6

سیاست شهرداری تهران برای حمل و نقل؛ فقط وعده!

  • کد خبر : 298712
  • 16 مهر 1402 - 10:03
سیاست شهرداری تهران برای حمل و نقل؛ فقط وعده!
از عقد قراردادهای چند هزار دستگاهی اتوبوسی که ، تعداد آن هربار تغییر می کند تا قرارداد احداث تراموا که هنوز طرح مطالعاتی آن هم به صحن شورای شهر نیامده و تکلیف مشخص نیست، همه وعده هایی است روی کاغذ مانده است.

به گزارش عصرشهروند، یکی از معضلات تهران، مساله حمل و نقل عمومی است و تا دلبتان بخواهد رسانه ها از مدیران شهری در دوره های مختلف در این رابطه مطالبه گری کردند اما همانطور که می دانید یا با وعده های پوچ مواجه شدند و یا با اقداماتی که راستش را بخواهید آنچنان نتیجه خوبی نداشته است با این حال اما در حال حاضر پایتخت از نظر مترو و اتوبوس چه از لحاظ کیفی و چه کمی اصلا شرایط مناسبی ندارد و این موضوع حتی برای اعضای شورای شهر تهران هم کاملا علنی و شفاف شده است و بارها از شهرداری بابت این موضوع گله داشتند.

نرجس سلیمانی عضو شورای شهر تهران اخیرا در صحن علنی اعلام کرد که در حال حاضر شاهد یک بحران در حمل و نقل در شهر تهران هستیم، هنوز یک دستگاه اتوبوس به ناوگان حمل و نقل عمومی شهر تهران اضافه نشده است همچنین زاکانی شهردار تهران هم بر این باور است که مترو تهران دچار فرسودگی و عقب افتادگی تاریخی شده است.

نکته جالب توجه می دانید کجاست؟ اینکه مدیریت شهری از این وضعیت کاملا آگاه است اما در اقدامی کاملا شگفت انگیز وعده احداث تراموا را در تهران داده است! بله تراموا! زاکانی شهردار تهران  در این خصوص تفاهم‌نامه‌‌‌ای را امضا کرد که طی آن قرار است این مد جدید حمل‌ونقلی در استخوان‌‌‌بندی شبکه حمل‌ونقل عمومی پایتخت جای بگیرد. اما سوال مهم این است که آیا تهران در این مقطع زمانی به «تراموا» نیاز داشت؟ دقیقا زمانی که حتی مترو شهری ما دچار مشکل است و کمبود ناوگان داریم! حالا تراموا چیست؟ طبق نظر کارشناسان شهری، تراموا یکی از انواع قطار سبک شهری (LRT) است که به طور معمول در تراز صفر (همسطح خیابان) احداث می‌شود و کارکردی مشابه اتوبوس دارد و مسافران را عموما در سطح خیابان جابه‌‌‌جا می‌کند؛ اما تفاوت مهم آن با اتوبوس در برخورداری از کشنده (لکوموتیو) که سه یا چهار واگن را جابه‌‌‌جا می‌کند و نیز ظرفیت مسافر بیشتر در مقایسه با اتوبوس است. البته تراموا در مقایسه با مترو ظرفیت جابه‌‌‌جایی به مراتب کمتری دارد (حداکثر دو سوم مترو)؛ اما هزینه ساخت و تجهیز آن نیز با توجه به عدم‌نیاز به حفاری به مراتب کمتر و معادل یک‌‌‌پنجم مترو است.

شهردار تهران می گوید : به دنبال این هستیم که در خط یک و با تأیید شورا، اجرای تراموا را از ترمینال شرق تا میدان آزادی آغاز کنیم اما متاسفانه با وجود تاکید زاکانی بر احداث تراموا در تهران اما گویا قضیه از این قرار است که اصلا طرح مطالعاتی آن به شورا هنوز ارسال هم نشده است! سیدجعفر تشکری هاشمی رییس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان اظهار کرد که از وعده آقای شهردار ۳ ماه می گذرد اما هنوز درباره تراموا هیچ طرح مطالعاتی به صحن شورا نیامده است و ما بی خبریم! این کار خوب است اما باید جری گرفته شود نه صرفا وعده ارائه کرد! مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران هم بر این باور است که  باید مطالعات احداث  تراموا انجام شود و لایحه آن به شورا ارسال شود.  تراموا چیزی است که در دنیای کنونی خیلی به آن توجه نمی‌شود باید ضرورت آن تشخیص داده شود که اگر در مطالعات این موضوع مشخص شود قطعا مورد حمایت شورا و شهرداری قرار می‌گیرد. قطعا امسال عملیات اجرایی نخواهیم داشت.

با توجه به این نکات و مسائل به این نتیجه می رسیم که اصلا چرا باید وعده داد؟ آن هم وعده ای که سر و تهش اصلا مشخص نیست و نمایندگان مردم هم از آن بی خبر هستند! بهتر نیست شهرداری تهران اول تمام تمرکزش را بر روی همان مترو و اتوبوس عادی شهر بگذارد و بعد صحبت از احداث تراموا کند؟ آقای شهردار! مردم از وضعیت حمل و نقل عمومی خیلی وقت است که دل خوشی ندارند…! لطفا در نگاه اول یک توجهی به همان وعده های خود در حوزه حمل و نقل عمومی داشته باشید و بعد از طرح هایی رونمایی کنید که حتی طرح مطالعاتی اش را هم آماده نکرده اید. منبع

لینک کوتاه : https://asrshahrvand.com/?p=298712

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

.
.

ارائه خدمات مالی و مالیاتی در موسسه حسابداری محاسبان تلاشگر خبره

.

درباره پایگاه خبری عصر شهروند: عصر شهروند رسانه ای تخصصی در حوزه اخبار شهری است که با کنار گذاشتن ملاحظات و تعارفات معمول در پایگاه های خبری تحلیلی ، مطالبات و مشکلات شهروندان را در زمینه های گوناگون پیگیری می کند . از جمله اولویت های سایت عصر شهروند ، بازتاب واقعی اخبار استان تهران ،نگاه تحلیلی به مسائل و مشکلات شهروندان تهرانی ، نهایت دقت و سرعت در بازنشر اخبار ، رعایت امانتداری در خبرهای نقلی و دید همه جانبه ،صادقانه و بیطرفانه در تولید خبر است . عصر شهروند همه تلاش خود را برای ایجاد روحیه امیدواری در بین همشهریان تهرانی و پرهیز از ایجاد تشویش در جامعه می کند . امید است به یاری شما همشهریان عزیز عصر شهروند بتواند گامی هرچند کوچک در مسیر اطلاع رسانی صحیح و مفید در جامعه بردارد و پیگیر مشکلات و دغدغه های شهروندان از اعضای شورای شهر تهران ، مدیران و مسئولین استان تهران باشد .