3

۱۲ کاندید سیمرغ بلورین « فیلم کوتاه » و « فیلم مستند » جشنواره فیلم فجر

  • کد خبر : 15992
  • 16 دی 1397 - 10:52
۱۲ کاندید سیمرغ بلورین « فیلم کوتاه » و  « فیلم مستند » جشنواره فیلم فجر

دبیرخانه سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر چند روز پیش  با صدور اطلاعیه ای٬ اسامی ۱۰ فیلم راه یافته به بخش نگاه نو جشنواره را اعلام کرد. پس از آن٬ ۱۲ فیلم شامل ۵ مستند و ۷ فیلم کوتاه ۱۵ دقیقه‌ای نیز برای حضور در بخش مسابقه جشنواره فیلم فجر انتخاب شد که در گزارش […]

دبیرخانه سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر چند روز پیش  با صدور اطلاعیه ای٬ اسامی ۱۰ فیلم راه یافته به بخش نگاه نو جشنواره را اعلام کرد. پس از آن٬ ۱۲ فیلم شامل ۵ مستند و ۷ فیلم کوتاه ۱۵ دقیقه‌ای نیز برای حضور در بخش مسابقه جشنواره فیلم فجر انتخاب شد که در گزارش امروز سرویس هنری عصر شهروند٬ نگاهی داریم به ۱۲ فیلم کوتاه و مستند انتخاب شده در جشنواره فیلم فجر ۹۷.

گفتنی است٬ سی و هفتمین جشنواره فیلم  فجر٬ از ۱۰ تا ۲۲ بهمن ماه در سراسر کشور برگزار می شود و نوزدهم و بیستم بهمن به دلیل مصادف شدن با ایام فاطمیه٬ تعطیل خواهد بود. پیش خرید بلیط ۲۲ فیلم راه یافته به بخش سودای سمیرغ جشنواره و هم  چنین ۱۰ فیلم راه به بخش نگاه نو٬ از اواخر دی ماه از طریق سایت جشنواره فیلم فجر در دسترس علاقمندان قرار خواهد گرفت.

حتما بخوانید:

افزایش سیمرغ های بلورین

خبر خوب برای علاقمندان سینما و طرفدران هنر  هفتم این است که هر سال٬ شمار سیمرغ های بلورینی که به فعالان صنعت سینما داده می شود افزایش می یابد. از سال ۱۳۹۶ شاهد اعطای یک سیمرغ به بهترین فیلم کوتاه و یک سمیرغ بلورین به بهترین فیلم مستند بودیم. رییس هیات مدیره انجمن فیلم کوتاه کشورمان٬ دی ماه سال ۹۵ اعلام کرده بود که سیمرغ بلورین فیلم کوتاه به جشنواره بازخواهد گشت. اکنون با اعلام هیات انتخاب جشنواره سی و هفتم فجر نسبت به فهرست منتخبان بخش مسابقه فیلم کوتاه و فیلم مستند٬ باید شاهد یک رقابت داغ میان مستندسازان و فیلم کوتاه سازان ایرانی بود.

 سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر

فیلم های کوتاه راه یافته به بخش مسابقه جشنواره  سی و هفتم  فجر

دبیرخانه سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر٬ ۱۰ دی ماه٬ فهرست ۷ فیلم کوتاه راه یافته  به جشنواره امسال را اعلان کرد. این فیلم ها از میان بهترین های راه یافته به بخش جشنواره  فیلم کوتاه تهران و جشن مستقل فیلم کوتاه خانه سینما انتخاب شده و تا کنون به اکران عمومی در نیامده اند. در انتخاب این فیلم ها٬ عدم کاندید شدن آن ها در دوره های قبلی جشنواره نیز ملاک بوده است.

  • فیلم کوتاه اس به کارگردانی حامد اصلانی

فیلم کوتاه اس به کارگردانی حامد اصلانی

فیلم S که با فیلم نامه کارگردان اثر همراه شده  و بهنام سنایی آن را تهیه کرده است٬  روایت گر پدری است که در جنگل  های شمال  کشور گم می شود و همسرش پلیس را خبر کرده  و پلیس از پسر این زوج٬ بازجویی می کند. پیش تر٬ فیلم های ناکازاکی و دریازدگی را از این کارگردان جوان شاهد بودیم. این  فیلم دو بازیگر اصلی به نام سام ولی پور و مجتبی فلاحی دارد.

  • فیلم کوتاه بچه خور به کارگردانی محمد کارت

فیلم کوتاه بچه خور

این فیلم٬ در ژانر سوشیال (اجتماعی) ساخته شده و روایت گر زندگی دردناک و پر فراز و نشیب کودکان کار و بد سرپرست است که هر روز سرچهار راه ها و خیابان ها مشاهده می کنیم. تهیه کنندگی این فیلم را سید مازیار هاشمی بر عهده داشته است.  محمد کارت٬ پیش از بچه خور هم سابقه ساخت چند فیلم کوتاه در کارنامه دارد که از آن جمله می توان به معلق و بختک اشاره کرد. فیلم کوتاه خون مردگی نیز ۲ سال پیش از این کارگردان به نمایش در آمد.

فیلم کوتاه به کارگردانی محمد کارت

فیلم کوتاه بچه خور با فیلم نامه آبان عسگری٬  که یکی از هفت فیلم کاندیدای سیمرغ بلورین جشنواره فیلم  فجر سی و هفتم است٬ با نقش آفرینی علی مهران و علی حکیمی و فرهانه سبحانی همراه شده است.

در خلاصه بچه خور آمده  است که هیچ کس به عشق کودکان توجه ندارد و آن ها را حدی نمی گیرد. هیچ چیزی زیبا تر از عشق کودکانه نیست.

  • فیلم کوتاه تشریح به کارگردانی سیاوش شهابی

فیلم کوتاه تشریح

فیلم کوتاه تشریح دیگر کاندیدای بخش فیلم کوتاه جشنواره سی و هفتم فجر است. داستانی پلیسی دارد که به  حضور ناگهانی گروهی از پلیس به یک مدرسه  می پردازد که قصد دارند تا سرنخ هایی از مرگ یک دانش اموز بیابند. کارگردان این اثر٬ در خانواده های سینمایی متولد شده و حسین آقا٬ پدر آقا سیاوش٬ کارگردان سینما بوده و این فیلم نیز توسط خواهرش (سوگل خانم) تهیه  کنندگی شده است. خود سیاوش٬ نویسنده اثر است و از  بازی علی ثانی فر و تینو صالحی و محمد آشتیانی و محمد اکبری و نادر بابایی سود می برد.

  • فیلم کوتاه تو هنوز اینجایی به کارگردانی کتایون پرمرز و محمد روح بخش

در این فیلم٬ جزییاتی منتشر نشده است و با قصه آشنا نیستیم. اما می دانیم که کتایون پرمر و محمد روحبخش به  طور اشتراکی٬ کارگردانی و نویسندگی اثر  را بر عهده داشته  و با بازی در فیلم بارسلونا با هم همکار شدند. سامان سالور و انجمن سینمای جوان نیز این دو را کمک  کرده اند. در خلاصه داستان کوتاه این فیلم کوتاه آمده است که همه  ما در  تاریکی٬ شبیه هم  هستیم!

  • فیلم کوتاه دریای تلخ به کارگردانی فاطمه احمدی

از دیگر فیلم های حاضر در بخش فیلم کوتاه ایستگاه سی و هفتم  فجر٬ باید به دریای تلخ اشاره کرد. تنها فیلم کوتاه این دوره از جشنواره که از نقش آفرینی هنرمندان خارجی مثل امیلی پارسونز بهره برده است. در کنار خانم امیلی٬ آدا کاندسکو٬ ماری اوکیانا و راس اگان هم نقش آفرینیکرده اند. این فیلم٬ روایتی از است ماریا٬ بانوی خوش چهره اهل بخارست رومانی که پس از طلاق از همسرش٬ به همراه دختری چهار  ساله٬ عازم  لندن می شود و داستان دروغ های وی به  صاحب کارش  را روایت می کند.

فیلم کوتاه دریای تلخ

  • فیلم کوتاه رورانس به کارگردانی سوگل رضوانی

فیلم کوتاه رورانس

فیلم روانس٬ روایت گر دختری به نام رعنا است. رابطه عاطفی با مرد جوانی به نام بهرام دارد که هم  بازی او در تئاتر است. نویسنده تا تهیه کنندگی اثر را سوگل رضوانی بر عهده داشت. نسرین درخشان زاده٬ محمد خاکساری و ندا جبراییلی روبروی دوربین سوگل  رضوانی بازی  کرده  اند.

فیلم کوتاه به کارگردانی سوگل رضوانی

  • فیلم کوتاه گسل به کارگردانی سهیل امیر شریفی

فیلم کوتاه گسل

در فیلم دیگری  که کاندید سیمرغ بلورین فیلم کوتاه جشنواره سی و هفتم فجر است٬ فیلم دیگری از  کارگردان فیلم دیدن  را پیش رو داریم  که از فیلم های کوتاه پر بازیگر این دوره جشنواره محسوب می شود. فیلم کوتاه گسل٬ داستان دختری به نام نهال است که در جریان یک زد و خورد در مدرسه٬‌ دست راستش می شکند اما ناگهان مردی از راه می رسد و مدعی می شود که دست او به دلیل پرت شدن از موتور پسرش که با کسی تصادف کرده٬ شکسته و این نقطه  عطف داستان فیلم و روایت های بعدی می شود.

بازیگران فیلم گسل را باران احصایی٬ خورشید چراغی پور٬ ماهور میرزانژاد٬ سیامک احصایی٬ آزاده شاهمیری٬ پانیز برزعلی تشکیل می دهد.

فیلم کوتاه به کارگردانی سهیل امیر شریفی

فیلم های مستند کاندید  سیمرغ بلورین جشنواره فجر ۹۷

مدتی است که بخش اعطای سمیرغ بلورین به بهترین مستند های ساخته  شده نیز به جمع سمیرغ های روز اختتامیه جشنواره فیلم  فجر اضافه شده و امسال شاهد ۵  کاندید برای شکار  سیمرغ بلورین هستیم.  هیات انتخاب بخش فیلم های مستند جشنواره سی و هفتم٬ ۱۱ دی ماه٬ اسامی زیر را اعلام کرد که قرار  است شامگاه  بیست و یکم بهمن ماه ۹۷ در سالن همایش های بین المللی  برج میلاد تهران٬ شاهد برنده خوش شانس سمیرغ باشیم.  داستانهای مستند های راه یافته  به بخش مسابقه  مستند فیلم فجر٬ روایت گر موضوعات گوناگونی  از سرطان تا فلسطین است.

حتما بخوانید :

فیلم مستند بهارستان خانه ملت

فیلم مستند بهارستان خانه ملت

فیلم مستند بهارستان خانه ملت٬ یکی از پنج کاندید راه یافته به بخش مسابقه جشنواره سی و هفتم است. فیلم به کارگردانی بابک بهداد که اکثر لوکیشن آن در منطقه تاریخی بهارستان تهران و روبروی مجلس شورای ملی و شورای اسلامی امروزی قرار دارد. داستانی است که روایت گر اتفاقاتتاریخ معاصر ایران از زمان زعامت سلطان صاحب  قران تا انقلاب بهمن ۵۷. کارگردان اثر٬ متولد دهه پنجاه است و خیلی با روایت هایی که مستند کرده است٬ از نزدیک برخورد نداشته اما تلاش کرده  روایت گری غیر متعصب باشد.

 فیلم به کارگردانی بابک بهداد

بابک بهداد٬ الفبای مستند سازی را می داند و این را می توان در مروری بر کارهای قبلی او مثل نخل روز دهم و یادداشت  های روزانه یک مسافر٬ شاهدبود. این مستند هفتاد و پنج دقیقه ای٬ با گویندگی شهرام درخشانی همراه شده و همه کارهای تحقیق و فیلمبرداری و تدوین را خود بابک انجام داده است. سولماز  افتخاری نیز دستیار  کارگردان است.  باید تا بهمن ماه منتظر بود تا ببینیم که روایت آقای بهداد جوان از  تاریخ عصر  قجر تا تاریخ  عصر پهلوی دوم چگونه  بوده است.

فیلم تمام  چیزهایی که جایشان خالی است

تمام چیزهایی که جایشان خالی است٬ نام بلند یک مستند هفتاد و چهار دقیقه ای است که با موضوع دو زن که به  سرطان سینه مبتلا هستند٬ روایت گر زندگی پر فراز و نشیب بانوانی است که با این معضل جهانی بانوان٬ در گیر هستند. مهناز و جمیله قصه زینب تبریزی (کارگردان اثر)٬ سرنوشت متفاوتی دارند. یکی از فوت می کند و دیگری پس از بهبود کامل٬ به فعالیت های خیریه باز می گردد. این فیلم٬ روایت مهناز است که با جمیله آشنا می شود.

فیلم تمام چیزهایی که جایشان خالی است

مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی٬ در کنار ناصر تبریزی و ندا نوبری٬ تهیه  کنندگی اثر را بر عهده داشته است  و ده  ها نفر هم به عنوان فیلمبردار و صدابردار و آهنگساز و گوینده متن و صدا گذار٬ با این مجموعه همکاری داشته اند که علی علوی٬ حسن شبانکاره و عطیه عطار زاده از آن جمله است. زینب تبریزی٬ جایزه ویژه هیات داوران جشنواره سینما حقیقت را بخاطر  این فیلم کسب کرده بود و آن را می توان یک رقیب جدی برای ۴ اثر دیگر دانست.

مستند خانه ای برای تو

مستند خانه ای برای تو

سومین فیلم  مستند راه یافته  به بخش مسابقه سینمای ایران در جشنواره ۹۷ فیلم هفتاد دقیقه ای خانه ای برای تو است که داستان جوان سی ساله گیلانی را روایت می کند که ۱۲ ماه از ازدواجش می گذرد و ورشکسته می شود و پی به سرطانش می برد و تصمیم می گیرد که تصمیمات جدی را در دستور کار قرار دهد. این فیلم مستند را مهدی بخشی مقدم کارگردانی کرده و مهدی شامحمدی نیز تهیه کرده است.

حسن شبانکاره که در فیلم چیزهایی که جایشان خالی است٬ صدابردار بوده است٬‌ در این فیلم صدابرداری  کرد.

مستند دلبند

مستند دلبند

مستند دلبند٬ دیگر مستند راه  یافته به بخش مسابقه جشنواره فجر است. این فیلم هفتاد و دو دقیقه  ای٬ روایت مادر  هشتاد ساله ای است که در رشته کوه های البرز زندگی می کند. فیروزه خانم٬ زندگی دشواری دارد و این فیلم آن را به تصویر کشیده  است. یاسر  طالبی و الهه  نوبخت٬ کارگردانی و تهیه کنندگی اثر را بر عهده  داشته  و مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی  نیز در ساخت  آن مشارکت داشت.

مستند نت های مسی یک  رویا

آخرین  فیلم مستند راه یافته به بخش مسابقه جشنواره سی و هفتم٬ فیلم  نت های مسی یک رویا به  کارگردانی رضا فرهمند است. این  مستند هشتاد دقیقه ای٬ به موضوع کودکان فلسطین می پردازد. از رضا فرهمند٬ دو فیلم لطفا بوق نزنید و آزادی را می شناسیم.

مستند نت های مسی یک رویا

برای مشاهده این ۱۲  اثر می توانید پس از بازگشایی سامانه خرید بلیط  اینترنتی جشنواره سی و هفتم در بازه زمانی اعلام شده اقدام کنید.

سایت انجکن فیلم کوتاه

اگر شما هم علاقمند به ساخت فیلم کوتاه  و فیلم مستند هستید تا در دوره های بعدی جشنواره٬ آثار شما به بخش مسابقه راه یابد٬ در کلاس های آموزشی انجمن فیلم کوتاه ایران (ایسفا) شرکت کرده و از خدمات مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی در این لینک استفاده کنید.

حتما بخوانید :

آخرین خبرها از جشنواره سی و هفتم فجر را در  سرویس هنری  عصر شهروند دنبال کنید.

آیا شما هم علاقه دارید مستند ساز یک فیلم کوتاه شوید؟

لینک کوتاه : https://asrshahrvand.com/?p=15992

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

.
.

ارائه خدمات مالی و مالیاتی در موسسه حسابداری محاسبان تلاشگر خبره

.

درباره پایگاه خبری عصر شهروند: عصر شهروند رسانه ای تخصصی در حوزه اخبار شهری است که با کنار گذاشتن ملاحظات و تعارفات معمول در پایگاه های خبری تحلیلی ، مطالبات و مشکلات شهروندان را در زمینه های گوناگون پیگیری می کند . از جمله اولویت های سایت عصر شهروند ، بازتاب واقعی اخبار استان تهران ،نگاه تحلیلی به مسائل و مشکلات شهروندان تهرانی ، نهایت دقت و سرعت در بازنشر اخبار ، رعایت امانتداری در خبرهای نقلی و دید همه جانبه ،صادقانه و بیطرفانه در تولید خبر است . عصر شهروند همه تلاش خود را برای ایجاد روحیه امیدواری در بین همشهریان تهرانی و پرهیز از ایجاد تشویش در جامعه می کند . امید است به یاری شما همشهریان عزیز عصر شهروند بتواند گامی هرچند کوچک در مسیر اطلاع رسانی صحیح و مفید در جامعه بردارد و پیگیر مشکلات و دغدغه های شهروندان از اعضای شورای شهر تهران ، مدیران و مسئولین استان تهران باشد .