20
در صحن شورا تصویب شد:

مجوز به شهرداری برای فروش، واگذاری و انجام معامله ۶ فقره ملک

  • کد خبر : 294836
  • 11 بهمن 1401 - 18:02
مجوز به شهرداری برای فروش، واگذاری و انجام معامله ۶ فقره ملک
لایحه شهرداری تهران در خصوص مجوز فروش، واگذاری و انجام معامله شش فقره املاک متعلق به شهرداری تهران که یک فوریت آن در صد و بیست و چهارمین جلسه شورا تصویب شده بود، در جلسه صد و بیست و ششم شورا مورد بررسی اعضا قرار گرفت.

به گزارش عصرشهروند در اخبار شورای شهر ، در ابتدای بررسی این لایحه محمد آخوندی، ضمن تبریک ایام الله دهه فجر اظهار کرد: این لایحه بر اساس آنچه ما بر عهده شهرداری در راستای انجام وظایفش قرار دادیم، از سوی شهرداری ارائه شده و سه فقره از این املاک سهم شهرداری در پروژه های مشارکتی است.
آخوندی افزود: آنچه در کمیسیون پیرامون آن بحث شد این است که شهرداری قرار است این شش فقره ملک را بر اساس قیمت کارشناسی روز برای تسویه وام خود با بانک شهر و ساخت و تجهیز مترو واگذار کند که مجموع آن ۵ هزار میلیارد است که باید مورد بررسی قرار گیرد.
فروزنده، معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران در خصوص این لایحه گفت: شهرداری مکلف بود تا درباره بودجه غیر نقد عمل کند، از نیمه دوم که این اقدام صورت گرفته است، تلاش کردیم این املاک را در اختیار بانک شهر قرار دهیم تا بتوانیم به این طریق تسهیلات جدید دریافت کنیم.
فروزنده ادامه داد: در رابطه با بحث کارشناسی قیمت این املاک، ما این تعهد را پذیرفتیم که این کار به مدت دو ماه زمان برد، در حال حاضر تمام اقدامات لازم در این باره انجام شده و آماده ایم تا این کار را با بانک شهر نهایی کنیم.
در روند بررسی این لایحه، مهدی عباسی، رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورا در خصوص منابع و محل صرف آنها متذکر شد: اگر این فروش به منظور تسویه بدهی به بانک شهر باشد، مشکلی نیست اما اگر هدف از فروش این املاک خرید تجهیزات و توسعه مترو است که این اقدام توجیهی ندارد به این دلیل که مراحل نقدینگی زمان بر بوده و ممکن است تا زمان بهره برداری اثر تورمی که در جامعه شکل می گیرد با فروشی که ما انجام می دهیم همخوانی نداشته باشد.
عباسی ادامه داد: اینها جزو فرصت های درآمدهای پایدار شهر تهران محسوب می شوند، برای اینکه بخواهیم در آینده در تهران این درآمدهای پایدار انفاق بیفتد باید بخشی از دارایی های خود را برای انعقاد قراردادهای تجاری و اجاری اختصاص دهیم، به عنوان مثال در ابر پروژه بیمارستان آتیه از چه فرصتی استفاده شده است؟ منابع اقتصادی این پروژه ها به اندازه ای بوده که تبدیل به یک پروژه ملی شده است؛ با این تفاسیر آیا صلاح است که سهم شهرداری را واگذار کنیم؟
در ادامه سید جعفر تشکری هاشمی، رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک، ضمن تایید تسویه بدهی بانک، بیان کرد: تلنبار شدن بدهی ها به اشخاص حقیقی و حقوقی می تواند برای ما در آینده مشکل ساز شود، بنابراین اصل کار درست است اما سوالی که در اینجا مطرح است این است که از این ۶ ردیف، میزان مقادیر اختصاص یافته در ۴ردیف مشخص نیست مثلا در خصوص بیمارستان آتیه هنوز مشخص نیست که چند سهم به فروش می رسد؟
وی خاطرنشان کرد: زمین‌ها و املاک شهرداری تهران در مناطق مختلف، کاربری‌های گوناگونی دارند و لازم است قیمت‌های تعیین شده برای آنها متناسب با قیمت روز و واقعی آنها نرخ‌گذاری شود تا شهرداری تهران با ضرر و زیان روبه‌رو نشود.
در جریان روند بررسی این لایحه، حبیب کاشانی، عضو شورا با طرح این سوال که آیا کسی حاضر است ملک خود را در بهمن و فروردین ماه بفروشد، بیان کرد: با توجه به تورم موجود می توان به راحتی این املاک را با ۳۰ درصد افزایش قیمت به فروش رساند لذا اگر این امکان وجود دارد این ملک ها سال آینده با ۳۰ درصد افزایش قیمت به فروش برسد.
در ادامه مهدی چمران، ریاست شورا در خصوص ملک دوم اظهار داشت: این ملک مربوط به بیمارستان آتیه می شود که قرار است پس از تهاتر صرف ساخت و تجهیز مترو شود.
در ادامه ابوذر مختاری، مدیر عامل سازمان املاک در خصوص کارشناسی املاک توضیح داد: برای انجام کار کارشناسی توافقاتی با مرکز مشاوران و نیز کانون کارشناسان انجام شده که در مرحله بعد هیئت ممیزی کانون و مرکز ، یک هیئت کارشناسی به ما معرفی کنند.
در روند بررسی این لایحه عباسی متذکر شد: اگر شهرداری و شورا در سه سال باقیمانده احساس کنند هر سال کنتور صفر شده و قصد دارد مجدداً کاری را شروع کند برخی اظهارات در اینجا می تواند درست باشد؛ ما از همین الان باید بدانیم چه املاکی را بفروشیم و چه املاکی را نه.
عباسی در ادامه با بیان اینکه ما در التهابات تورمی بازار در حوزه های مسکن، خدمات و آینده که دولت به عنوان حداقل تورمی پیش بینی کرده در حال تصمیم گیری برای دارایی های شهر هستیم، تاکید کرد: اصلی ترین وظیفه شورا صیانت از دارایی شهر و شهرداری است در نتیجه این دغدغه ارزشمند بوده و یک تکلیف شرعی و قانونی است؛ شهرداری از ابتدای سال فرصت فروش ملک را داشته است اما این کار را انجام نداده لذا باید برای سال‌های بعد برنامه‌ریزی دقیق تری برای این منظور داشته باشد.منبع

لینک کوتاه : https://asrshahrvand.com/?p=294836

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

.
.

ارائه خدمات مالی و مالیاتی در موسسه حسابداری محاسبان تلاشگر خبره

.

درباره پایگاه خبری عصر شهروند: عصر شهروند رسانه ای تخصصی در حوزه اخبار شهری است که با کنار گذاشتن ملاحظات و تعارفات معمول در پایگاه های خبری تحلیلی ، مطالبات و مشکلات شهروندان را در زمینه های گوناگون پیگیری می کند . از جمله اولویت های سایت عصر شهروند ، بازتاب واقعی اخبار استان تهران ،نگاه تحلیلی به مسائل و مشکلات شهروندان تهرانی ، نهایت دقت و سرعت در بازنشر اخبار ، رعایت امانتداری در خبرهای نقلی و دید همه جانبه ،صادقانه و بیطرفانه در تولید خبر است . عصر شهروند همه تلاش خود را برای ایجاد روحیه امیدواری در بین همشهریان تهرانی و پرهیز از ایجاد تشویش در جامعه می کند . امید است به یاری شما همشهریان عزیز عصر شهروند بتواند گامی هرچند کوچک در مسیر اطلاع رسانی صحیح و مفید در جامعه بردارد و پیگیر مشکلات و دغدغه های شهروندان از اعضای شورای شهر تهران ، مدیران و مسئولین استان تهران باشد .