غار حدود سه هزار و پانصد متر است که آن را در  فهرست ۵ غار  طولانی ایران قرار داد.

 بورنیک گردی تهرانی ها

(تصویری از هشتگ غار بورنیک در اینستاگرام که ده ها تصویر بورنیک گردی تهرانی ها را روایت می کند)

سفر به بورنیک

بورنیک هرانده٬ جشنواره دیدنی و شگفت انگیز از آستالاگمیت های نخودی و میخی شکل است که روایت گر قدمت میلیونها ساله غار آهکی اطراف تهران بوده و تالارهای سه گانه عریض و طویلی دارد که برای  بازدید گردشگران٬ گزینه خوبی برای غارگردی و عکاسی است.

قدمت میلیونها ساله غار آهکی اطراف تهران

پیاده  روی در هرانده

اگر به منظور پیاده روی٬ عازم هرانده هستید٬ توصیه می کنیم که مسیر پیاده روی هرانده با خمره را درنظر داشته باشید. این مسیر٬ پس از غار هرانده است و حدود سه  ساعتی شما در میان دشت و دمن و پوشش گیاهی  منطقه٬ راه می روید و زیر پاهای  شما هم معمولا زرشک کوهی و والک های سبز رنگ است. البته اگر پس از پیاده روی در روستا٬ خسته شده اید و قصد اقامت شبانه دارید٬ اتاق های کوچکی در دسترس است که اجاره داده می شود و البته امکانات زیادی ندارد. این مسیر٬ مسیر مال رو است و امکانات خاصی ندارد. اما یک قهوه خانه در مسیر است که مایحتاج را از آنجا خرید کنید. اما همیشه باز نیست.  پس مراقب  باشید و در روستا٬ خرید کامل انجام دهید.

چگونه به هرانده برویم؟

برای عزیمت به هرانده٬ توصیه می کنیم که اول صبح  اقدام کنید تا در ترافیک خروجی های پایتخت گیر نکنید. پیش از عزیمت٬ مسیر را به خوبی با اپ و گوگل مپ بررسی کنید. می بایست از هر جای تهران هستید٬ خود را به بزرگراه شهید سرلشگر بابایی رسانده و از ان جا وارد آزاد راه پردیس شوید.

بین رودهن و بومهن٬ جاده فیروزکوه  وجود دارد که در دوازده کیلومتری آن٬ این روستا واقع شده است. تابلو هرانده٬ خودنمایی می کند. ترمینال  شرق اتوبوسرانی تهران نیز گزینه دیگری برای سفر به هرانده بدون خودرو است. اتوبوس هایی که به سمت فیروزکوه می روند٬ هرانده گردها را سر جاده پیاده می کنند. پس نگران نباشید اگر خودرو شخصی ندارید!

چگونه به هرانده برویم

(طبیعت زمستانی هرانده)

طبیعت بهاری هرانده

(طبیعت بهاری هرانده)

چه خبر از اطراف هرانده

در اطراف روستای هرانده شهرستان فیروزکوه نیز مقصدهای طبیعت گردی معروفی وجود دارد که از ان جمله  می توان به موارد زیر اشاره کرد:

پل تاریخی ورسک در چهل و چهار کیلومتری روستای هرانده

(پل ورسک)

  • گشت زنی در روستای خمده که در ییست و چهار کیلومتری روستا هرانده قرار دارد.
  • پل تاریخی ورسک که در چهل و چهار کیلومتری روستای هرانده واقع شده است.
  • پل فیروزکوه در ده کیلومتری هرانده است.
  • تنگه واشی٬ مقصد گردشگری محبوب تهرانی ها در سی و چهار کیلومتری آن است.
  • آبشار شورآب٬ در سی و چهار کیلومتری شمال هرانده است.

طبیعت فوق العاده روستای نوا

(تصویری از طبیعت فوق العاده روستای نوا در اطراف روستای هرانده فیروزکوه)

توصیه هایی برای هرانده گردی

  • حتی المقدور از خرید لبنیات باز خودداری کنید.
  • صنایع دستی این منطقه اگر برای فروش مشاهده کردید٬ به  منظور رونق اقتصاد گردشگری و صنایع دستی ایران که میراث ملی است٬ از نظر دور نکنید.
  • صنایع دستی روستا از گلیم بافی تا پشم بافی را شامل شده که محصولات ارزانی برای سوغاتی است.
  • اگر اواخر بهار به روستای هرانده رفتید٬ از زردآلو و سیب و گردوی تازه استفاده کنید.
  • یکی از مراکز تولید سیب زمینی و پرورش ماهی استان تهران٬ همین روستای دیدنی است.
  • در همه نقاط روستای هرانده٬ شبکه موبایل٬ آنتن نمی دهد.
  • اگر می خواهید با عشایر فیروزکوه عکس بگیرید٬ با اهالی و راهنمایان مجرب٬‌ هماهنگ باشید.
  • توجه کنید که برای شکل گیری یک سانتی متر از استالاکتیت هایی که در غارها شاهد هستیم٬ قرن ها زمان نیاز است.  لذا مراقب تخریب غار باشید که میراث طبیعی ملی ایرانیان محسوب می شود.
  • شاهکار جاده فیروزکوه٬ پل ورسک است.

فرصت های روستا گردی را می توانید در #TEHRAN اینستاگرام مشاهده کنید. اگر به این ناحیه دیدنی رفتید٬ نظرات و دیدگاه های خود را از طریق کانال های عصر شهروند در شبکه های اجتماعی ارسال کنید.

جذاب ترین مقصد های گردشگری تهران را در سرویس گردشگری عصر شهروند دنبال کنید.

لینک کوتاه : https://asrshahrvand.com/?p=22171

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

.
.

ارائه خدمات مالی و مالیاتی در موسسه حسابداری محاسبان تلاشگر خبره

.

درباره پایگاه خبری عصر شهروند: عصر شهروند رسانه ای تخصصی در حوزه اخبار شهری است که با کنار گذاشتن ملاحظات و تعارفات معمول در پایگاه های خبری تحلیلی ، مطالبات و مشکلات شهروندان را در زمینه های گوناگون پیگیری می کند . از جمله اولویت های سایت عصر شهروند ، بازتاب واقعی اخبار استان تهران ،نگاه تحلیلی به مسائل و مشکلات شهروندان تهرانی ، نهایت دقت و سرعت در بازنشر اخبار ، رعایت امانتداری در خبرهای نقلی و دید همه جانبه ،صادقانه و بیطرفانه در تولید خبر است . عصر شهروند همه تلاش خود را برای ایجاد روحیه امیدواری در بین همشهریان تهرانی و پرهیز از ایجاد تشویش در جامعه می کند . امید است به یاری شما همشهریان عزیز عصر شهروند بتواند گامی هرچند کوچک در مسیر اطلاع رسانی صحیح و مفید در جامعه بردارد و پیگیر مشکلات و دغدغه های شهروندان از اعضای شورای شهر تهران ، مدیران و مسئولین استان تهران باشد .