19

همه چیز درباره شیوه پیشنهاد قیمت و شرکت در « حراج تهران »

  • کد خبر : 18632
  • 23 دی 1397 - 10:23
همه چیز درباره شیوه پیشنهاد قیمت و شرکت در « حراج تهران »

حراج تهران (TEHRAN AUCTION)، مهم ترین رویداد خرید و فروش آثار هنری در پایتخت به روش برگزاری مزایده است که از سال ۱۳۹۱ برگزار شده و هر سال صدها میلیارد ریال اثر هنری شامل تابلو نقاشی، مجمسه، عکس و نقاشی خط به بالاترین پیشنهاد شرکت کنندگان دارنده کد مزایده، فروخته شده است. هیچ اثر تاریخی […]

حراج تهران (TEHRAN AUCTION)، مهم ترین رویداد خرید و فروش آثار هنری در پایتخت به روش برگزاری مزایده است که از سال ۱۳۹۱ برگزار شده و هر سال صدها میلیارد ریال اثر هنری شامل تابلو نقاشی، مجمسه، عکس و نقاشی خط به بالاترین پیشنهاد شرکت کنندگان دارنده کد مزایده، فروخته شده است. هیچ اثر تاریخی در حراج تهران عرضه نمی شود و اگر شما دارنده اثر هنری شاخص هستید و می خواهید به عنوان شخص حقیقی یا حقوقی در حراج تهران شرکت کنید، ۵۰ نکته مهم درباره حضور، شیوه چکش خوردن آثار و هم چنین قوانینی که باید در نظر داشته باشید را در سرویس هنری عصر شهروند ارائه کردیم. این پکیج اطلاعاتی، راهنمای خوبی هم برای هنرمندان و هم خریداران آثار هنری است که به اقتصاد هنر توجه دارند.

با ما همراه باشید.

حتما بخوانید : گشتی در باغ موزه مینیاتور تهران : ایرانگردی در ۱ ساعت!

علی دایی و همسرش در حراج تهران

(علی دایی و همسرش در حراج تهران )

علی دایی و همسرش در حراج تهران

مقدمه

حراج تهران ،  مهم ترین رویداد هنری خرید و فروش آثار هنری در طیف اعلام شده فوق است که به صورت مزایده برگزار می شود. آثار کلاسیک (شامل شاگردان کمال الملک و هم عصران او) و آثار مدرن (۵۰ تا ۱۰۰ سال اخیر) در این رویداد هنری هیجان انگیز که تقویت کننده اقتصاد هنر پایتخت است شرکت داده می شود. از آثار مدرن تا پست مدرن که حاوی زبان و رویکرد جدید در بیان هنر هستند، در این ایونت استفاده می شود.

حراج تهران و بازدید رضا کیانیان

(تصویری از اینستاگرامی حراج تهران و بازدید رضا کیانیان، هنرپیشه و عکاس مطرح ایران از آثار حراج زمستانی ۹۷)

در حراج تهران ، صنایع دستی و معرق و منبت و فرض و نگارگری، جایگاهی ندارد. هم چنین خرید و فروش کتب نفیس و آثاری با قدمت تاریخی نیز ممنوع است. موسسه حراج هنر تهران، مسئول برگزاری حراج تهران بوده که در دو بخش تابستانی و زمستانی این رویداد برگزار می شود. آثار مدرن و کلاسیک در تابستان و آثار هنری معاصر در اواخر ماه اول زمستان رونمایی و عرضه می شود. هر کیوریتور و مدیر نگارخانه در ۳۱ استان کشور و هم چنین گالری داران مقیم خارج از کشور می توانند، درخواست شرکت در حراج داشته باشند.

تنها آثاری در حراج تهران شرکت داده می شود که اصالت صاحب اثر، احراز شده و فرم ثبت نام و معرفی مشخصات فنی اثر را تکمیل کرده باشند. قیمت کمینه هر اثر در روز حراج، با توافق صاحب اثر و نظر کارشناسان متخصص و برجسته هنرهای تجسمی تعین می شود.

سایت حراج تهران

(تصویر سایت حراج تهران )

نگاهی به گردش مالی حراج تهران از سال ۱۳۹۱

  • ۳۱۳ میلیارد ریال: فروش کل آثار به فروش رفته در حراج هنر کلاسیک و مدرن ایران (تیر ۹۷)
  • ۱۴۴ میلیارد ریال: فروش کل آثار به فروش رفته در حراج هنر معاصر ایران (دی ۹۶)
  • ۲۶۱ میلیارد ریال: فروش کل آثار به فروش رفته در حراج هنر کلاسیک و مدرن ایران (تیر ۹۶)
  • ۱۲۳ میلیارد ریال: فروش کل آثار به فروش رفته در حراج هنر معاصر ایران ( دی ۹۵)
  • ۲۵۷ میلیارد ریال: فروش کل آثار به فروش رفته در حراج هنر کلاسیک ایران (خرداد ۹۵)
  • ۲۰۶ میلیارد ریال: فروش کل آثار به فروش رفته در حراج هنر مدرن ایران (خرداد ۹۴)
  • ۱۳۴میلیارد ریال: فروش کل آثار به فروش رفته در حراج هنر مدرن و معاصر ایران (خرداد ۹۳)
  • ۶۶ میلیارد ریال: فروش کل آثار به فروش رفته در حراج هنر مدرن ایران (خرداد ۹۲)
  • ۲۰ میلیارد ریال: فروش کل آثار به فروش رفته در حراج هنر معاصر ایران (خرداد ۹۱)

اثر عرضه شده در حراجی تیر ۹۷

(اثر عرضه شده در حراجی تیر ۹۷)

اثر عرضه شده در حراج دی ماه ۹۶

(اثر عرضه شده در حراج دی ماه ۹۶)

اثر عرضه شده در جراج تیر ۹۶

(اثر عرضه شده در جراج  تیر ۹۶)

شرایط خرید و فروش آثار هنری در حراج تهران

کلیه علاقمندان به شرکت در حراج تهران اعم از خریدار یا فروشنده آثار هنری، باید به چند نکته توجه کنند. عدم  توجه به نکاتی که در زیر گفته شده است، می تواند در پذیرش یا رد درخواست شما و هم چنین پیشنهادات قیمتی، تاثیر بگذارد.

نکته اول این است که کلیه آثار هنرمندان و نقاشان و مجسمه سازان که خواهان شرکت در حراج تهران هستند، با دو فاکتور ارزش کیفی و هم چنین نیازسنجی تخصصی میزان استقبال شرکت کنندگان در حراج بر اساس نظر هیات انتخاب، گزینش شده و کلیه قیمت هایی که به عنوان قیمت پایه در حراج ارائه می شود، پس از رایزنی هیات انتخاب یا صاحب اثر درج شده و لذا این قیمت، قیمت توافقی دو جانبه (صاحب اثر و هیات انتخاب) است.

آثار راه یافته به بخش حراج، ۴۸ ساعت پیش از برگزاری حراج، به نمایش عمومی  گذاشته خواهد شد. در برنامه حراج تهران در سال ۹۷، چهارشنبه نوزدهم و پنج شنبه بیستم دی ماه، از ساعت ۹ تا ۲۱، علاقمندان می توانستند از آثار راه یافته به حراج ۹۷ تهران در هتل پارسیان بازدید کنند. روز پایانی نیز، مراسم حراج برگزار و توسط مجری،  آثار به نمایش درآمد، چکش می خورند.

شرایط خرید و فروش آثار هنری در حراج تهران

روند فروش آثار در حراج تهران به صورت برگزاری مزایده است. هر رقمی که در روز حراج، برای هر اثر هنری چکش بخورد، رقم نهایی خواهد بود و حتی یک ریال بیش تر یا کم تر،  از برنده حراج، درخواست نخواهد شد. بنابراین، شرکت کنندگان در حراج، مطمئن هستند که قیمت حداکثری پیشنهادی آن ها برای خرید هر اثر هنری، همان رقمی است که باید برای تحویل اثر مورد نظر، به حساب حراج واریز کنند.

نکته دیگری که خیلی ها درباره شرکت در مراسم حراج سوال می کنند، درباره حضور صاحب اثر در مراسم حراج است. طبق یک روال بین المللی، صاحب اثر یا فروشنده اثر یا فردی که وکیل قانونی فروش هر اثر هنری پذیرفته شده در مراسم حراج است، حق شرکت در مراسم روز حراج را ندارد. فقط افرادی حق شرکت در مراسم روز حراج دارند که صلاحیت آن ها مورد تایید مسئولان حراج قرار گرفته و کد مزایده دریافت کرده باشند. این افراد، شخصیت های حقیقی یا حقوقی، مجاز به شرکت در روز حراج هستند. هیچ محدودیتی هم برای پیشنهاد دهی و خرید آثار هنری وجود ندارد.

شرکت در مراسم حراج

حراج تهران ، مالکیت اثر یا صاحب آثارهنری به نمایش در امده در روز حراج نیست و صرفا، نمایندگی فروش اثر هنری را در یک مزایده بر عهده دارد. مالکیت قانونی اثر به صورت حقوقی، در اختیار حراج تهران نیست و تنها، پورسانتی بابت برگزاری مراسم و معرفی اثر  هنری جهت پیدا کردن خریدار، از صاحب اثر دریافت می شود.

خریداران برای حضور در روز مراسم حراج، بایستی ۴۸ ساعت پیش از برگزاری حراج، نسبت به تکمیل فرم ثبت نام اقدام کنند. اگر امکان حضور مهیا نبود، ثبت نام غیر حضوری نیز به صورت تلفنی و اینترنتی در دسترس خواهد بود. لذا تایید صلاحیت متقاضیان، به عهده مسئولان بوده و به افراد واجد شرایط، کد مزایده تعلق  خواهد گرفت.

 مراسم حراج تهران

( الناز شاکردوست در پنجمین حراج تهران )

حتما بخوانید : مد گردی با الناز شاکردوست : کلکسیون دار سینمای ایران

موضوع دیگری که شرکت کنندگان در روز حراج باید بدانند، به خصوص صاحبان آثار هنری که در روز حراج، آثار ان ها چکش خواهد خورد، مقوله حداقل و حداکثر قیمت تعیین شده آثار است که هر بار، با بازه قیمتی مشخصی که در زیر معرفی شده است، اثر آن ها توسط مجری  مراسم،  چکش می خورد:

  • اگر اثری زیر دویست میلیون ریال قیمت گذاری شده باشد، هر بار ۱۰ میلیون ریال افزایش چکش می خورد.
  • اگر اثری بین دویست تا پانصد میلیون ریال قیمت گذاری شده باشد، هر باز ۲۰ میلیون ریال افزایش چکش می خورد.
  • اگر اثری بین پانصد تا ۱ میلیارد ریال قیمت گذاری شده باشد، هر بار ۵۰ میلیون ریال افزایش، چکش می خورد.
  • اگر اثری بین ۱ میلیارد تا ۲ میلیارد ریال قیمت گذاری شده باشد، هر بار ۱۰۰ میلیون ریال افزایش،  چکش  می  خورد.
  • اگر اثری بین ۲ میلیارد تا ۵ میلیارد ریال قیمت گذاری شده باشد، هر بار ۲۰۰ میلیون ریال افزایش، چکش می خورد.
  • اگر اثری ۵ میلیارد تا ۱۰ میلیارد ریال قیمت گذاری شده باشد، هر بار ۵۰۰ میلیون ریال افزایش، چکش خواهد خورد.
  • برای آثاری که بیش از ۱۰ میلیارد ریال قیمت گذاری شده باشد، هر  بار ۱۰۰ میلیون ریال افزایش،  چکش می  خورد.

پس اگر به عنوان شرکت کننده در حراجی تهران حضور دارید یا اثر هنری خود را به هیات انتخاب تحویل می دهید و قیمت پایه مشخص می شود، به بازه قیمتی چکش خوردن اثر توجه کنید. این گونه نیست که اثری که مثلا ۲۰۰ میلیون ریال قیمت پایه دارد، هر بار چکش خوردن، مصادف  با ۵۰۰ میلیون ریال افزایش  قیمت باشد!

معمولا طبق توافق حراج تهران با صاحبان آثار هنری پذیرفته شده در حراجی، معمولا مبلغی پایین تر از قیمت برآورد اثر هنری، به عنوان رزرو یا پایه فروش تعیین می شود و حراجی بر اساس آن می تواند، اثر را به رقمی بالاتر از پایه فروش عرضه کند.

حراج تهران با صاحبان آثار هنری

اگر شما کد مزایده در حراج تهران دریافت کنید و بالاترین قیمت را برای خرید یک اثر هنری پیشنهاد دهید که در چکش آخر، شما برنده نهایی باشید، می بایست در موعد مقرری که حراجی تهران مشخص می کند، وجه پیشنهادی را به حساب اعلامی واریز کنید. در صورت سرپیچی، پرداخت ضرر و زیان صاحب اثر و پرداخت حق العمل کارگزار ( حراج تهران ) با شما خواهد بود. برنده نهایی هر اثر در مراسم روز حراج، موظف است ظرف ۱۴ روز پس از معرفی وی به عنوان برنده نهایی، مبلغ پیشنهادی خود را به  صورت چک یا واریز وجه به حساب اعلامی حراج  تهران ، پرداخت کند.

توجه کنید که پس از واریز وجه در حساب حراج تهران ، اثر هنری ظرف ۱ هفته به نشانی خریدار نهایی و قطعی، پست خواهد شد. اگر خریدار در خارج از ایران باشد، چهارده روز پس از وصول مبلغ، اثر به آدرس ایشان پست می شود.

چه آثاری در حراج تهران عرضه نمی شود؟

در سال های اخیر، بعضا تماس هایی با حراج تهران یا برخی از حراجی های کشورهای اطراف مثل دوبی گرفته شده تا آثاری یا قدمت تاریخی از چند صد ساله تا چند هزاره ساله توسط کلکسیون داران و صاحبان آثار، در مراسم روز حراج،  چکش بخورند. توجه داشته باشید که در حراج تهران ، فقط آثار مربوط به هنرهای تجسمی معاصر، چکش می خورد و نه آثاری با قدمت تاریخی. علاوه بر این، آثار هنرمندان هم  عصر کمال الملک نیز در حراجی حضور دارد.  این شامل نقاشی، مجسمه و عکس و نقاشیخط بوده و سفال و کتیبه و کتاب نفیس خطی و امثالهم امکان شرکت ندارد.

چه آثاری در حراج تهران عرضه نمی شود

صاحبان آثار هنری برای شرکت در حراج تهران باید چه معیارهایی داشته باشند؟

صاحبان آثار هنری برای شرکت در مراسم، باید مالکیت قانونی اثر  را در اختیار داشته باشند. آثار می تواند از سوی کلکسیون داران که مدارک مالکیت اثر را به مسئولان auction ارائه می کنند، عرضه شود. یا گالری داران می توانند آثاری از هنرمندانی که شناخته شده باشند را در حراجی شرکت دهند. اگر شما تاره کار هستید، حق شرکت مستقیم در حراجی نداشته و باید اثر خود را از طریق صاحبان نگارخانه های پایتخت عرضه کنید. البته هنرمندان پیشکسوت نیز می توانند  آثار خود را مستقیم به دفتر حراج ارسال کنند.

۴ اصل مهم در ارزیابی آثار راه یافته به روز حراج چیست؟

  • برند هنرمندی که اثر متعلق به اوست.
  • تحلیل اهمیت اثر پیشنهادی
  • سابقه معرفی اثر در حراجی های داخل و خارج از کشور و نمایش آن در نگارخانه های داخلی و بین المللی.
  • بررسی میزان استقبال شرکت کنندگان در حراج برای  خرید این اثر

همشهری گرامی

اگر شما هنرمند هستید یا سابقه شرکت در دوره های پیشین حراجی تهران دارید و موفق به خرید اثر هنری شده اید، تجربه ها و دیدگاه های خود را درباره این رویداد هیجان انگیز هنری پایتخت در اختیار سرویس هنری عصر شهروند قرار داد و نظرات خود را در بخش کامنت به اشتراک بگذارید.

امیدواریم رویداد های هنری پایتخت بتواند بستری برای توجه بیش تر مردم به هنر و ارج نهادن به هنرهای تجسمی معاصر  از هنرمندان جوان و پیشکسوت شود. اگر می خواهید آثار هنری را به قیمت ارزان شکار کنید، با فاکتور سود آتی، به تماشای صدها گالری تهران بروید که شما را با هزاران اثر هنری از صدها هنرمند آشنا می کند و ذهن شما را خلاق، و قدرت تحلیل شما را افزایش می دهد.

فراموش نکنیم  که هم چون  خرید سهام بنیادی در بازار بورس، خرید آثار هنری ارزشمند با قیمت نازل در روزگار  امروزی ما، یک سرمایه گذاری طلایی برای سال های آینده است که سودآوری باور نکردنی را برای خریداران آثار کارشناسی شده امروز از هنرمندان ناشناس، به ارمغان خواهد آورد. به اقتصاد هنر، اعتماد کنیم.  . . .

نظر شما درباره حراج آثار هنری ایرانیان در داخل و خارج از کشور چیست؟

لینک کوتاه : https://asrshahrvand.com/?p=18632

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 2در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۲
  1. سلام.یک مجسمه عتیقه دارم چطور میتونم برای حراجی ارسال کنم

  2. سلام.یه افتابه مسی قدیمی دارم و یه تابلوی کوچک و یه گوشواره احمد شاه قاجاری.ایا میتوانم به حراج بزارم در حراج تهران؟

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

.
.

ارائه خدمات مالی و مالیاتی در موسسه حسابداری محاسبان تلاشگر خبره

.

درباره پایگاه خبری عصر شهروند: عصر شهروند رسانه ای تخصصی در حوزه اخبار شهری است که با کنار گذاشتن ملاحظات و تعارفات معمول در پایگاه های خبری تحلیلی ، مطالبات و مشکلات شهروندان را در زمینه های گوناگون پیگیری می کند . از جمله اولویت های سایت عصر شهروند ، بازتاب واقعی اخبار استان تهران ،نگاه تحلیلی به مسائل و مشکلات شهروندان تهرانی ، نهایت دقت و سرعت در بازنشر اخبار ، رعایت امانتداری در خبرهای نقلی و دید همه جانبه ،صادقانه و بیطرفانه در تولید خبر است . عصر شهروند همه تلاش خود را برای ایجاد روحیه امیدواری در بین همشهریان تهرانی و پرهیز از ایجاد تشویش در جامعه می کند . امید است به یاری شما همشهریان عزیز عصر شهروند بتواند گامی هرچند کوچک در مسیر اطلاع رسانی صحیح و مفید در جامعه بردارد و پیگیر مشکلات و دغدغه های شهروندان از اعضای شورای شهر تهران ، مدیران و مسئولین استان تهران باشد .