22
ابوالفضل عمویی کیست ؟

با ابوالفضل عمویی نماینده جوان دوره یازدهم مجلس آشنا شوید

  • کد خبر : 262506
  • 29 تیر 1399 - 10:57
با ابوالفضل عمویی نماینده جوان دوره یازدهم مجلس آشنا شوید
گزارشی از بیوگرافی و زندگینامه ابوالفضل عمویی را در ادامه می خوانید .

یکی دیگر از نمایندگان جوان این دوره (دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی) از مجلس، ابوالفضل عمویی است با ۳۹ سال سن. کم­تر درگیر جناح و حزب است. نمی شود کتمان کرد که تفکراتش بیشتر نزدیک به اصول­گرایان است اما در کنار ظریف نیز کار کرده است و در دوران مذاکرات هسته ­ای حضور داشته است.

زندگی و تحصیلات ابوالفضل عمویی

ابوالفضل عمویی متولد سال شصت است. سه سال پس از وقوع انقلاب اسلامی و در دوران جنگ تحمیلی به دنیا آمده است. زادگاهش تهران است و در یک خانواده مذهبی بزرگ شده است. شاید به همین دلیل است که امروز خط فکری ­اش بیشتر سمت جناح ارزشی است.

در مورد سابقه تحصیلی­ اش نیز باید گفت که دارای دکتری علوم سیاسی از دانشگاه تهران است. کارشناسی ارشدش را از دانشگاه امام صادق (ع) اخذ نموده است در رشته معارف و علوم سیاسی. وی گرایشی که برای دکتری برداشته مسائل ایران است. مسلط به زبان انگلیسی و تا حدود زیادی نیز مسلط به زبان عربی است.

دیپلماسی ابوالفضل عمویی

اگر تخصص اصلی­ اش در سیاست را، فارغ از آنچه خوانده بگوییم، به واژه دیپلماسی باید برسیم. به ادبیات مذاکره آشنایی کامل دارد، مسائل بین­ المللی را به خوبی می شناسد. روابط دیپلماتیک را نیز همینطور؛ حتی سایت رهبر معظم انقلاب نیز در مورد مسائل دیپلماتیک، از این نماینده مطلب نشر می­ دهد. البته در زمینه مسائل دیپلماتیک نباید تنها به این آشنایی­ ها که بیشتر از اهل پژوهش و تحقیق بودنش نشأت می­ گیرد بسنده کرد. حوزه سیاست بین­ المللی را تنها از منظر اینترنت و کتاب دنبال نکرده است. عملاً نیز با آن سر و کله زده است. قبل از اینکه در مورد این سر و کله زدن­ های دیپلماتیک بگوییم، باید یک توانایی دیگر را نیز در او بشناسیم.

سردبیری روزنامه انگلیسی زبان تهران تایمز

برخلاف عده­ ی زیادی از از نمایندگان مجلس که اهل سخنرانی و مناظره هستند، بیشتر از اینکه دلش بخواهد سخن بگوید، می­ خواهد بنویسد. اهل قلم است. برای همین است که در سابقه خود سردبیری روزنامه انگلیسی زبان تهران تایمز را یدک می­ کشد. البته این پایان کار نویسندگی او نیست، دبیر تحریریه ماهنامه همشهری دیپلماتیک نیز بوده است.

در شورای ارزشیابی این نشریه نیز عضویت داشته است. نام همین نشریه، یعنی همشهری دیپلماتیک خود خبر می­ دهد از تخصص این جوان سیاست مدار. در شورای سیاست گذاری هفته نامه پنجره نیز عضویت داشته است. معاون گروه سیاسی و نویسنده حوزه سیاست خارجه روزنامه همشهری نیز بوده است.

در جشنواره نشریات دانشجویی و همینطور جشنواره نشریات مساجد، داوری نشریات را برعهده داشته است. کاملا نشان می­ دهد نه تنها اهل قلم است، بلکه در آن تبحر نیز دارد. رسانه فهم است و می­ داند نقش رسانه در دنیای امروز چیست.

سوابق دولتی

آنچه که تاکنون از توانایی­ های این جوان گفتیم، نشان­ دهنده قدرت او در سیاست، بخصوص سیاست خارجه و همچنین اهل رسانه بودنش است. اگر شما بودید این فرد را در کدام قسمت دولت تان به خدمت می­ گرفتید، فرقی نمی­ کند اصلاح­طلب باشید یا اصولگرا، احتمالا­ او را در حوزه­ ای رسانه­ ای و در وزارت خارجه به خدمت می­ گرفتید. بله درست است، دکتر ابوالفضل عمویی مسئول هماهنگ کننده رسانه­ ای هفت دور از مذاکرات هسته­ ای جمهوری اسلامی ایران در بغداد، مسکو، آلماتی و ژنو بوده است. همانطور که گفته شد، مهم نیست دولت اصولگرا باشد یا اصلاحطلب، از این توانایی­رها استفاده خواهد کرد.

چهار دور از این مذاکرات را همراه با تیم دکتر جلیلی در دولت دکتر محمود احمدی­ نژاد سپری کرده است و سه دور بعدی را همراه با تیم مذاکره کننده دکتر ظریف در دولت تدبیر و امید دکتر حسن روحانی.

ابوالفضل عمویی بیوگرافی

دیگر سوابق ابوالفضل عمویی

دکتر ابوالفضل عمویی در اواخر دولت اول دکتر محمود احمدی­ نژاد، بعنوان کارشناسی سیاسی شروع به کار می­ کند، دولت دوم احمدی­ نژاد نیز بر سرکار می ­آید و او همچنان این سمت را حفظ می­ کند، دولت احمدی­ نژاد کنار می ­رود و دولت اصلاح طلبان بر سر کار می­ آید، دولت دوم اصلاح­طلبان نیز باز می­ آید و امروز در اواخر این دولت هستیم و تا همین روزها ابولفضل عمویی در این وزارتخانه، کارشناس سیاسی است.

تجربه بسیار گرانقیمتی محسوب می­ شود این دوازده سال فعالیت در وزارت خارجه برای یک جوان و می­ تواند اطلاعات خامی را که با تحقیق و پژوهش بدست آورده است را تبدیل به تجربه ­ای پخته برای او نماید. در کنار این مسئولیت ­ها از سال ۹۲ تا ۹۸ بعنوان دبیر دوم سفارت جمهوری اسلامی ایران در کشور ژاپن خدمت کرده است و در همین مدت با توجه به روحیه پژوهشگری­ اش توانسته اطلاعات خوبی را از ساختار سیاسی و حتی اقتصادی ژاپن که باعث پیشرفت این کشور در برخی زمینه­ ها شده بدست بیاورد.

در همین راستا پس از سفر شینزو آبه به تهران و دیدار با مقام معظم رهبری، تحلیلی از این ماجرا را با عنوان دستاوردهای یک دیدار دیپلماتیک در سایت رهبر انقلاب به تحریر درآورد. تا به اینجای کار پر واضح است که دکتر عمویی با وجود سن کم، بی تجربه نیست و تجربیات گرانبهایی را در این سال­ها بخصوص در زمینه­ ای که در آن تخصص دارد بدست آورده است.

سخنرانی­ ها و گفتگو

گفتیم زیاد اهل سخنرانی نیست و بیشتر قلم­ پردازی می­ کند. اما به این معنا هم نیست که هرگز سخنرانی نمی­ کند دو سخنرانی تخصصی مهم در سال­ های ۸۹ و ۸۷ در سرای اهل قلم و بسیج دانشجویی دانشگاه تهران، با موضوعات «اسلام هراسی؛ چیستی و چرایی» و «کندوکاوی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا؛ شوی دموکراسی» داشته است.

همچنین سابقه تدریس کارگاهی نیز داشته است و مدرس دوره­ های «فن دیپلماسی و آداب کنسولی» و «جریان شناسی سیاسی و مسائل روز» در دانشگاه امام صادق (ع) بوده است.

آثاری در زمینه رسانه و دیپلماسی و سیاست، در نشریات مختلف به جای گذاشته است که می­ توان از جمله آن­ها به رانت نفت و دردسرهایش، پاکستان پس از مشرف، روح مقاومت علیه اسرائیل می­ جنگد، همگرایی آسیایی و فراز و فرود مرد اول روسیه اشاره نمود.

ابوالفضل عمویی و انتخابات مجلس دوره یازدهم

ابوالفضل عمویی و انتخابات مجلس

در سال ۹۸، دکتر ابوالفضل عمویی تصمیم می­گیرد آنچه در این سال­ها چه از طریق تجربیات و چه از طریق پژوهش هایش کسب کرده را در سطح اول قانون­گذاری کشور به منصه ظهور برساند و در همین راستا در انتخابات مجلس شورای اسلامی شرکت می­ کند و نامش هم در لیست اصولگرایان، موسوم به ایران سربلند به سرلیستی محمدباقر قالیباف قرار می­گیرد.

در نهایت نیز، توانست در یازدهمین انتخابات مجلس شورای اسلامی با کسب ۷۹۲ هزار و ۹۶۴ رأی مأخوذه، به عنوان نفر نهم از حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر از استان تهران انتخاب گردد.

لینک کوتاه : https://asrshahrvand.com/?p=262506

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۱
  1. ابوالفضل عمویی (زاده ۱۳۶۰ دامغان) دیپلمات اصولگرای ایرانی و سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس یازدهم در سال اول بوده‌است.

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

.
.

ارائه خدمات مالی و مالیاتی در موسسه حسابداری محاسبان تلاشگر خبره

.

درباره پایگاه خبری عصر شهروند: عصر شهروند رسانه ای تخصصی در حوزه اخبار شهری است که با کنار گذاشتن ملاحظات و تعارفات معمول در پایگاه های خبری تحلیلی ، مطالبات و مشکلات شهروندان را در زمینه های گوناگون پیگیری می کند . از جمله اولویت های سایت عصر شهروند ، بازتاب واقعی اخبار استان تهران ،نگاه تحلیلی به مسائل و مشکلات شهروندان تهرانی ، نهایت دقت و سرعت در بازنشر اخبار ، رعایت امانتداری در خبرهای نقلی و دید همه جانبه ،صادقانه و بیطرفانه در تولید خبر است . عصر شهروند همه تلاش خود را برای ایجاد روحیه امیدواری در بین همشهریان تهرانی و پرهیز از ایجاد تشویش در جامعه می کند . امید است به یاری شما همشهریان عزیز عصر شهروند بتواند گامی هرچند کوچک در مسیر اطلاع رسانی صحیح و مفید در جامعه بردارد و پیگیر مشکلات و دغدغه های شهروندان از اعضای شورای شهر تهران ، مدیران و مسئولین استان تهران باشد .