10

گشتی در موزه برادران امیدوار تهران : جهانگردی در پایتخت

  • کد خبر : 21355
  • 27 مرداد 1398 - 14:33
گشتی در موزه برادران امیدوار تهران : جهانگردی در پایتخت

روایت گر دیدنی و مصور سفر برادران امیدوار به  ۹۹  کشور جهان در مدت ۱۰ سال در دهه چهل هجری شمسی. جایی برای تماشای زیبایی ها و عجایب ۴ قاره جهان به روایت دورببن خلاق ماجراجویانی ایرانی. از آلاسکا تا استرالیا که امروزه از ایسنا تا تریپ ادوایزر، به ستایش آن پرداخته اند.

موزه برادران امیدوار تهران یکی از مقصدهای جالب موزه گردی پایتخت است که البته به اندازه موزه هایی چون موزه جواهرات سلطنتی و موزه هنرهای معاصر و کاخ موزه گلستان٬ با استقبال گردشگران  هنری شهر مواجه نشده  است.  موزه برادران امیدوار  تهران٬ جایی برای مرور  بخشی از تاریخ معاصر جهان است. روایت گر دیدنی و مصور سفر برادران امیدوار به  ۹۹  کشور جهان در مدت ۱۰ سال در دهه چهل هجری شمسی. جایی برای تماشای زیبایی ها و عجایب ۴ قاره جهان به روایت دورببن خلاق ماجراجویانی ایرانی. از آلاسکا تا استرالیا که امروزه از ایسنا تا تریپ ادوایزر، به ستایش آن پرداخته اند.

اگر دانشجوی تاریخ و هنر و موسیقی و گردشگری و جامعه شناسی هستید٬ تماشای این موزه دیدنی و بکر تهران را توصیه می کنیم. اگر قصد پیاده روی در تهران دارید٬ محیط رمانتیک و دل انگیز کاخ سعدآباد با لوکیشن های فوق العاده برای سلفی بازهای اینستاگرام را توصیه می کنیم. دربند گردها٬ این لوکیشن را در نظر داشته باشند.

موزه برادران امیدوار طبیعت

با موزه گردی امروز ما همراه باشید.

موزه برادران امیدوار کجاست؟

موزه برادران امیدوار ٬ یکی از موزه های مجموعه فرهنگی و تاریخی سعد آباد است. جایی در انتهای خیابان شهید کمال طاهری که برای رسیدن به آن باید از خیان شهید فلاحی یا زعفرانیه تهران بگذرید. برای رفتن به این موزه٬ از بی آر تی هایی خیابان ولیعصر شمالی استفاده کنید یا از ایستگاه مترو تجریش٬ با BRT سر زعفرانیه پیاده شوید.  ورودی موزه ۲  هزار تومان است و برای اتباع خارجی نیز  ۲۳  هزارتومان.

حتما بخوانید : لیست موزه های تهران : آدرس، تلفن، ساعت بازدید و سایت ۴۳ موزه تهران

یکی از محیط های دلچسب برای کافه گردی تهران٬ کاخ سعدآباد است

(یکی از محیط  های دلچسب برای کافه گردی تهران٬ کاخ  سعدآباد است)

چرا به موزه برادران امیدوار برویم؟

تماشای موزه برادران امیدوار در مجموعه فرهنگی سعدآباد٬ معمولا در فهرست گردشگری های کاخی عاشقان  کاخ گردی پایتخت قرار می گیرد. جایی است که شما دنیای شصت و اندی سال پیش  را به روایت دوربین خلاق و نکته  سنج برادران امیدوار ٬ تماشا خواهید کرد. سرزمین های ناشناخته ای که بیش از نیم قرن پیش٬ خیلی از هموطنان از آن خبر نداشتند٬ زیر پای برادران ماجراجو و کنجکاور قصه ما قرار گرفت و عکس های ریز و درشت و نوشته هایی  از  جهانگردی خود برای ما روایت کردند که امروزه در بخشی از کاخ سعدآباد نگهداری می شود.  برای جهانگردی  در تاریخ  معاصر٬ توصیه به  تماشای جهان به روایت  برادران امیدوار داریم.

چرا به موزه برادران امیدوار برویم

اینجا یک موزه کم نظیر است. نمونه اش را در تهران نخواهید یافت.  شما جهانگردی ده ساله دو ماجراجو را تماشا خواهید کرد که باکم ترین امکانات٬ به دور ترین نقاط کره زمین رفته و تصاویری به ارمغان آورده اند که تماشای آن  خالی از لطف  نیست. با قبایل های وحشی آشنا می شویم. با سبک زندگی صدها  قوم و قبیله و فرهنگ رنگارنگ آشنا می شویم و تاملی خواهیم داشت بر جهان از دوربین امیدوارها که امیدوارانه٬ جهان نیم قرن پیش را برای  ما به تصویر  کشیدند.

موزه برادران امیدوار کجاست

این را در فهرست جهانگردان معاصر پر سفر  ایرانی قرار داده اند.

کاخ سعدآباد کجاست؟

کاخ سعد آباد یکی  از سه کاخ  دیدنی پایتخت محسوب می شود که در فهرست  ۱۰ مقصد گردشگری مهم تهرانی ها٬ محبوب تهرانگردهای تریپ ادوایزر است. باغی به وسعت یک صد و ده هکتار در منطقه سعدآباد تهران٬ منطقه ای  ثروتمند نشین و قدیمی پایتخت که یکی از خوش آب و هوا ترین لوکیشن های پایتخت با مناظر بدیع  محسوب می شود. سعدآباد٬ محیطی بزرگ است و باید خود را برای پیاده روی چند ساعته آماده کنید. رودخانه جعفرآباد از میان  این مجموعه میگذرد و برای  عکسبرداری٬  لوکیشنی  ممتاز  محسوب  می شود. جایی برای مرور تاریخ  پهلوی.

حتما بخوانید : موزه جواهرات سلطنتی تهران و تماشای تاج کیانی و شمشیر ناصری

کاخ سعد آباد یکی از سه کاخ دیدنی پایتخت

موزه برادران امیدوار در بخش شمالی موزه سعدآباد قرار دارد. عمارتی با نمای آجری و شیروانی قرمز که خبر از طراحی  و ساخت بنای بیس از یک صد سال می دهد و یادگاری از دوران قجر است. ستون های گچ بری شده زیبایی  دارد که احتمالا  اولین فلاش دوربین شما به آن نیاز  دارد! این ساختمان در ۲۰ سال  اخیر مورد بازسازی اساسی قرار گرفت تا به  موزه  تبدیل شود.

موزه برادران امیدوار در بخش شمالی موزه سعدآباد قرار دارد

موزه برادران امیدوار را باید نخستین موزه انسان شناسی در ایران پس از انقلاب شکوهمند  بهمن ۱۳۵۷ دانست.  در این موزه٬ تصاویر و اشیایی که آن ها  برای ما به ارمغان آورده اند از  سرزمین های دور و نزدیک٬ در معرض دید عمومی قرار گرفته  است.

برادران امیدور در مراسم جشن قبیله یاگوا آمازون

(تصویری از برادران امیدور در مراسم جشن قبیله یاگوا آمازون)

برادران امیدوار پس از پیاده شدن از کشتی در جزیره پی نانگ مالزی

(تصویری از برادران امیدوار پس از  پیاده شدن از کشتی در جزیره پی نانگ مالزی)

حفاظت پیشگیرانه در موزه برادران امیدوار

(خبر ایسنا درباره حفاظت از آثار موزه برادران امیدوار )

بازتاب موزه در سایت تریپ ادوایزر

(بازتاب موزه در سایت تریپ ادوایزر)

برادران امیدوار که بودند؟

برادران امیدوار ٬ جهانگرد ماجراجو با پشتکار و خلاق  و با همتی بودند که بیش از شصت سال پیش٬ با امکانات کم٬ به دور دنیا رفتند. ده سال جهانگردی آن هم در کوی و برزن هایی که امروزه با فناوری کنونی٬ خیلی ها عطایش را به  لقایش می بخشند. چه  برسد شصت و اندی سال پیش.

عیسی امیدوار و عبدالله امیدوار که متولد ۱۳۰۸ و ۱۳۱۱ خورشیدی هستند٬ عاشقان کوهنوردی و طبیعت  گردی بوده و سابقه  فتح قله های مرتفع ایران را در کارنامه داشتند. آن هم روزگاری که نه از کوچ سرف ها خبری بود و نه  از هیچهایک ها و کوله پشتی گردها و گردشگران مجازی و جهانگرد های همیشه آنلاین TRIPADIVISOR.COM و لونلی پلنت!

برادران امیدوار که بودند

داستان جهانگردی این دو برادر به این صورت بوده که پس از مطالعه درباره مقصدهای گردشگری خود به مدت ۳۶  ماه٬ تصمیم گرفتند سفر به دور دنیا را با ابزار کم و ارزان٬ آغاز کنند. این تصمیم در سال ۱۳۳۳ خورشیدی استارت خود و آن ها  سفر خود را با ۹۰ دلاری که اندوخته بودند و پول قابل ملاحظه ای در آن زمان بود٬ سفر خود را آغاز کردند.

آن هم با دوچرخه و موتورسیکلت. آن ها در مدت هفت سال توانستند چهار قاره جهان از  آسیا تا آمریکای شمالی و آفریقا را در نوردیده و در طول سفر٬ با نوشتن مقاله و گزارش های گردشگری برای ژورنال های معتبر آن زمان به زبان انگلیسی٬ سخنرانی در دانشگاه های چهار  قاره درباره یافته  و کاوش ها و مشاهدات٬ بخشی از خرج سفر  را تامین کنند.

شرکت CITROEN فرانسه در جریان سفرهای عیسی و عبدالله امیدوار

شرکت CITROEN فرانسه  در جریان سفرهای عیسی و عبدالله امیدوار ٬ جدید ترین  خودرو آن زمان خود را به آن ها اهدا کرد تا سفر آن با خودرو شخصی ادامه یابد. برادران امیدوار با این خودرو٬ ۳۶ ماه دیگر به  سفر  ادامه دادند و توانستند در نهایت در عرض ده سال٬ حدود یک صد کشور جهان را تماشا کنند. یافته های تحقیقاتی و عکس  ها  و فیلم ها و صنایع دستی که این دو برادر از جهانگردی صد کشوری خود برای ما به ارمغان آورده اند٬ در نوع خود کم نظیر است.

نخستیم فیلمی که برادران امیدور گرفته بودند٬ از یک قبیله بدوی استرالیایی است که آبوریحینی ها است که همچنان به رویه هزاران سال پیش زندگی می کنند. فیلمی که با دوربین فیلمبرداری کوچکی که در سیدنی خریده بودند٬ شکار شد.

برادران امیدوار٬ نخستین جهانگردان ایرانی هستند

در سال ۱۳۴۳ و پس از بازگشت برادران امیدوار ٬ فیلم شانزده ساعته آن ها در سینما ها به نمایش در آمد که با  استقبال تهرانی های عصر پهلوی دوم مواجه شد. برادران امیدوار ٬ نخستین جهانگردان ایرانی هستند و اولین ایرانی هایی بودند که به قطب  جنوب و قطب شمال رفتند. نکته جالب درباره سفر  آن ها این بود که آن دو در کشور شیلی در امریکای جنوبی ماندگار  شدندو  مدتی٬ سردبیر دو مجله سینمایی و گردشگری آن کشور را بر  عهده گرفتند.

گشتی در موزه برادران امیدوار

موزه  برادران امیدوار ٬ بخش های مختلف دارد.  وقتی وارد موزه بشوید٬ محوطه  موزه٬ نظر شما را به خود جلب می کند. همان موتورسیکلیت که در بالا گفتیم و خودرو CITROEN فرانسه که آن ها نیم  قرن پیش با آن جهانگردی کردند٬ دراین بخش به نمایش در آمده است.

شعاری که روی آن ها دیده می شود جالب توجه است: همه  متفاون و همه خویشاوند. معجونی که چکیده حاصل جهانگردی برادران امیدوار است و سعدی علیه رحمه٬ هشتصد و اندی سال پیش آن را این گونه تفسیر کرده بود که : بنی آدم اعضای یکدیگر . .  . .که در آفرینش ز یک گوهرند.

در سال ۱۳۹۴ بود که دبیر کل سازمان  شهروند جهانی٬  چهارمین مدال شهروندی جهان را به وی  اعطا کرد. در موزه برادران امیدوار ٬ نقشه سفرهای آن ها را خواهیم دید. آن دو در آن روزگار نه چندان دور٬ از مرز شرقی ایران٬ وارد افغانستان شده و سپس به پاکستان و هندوستان (سرزمین شگفتی های آسیا) و تبت و آسیای جنوب شرقی رفتند. از جنوب تایلند ٬ با کشتی های بزرگ٬ به قاره  اقیانوسیه رفتند و از ان جا نیز با دریانوردی٬ به  سمت سرزمین های یخی آلاسکا و آمریکای شمالی رفتند.  گشتی در قاره  آمریکا از کانادا تا برزیل٬ با وسایل مختلفی  همراه  شد.

گشتی در موزه برادران امیدوار

سپس آن دو از طریق اقیانوس  اطلس٬ وارد قاره سبز شدند و مقالات زیادی درباره یافته  های خود در نشریات گردشگری و لایف استایل آن روزگار منتشر کردند تا هزینه سفر را تامین کنند. خرید دستگاه ون دوسیلندر در اروپا٬ یکی از ازمغان سفر آن دو بود. اروپا  گردی برادران امیدوار فقط ۹۰ روز طول کشید و سپس رهسپار ایران شدند. آن ها  پیش از آن٬ به مرز  کویت رفته و سپس به عربستان رفتند و بعد  از زیارت کعبه٬ راهی آفریقا شدند. نقشه سفر برادران امیدوار را در این تصاویر مشاهده می کنید.

اروپا گردی برادران امیدوار

بخش گالری هدایا از موزه برادران امیدوار

بخش دیگری از موزه  برادران امیدوار ٬ بخش گالری هدایا و یادگاری  های سفر آنهاست. از آلات و ادوات شکار اسکیموها گرفته تا یادگارهایی از آمازون و قطب شمال و قطب جنوب. از مته های سوراخ  کن استخوان حیوانات تا چاقو اسکیمو و تیردان و نیزه  و جا پنبه  ای چوبی و حتی ظروف سفالین. ظروف سفالینی  که آن ها با خود به ارمغان آورده بودند٬ از نقاط  مختلف  کره زمین است.

نقوش روی سفال در موزه برادران امیدوار

معروف ترینش٬ ظرف سفالی است که به قوم ابنکا تعلق  داشت و ارمغانی از بومیان آمریکای جنوبی محسوب می شود که هنر  سفالگری کهن مردمان قاره آمریکا را روایت می کند.  نقوش روی سفال هایی که در موزه برادران امیدوار شاهد هستید٬ روایت گر دیدنی اعتقادات مردمان آن روزگار دارد.  قاب حشرات و حیوانات تاکسیدرمی شده از جمله یادگارهایی است که برادران امیدوار از سفر خود به دور دنیا به ارمغان آورده و در کاخ  موزه سعدآباد تهران به نمایش می گذارند.

قاب پروانه ها در موزه برادران امیدوار

(قاب  پروانه ها)

بخش های جالب موزه برادران امیدوار

(کالیمبا)

از جمله  بخش  های جالب موزه  برادران امیدوار ٬ آلات موسیقی است که روایت گر بخش از  سبک زندگی و فرهنگ و تاریخ  موسیقی معاصر جهان است. این ادوات از برزیل تا زنگبار واسترالیا و مالزی و آفریقا را شامل شده و برای  عاشقان تاریخ  موسیقی معاصر جهان٬ یک گالری فوق العاده به شمار می رود. کالیمبا٬ ساز معروفی در گالری موسیقی موزه برادران امیدوار در کاخ سعدآباد تهران است که با نیروی مغناطیسی٬ صدا تولید می کند. سازهای زهی نیز  در این بخش موزه به چشم  می خورد. در کنار ادوات موسیقی٬ فسیل  دریایی  که بعضی از  آن به  میلیون ها پیش باز میگردد٬ به نمایش در آمده است.

بخشی از جهانگردی هیجان انگیز برادارن امیدوار

 برادران امیدوار از زندگی چند ماهه با قبایل بدوی روایت می کنند

بخشی از جهانگردی  هیجان  انگیز برادارن امیدوار ٬ به گردش و زندگی با قبایل بدوی و  اسکیموها خلاصه  می شد. داستان های عجیب و غریب و البته باورنکردنی و ترسناکی٬ برادران امیدوار از زندگی چند ماهه با قبایل بدوی روایت می کنند که بخشی در اسناد موزه به صورت بروشور در اختیار بازدید کننده قرار گرفته  است. تماشای وسایل دوزندگی اسکیموها و سر کوچک شده انسان و گردن بندی از دندان پلنگ! ٬ بخشی از  این عجایب را  شامل می شود.

عیسی امیدوار معمولا اولین یکشنبه هر ماه با بازدیدکنندگان صحبت می کند

عیسی امیدوار معمولا اولین یکشنبه هر  ماه با بازدیدکنندگان صحبت می کند. البته کتاب سفرنامه عیسی امیدوار  نیز منتشر شده و در دسترس خریداران است. جزییات بیش تر از این موزه را در این لینک مشاهده کنید.

وسایل دوزندگی اسکیموها

(وسایل دوزندگی اسکیموها)

حتما بخوانید : موزه ارتباطات تهران و تماشای طهران ۲۰۰ سال پیش

چگونه به موزه برادران امیدوار تهران برویم؟

برای رفتن به موزه٬ باید به کاخ سعدآباد بروید. همان طور که گفتیم٬ موزه جهانگردی برادران امیدوار ٬ داخل مجموعه کاخ سعدآباد است و مثل موزه های دیگر تهران٬ مجموعه ای مستقل محسوب نمی شود. درب میدان دربند و زعفرانیه٬ جایی است که برای ورود به کاخ می توان از ان ها بهره برد.

انتهای خیابان شهید کمال طاهری٬‌ جایی است که شما را با یکی از درب های ورودی کاخ می رساند. همان طور که گفتیم! از خط ۱ مترو تهران استفاده کرده و در ایستگاه تجریش توقف کنید و سوار بر تاکسی های آصف  شده و در ابتدای خیابان شهید طاهری٬ پیاده  شوید.

  • شماره تلفن کاخ سعدآباد: ۲۲۷۵۲۰۳۱
  • شماره تلفن مدیر مجموعه سعدآباد: ۲۲۷۵۲۰۷۹
  • روابط عمومی مجموعه سعدآباد: ۲۷۹۴۰۳۷۹
  • زمان بازدید از موزه برادران امیدوار : ۹ تا ۱۹ (شش ماهه اول سال) / ۹ تا ۱۷ (شش ماهه دوم سال)
  • پرداخت ورودی: ۲۵۰۰ تومان حتی برای  استفاده از رستوران و کافی  شاپ سعدآباد و پیاده روی و عکسبرداری.
  • هشتگ کاخ سعدآباد: به این لینک بروید.
  • سایت کاخ سعدآباد: به این URL مراجعه فرمایید و گشتی دیجیتالی در کاخ را تجربه کنید.
  • لوکیشن اینستاگرامی کاخ سعدآباد: به این نشانی بروید.
  • لوکیشن اینستاگرامی موزه برادران امیدوار: به این LINK مراجعه کنید.

چگونه به موزه برادران امیدوار تهران برویم

همراهان گرامی

سفرهای شما هم می تواند در دهه  های آینده٬ زمینه تبدیل شدن به اثری در یک موزه یا راه اندازی  یک موزه مثل موزه برادران امیدوار را فراهم کند. هر چیزی را جدی بگیرید و روایت گر خوبی ها و زیبایی های جهان باشکوه پیرامون باشید.  چه خوب است که از برادران امیدوار یاد بگیریم که در سفرهای خارج از کشور٬ هدیه ای از ایران زمین  را به دانشگاه ها و موزه  ها و مراکز فرهنگی  و هنری آنجا تقدیم کنیم تا شناخت جهان از سرزمین شگفتی های پارسیان٬ روز به روز افزون شود.

جذاب ترین مقصدهای  گردشگری و شکم گردی تهران را در سرویس گردشگری عصر شهروند دنبال کنید و تصاویر خود را از  تهرانگردی از طریق کانال های ما در شبکه های اجتماعی ارسال کنید.

نظر  شما درباره جهانگردی برادران امیدوار چیست؟

لینک کوتاه : https://asrshahrvand.com/?p=21355

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۱
  1. این دو بزرگوار قطعاً در آن دوران می‌دانستند که چه کار بزرگی انجام می‌دهند ، و صد البته که :
    شر و شور دوران فکنند مستان ، سر هوشیاران هنری ندارد
    کاش در تهران بودم و می‌تونستم از این موزه دیدن کنم ، دست همه عزیزانی که در راه اعتلای فرهنگ ، عزت این مرز و بوم می‌کوشند درد نکند. (دهه فجر مبارکباد 💞)

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

.
.

ارائه خدمات مالی و مالیاتی در موسسه حسابداری محاسبان تلاشگر خبره

.

درباره پایگاه خبری عصر شهروند: عصر شهروند رسانه ای تخصصی در حوزه اخبار شهری است که با کنار گذاشتن ملاحظات و تعارفات معمول در پایگاه های خبری تحلیلی ، مطالبات و مشکلات شهروندان را در زمینه های گوناگون پیگیری می کند . از جمله اولویت های سایت عصر شهروند ، بازتاب واقعی اخبار استان تهران ،نگاه تحلیلی به مسائل و مشکلات شهروندان تهرانی ، نهایت دقت و سرعت در بازنشر اخبار ، رعایت امانتداری در خبرهای نقلی و دید همه جانبه ،صادقانه و بیطرفانه در تولید خبر است . عصر شهروند همه تلاش خود را برای ایجاد روحیه امیدواری در بین همشهریان تهرانی و پرهیز از ایجاد تشویش در جامعه می کند . امید است به یاری شما همشهریان عزیز عصر شهروند بتواند گامی هرچند کوچک در مسیر اطلاع رسانی صحیح و مفید در جامعه بردارد و پیگیر مشکلات و دغدغه های شهروندان از اعضای شورای شهر تهران ، مدیران و مسئولین استان تهران باشد .