2
جعفر تشکری هاشمی :

نیازی به ساخت بزرگراه در تهران نداریم!

  • کد خبر : 299069
  • 22 آبان 1402 - 14:18
نیازی به ساخت بزرگراه در تهران نداریم!
رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر تهران گفت: شبکه اصلی در تهران ایجاد شده است و نیازی به اجرای پروژه‌های بزرگ‌مقیاس در حوزه بزرگراه‌ها نداریم، چراکه ما نباید میل به استفاده از خودروها را با توسعه بزرگراه‌ها و ساخت پارکینگ‌ها و اقداماتی از این قبیل افزایش دهیم.

به گزارش عصرشهروند، سید جعفر تشکری هاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر تهران در نشست خبری با اصحاب رسانه با بیان اینکه ده‌ها سال است که در پایتخت با آلودگی هوا دست به گریبان هستیم، گفت: طبق مطالعات بیش از ۸۰ درصد منابع الودگی هوای تهران ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون هستند که عامل اصلی انتشار آنها، تردد خودروها و موتورسیکلت‌ها است.

وی با بیان این که برای پی بردن به علل آلودگی هوا نباید به دنبال موضوعات پنهان بگردیم، اظهار داشت: در حال حاضر موتورسیکلت‌هایی در شهر تردد دارند که هشت برابر خودروهای استاندارد یورو۲ آلودگی تولید می‌کنند و از سویی دیگر در تهران با ۱۲ میلیون لیتر مصرف سوخت، شاهد آلودگی هستیم.

خودروهای برقی از خودروهای ما ارزان‌تر هستند

تشکری هاشمی با تاکید بر این که برای مقابله با آلودگی هوا نباید تجربه‌های جهانی را نادیده بگیریم، عنوان کرد:  نباید اجازه بدهیم که خودروهای فرسوده بی‌مهابا در سطح شهر تردد کنند. دولت باید مداخله کند و سیاست‌های تشویقی در نظر بگیرد و در مرحله اول نوسازی خودروها را در اولویت قرار دهد‌. با نوسازی ناوگان خودرویی، کاهش آلودگی، کاهش خسارات ناشی از تصادفات و مرگ‌ومیر را شاهد خواهیم بود.

رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر تهران با بیان این که تا کنون ۱۵۶ دستگاه موتورسیکلت برقی به تهران داده شده است، خاطرنشان کرد: ما در بودجه امسال شهرداری ۷۰۰ میلیارد تومان برای خرید موتورسیکلت برقی در نظر گرفته‌ایم، اما هنوز اقدام عملی صورت نگرفته است و شهرداری باید ورود کند. از سویی دیگر، اتوبوس‌ها و تاکسی‌ها نیز باید برقی شوند.

وی همچنین خاطرنشان کرد: در کشور خودرو به حدی گران شده است که مردم طاقت این گرانی‌ها را ندارند. پشت مرزهای ما خودروهای برقی از خودروهای ما ارزان‌تر هستند، لذا دولت باید مسیر را برای ورود خودروهای برقی فراهم کند. صنعتگر ما باید ۲۰ سال ما را منتظر نگه دارد تا خودروی برقی تولید کند؟ باید درهای کشور را باز کنیم و اجازه دهیم خودروهای برقی وارد تهران شوند.

اجرای صحیح پارک حاشیه‌ای ۷ هزار شغل ایجاد می‌کرد

تشکری هاشمی با بیان این که مشکل سوخت کارخانجات نیز باید رفع شود، تاکید کرد: وقتی گاز نداریم و در کارخانجات و نیروگاه‌ها مازوت مصرف می‌کنیم، باید هم شاهد آلودگی هوا باشیم. البته درباره مازوت‌سوزی سازمان محیط‌زیست می‌گوید که در تهران این کار انجام نمی‌شود، اما سایر عوامل انتشار آلودگی هوا در پایتخت ‌وجود دارد که باید حل شود. مشکل آلودگی هوا با کمیسیون و جلسه مشکل حل نمی‌شود و تنها راه‌حل، عمل، عمل و عمل است.

رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر با تاکید بر این که باید با تابلوهای هشدار مردم را تشویق کنیم که از پل‌های عابر پیاده عبور کنند، عنوان کرد: حذف عوامل فیزیکی در سطح شهر باعث افزایش بحران مرگ‌ومیر می شود. در تهران در ۶ ماه ابتدایی سال ۶۰۰ کشته به دلیل حوادث ترافیکی داشتیم، در حالی که آمار کلی سال‌های قبل به این میزان بوده و این نشان می‌دهد که ابزارهای هشداردهنده در شهر ضعیف شده است.

وی با بیان این که اجرای صحیح پارک حاشیه‌ای ۷ هزار شغل ایجاد می‌کرد، گفت: با اجرا نشدن طرح پارک حاشیه‌ای، هم مردم از سلامت خودروی خود در فضاهای پارک اطمینان ندارند و هم شهرداری از درآمد خود محروم شده است. ما تذکرات را داده ایم و امیدواریم تا پایان سال حداقل ۱۲۰ هزار فضای پارک حاشیه‌ای ایجاد شود.

طرح ترافیک فعلی مربوط به سال ۵۹ است

تشکری هاشمی با بیان این که طرح ترافیک فعلی در سال ۱۳۵۹ در دولت موقت به تصویب رسیده است، تاکید کرد: بیش از ۴۰ سال گذشته و شرایط امروز به هیچ عنوان شباهتی با آن سال‌ها ندارد. نسخه سال ۵۹ حتما در سال ۱۴۰۲ نمی‌تواند نسخه کارآمد باشد. به همین سبب در برنامه چهارساله چهارم شهرداری را موظف کردیم بازنگری در طرح ترافیک را در دستور کار قرار دهد.

رئیس کمیسیون عمران و حمل‌‌ونقل شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: برخی از ساکنان از محدوده ترافیک کوچ کرده‌اند و باعث شب‌مردگی این محدوده شده و فاصله فاحشی را در قیمت‌گذاری املاک مردم ایجاد کرده است. اگر معابر طرح ترافیک شلوغ‌تر از دیگر معابر نباشد، خلوت‌تر نیست و این نشان می‌دهد که طرح ترافیک موثر نبوده و سکونتگاه‌های مردم از این طرح آسیب دیده است. لذا از شهرداری تهران درخواست کرده‌ایم که مطالعه کنند و ممکن است یا این طرح توسعه یابد و یا به کلی جمع‌آوری شود تا مطالعات انجام نشود و خبرگان نظر ندهند نمی‌توانیم در این خصوص نظر دهیم.

برنامه‌ریزی ایجاد تحول در طرح ترافیک تهران

تشکری هاشمی با بیان این که مطالعات ترافیکی نشان می‌دهد که چه میزان خودرو باید در محدوده‌های طرح ترافیک تردد کنند، یادآور شد: قرار نیست ما طرحی ارائه دهیم و مقرر شده است شهرداری طرح خود را در این زمینه ارائه دهد. ما حتما با کارشناسان و خبرگان در این زمینه صحبت خواهیم کرد و مشورت خواهیم گرفت.

وی با بیان این که در چند ماه باقیمانده از سال جاری، موضوع ایجاد تحول در طرح ترافیک در شورای ترافیک بررسی می‌شود، عنوان کرد: تصویب این طرح تا پایان امسال به نظر غیر ممکن می‌رسد، اما امیدواریم زودتر به نتیجه برسد. هرچند باید زیرساخت‌های فنی و اجتماعی طرح فراهم شود تا رضایتمندی عمومی را به دنبال داشته باشد.

نیازی به پروژه بزرگ‌مقیاس در حوزه بزرگراهی نداریم

رئیس کمیسیون عمران و حمل‌‌ونقل شورای اسلامی شهر تهران همچنین به اجرای شبکه‌های بزرگراهی در تهران اشاره کرد و افزود: شبکه اصلی در تهران ایجاد شده است و نیازی به اجرای پروژه‌های بزرگ‌مقیاس در حوزه بزرگراه‌ها نداریم، چراکه ما نباید میل به استفاده از خودروها را با توسعه بزرگراه‌ها و ساخت پارکینگ‌ها و اقداماتی از این قبیل افزایش دهیم. شاید بزرگراه‌ها در چند ماه اول خلوت باشند، اما بعد از چند ماه می‌بینیم که نه‌تنها به وضعیت قبل بازنگشته‌ایم، بلکه مردم را تشویق می‌کنیم که با خودروی شخصی در این بزرگراه‌ها تردد کنند. کشورهای قدرتمندتر و ثروتمندتر به سمت حمل‌نقل عمومی رفته‌اند تا مشکلات را حل کنند.

وی با بیان این که آزادراه شهید شوشتری به عنوان کمربند شرق تهران می‌تواند فضایی برای تردد خودروهای ترانزیتی باشد، تاکید کرد: یکی از پروژه‌هایی که برای تکمیل شبکه موجود نیاز است، آزادراه شهید شوشتری است. به دلیل مشکلات با محیط‌زیست و منابع طبیعی و قرار گرفتن بخشی از طرح در مناطق حفاظت‌شده، هنوز به نتیجه نرسیده‌ایم. بخشی از طرح از بزرگراه امام رضا (ع) تا میدان هجرت عملیاتی خواهد شد، ولی مابقی آن نیاز به راه حل دارد.

هرچه سریع‌تر باید مدیر شرکت کنترل ترافیک مشخص شود

تشکری هاشمی در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: بزرگراه شهید برورجردی به طول ۳.۷ کیلومتر چند ماه قبل به بهره‌برداری رسید و یک هزار متر نیز در آینده نزدیک افتتاح خواهد شد. فکر می‌کنیم بیش از این شهر به گسترش شبکه نیاز ندارد و باید به سمت توسعه حمل‌ونقل عمومی برویم، اما قضاوت نمی‌کنیم و منتظر اجرای کامل این طرح‌ها می‌مانیم.

رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر تهران با بیان این که سه دسته تقاطع در سطح شهر داریم، گفت: برخی تقاطع‌های ما ثابت و برخی برنامه‌پذیر هستند و برخی دیگر نیز به صورت هوشمند طراحی شده‌اند. ما باید به سمت تقاطع‌های هوشمند برویم. با توجه به این که در چند سال اخیر به‌روزرسانی تجهیزات هوشمند صورت نگرفته است و به دلیل نقص فنی، کار خود را به‌درستی انجام نمی‌دهند، امیدواریم شهرداری بعد از گذشت یک سال از فعالیت شرکت کنترل ترافیک با حضور سرپرست‌های مختلف، در این زمینه وارد عمل شود.

وی در ادامه تاکید کرد: باید هرچه سریع‌تر مدیر شرکت کنترل ترافیک مشخص شود و شهرداری به‌فوریت رفع مشکل کند و در این صورت از پلیس خواهیم خواست که با وجود چراغ‌های هوشمند، پلیس به هیچ عنوان ورود نداشته باشد و چراغ‌ها دستکاری نشود.

داده‌های حوزه آب و هوا محرمانه نیستند

تشکری هاشمی در خصوص محدودیت در دسترسی به اطلاعات آرشیوی شرکت کنترل کیفیت هوا نیز اظهار داشت: آمارها و داده‌ها در هر بخشی به جز داده‌های محرمانه، باید در اختیار تمام کسانی که نیاز به این داده‌ها دارند، قرار بگیرد. متاسفانه شاهد تولید جنگلی از داده‌ها هستیم که در فضایی حبس شده، قرار می‌گیرند و هزینه‌ای بی‌جهت برای آن انجام می‌شود. داده‌ها باید در اختیار متخصصان و علاقمندان قرار بگیرد. داده‌های حوزه آب و هوا محرمانه نیستند و حتما پیگیری برای دسترسی عمومی به اطلاعات این بخش را انجام خواهیم داد.

رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران با تاکید بر این که در شورا بنا بر حداکثر همراهی با مدیریت شهری برای رفع مشکلات است، اظهار داشت: رقابت و درگیری بین شهرداری و شورا وجود ندارد و نباید باشد. ما تلاش می‌کنیم بسیاری از مسائل را پیش از مطرح شدن در صحن شورا، در نشست‌ها برطرف کنیم و بعضا برخی مشکلات در همین نشست‌ها رفع می‌شود. در مواردی که با کمبود زمان روبه‌رو هستیم، تذکرات را در صحن مطرح می‌کنیم و شاهد این هستیم که شهردار دستورات لازم را می دهد و مشکلات حل می‌شود.

وی در پایان گفت: اگر تذکرات به نتیجه نرسد، ما از محل طرح سوال اقدام می‌کنیم و تلاش شورا و مدیریت شهری این است که کار به این مرحله نرسد. برای مثال در خصوص سرویس دانش‌آموزان استثنایی مشکلات حقوقی وجود داشت و تا این مشکل حل شود، سال تحصیلی تمام شد و امسال می‌‌بینیم که مشکلی وجود ندارد و مسائل حل شده است. منبع

لینک کوتاه : https://asrshahrvand.com/?p=299069

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

.
.

ارائه خدمات مالی و مالیاتی در موسسه حسابداری محاسبان تلاشگر خبره

.

درباره پایگاه خبری عصر شهروند: عصر شهروند رسانه ای تخصصی در حوزه اخبار شهری است که با کنار گذاشتن ملاحظات و تعارفات معمول در پایگاه های خبری تحلیلی ، مطالبات و مشکلات شهروندان را در زمینه های گوناگون پیگیری می کند . از جمله اولویت های سایت عصر شهروند ، بازتاب واقعی اخبار استان تهران ،نگاه تحلیلی به مسائل و مشکلات شهروندان تهرانی ، نهایت دقت و سرعت در بازنشر اخبار ، رعایت امانتداری در خبرهای نقلی و دید همه جانبه ،صادقانه و بیطرفانه در تولید خبر است . عصر شهروند همه تلاش خود را برای ایجاد روحیه امیدواری در بین همشهریان تهرانی و پرهیز از ایجاد تشویش در جامعه می کند . امید است به یاری شما همشهریان عزیز عصر شهروند بتواند گامی هرچند کوچک در مسیر اطلاع رسانی صحیح و مفید در جامعه بردارد و پیگیر مشکلات و دغدغه های شهروندان از اعضای شورای شهر تهران ، مدیران و مسئولین استان تهران باشد .