10

پرونده هایی که در در صحن علنی امروز شورا ، رای باغ گرفتند

  • کد خبر : 275270
  • 09 دی 1399 - 17:35
پرونده هایی که در در صحن علنی امروز شورا ، رای باغ گرفتند
در دویست و شصتمین جلسه علنی شورا، چندین مورد پرونده پلاک ثبتی باغات مورد بررسی قرار گفت و اکثر این پرونده ها رای باغ گرفتند.

به گزارش اخبار شورای شهر ،در دویست و شصتمین جلسه شورا، چندین مورد پلاک ثبتی پرونده باغات مورد بررسی قرار گرفتند که به شرح ذیل می‎باشند.

محمد سالاری رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری اولین پرونده را معرفی کرد که قطعه زمینی در منطقه طرشت، در خیابان ۶۴  است و در سند آن در سال ۷۶ عبارت «قطعه زمین مزروعی» قید شده است و کاربری قدیم آن فضای سبز بوده و مساحت آن هم ۳۲۱ متر است. از آنجایی که حدنصاب درختان دویست اصله است، نظر کمیسیون شهرسازی اینست که این قطعه زمین، باغ است.

باغ بودن این قطعه زمین بدون مخالف با ۱۵ رای موافق به تصویب رسید.

در ادامه قطعه زمینی به مساحت ۵۸۷ و نیم متر مربع واقع در خیابان کوهک منطقه ۲۲ مورد بررسی قرار گرفت. در سند این پلاک ثبتی یک قطعه زمین مشجر آمده است که کاربرد قدیم آن فضای سبز با زیر پهنه ۲۱۲ متر است. کمیسیون ماده ۷ در سال ۹۹ با تعداد ۲۴ اصله درخت آن را باغ اعلام کرده و حال تعداد حد نصاب درختان ۲۴ درخت است. بنابراین نظر کمیسیون شهرسازی مبنی بر باغ بودن این پلاک است. این پلاک با ۱۶ رای موافق به تصویب رسید و اعضا با باغ بودن این پلاک موافقت کردند. پلاک ثبتی بعدی هم با همین ویژگی‎ها دارای سند مشجر است و باغ شمرده می‎شود و بدون مخالف به رای گذاشته شد و باغ بودن آن با ۱۷ رای به تصویب رسید.

سالاری ادامه داد: پلاک ثبتی بعدی با مساحت  ۱۳۷۱ متر مربع در خیابان دولت منطقه ۳ است. مشخصات سند شامل شش دانگ یک باب خانه و کاربری قدیمی آن مسکونی است. کمیسیون ماده ۷ در سال ۸۰ بابت پلاک ثبتی مادر که به مساحت ۳ هزار و ۷۶۴ متر بوده است با داشتن ۱۳۸ اصله درخت سبز و خشک ملک را باغ اعلام کرده بود. در سال ۸۴ بابت پلاک فوق به مساحت هزار و ۳۷۱٫۵ متر با داشتن ۴۴ اصله درخت سبز، خشک، تنه و پیچ باغ اعلام شده است. شورا در سال ۸۵ رای بدوی سال ۸۴ را تنفیض کرده است. دادنامه ای در سال ۹۵ و همچنین تجدید نظر رد سال ۹۵ حکم به ورود شکایت شاکی صادر کرده است و نهایتا رای شورا را ابطال کرده است. اعضای کمیسیون ماده ۷ هم در سال ۹۷ این زمین را با داشتن ۳۹ اصله درخت سبز، خشک و کسر و سه اصله نهال مجموعا با ۴۲ اصله اعلام کرده است که ملک شرایط احراز باغ را دارد.

وی گفت: حدنصاب درختان در این باغ باید ۶۷ اصله درخت باشد. در عکس های هوایی حدنصاب درختان را ندارد ولی در یک مقطعی باغ اعلام شده است. نظر کمیسیون شهرسازی این است که حدنصاب درختان را ندارد و باغ نیست.

اما سید حسن رسولی در مخالفت با این نظر کمیسیون شهرسازی گفت:  این پلاک ثبتی در سند مادر  بیش از ۳ هزار متر بوده است و امروز درباره یک قطعه تفکیکی از این سند مادر به متراژ هزار و ۳۷۱ متر مربع صحبت می‎کنیم.  در سال ۸۰ و ۸۴ این ملک توسط کمیسیون ماده ۷ باغ شناخته شده است. تنها اتفاقی که طی این سال‎ها افتاده از بین بردن درختان است و همچنین اعتراضی است که ذینفع به دیوان عدالت اداری در شعبع بدوی و تجدید نظر داشته است. در رای دیوان عدالت اداری صادره، خواهان و خوانده یکی است. بنابراین به نظر من با توجه به سابقه و این که هیچ اتفاقی نیافتاده این ملک همچنان باغ است.

در ادامه سید ابراهیم امینی نائب رییس شورای شهر در موافقت با نظر کمیسیون شهرسازی مبنی بر باغ نبودن این پلاک ثبتی گفت: سند این ملک شش دانگ یک خانه است. قبلا شورا اعلام باغ بودن این ملک را صادر کرده است که دیوان عدالت اداری در رسیدگی به اعتراض مالک، مصوبه شورا را ابطال کرده و شعبه تجدید نظر دیوان هم همان رای را تایید کرده است.

نظر کمیسیون شهرسازی با ۸ رای موافق به تصویب نرسید و در نهایت این پلاک ثبتی با رای شورای شهر باغ شناخته شد.

سپس دو پلاک ثبتی پانصد متری در شهرک گلستان بررسی شد که در سند هردو باغچه اعیان آمده است. این دو پلاک ثبتی در سال ۹۷ حدنصاب باغ را داشته‎اند و نظر کمیسیون شهرسازی هم بر باغ بودن این دو مورد است که بدون مخالف به رای گذاشته شد و با ۱۶ رای موافق به تصویب رسید.

در ادامه جلسه یک قطعه زمین با مساحت ۱۰۰۰ متر در سعادت آباد بررسی شد که در سند آن عبارت قطعه زمین آمده است و کمیسیون ماده هفت آن را با حدنصاب ۲۵ اصله درخت باغ محسوب کرده است کمیسیون شه شهرسازی هم آن را باغ می‌شمرد.

باغ بودن این قطعه زمین بدون مخالفت اعضا با ۱۲ رای تصویب شد.

سالاری در ادامه اظهار داشت: مورد بعدی در منطقه چهار است که در سند آن عبارت عرصه و اعیان زمین آمده است و کمیسیون ماده هفت  آن را با ۲۴ اصله در سال ۹۹ باغ محسوب کرده است و کمیسیون شهرسازی هم آن را که فعلا ۱۹ اصله درخت باغ می‎داند.

اما سید ابراهیم امینی در مخالفت اظهار داشت: برای باغ محسوب شدن نیاز به ۲۴ اصله درخت است حال آنکه این زمین ۱۹ اصله درخت دارد. لذا مخالفم.

زهرا صدراعظم نوری هم در جایگاه موافق گفت: یکی از شرایط احراز باغ بودن حدنصاب است که کمیسیون ماده هفت آن را دارای ۲۴ اصله درخت اعلام کرده است و لذا شرایط حدنصاب را دارد.

باغ بودن این پلاک ثبتی به رای گذاشته شد و با ۱۳ موافق به تصویب رسید.

سالاری ادامه داد: پلاک ثبتی بعدی با مساحت ۸۱۱  متر مربع  واقع در منطقه یک است که یک قطعه زمین مشجر مزروعی با کاربری قدیم مسکونی بوده است. کمیسیون ماده ۷ در سال ۹۹ با ۱۲ اصله درخت سبز و خشک ملک را باغ اعلام کرده است. حدنصاب درختان ۲۸ اصله است و  ۳۵۷ متر مربع سطح اشکال دارد. این ملک دارای پروانه سال ۶۵ و پایان کا ر سال ۷۵ است. سطح اشکال طبقات بالا هم ۴۴ درصد است و براساس بند دال تشخیص شورا نظر مشورتی کمیسیون شهرسازی شورا مبنی بر باغ نبودن آن است.

صدر اعظم نوری در مخالفت گفت: همانطور که در سند آمده است یک قطعه زمین مشجر و مزروعی است. این صراحت قانون است و در ردیف سوم بند دال قانون آمده است که اگر سند مالکیت زمین مشجر، باغ، باغچه یا عناوین مشابه باشد باغ قلمداد می‎شود.

فراهانی بعنوان موافق گفت: به ۴ دلیل با رای کمیسیون موافق هستم. اولا پروانه ساخت سال ۶۵ دارد و جزو حقوق مکتسبه ای است. ۱۰ سال بعد هم پایان کار سال ۷۵ مبنی بر ۶۴ درصد سطح اشکال گرفته است . سوما در کمیسیون به صراحت اعلام شده است که حدنصاب درختان را هم ندارد صرفا ۱۲ اصله درخت دارد که تصاویر هوایی هم نشان دهنده آن است. چهارم هم رای کمیسیون تجدید نظر باغات هم صراحت دارد کاربری قدیم آن مسکونی بوده و زیر پهنه R122 است. لذا با نظر کمیسیون موافق هستم.

اما اعطا بعنوان مخالف اظهار داشت: این پرونده مثل سایر پرونده‎ها که ما به آیین‎نامه‎ها نگاه می‎کنیم و رای می‎دهیم. راحت می‎توان تعیین تکلیف کرد. یک بند این است که اگر زمین مشجر بود زمین باغ است در آیین نامه هم گفته شده است که حداقل یکی از شروط پنچ گانه زیر محقق شد رای باید باغ باشد. صحن مختار است اما منطق تشکیل کمیسیون رای کارشناسی است .

زهرا نژاد بهرام هم متذکر شد: موارد متعددی داشتیم که شرایط باغ را نداشته‎ اند اما به دلایلی صحن تشخیص داده است که باغ است. اتفاقا نگاه کمیسیون کارشناسی است. از سال ۶۰ کاربری مسکونی بوده است . سال ۷۰ برای گرفتن پایان کار مراجهعه می کند حد نصاب درختان از ابتدا داشته به صورت آپارتمانی بوده و ۱۲ اصله بوده از آنها خوب نگهداری شده. درست است مه در سند قطعه زمین مشجر اما تشخیص ما این بود.

نظر کمیسیون با ۸ رای موافق به تصویب نرسید و این پلاک ثبتی باغ اعلام شد.

مورد بعدی قطعه زمینی با مساحت سه هزار متر در شهران از توابع منطقه پنج است و در سند آن آمده است که یک قطعه باغ است با کاربری قدیم باغ و کمیسیون ماده هفت هم آن را باغ شمرده و کمیسیون شهرسازی هم باغ محسوب می‎کند.

این پرونده بدون مخالف به رای گذاشته شد و با ۱۴ موافق به تصویب رسید.

مورد بعدی یک پلاک ثبتی در فرمانیه است که در سند آن زمین آمده است با  ۲۲ اصله درخت که کمیسیون ماده هفت آن را باغ شمرده است و حدنصاب درختان آن ۲۱ مورد است و کمیسیون شهرسازی هم آن را باغ محسوب می‌کند.

این پرونده هم بدون مخالف به رای گذاشته شد و با ۱۴ رای موافق به تصویب رسید.

محمد سالاری در ادامه جلسه پرونده دیگری را قرائت کرد و گفت: پرونده بعدی با مساحت ۳۶۵۰ متر در کوهک منطقه ۲۲  است که کمیسیون ماده هفت در سال ۹۹ آن را باغ شمرده است. حدنصاب درختان آن ۲۰۹ اصله درخت است و کمیسیون شهرسازی هم آن را باغ می‎شمارد.

این پرونده هم بدون مخالف به رای گذاشته شد و با ۱۴ رای به تصویب رسید.

وی ادامه داد: مورد بعدی دو پلاک ثبتی با مساحت ۱۹۶۵ متر واقع در دروس در منطقه ۳ تهران است. مشخصات قطعه اول به متراژ ۸۵۵ متر مربع یک باب عمارت احداثی در یک قطعه زمین است. قطعه دوم به متراژ۱۱۱۰ متر مربع زمین است. کاربری قدیم مسکونه و زیر پهنه آن R122  است.

سالاری گفت: در مورد پلاک اول کمیسیون ماده ۷ با توجه مقدار ساختمان در ملک و تصویر هوایی با وجود ۵ اصله درخت در سال ۹۱ اعلام کرده است که غیر باغ است. کمیسیون ماده ۷ در مورد قطعه دوم با توجه به تعداد درختان موجود اعلام کرده است که باغ است.

وی افزود: نظر کمیسیون شهرسازی این است که قطعه اول حدنصاب لازم را ندارد باغ نیست ولی قطعه دوم حدنصاب لازم را دارد و باغ است.

اعضای شورا با ۱۳ رای موافق نظر کمیسیون شهرسازی مبنی بر باغ نبودند را پذیرفتند.

رییس کمیسیون شهرسازی و معماری گفت: پلاک ثبتی بعدی به مساحت هزار و ۸۰ متر واقع در یافت آباد منطقه ۱۸ است. شش دانگ یک قطعه باغ کاربری قدیمی آموزش است و زیر پهنه آن در طرح تفصیلی R122 است. نظر کمیسیون ماده ۷ در سال ۹۷ مبنی بر باغ بودن آن است. فاق درخت است و حد نصاب درختان در هر دو قطعه ۲۱ درخت است. نظر کمیسیون شهرسازی مبنی بر باغ بودن است.

اعضای شورا با ۱۲ رای با نظر کمیسیون موافقت کرد.

در پایان هم آخرین پلاک ثبتی بررسی شد که مساحت آن هزار متر واقع در مجیدیه شمالی منطقه ۴ تهران است. کاربری قبلی آن فضای سبز زیر پهنه طرح تفصیلی G111 یعنی پارک و فضای سبز تثبیت شده است. .

نظر کمیسیون ماده ۷ در سال ۹۷ با داشتن ۵۷ اصله درخت مبنی بر باغ بودن است. حد نصاب درختان ۲۵ اصله درخت است. دیوان عدالت اداری نقض رای و حکم صدور پروانه ساخت صادر می‎شود. نظر کمیسیون شهرسازی مبنی بر باغ بودن است.

اما سید ابراهیم امینی به‎عنوان مخالف اظهار داشت: این پرونده از دیوان عدالت اداری رای بدوی و تجدید نظر مبنی بر الزام  شهرداری به صدور پروانه ساختمانی دارد. یعنی رای مبنی بر باغ بودن ابطال شده است. با این رای شهرداری مکلف است که پروانه داده شود.

میرلوحی هم بعنوان مخالف گفت: کارهای که بعد از مصوبه ما در باره برج باغ ها صورت گرفت. رویه قوه قضائیه هم تغییر کرده است. ما حق داریم از لحاط قانونی تشخیص خود را اعلام کنیم ولو اگر شعبه ای شهرداری را الزام به ارائه پروانه ساخت کند. نباید در مقابل چنین آرای فکر کنیم جز تبعیت کاری نمی توانیم انجام دهیم . شاید رد فرآیند رسیدگی آنها اشکل وجود داشته باشد. یکجانبه نگاه کردن و حقوق قانونی شورای را نادیده گرفتن تناسبی با قوانین موجود ندارد. شورا حق دارد بر نظر خود تاکید کند.

باغ بودن این پلاک ثبت با ۱۵ رای اعضا به تصویب رسید. منبع

لینک کوتاه : https://asrshahrvand.com/?p=275270

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

.
.

ارائه خدمات مالی و مالیاتی در موسسه حسابداری محاسبان تلاشگر خبره

.

درباره پایگاه خبری عصر شهروند: عصر شهروند رسانه ای تخصصی در حوزه اخبار شهری است که با کنار گذاشتن ملاحظات و تعارفات معمول در پایگاه های خبری تحلیلی ، مطالبات و مشکلات شهروندان را در زمینه های گوناگون پیگیری می کند . از جمله اولویت های سایت عصر شهروند ، بازتاب واقعی اخبار استان تهران ،نگاه تحلیلی به مسائل و مشکلات شهروندان تهرانی ، نهایت دقت و سرعت در بازنشر اخبار ، رعایت امانتداری در خبرهای نقلی و دید همه جانبه ،صادقانه و بیطرفانه در تولید خبر است . عصر شهروند همه تلاش خود را برای ایجاد روحیه امیدواری در بین همشهریان تهرانی و پرهیز از ایجاد تشویش در جامعه می کند . امید است به یاری شما همشهریان عزیز عصر شهروند بتواند گامی هرچند کوچک در مسیر اطلاع رسانی صحیح و مفید در جامعه بردارد و پیگیر مشکلات و دغدغه های شهروندان از اعضای شورای شهر تهران ، مدیران و مسئولین استان تهران باشد .