17

زمستان گردی در دربند : نوستالژیک گردی در شمال تهران

  • کد خبر : 22150
  • 30 مرداد 1398 - 9:18
زمستان گردی در دربند : نوستالژیک گردی در شمال تهران

در گزارش  امروز سرویس گردشگری عصر شهروند٬ به دربند تهرانی ها می رویم  تا آن ها را که دربند «دربند» هستند را از روایت لایک و فالو و هشتگ های اینستاگرامی دنبال کنیم و از امکانات این منطقه جذاب پایتخت٬ بیش تر آشنا شویم.

محله دربند در منطقه ۱ شهرداری  تهران٬ از دیرباز تا کنون٬ یکی از مقصدهای گردشگری هیجان انگیز  تهرانی ها به خصوص در نیمه اول سال است که هوای مطبوع و خنک آن٬ تهرانی ها را از بهار و تابستان گرم٬ نجات می دهد. کاخ سعدآباد٬ نزدیک میدان دربند است و برای عاشقان تاریخ گردی و لاکچری گردی٬ لوکیشنی فوق العاده به خصوص برای سلفی بازهای اینستاگرام در چهار فصل سال محسوب می شود. دربند ٬ جایی برای تماشای تهران و کوهنوردی و همچنین خوردن نوشیدنی ها و غذاهای سرد و گرم سنتی و فرهنگی در محیطی دل انگیز است.

هم در نیمه اول سال و هم در روزهای سرد زمستان٬ دربند ٬ محفل آش خورها و کوهنوردهای انرژی مثبت است. در روزهای سرد زمستانی تهران که خوشبختانه بارش برف و باران٬ تابستان نیکویی را در سال ۹۸ برایش رقم می زند٬ دربند گردها٬ همچنان از  این منطقه  برای گذران شب های بلند زمستان استفاده می کنند. پیک نیک و گردشگری و شکم گردی٬ همه اقداماتی  است که در سفر به دربند می توان در اختیار داشت.

محله دربند در منطقه ۱ شهرداری تهران

در گزارش  امروز سرویس گردشگری عصر شهروند٬ به دربند تهرانی ها می رویم  تا آن ها را که دربند «دربند» هستند را از روایت لایک و فالو و هشتگ های اینستاگرامی دنبال کنیم و از امکانات این منطقه جذاب پایتخت٬ بیش تر آشنا شویم.

با دربندگردی ما همراه باشید.

دربند تهرانی ها

چرا دربند ؟

برای این که در روزهای مختلف سال٬ فرصتی برای فرار از این کلانشهر دود آلود داشته باشیم٬ اینجا و سعدآباد و توچال٬ گزینه های خوبی است. همیشه هم شلوغ است و برو و بیا جریان دارد. هم مقصد لاکچری گردهای بالا  شهر  است و هم لوکیشن خوبی برای سلفی بازی رمانتیک ها و پاتوق کثیف باز ها و شکم گردهایی که عاشق ساندویچ  ها و آش و نسکافه در فضایی سرد هستند! برای خوش گذرانی٬ این جا یک محیط سالم و مفرح است. خیلی از مرکز شهر دور نیستید و شما با هر وسیله ای می توانید در کم تر از یک ساعت به این نقطه شهر بیایید.

چرا دربند

در این محله٬ کوهنورد هایی را مشاهده خواهید کرد که بعضا چند دهه٬ دربندگردی کرده و هر جمعه  ها٬ به این منقطه می آیند. دهه شصتی ها حتما یادشان هست که دربندگردها٬ با رادیو دسته دار به این منطقه می امدند و برنامه رادیویی طنز «صبح جمعه با شما» مرحوم نوذری و همکارانش را گوش می کردند! یاد حسین خان محب اهری بخیر.

دربند مقصدهای نوستالژیک گردی تهران

این منطقه٬ بخشی از خاطرات تهرانی های قدیم و جدید و یکی از مقصدهای نوستالژیک گردی تهران است. مثل مقر سلطان صاحب قران٬ ناصرالدین شاه قاجار (کاخ  گلستان)٬ محیطی زیبا با طبیعتی دلفریب. اما در هر روز، بی هویت تر می شود و شهرداری تهران در سند توسعه گردشگری خود باید فکری به حال آن بکند.

شب های آن٬ مثل شب های کن و سولقان و فرحزاد٬ پر هیاهو است و به خصوص در شب های نیمه اول سال٬ پاتوق دختر و پسرها و مهمانی های دورهمی می شود. محیط آن٬ همیشه مملو از گردشگران داخلی و خارجی است. چرا خارجی؟

 گردشگران خارجی تهرانگرد در هشتگ #darband

خوب این موضوع را از بررسی تصاویری که گردشگران خارجی تهرانگرد در هشتگ #darband در اینستاگرام به اشتراک گذاشته اند می توان دریافت. این منطقه٬ یکی از مقصد های طبیعت گردی شمال پایتخت است که توسط تهران گردهای تریپ ادوایزر  و لونلی پلنت نیز توصیه شده است.

دربندگردی را باید در فهرست ۱۰ مقصد طبیعت گردی ارزان و نزدیک مرکز شهر تهران قرار داد. مکانی خوب برای شکم گردها و محبوب فود بلاگرها و تیستر های شکمو که انواع خوردنی و نوشیدنی خوشمزه رنگارنگ را برایشان به  ارمغان می اورد. صفای ییلاق آن مثل رودخانه پر آبش٬ همیشه دوست داشتنی و دل انگیز بوده و نظر  هر بینده ای را به خود معطوف می کند. اگر به دنبال نایت لایف خلوت و رمانتیک تهران هستید٬ دربندگردی را فراموش نکنید.

برای  معلولان٬‌ اما محیط آن پس از گذشته دهه ها٬ هنوز محیط خوبی نیست و پستی و بلندی زیادی دارد. امیداوریم ستاد گردشگری شهرداری تهران در تدوین سند راهبردی گردشگری پایتخت٬ نظری هم به نیاز های طبیعت گردی نابینایان و مددجویان تهرانی داشته باشد تا این عزیزان هم از این مقصد گردشگری مهیج پایتخت استفاده کنند.

عصر های آن مثل شب هایش و روزهایش٬ شلوغ  است. همه هم  کوهنورد نیستند. بعضی  برای سلفی بازی  به  این نقطه آمده و برخی نیز پس از گشتی در عمارت باشکوه سعدآباد و تماشای جهانگردی های برادران امیدوار در موزه آن ها٬ عازم کافه و رستوران های سنتی و فرنگی می شوند تا قلیانی چاق کنند و از قدیم و ندیم و جدید و دنیای مجازی بگویند! برای هر سلیقه ای هم٬ خدمات در دسترس است. اما به فکری سردی مزاج هم باشید!

حتما بخوانید: با موزه برادران امیدوار آشنا شویم

جالب  است که بدانید در برخی از نظر سنجی هایی که توسط رسانه های نوشتاری و رسانه ملی درباره مقصد های گردشگری تهران صورت گرفته٬ DARBAND٬ همواره در لیست بوده است. جای تعجبی هم ندارد. یکی از نوستالژیک ترین مناطق توریستی تهران بوده و شب و روز های فوق العاده جذابی برای هر سلیقه ای دارد. مخصوصا در روزگاری که کیش گردی و تفلیس گردی و آنتالیا گردی٬ گران تمام می شود٬ طبیعت گردی در تهران٬‌ ارزان تر است.

این منطقه را با مجسمه ۳ متری سنگی مرد کوهنورد به خاطر داریم. یکی از نمادهای شهر تهران است مثل برج  بزرگ آزادی که یادگار حسین امانت بود. مشهور ترین نقطه دربند است. سلفی های زیادی دربندگرد های تهران با این مجسمه در صفحات مجازی به اشتراک گذاشته اند که چه خوب است٬ لوکیشن DARBAND را هم روی آن تگ کنند.

اگر  به دنبال عکاسی در تهران با لوکیشن هایی عالی از نظر المان های عکاسی در طبیعت هستید یا دوست دارید در کوچه باغ های خاطره انگیز دربند ٬ موسیقی سنتی ایرانیان را گوش داده و زغال اخته  بخورید و آب انار و معجون شاتوت٬ دربندگردی را در نظر داشته باشید. پیچ و خم دره ها با بوی کباب تازه٬ محسور کننده  است و قدم به قدم نیز٬ دکه های بزرگ و کوچک مسیر٬ شما را با انواع خوردنی و نوشیدنی٬‌ پذیرایی می کند.

 دربند گردهای حرفه ای

برای دربندگردهای حرفه  ای٬ امام زاده ابراهیم و سورتمه آن همان اندازه جذاب است که غذا خوردن کنار آبشار دوقلو و رفتن به شیرپلا و فتح توچال٫ هیجان انگیز به نظر می رسد.

دیدنی های این منطقه تهران

این جا٬ فقط کوه و کافه و رستوران و معجون انار نیست! خدمات و امکانات زیادی این مقصد نایت لایف گردی تهران دارد که در ادامه به  شماری از ان ها اشاره  می کنیم.

تله سیژ آن را باید یکی از خدمات فراموش نشدنی دانست. جایی که نیم قرن پیش ساخته  شد و اکنون مردم برای تفریح در شمال پایتخت از آن استفاده می کنند و چشم انداز های شهر  را می توان برفراز تله سیژ آن شاهد بود.  امکاناتی استاندارد که خطرناک نیست و شما می توانید از شنبه تا چهارشنبه و روزهای تعطیل از آن بهره  مند شوید. البته  از ساعت  ۹ تا ۱۳. بلیطش کمی گران است. اما گاها می توان با تخفیف هم  آن را بدست آورد.

دربند پاتوق سلفی بازها و رمانتیک گردهای شهر

حال و هوای زمستانی آن به خصوص در روزهای برفی و بارانی٬ این منطقه را تبدیل به پاتوق سلفی بازها و رمانتیک گردهای شهر می کند. اتمسفری خنک و مه آلود که امکان تنفس اکسیژن خالص را در اختیار گردشگران شمال پایتخت قرار می دهد.  خانه های قدیمی٬ کلیه های چوبی٬ چای زغالی و آش رشته پر سیر٬ همه و همه٬ روایت گر یک نیم  روز دیدنی و خاطره انگیز برای طبیعت گردهای تهران در این منطقه  است.

تماشای الاغ هایی که برای حمل بار از آن ها استفاده می شود در منطقه دربند

تماشای الاغ هایی که برای حمل بار از آن ها استفاده  می شود در منطقه دربند ٬ صحنه هایی جالب را برای گردشگران خلق می کند که انرژی مثبت ها این مناظر را از شکار دوربین خود٬ دور نمی کنند.

شب های دربند مثل شب های گلوبندک٬ فراموش نشدنی است

شب های دربند مثل شب های گلوبندک٬ فراموش نشدنی است. پل تجریش و دربند  و کن  و سولقون و جاده چالوس٬ پاتوق شب گردهای تهرانی از قدیم الایام بوده و هست. کمی از روزهایش  ندارد. به خصوص در پاییز و زمستان که طبیعت هزار رنگ تهران٬ بر تو سلام می کند. چراغ های زنبوری٬ هیجان خوراکی های رنگارنگ را چند برابر می کند و بعید است که به دربند رفته و از طعام غذاهای آن جا تجربه نکنید! برای پیاده روی صبحگاهی و شبانگاهی٬ دربند واقعا مسیر  خوبی است. تا پاسی از شب٬ به  گردشگران خدمات  ارائه  می شود و سیلی از جمعیت است که بالا و پایین می رود.

دربند٬ یکی از ۱۰ مقصد شکم گردهای پایتخت

دربند ٬ یکی از  ۱۰ مقصد شکم گردهای پایتخت است. محیط چشم نواز دربند ٬ خوردن و نوشیدن را دلپذیر کرده و به  نوعی اشتهای افراد را باز می کند. تماشای خانه های قدیمی بر فراز رستوران های سنگی٬ لوکیشن خوبی برای عکاسی را به ارمغان می آورد. البته ادامه غربزدگی تهرانی ها را می توان در رستوران های دربند هم شاهد بود که با لازانیا و پاستاهای پر سس و پیتزا های مکزیکی و غذاهای دریایی٬ میزبان  شایسته  ای برای شکم گردهای دربند هستند. البته  سفره خانه هایی هم در دربند هست که بعضا موسیقی زنده اجرا می کنند.

دربند لوکیشن خوبی برای عکاسی را به ارمغان می آورد

اگر چه دربند ٬ فود استریت تهران نیست و هم چنان٬ این عنوان٬ برازنده خیابان سی  تیر است٬ اما به هر حال٬ سر وکله اغذیه فروشی های تهران روی دکه های گاری شکل را می توان در شب های دربند شاهد بود. از جگرکی فروش سیار تا اسپرسو باز و کبانی و سیب زمینی پخته فروش. لبو و باقالی و معجون انار و تمشک و  قیسی و  آلبالو که دیگر پای ثابت اغذیه فروش های دربند است و نوستالژی خوشمزه ۳ نسل! این خوشمزه جات را که خوردید٬ برای آن که خیلی سرد است! چای نبات فروشی های دربند ٬ منتظر شما است! البته  آش دوغ و گردو و یاقالی داغ هم در نظر داشته باشید. اما از هر کدام مقداری بخورید و با فاصله.

مراقب باشید! هر چیزی که به چشمتان خورد انتخاب نکنید! مخصوصا غذاهایی که از کیفیت محصولات ان ها مطمئن نیستید. مراقب باشید که دربندگردی را به کام خود و عزیزانتان تلخ  نکنید و کار شما به مراکز درمانی بالای شهر و پایین شهر نکشد! مخصوصا در اغذیه فروشی های سیار٬ نظارتی روی کیفیت محصولات و نحوه طبخ وجود ندارد و بهتر است کمی با اطمینان بیش تر نسبت به خرید و استفاده از محصولات غذایی اقدام کنید. به خصوص در خرید لواشک های رنگارنگ!

دربند٬ فرصت خوبی برای پیاده روی خانوادگی

در دربند ٬ فرصت خوبی برای پیاده روی خانوادگی و دوستانه فراهم  است. محیطی  که شما می توانید با دیگر دربندگردهای دربند !٬ آشنا شده و قدم  زده  و به حلقه فالورهای اینستاگرمتان اضافه کنید. بعضا افراد با مراجعه به هشتگ دربند در اینستاگرام٬ تصاویری که لحظه به لحظه٬ دربندگردها منتشر می کنند را رصد کرده و باب سخن را باز می کنند تا دربندگردی گروهی را دنبال کنند. خلاصه این هم از فواید دربندگردی دیجیتالی است!

اصل دربند٬ کوهنوردی و سنگ نوردی

اما اصل دربند ٬ کوهنوردی و سنگ نوردی است. از مشهور ترین تفریحات کسانی که دنبال اسکی در دیزین و توچال و شمشک نیستند٬ کوهنوردی دربند است. مسیر پر پیچ و خم کوهستان البرز٬ جایی است که می توان چشم اندازهای  دل انگیزی را تماشا کرد و در کنار آلاچیق ها٬ به تماشای کوهستان تهران نشست. از پس قلعه تا شیرپلا تا  قله٬ میعادگاه کوهنوردان تهرانی است.

حتما بخوانید: با پیست های اسکی تهران آشنا شویم

کوهنوردی دربند

چگونه به دربند برویم؟

آدرس دربند تهران

کافی است خودتان را به ایستگاه تجریش در خط ۱ مترو تهران برسانید یا از طریق اتوبوس های BRT  خیابان ولیعصر٬ سر پل تجریش پیاده شوید. یا در خیابان شریعتی تهران٬ به سمت میدان قدس بروید. اگر با خودرو شخصی٬ قصد دربندگردی دارید٬ به میدان تجریش رفته و از آن جا به خیابان فناخسرو بروید و خودو را پارک کرده و قدم زنان به دیار عاشقان طبیعت گردی پایتخت رفته و به جمع دربندگردها بپیوندید.

میدان تجریش تا دربند حدود شش کیلومتر فاصله  دارد. مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد تهران نیز دارای یک درب شمالی  در میدان سربند است. توجه داشته باشید که محل دربند ٬ از جنوب به تجریش و از شمال به گس قلعه و کوهستان البرز محدود می شود.

توصیه های دربند گردی

  • اگر در تابستان یا زمستان به قصد دربند گردی می روید٬‌ ضد آفتاب و عینک آفتابی استاندارد و کوله پشتی مختصری به همراه داشته باشید.
  • اصل مهم در دربندگردی٬ کفش خوب است.
  • ماجراجویی های هیجان انگیز در دربند گردی را وقتی هنوز اشراف اطلاعاتی خوبی به منطقه  ندارید٬ فراموش کنید.
  • بازو های نظارتی در این منطقه خیلی خوب نیست و لذا باید مراقب خرید از دستفروش ها و حتی رستوران ها باشید. گاها گوشت های فاسد در یخچال برخی رستوران ها مشاهده می شود که مورد اعتراض جهانگردان خارجی هم بوده است. موارد را به سازمان بازرسی کل کشور اطلاع دهید.
  • دربند ٬ میراث طبیعی کل ملت ایران است. در حفظ طبیعت و پاکیزگی آن تلاش کنید و هر زباله ای دیدید٬ آن را بر دارید. هیچ اتفاقی هم نمی افتاد و شما یک شهروند مسئول دربندگرد خواهید بود.
  • قیمت برخی از غذاها در دربند به نسبت کیفیت٬ اصلا مقرون به صرفه نیست. لذا اشکالی ندارد که چای و بسکویت و ساندویچ با خود به همراه ببرید و از میوه های خرد شده فصلی برای پیاده روی استفاده کنید.
  • در دربند ٬ تنقلات خوردن٬ باعث سردی کودکان و نوجوانان می شود. مراقب آن ها باشید.
  • دربند را در هشتگ های اینستاگرام دنبال کنید.
  • لوکیشن دربند در اینستاگرام در این URL است.

توصیه های دربند گردی

اگر شما هم مسافر دربند هستید٬‌ تجارب و دیدگاه های خود را در اختیار ما قرار دهید.

به نظر شما چرا دربند ٬ مقصد طبیعت گردی جذابی است؟

لینک کوتاه : https://asrshahrvand.com/?p=22150

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

.
.

ارائه خدمات مالی و مالیاتی در موسسه حسابداری محاسبان تلاشگر خبره

.

درباره پایگاه خبری عصر شهروند: عصر شهروند رسانه ای تخصصی در حوزه اخبار شهری است که با کنار گذاشتن ملاحظات و تعارفات معمول در پایگاه های خبری تحلیلی ، مطالبات و مشکلات شهروندان را در زمینه های گوناگون پیگیری می کند . از جمله اولویت های سایت عصر شهروند ، بازتاب واقعی اخبار استان تهران ،نگاه تحلیلی به مسائل و مشکلات شهروندان تهرانی ، نهایت دقت و سرعت در بازنشر اخبار ، رعایت امانتداری در خبرهای نقلی و دید همه جانبه ،صادقانه و بیطرفانه در تولید خبر است . عصر شهروند همه تلاش خود را برای ایجاد روحیه امیدواری در بین همشهریان تهرانی و پرهیز از ایجاد تشویش در جامعه می کند . امید است به یاری شما همشهریان عزیز عصر شهروند بتواند گامی هرچند کوچک در مسیر اطلاع رسانی صحیح و مفید در جامعه بردارد و پیگیر مشکلات و دغدغه های شهروندان از اعضای شورای شهر تهران ، مدیران و مسئولین استان تهران باشد .