68

راهنمای مصور و کامل ثبت‌نام و مشاهده سوابق بیمه تامین اجتماعی

  • کد خبر : 73870
  • 25 آذر 1398 - 9:12
راهنمای مصور و کامل ثبت‌نام و مشاهده سوابق بیمه تامین اجتماعی
در این گزارش راهنمای مصور و کامل ثبت‌نام و مشاهده سوابق بیمه تامین اجتماعی را می خوانید .

بیش  از ۴۳ میلیون هموطن، به عنوان بیمه شده، بازنشسته، مستمری بگیر و  امثالهم، تحت پوشش خدمات سازمان تامین اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی هستند که قریب به ۱۴ میلیون نفر، بیمه شده اصلی هستند و بقیه، بیمه شده تبعی می باشند. قریب به ۴ میلیون نفر، مقرری بازنشستگی ماهانه از سازمان تامین اجتماعی دریافت می کنند و در سال های اخیر،‌ سونامی بازنشستگی پیش از موعد، منابع این سازمان را که توسط شستا هدایت می شود، تهدید می کند. به منظور مشاهده سوابق بیمه پردازی اجباری با اختیاری، به سامانه مشاهده سوابق تامین اجتماعی مراجعه کنید.

حتما بخوانید: تقویم سال ۱۴۰۰ در یک نگاه

این گفتار، اطلاعات مصور و جامع مناسبی را در اختیار بیمه شدگان عزیز قرار می دهد تا با شیوه ثبت نام، بازیابی گذر واژه و هم چنین استفاده از سامانه سوابق با کارکردهای مختلف، آشنا شوند. اگر شما هم سوالی درباره بیمه بیکاری، بیمه بازنشستگی، بیمه اختیاری، تفاوت بیمه اجباری با اختیاری و تفاوت بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد با بیمه اجباری و بیمه زنان خانه دار و دختران مجرد دارید، مراتب را از طریق بخش کامنت به ما اطلاع بدهید.

با ما همراه باشید.

حتما بخوانید : نقدی بر خدمات پشتیبانی و پس از فروش همکاران سیستم

آشنایی با سامانه مشاهده سوابق بیمه تامین اجتماعی

برای ورود به صفحه مشاهده سوابق بیمه تامین اجتماعی، بایستی به این لینک  بروید که عکس  آن را در زیر مشاهده می کنید.

آشنایی با سامانه مشاهده سوابق بیمه تامین اجتماعی

اگر قبلا ثبت نام کردید، باید کد کاربری که همان کد ملی خود است را وارد کرده و پسورد را درج کنید. اگر احیانا، گذر واژه خود را فراموش کردید، روی این لینک  کلیک کنید.

در عکس بالا، گام اول برای بازیابی گذر واژه را مشاهده می کنید. شما بایستی به منظور دریافت رمز عبور جدید جهت ورود به سامانه مشاهده سوابق بیمه تامین اجتماعی، کد ملی خود را وارد کرده و روی «گام‌بعدی» کلیک کنید.

همان طور که در گام دوم بازیابی گذر واژه مشاهده می کنید، بایستی انتخاب کنید که گذرواژه از طریق پیامک برای شما ارسال شود یا پاسخ به سوالات امنیتی. سپس روی گزینه گام بعدی کلیک کنید.

همان طور که در عکس بالا مشاهده می کنید،به منظور بازیابی گذر واژه، بر  اساس شماره موبایلی که قبلا در سیستم وارد کردید، شناسه ای ۶  رقمی  برای شما پیامک می شود که باید در بخش شناسه وارد کنید.

از طریق سرشماره ۰۰۹۸۹۲۰۰۲۹۰۱۴۲،  پیامی با این مضمون برای شما ارسال می شود.

حتما بخوانید : چک لیست حسابداری : نکات مهم، زمان بندی و اقدامات

سازمان تامین اجتماعی

کد شناسه مورد نیاز برای بازیابی گذر واژه: . . . .  است. توجه نمایید که زمان اعتبار این شناسه، ۲۰ دقیقه است. شما بایستی ظرف  ۲۰  دقیقه  پس  از دریافت گذر واژه، آن را وارد فرم فوق الذکر بکنید.

پس از ورود شناسه ۶ رقمی پیامک شده، صفحه زیر به نمایش در می آید.

اکنون بایستی گذر واژه جدید را وارد کنید و سپس گزینه ثبت را کلیک کنید. چون صفحه مشاهده سامانه سوابق بیمه تامین اجتماعی، موضوع حادی  نیست که اطلاعات بیمه ای شما، چه توسط خودتان یا دیگر مشاهده شود، نقض حریم خصوصی و این مسائل باشد، لذا، گذر واژه ای انتخاب کنید که خیلی سخت نباشد اما ۱۲۳۴ یا ۴۳۲۱ یا asdf هم  که خیلی متداول شده، نباشد!

گذر واژه باید حداقل ۸ کاراکتر  باشد. ضمنا گذر واژه باید با یک حرف آغاز شود. گذر واژه حتما باید شامل یک کاراکتر بزرگ باشد. پس از ورود این اطلاعات و قبول شدن گذر واژه جدید، شما به صفحه اصلی بر می گردید.

به منظور ثبت نام در سامانه مشاهده سوابق بیمه تامین اجتماعی، باید کد کاربری و رمز عبور داشته باشید. برای این کار، به این لینک مراجعه کنید.

اطلاعات وارد شده در فرمی که عکس آن را در تصویر بالا مشاهده می کنید، به منظور شناسایی اطلاعات شما در سامانه متمرکز بیمه ای، استفاده خواهد شد. لذا در ورود اطلاعات دقت کنید. حتما توجه داشته باشید که صاحب امتیاز خط موبایلی که وارد می کنید، خود شما باشید و کد ملی شما با کد ملی صاحب امتیاز تلفن همراه، یکی باشد. مهم نیست که چه اپراتوری هستید. مهم، تطبیق کد ملی با اطلاعات صاحب خط موبایل است.

بنابراین، شماره تلفن همراه وارد شده بایستی صرفا به شخص بیمه شده  تعلق داشته باشد. اگر شماره تلفن همراه وارد شده، متعلق به شخص شما نیست، بایستی پس از طی کلیه مراحل ثبت نام، با در دست داشتن اصل کارت ملی و شناسنامه، بکی از شعب سازمان تامین اجتماعی در ۳۱ استان کشور مراجعه کنید.

مسئولیت ورود اطلاعات و صحت آن با شما است و عواقب پیگرد قانونی ورود اطلاعات نادرست را می پذیرید.

حتما بخوانید : فهرست برترین شرکت‌های حسابداری تهران و ۱۵ نکته مهم

صفحه سوابق بیمه تامین اجتماعی

پس از این که وارد صفحه ورودی دسترسی به سامانه مشاهده سوابق بیمه تامین اجتماعی شدید و کلمه کاربری و رمز عبور را وارد کردید (با بر اساس روشی که توضح دادیم، رمز عبور بازیابی شده گرفتید)، وارد این صفحه خواهید شد.

همان طور که در عکس بالا مشاهده می کنید، بارگذاری صفحه نمایش اطلاعات سوابق بیمه تامین اجتماعی شما، زمان بر است و به دلیل حجم بالای تقاضای بیمه  پردازان روی سرور مرکزی سایت tamin.ir،  بایستی  کمی صبور باشید.

وقتی صفحه لود می شود،  اطلاعات هویتی شما و لیست سوابق تامین اجتماعی به صورتی که در عکس بالا نمایش داده شده، ارائه  می شود.  شماره  بیمه، نام، نام خانوادگی،ک د ملی، شماره شناسنامه، محل صدور، نام پدر، شماره مسلسل شناسنامه و تاریخ تولد شما درج  شده است.

همان طور که در عکس بالا مشاهده می کنید، لیست سوابق بیمه پردازی شده نزد شعب سازمان تامین اجتماعی در سراسر  کشور، بر اساس سال، نوع سابقه، نام شعبه، شماره کارگاه، نام کارگاه و ماه هایی که در  هر کارگاه برای شما بیمه پرداخت شده است، به نمایش در  می  آید.

بعضی از سوابق شما، کارکرد عادی لیست است. یعنی کارفرما بر اساس شماره کارگاه و ردیف پیمان یا کد دفتر مرکزی، برای شما لیست ماهانه بر اساس  مبلغ حقوقی که هر سال پرداخت می  کرده، رد کرده و اطلاعاتش در این صفحه در دسترس است.

منظور از کمیته رسیدگی به ادعای سابقه بیمه شده

اگر زمانی، کارفرما، به هر دلیلی، حق بیمه شما را پرداخت نکرده و اطلاعات شما در لیست ماهانه پرسنل منظور نشده باشد، در صورتیکه بازرسی شعبه، بر اساس گزارش بازرسی، فعالیت شما را در کارگاه مورد نظر در تاریخ مشخص، تایید کند، سابقه شما در لیست سامانه مشاهده سوابق بیمه تامین اجتماعی، با عنوان «ناشی از بازرسی» به نمایش درخواهد آمد.

اگر، در ماه یا ماه هایی، با وجود دریافت حقوق از کارفرما و فعالیت در کارگاه، اسم شما در لیست بیمه پرسنلی به صورت سهوی یا عمدی رد نشده است، اما مبلغ ۷ درصد سهم بیمه کارگر از شما کسر شده  است، بایستی به شعبه مراجعه کرده و فرم ادعای سابقه را پر کنید.

حتما ببینید: آشنایی با همه فرم  های سازمان تامین اجتماعی

(نسخه  PDF  فرم ادعای سابقه  بیمه  تامین اجتماعی را دانلود کنید و به دقت تکمیل کنید)

شما فرم ادعای سابقه را از واحد نامنویسی شعبه مورد نظر خود که معمولا در طبقه همکف یا اول شعبه قرار دارد،‌ دریافت  کرده و اطلاعات را پر می کنید. مشخص می کنید که چه ماهی از چه سالی در کدام کارگاه با چه نشانی و مشخصاتی، بیمه شما رد نشده است و مدارک و مستندات ادعای خود شامل فیش حقوق و قرارداد و پرینت سوابق قبلی که کارفرما برای شما در ماه های قبل یا بعد، پرداخت کرده  است را ضمیمه نامه می کنید.

فرم ادعای سابقه شما با ضمایم، ثبت دبیرخانه شده و پس از بررسی شعبه، به کمیسیون بدوی مستقر در شعبه ارجاع می شود تا کارشناسان، موارد را بررسی کنند. در برخی  از موارد،‌ پرونده شما برای تصمیم گیری، به اداره کل بیمه تامین اجتماعی ارسال می شود تا نظر هیات را دریافت کنند.

اگر نظر هیات یا کمیسیون نسبت به ادعای سابقه شما مثبت باشد، واحد درآمد شعبه مورد نظر شما، مبلغ کلی که باید پرداخت شود تا سوابق شما منظور شود را محاسبه کرده و طی نامه ای به کارفرما ابلاغ می کند. پس از ابلاغ، کارفرما مدتی فرصت تجدید نظر و اعتراض دارد.

اگر اعتراضی نبود و کارفرما، مستندات اعاده سوابق بیمه رد نشده را قبول کرد، فیش پرداخت حق بیمه را دریافت و آن را پرداخت می کند تا سوابق از بین  رفته، به حساب سوابق شما باز  گردد.

در لیست بیمه در سامانه مشاهده سوابق بیمه پردازی، اگر در بخش نوع سابقه، عنوان «کمیته رسیدگی به ادعای بیمه شده» درج شد، منظور مواردی است که در بالا عرض کردیم.

توجه کنید که هم مهم  است  که هر ماه از چند کارگاه برای شما حق بیمه پرداخت شده است و هم  این  که آیا در ۱۲ ماه یک سال، ۱۲ ماه حق بیمه  برای شما پرداخت شده  است  یا خیر. چون همه این موارد، در محاسبه حق بیمه بیکاری یا بازنشستگی شما تاثیر خواهد داشت. سعی کنید،‌هیچ ماهی خالی نباشد و برای همه ماه ها، سابقه  پر و تکمیل شده داشته باشید.

اگر  زمانی برای شما بیمه بیکاری منظور شود، تا  مدتی که بیمه بیکاری دریافت می کنید، حق بیمه شما لحاظ شده و نوع سابقه  شما در این مدت« ایام بیکاری» است. این موضوع در قاب  قرمز رنگی که  در عکس بالا مشاهده می کنید، قابل رویت است.

همان طور که در عکس بالا مشاهده می کنید، سامانه جدید مشاهده سوابق بیمه تامین اجتماعی که در نشانی: eservices.tamin.ir قرار دارد به شما این امکان را می دهد که خدمات جدیدی را دریافت کنید.

بخش بیمه شدگان

این بخش شامل موارد زیر اس  که در عکس نیز مشاهده می کنید.

  • خدمات عمومی: شامل موقعیت تمامی واحدهای سازمان تامین اجتماعی
  • خدمات نام نویسی: شامل: نام نویسی بیمه شدگان برای اولین بار، اعلام تغییرات بیمه ای، تمایش و اعلام تغییرات افراد خانواده (افراد تحت پوشش)، استعلام اطلاعات هویتی و شماره تامین اجتماعی، استعلام آخرین رابطه بیمه پردازی
  • خدمات پرونده الکترونیک: شامل پرونده الکترونیکی من
  • خدمات سابقه: شامل: کلیه سوابق، سوابق و ریز دستمزد بعد از سال ۸۶، سوابق تلفیقی و سابقه به تفکیک شغل
  • خدمات درمانی و دفترچه: درخواست دفترچه غیر حضوری، استعلام برخورداری از حمایت درمانی، راهنمای تصویری استفاده از بخش خدمات درمانی و دفترچه.
  • حمایت های کوتاه مدت: شامل: استعلام استحقاق دریافت کمک هزینه ازدواج، درخواست غرامت دستمزد بیماری، درخواست کمک هزینه  بارداری، درخواست اروتز و پروتز، درخواست کمک هزینه ازدواج، درخواست کمک هزینه سفر، درخواست کمک هزینه  کفن ودفن، درخواست برقراری مقرری بیکاری و مشاهده درخواست های ثبت شده.
  • بخش بازرسی های انجام شده از محل کار: شامل مشاهده بازرسی انجام شده توسط سازمان و ثبت درخواست برای افراد فاقد بازرسی
  • امور فنی بیمه شدگان: شامل محاسبه  خرید خدمت سربازی
  • بخش بازنشستگی: نحوه محاسبه مبلغ مستمری بازنشستگی

نحوه محاسبه حق بیمه سربازی  در سامانه سوابق تامین اجتماعی

شما در پروفایل خود، روی گزینه محاسبه حق بیمه  سربازی که در بخش «بیمه شدگان» است کلیک کنید. صفحه ای که عکس آن  را در زیر مشاهده می کنید، ارائه می شود.

همان طور که در عکس بالا مشاهده می  کنید، محاسبه حق بیمه مدت خدمت نظام وظبقه بیمه پردازان به صورت آنلاین در دسترس است. در این فرم، نحوه محاسبه حق بیمه دوره خدمت نظام وظیفه و حضور در جبهه، نمایش داده می شود.

کلیه بیمه شدگان  تامین اجتماعی، در صورتی که دارای ۲ سال سابقه بیمه پردازی نزد این سازمان باشند، می توانند درخواست احتساب سوابق  خدمت نظام وظیفه را ارائه کنند. پس از پرداخت حق بیمه محاسبه  شده، مدت خدمت و حضور در جبهه به عنوان سابقه پرداخت حق بیمه  متقاضی، منظور می شود.  لازم  به ذکر است که متقاضی در زمان ارائه درخواست، بایستی بیمه  پرداز سازمان باشد.

اگر پیش از این، درخواست احتساب سوابق خدمت نظام وظیفه و حضور در جبهه دادید، این محاسبات  را نادیده بگیرید. این  محاسبات، صرفا برای افرادی  است که تا کنون، درخواست  مذکور را ارائه نکرده  باشند.

بر اساس متوسط دستمزد ماهانه ۲ سال آخر شما و مدت خدمت سربازی (۱ تا ۳۰ ماه)، مبلغ قابل پرداخت توسط بیمه شده اعلام می شود که باید پرداخت کنید تا مدت زمان سربازی، به عنوان سابقه  بیمه شما، لحاظ شود. هر چقدر زودتر پرداخت کنید، چون متوسط دستمزد ماهانه ۲  سال اخر شما، کم تر از ۵ سال یا ۱۰ سال  آینده است، پول کمتری را می پردازید.

طریقه محاسبه حق بیمه مدت خدمت نظام وظیفه

طریقه  محاسبه حق بیمه  مدت خدمت نظام وظیفه به این صورت است که متوسط دستمزد ماهانه ۲ سال آخر بیمه پردازی  شما در عدد ۷ ضرب می شود و حاصل ضرب، در مدت خدمت شما (ماه)،  ضرب خواهد شد.

همان طور که در عکس بالا مشاهده می کنید، شما می توانید در پروفایل خود در سامانه مشاهده سوابق بیمه تامین اجتماعی، ریزکارکرد خود را در کد کارگاه های مختلف و شعب گوناگون مشاهده کنید.

بخش کارفرمایان در سامانه سوابق بیمه

این بخش نیز شامل  موارد زیر است:

  • بخش خدمات نام نویسی کارفرمایان شامل: نام نویسی غیرحضوری کارگاه  جدید، کارگاه های کارفرما، پیمان های کارگاه، درخواست تغیر  نام کارگاه، درخواست تغیر آدرس کارگاه
  • بخش خدمات ارسال لیست حق بیمه: شامل: ارسال لیست حق بیمه  به صورت اینترنتی،  تهیه لیست بیمه، مشاهده و پرداخت حق بیمه، دریافت نرم افزار موبایل برای رسال لیست حق بیمه کارگاه های کم تر از ۲۰ نفر
  • بخش بازرسی های کارگاهی: شامل مشاهده و اعتراض به گزارشات بازرسی های  کارگاهی
  • بخش مکاتیات و ابلاغ ها: شامل: مشاهده مکاتبات و ابلاغ های انجام شده توسط سازمان و اعتراض به ابلاغ
  • بخش مطالبات کارگاهی
  • بخش ریز مبنای محاسباتی شامل: مشاهده ریز مبنای محاسباتی  (گردش حساب قطعی و ریز محاسبات برآوردی) و مشاهده ریز مبانی  محاسباتی در حوزه های  مطالباتی و پیمان.

مطالبات کارگاهی به شرح زیر است:

  • استعلام بدهی کارگاه
  • درخواست اعلام اخرین وضعیت مطالباتی کارگاه
  • درخواست مشاهده مراحل مطالباتی جهت هر شماره بدهی اعلام نتایج ابلاغ بدهی دستی و مکانیزه
  • درخواست صدور برگه پرداخت جهت هر یک از شماره بدهی های  کارگاه و امکان پرداخت حق بیمه  از سامانه  غیرحضوری
  • درخواست صدور صورتجساب تجمیعی به روز
  • امکان تکمیل فرم درخواست تقسیط در خصوص بدهی های قطعی شده و یا بدهی های برآوردی که کارفرما تمایل به پرداخت آن دارد
  • مفاصا حساب ماده  ۳۷ قانونه
  • مفاصا حساب ماده ۳۸ قانون

پیگیری مشکلات استفاده از سامانه مشاهده سوابق بیمه تامین اجتماعی

اگر  در بخش هایی از فرآیند ثبت و یا پیگیری درخواست، با مشکلی روبرو شدید، از طریق موارد زیر اقدام کنید:

  • در زمان ثبت درخواست، در قسمت بالایی هر فرم، راهنمایی جهت استفاده همان فرم قرار داده شده است که مطالعه کنید.
  • با مراجعه به صفحه «تامین اجتماعی من»، در قسمت نمایش درخواست ها، درخواست مورد نظر را جستجو کنید. سپس در ستون انتهایی جدول روی دکمه عملیات کلیک کرده و گزینه راهنمای هوشمند را انتخاب کنید.
  • با واحد ارتباط با مشتری سازمان تامین اجتماعی در این لینک تماس گرفته و یا با شماره تلفن ۱۴۲۰ تماس بگیرید.
  • پست الکترونیک سازمان تامین اجتماعی: info@tamin.ir  است.

حتما ببینید: جزییات حقوق و دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۰

همراه گرامی

این صفحه را به منظور راهنمایی استفاده از خدمات سامانه سوابق، بوک  مارک کرده و لینک این صفحه را در اختیار کلیه دوستان و آشنایان و همکاران خود که بیمه شده سازمان تامین اجتماعی هستند قرار دهید تا از خدمات اینترنتی سازمان و حقوق حقه خود مطلع شوند.

لینک کوتاه : https://asrshahrvand.com/?p=73870

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

.
.

ارائه خدمات مالی و مالیاتی در موسسه حسابداری محاسبان تلاشگر خبره

.

درباره پایگاه خبری عصر شهروند: عصر شهروند رسانه ای تخصصی در حوزه اخبار شهری است که با کنار گذاشتن ملاحظات و تعارفات معمول در پایگاه های خبری تحلیلی ، مطالبات و مشکلات شهروندان را در زمینه های گوناگون پیگیری می کند . از جمله اولویت های سایت عصر شهروند ، بازتاب واقعی اخبار استان تهران ،نگاه تحلیلی به مسائل و مشکلات شهروندان تهرانی ، نهایت دقت و سرعت در بازنشر اخبار ، رعایت امانتداری در خبرهای نقلی و دید همه جانبه ،صادقانه و بیطرفانه در تولید خبر است . عصر شهروند همه تلاش خود را برای ایجاد روحیه امیدواری در بین همشهریان تهرانی و پرهیز از ایجاد تشویش در جامعه می کند . امید است به یاری شما همشهریان عزیز عصر شهروند بتواند گامی هرچند کوچک در مسیر اطلاع رسانی صحیح و مفید در جامعه بردارد و پیگیر مشکلات و دغدغه های شهروندان از اعضای شورای شهر تهران ، مدیران و مسئولین استان تهران باشد .