28

معافیت سربازی ؛ از تحصیلی و پزشکی تا کفالت و ایثارگری ( شرایط جدید )

  • کد خبر : 28059
  • 15 بهمن 1397 - 9:52
معافیت سربازی ؛ از تحصیلی و پزشکی تا کفالت و ایثارگری ( شرایط  جدید )

خدمت وظیفه عمومی ۳۰ سال است که ۸ سال احتیاط و ۲۴ ماه دوره ضرورت می باشد. دوره ذخیره اول و دوم نیز ۲۰ سال است. بسیاری از مشولان خدمت وظیفه٬ می توانند از معافیت های تحصیلی٬ پزشکی٬ کفالت و ایثارگری استفاده کنند.

انواع معافیت سربازی

خدمت وظیفه عمومی ۳۰ سال است که ۸ سال احتیاط و ۲۴ ماه دوره ضرورت می باشد. دوره ذخیره اول و دوم نیز ۲۰ سال است. بسیاری از مشولان خدمت وظیفه٬ می توانند از معافیت های تحصیلی٬ پزشکی٬ کفالت و ایثارگری استفاده کنند. طبق قوانین جدید٬ بخشش اضافه خدمت سربازان٬ تا دو سوم مدت مربوطه به فرماندهان یگان ها واگذار شده تا حین خدمت٬ از این تسهیلات استفاده کنند. این تسهیلات در اختیار سربازانی قرار می گیرد که حسن خدمت دارند. خرید خدمت سربازی از لایحه بودجه سال ۹۸ کل کشور حذف شد. هم چنین٬ طرح جریمه ریالی غیبت سربازی هم در سال ۹۸ اجرا نمی شود.

گزارش امروز عصر شهروند با توجه به قانون خدمت وظیفه عمومی و آخرین اصلاحات٬ اطلاعات خوبی را در اختیار مشمولان قرار می دهد. اگر شما هم دیدگاه٬ نظر و تجربه ای درباره دریافت این نوع تسهیلات دارید٬ از طریق بخش کامنت با ما در ارتباط باشید.

حتما بخوانید : چطوری وام ازدواج بگیریم ؟ [مدارک و ضامن‌ها ]

شرایط جدید معافیت های سربازی

سن سربازی چقدر است؟

طبق ماده نوزده قانون خدمت وظیفه عمومی٬ افراد ذکوری که به سن ۱۸ سال تمام می رسند٬ می بایست ظرف ۱۸۰ روز خود را به سازمان وظیفه  عمومی معرفی کنند. این سازمان بایستی ظرف ۱۸۰ روز٬ تکلیف مشمولین را روشن کند. یا به خدمت اعزام کند یا معافیت صادر کند. مشمول خارج از کشور هم باید به نمایندگی ایران در کشور محل زندگی مراجعه کنید. اگر  عذر موجه داشته باشید٬ اعزام شما تا یک سال  طبق تبصره ۲  این ماده به تعویق خواهد افتاد.

حتما بخوانید : ۱۰۰ کلید واژه محبوب ایرانیان در ویکی پدیا با محور مقالات جنسی !

قابل توجه فراری ها و غایبان سربازی

اگر به هر دلیلی٬ از انجام خدمت سربازی شانه خالی کنید و غایب یا فراری باشید و وضعیت خدمتی خود را روشن نکنید٬ طبق ماده ۱۰ قانون خدمت وظیفه عمومی٬ از دریافت تسهیلات زیر٬ منع خواهید شد:

  • اخذ گواهینامه رانندگی
  • دریافت هر گونه وام و کمک های صنعتی و خدماتی از طریق بانک و وزارت خانه و موسسات دولتی
  • کاندیداتوری شورای شهر و روستا و مجلس
  • دریافت اصل گواهینامه یا پایان دوره تحصیلات دیپلم به بالا
  • دریافت پروانه کسب و کار و عضویت در شرکت های تعاونی
  • دریافت مستمری از سازمان هایی که از بودجه دولت استفاده می کنند.
  • استخدام رسمی ٬ پیمانی یا روز مرد در مراکز دولتی  کشور

قابل توجه فراری ها و غایبان سربازی

خدمت وظیفه و ترخیص از خدمت طلاب حوزه های علمیه

خدمت وظیفه و ترخیص از  خدمت طلاب٬ طبق ماده ۳۱ و ۳۲ و تبصره آن٬ مثل دانشجویان دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی است که در این گفتار  اشاره شده است.

معافیت دانشجویان پزشکی خارج از کشور

طبق ماده سی و پنج قانون نظام وظیفه عمومی٬ اگر مشمولی٬ مدرک دیپلم داشته باشد و تا حداکثر ۱۲ ماه پس از فراغت از تحصیل٬ از دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی داخل یا خارج از کشور که مورد تایید وزارت بهداشت است٬ پذیرش تحصیلی دریافت کند٬ در صورتی که غیبت غیر موجه نداشته باشد٬ نیازی به انجام خدمت ندارد و برای هر مقطع تحصیلی نیز که پذیرفته شود٬ ضرورتی بر انجام خدمت ندارد.

معافیت دانشجویان پزشکی خارج از کشور

معافیت تحصیلی دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری در خارج از کشور

این دسته از مشمولان با سپردن وثیقه٬ می توانند تحصیل کنند و نیازی به انجام دوره خدمت وظیفه عمومی ندارند. منوط بر این که رشته مورد نظر آن ها در خارج از کشور٬ مورد تایید اداره کل دانش اموختگان وزارت علوم٬ تحقیقات  و فناوری و هم چنین وزارت بهداشت باشد. این قضیه برای دریافت ارز دانشجویی به قیمت سامانه نیما نیز که از آبان ۹۷ پرداخت می شود٬ صادق است.

معافیت دانشجویان سازمان هواپیمایی کشوری

طبق ماده ۸ قانون نظام وظیفه عمومی٬ دانش آموختگان مراکز آموزشی سازمان هواپیمایی کشوری و دانشکده فناوری هوایپمایی  کشوری می توانند پس از گذراندن دوره آموزش نظامی  مربوطه و ایفای تعهد ۱۰ ساله خدمت٬ از انجام خدمت دوره ضرورت معاف شوند.

معافیت دانشجویان شرکت کشتیرانی و شرکت ملی  نفت کش

طبق ماده قانون خدمت وظیفه عمومی٬ دانشجویان دوره ۴ ساله آموزشی شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی و شرکت ملی  نفت کش و سازمان بنادر و دریانوردی٬ به شرط سپردن تعهد ۱۰ ساله در  شرکت های فوق  الذکر٬ پس  از طی دوره آموزش مقدماتی و تخصصی٬ نیازی به انجام دوره خدمت ضرورت سربازی ندارند.

همه چیز درباره معافیت تحصیلی

معافیت تحصیلی٬ متداول ترین و آسان ترین نوع دریافت ترخیص از سربازی است. کافی است شرایط زیر را داشته باشید تا از خدمت معاف شوید. مهم نیست در چه مقطعی تحصیلی می کنید. این قانون از کاردانی تا دکتری و پسا دکتری را شامل می شود:

  • دانش اموزان مدارس
  • دانشجویان دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی وابسته به وزارت آموزش و پرورش٬ علوم و تحقیقات و وزارت بهداشت (دولتی یا غیر دولتی).
  • طلاب حوزه های علمیه سراسر کشور

معافیت تحصیلی در چه شرایطی صادر می شود؟

برای دریافت این تسهیلات که در اختیار محققان و دانشجویان قرار می گیرد٬ شما بایستی به سن اعزام رسیده باشید و گواهی اشتغال به تحصیلی را از مراجع رسمی فوق الذکر ارائه کنید. توجه داشته باشید که گواهی اشتغال به تحصیل جهت دریافت معافیت سربازی ٬ ۱۲ ماه اعتبار دارد و پس از آن باید برای دریافت مجدد آن اقدام کرد.

حداکثر معافیت تحصیلی دانش آموزان و دانشجویان چقدر است؟

  • معافیت تحصیلی دانش آموزان تا ۲۰ سال تمام است.
  • معافیت تحصیلی دانشجویان مقطع کاردانی هم دو و نیم سال است.
  • معافیت تحصیلی دانشجویان مقطع کارشناسی نایپوسته٬ سی و شش ماه است.
  • معافیت تحصیلی دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد ناپیوسته٬ سی و شش ماه است.
  • معافیت تحصیلی دانشجویان کارشناسی پیوسته٬ شصت ماه است.
  • معافیت تحصیلی دانشجویان کارشناسی ارشد پوسته٬ ۷۲ ماه است.
  • معافیت تحصیلی دانشجویان دکتری پزشکی پیوسته ۹۶ ماه است.
  • معافیت تحصیلی دانشجویان دکتری تخصصی پزشکی (دستیاری) یا غیر پزشکی٬ ۷۲ ماه است.

با تشخیص و اعلام کمیسیون موارد خاص٬ حداکثر ۱۲ ماه به مدت فوق اضافه می شود. معافیت تحصیلی  دانشجویان انصرافی در طول مدت تحصیل٬ فقط ۱ بار قابل تمدید خواهد بود.

من ۱۰ ماه خدمت کرده ام و در مقطع کارشناسی ارشد پذیرفته شده ام. آیا امکان دریافت معافیت از تحصیل دارم؟

بله. براساس تبصره ۲ ماده سی و چهار قانون خدمت وظیفه  عمومی٬ ترخیص کارکنان وظیفه ای که غیبت اولیه نداشته و در حین خدمت هستند٬ جهت ادامه تحصیل در مقاطع کارشناسی و بالا تر بلامانع است. مشروط براین که کشور در زمان اضطرار یا جنگ نباشد.

معافیت پزشکی چیست؟

این تسهیلات برای افرادی که مشمول شرایط زیر باشند٬ اختصاص پیدا می کند:

  • از نظر وضعیت مزاجی و فیزیولوژیکی و استعداد جسمی و روحی و روانی٬ از سلامتی کامل برخوردار نیستند.
  • مشمولانی که نقص عضو دارند و به بیماری صعب العلاج مبتلا هستند و قادر به انجام خدمت نیستند.

برخی از مشمولان٬ به غیر از فعالیت های رزمی٬ می توانند در سایر فعالیت های نیروهای مسلح فعالیت کنند. این افراد٬ معافیت از رزم می گیرند. مشمولانی که معتاد به مواد مخدر هستند٬ دریافت کارت پایان خدمت آن ها منوط به دریافت گواهی ترک اعتیاد از مراجع ذی صلاح است. اگر بیماری خاصی داشته باشید٬ تا ۱۲ ماه معافیت پزشکی موقت دریافت می کنید و اگر ۲ سال مرتب این بیماری ادامه داشته باشد٬ از خدمت معاف خواهید بود. اگر شما پزشک باشید٬ در صورتی از خدمت معاف خواهید شد که امکان فعالیت در عرصه پزشکی را هم نداشته باشید.

فهرست بیماری ها٬ نقص عضوها و رشدها را بر اساس بخش های ۱۴ گانه از بیماری های پوستی گرفته  تا گوراشی در این نشانی دنبال کنید.

شرایط  دریافت معافیت پزشکی چگونه است؟

اگر معافیت تحصیلی را راحت ترین نوع سربازی نرفتن می توان نامید٬ معافیت پزشکی را باید یکی از سخت ترین روش های برای اثبات سربازی نرفتن و دریافت کارت معافیت پزشکی سربازی دانست. اگر خواهان دریافت این نوع تسهیلات پزشکی هستید٬ توصیه شده است که از بیمارستان ها و مراکز درمانی مورد تایید سازمان وظیفه عمومی٬‌ معاینه شده و از شانس دریافت معافیت خود بر اساس بیماری٬ مطلع شوید. روش کار  به این صورت است:

  • دفترچه نظام وظیفه عمومی را دریافت کنید.
  • برگه معاینه اولیه را از پزشکان مورد تایید سازمان وظیفه عمومی در مراکز ذیصلاح دریافت کنید.
  • برگه خود اظهاری که در ظهر برگه معاینه اولیه پزشک است٬ تکمیل کنید و به تشریح بیماری و دلایل دریافت معافیت بپردازید.
  • به مراکز پلیس +۱۰ در استان محل سکونت رفته و مدارک خود را ثبت سیستمی کرده و رسید دریافت کنید.
  • پس از ثبت اطلاعات٬ اصل مدارک به شما عودت می شود تا به شورای پزشکی ارسال کنید.
  • پس از مدتی٬ معرفی نامه ای برای شما پست می شود تا در تاریخ و زمان مقرر در این معرفی نامه٬ به نشانی بیمارستان مورد تایید سازمان وظیفه عمومی جهت معاینه پزشکی رسمی مراجعه کنید.
  • دعوت نامه ارسالی به آدرس شما (کد پستی ۱۰ رقمی را درست وارد کنید) فقط ۳۰ روز اعتبار دارد و قابل تمدید برای ۳۰ روز دیگر است.
  • در بازه زمانی فوق الذکر٬ برای معاینه پزشکی رسمی باید به بیمارستان اعلامی مراجعه کنید و پاسخ رسمی و مکتوب ممهور به مهر و امضا بیمارستان٬ پس از رسیدگی به وضعیت شما٬ در سامانه درج و به شما اعلام خواهد شد.
  • اکنون معرفی نامه دوم برای شما ارسال می شود تا به شورای پزشکی مراجعه کنید. کلیه مدارک را با خود همراه داشته و برگه معاینات پزشکی تخصصی بیمارستان را همراه داشته باشید. معرفی نامه مربوط به مراجعه به شورای پزشکی٬ به نشانی شما ارسال می شود. اما اگر تا ۱ ماه آن را دریافت نکردید٬ برای دریافت نوبت شرکت در کمیسیون پزشکی٬ حضورا به سازمان وظیفه عمومی مراجعه کنید.
  • شانس دریافت معافیت پزشکی در شورای پزشکی زمانی افزایش خواهد یافت که پزشکان بیمارستان بر اساس معاینه تخصصی شما٬ نظر به معافیت شما بدهند. شورای پزشکی٬ ۳ پزشک متخصص دارد.
  • اگر نظر اکثریت شورای پزشکی٬ نسبت به پرونده شما مثبت باشد٬ با تکمیل مدارک٬‌می توانید نسبت به دریافت کارت معافیت پزشکی اقدام کنید. اعتراض به رای شورای پزشکی در صورت منفی بودن رای٬ طبق قواعدی امکان پذیر است. این  امکان برای دریافت  معافیت پزشکی ایرانیان مشمول در خارج از کشور نیز میسر است.

اگر متقاضی معاینه تخصصی  هستید٬ طبق تبصره ۱ ماده ۴۲ قانون نظام وظیفه٬ باید هزینه های پیش بینی شده را به حساب دولت پرداخت کنید. اما اگر به  تشخیص شورای پزشکی٬ نیاز به معاینه تخصصی دارید٬ از پرداخت وجه مستثنی هستید.

  • اگر دانشجویان یا طلاب علوم  دینی٬ از تحصیل منصرف یا اخراج شوند چه باید بکنند؟

این دسته از مشمولان بایستی در اولین فرصت٬ خود را به سازمان وظیفه  عمومی معرفی کنند. مهلت معرفی این دسته از مشمولان٬ حداکثر ۱۲ ماه پس  از  انصراف از تحصیلی یا فراغت از تحصیل است.

  • اگر مسئولان ذیربط٬ نسبت به معرفی دانشجویانی که پس از انصراف از تحصیل یا اخراج از تحصیل یا فراغت از تحصیل٬ خواستار اعزام هستند٬ اقدام نکنند٬ چه اتفاقی می افتد؟

این دسته از مسئولان٬  برای بار اول٬ توبیخ کتبی و درج در پرونده گرفته و برای بار دوم٬ علاوه بر توبیخ کتبی٬ به یک ماه انفصال از خدمت محکوم می شوند.٬ برای  بار سوم به ۲ ماه انفصال از خدمت محکوم می شوند.

  • اگر دانشجوی مقطع کارشناسی٬ در مقطع ارشد پذیرفته شود٬ معافیت تحصیلی می گیرد؟

بله. دانشجویان مراکز آموزش عالی وابسته به  آموزش و پرورش٬ علوم٬ تحقیقات  و فناوری و وزارت بهداشت یا دانشجویان شاغل در خارج از کشور٫ اگر گواهی اشتغال به تحصیل آن ها به تایید حوزه های علمیه٬ وزارت بهداشت و وزارت علوم و وزارت آموزش و پرورش برسد٬ تا زمانی که تحصیل می کنند٬ از خدمت معاف هستند.

ماده چهل و پنج قانون خدمت وظیفه عمومی

طبق ماده چهل وپنج قانون خدمت وظیفه عمومی٬ معافیت قطعی از سربازی فرزندان  ذکور افرادی که سابقه آزادگی٬ ایثارگری و جانبازی در دسترس  است و شامل این افراد می شود.  معافیت ایثارگری از جمله مواردی است که با سوالات بسیاری همراه شده و شمار زیادی از متقاضیان دریافت این معافیت ایثارگری٬ سوالات فراوانی را مطرح می کنند که در ادامه به آن اشاره می کنیم تا رفع ابهام شما عزیزان شود.

معافیت سربازی ایثارگری چیست؟

معافیت سربازی  ایثارگری همان طور که در بالا گفتیم٬ به فرزندان ذکور افرادی تعلق می گیرد که طبق  قانون٬ ایثار گر باشند و ایثارگری آن ها توسط مراجع ذی صلاح٬  تایید شده باشد. مرجع احراز صلاحیت ایثارگری٬ بنیاد شهید و امور ایثارگران انقلاب اسلامی از نهاد های وابسته به نهاد ریاست جمهوری  است. رییس این این بنیاد٬ معاون رییس جمهور است.

طبق مصوبه کسر  خدمت ایثارگری٬ این قانون از سال ۱۳۹۶ لغایت ۱۴۰۰ هجری شمسی اجرا شده و هر سال٬ بیست هزار نفر از فرزاندان ایثارگران عزیز از خدمت وظیفه عمومی معاف می شوند. چون تقاضا زیاد است٬ افرادی که بیش ترین امتیاز را دریافت کنند در اولویت خواهد بود و نسبت به معافیت قطعی فرزندانشان اقدام می شود.

معافیت ایثارگری شامل چه افرادی می شود؟

معافیت ایثارگری تنها شامل افرادی می شود که بیست و هشت یا بیست و نه ماه به بالا سابقه ایثارگری داشته باشند و اگر شما٬ کم تر از این میزان سابقه ایثارگری دارید٬ حتی ۲۴ ماه تمام٬ مشمول این طرح نخواهید شد.

  • پدر بنده ۲۹ ماه سابقه ایثارگری دارد. آیا باید دفترچه اعزام به خدمت را ارسال  کنم؟

توجه داشته باشید که طبق اعلام اداره سرمایه انسانی سرباز ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران٬ کلیه سربازان مشمول خدمت وظیفه  عمومی مقدس سربازی ٬ بایستی دفترچه اعزام به خدمت را پر و در تاریخ اعزام٬ به خدمت اعزام شوند. حتی اگر والدین آن ها٬ حد نصاب ایثارگری داشته باشند.

  • من ۲۰ روز غیبت سربازی دارم. اما پدرم  ایثارگر است و ۳۸ ماه سابقه  ایثارگری دارد. چه کنم؟

سربازانی که غیبت دارند٬ از مزایای معافیت ایثارگری٬ بهره مند نخواهند شد. اگر  شما به  خدمت اعزام شده اید و غیبت دارید٬ برای کسب اطلاعات بیشتر با اداره سرمایه انسانی ستاد کل تماس بگیرید.

  • پدر بنده٬ ایثارگر جانباز است اما بیست و پنج ماه سابقه ایثارگری دارد و کم تر از ۲۸ ماه است. آیا من مشمول این طرح هستم؟

آن دسته از ایثارگران عزیز که به درجه جانبازی نائل شده و تاییدیه دارند٬ در صورتی که بیست و پنج سابقه ایثارگری داشته باشند٬ می توانند برای معافیت از سربازی یکی از فرزندان خود اقدام کنند. اگر جانبازان ایثارگر٬ ۵۰ ماه سابقه داشته باشند٬ ۲ فرزند آن ها از خدمت وظیفه  عمومی  معافیت قطعی می  گیرند. اما قابل انتقال به دیگر اعضای اقوام نیست.

آیا معافیت سربازی به فرزندان آزادگان عزیز  هم  تعلق می گیرد؟

بله. کلیه آزادگان سرافراز که حداقل بیست و چهار ماه سابقه اسارت در دوران جنگ تحمیلی دارند٬ می توانند نسبت به معافیت از سربازی یکی از فرزندان اقدام کنند.

اولویت دریافت معافیت ایثارگری با چه سربازانی است؟

اولویت دریافت معافیت ایثارگری سربازی ٬ متعلق به سربازانی  است که در حال خدمت وظیفه عمومی هستند و غیبت ندارند. دوم٬ مشمولانی که برگه اعزام به خدمت دارند. سوم مشمولاتی که در مهلت قانونی معرفی شده اند. مشمولانی که معافیت تحصیلی دارند٬ در چهارمین گروه معافیت ایثارگری  قرار می گیرند که در صورت حد نصاب ظرفیت٬ به تقاضای آن ها رسیدگی می شود.

چگونه تاییدیه گواهی جبهه برای استفاده از معافیت های سربازی صادر می شود؟

متقاضیان واجد شرایطی که خواهان دریافت معافیت سربازی ایثارگری هستند٬ بایستی نسبت به دریافت گواهی حضور در جبهه های نبرد حق علیه باطل از مراجع زیر اقدام کنند:

  • اداره سرمایه انسانی ارتش جمهوری اسلامی ایران
  • اداره سرمایه انسانی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی
  • اداره سرمایه انسانی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح
  • اداره سرمایه انسانی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران

صدور برگه گواهی حضور در جبهه٬ بایستی به تایید مراجع فوق الذکر برسد. اگر به سوالی روبرو شدید می توانید با شماره ۰۹۶۴۸۰ تماس حاصل کنید  یا به این سایت بروید.

هزینه دریافت کارت معافیت سربازی در سال ۹۷ چقدر است؟

بر اساس جدول  شماره ۱ مربوط به تعرفه های درامد های موضوع جدول  شماره ۵ که ستادکل  منتشر  کرده  است٬ قیمت ها برای دریافت کارت معافیت سربازی در سال نود و هفت به شرح زیر است:

  • هزینه دریافت کارت معافیت دائم مشمولان وظیقه با تحصیلات فوق دیپلم: ۰۰۰/ ۲۵۰/ ۳ ریال
  • هزینه دریافت کارت معافیت دائم مشمولان وظیفه با تحصیلات دیپلم: ۰۰۰/ ۲۰۰/ ۱ ریال
  • هزینه دریافت کارت معافیت دائم مشمولان با تحصیلات زیر دیپلم: ۰۰۰/ ۹۷۵ ریال
  • هزینه دریافت کارت معافیت دائم مشمولان ایرانی مقیم خارج از کشور: ۰۰۰/۰۰۰/ ۱۲۰ ریال
  • هزینه دریافت کارت معافیت دائم مشمولان مدد جو کمیته امداد و بهزیستی: ۰۰۰/ ۵۰ ریال
  • هزینه دریافت کارت معافیت دائم مشمولان معافیت های پزشکی: ۰۰۰/ ۲۰۰/ ۱ ریال

هزینه معاینات پزشکی برای دریافت معافیت پزشکی مشمولان نظام وظیفه در سال ۹۷ چقدر است؟

توجه داشته باشید که هزینه معاینات پزشکی برای دریافت معافیت سربازی مشمولان٬ فقط بر اساس جدول زیر در سال ۹۷ است و سال ۹۸ قیمت های مربوطه اعلام می شود:

  • هزینه معاینات تخصصی پزشکی از مشمولان متقاضی معافیت پزشکی سربازی  برای  بار اول: ۰۰۰/ ۱۳۰ ریال
  • هزینه معاینات تخصصی پزشکی  از  مشمولان متقاضی معافیت پزشکی سربازی  برای بار دوم: ۰۰۰/ ۱۹۵ ریال
  • هزینه معاینات تخصصی پزشکی از مشمولان متقاضی معافیت از دوره خدمت سربازی با تایید شورای عالی پزشکی: ۰۰۰/ ۱۹۵ ریال

معافیت سربازی فرزندانی که والدین معلول دارند

طبق مصوبه مجلس شورای اسلامی در شش دی ماه و طبق ماده بیست و شش لایحه جامع حمایت از حقوق معلولان٬ موارد زیر را در  نظر داشته باشید:

  • ۵۰ درصد حقوق و مزایا مشمول مالیات یکی از والدین افراد دارای معلولیت شدید یا خیلی شدید از پرداخت مالیات معاف است.
  • یکی از فرزندان اولیایی که خود ناتوان یا معلول است (یکی یا هر دو) از خدمت وظیفه عمومی معاف  هستند.
  • اگر دو نفر از فرزندان والدین٬ معلولیت داشته باشند یا ناتوان باشند٬ همسر خانواده از خدمت معاف است.
  • همسرانی که زن ناتوان و معلول خود را سرپرستی می کنند٬ تا زمان سرپرستی٬ از خدمت وظیفه معاف هستند.

حتما بخوانید : افزایش شمار فروشندگان کلیه در ایران ؛ از قیمت خرید و فروش کلیه تا شرایط و عوارض آن

معافیت موارد خاص خدمت سربازی شامل چیست؟

موارد خاصی در معافیت سربازی وجود دارد که به صورت دسته بندی شده و تیتر وار به شرح زیر می باشد.

  • اگر در خانواده ای٬ پدر یا مادر٬ ناتوان یا معلول باشند٬ یکی از فرزندان از خدمت سربازی معاف می شود.
  • اگر در خانواده ای٬ حداقل ۲ فرزند معلول و ناتوان باشد٬ پدر از انجام  نظام وظیفه معاف می شود.
  • اگر در خانواده ای یک دختر یا پسر معلول باشد و یک فرزند ذکور نیز  بالای هجده سال داشته باشد٬ فرزند بالای هجده سال از خدمت معاف  خواهد بود.
  • فزندان جانبازان و آزادگان عزیزی که پدر یا مادر سابقه بیست و پنج ماه جانبازی یا ۳ سال  سابقه آزادگی  یا سی ماه سابقه حضور در جبهه های نبرد حق علیه باطل داشته باشند٬ با تاییدیه رسمی مراجع ذی صلاح٬ از خدمت معاف هستند.
  • اگر زنی٬ همسرش فوت کند و دو فرزند پسر داشته باشد که بالای هجده سال سن داشته باشند٬ اگر مادر تحت حمایت کمیته امداد امام خمینی (ره) باشند٬  یکی  از فرزندان٬ معاف  خواهد شد.
  • مشمولانی که بیش از ۵۰ سال سن دارند٬ اگر تغییرات سنی نداشته باشند٬ معاف هستند.

معافیت کفالت و تک فرزندی چیست؟

یکی از پر کاربرد ترین شیوه ها برای سربازی  نرفتن است و شرایط زیادی دارد:

  • اگر تنها فرزنذ ذکور خانواده باشید و باید از پدر خود مراقبت کنید و خود قادر به اداره  امور نباشد.
  • اگر تنها مراقب مادر خود باشید و پدر از دست داده باشید یا طلاق گرفته باشد.
  • اگر خواهر شما٬ پدر نداشته باشد و شما سرپرست قانونی وی باشید.
  • اگر تنها سرپرست برادر کم تر از ۱۸ سال باشید.
  • اگر تنها نوه پسری مادر بزرگ و پدر بزرگ خود باشید که فرزند یا شوهر نداشته باشند.
  • اگر همسر شما فوت کرده و دارای فرزند خردسال هستید تا زمانی که ازدواج نکرده معافید.
  • اگر برادر شما مشغول انجام سربازی هست٬ تا پایان خدمت او٬ ضرورتی به خدمت شما نیست.
  • اگر برادر شما حین خدمت سربازی فوت کند٬ کارت پایان خدمت میگیرید.

همراه گرامی

اگر با سوالی روبرو شدید اماده پاسخ گویی به سوالات شما هستیم.

 

لینک کوتاه : https://asrshahrvand.com/?p=28059

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 89در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۸۹
  1. بنده سابقه ۲۱ ماه جبهه را در ایام سربازی دارم فرزندم متولد ۷۲ است و هم اکنون دانشجوی ارشد است و سال آینده به خدمت اعزام میشه. میخواستم بدانم چقدر از مدت خدمت پسرم کم می شود؟

    • با سلام بر مخاطب گرامی . طبق بند ۳ ماده ۴۵ قانون خدمت وظیفه عمومی٬ رزمندگان سرافرازی که ۳۰ ماه سابقه حضور در جبهه داشته باشند یک نفر از فرزندان آن ها معاف خواهد شد. اگر ۲۴ ماه سابقه اسارت یا جانیازی داشته باشید نیز باز٬ مشمول معافیت ۱ فرزند هستید. چون شما ۹ ماه کمتر دارید و در حد معافیت یک فرزند نیست٬ لذا به نسبت مدت اسارت٬ جانبازی و حضور در جبهه٬ از تسهیلات معافیت مدت خدمت ضرورت فرزند برخوردار خواهید شد. توصیه میکنیم به سازمان وظیفه عمومی مراجعه و اطلاعات دقیق را بر اساس بخشنامه های ۹۷ جویا شوید.

  2. سلام من کارت پایان خدمت و دوره احتیاط دارم ولی جبهه ندارم بدلیل سه برادر همزمان در جبهه بودند از سال ۶۲ الی پایان ۶۴. آیا می توانم جهت فرزندم از یک نوع معافیت استفاده کنم لطفا راهنمای بفرماید ضمنا الان ۵۷ سال دارم و مدت ۱۰ سال است که باز نشسته شده ام

    • برادران شما برای فرزندان خود می تواننند از تسهیلات ایثارگری استفاده کنند و چون شما سابقه ایثارگری ندارید٬ فرزند شما با بقیه مشمولان فرقی ندارد. اما چون طبق فرمایش شما٬ ۳ برادر شما سابقه رزمندگی بیش از ۲۴ ماه دارند٬ در صورتی که برای فرزندان خود استفاده نکرده یا مجرد هستند٬ به سازمان وظیفه عمومی مراجعه کنید تا این کیس را بررسی کنند. توجه کنید که سابقه بازنشستگی و مستمری بگیری٬ تاثیری در دریافت معافیت کفالت نداشته و دریافت این معافیت٬ طبق ضوابط مربوطه خواهد بود.

      • سلام پدر من بیست ماه حضور در جبهه(ایثارگری) و پنج درصد جانبازی داره. حالا من به طور کامل معاف میشم یا کسری بهم تعلق میگیره؟

        • با سلام.سوالی داشتم.بنده در حال تحصیلم.اگر در حین تحصیل برای معافیت پزشکی اقدام کنم و جواب منفی بشه میتونم دوباره تحصیل را ادامه دهم یا خیر باید به سربازی روم؟

  3. با سلام و خسته نباشید خدمت شما….آیا برای خرید خدمت سازمان نظام وظیفه مراجعین را به بانکی برای گرفتن وام برای خرید خدمت معرفی میکند؟؟؟یعنی بانکی هست که وام بده برای خرید خدمت؟؟؟

  4. با سلام پدر من بیست ماه حضور در جبهه(ایثارگری) و پنج درصد جانبازی دارد. آیا من به طور کامل معاف میشوم؟

  5. این انصاف نیست همه جای ایران بی انصافی در قانون و قانون گذاری بیداد میکنه کسیم صداش در نمیاد چون سریعا خفه اش میکنن پدر من ۲۹ ماه سابقه منطقه جنگی داره شیمیایی شده ترکش به جای جای بدنش خورده ولی میریم بنیاد هیچ مدرکی وجود نداره چرا چون در ان زمان در بیمارستان صحرایی بوده همه چیز دست نوشته بوده معلوم نیست مدارک رو کجا تو خلوت اتیش زدن که از تعداد جانباز های بنیاد کم بشه حالا اینهام به کنار من واسه کسری خدمت اقدام کردم به من گفتن تعلق نمیگیره چون متولد ۷۵ هستم تو رگای من خون نیست یا پدر من جزو ادمی زاد حساب نکردین این انصاف نیست یه چند نفری بشینن هر چی به نفع خودشونه قانون گذاری کنن این بی عدالتیه کسیم نیست صدای مارو بشنوه به حدی رسیده که راضی شدیم جونمونو بگیریم کف دستمون مشکلاتو نا عدالتیو یه هر طریقی فریاد بزنیم خدا کنه یک مرد پیدا بشه صدای مارو بشنوه

  6. سلام
    همسرم به بیماری پاراپلژی (نوعی فلج) مبتلا است برای معافیت فرزندم از سربازی باید چکار کنم ؟
    ۰۹۱۶۹۷۶۸۸۲۵

    • طبق تبصره ۱ ماده ۴۴ بخش سوم قانون معافیت وظیفه عمومی مصوب سال ۱۳۹۰ مجلس شورای اسلامی٬ معافیت از سربازی یگانه فرزندان والدینی که به علت نقص عضو٬ نیازمند فرزند خود هستند٬ منوط به تشخیص شورای پزشکی است. اگر پسر شما تنها فرزند ذکور خانواده است٬ احتتمال معافیت وی مشروط به تایید شورای تخصصی پزشکی ۳ نفره است. لذا به سازمان وظیفه عمومی مراجعه و فرآیند قانونی را طی کنید.

  7. سلام خسته نباشید پدرم مریضی اعصاب و روان داره و کارت معلولیت سازمان بهزیستی رو هم دارن برای معافیت اقدام کردم بعد از یکسالو نیم برو و بیا جواب کمیسیون مشخص شده جوابش هم مثبت بود و من معاف بودم ولی وقتی ب نظام وظیفه شهرستان مراجعه کردم گفتن ک شما صدو هشتاد ذوز غیبت دارین این در حالیه ک من قبل از اینکه معافیت تحصیلیم تموم بشه اقدام کردم و معطل این کمیسیونا شدم حالا میخاستم بدونم راهی هستش ک سربازی نرم چون من جواب کمیسیون پدرم هم مثبت شده فقط مشکل غیبتمه اونم بخاطر معطل شدن سر کارای اداری و کمیسیون اینا شده …

    • شهروند گرامی. ضمن تشکر از پیام شما٬ با توجه به این که رای کمیسیون پزشکی تخصصی ۳ نفره درباره پرونده پدر شما مثبت اعلام شده است، طبق تبصره ۱ ماده ۴۴ قانون معافیت کفالت نظام وظیفه٬ حق شما در صورتی که تنها فرزند ذکور خانواده باشید٬ برای اخذمعافیت کفالت محفوظ است. لذا به سازمان وظیفه عمومی مراجعه کرده تا با ارائه برگه رای کمیسیون٬ پرونده شما مجددا بررسی شود. البته اقدام برای موارد پزشکی٬ نبایستی مانع اقدام شما برای ارسال دفترچه خدمت در وقت قانونی میشد. با این حال٬ مراجعه کرده و نتیجه را به اطلاع عصر شهروند برسانید. باتشکر

  8. با سلام من ۲۴ ماه در زمان جنگ تحمیلی در جبهه های جنگ بودم باتوجه به اینکه ما ساکن رشت هستیم پسرم بعد اموزشی به دشت ازادگان فرستاده شده جهت ادامه خدمت سربازی من معافیتشو نخواستم ولی می تونست به یکی از یگانهای استانش خدمت کند ایا این درخواست نابجای هست؟؟

    • سلام بر شما رزمنده عزیز. بله. شما میتوانستید طبق قانون سربازی، با توجه به ۲۴ ماه سابقه خدمت داوطلبانه در جبهه های نبرد حق علیه باطل، درخواست معافیت یا کسری خدمت یکی از فرزندان اناث کرده و با پیگیری، می توانید محل خدمت پس از اموزشی را به استان محل سکونت، انتقال دهید. البته این موارد، در صلاحیت بررسی نیروهای مسلح است و نه ما.

  9. با سلام من ۲۴ ماه در زمان جنگ تحمیلی در جبهه های جنگ بودم باتوجه به اینکه ما ساکن رشت هستیم پسرم بعد اموزشی به دشت ازادگان فرستاده شده جهت ادامه خدمت سربازی من معافیتشو نخواستم ولی می تونست به یکی از یگانهای استانش خدمت کند ایا این درخواست نابجای هست؟؟

  10. من از سربازی معاف شدم و تجربه خودم رو به صورت فیلم توی یوتیوب گذاشتم. از طریق لینک زیر میتونید مشاهده کنید. امیدوارم بدردتون بخوره

    یک راه عالی برای معافیت از سربازی
    https://youtu.be/0Jja1_F-ilg

  11. من از سربازی معاف شدم و تجربه خودم رو در قالب فیلم گذاشتم توی یوتیوب.‌ از طریق لینک زیر میتونید مشاهده کنید. امیدوارم مفید باشه
    https://youtu.be/0Jja1_F-ilg

  12. پدره بنده ۲۷ماه جبهه داره معاف نمیتونم بشم؟

  13. پدره بنده ۲۷ماه جبهه داره معاف نمیتونم بشم؟

  14. با سلام سازمان وظیفه برنامه برای معافیت سه برادری ور سال ۹۸ندارد ؟در سال ۹۷ رییس نظام گفتند حداقل کسری خدمت واسشون در نظر میگریم.

  15. باسلام.یه سوال درباره معافیت سه برادری داشتم که نظام وظیفه تصمیمی درباره این معافیت در سال ۹۸ ندارد؟ وآیادرسال۹۸کسری به کسانی که سه برادرشون خدمت کرده اند تعلق میگیرد؟

  16. سلام خسته نباشید پدر بنده متولد سال ۱۳۳۷هستش و بازنشست شده و تک فرزندهستم

  17. سلام وقت بخیر.بنده تک پسر خانواده هستم سه تا خواهر هم دارم ولی پدرم نمیتونه کار کنه بن نظر شما بنده معاف میشم ۲۲ ساله هستم

  18. من در سن ده سالگی پدرم فوت شدند دو فرزند بودیم که برادر بزرگ بنده معافیت کفالت گرفتن.الان برادر بنده ازدواج کردن ایا میتونم کفالت مادرمو بگیرم ؟؟؟

  19. با سلام پدر من جانباز ۲۵درصده یکی از برادرام آموزشی رفته دیگه سر یگان نرفته میتونه از معافیت استفاده کنه لطفا حواب بدید ممنون میشم

  20. سلام
    بنده متولد ۱۳۷۸ هستم و دانشجو کاردانی هستم
    متاهل پدر مادرم از هم جدا شدن و بنده هم خرجی زندگی خودم رو میدم هم خانواده پسر بزرگ خانواده هستم یک برادر ۱۷ ساله و خواهر ۲۲ ساله دارم کف پاهام صد درصد صافه و عضو بهزیستی هم هستم معلولیت شنوایی ۵۰ درصد هستم میخواستم ببینم اگر اقدام کنم برای خدمت احتمال معافیت هم هست یا نه؟ ممنون

  21. سلام دوستان من پدرم فوت شده اما دوتا برادر بالای ۱۸ سالیم برادرم از من کوچیک تره بیماری اعصاب و روان داره و به احتمال زیاد معاف پزشکی بشه آیا من میتونم کفالت مادرمو بگیرم اگر کسی اطلاعی داره راهنماایی کنه ممنون

  22. اگر پسری پدر فوتی و مادر ۵۹ سال داشته باشد و برادر بزرگترش ا کفالت استفاده کرده باشد و برادرش هم فوت شود کفالت ب فرزند دیگر تعلق میگیرد که سرپرستی مادر را بر عهده بگیرد ؟

  23. سلام بنده پدرم هم جانباز و هم ایثارگر است۱۹ سالم هست وچند ماه به پایان معافیت تحصیلی ام مانده است آیا میتوانم معافیت سربازی بگیرم.

  24. سلام من پدرم پوگی استخوان دارند شدید.ومادرم ویابت و فشار خون بالا دارند و پدرم در ایران نیستند ایا میتوانم به عنوان کفالت مادر معافیت بگیرم

  25. طبق این بند
    اگر در خانواده ای یک دختر یا پسر معلول باشد و یک فرزند ذکور نیز بالای هجده سال داشته باشد٬ فرزند بالای هجده سال از خدمت معاف خواهد بود.
    خانواده ما دارای ۳ فرزند یک پسر نابینا(معلول) ۲۹ سال و یک پسر ۲۲ سال و یک دختر آیا پسر ۲۲ ساله ما معاف است یا خیر؟

  26. سلام.برادره من کفالت مادرم را گرفته،ایا اگر ازدواج کند عقدکند من میتوانم از معافیت کفالت استفاده کنم؟ یا اینکه تنها یک فرزند میتواند معافیت کفالت بگیرد؟

  27. سلام من مشکل کشیدگی تاندوم سرشانه دارم ا وعمل وارکوسل انجام دادم نمره یکی از چشم هام ۵ ودیگری ۱.۵ هست ایا شرایط معافیت را دارم

  28. با سلام. میخواستم بدونم دانشجوی مقطع کارشناسی پیوسته که از زمان ثبت نام ۵ سال معافیت تحصیلی داره، در صورتی که درسش بعد از ۴ سال تموم بشه تا آخر اون دوره ی ۵ ساله معافیت تحصیلی داره یا بعد از اتمام تحصیلش سرباز محسوب میشه؟

  29. من یه برادر معلول ذهنی ۹۵ درصد دارم و من تک فرزند هستم ِآیا من معاف میشمِ.برادرم تحت نظر بهزیستی هست و در منزل نگهداری میشود. از طریق بهزیستی امکانش هست معاف بشم. پدرم ۵۴ سالش هست و سکته کرده . ممنون

  30. دارای مدرک لیسانس هستم و فرغ التحصیل شده ام، قصد تحصیل دوباره در مقطع کارشناسی را دارم آیا برای من معافیت تحصیلی لحاظ می شود؟
    ۲- اگر پس از اتمام معافیت و مشمول شدن مثلا به مدت ۵ سال اقدام به معرفی خود به نظام وظیفه نکنم ،جریمه این مدت چگونه خواهد بود و آیا قابل بخشودگی می باشد؟

  31. سلام من تک فرزند هستم و پدرم مشکل قلبی داشته و عمل قلب انجام داده.ایا از خدمت معاف میشوم؟؟

  32. من متولد۷۶ تک پسرم و سرپرستی مادر و دوتا ازخواهرام ب عهده منه و بچه طلاقم
    طلاق نامه‌سال ۹۶صادر شده
    قبل خدمت سربازیم
    نظام وظیفه گفت غیبت داری معاف نمیشی باید تو خدمت اقدام کنی. معافت میکنن
    تو سال ۹۴باید میرفتی سربازی طلاق نامه مال ۹۶هسش
    رفتم خدمت اموزشیم‌اسفندماه تموم شد وتازه رفتم یگان بهم گفتن چون کفالته باید نظام‌وظیفه‌اقدام کنه
    اموزشیم افتادم ارتش… اصفهان و یگانم افتاد دزفول
    قبل معرفی ب یگان رفتم تهران خاتم النبیا و انتقالم دادن شهرخودمون
    فعلا هم اسمم تو لیست امار یگان نرفته
    امروز رفتم نظام وظیفه میگه بتو تعلق نمیگیره باید بری خدمتتو بکنی
    ولی من از هرکی پرسیدم حتی کادریای پادگان گفتن ربطی ب غیبت نداره چ داشته باشی چ نداشته باشی باید معافت کنن چون شرایطشو داری
    مادرم نمیتونه کارکنه پاهاش واریس داره خرج مدرسه دوتا خواهرام مونده
    حالا نمیدونم باید چکار کنم

  33. من متولد۷۶ تک پسرم و سرپرستی مادر و دوتا ازخواهرام ب عهده منه و بچه طلاقم
    طلاق نامه‌سال ۹۶صادر شده
    قبل خدمت سربازیم
    نظام وظیفه گفت غیبت داری معاف نمیشی باید تو خدمت اقدام کنی. معافت میکنن
    تو سال ۹۴باید میرفتی سربازی طلاق نامه مال ۹۶هسش
    رفتم خدمت اموزشیم‌اسفندماه تموم شد وتازه رفتم یگان بهم گفتن چون کفالته باید نظام‌وظیفه‌اقدام کنه
    اموزشیم افتادم ارتش… اصفهان و یگانم افتاد دزفول
    قبل معرفی ب یگان رفتم تهران خاتم النبیا و انتقالم دادن شهرخودمون
    فعلا هم اسمم تو لیست امار یگان نرفته
    امروز رفتم نظام وظیفه میگه بتو تعلق نمیگیره باید بری خدمتتو بکنی
    ولی من از هرکی پرسیدم حتی کادریای پادگان گفتن ربطی ب غیبت نداره چ داشته باشی چ نداشته باشی باید معافت کنن چون شرایطشو داری
    مادرم نمیتونه کارکنه پاهاش واریس داره خرج مدرسه دوتا خواهرام مونده
    حالا نمیدونم باید چکار کنم؟؟

  34. سلام من اعزامی نوزده برج ۵سال ۹۷ هستم من برج ۱۰ اقدام کردم برای گرفتن معافیت پزشکی برا چشمام بعد رفتم پیش پزشک گفتن که برم شورا پزشکی بیمارستان خانواده بعد ۱۱برج ۱۲ سال۹۷ رفتم شورا بعد یه نامه دادن که نوشته نامبرده با نظریه پزشکی و شورای پزشکی بیمارستان خانواده معاف دائم از خدمت میباشد و بعد از طی نمودن ۴۵ روز استراحت پزشکی برا ادامه کار و تاییدیه باید به اداره بهداشت و درمان نزاجا واقع در لویزان با اصل مدارک شناسایی حضور داشته و پس از تاییدیه اداره بهداشت و درمان لازم الاجرا میباشد. میخوام بدونم آیا امکانش هست که مخالفتی کنن و من دوباره برگردم خدمت کنم یا چی؟ خواهش میکنم کمکم کنین

  35. سلام،پدر من ۲۷ماهو ۲۰ روز سابقه جبهه داره،ایا معافیت به من تعلق میگیرد؟؟

  36. آیا اگر تک پسر باشی میتوانی معاف شوی؟
    ممنون میشوم اگر پاسخم را بدهید

  37. سلام
    اگر تک پسر باشی میتوانی معاف از خدمت سربازی بشوی؟
    ممنون میشوم اگر پاسخم را بدهید

  38. سلام بنده ۱۸سال سن دارم .و از بچگی تنگی نفس داشتم .مثلا هنگام بالا رفتن پله نفسم تند تند میزنه و قلبم هم همینطور.صافی کف پا دارم.امکان معافیت هس؟؟؟

  39. سلام دوستان من درخواست معافیت پزشکی دادم که احتمال زیاد معاف از رزم میشم اما از کاری که کردم پشیمونم نمیشه انصراف داد؟؟
    تورو خدا جواب بدید

  40. سلام،اگه کسی لیسانسشو گرفته باشه برای این که دوباره کنکور تحربی بده باید بره سربازی یا نه میتونه بدون این که بره سربازی کنکور مجدد بده

  41. سلام من میخام معافیت تک پسری و سه خواهری بگیرم تجت پوشش کمیته امدادم هستیم اما سازمان نظام وظیفه رفتم میگه چنین چیزی نداریم در صورتی که خود سرداراشتری فک کنم بود همین سال ۹۸ گفت چنین معافیتی هست باید چیکار کنم

  42. سلام. ایا قانون سه برادری همچنان هست یا نه؟
    ما ۴ تا برادر هستیم که سه تا از برادرام خدمت رفته اند و من مشغول تحصیل هستم و غیبت هم ندارم

  43. سلام پدرم بالای ۵۵ سال سن دارد و خواهر و برادرم هم متاهل هستند برادرمم خدمت رفته پدرم ۲۱ ماه سابقه جبهه داره ولی جانباز نیست من میتونم معافیت سربازی رو بگیرم؟

  44. سلام پدرم بالای ۵۵ سال سن دارد و خواهر و برادرم هم متاهل هستند برادرمم خدمت رفته پدرم ۲۱ ماه سابقه جبهه داره ولی جانباز نیست من میتونم معافیت سربازی رو بگیرم؟

  45. اقا من ۱۹ سال سن دارم• پدرم فوت کرده و مادرم هم قبل اینکه پدرم فوت کنه طلاق گرفته بود و بعدا ازدواج کرده•
    یه خواهر کوچیک تر دارم ک مادرم سرپرستیشو قبول کرده ولی مال منو نه•
    الان تو یه خونه با مادربزرگم زندگی میکنیم که کهولت سن داره و باید حتما یکی مراقبش باشه از طرفیم ک پسرش فوت کرده ولی دوتا دختر و یه پسر دیگم داره ک پسرش تو شهر دیگس و دو دختراشم ازدواج کردن و خونه هاش خودشونن. حالا با چ شرایطی میتونم معاف شم من•

  46. سلام خواهر من معلول بینایی هستن و من تنها پسر خانواده هستم
    آیا من هم معاف میشم؟

  47. سلام
    ۶سال از طلاق مادرم گذشته منم حضانتم با مادرمه ولی حقوق بازنشستگی پدر فوت شدش میاد تو حسابش

  48. سلام و خسنه نباشید , جزئیات معافیت سه خواهری تک پسری که دی ماه ۹۷ اعلام شد رو میشه بگین ؟

  49. سلام و عرض ادب
    پدر نامزد من سرطان دارند،همه ی خواهر و برادر ایشان ازدواج کردند و در حال حاضر نامزد بنده،مسئولیت ایشان را بر عهده دارند و خرجی خانه را در میاوردند.ضمنا برادرانش دور از محل زندگیشون هستند.امکان دارد نامزدم معاف شود؟؟

  50. باسلام
    من در مهرماه ۹۸ باید به خدمت بروم و ۱۸ ساله میشوم.
    تک فرزند ذکور هستم پدرم ۶۳ سال سن دارد و بیماری عاسم دارد آیا شرایط معافیت بر اثر کفالت را دارم؟

  51. سلام
    وقتتون بخیر .
    من شش تا از برادرام سربازی رفته اند و الان نوبت من هستش و یک برادر کوچک هم دارم . میخوام بدونم راهی هست که من معافیت بگیرم یا نه

  52. سلام من الان۲۶سالم هس شرایطم جورنبودبرم خدمت پدرمادرم مریض بودن ازاون هامراقبت میکردم من فرزندسوم خانواده هستم یکی ازبرادرهام خدمتش روتموم کرده متاهل هس فرزنددوم معافیت پزشکی گرفت مجردهس.منم فرزندسوم هستم پدرمادربالا۷۰سالشون هس آیامعافیت شامل من میشه؟

  53. سلام خسته نباشید،بنده سه برادرویک خواهردارم خودم ودرتابرادرام ازدواج کردیم،وپدرومادرم زیرپوشش کمیته امدادهستن،پدرم پاهاش خرابه ونامه پزشکی هم داره زده ازکارافتاده دائم ،چون پاهاش به دلیل سوختگی رگ های مصنوعی داخلشه ،وخوب نمیتونه حرکت کنه نیازبه مراقبت داره آیابنده میتونم ازطریق ایشون معاف بشم وسرپرستی شوقبول کنم،؟پدرم۴۷سالشه،خودم۲۲ممنون میشم راهنمایی کنیدـ

  54. تنها فرزند مجرد خونه من و‌خواهرمم و پدرم۶۳سال دارن من میتونم معاف بشم؟؟؟

  55. سلام
    من در یک خانواده ۱۳ نفره که شامل پدر و مادر و ۷ پسر و ۴ دختر زندگی میکنم ،
    بچه‌ی آخر هستم و ۶ تا از برادرانم خدمت کرده اند و پدرم هم ۶۸ سال سن دارد ، آیا معاف میشوم ؟؟؟

  56. سلام متولد ۶۸ هستم و اخرین دوره تحصیلی ام مال سال ۹۴.۹۵ هست…در ضمن کفیل مادرم هستم…میتونم الان اقدامی بکنم ؟

  57. با سلام من مادر بزرگم زندس ولی پدر بزرگم فوت شده و نوه پسری هستم ولی پسر عمو دارم در حالی که من با مادربزرگم زندگی میکنم ایا معاف خواخم شد

  58. سلام و عرض ادب و احترام من تنها فرزند خانواده هستم نه برادر دارم نه خواهر دانشجوی متاهل هستم پدرم۵۶ سال سن دارد و کارمند است ولی کم بیناست ضمنا ۷ ماه سابقه ایثارگری دارد که هنگام دانشجویی با لشکر عاشورا رفته جبهه به عنوان نیروی متخصص تیپ مهندسی تاکنون اقدامی برای دریافت مدارک ننموده چون باید بره تهران و ما تو شهرستانیم حالا من که متاهل هستم با این شرایط میتونم معافیت بگیرم و از خانوادم مراقبت کنم یا خیر چه کارهایی باید انجام بدم سپاس

  59. درود
    من سال ۹۶ وارد دانشگاه روزانه شدم برای کاردانی اما پیش از اتمام شدن ترم یک ترک تحصیل کردم (انصراف ندادم فقط درس را رها کردم) حالا برای کنکور کاردانی۹۸ ثبت نام کردم که در شرایط ورود به دانشگاه پس از قبولی در کنکور نداشتن غیبت سربازی بیش از یکسال است! آیا با ترک تحصیل من دوسال و نیم معافیت موقتی که در سال ۹۶ گرفته بودم همان زمان باطل شده یا تا پایان دو سال و نیم فعال می باشد؟

  60. سلام وخسته نباشید.
    بنده پدرم معلولیت شدید دارن و دو بردار دارم کی یکی بخاطر پزشکی معاف شده و دیگری خدمت سربازی رو خریدن و نعاف شدن آیا بنده میتوانم معاف شوم یانه؟

  61. آیا سن پدر ۷۰‌ سال تمام‌ بشد معاف میشویم؟ یا غیر ۷۰ سال باید بیمارهم باشد؟

  62. سلام
    پدر بنده بیماری پارکینسون دارد و کامل از کار افتادن است و مادر باید تعویض مفصل هردو زانو را انجام دهد و من دو برادر دارم یکی خدمت کرده و ازدواج کرده و در شهرستان دیگری سکونت دارد و یک برادر دیگر نیز معافیت کفالت سن پدرم را ده سال پیش گرفته و در شهرستان دیگری سکونت دارد آیا من میتوانم از برای بیماری مادرم از معافیت ماده ۶بهزیستی استفاده کنم ؟

  63. با عرض سلام و خسته نباشید
    بنده فرزند آخر خانواده هستم چهار برادر دارم که سه نفرشان کارت پایان خدمت دارند و ازدواج کردند و یکی از برادر هایم از سهمیه جبهه پدرم استفاده کرده و معاف شده که آن هم ازدواج کرده و من با پدر و مادرم زندگی میکنم پدرم هم نزدیک به هفتاد سال دارد
    آیا مشمول معافیت هستم یا خیر ؟

  64. من پدرم پنجاه پنج سالشه یه برادر دارم که ازدواج کرده و خونه خودش زندگی میکنه من میتونم از طریق پدرم معاف بشم چون من نان اور خانواده ام

  65. سلام من قد۱۶۳و ورن ۵۱هستم و ژن لاغر دارم آیا معافی شلمان میشه ممنون

  66. اگر کسی پدر و مادر خود را از دست داده باشه و ار آن اطلاعی نداشته باشه و زیر نظر بهزیستی باشه از بچگی ، شراط معافیت داره یا نه؟

  67. سلام وقتتون بخیر !
    به تازگی سایتتون رو دیدم و تو مطلب بالا نوشته شده که اگر یک فرزند معلول مثل خواهر یا برادر در خانواده باشه
    فرزند ذکور بالای ۱۸ معاف میشه ؟
    من تک پسر هستم و یک خواهر سندروم داون با مشکل قلبی حاد دارم به نظرتون میتونم اقدام کنم ؟

  68. اگر۲برادر خدمت سربازی را انجام داده باشند برادر سوم معاف خواهد شد یاخیر؟

  69. سلام. بنده طلبه محصّل هستم و معافیت تحصیلی هم دارم دیروز به پلیس +۱۰ مراجعه کردم و خواستم که اقدام به گرفتن معافیت پزشکی کنم ((بنده بیماریهای آسم،سینوزیت و برونشیت دارم)) ، ولی به بنده گفتند تا اتمام تحصیل حوزه نمی توانم برای معافیت پزشکی اقدام کنم ، میخواستم بدونم که راه حلی برای معافیت پزشکی حین تحصیل نیست و اینکه چه بیماریهایی شامل اخذ معافیت پزشکی حین تحصیل میشوند. با تشکر

  70. من بابام ۱۴ ماه جبهه ای داره.. مادرم ۵ تا بیماری همزمان داره فذه . نارتحتی قلیی فشار رماتیسم … بابامم دیسک کمر و باد فتخ داداشم ازدواج کرده رفته و فقط من سرپرست خانوادم و میگن چون داداش دارم معاف نمیشم من چکار کنم

  71. عرض سلام ….بنده خواهرم عضو بهزیستی میباشد میخاستم بدونم ایا من معاف میشم از خدمت سربازی ..‌لطفا کمکم کنید باتشکر فراوان

  72. ضمن عرض سلام و وقت بخیر خدمت همه ی عزیزان دوتا سوال داشتم
    اول اینکه من در حال تحصیل در دوره ی کارشناسی هستم و سال ۱۴۰۰ تمام میکنم آیا بعداز فارغ تحصیل می توانم مجددا برای کنکور رشته ی تجربی امتحان بدم (ضمنأ متولد ۷۵)
    دوم اینکه من چند وقت پیش به علت آسیب نخاع عمل جراحی دیسک انجام دادم آیا می توانم معافیت پزشکی بگیرم
    بسیار ممنونم

  73. سلام من متولد ۷۲ خیلی وقتها کفالتم گذشته… سوالم اینه بابام ۶۶سالشه و خودمم تک پسرم من میتونم به خاطر سن بابام که هیچ گونه مریضی هم نداره.. معافیت بگیرم؟؟؟ خواهش میکنم جواب بدین راهنماییم کنین ممنونم🙏🏻

  74. سلام من تک فرزند هستم و پدرم ۶۶ سالشان است البته درس میخوانم و تا دوسال دیگر لیسانس میگیرم و پدرم ۶۸ ساله میشود آیا من معافیت کفالت میتوانم بگیرم یا خیر

  75. باسلام ، بنده به مدت یک سال است که از همسرم جدا شده ام ، پسرم امسال مشمول خدمت سربازی میشود آیا میتواند معافیت کفالت بگیرد؟

  76. سلام
    بنده ۲۶ساله هستم من برای کمک ب پدر نتونستم برم سربازی طوری ک پدرم ۶۰سال و مادرم مریز هست اگ من کار نکنم حتی نان شبمانم نیست و همچنین یک برادر ۴۰ساله دارم ک ان هم ب زور خرج خانواده خودشو در میراه ایا سربازی در این حال واجبه ؟؟

  77. سلام و خسته نباشید… من پدرم عمل قلب باز کرده است و حدود ۲۰ ماه ایثارگری دارد…و دیگر قادر به کار کردن نیست ایا بنده میتوانم معافیت بگیرم؟؟؟

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

.
.

ارائه خدمات مالی و مالیاتی در موسسه حسابداری محاسبان تلاشگر خبره

.

درباره پایگاه خبری عصر شهروند: عصر شهروند رسانه ای تخصصی در حوزه اخبار شهری است که با کنار گذاشتن ملاحظات و تعارفات معمول در پایگاه های خبری تحلیلی ، مطالبات و مشکلات شهروندان را در زمینه های گوناگون پیگیری می کند . از جمله اولویت های سایت عصر شهروند ، بازتاب واقعی اخبار استان تهران ،نگاه تحلیلی به مسائل و مشکلات شهروندان تهرانی ، نهایت دقت و سرعت در بازنشر اخبار ، رعایت امانتداری در خبرهای نقلی و دید همه جانبه ،صادقانه و بیطرفانه در تولید خبر است . عصر شهروند همه تلاش خود را برای ایجاد روحیه امیدواری در بین همشهریان تهرانی و پرهیز از ایجاد تشویش در جامعه می کند . امید است به یاری شما همشهریان عزیز عصر شهروند بتواند گامی هرچند کوچک در مسیر اطلاع رسانی صحیح و مفید در جامعه بردارد و پیگیر مشکلات و دغدغه های شهروندان از اعضای شورای شهر تهران ، مدیران و مسئولین استان تهران باشد .