28

داستان، بازیگران، تصاویر و نقد فیلم شنای پروانه

  • کد خبر : 280653
  • 26 فروردین 1400 - 10:35
داستان، بازیگران، تصاویر و نقد فیلم شنای پروانه
شنای پروانه نام فیلم جنجالی سال 99 و فیلم پر جایزه سال 98 از جشنواره فیلم فجر است.

شنای پروانه نام فیلم جنجالی سال ۹۹ و فیلم پر جایزه سال ۹۸ از جشنواره فیلم فجر است. به احترام کادر درمان در روزگار کرونا، اکران گیشه ای آن متوقف شد. شنای پروانه که این روزها با استقبال سلبریتی  های مقیم خارج از کشور نیز همراه شده، در ژانر اجتماعی، کاری از محمد کارت است. رسول صدرعاملی که سابقه داوری و فیلمسازی در جشنواره های سینمای ایران را بر عهده داشته، تهیه کننده این فیلم محسوب می شود.

محمد کارت با این اثر، مارا با بخشی کم تر دیده شده اما قابل حس، از زندگی حاشیه نشین ها آشنا می کند. اتمسفرش، اغراق آمیز نیست و می توان انتظار چنین واکنشی از سوی هاشم، شوهری که شاهد تماشای فیلم شنای همسرش در موبایل دیگران است، را داشت.

اگر چه قتل و کشتار بخاطر پخش ناخواسته یک فیلم شنا، انتظاری نیست که از اکثر شوهران ایرانی داشته باشیم، اما پرونده ای که محمد کارت باز کرده، بایستی توسط جامعه شناسان و روانشناسان و متخصصان فرهنگ عامه، مرتب واکاوی شود.

قتل های ناموسی، بخشی جدایی ناپذیر  از اتفاقات تلخ یک دهه اخیر ایران است که در ۳ سال اخیر، روایتش را بارها در رسانه ها (از قتل رومینا اشرفی دختر ۱۳ ساله تالشی توسط پدر تا قتل دختر سنندجی توسط برادرانش) خواندیم.

محمد کارت شروع خوبی در سینمای داستانی ایران داشته و پس از جان دار، ثابت کرده که در داستان گویی، استعداد خوبی دارد.

بازگشت قیصر به سینمای ایران یا روایت ژورنالیستی از گنده لات های حاشیه شهرها، عناوینی است که رسانه ها برای قهرمان های واقعی و دروغین این اثر که برشی از زندگی طبقه متوسط است را به نمایش می گذارد، ارائه کردند. موسیقی دراماتیک آهنگساز کار بلدش (مسعود سخاوت دوست) سبب می شود تا در لابلای تنش هایی  که فیلم روایت می کند، آرامش دلپذیری را تجربه کنیم.

شنای پروانه نام فیلم جنجالی سال 99 و فیلم پر جایزه سال 98 از جشنواره فیلم فجر

اثری که برشی از زندگی طبقه متوسط است که این روزها در روزگار دلار ۲۵۰۰۰ تومانی و مرغ کیلویی ۳۰ هزار تومانی، با بالا آمدن خط فقر، به طبقه ضعیف تنزل رتبه پیدا کرده است. نمایش زندگی طبقه ضعیف و متوسط، ژانری پولساز در سینمای ایران دهه نود شمسی شده که این اثر نیز مثل ابد و یک روز و مغزهای کوچک زنگ زده، از آن مستثنی نیست.

محمد کارت، ضمن کارگردانی این فیلم، نویسندگی سناریو را نیز بر عهده داشته است. از ۱۱ فروردین ۱۴۰۰ شمسی، اکران آنلاین شنای پروانه آغاز شده است. در این گزارش سرویس هنری عصر شهروند با توجه به استقبال عمومی از این فیلم، نگاهی داریم به قصه و بازیگران و اینستاگرام  عوامل و هم  چنین تصاویر پشتصحنه شنای پروانه .

اگر مخاطب این فیلم بودید، نظرات و دیدگاه های خود را از طریق بخش کامنت در انتهای گفتار به اشتراک بگذارید.

با ما همراه باشید.

حتما بخوانید: همه چیز درباره مردم  معمولی رامبد جوان

داستان شنای پروانه

داستان شنای پروانه

شنای پروانه داستان زنی به نام پروانه است. پروانه فیلم شنای پروانه ، طناز طباطبایی است. بازیگری که در نقش های خوبی در سالهای  اخیر دیده شده و با تحسین منتقدان و تماشاگران نیز همراه شده، در  شنای پروانه ، طناز، بازیگر نقش اصلی است. شوهری دارد که نقش وی را امیر آقایی بازی کرده  است. برادر پروانه، حجت نام دارد که با بازی جواد عزتی همراه شد.

حتما بخوانید : طناز طباطبایی و مدگردی با این دختر اردیبهشتی

فیلم شنای این  دختر جوان در استخر خانه اش، در فضای مجازی منتشر می شود. حجت و شوهر پروانه، به دنبال انتقام از کسانی هستند که این فیلم را در فضای مجازی به اشتراک گذاشتند. شنای پروانه در سال ۹۹ در زمان اکران، بیش از ۲٫۵ میلیارد تومان فروش داشت و باید دید که اکران آنلاین، چه گیشه ای را برای این فیلم پر حاشیه سینمای ایران در سال ۱۴۰۰ رقم خواهد زد.

شنای پروانه ، درامی است که نق نمی زند و با بازی موفق  طناز طباطبایی، هنرپیشه جوان کم حاشیه سینمای ایران نیز همراه شده. از شنای پروانه به عنوان قیصر جدید سینمای ایران یاد شده است.

شنای پروانه، درامی است که نق نمی زند

ژانر اجتماعی این اثر با موضوعی که رد پای آن را در کمتر در سینما و تلویزیون و شبکه نمایش خانگی دیده ایم، می تواند آغازگر موجی در سینمای ایران باشد. نمایش چالش های فضای مجازی در سبک زندگی ایرانیان امروز که معجونی از سنت و پست مدرن را همراه فرهنگ خود دارند.

طناز طباطبایی در این فیلم، شوهر گنده لات دارد

طناز طباطبایی در این فیلم، شوهر گنده لات دارد. در حال  تماشای فیلم شنای همسرش است که در شبکه های اجتماعی به اشتراک گذاشته شده و او غیرتی شده است. هاشم، تاب و توان مشاهده چنین صحنه هایی ندارد. او همسرش را به این خاطر به قتل می رساند. مرتب در این فیلم، با دوربین محمد کارت، شوکه می شویم.

از سکانس ایستگاه تا سکانس های دراماتیزه شده پایانی.

اینستانوشته هاشم فیلم شنای پروانه برای تولد محمد کارت

(اینستانوشته هاشم فیلم شنای پروانه برای تولد محمد کارت که با ویدیویی از پشت صحنه شنای پروانه همراه شده است)

اینستانوشته ای از کارگردان اثر که پیش از نوروز 1400 منتشر شد

(اینستانوشته ای از کارگردان اثر که پیش از نوروز ۱۴۰۰ منتشر شد)

بازیگران فیلم شنای پروانه

فهرست سلبریتی های سینمای ایران که در این فیلم نقش آفرینی کردند به شرح زیر است:

  • جواد عزتی : بازیگر نقش حجت در فیلم شنای پروانه
  • امیر آقایی: بازیگر نقش هاشم
  • طناز طباطبایی: بازیگر نقش پروانه
  • علی شادمان: بازیگر نقش اشکان
  • پانته آ بهرام: بازیگر نقش شاپور
  • علیرضا داوود نژاد: بازیگر نقش احمد
  • مه لقا باقری: بازیگر نقش افسانه
  • مهدی حسینی نیا: بازیگر نقش مصیب
  • ایمان صفا: بازیگر نقش محمد
  • ناهید مسلمی: بازیگر نقش طوبی
  • نادر شهسورای: بازیگر نقش بهرام
  • بهروز پناهنده: بازیگر نقش اکبر
  • نیلوفر شهفری: بازیگر نقش منیژه در شنای پروانه

موسیقی فیلم شنای پروانه کاری از مسعود سخاوت دوست است که متولد سال ۶۳ در قزوین بوده و ۴ بار کاندید سیمرغ بلورین بهتری موسیقی متن در جشنواره فیلم فجر شد. وی موسیقی فیلم هایی چون: ابلق، سایه زندگی، شبی که ماه کامل شد، پالتو شتری و حمال طلا را در سال های اخیر بر عهده داشت.

تدوین گر شنای پروانه نیز اسماعیل علیزاده است که سیمرغ بلورین بهترین تدوین سی و هشتمین جشنواره  فیلم فحر ۹۸ را به خاطر همین اثر به خانه برد. پس تدوین این اثر  را باید جدی گرفت.

بازیگران نقش مکمل زن و مرد این اثر توانستند سیمرغ بلورین سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر را به خانه ببرند. هم چنین سیمرغ بلورین بهترین صداگذاری و بهترین فیلم  از نگاه تماشاگران به این اثر تعلق گرفت.

کاش آن روز برسد که پروانه ها نمیرند . . .

می توانستیم همگی باهم پروانه را در آغوش بگیریم.من، تو، مرد همسایه حتی. گَلوی نازکش را ببوسیم. گلویی که همیشه آن را می‌گذاشتیم لب باغچه و می بریدیم را ببوسیم. خاطره‌ی هزار گلوی بریده را و رنج جهالتمان را با بوسیدن گلوی پروانه جبران کنیم. خودمان دست به دست هم داده ایم تا تیغی باشیم بر گلوی گُلی.

این پوسته‌ی هار و وحشی در « شنای پروانه » کم کم کنار می‌رود و در سکوتِ بعد از هیاهو، وقتی سلاح‌ها با ردی از خون روی زمین افتاده اند، عربده کش‌ها و خون ریزها، در سکوت با خودِ خشمگین‌شان که رام شده و نفس نفس می‌زند، مواجه می‌شوند و در جهنم کردار خود می‌سوزند یک روز هم می آید که صدای جیغ ممتد زن در دوردست جایش را به آواز خواهد داد.

تصویری از پشت صحنه شنای پروانه

(تصویری از پشت صحنه شنای پروانه )

 تصور کن روزی برسد که پروانه بعد از انتشار فیلم خصوصی‌اش به جای اینکه با خشم مردان اطرافش رو به رو شود سر بر شانه‌ی جامعه‌ای بگذارد که پذیرای زخمهای او باشد. تصور کن آغوشِ امنِ جامعه‌، اولین و آخرین پناه آن «زن» باشد. جامعه‌‌‌ای آگاه که اجازه‌ ندهد به زنی که با کوته بینی اطرافیانش در موقعیتی غیرانسانی قرار گرفته ظلم مضاعف کنیم، و در این شرایط هیچ امتیاز ویژه‌ای برای برادر، پدر و همسر آن زن قائل نمی‌شود.

تصویری از پشت صحنه با حضور جواد  عزتی و کارگردان جوان اثر محمد کارت

(تصویری از پشت صحنه با حضور جواد  عزتی و کارگردان جوان اثر محمد کارت)

حتما بخوانید: داستان دراکولا مهران مدیری

مخاطب گرامی

اگر شما هم نظر و دیدگاهی درباره فیلم شنای پروانه ، قصه و شخصیت پردازی های آن دارید، مراتب را از طریق بخش کامنت در انتهای گفتار به اشتراک بگذارید.

لینک کوتاه : https://asrshahrvand.com/?p=280653

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۱
  1. کاش تموم شه این حماقت. لعنت به این غیرت و خزعبلات. سی هزار زن سالانه بخاطرش میمیرن. اگر این مضخرفات نبود چی میشد مثلا؟ انقدر متعصب نباشید…

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

.
.

ارائه خدمات مالی و مالیاتی در موسسه حسابداری محاسبان تلاشگر خبره

.

درباره پایگاه خبری عصر شهروند: عصر شهروند رسانه ای تخصصی در حوزه اخبار شهری است که با کنار گذاشتن ملاحظات و تعارفات معمول در پایگاه های خبری تحلیلی ، مطالبات و مشکلات شهروندان را در زمینه های گوناگون پیگیری می کند . از جمله اولویت های سایت عصر شهروند ، بازتاب واقعی اخبار استان تهران ،نگاه تحلیلی به مسائل و مشکلات شهروندان تهرانی ، نهایت دقت و سرعت در بازنشر اخبار ، رعایت امانتداری در خبرهای نقلی و دید همه جانبه ،صادقانه و بیطرفانه در تولید خبر است . عصر شهروند همه تلاش خود را برای ایجاد روحیه امیدواری در بین همشهریان تهرانی و پرهیز از ایجاد تشویش در جامعه می کند . امید است به یاری شما همشهریان عزیز عصر شهروند بتواند گامی هرچند کوچک در مسیر اطلاع رسانی صحیح و مفید در جامعه بردارد و پیگیر مشکلات و دغدغه های شهروندان از اعضای شورای شهر تهران ، مدیران و مسئولین استان تهران باشد .