0

مبلغ جریمه‌های رانندگی چقدر افزایش می‌یابد؟

  • کد خبر : 300158
  • 25 فروردین 1403 - 15:41
مبلغ جریمه‌های رانندگی چقدر افزایش می‌یابد؟
رئیس پلیس راهور فراجا درباره اینکه آیا مبلغ جریمه‌های رانندگی از ۲۵ فروردین ماه (امروز) افزایش پیدا می‌کند، توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش عصرشهروند، در شرایطی که پیش‌تر و در برخی از خبرها اعلام شده بود که افزایش مبلغ جرایم راهنمایی و رانندگی از «۲۵ فروردین ماه ۱۴۰۳»، اجرایی خواهد شد، پیگیری‌ها حاکی از آن است که تاکنون افزایش مبلغ جرایم به پلیس راهور ابلاغ نشده و همچنان رقم جریمه‌های رانندگی، همان مبالغ قبلی است.

اوایل آذرماه سال گذشته بود که سردار احمدرضا رادان، فرمانده فراجا در جریان بازدید از مقر پلیس راهنمایی و رانندگی فراجا بر ضرورت افزایش مبلغ جرایم رانندگی تاکید کرد و در توضیح چرایی این درخواست خود نیز گفت: «متاسفانه ارتکاب تخلف رانندگی، منجر به وقوع ۸۰ درصد تصادفات شده است. جرائم رانندگی باید بازدارندگی داشته باشد، یعنی طوری باشد که فرد متخلف اصلا مرتکب آن نشود. درحال حاضر اما مبلغ جرایم تخلفات رانندگی بازدارنده نیست و باید افزایش پیدا کند. این نکته را هم باید مورد توجه قرار دهیم که افزایش نرخ جرایم رانندگی ربطی به تورم ندارد و گرانی و… ندارد. یک راننده اصلا نباید تخلف کند و کسی هم که تخلفی مرتکب نشده که نباید جریمه سنگین پرداخت کند. در واقع خاصیت بازدارندگی جرائم در همین جاست.»

درپی این اظهارات بود که به مرور، درخواست برای افزایش مبالغ جرایم رانندگی به یکی از نکات مطرح شده در اظهارات بعدی فرماندهان پلیس راهور، برخی کارشناسان ترافیک و… بدل شد و حتی وزیر کشور نیز در جریان بازدیدی که در آخرین روز سال ۱۴۰۲، از مرکز کنترل ترافیک پلیس راهور فراجا انجام داد، بر ضرورت آن تاکید کرد و در پاسخ به پرسشی مبنی بر این که آیا دولت با افزایش مبلغ جریمه‌های رانندگی موافق است یا خیر، گفت: «رقم فعلی جریمه‌های رانندگی قطعا بازدارنده نیست، جریمه باید بازدارندگی داشته باشد، بنابراین در سال آینده (۱۴۰۳) تلاش داریم تا تشویق و تنبیه و همچنین افزایش جرایم رانندگی را اعمال کنیم.»

با این وجود در حالی که پیشنهاد اولیه پلیس افزایش مبلغ جرایم رانندگی تا قبل از آغاز طرح نوروزی ۱۴۰۳ بود، اما تعطیلات نوروزی بدون تغییری در مبلغ جرایم به پایان رسید و در تنها در این مدت، سردار سید تیمور حسینی، رئیس پلیس راهور فراجا در مصاحبه‌های مختلف بر ضرورت افزایش رقم جرایم رانندگی به منظور جلوگیری از وقوع تخلفات حادثه‌ساز تاکید کرد. او در یکی از همین مصاحبه‌ها نیز اعلام کرده بود که «بنابر شرایط موجود و آمادگی ۱۰۰ درصدی زیرساخت‌های این طرح از سوی پلیس و تمام سازمان‌های مرتبط از ۲۵ فروردین ماه شاهد اعمال این تغییرات در سطح کشور خواهیم بود.» تاریخی که اعلام آن سبب شد تا برخی از مردم و به خصوص رانندگان تصور کنند که رقم جرایم رانندگی از امروز افزایش پیدا کرده است؛ موضوعی که رئیس پلیس راهور فراجا توضیحاتی را درباره آن ارائه کرده است.

سردار تیمور حسینی،  رئیس پلیس راهور فراجا درباره اینکه آیا مبلغ جرایم رانندگی از ۲۵ فروردین ماه (امروز) افزایش پیدا کرده یا خیر، گفت: تاریخ اعلام‌شده به عنوان یک روز پیشنهادی مطرح شده بود، نه یک روز قطعی. در حال حاضر نیز همان‌طور که بارها اعلام کردیم، در صورت ابلاغ موضوع افزایش رقم جرایم رانندگی از سوی دولت، پلیس راهور این آمادگی را دارد که بلافاصله ابلاغیه دولت را اجرا کند، اما تاکنون این موضوع به ما ابلاغ نشده و از این رو رقم جرائم رانندگی، فعلا همان رقم قبلی است.

رئیس پلیس راهور فراجا در ادامه با تاکید بر اینکه پلیس به دنبال جریمه نیست، بلکه به دنبال بازدارندگی است، گفت: مردم باید بدانند که افزایش جریمه‌های تخلفات رانندگی تنها برای افرادی است که مرتکب تخلف شده‌اند؛ از این‌رو، هزینه‌ای بر سبد خانوار تحمیل نمی‌شود. اگر کاربران ترافیکی و رانندگان رعایت قانون و مقررات راهنمایی و رانندگی را رعایت کنند، مطمئناً مورد اعمال جریمه قرار نخواهند گرفت، در واقع اگر فردی تخلف نکند جریمه هم نخواهد شد.

رئیس پلیس راهور فراجا درباره اینکه آیا جدول مبلغ جدید جرایم نیز منتشر شده یا خیر، گفت: تاکنون جدول جدید جرایم هنوز به پلیس ابلاغ نشده است، از این‌رو تا زمانی که این جدول ابلاغ نشده، رقمی هم منتشر نمی‌شود. اما به طور کلی می‌توان گفت که افزایش نرخ جریمه‌ها بر اساس نوع تخلف متفاوت خواهد بود. من بازهم تاکید می‌کنم که نگاه پلیس و دستگاه‌های متولی در این زمینه، نگاه بازدارندگی است و امیدوارم در سال ۱۴۰۳ در هر ماه پلیس گزارش دهد که میزان تخلفات و تصادفات کاهش یافته است. ما آمار ریزبه‌ریز تصادفات را در اختیار داریم و خب می‌دانیم که در بسیاری از آنها تخلفات حادثه‌ساز مانند سرعت غیرمجاز و…، سبب وقوع حوادث مرگبار شده است.

گرچه به نظر می‌رسد که طی روزهای آینده موضوع افزایش مبلغ جریمه‌های رانندگی اجرایی خواهد شد، اما آنچه که پیداست در حال حاضر رقم جرایم رانندگی، تغییری نکرده و باید این موضوع از سوی دولت به پلیس راهور ابلاغ شود.

مبلغ جریمه‌های رانندگی از امروز افزایش پیدا می‌کند؟

پلیس راهنمایی و رانندگی به دنبال انتشار خبری مبنی بر «افزایش ۵۰۰ برابری جرایم راهنمایی و رانندگی» این موضوع را تکذیب کرد و توضیحاتی را ارائه کرد، توضیحاتی که نشان می‌دهد که منظور از افزایش ۵۰۰ برابری در واقع افزایش ۵۰۰ درصدی یا همان پنج برابری بوده است.

پس از انتشار خبری در برخی از رسانه‌ها به نقل از رئیس پلیس راهور فراجا مبنی بر  «افزایش ۵۰۰ برابری جرایم راهنمایی و رانندگی»، پلیس راهور فراجا ضمن تکذیب این موضوع توضیحاتی ارائه و اعلام کرد که «به منظور بازدارندگی جرایم و کاهش تصادفات و جان‌باختگان و مصدومین ناشی از آن برخی از تخلفات حادثه ساز تا پنج برابر افزایش یافته است.» این موضوع نشان می‌دهد که احتمالا انتشار خبری افزایش ۵۰۰ برابری مبلغ جرائم رانندگی اشتباه رسانه‌ای بوده و منظور افزایش ۵۰۰ درصدی یا همان پنج برابری بوده است.

همچنین در ادامه اطلاعیه پلیس راهور آمده است: «براساس ماده ۲۲ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی و ماده ۲۸ قانون مجازات اسلامی میزان جریمه‌های مقرر در این مواد متناسب با افزایش یا کاهش تورم هر سه سال یک بار به پیشنهاد پلیس و وزارت دادگستری و تصویب هیئت وزیران  قابل تعدیل است.» این درحالی است که از سال ۹۶ هیچ افزایشی در مبلغ جریمه‌ها اعمال نشده بود.

موضوعی که سردار سید تیمور حسینی، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی فراجا نیز به آن اشاره کرده و روز گذشته گفته بود: «مجازات‌ها یا همان جرایم رانندگی باید بازدارندگی داشته باشد و ما بر این موضوع تاکید داریم. در سال ۱۳۸۹، قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی در مجلس وقت شورای اسلامی، تصویب و ابلاغ شد و از ابتدای سال ۹۰ هم به اجرا گذاشته شد، در این قانون پیش بینی شده بود که جرایم در هر سال بر اساس تورم و نرخ جریمه‌ای که می‌تواند اعمال بشود، به روز شود تا بازدارندگی لازم را داشته باشد. اما خوب است بدانید که آخرین آمار به‌روزرسانی شده در این حوزه، برای سال ۱۳۹۶ است و بعد از آن به دلایل مختلف ما شاهد این به روز رسانی و افزایش نرخ جریمه‌ها با توجه به شاخصی که وجود دارد، نبودیم.»

سرهنگ عین‌الله جهانی، معاون اجتماعی پیشین پلیس راهور فراجا نیز پیش از این با دفاع از افزایش مبلغ جریمه‌های رانندگی گفته بود: «بر اساس پژوهش‌های انجام شده و تجربه ۳۵ ساله من در پلیس راهور، افزایش جریمه‌ها می تواند سالانه سه تا سه هزار و ۵۰۰ نفر از تعداد متوفیان تصادفات را کاهش دهد. من معتقدم میزان مبالغ جریمه‌های تخلفات حادثه‌ساز مانند سرعت غیرمجاز، سبقت غیرمجاز، حرکت مارپیچ، حرکت دنده عقب در بزرگراه‌ها و رانندگی در حالت مستی و… که منجر به تصادفات با آمار بالای کشته‌های تصادفات می‌شود؛ باید افزایش پیدا کند.»

لینک کوتاه : https://asrshahrvand.com/?p=300158

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

.
.

ارائه خدمات مالی و مالیاتی در موسسه حسابداری محاسبان تلاشگر خبره

.

درباره پایگاه خبری عصر شهروند: عصر شهروند رسانه ای تخصصی در حوزه اخبار شهری است که با کنار گذاشتن ملاحظات و تعارفات معمول در پایگاه های خبری تحلیلی ، مطالبات و مشکلات شهروندان را در زمینه های گوناگون پیگیری می کند . از جمله اولویت های سایت عصر شهروند ، بازتاب واقعی اخبار استان تهران ،نگاه تحلیلی به مسائل و مشکلات شهروندان تهرانی ، نهایت دقت و سرعت در بازنشر اخبار ، رعایت امانتداری در خبرهای نقلی و دید همه جانبه ،صادقانه و بیطرفانه در تولید خبر است . عصر شهروند همه تلاش خود را برای ایجاد روحیه امیدواری در بین همشهریان تهرانی و پرهیز از ایجاد تشویش در جامعه می کند . امید است به یاری شما همشهریان عزیز عصر شهروند بتواند گامی هرچند کوچک در مسیر اطلاع رسانی صحیح و مفید در جامعه بردارد و پیگیر مشکلات و دغدغه های شهروندان از اعضای شورای شهر تهران ، مدیران و مسئولین استان تهران باشد .