6

کرج اولین شهر دارای اتوبوس برقی در کشور شد

  • کد خبر : 298571
  • 03 مهر 1402 - 23:53
کرج اولین شهر دارای اتوبوس برقی در کشور شد
امروز بعد از عقد قرارداد خرید ۴۰ دستگاه اتوبوس برقی بین شهرداری کرج و شرکت ایران خودرو دیزل ، ۳ دستگاه تحویل و الباقی از آذرماه سال جاری در ناوگان حمل و نقل کرج به حرکت درمی آید.

به گزارش عصرشهروند، در جلسه امضای قرارد خرید اتوبوس‌های برقی جواد توسلی مهر مدیرعامل شرکت ایران‌خودرو دیزل، مهرداد کیانی ، شهردار کرج  مدیران سازمان شهرداری‌ها و حسین مهاجری، علیرضا رحیمی و عمار ایزدیار از اعضای شورای شهر کرج حضور داشتند.

مدیرعامل ایران خودرو دیزل در آیین امضای قرارداد تامین اتوبوس های برقی ناوگان محل و نقل عمومی شهر کرج توسط این شرکت، اظهار کرد: در ۴۵ روز اخیر اتوبوس برقی آتروس ایران خودرو زیر بار بوده و در سطح شهر تهران در حال تردد است‌.

جواد توسلی مهر افزود: هزینه اتوبوس های دیزلی پس از پنج سال کارکرد بیش از دو میلیارد تومان است چون استهلاک بیش تری دارد، اما اتوبوس برقی چنین مشکلی را ندارد. وی تصریح کرد: با همراهی وزارت کشور و سازمان شهرداری های کشور قرارداد تولید ۱۵ هزار دستگاه اتوبوس با تولیدکنندگان داخلی و ساخت پنج هزار ون امضا شده است، وزیر کشور شخصا حمایت خوبی از تولید داخلی دارد.

بیشتر بخوانید : بیوگرافی و بررسی سوابق مدیرعامل ایران خودرو دیزل ؛ جواد توسلی مهر کیست ؟

مدیرعامل شرکت ایران‌خودرو دیزل ضمن قدردانی از تلاش‌های شهردار کرج برای استفاده از اتوبوس‌های برقی، اظهار داشت: کرج اولین کلان‌شهری بود که با فراهم کردن بستر لازم زمینه‌های همکاری‌ را به سرعت ایجاد کرد.   توسلی مهر گفت: با شهرهای زیادی برای همکاری و استفاده از اتوبوس‌های برقی صحبت شد اما متاسفانه به جمع‌بندی نهایی نرسیدیم.

مدیرعامل شرکت ایران‌خودرو دیزل یادآور شد: دکتر وحیدی وزیر محترم کشور نگاه ویژه‌ای به تولیدات این مرز و بوم دارند که این مهم در بستن قرارداد خرید بیش از ۱۴ هزار اتوبوس با شرکت ‌های داخلی به وضوح قابل مشاهده است.

توسلی‌مهر با اشاره به اینکه ورود محصولات برقی در جهان رو به گسترش است و با برنامه‌ریزی در حال کم کردن این فاصله هستیم، افزود: اتوبوس‌های برقی ساخت داخل به نام E Atros دارای باتری ۳۵۰ کیلووات ساعت است ضمن آنکه موتور الکتریکی آن با قدرت ۳۵۰ کیلووات و ۳۵۰۰ نیوتن متر گشتاور از ظرفیت بالایی برخوردار است.

وی ادامه داد: پلتفرم این محصول بر پایه پلتفرم اتوبوس آتروس به صورت صفر تا صد بازطراحی و توسعه و تولید شده که به راحتی می تواند شیب های ۲۰ درصد و بالاتر را پیمایش کند. حداکثر سرعت پیمایش این خودرو ۱۳۰ کیلومتر بوده که به ۹۰ کیلومتر محدود شده است.

این مسئول با اشاره به اینکه اتوبوس برقی ایران‌خودرو دیزل استاندارد ۸۵ گانه دریافت کرده است، گفت: ظرفیت مسافر اتوبوس برقی ایران خودرو دیزل ۳۵ نفر نشسته و ۳۵ نفر ایستاده است که مجوز آن بر اساس استانداردهای تعریف شده گرفته شده است.

به گفته مدیرعامل ایران‌خودرو دیزل؛ این محصول بر اساس استانداردهای ایران خودرو دیزل و منطبق با استانداردهای بین‌المللی، در سه سطح و بالغ بر ۱۰ هزار کیلومتر تست پیمایش شده است و بر این اساس، E Atros می تواند دست کم ۲۵۰ کیلومتر با کولر روشن در سطح شهر پیمایش کند.

اتوبوس برقی

شهرداری کرج به دنبال ناوگان حمل و نقل با سوخت پاک

مهرداد کیانی در ادامه با بیان اینکه کرج اولین بهره‌بردارِ اتوبوس‌های برقی در کشور خواهد بود، گفت: یکی از شاخص‌های عدالت اجتماعی تحول در حوزه حمل و نقل عمومی است که خوشبختانه با همراهی اعضای شورا و دو برابر شدن ظرفیت‌های حمل و نقل این مهم در حال محقق شدن است.

وی خاطرنشان کرد: بخشی از هزینه خرید اتوبوس‌های برقی از طریق وزارت کشور و مابقی توسط شهرداری کرج پرداخت شده است.

شهردار کرج لزوم توجه به حفظ محیط زیست را از موضوعات مهم کلانشهرها عنوان کرد و یادآور شد: در کنار توسعه ناوگان حمل و نقل، کمک به حفظ محیط زیست از دیگر جنبه‌هایی بود که شهرداری کرج را بر آن داشت به سمت استفاده از ناوگانِ حمل و نقل با سوخت‌ پاک حرکت کند.

گفتنی است، ظرف روزهای گذشته نیز ۱۲ دستگاه اتوبوس و ۳۸ دستگاه ون به منظور تقویت حمل و نقل عمومی کلانشهر کرج خریداری و به ناوگان افزوده شد.

به گفته وی، نگاه مثبت و عملیاتی وزارت کشور دولت سیزدهم بسیار مطلوب است و سرعت تصمیم گیری خوبی دارند که قطعا مردم عزیز ایران از شیرینی تصمیمات حمل و نقل عمومی بهره مند خواهند شد.

وزارت کشور به دنبال ورود ۲ هزار دستگاه اتوبوس برقی تا یکسال آینده

سید سجاد انوشه معاون امور شهرداری های سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور نیز از برنامه ریزی و هدف گذاری وزارت کشورجهت ورود دو هزار دستگاه خودروی برقی برای استفاده در حوزه حمل و نقل عمومی درون شهری تا یک سال آینده خبر داد.

وی اظهار کرد: مجموعه وزارت کشور، سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور و اتحادیه حمل و نقل مسافر شهری کشور با برنامه‌ریزی و هدف گذاری صورت گرفته، زمینه ورود دو هزار دستگاه خودروی برقی برای استفاده در حوزه حمل و نقل عمومی درون شهری را تا یک سال آینده فراهم کرده است.

انوشه ادامه داد: با توجه به تکالیف وزارت کشور و شهرداری ها در حوزه قانون هوای پاک و رویکرد ویژه دولت سیزدهم و مقام عالی وزارت کشور به برقی سازی حمل و نقل عمومی درون شهری، سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور طرح توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی برقی به ویژه اتوبوس، ون و تاکسی را در دستور کار شهرداری های کشور قرار داده‌ است.

وی افزود: به همین منظور در مرحله نخست، اولین سامانه اتوبوس برقی مدرن شارژی کشور به عنوان اولین طرح برای کلان شهر کرج با همکاری شرکت ایران خودرو دیزل در قالب انعقاد قرارداد ۴۰ دستگاه اتوبوس برقی امضا شد.

وی گفت: مشخصات فنی و مسایل مالی و بازرگانی این طرح در کمیته های مربوطه فنی و بازرگانی وزارت کشور و سازمان شهرداری ها و دهیاری ها بررسی شده که با رویکرد ویژه مقام عالی وزارت کشور و ریاست سازمان شهرداری ها ودهیاری های کشور به حوزه برقی سازی حمل و نقل عمومی درون شهری کشور قرارداد تامین ناوگان و زیرساخت شارژ آن با شرکت ایران خودرو دیزل به عنوان اولین طرح توسط شهرداری کرج منعقد و ابلاغ می‌شود.

انوشه در پایان اظهار کرد: امیدواریم با ورود ناوگان اتوبوس برقی به شهر کرج، شهرداری با برنامه‌ریزی مناسبی، مسیر تردد ناوگان، محل توقف و شارژ را تعیین و مقدمات بهره برداری از این نوع ناوگان را در حوزه حمل و نقل عمومی شهری کلانشهر کرج فراهم کند.

 

لینک کوتاه : https://asrshahrvand.com/?p=298571

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

.
.

ارائه خدمات مالی و مالیاتی در موسسه حسابداری محاسبان تلاشگر خبره

.

درباره پایگاه خبری عصر شهروند: عصر شهروند رسانه ای تخصصی در حوزه اخبار شهری است که با کنار گذاشتن ملاحظات و تعارفات معمول در پایگاه های خبری تحلیلی ، مطالبات و مشکلات شهروندان را در زمینه های گوناگون پیگیری می کند . از جمله اولویت های سایت عصر شهروند ، بازتاب واقعی اخبار استان تهران ،نگاه تحلیلی به مسائل و مشکلات شهروندان تهرانی ، نهایت دقت و سرعت در بازنشر اخبار ، رعایت امانتداری در خبرهای نقلی و دید همه جانبه ،صادقانه و بیطرفانه در تولید خبر است . عصر شهروند همه تلاش خود را برای ایجاد روحیه امیدواری در بین همشهریان تهرانی و پرهیز از ایجاد تشویش در جامعه می کند . امید است به یاری شما همشهریان عزیز عصر شهروند بتواند گامی هرچند کوچک در مسیر اطلاع رسانی صحیح و مفید در جامعه بردارد و پیگیر مشکلات و دغدغه های شهروندان از اعضای شورای شهر تهران ، مدیران و مسئولین استان تهران باشد .