75

۲۰۰ اصطلاح سینمایی مهم و ۲۰ کتاب آموزش فیلمسازی

  • کد خبر : 74748
  • 06 مرداد 1398 - 10:13
۲۰۰ اصطلاح سینمایی مهم و ۲۰ کتاب آموزش فیلمسازی

. این گفتار، شما را با ۲۰۰ اصطلاح سینما و ۲۰ کتاب برای آشنایی با این صنعت و الفبای آن آشنا می کند.

اصطلاحات سینمایی از گلاس شات تا اپیزود

برای ورود به دنیای سینما، باید آموزش دید و مهارت کسب کرد. آموزش و مهارت هم الزاما پشت میزهای دانشگاه، کسب نمی شود. برای ورود به هر حوزه در صنعت سینما از بازیگری تا کارگردانی و فیلمنامه نویسی و صدا برداری، باید مطالعه کرد و زیاد خواند و بسیار دید. راهش هم مطالعه و کسب تجربه و خاک خوردن صحنه است. این گفتار، شما را با ۲۰۰ اصطلاح سینما و ۲۰ کتاب برای آشنایی با این صنعت و الفبای آن آشنا می کند.

اگر شما هم تجربه و دیدگاهی درباره اصطلاحات سینمایی و کتاب های خوب سینمایی دارید، از طریق کامنت با ما در ارتباط باشید.

با ما همراه باشید .

حتما بخوانید : گشتی در رستوران سلبریتی ها: از بهاره رهنما و الناز شاکردوست تا فرزاد فرزین

۲۰ کتاب برای فهم بهتر سینما

  • کتاب آموزش آسان میکس و مونتاژ با EDIUS از علیرضا همتی، نشر اندیشه فاضل ۱۳۹۶
  • کتاب از کلمه تا تصویر، استوری برد و فراگرد فیلم سازی اثر مارسی بگلیتر از مسعود مددی. نشر سمت
  • کتاب اصطلاحاتی در فیلم سازی نوشته حسین دزفولی نشر شاپرک سرخ سال ۱۳۹۵
  • کتاب اصول اولیه فیلم سازی نوشته اردشیر احمدی نشر پرورش ذهن فرزام سال ۱۳۹۵
  • کتاب اولین قدم های فیلم سازی نوشته محمد نبی خسروی از نشر کردگاری سال ۱۳۹۵
  • کتاب پشت دوربین : فیلمسازی با زبان ساده ترجمه رویا خویی. نشر هرمس سال ۱۳۸۴
  • کتاب درباره فیلمسازی از فیلم نامه تا فیلم، نوشته لیندا سیگر ترجمه جلیل شاهری لنگرودی سال ۱۳۸۵
  • کتاب در مسیر فیلم سازی، مقدمه ای بر مهارت کارگردان، نوشته الکساندر مکندریک ترجمه نفیسه سادات از بنیاد سینمایی فارابی سال ۱۳۹۸
  • کتاب راجر کورمن: فیلمسازی مستقل در هالیوود . ترجمه مریم امینی. نشر واحه سال ۱۳۹۸
  • کتاب راهنمای جامع فیلمسازی نوشته استیون آسشر ترجمه احمد اشرف آبادی نشر دیباگران تهران سال ۱۳۹۰
  • کتاب راهنمای فیلمسازی برای کودکان و نوجوانان، نوشته محمد صلواتی نشر مرجع نوجوان سال ۱۳۹۷
  • کتاب راهنمای فیلم سازی دیجیتالی نوشته سونیا شنک و ترجمه امیر علی نصیری از نماد اندیشه سال ۱۳۹۶
  • کتاب زبان انگلیسی برای دانشجویان عکاسی و فیلم سازی از نشر چارسوی هنر سال ۱۳۹۴
  • کتاب سینمای سانسور : تاملاتی بر فیلم سازی غیر طبیعی ایران نوشته وحید جلیلی. سال ۱۳۹۶

۲۰۰ اصطلاح سینمایی مهم

اتالوناژ

یکی از اصلاحات سینمایی مهم ” اتالوناژ ” است. منظور از اتالوناژ، به تغییر و ویرایش تنالیته رنگ در مرحله پایانی تدوین گفته می شود تا تناسب مطلوبی بین نور و رنگ تصاویر در سکانس ها ایجادشود.

۲۰ کتاب برای فهم بهتر سینما

آداپته شدن

آداپته شدن در سینما، یعنی اقتباس. اقتباس با کپی، فرق می کند.

آرک

منظور از ARC، نوری است که در بخش های مختلفی طراحی صحنه، استفاده می شود.

آنونس

یکی دیگر از اصلاحات سینمایی آنونس است .آنونس یا ANNOUNCE از ANNOUCEMENT یا اعلام در سینما به معنی معرفی سکانس هایی از یک فیلم است تا به عنوان تیرز معرفی فیلم ارائه شود.

آیریس ؛ از اصطلاحات سینمایی

وسیله کوچکی است که روی دوربین فیلمبرداری نصب می شود تا میزان نوردهی به نگاتیو را کنترل نماید. به آن، دیافراگم هم گفته می شود.

آداپته شدن در سینما

اپیزود

منظور از EPISODE ،  قسمتی از یک سریال چند قسمتی است که با مضامین مختلف، یک خط سیر داستانی را طی می کند. مثل اپیزودهای مختلف سریال بازی تاج و تخت. اپیزود، داستانی متفاوت را روایت می کند.

اسپلایس

منظور از SPLICE، اتصال دو فریم به یکدیگر است که در مرحله تدوین انجام می شود تا یک نوار ممتد را بسازد.

اسپلایسر

دستگاهی که کار اسپلایس کردن را انجام می دهد، اسپلایسر نامیده می شود.

استودیو

معروف ترین اصلاح در دنیای سینما که به مکان یا لوکیشن ساخت فیلم یا فیلمبرداری سکانس ها در مکانی سرپوشیده اطلاق می شود.

معروف ترین اصلاح در دنیای سینما

اسکار : مهم ترین رویداد سینمایی جهان

جایزه آکادمی فیلم آمریکا است که مهم ترین رویداد سینمایی جهان است. از  سال ۱۹۲۹ آغاز و هر سال برترین های فیلمسازی جهان را در بورلی هیلز کالیفرنیا، معرفی می کند.

جایزه آکادمی فیلم آمریکا است که مهم ترین رویداد سینمایی جهان است

اسلپ استیک

یک اصطلاح سینمایی دیگر اسلیپ استیک است .منظور، نوعی از فیلم های کمدی صامت است که با فیلم های لورل هاردی می شناسیم و در اوایل  قرن بیستم رواج داشت و زود هم افول کرد.

اکسپرسونیسم

اصطلاحی در هنر و نقاشی که در  سینما هم، مطرح شده است. فیلم های اکسپرسیونیستی، هنرمندانه و احساساتی بیان می شود. منظور همان EXPRESSION است. جنبش اکسپرشنیست ها، اکسپرسونیسم است.

اکشن ؛ یک اصطلاح سینمایی مشهور دیگر

یک اصطلاح سینمایی مشهور دیگر که شاید بارها شنیده باشید “اکشن” است .منظور همان ACTION یا اکسیون به قول فرانسوی ها است. به رفتار و حرکت بازیگران نسبت به یکدیگر و لوکیشن، اکشن یا کنش گفته می شود. دستور حرکت بازیگران که توسط کارگردان داده  می شود نیز اطلاق می گردد.

پویانمایی

منظور همان ANMIATION یا انیماسیون است که تصاویر نقاشی متحرک بوده و با آن آشنا هستیم. اولین انیمیشن جهان را ایرانیان ابداع کردند.  معروف ترین شرکت اینیمیشن سازی جهان نیز والت دیزنی است.

ایستمن کالر

نسخه ای منفی از فیلم رنگی است که امکان چاپ ارزان و سهولت در کاربرد را در اختیار فیلمسازان قرار می دهد. در قیاس با روش تکنی کالر، فیلم ایستمن کالر،  نیازمند دوربین سبک تر و عادی  تر است.

بازیگر و بازیگر دان

هنرپیشه مرد (ACTOR) و هنرپیشه زن (ACTRESS)  را بازی گردان، هدایت می کند تا آن ها بتوانند بر اساس سناریو و میزانسن و نقشی که در اختیار دارند، به خوبی در نقش ، جا بیفتند. به نوعی، مشاور بازیگران سر صحنه است و کمک  کار  کارگردان. از بازیگردان های مطرح  سینمای ایران می  توان به محمد رضا شریفی نیا اشاره کرد.

بدل کار

هر گاه، خطری متوجه بازیگر اصلی باشد، بدلکار، که فردی چابک و حرفه  ای است،‌ جایگزین بازیگر در صحنه های خطرناک می شود. مثل  پرش از ارتفاع.

برداشت

منظور از برداشت در سینما، فیلم برداری از یک سکانس است. یک برداشت، ممکن است به دفعات تکرار شود تا مورد رضایت کارگردان و عوامل تولید قرار بگیرد. یک برداشت، می تواند چند ثانیه یا چند دقیقه و بدون کات باشد.

برداشت روزانه و طولانی و مجدد

به تعداد سکانس هایی از یک فیلم که در طول روز باید فیلمبرداری شود، برداشت روزانه گفته می شود که معمولا بیش از ۲ تا ۳ دقیقه در روز نیست. اگر نمایی، طولانی یا سکانسی بدون کات باشد، برداشت طولانی را در ذهن ایجاد می کند. برداشت مجدد زمانی است که فیلمبرداری یک سکانس، مورد تایید کارگردان نیست.

برش یا کات

منظور، قطح  صحنه فیلمبرداری شده است که در تدوین، صورت می گیرد.

بک گراند

منظور همان BACKGROUND‌ است.

بلوآپ ؛ یکی از اصطلاحات سینمایی در فیلسازی

منظور بزرگ نمایی یا بزرگ کردن تصویر است که در فیلمسازی، به تغییر قطع فیلم اطلاق  می شود. مثلا از شانزده میلیمتری به سی و پنج میلیمتری تغییر بدهیم.

بوم

همان میله انعطاف پذیری است که میکروفون به آن وصل می شود و برای صدابرداری صورت می گیرد.

پانا ویژن

منظور، تکنیک فیلم برداری برای نمایش روی پرده نقره ای سینما است. این کار باید روی نگاتیو هفتاد میلی متری صورت بگیرد. در روش پانا ویژن، نگاتیو،بر روی فیلم POSITIVE هفتاد میلی متری یا عدسی آنامورفیک روی نگاتیو فیلم سی و پنج میلیمتری چاپ می شود. پس  از آن، امکان نمایش کامل فیلم سی و پنج میلی متری توسط عدسی روی پرده سینما وجود خواهد داشت.

شرکت پخش

شرکتی که کار توزیع فیلم را انجام می دهد. با سینما ها قرارداد دارد و رابطه تهیه کننده با سینما داران هستند. معمولا بازاریابی داخلی و بین المللی نیز کار شرکت پخش است.

پرده

منظور دیوار سفید یا هر  آویزی است که فیلم روی آن به نمایش درخواهد آمد. پرده عریض، ابعاد تصویری است که در مقایسه با استاندارد تصویر سی و پنج میلیمتری که ۳۳ به ۱ است، استاندارد ۸۵ به ۱ دارد.

پلان

از زمان روشن شدن دوربین تا زمانی که کارگردان، دستور CUT‌ می دهد، یک پلان گفته می شود. اگر پلان، طولانی شود، پلان سکانس خواهد بود .

پل صورتی

منظور، شنیدن صدای صحنه قبلی یا صحنه بعدی روی یک پایان یک سکانس است.

پن

اگر  دوربین به سمت راست چپ حرکت کند و دوربین روی دوش نباشد، به حرکت روی محور ثابت اطلاق می شود.  پن شلاقی، یعی چرخش خیلی سریع دوربین از نقطه ای به نقطه دیگر.

پوزتیو

منظور از POSITIVE، نسخه ای از فیلم سی و پنج میلیمتری است که از نگاتیو در لابراتوار ساخته می شود و تصویر واقعی از سوژه را ارائه می دهد.

تدوین

منظور از تدوین در صنعت سینما، مرحله پس از اتمام فیلم برداری است که فیلم در اختیار  تدوین گر قرار می  گیرد تا بر اساس روند و تایم لاین داستان، سکانس های فیلم برداری شده را پلان به پلان، کنار هم قرار دهد تا صدا و تصویر و کیفیت نور، روایی خوبی را روایت می کنند و فیلم، ضرب آهنگ منظم داشته باشد. هر چقدر، پرش کم تری احساس شود، تدوین تمییز تر و حرفه ای تر است.

تراولینگ

منظور، حرکت دوربین به جلو یا عقب روی ریل، TRAVELING اطلاق می شود.

تعلیق

منظور از در انتظار نگهداشتن تماشاگر فیلم برای آن چه که در ادامه روایت می آید می باشد. این انتظار، هیجان انگیز است. سینمای آلفرد هیچکاک که سینمای ترس است، مصداق تعلیق  است.

تکنی کالر

در بالا از آن صحبت کردیم. منظور، روش فیلمبرداری رنگی ابتدایی در صنعت سینما قرن بیستم است. دوربین فیلم برداری تکنی کالر، ۳ نور فیلم  مجزا داشت که یک منشور نور را به ۳  رنگ اصلی (RGB) تفکیک می نمود.  سپس از روی هریک از نوارهای سه رنگ، یک نوار فیلم با تصویر برجسته شاخته می شود. جزییات را دراین لینک تماشا کنید.

تله سین

ابزاری  که توسط آن، نسخه های سی و پنج میلیمتری تبدیل به نسخه های ویدیویی می شود.

بیگ پروداکشن

منظور BIG  PRODUCTION تولید آثار  عظیم  و پر خرج است مثل فیلم «محمد رسول الله (ص) » که لوکیشن های مختلف و میزانسن و طراحی لباس و تعدد بازیگر در داستانی پر  فراز و نشیب را شاهد هستیم.

فرق تهیه با تهیه کننده

روند طولانی ساخت فیلم از ابتدا تا محصول نهایی قابل پخش، تهیه است. شخص حقیقی یا حقوقی که هزینه این ساخت را می پردازد، تهیه کننده نام دارد.

تیپ سازی

منظور، انتخاب هنرپیشه بر  اساس فیزیک و استایل و میمیک چهره که بازیگری را بر اساس خط سیر داستان، قهرمان یا ضد قهرمان می کند. تیپ سازی، نقش فوق العاده ای در ارتباط ذهنی و بصری تماشاگر با بازیگر دارد.  مثل جولی اندروز در فیلم آوای موسیقی (SOUNDS OF MUSIC) که سبب شد تا این ملودرام شورانگیز، تیپ وی را برای حضور در سایر فیلم های خانوادگی، بسازد.

فرق تهیه با تهیه کننده در سینما

تیلت

چرخش دوربین به صورت عمودی (بالا یا پایین) بر محور ثابت را می گویند.

جلوه اپتیکی

منظور، پیدا یا ناپیدا شدن هر  تکنیکی در چاپ نوری.

جلوه صوتی

منظور، صداهایی که در سکانس ها به گوش می رسد. همزمانی موسیقی و گفتار در جلوه صوتی، اهمیت دارد.

جلوه های ویژه

منظور از VISUAL  EFFECTS همان حقه های سینمایی است که صحنه ای را برای بیننده، هیجان انگیز بکند. مثل غرق شدن کشتی تایتانیک.

چینه چیتا

شهرک سینمایی  بزرگ در شهر رم ایتالیا که آن را هالیوود اروپا می دانند. اکنون، یک صد و چهل استودیو فیلمسازی در آن قرار دارد.

حرکت

فرمانی است که کارگردان، سر صحنه صادر می کند و برای شروع فیلمبرداری یک پلان است و باید، صدا، نور و تصویر، هماهنگ باشد.

فرق حرکت آرام با حرکت سریع

منظور، حرکت کند اشیا در پرده سینما است و چهل و هشت کادر ثانیه فیلمبرداری می شود. در  حرکت  سریع، حرکت اشیا، سریع تر از وضعیت معمول،‌به نمایش درخواهد آمد. مثل فیلم «عصر جدید» چارلی چاپلین.

داخلی

منظور از نمای داخلی، نما در مکان سرپوشیده است.

دالی

ارابه ای است چهار چرخ که دوربین روی آن سوار می شود و با اهرمی، حرکت می کند. دالی، توسط فیلمساز ایتالیایی  ابداع شد.  اختراع این وسیله، فیلمبرداری را تسهیل کرد و شاهد فیلم هایی با نماهای دور و نزدیک جذاب و هیجان انگیز در سینمای ایران و جهان هستیم. منظور از دالی IN یعنی نزدیک شدن به سوژه و دالی BACK یعنی دور شدن از سوژه .

دکوپاژ

منظور، قطع فنی فیلمنامه که هر  صحنه، به نماهای مشخصی تقسیم می شود و زاویه و حرکت دوربین را فیلمبردار و کارگردان انتخاب می کنند.

دکور

چیدمان فضایی که قرار است آنجا، پلان های فیلم، تصویربرداری شود.

دوبله

برگردان زبان اصلی به زبان کشور نمایش دهنده فیلم و حرف  زدن صدا پیشه ها به جای شخصیت های اصلی فیلم.

دوربین روی دست

به عمل قرار گرفتن دوربین روی دست فیلمبردار اطلاق می شود تا فضایی شب مستند روایت شود.

دیافراگم

دریچه ای  در  دوربین فیلمبرداری که بین نوار خام و عدسی  قرار می گیرد و نوردهی به نوار فیلم را کنترل می کند و مجموعه ای از آرک  های فلزی است که به جلو و عقب حرکت می کند و میزان تابش نور را تنظیم می کنند.

دیپ فوکوس

منظور از DEEP FOCUS، عمق میدان وضوح تصویر است.  اگر فیلم همشهری کین  را دیده باشید که شاهکار سینمای جهان از اورسن ولز است، لنز WIDE به کار رفته و پس  زمینه و پیش زمینه (BACKGROUND * FOREGROUND) ، وضوح کامل دارد.

دیزالو

منظور، محو شدن یک تصویر و ظاهر شدن تصویر بعدی بر روی آن است.

دیسک

همان لوح فشرده است.

دیفوزر

منظور،‌ورقه ای از پارچه ریز بافت است که سبب می شود تا نور صحنه توسط منبع نور پخش شود.

راش

منظور از راش، نسخه  چاپ شده نگاتیو تصویر برداری شده با صدا است. به منظور بازبینی نماهای برداشت شده و بررسی و ارزشیابی کیفی و کمی آن، از نسخه راش استفاده می کنند.

راف کات

منظور، بریدن و چسباندن نماهای مختلف بر  اساس تایم لاین داستان را گویند که بدون حذف و اضافه صدا و موسیقی صورت می  گیرد.

رج

منظور از رج زدن در عالم سینما، مسئولیت و کار هر یک از دستیاران کارگردان است تا مدیریت صحنه ها و لوکیشن های تصویربرداری را بر عهده بگیرند. تصویربرداری سریع با حضور هنرپیشه های حرفه ای، با رج زدن سریع اتفاق می افتد تا در هزینه ها، صرفه  جویی شود.

رفلکتور

منظور از REFLECTOR، بستری نقره ای رنگ است که سبب شدت تابش نور می شود و برای تاباندن نور خورشید درصحنه استفاده می شود.

رویداد موازی

جایی است که نیاز  به هیجان بیش تر باشد و دو رویداد به صورت همزمان (SIMULTANEOUSLY) رخ  می دهد.

ریتم

منظور، ضرب آهنگ و روایی و انسجام و سرعت عمل نماها در راستای داستان فیلم است که مطابق با سناریو، تند یا کند می شود. دوربین هم در این بین،‌نقش مهمی دارد.

زامبی

سینمای وحشت را روایت می کند .

زاویه

فاصله بین دوربین تصویر برداری با سوژه، زاویه ۳ گانه  دارد:

  • زاویه سرپایین: تصویر برداری بالا به پایین
  • زاویه سربالا: تصویر برداری پایین به بالا
  • افق چشم: دید مستقیم چشم که به عنوان EYE LOL‌ اطلاق می شود.

زمان تماشا و زمان فیلم

منظور از زمان تماشا، مدت زمان مشاهده فیلم و زمان فیلم، مدتی است که فیلم  آغاز و پایان می یابد. استاندارد زمان فیلم، ۹۰ دقیقه  است.

زوم

منظور از ZOOM، استفاده از عدسی  در فرآیند تصویر برداری است که از LONG SHUT به CLOSE SHUT برویم . بدون آن که تغییری در محل دوربین ایجاد نشود.

زیبایی شناسی

بررسی علمی و نظام مند مفهوم زیبایی است.

زیرنویس

درج متن گفتگوها در پایین فیلم به زبان کشور نمایش  دهنده را می گویند.

ژانر و سبک

ژانر به گروهی از فیلم ها اطلاق می شود که ویژگی‌های مشترکی از نظر خشونت، سکس، عاطفه، انیمه، کمدی، تخیلی، علمی،‌ وسترن و غیره  دارند.  منظور از سبک، تکتیک ساخت فیلم است که ربطی به ژانر ندارد. مثل سبک فیلم سازی اصغر فرهادی یا اورسون ولز.

سکانس

سکانس از چند پلان تشکیل شده است که معادل یک CHAPTER (فصل) در ادبیات است.

سناریو

متنی است که توسط آن دیالوگ های هنرپیشه ها و روایت داستان، مشخص شده و جزییات  فنی ندارد.  فیلم نامه، بخش مهمی در ساخت فیلم  است.

سوپر ایمپوز

منظور از SUPER IMPOSE، نمایی است که در  چند تصویر روی هم  تشکیل می شود تا همه تصاویر، قابل دیدن باشد.

ستاره  سالاری

شیوه ای که شخص، سوپراستار و سلبریتی می شود.

سیناپس

خلاصه سناریو است که در چند صفحه،  کلیات داستان را روایت می کند.

سینک  کردن

منظور از SINC، تطبیق دادن تصاویر و صدا با هم در مرحله صدا گذاری است.

سینماتوگراف

دستگاهی برای نمایش فیلم که برادران لومیر فرانسوی در سال ۱۸۹۵ میلادی ابداع کردند.

سینماسکوپ

نوعی فیلمبرداری برای نمایش رویپرده عریض که از عدسی آنامورفیک استفاده  می شود.

سینمای آوانگارد

آوانگارد یعنی شکستن قواعد های مرسوم و عدم پیروی از سبک و سیاق خاص. مثل سینمای «فلینی» ایتالیایی.

فرق سینمای جریان  اصلی و مستقل

سینمایی که ساخت فیلم در آن، خارج از سیستم معمول فیلمسازی است و به کمپانی ها و شرکت های  بزرگ و دولتی وابسته نباشد. در سینمای جریان اصلی، بدنه روز سینما را شاهد هستیم و سعی می کند جزییات دقیق را روایت  کند.

سینه راما

از فرآیندهای  فیلمسازی پرده عریض  است و از تکنیک های فیلم سازی روی پرده واید محسوب می شود.

شات

منظور از شات، میزان تصویری که از لحظه شروع به کار دوبین تا لحظه کات، گرفته می شود. کوچک ترین واحد ساختمان فیلم  است.

شخصیت اصلی و منفی

شخصیتی که سیر داستان سناریو، روی او است و شخصیت منفی، پرسناژ ضد قهرمان است.

صحنه، صحنه آرا و صحنه یاب

وقتی یک یا چند نما در یک مکان واحد رخ دهد، صحنه تشکیل می شود. صحنه آرا نیز، فضا را طبق نظر  کارگردان، طراحی می کند. صحنه یاب نیز، دریچه ای که تصویر بردار از طریق آن، صحنه را تماشا می کند و VISOR نام دارد تا زاویه مناسب برای جایابی دوربین را پیدا کند.

صدای اپتیک

سیگنالی در حاشیه نوار فیلم به صورت یک رشته خطوط نوری زیگزاگ  شکل است.

صدای استریوفونیک

منظور، صدایی که از نظر عمق و بعد، به صدای طبیعی نزدیک تر است. شکل  تکامل یافته، دالبی دیجیتال است.

صدای سرصحنه

صدابرداری در زمان فیلمبرداری است که مشکلات زیادی دارد و از دوبله، طبیعی تر است.

صدای واقعی

صدایی که منبع تولید آن در تصویر مشاهده می شود مثل  پارس سگ.

صدای همزمان

صدایی است که با کنش های درون تصویر، هم زمان باشد.

طراح دکور و طراح  صدا

فردی که بر  اساس ذهنیت کارگردان و خط سیر داستان و لوکیشن ها، چیدمان فضا و مکان را آماده می کند، طراح دکور و فردی که مهندسی صدا را انجام می دهد، طراح صدا است.

فیلم فانتزی

رویداد هایی که در عالم خیال رخ می دهد و باور پذیر است، فیلم فانتزی است. انواع مختلفی از علمی تخیلی تا انیمه دارد.

فانتسکوپ

ابزاری است که مجموعه ای از تصاویر ثابت و تفکیک شده را به یک  فعالیت خاص مثل پرش یک اسب، مربوط می کند.

فاین کارت

مرحله تدوین نهایی است که ریتم و آهنگ را در خود جای می دهد.

فرم روایی

فیلمی که شما دوست دارید بداند که سکانس بعدی چه می شود، فرم روایی دارد. یعنی اجزا فیلم، از یک رشته رویدادهای علی و معلولی برخوردار بوده و تماشاچی، منتظر اتفاق بعدی است.

فریم

منظور از فریم، هر قاب یا کادر یک  فیلم است. هر  فریم،‌ یک عکس است.

فلاش بک

ارجاع به گذشته  را FALSH BACK می گویند.

فلاش فوروارد

ارجاع به آینده را FLASH FORWARD‌ می گویند.

فید اوت و فید این

منظور از FEED  OUT، محو تدریجی یک تصویر است. منظور از FEED IN، آشکار شدن تدریحی یک تصویر را می گویند.

فیلم انتزاعی

فیلم تجربی که ارتباطی با دنیای واقعی ندارد.

فیلم بلند داستانی

فیلمی که بیش  از هفتاد و پنج دقیقه باشد.

فیلم کوتاه

فیلم های زیر ۴۰ دقیقه را می گویند.

فیلم سیاه

فیلم های  کارآگاهی و جنایی را گویند که فضای سرد و تیره و تاریک دارند.

فیلم مستند

سینمایی که روایت های واقعی و مستند را ارئه می دهد و برداشتی از موضوعی واقعی را روایت می کند. مثل مستندهای  مایکل مور.

فیلم گانگستری

فیلم هایی درباره گروه های تبهکار و خلافکار .

قطع

کات فیلم  برداری است  که کارگردان دستور می دهد.

کالت

فیلم هایی که از نظر هنری، متفاوت و برجسته هستند.

کلاکت

تقه زنی یا کلاکت، تخته ای است که اطلاعات  فیلم و نام کارگردان و شماره سکانس و جزییات نما روی آن نوشته شده و اطلاعات آن توسط تقه زن با صدای بلند گفته می شود.

کلوین

میران درجه حرارت رنگ است.

کنتراست ؛ از مهمترین اصطلاحات سینمایی

برجستگی اختلاف نور بین اشیا و فضا را می گویند.

سینه توسکوپ

ابزاری بزرگ که یک تماشاگر  می  توانست با پرداخت پول  از دیچه ویژه، به  تماشای تصاویر  متحرک بپردازد. کینه توگراف، دوربین فیلمبرداری است  که در سال  ۱۸۹۱، ادیسون اختراع کرد.

لوکیشن

منظور، موقعیت محل تصویر برداری است که خارج از استودیو فیلمسازی باشد.

لولیتا

دختر بچه ای که وارد صنعت سینما شود و به شهرت برسد.

مچ کات

منظور، اتصال صحنه یعدی با صحنه قبلی  به گونه ای که با هم جور شوند را MATCH CUT گویند.

ملودرام

ملودرام ، از اصطلاحات سینمایی محبوب است و تعریف آن واژه ای که ترکیب ملودی و درام است.

ملودرام واژه اصطلاح سینمایی

منشی صحنه

منظور، فردی  است که جزییات هر نما از جمله شماره سکانس و مشخصات لباس و وضعیت اشیا و آمادگی عناصر فیلمسازی و نقشه صحنه و پلان ها را یادداشت می کند و همراه کارگردان است تا در زمان تدیون، مشکلات ارتباط صحنه ها و نماها، ایجاد نشود.

منشی صحنه در سینما  اصطلاحات سینمایی

موتیف

تعریف موتیف که از مهمترین اصطلاحات سینمایی است ، تکرار معنا دار عناصری در فیلم است.

موسیقی متن

منظور، موسیقی است که توسط آهنگساز  ساخته شده و روی فیلم قرار می گیرد تا به ذهنیت سازی مخاطب در درک فیلم  ، کمک  کند.

مونولوگ

یکی دیگر از مهمترین اصطلاحات سینمایی که دوستداران این رشته لازم است بدانند مونولوگ است . مونولوگ ،گفتگوی تک محوره در مقابل دیالوگ است.

موویلا

میزی است که فیلم سی و پنج میلیمتری  روی آن برش و تدوین می شود.

موویلا میزی است که فیلم سی و پنج میلیمتری

میزانسن

منظور، چیدن عناصر  جلوی دوربین فیلمبرداری است.

میزانسن چیدن عناصر جلوی دوربین فیلمبرداری

میکس کردن

نمونه ای دیگر از مهمترین اصطلاحات سینمایی میک کردن است . ترکیب گفت و گو،‌ صدای محیط و موسیقی روی یک باند است.

فرق نمای تمام قد یا تعقیبی

نمای  تمام قد، نمایی که سرتاپای پیکر، در یک کادر باشد. نمای تعقیبی، نمایی است که سوژه را در تصویر دنبال می کند.

کرودشات (CROWD SHUT)

نمای شلوغ است که در فیلم های حماسی، به  کار می رود.

گلاس شات اصطلاح سینمایی

گلاس شات

نمایی است شیشه ای که بخشی از صحنه  روی شیشه، نقاشی می شود و سپس  تصویر برداری  آن آغاز  می گردد.

تعریف انواع نور در سینما اصطلاحات سینمایی

تعریف نما ها

  • نمای کربن: منظور، نمای درشت از اشیا است.
  • نمای متحرک: تصویربرداری از یک شی در حال حرکت با دوربین است.
  • نمای نزدیک: نمایی درشت از هر پدیده را گویند.
  • نمای نقطه نظر: نمایی که صحنه را از دیدگاه یک شخصت فیلم نشان می دهد.
  • نمای واکنشی: نمایی که چهره هنرپیشه را پیش از دیده شدن رویداد، تماشا کنیم.

تعریف انواع نور در سینما

  • نورپردازی سایه روشن : منظور، نوعی از نور پردازی که شاهد نماهای سیاه و سفید و سایه دار باشیم. مخصوص فیلم های ترسناک است. یا جایی که کارگردان، بخواهد دلهره را خلق کند.
  • نورپرداری سقفی : وقتی کارگردان بخواهد که نور، از بالا به صحنه برای جداسازی موضوع از پس زمینه، تابانده شود.
  • نور سه نقطه ای : نور پردازی سه  جهته است.
  • نور مکمل : نوری که نسبت به نور اصلی، ضعیف است و برای پوشش سایه ها به کار می رود.
  • نور موجود : نور طبیعی را می گویند.
لینک کوتاه : https://asrshahrvand.com/?p=74748

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 3در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۳
  1. عالی بود استفاده کردم تشکر

  2. شما حتی کتاب صدا در سینما نوشته حجت الله سیفی رو نذاشتید !! که جز اولین کتاب های حوزه سینماست … واقعا که … بعد آمدید کتبی که حتی نویسندگانش معلوم نیست کی هستند و چه تحصیلاتی دارند داخل سایت گذاشتین ؟ شوخیتون گرفته ؟؟

  3. خیلی به سینما علاقه دارم فیلمنامه می نویسم تلویزیون میگوید باید کسی معرفی ات کند

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

.
.

ارائه خدمات مالی و مالیاتی در موسسه حسابداری محاسبان تلاشگر خبره

.

درباره پایگاه خبری عصر شهروند: عصر شهروند رسانه ای تخصصی در حوزه اخبار شهری است که با کنار گذاشتن ملاحظات و تعارفات معمول در پایگاه های خبری تحلیلی ، مطالبات و مشکلات شهروندان را در زمینه های گوناگون پیگیری می کند . از جمله اولویت های سایت عصر شهروند ، بازتاب واقعی اخبار استان تهران ،نگاه تحلیلی به مسائل و مشکلات شهروندان تهرانی ، نهایت دقت و سرعت در بازنشر اخبار ، رعایت امانتداری در خبرهای نقلی و دید همه جانبه ،صادقانه و بیطرفانه در تولید خبر است . عصر شهروند همه تلاش خود را برای ایجاد روحیه امیدواری در بین همشهریان تهرانی و پرهیز از ایجاد تشویش در جامعه می کند . امید است به یاری شما همشهریان عزیز عصر شهروند بتواند گامی هرچند کوچک در مسیر اطلاع رسانی صحیح و مفید در جامعه بردارد و پیگیر مشکلات و دغدغه های شهروندان از اعضای شورای شهر تهران ، مدیران و مسئولین استان تهران باشد .