32

فهرست شهرداران تهران پس از انقلاب اسلامی : از کرباسچی تا زاکانی

  • کد خبر : 74153
  • 12 مهر 1399 - 8:32
فهرست شهرداران تهران پس از انقلاب اسلامی : از کرباسچی تا زاکانی
با گزارشی " شهرداران تهران پس از انقلاب " ،با عصرشهروند همراه باشید .

تهران، پایتخت دویست و اندی ساله ایران از زمان آغا محمد خان قاجار، تا کنون ده ها شهردار در قبل از انقلاب اسلامی به خود دیده است. پس از انقلاب، از بهمن ۵۷ تا سال  ۹۹، ۱۴ شهردار به صورت رسمی، انتخاب شده است و هر یک، بخشی از تاریخ پر فراز و نشیب مدیریت این کلانشهر را رقم زدند. محمود احمدی نژاد، محمد باقر قالیباف و محمد علی نجفی و غلام حسین کرباسچی را ۴ شهردار معروف تهران می نامند که هر یک ، نقش موثری در فعالیت های سیاسی و اجتماعی تهران و ایران در ۳ دهه اخیر ایفا کردند .

گزارش امروز، نگاهی اجمالی دارد به رزومه فعالیت  ۱۴ شهردار تهران پس از انقلاب از مهندس محمد توسلی تا دکتر پیروز حناچی . اگر دیدگاهی مستند درباره فعالیت این چهارده چهره مدیریت کلانشهر در ۴۰ سال  اخیر  دارید، نظرات خود را در بخش کامنت به اشتراک بگذارید. فراموش نکنید که سامانه شفافیت بلدیه تهران، جزییات فیش حقوق و سوابق همه مدیران و مشاوران و هیات مدیره شرکت های وابسته به شهرداری تهران را منتشر کرده است .

با ما همراه باشید.

حتما ببینید:

با بیوگرافی و سوابق کامل ۲۱ عضو شورای شهر ششم تهران آشنا شوید

با همه اعضای شورای اسلامی شهر تهران دوره پنجم آشنا شویم

فهرست شهرداران تهران پس از انقلاب اسلامیt10 شهرداران تهران

فهرست شهرداران پس از انقلاب اسلامی

پس از انقلاب شکوهمند اسلامی در ۲۲ بهمن سال ۵۷، پایتخت ایران، شهرداران بسیاری به خود دید که هر یک، بخشی از تاریخ معاصر مدیریت شهری این کلانشهر را رقم زدند. در  زیر، فهرست کاملی از شهرداران پایتخت در ۴۰ سال اخیر، زمان تصدی، زمان پایان تصدی، حزب سیاسی آن ها را تیتر وار مرور می  کنیم. در ادامه گفتار، شما را با مروری بر رزومه فعالیت آن ها آشنا خواهیم  کرد.

  • محمد توسلی: اولین شهردار تهران پس از انقلاب، ۷ اسفند ۵۷ به این سمت منصوب شد و ۳ دی ماه ۱۳۵۹ کنار رفت. او نماینده حزب نهضت آزادی بود.
  • سید رضا زواره ای: دومین شهردار تهران پس از انقلاب بود که ۳ دی ماه ۵۹، جانشین محمد توسلی شد و تنها ۲۱ روز در این سمت بود و بیست و چهار دی ماه همان سال، از کار  بر کنار  شد. او را حزب  موتلفه اسلامی، حمایت می کرد.
  • سید کمال الدین نیک روش: سومین شهردار پایتخت پس از انقلاب بود که ۲۴ دی ماه سال ۵۹ به این سمت منصوب شد و کم تر از هشت ماه بعد، یعنی در تاریخ شانزدهم شهریور ماه سال شصت، پایان تصدی وی در این سمت بود. او نیز، از اعضای حزب موتلفه اسلامی محسوب می شد.
  • غلام حسین دلجو: پس از سید کمال الدین نیک روش، چهارمین شهردار تهران پس از انقلاب، غلام حسین دلجو بود که ۱۶ شهریور ماه سال ۶۰، به این سمت منصوب شد و تا ۲۲ مهر ماه سال ۶۱ در این سمت باقی ماند. او نیز از اعضای سابق حزب  موتلفه اسلامی بود.
  • محمد کاظم سیفیان: ایشان، بیست و دوم مهر ماه سال شصت و یک به این سمت منصوب شد و دوم  شهریور  ماه شصت و دو،  پایان تصدی وی بود.
  • حسین بنکدار: ۲ شهریور ماه سال  شصت و یک به عنوان سرپرست شهرداری تهران منصوب شد و چند ماه بعد  یعنی در دی ماه سال  ۶۲ از این سمت کنار رفت.
  • محمد نبی حبیبی: پنجمین شهردار رسمی تهران پس از انقلاب را باید دبیرکل سابق حزب موتلفه اسلامی دانست که دی ماه سال شصت و دو به این سمت منصوب شد و آذر ۶۶ از این سمت کنار رفت.
  • سید مرتضی طباطبایی: ششمین شهردار رسمی تهران بود که آذر ۶۶ به این سمت منصوب شد و ۲ سال بعد کنار رفت.
  • غلام حسین کرباسچی: هفتمین شهردار تهران پس از انقلاب ۵۷ را باید غلام حسین کرباسچی ، دبیرکل فعلی حزب کارگزاران سازندگی دانست که دی شصت و هشت به این سمت منصوب شد و تا ۹ سال بعد (۱ مرداد ۷۷) در این سمت ماند تا طولانی ترین سابقه مدیریت شهرداری تهران را پیش از دکتر محمد باقر قالیباف، در اختیار داشته باشد.
  • مرتضی الویری: هشتمین شهردار رسمی تهران پس از انقلاب، مهندس مرتضی الویری است که ۱۲ خرداد ۷۸ به این سمت منصوب شد و ۳۰ بهمن ماه هشتاد، پایان تصدی فعالیت این عضو حزب کارگزاران سازندگی بود.
  • محمد حقانی: پس از مرتضی الویری، محمد حقانی به مدت ۲ ماه از  بهمن تا اسفند۸۰،  سرپرست شهرداری تهران بود.
  • محمد حسن ملک محمدی: نهمین شهردار تهران پس از انقلاب، ۱۳ اسفند سال ۸۰ به این سمت آمد و تا یک سال، شهردار پایتخت بود.

حتما ببینید: با قراردادهای میلیاردی شهرداری تهران آشنا شویم

  • محمد حسین مقیمی: سرپرست موقت شهرداری پس از محمد حسین ملک محمدی بود. او از ۳۰ اردیبهشت ۸۱ تا ۳۰ اردیبهشت ۸۲ در این سمت ماند.
  • محمود احمدی نژاد: دهمین شهردار رسمی تهران پس از انقلاب، دکتر محمود احمدی نژاد است که ۳۰ اردیبهشت ۸۲ به این سمت منصوب شد و تا هفتم تیر ماه سال ۸۴ در این سمت ماند. او، از سال ۸۴ تا ۹۲، ریاست جمهوری اسلامی ایران را بر عهده داشت.
  • علی سعید لو: سرپرست موقت شهرداری پس از ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد، علی سعید لود بود که به  مدت ۲ ماه تا بیست و هشتم شهریور ماه سال هشتاد و چهار، سرپرست شهرداری شد.
  • محمد باقرقالیباف: دکتر محمد باقر قالیباف، یازدهمین شهردار تهران است که بیست و هشتم شهریور ماه سال هشتاد و چهار به این سمت انتخاب شد و به مدت ۱۲ سال، مدیریت پایتخت را عهده دار شد تا طولانی ترین مدت زمان تصدی شهرداری را در اختیار داشته باشد.
  • مصطفی سلیمی: پس از قالیباف، به مدت ۴ روز، سرپرست موقت بود.
  • محمد علی نجفی: ایشان: دوازدهمین شهردار پایتخت است که پنجم شهریور ۹۶ به این سمت منصوب شد و ۲۱ فروردین ماه سال نود و هفت از این سمت استعفا داد.
  • سمیع الله حسینی مکارم: ۲۱ فروردین ۹۷ تا ۲۶ اردیبهشت ۹۷ در این سمت فعال بود.
  • سید محمد علی افشانی: ۲۶ اردیبهشت ۹۷ به این سمت منصوب شد و ۲۷ آبان ماه ۹۷، طبق قانون بازنشستگی، کنار رفت.
  • پیروز حناچی: چهاردهمین شهردار رسمی تهران پس از انقلاب، دکتر پیروز حناچی است که هفتم آذر ماه سال ۹۷ با رای اکثریت اعضای شورای اسلامی دوره پنجم، به این سمت منصوب و تا کنون در این سمت فعالیت  دارد.
  • علیرضا زاکانی : پانزدهمین شهردار تهران پس از حناچی .

حتما ببینید: با حقوق و سوابق مدیران و مشاوران شهرداری تهران آشنا شویم

محمد توسلی: اولین شهردار تهران

اولین شهردار تهران، محمد توسلی حجتی متولد بیست و پنجم اردیبهشت ماه سال ۱۳۱۷ ادر سنگلج تهران ست. سومین دبیرکل حزب نهضت آزادی که دانش آموخته مهندسی  مکانیک از  دانشکده فنی دانشگاه تهران بود. پس  از مرحوم سید رضا زاوره ای که نامزد انتخاب ریاست جمهوری دردوره سوم و چهارم و هفتم بود، سرپرست بلدیه پایتخت شد.

محمد توسلی: اولین شهردار تهران

سید کمال الدین نیک روش: دومین شهردار تهران

دومین شهردار تهران، سید کمال الدین نیک روش است. در سال  ۵۹ و ۶۰، شهردار پایتخت بود و وزیر کشور دولت میرحسین موسوی را نیز بر عهده داشت. او از دانشگاه پلی تکنیک در سال ۱۳۴۶ دانش آموخته شده و دکترا مهندسی را از آمریکا گرفته بود. او  سال ۵۹، به ریاست دانشگاه صنعتی امیرکبیر هم منصوب شد.

غلام حسین دلجو: سومین شهردار تهران

پس از سید کمال الدین نیک روش، غلام حسین دلجو، سومین شهردار رسمی تهران است که مدت کمی، این سمت را بر عهده داشت.

محمد کاظم سیفیان: چهارمین شهردار تهران پس از انقلاب

چهارمین مدیر شهری پایتخت پس از انقلاب، محمد کاظم سیفیان است. او هفتم خرداد ماه نود و پنج درگذشت و سال ۱۳۱۴ در مولوی متولد شد. او را پایه گذار رشته معماری اسلامی در دانشگاه تهران می دانند و نخسین مدیرعامل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی. او در دوره چهارم مجلس شورای اسلامی، نماینده مردم تهران بود.

محمد نبی حبیبی: پنجمین شهردار تهران

محمد نبی حبیبی: پنجمین شهردار تهران

شهردار تهران در زمان جنگ تحمیلی، محمد نبی حبیبی، متولد بیست و هشتم آذر ماه سال ۱۳۲۴ در ورامین است که ۹ بهمن ماه سال ۹۷ نیز درگذشت. او، ۱۴ سال، دبیرکل حزب موتلفه اسلامی بود. دانش آموخته جامعه شناسی دانشگاه تهران و استاندار سابق فارس و خراسان و مدیرعامل سابق شرکت پست و سازمان هواپیمایی کشور و معاون وزیر بازرگانی که یکی از چهره های  مطرح  سیاسی و اقتصادی دهه شصت و هفتاد بود.

سید مرتضی طباطبایی: ششمین شهردار تهران

پس از محمد نبی حبیبی، سید مرتضی طباطبایی، شهردار تهران بود که به مدت  ۲۵ ماه در این سمت فعالیت کرد.

غلام حسین کرباسچی: هفتمین شهردار تهران

غلام حسین کرباسچی: هفتمین شهردار تهران

هفتمین شهردار تهران، غلام حسین کرباسچی است که چند ماه پس از ارتحال امام خمینی (ره)، شهردار پایتخت شد و تا سال ۱۳۷۷ در این سمت باقی ماند. او، سال ۱۳۳۲ در قم متولد شد و دانش آموخته ریاضی دانشگاه تهران است. بخشی از تحولات فرهنگی و هنری و اقتصادی و عمرانی پایتخت در ۳  دهه اخیر را مرتبط با فعالیت های غلام حسین کرباسچی (دبیرکل کنونی حزب کارگزاران سازندگی) می دانند. او، موسسه همشهری و روزنامه همشهری و فرهنگسراها و خانه های فرهنگ را توسعه داد. ایشان، در انتخابات  ریاست جمهوری جنجالی سال۸۸، به عنوان معاون مهدی کروبی معرفی شد.

حتما ببینید: با سامانه شفافیت آشنا شویم

مرتضی الویری: هشتمین شهردار تهران

مرتضی الویری: هشتمین شهردار تهران

هشتمین شهردار تهران پس از انقلاب  شکوهمند اسلامی، مهندس مرتضی الویری است. او اولین شهردار پایتخت است که با رای مستقیم  شورای اسلامی شهر  تهران در دوازدهم خرداد ماه سال هفتاد و هشت انتخاب شد. ایشان تا سی  بهمن ماه سال هشتاد در این سمت باقی ماند.

مهندس اولیری، دوم آذر  سال ۱۳۲۷ در  دماوند متولد شد و تا کنون سابقه ۳ دوره نمایندگی مجلس و ریاست مناطق آزاد تجاری و یک دوره سفیری ایران در مادرید اسپانیا را در کارنامه دارد. او اکنون، رئیس شورای عالی استان ها و عضو پنجمین دوره شورای شهر تا سال ۱۴۰۰ است. او، مهندسی برق را در دانشکده برق دانشگاه صنعتی شریف تمام کرد و در سال ۸۸، بازداشت  و با حکم قاضی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب، از زندان آزاد شد.

محمد حسن ملک محمدی: نهمین شهردار تهران

محمد حسن ملک محمدی: نهمین شهردار تهران

یکی از کوتاه ترین دوران تصدی مدیریت پایتخت را باید در زمان محمد حسن ملک محمدی دید. او بیست و ششم دی ماه سال ۱۳۳۳، متولد شد و سابقه شهردار نصف جهان را در کارنامه داشت. تغیر مالکیت زندان قصر به مجموعه فرهنگی در زمان او رخ  داد.

محمود احمدی نژاد: دهمین شهردار تهران و دهمین رئیس جمهور ایران

محمود احمدی نژاد: دهمین شهردار تهران و دهمین رئیس جمهور ایران

دهمین شهردار و نهمین و دهمین رئیس جمهوری اسلامی ایران، دکتر محمود احمدی نژاد، متولد سال ۱۳۳۵ در آرادان گرمسار در سمنان است. سابقه استانداری اردبیل و شهرداری تهران و عضویت در مجمع تشخیص مصلحت نظام را در کارنامه دارد.

مهدی،‌علیرضا و حسنا، فرزندان وی و اعظم  السادات فراحی است. وی تنها رئیس جمهور ا یران است که ۳ زن را برای تصدی منصب وزارت، به مجلس شورای اسلامی معرفی کرد تا قرعه فال به نام دکتر دستجری، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بخورد که البته پس از مدت کوتاهی به دلیل اختلافات سیاسی (مثل منوچهر متکی وزیر  امور خارجه) برکنار شد.

محمد باقرقالیباف: یازدهمین شهردار پس از انقلاب

محمد باقرقالیباف: یازدهمین شهردار پس از انقلاب

یکی از ۴ چهره مطرح و جنجالی مدیریت شهری تهران پس از انقلاب را باید دکتر محمد باقر قالیباف دانست. او ۳ بار بخت خود را برای تصدی منصب ریاست جمهوری امتحان کرد که ناکام ماند. او در زمان جنگ، فرمانده تیپ امام  رضا و لشکر پنج نصر خراسان بود و از اهالی طرقبه استان خراسان است. الیاس، اسحاق و مریم، سه فرزند او و زهرا سادات مشیر هستند. او درجه سرتیپ تمامی داشته و دکتر جغرافیای سیاسی از دانشگاه تهران در سال ۱۳۷۵گرفت.

محمد باقر قالیباف در سال ۱۳۷۶  با حکم رهبر  معظم  انقلاب اسلامی، به فرماندهی نیروی هوایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی منصوب شد. افشاگری های گسترده محمد باقرقالیباف درباره حسن روحانی (پیروز انتخابات سال ۹۶) و مهندس جهانگیری (معاون اول رئیس جمهور) با شعار نفی ۴ درصدی ها (ثروتمندان)، او را چهره جنجالی سال  های اخیر  کرده  است. در نهایت وی در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، به نفع ابراهیم رئیسی (ریاست فعلی قوه قضاییه)، کنار رفت گه در نهایت به پیروزی دکتر حسن روحانی ختم شد. او، نشان درجه دو فتح و نشان دانش دارد.

محمد علی نجفی: دوازدهمین شهردار تهران

جنجالی ترین شهردار تهران پس از انقلاب اسلامی را باید دکتر محمد علی نجفی دانست که اوایل خرداد ماه سال۹۸ به قتل میترا استاد، همسر سابق خود در سعادت آباد تهران به ضرب ۵ گلوله، اعتراف کرد. او، یکی از چهره های مطرح سیاسی و دانشگاهی و مدیریتی کشور از سال ۶۰ تا کنون است. وی، کارشناسی ریاضی از صنعتی شریف  گرفت و پس از ان دکترای ریاضی از MIT آمریکا. از جمله چهره های جمهوری اسلامی ایران است که همواره در مناصب عالی مدیریتی حضور داشته است.

حتما بخوانید : سرنوشت محمدعلی نجفی

محمد علی نجفی: دوازدهمین شهردار تهران

محمد علی نجفی، از پایه گذاران حزب کارگزاران سازندگی و در دولت های مهدوی کنی، شهید باهنر و میر حسین موسوی  و اکبر هاشمی رفسنجانی، وزیر فرهنگ و وزیر آموزش عالی و آموزش و پرورش بود. مجموع سال های وزارت او، کم تر از شیخ الوزرا، مهندس زنگنه (وزیر نفت ایران) است.

 محمد علی نجفی ملقب به شهردار قاتل

دکتر محمد علی نجفی که برخی از رسانه ها به وی لقب: شهردار قاتل داده اند، ۱۹ مرداد سال نود و شش توسط شورای پنجم پایتخت، منصوب شد و اولین جایگزین قالیباف که ۱۲ سال در این سمت بود، محسوب شد. اما ۲۳ اسفند نود و شش استعفا داد تا پس از  ۷ ماه و ۳ هفته، از ساختمان بهشت برود. استعفایش از بلدیه و قتل همسر دوم، هر دو هم چنان در هاله ای از ابهام است.

سید محمد علی افشانی: سیزدهمین شهردار پس از انقلاب

سید محمد علی افشانی: سیزدهمین شهردار پس از انقلاب

سید محمد علی افشانی نیز یکی از کوتاه ترین دوران تصدی بلدیه پایتخت را در اختیار دارد. او متولد سال سی و هشت و در یاسوج است و از اعضای  حزب اعتماد ملی به شمار می رود. معاون عمرانی وزیر  کشور و رئیس سازمان شهرداری و دهیاری های ایران و ارشد مدیریت اجرایی از صنعتی شریف است. او سابقه معاونت وزیر آموزش و پرورش و معاونت استانداری کهکیلویه و بویراحمد و خوزستان و سمنان را در کارنامه دارد.

وی در ۲۳ اردیبهشت ۹۷ به این سمت رسید و پس از اجرایی شدن قانون ممنوعیت  بازنشستگان در سال نود و هفت، مجبور به کناره گیری شد.

دکتر  پیروز حناچی : چهاردهمین انتخاب

دکتر پیروز حناچی: چهاردهمین انتخاب

دکتر پیروز حناچی ، معاون سابق شهرسازی و معماری شهرداری تهران، از چهره های اصلاح طلبی است که مدیریت بلدیه را به عنوان چهاردهمین شهردار پس از انقلاب، بر عهده گرفت. دانش آموخته معماری دانشگاه  تهران و دانش آموخته دکتری مرمت که با تاییدیه جنجالی حکم وی توسط  وزیر کشور حسن روحانی، ۷ / ۰۹/ ۱۳۹۷ به  این سمت منصوب شد.

دکتر  محمد علی نجفی، پیروز حناچی را در بیست و پنجم مهر ماه سال نود و شش به عنوان معاون فنی و عمرانی منصوب کرده بود. صفحه شخصی او در سایت دانشگاه تهران در این نشانی در دسترس است.

حتما ببینید: همه تخلفات ایران مال: لوکس ترین مجتمع تجاری جهان در پایتخت

جدیدترین اتفاقات در نواحی مناطق ۲۲ گانه پایتخت

(با مراجعه به TEHRAN.ir در جریان جدیدترین اتفاقات در نواحی مناطق ۲۲ گانه پایتخت قرار بگیرید)

همراه گرامی

هر نظر و دیدگاهی درباره ۱۴ چهره مطرحی که در این گفتار معرفی کردیم، از طریق بخش کامنت با ما به اشتراک بگذارید.

لینک کوتاه : https://asrshahrvand.com/?p=74153

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

.
.

ارائه خدمات مالی و مالیاتی در موسسه حسابداری محاسبان تلاشگر خبره

.

درباره پایگاه خبری عصر شهروند: عصر شهروند رسانه ای تخصصی در حوزه اخبار شهری است که با کنار گذاشتن ملاحظات و تعارفات معمول در پایگاه های خبری تحلیلی ، مطالبات و مشکلات شهروندان را در زمینه های گوناگون پیگیری می کند . از جمله اولویت های سایت عصر شهروند ، بازتاب واقعی اخبار استان تهران ،نگاه تحلیلی به مسائل و مشکلات شهروندان تهرانی ، نهایت دقت و سرعت در بازنشر اخبار ، رعایت امانتداری در خبرهای نقلی و دید همه جانبه ،صادقانه و بیطرفانه در تولید خبر است . عصر شهروند همه تلاش خود را برای ایجاد روحیه امیدواری در بین همشهریان تهرانی و پرهیز از ایجاد تشویش در جامعه می کند . امید است به یاری شما همشهریان عزیز عصر شهروند بتواند گامی هرچند کوچک در مسیر اطلاع رسانی صحیح و مفید در جامعه بردارد و پیگیر مشکلات و دغدغه های شهروندان از اعضای شورای شهر تهران ، مدیران و مسئولین استان تهران باشد .