12

کوچه مرویِ ۲۰۰ ساله ؛ از قدیمی ترین معابر شهر تهران

  • کد خبر : 288703
  • 21 دی 1400 - 12:02
کوچه مرویِ ۲۰۰ ساله ؛ از قدیمی ترین معابر شهر تهران
درگذشته مهاجران عرب و ایرانیانی که قبلا ساکن عراق بودند، در بازارچه مروی به تجارت‌ می‌پرداختند.

به گزارش عصرشهروند در اخبار فرهنگ و هنر ، کوچه مروی با قدمتی ۲۰۰ ساله از قدیمی ترین معابر شهر تهران و از کوچه های تاریخی خیابان ناصر خسرو به شمار می رود؛ نام کوچه از مالک قدیمی املاک این منطقه گرفته شده است. محمد حسن خان مروی از خوانین قاجار و حاکم مرو در دوره فتحعلی شاه بود که املاک زیادی را در غرب  عودلان خریداری کرد که امروز محدوه کوچه مروی است. او مسجد و مدرسه ای را با نام مسجد مروی بنا و باغی در کنار آن وقف کرد که بعدها دبیرستان مروی در آن احداث شد. درگذشته مهاجران عرب و ایرانیانی که قبلا ساکن  عراق  بودند، دراین  بازار  به  تجارت  می‌پرداختند. به  همین  دلیل  جلوه‌های  فرهنگ و زندگی عربی را می‌توان در این کوچه و اطراف آن مشاهد کرد.

کوچه مروی 200 ساله

در دهه ۸۰ شمسی, کوچه مروی بیش از بیش مورد توجه سازمان زیبا سازی شهر تهران قرار گرفت و از این رو بازسازی و احیا این کوچه تاریخی آغاز شد.

کوچه مروی
کوچه مروی اکنون تبدیل به پیاده راهی برای  گردشگران شده. مغازه های این کوچه نماسازی و کوچه نیز سنگفرشی شده است.

کوچه مروی امروزه تبدیل به بورس لوازم آرایشی تهران شده است. معرف ترین فلافلی تهران ابتدای کوچه مروی  از سمت  ناصر خسرو قرار گرفته است و روبه روی کوچه و در آن سوی خیابان ناصر خسرو, عمارت شمس العماره می درخشد.منبع

لینک کوتاه : https://asrshahrvand.com/?p=288703

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

.
.

ارائه خدمات مالی و مالیاتی در موسسه حسابداری محاسبان تلاشگر خبره

.

درباره پایگاه خبری عصر شهروند: عصر شهروند رسانه ای تخصصی در حوزه اخبار شهری است که با کنار گذاشتن ملاحظات و تعارفات معمول در پایگاه های خبری تحلیلی ، مطالبات و مشکلات شهروندان را در زمینه های گوناگون پیگیری می کند . از جمله اولویت های سایت عصر شهروند ، بازتاب واقعی اخبار استان تهران ،نگاه تحلیلی به مسائل و مشکلات شهروندان تهرانی ، نهایت دقت و سرعت در بازنشر اخبار ، رعایت امانتداری در خبرهای نقلی و دید همه جانبه ،صادقانه و بیطرفانه در تولید خبر است . عصر شهروند همه تلاش خود را برای ایجاد روحیه امیدواری در بین همشهریان تهرانی و پرهیز از ایجاد تشویش در جامعه می کند . امید است به یاری شما همشهریان عزیز عصر شهروند بتواند گامی هرچند کوچک در مسیر اطلاع رسانی صحیح و مفید در جامعه بردارد و پیگیر مشکلات و دغدغه های شهروندان از اعضای شورای شهر تهران ، مدیران و مسئولین استان تهران باشد .