14

محرمانه‌های دکتر سید حسن قاضی زاده هاشمی : از انتصاب تا استعفا

  • کد خبر : 15808
  • 15 دی 1397 - 10:39
محرمانه‌های دکتر سید حسن قاضی زاده هاشمی : از انتصاب تا استعفا

زندگینامه سید حسن قاضی زاده هاشمی دکتر سید حسن قاضی زاده هاشمی ٬ وزیر بهداشت٬  دزمان و علوم پزشکی دولت دوازدهم٬ ۱۰ دی ماه استعفا داد تا کابینه بی بودجه حسن روحانی در روزهای پایانی سال٬ پس از استعفای آخوندی (وزیر راه)٬ استیضاح ربیعی (وزیر کار) و استعفای محمد شریعتمداری (وزیر صنعت)٬ با روزهای سختی […]

زندگینامه سید حسن قاضی زاده هاشمی

دکتر سید حسن قاضی زاده هاشمی ٬ وزیر بهداشت٬  دزمان و علوم پزشکی دولت دوازدهم٬ ۱۰ دی ماه استعفا داد تا کابینه بی بودجه حسن روحانی در روزهای پایانی سال٬ پس از استعفای آخوندی (وزیر راه)٬ استیضاح ربیعی (وزیر کار) و استعفای محمد شریعتمداری (وزیر صنعت)٬ با روزهای سختی در آستانه بررسی لایحه بودجه ۹۸ مواجه شود. حسن قاضی زاده هاشمی در حالی از این سمت استعفا داد که حرف و حدیث ها درباره علت اصلی استعفایش٬ در کانون توجه رسانه های داخلی و بین المللی قرار گرفته است. الیاس حضرتی٬ نماینده مجلس٬ چند روز پیش در توییتی٬ از استعفای قریب الوقوع شیخ الاطبا خبر داده بود که گویا   وساطت های محمود واعظی٬ رییس دفتر رییس جمهور هم به نتیجه نرسید و شائبه استعفای وی به حقیقت پیوست.

حسن قاضی زاده هاشمی کیست و انتقادات به او حول و حوش چه محورهایی است؟ در گزارش  امروز عصر شهروند تلاش داریم تا نگاهی داشته باشیم به بیوگرافی٬ خدمات و انتقادات به ۵۶ سال صدرات وزیر بهداشت ۶۰ ساله دولت حسن روحانی.

با ما همراه باشید.

حتما بخوانید : جزییات مهم لایحه بودجه ۹۸ : قیمت ارز ، نفت ، بنزین ، یارانه‌ و حقوق کارکنان

همه چیز از توییت حضرتی شروع شد

الیاس حضرتی٬ نماینده اصلاح طلب مردم تهران در مجلس شورای اسلامی٬ به دلیل نزدیکی به هیات دولت و هیات رییسه مجلس٬ معمولا در مقام خبرنگار٬ اطلاع رسانی های گسترده ای از رویدادهای روز سیاسی و فرهنگی می کند که استعفای آخوندی و سید حسن قاضی زاده هاشمی از آن جمله است. توییتر وی از جمله توییترهای پر بیننده خانه ملتی ها بوده که به نظر می رسد با توجه به اعلام استعفای قریب الوقوع شیخ الاطبا در ۹ دی ماه٬ بیش از گذشته در واچینگ لیست رسانه ای ها قرار گرفته است. اگر چه توییتر دکتر  محمد رضا عارف٬ رییس فراکسیون اصلاح طلبان مجلس شورای اسلامی بیش  از توییتر حضرتی بیننده دارد.

 توییت الیاس حضرتی مبنی بر استعفای وزیر بهداشت

(تصویر توییت الیاس حضرتی مبنی بر استعفای وزیر بهداشت)

او ساعت ۱۰ صبح ۹ دی ماه ۹۷ با انتشار پستی در توییترش اعلام کرد که متاسفانه مطلع شدم که دکتر سید حسن قاضی زاده هاشمی به خاطر اعتراض به کاهش بودجه سلامت استعفا داده است. حضرتی در ادامه توییت خود برای بیان دلیل این استعفا این چنین نوشت که دکتر سید حسن قاضی زاده هاشمی ٬ در جلسات هیات دولت شرکت نمی کند. الیاس حضرتی از همه دلسوران کشور خواست که مانع استعفای ایشان شده تا وی دوباره به وزارت باز گردد.

توییتر الیاس  حضرتی که بیش از ۱۷ هزار فالور دارد در این نشانی قرار دارد.

حتما بخوانید : آشنایی با اعضای شورای اسلامی شهر تهران در دوره پنجم

ورود کمیسیون بهداشت مجلس به تراژدی استعفای وزیر بهداشت

ورود کمیسیون بهداشت مجلس به تراژدی استعفای وزیر بهداشت

در پی اعلام استعفای وزیر بهداشت ٬ درمان و آموزش پزشکی توسط نماینده مجلس و قطعی شدن آن با خداحافطی وزیر بهداشت از همکارانش در شورای معاونین این وزارتخانه٬ کمیسیون بهداشت مجلس در جلسه ای در صبح سه شنیه ۱۱ دی ماه٬ مساله استعفای ایشان را بررسی کرد. محسن علیجانی٬ عضو کمیسیون بهداشت مجلس٬ دوشنبه ۱۰ دی ماه گفته بود که اگر این استعفا ظرف ۲۴ ساعت تعیین تکلیف نشود٬ موضوع در جلسه ۱۱ دی ماه کمیسیون بهداشت مجلس بررسی خواهد شد.

او اعلام کرد که با وجود نظرات مختلف و انتقادات به وزیر بهداشت ٬ اعضای کمیسیون بهداشت مجلس٬‌خواهان ادامه کار وزیر هستند. او درباره اینکه علت استعفای وزیر بهداشت ٬ مقوله بودجه سلامت در لایحه بودجه سال ۹۸ است هم اضافه کرده بود که مشکلات سلامت در کشور٬ تنها با بودجه حل نمیشود و نیاز به تغییرات ژرف و شگرف دارد.

علی نوبخت رییس کمیسیون بهداشت

با این حال٬ علی نوبخت٬ رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس اعلام کرد که به نظر وی٬ بودجه تعیین شده برای وزارت بهداشت در سال ۹۸  کفایت می کند و مخالف افزایش بودجه وزارت بهداشت هست. او از استعفای وزیر بهداشت٬ به معنای فرار یاد کرد. او گفته که هفته اول دی ماه٬ طرح استیضاح وزیر بهداشت با امضا ۳۵ نماینده مجلس امضا شد و به همین دلیل٬ استفعای او٬ فرار به جلو است. رییس  کمیسیون بهداشت مجلس٬ یکی از مصداق های عدم موفقیت وزیر بهداشت را اجرای برنامه های سیستم سلامت مثل پرونده های سلامت الکترونیک دانست که عملی نشد. موضوعی که در  انتقاد بیانیه ۶ دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز تصریح  شد.

با این حال٬ نایب رییس کمیسیون بهداشت مجلس٬ حسن قاضی زاده هاشمی را یکی از موفق ترین وزرای کابینه دولت دوازدهم می داند و معتقد است که وی بالاترین نمره را در کابینه دارد و محبوبیت مردمی خوبی هم دارد.

نظر معاون وزیر بهداشت به استعفای سید حسن قاضی زاده هاشمی

دکتر حق دوست٬ معاون وزیر بهداشت درباره استعفای رییسش این طور گفت که یکی از دلایل  استعفای سید حسن قاضی زاده هاشمی ٬ برنامه تحول سلامت است که منابع آن کافی و به موقع نبوده است. او مشکلات پاداش بازنشسته های دانشگاه های علوم پزشکی و هم چنین مباحث مربوط به  خرید دارو و تجهیزات پزشکی و بدهی تامین اجتماعی به وزارت بهداشت را از جمله مشکلات ساختاری و بودجه ای موجود این وزارت خانه می داند که سبب ترک کار وزیر  بهداشت شده است.

بیانیه بسیج دانشجویی دانشگاه های علوم پزشکی تهران

در پی استعفای وزیر بهداشت ٬ بسیج دانشجویی شش دانشگاه علوم پزشکی تهران٬ با صدور بیانیه ای٬ از وزیر بهداشت خواستند به جای استعفا٬ پاسخ پوی وضعیت کنونی سلامت کشور باشد. این بیانیه که ساعت ۲ عصر روز سه شنبه ۱۱ دی ماه منتشر شد به ۷ محور اشاره دارد:

  • این مساله عجیب است که در دولت روحانی٬‌ هر مسئولی هر زمان که اراده کند می رود و استعفا می دهد و خود را از پاسخ گویی رها می کند. بازرسی کل کشور و مجلس شورای اسلامی چرا واکنش نمی دهد؟
  • چشم پزشکی که خود از نزدیک بینی رنج می برد٬ از بزرگ ترین فعالان بخش خصوصی عرصه سلامت است.
  • بسیج دانشجویی بارها خطرات طرح تحول سلامت را به وزیر بهداشت گوشزد کرد. اما هر بار برخوردهای زننده وی روبرو شدیم.
  • طرح تحول سلامت به دلیل بی تدبیری مجریان٬ آن را به چاهی بزرگ و ول مبدل کرد پس از گذشت ۳ مرحله٬ مجبور به برداشت از صندوق توسعه ملی شده است.
  • نمایندگان مجلس نباید اجازه دهنده که چنین سبک مدیریتی که با منافع ملی تعارض دارد و منجر به انتفاع پزشکان از بیت المال می شود٬ ادامه یابد.
  • طی دوره مدیریت دکتر سید حسن قاضی زاده هاشمی ٬ بخش عظیمی از منابع دولت و بیمه های درمان٬ صرف افزایش ۳۰۰ درصدی حقوق پزشکان شد.
  • سید حسن قاضی زاده هاشمی باید پاسخ دهد که چرا پرونده الکترونیک سلامت که هزینه های درمان را ۳۰ درصد کاهش داد اجرا نکرد و در راه اجرای راهنماهای بالینی بر درمان٬ موضع گرفت؟

بیانیه تند بسج دانشجویی شش دانشگاه علوم پزشکی تهران٬ خواستار استیضاح وزیر بهداشت شدند تا بازخواست و متعهد به پاسخ گویی اجباری اقدامات خود باشد.

حتما بخوانید : با ۳۰ نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی آشنا شوید

بیوگرافی حسن قاضی زاده هاشمی

دکتر حسن قاضی زاده هاشمی ٬ از زمان روی کار آمدن حسن روحانی٬ به عنوان یک چهره غیر سیاسی و کمتر شناخته شده٬ به معرفی وزیر بهداشت٬ درمان و آموزش پزشکی معرفی شد و توانست در هر دو دولت٬ رای بالای اعتماد نمایندگان مجلس را کسب کند. او یک نخبه در عرصه پزشکی است و کارش را خوب می داند. در مدتی که وزیر بود٬ صدها عمل رایگان جراحی چشم در نقاط مختلف کشور انجام داد که او را در ردیف محبوب ترین وزیر کابینه در کنار محمد جواد ظریف قرار دادند.

بیوگرافی حسن قاضی زاده هاشمی

سید حسن قاضی زاده هاشمی ٬ متولد ۱۳۳۸ در شهرستان فریمان است. او از بیست و سوم شهریور ماه سال ۱۳۹۲ به عنوان عضو وابسته فرهنگستان علوم پزشکی ایران منصوب شد و بیش از ۵ سال در کسوت وزیر بهداشت مشغول به کار بود. او را رکورد دارد عمل لیزیک چشم در بیمارستان فارابی و چشم پزشکی نور تهران می دانند.

دکتر سید حسن قاضی زاده هاشمی ٬ دکترای علوم پزشکی عمومی خود را از دانشگاه علوم پزشکی  مشهد دریافت کرد و سپس در آزمون دستیاری با رتبه اول در سال ۱۳۶۸ پذیرفته  شد و درجه تخصصی چشم پزشکی گرفت. او در ۳۰ سال اخیر قریب به ۱۰ جلد کتاب و بیش از ۱۷۰ مقاله فارسی و انگلیسی منتشر کرده که در ژورنال  های پزشکی با ضریب تاثیر بالا (impact factor) رفرنس (cite) شده است.

ایشان از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران٬ موفق به دریافت فلوشیپ قرنیه و سگمان قدامی چشم شد و یکی از چشم پزشکان ماهر پایتخت محسوب می شود و شماری از مراکز چشم پزشکی تخصصی در تهران و برخی از شهرستان ها را مدیریت کرده و از سهامداران اصلی محسوب می شود.  سید احسان  قاضی زاده هاشمی و سید امیر حسین قاضی زاده هاشمی که نمایندگان مشهد در دوره دهم مجلس بودند٬‌ عمو زاده های دکتر قاضی زاده هاشمی محسوب می شوند.

سید حسن قاضی زاده هاشمی از چشم پزشکان ماهر پایتخت

سوابق اجرایی دکتر سید حسن قاضی زاده هاشمی

  • وزیر بهداشت دولت یازدهم و دوازدهم
  • مدیر گروه چشم پزشکی دانشگاه شهید بهشتی
  • رییس دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران
  • دبیر شورای سیاست گذاری سلامت
  • دبیر شورای آموزش پزشکی وزارت بهداشت
  • رییس بخش قرنیه بیمارستان فارابی
  • دبیرکل هیات مدیره انجمن چشم پزشکان ایران
  • بنیانگذار انجمن چشم پزشکی لیزری ایران
  • عضو هیات ممیز دانشگاه علوم پزشکی تهران
  • عضو کمیسیون تدوین و نظارت و ارزشیابی دبیرخانه شورای عالی پزشکی
  • عضو اکادمی چشم پزشکان آمریکا
  • عضو انجمن جراجان آب مروارید و عیوب انکساری اروپا

دکتر سید حسن قاضی زاده هاشمی ٬ یک سال پیش از عضویت در دولت یازدهم روحانی٬ عنوان محقق برتر در چهاردهمین جشنواره ابن سینا را کسب کرد و سال قبلش هم در جشنواره چشم پزشکی و علوم  بینایی فارابی٬ مقام نخست را کسب کرده بود.

سایت دکتر سید حسن قاضی زاده هاشمی

سایت دکتر قاضی زاده هاشمی

سایت اینترنتی وی در این نشانی قرار دارد. وزیر مستعفی بهداشت٬ هیچ صفحه ای در توییتر و اینستاگرام و کانالی در تلگرام ندارد.

نظر شما درباره استعفای وزیر بهداشت سید حسن قاضی زاده هاشمی  چیست؟

لینک کوتاه : https://asrshahrvand.com/?p=15808

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

.
.

ارائه خدمات مالی و مالیاتی در موسسه حسابداری محاسبان تلاشگر خبره

.

درباره پایگاه خبری عصر شهروند: عصر شهروند رسانه ای تخصصی در حوزه اخبار شهری است که با کنار گذاشتن ملاحظات و تعارفات معمول در پایگاه های خبری تحلیلی ، مطالبات و مشکلات شهروندان را در زمینه های گوناگون پیگیری می کند . از جمله اولویت های سایت عصر شهروند ، بازتاب واقعی اخبار استان تهران ،نگاه تحلیلی به مسائل و مشکلات شهروندان تهرانی ، نهایت دقت و سرعت در بازنشر اخبار ، رعایت امانتداری در خبرهای نقلی و دید همه جانبه ،صادقانه و بیطرفانه در تولید خبر است . عصر شهروند همه تلاش خود را برای ایجاد روحیه امیدواری در بین همشهریان تهرانی و پرهیز از ایجاد تشویش در جامعه می کند . امید است به یاری شما همشهریان عزیز عصر شهروند بتواند گامی هرچند کوچک در مسیر اطلاع رسانی صحیح و مفید در جامعه بردارد و پیگیر مشکلات و دغدغه های شهروندان از اعضای شورای شهر تهران ، مدیران و مسئولین استان تهران باشد .