9

با ۲۲ کاندید سیمرغ بلورین « جشنواره فیلم فجر ۹۷ » آشنا شویم

  • کد خبر : 16921
  • 22 دی 1397 - 16:10
با ۲۲ کاندید سیمرغ بلورین « جشنواره فیلم فجر ۹۷ » آشنا شویم

اسامی ۲۲ نامزد بخش سودای سیمرغ جشنواره فجر  ۹۷ ۲۲ فیلم راه یافته به بخش سودای سمیرغ سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر که قرار است دهم تا بیست و دوم بهمن ماه ۹۷ در تهران و مراکز استان ها پس از فروش اینترنتی بلیط جشنواره از ۳۰ دی، اکران شود مشخص شد. چند روز […]

اسامی ۲۲ نامزد بخش سودای سیمرغ جشنواره فجر  ۹۷

۲۲ فیلم راه یافته به بخش سودای سمیرغ سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر که قرار است دهم تا بیست و دوم بهمن ماه ۹۷ در تهران و مراکز استان ها پس از فروش اینترنتی بلیط جشنواره از ۳۰ دی، اکران شود مشخص شد. چند روز پیش نیز فیلم های بخش نگاه نو (فیلم اولی ها) و کاندیداهای بخش مستند معرفی شدند و اکنون همه نامزدهای بخش مسابقه سینمای ایران در کانون توجه سینما دوستان، به خصوص منتقدان سینما قرار گرفته اند. برای آشنایی با عوامل و داستان و ژانر کاندیداهای سیمرغ بلورین سی و هفتم که بخشی از برنامه اکران سال ۹۸ را نیز به خود اختصاص می دهند، نگاهی داریم به فیلم های راه یافته به جشنواره امسال. جشنواره فجر ۹۷ ٬ ۱۹ و ۲۰ بهمن تعطیل بوده و مراسم اختتامیه نیز شب ۲۲ بهمن در تالار همایش های بین الملی برج میلاد برگزار می شود.

 سمیرغ سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر

آشفتگی به کارگردانی فریدون جیرانی

 ۲۲ نامزد بخش سودای سیمرغ جشنواره فجر ۹۷

فریدون جیزانی از کارگردانان مطرح سینمای ایران است که مدتی، مجری گری برنامه هفت شبکه ۳ سینما بر عهده داشت. آشفتگی توسط خودش کارگردانی و تهیه شده و داستان عشق و جنایت را روایت می کند. روایتی از جنس قرمز! بهرام رادان٬ مهناز افشار، مهران احمدی و نسیم ادبی در آن ایفای نقش کرده اند. درباره این اثر گفته شده که اجتماعی یا رئال نیست و فیلم عاشقانه است.

حتما بخوانید : اسناد جنجال شیرخشکی٬ آمپولی و میلیاردی مهناز افشار و یاسین رامین

آشفتگی به کارگردانی فریدون جیرانی

ایده اصلی به کارگردانی آزیتا موگویی

ایده اصلی به کارگردانی آزیتا موگویی

ایده اصلی، دومین اثر بلند سینمایی آزیتاموگویی است که سکانس هایی از آن در شهرهای مالاگا و بارسلونا، دو مقصد گردشگری توریستی اسپانیا فیلمبرداری شده و سکانس های دیگر نیز در کیش و شهرهای کانادا و قبرس  جنوبی. مخاطب احتمالا با تنوع لوکیشن، سرگرم می شود. آزینا موگویی، تهیه کننده ایده اصلی است که در بخش سودای سیمرغ حضور دارد. حسن معجونی، مهرداد صدیقیان، بهرام رادان، مریلازارعی، ساره بیات و پژمان جمشیدی، هنرپیشه های مطرح این فیلم هستند که به نظر می رسد جدا از هر حضور در بخش مسابقه سینمای ایران جشنواره، گیشه موفقی را در اکران ۹۸ به دلیل حضور ستاره  های سینمای  ایران، تجربه کند.

ایده اصلی، دومین اثر بلند سینمایی آزیتاموگویی

در خلاصه داستان گفته شده که ایران و اسپانیا برای ساخت یک پروژه بزرگ در جزیره هندورابی جنوب کشور، توافق کرده اند. خیلی های طمع برنده شدن در مناقصه پروژه دارند . . .

بنفشه آفریقایی به کارگردانی مونا زندی حقیقی

بنفشه آفریقایی به کارگردانی مونا زندی حقیقی

مونا زندی برای اولین بار در جشنواره حضور دارد. اثر او  با نام سابق زنگاری، محصول سال ۱۳۹۶ است. تهیه کنندگی آن را علیرضا شجاع نوری بر عهده داشته و فاطمه معتمد آریا، سعید آقاخانی و رضا بانک در کنار رویا جاویدنیا و مهدی حسینی نیا در آن ایفای نقش کرده اند. داستان این اثر، روایت زندگی شوکو، رضا و فریدون در خانه  سالمندان است.

بیست و ۳ نفر به کارگردانی مهدی جعفری

بیست و 3 نفر به کارگردانی مهدی جعفری

بیست و سه نفر از جمله فیلم های دفاع مقدسی است که در جشنواره فجر حضور دارد. سردار سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، استارت فیلمبرداری این فیلم را در مهر ماه ۹۷ زد. این فیلم ، اقتباسی است از کتابی  به همین نام که خاطرات شماری از رزمندگانی که در دوارن دفاع مقدس اسیر شده اند را روایت می کند. یکی از سکانس های این فیلم با حضور سردار سلیمانی همراه شده است.

پالتو شتری به کارگردانی مهدی علی میرزایی

پالتو شتری به کارگردانی مهدی علی میرزایی

پالتو شتری، اولین تجربه کارگردانی اثر بلند سینمایی علی میرزایی است که شانس تصاحیب سیمرغ بلورین در جشنواره امسال دارد. درامی جذاب و کمدیک را روایت می کند که با حضور سلبریتی های سینمای ایران همراه شده است. او نویسنده فیلنامه گشت ارشاد ۱ بود که گیشه خوبی را تجربه کرد. سام درخشانی، بهاره کیان افشار، لیندا کیانی و شاهرخ فروتنیان در کنار علیرضا مهران، در ساخته جدید او ایفای نقش کرده اند.

تیغ و ترمه به کارگردانی  کیومرث پوراحمد

تیغ و ترمه به کارگردانی کیومرث پوراحمد

کیومرث پوراحمد، از پیشکسوتان سینمای ایران است که امسال با تیغ وترمه حضور دارد. اقتباسی از رمان: کی از این چرخ و فلک پیاده می شوم که گلرنگ رنجبر نوشته بود. پژمان بازغی، دیبا زاهدی، لاله اسکندری و هومن برق نورد در آن ایفای نقش کرده اند. این فیلم، روایت گر درامی اجتماعی بوده و حال و هوای زنانه دارد. اطلاعات بیش تری درباره  این اثر منتشر  نشده است. حضور دیبا زاهدی ۲۹ ساله در این فیلم، می تواند ما را با یک پدیده دیگر در جشنواره فجر آشنا کند.

حضور دیبا زاهدی در فیلم تیغ و ترمه

جمشیدیه به کارگردانی یلدا جبلی

جمشیدیه به کارگردانی یلدا جبلی

یلدا جبلی با جمشیدیه به جشنواره فجر ۹۷ آمده است. تهیه کننده اثر را محمد صادق آذین بر عهده داشته و دومین فیلم بلند سینمایی وی محسوب می شود. فیلمی است که تلاش دارد تا گوشه ای از معضلات اجتماعی امروز ایران را روایت کند. سارا بهرامی، حامد کمیلی، پانته آ پناهی ها و ستاره پسیانی و از  هنرپیشه  های مطرح فیلم  هستند.

داستان جمشیدیه، داستان ترانه و امیر، زن و شوهر  جوان است که درگیر خادثه ای در روز تولدشان می شوند و وارد یک حادثه پیچیده شده و زندگی آن ها تحت تاثیر  قرار می گیرد.

یلدا جبلی با جمشیدیه به جشنواره فجر ۹۷ آمده

خون خدا به کارگردانی علی عباس میرزایی

خون خدا به کارگردانی علی عباس میرزایی

پس  از حضور علی میرزایی با انزوا در جشنواره ۳۵، امسال با خون خدا به جشنواره ۳۷ آمده است. فیلمی با فیلمنامه خودش و تهیه کنندگی سیاوش حقیقی. بازیگرانش همه غیر  مطرح هستند، از فرید سجادی و رضا اخلاقی تا خسرو احمدی و شیوا ابراهیمی. خون خدا، داستان میثم است که کارتن خواب بوده و برای درمان اعتیادش اقدام می کند.

درخونگاه به کارگردانی سیاوش اسعدی

درخونگاه به کارگردانی سیاوش اسعدی

در خون گاه، سومین تجربه بلند سینمایی سیاوش اسعدی است که با فیلمنامه نیما نادری و تدوین محمد مویینی به جشنواره امده است و امین حیایی و جمشید هاشم پور در کنار ژاله صامتی و مهرآوه شریفی نیا و پانته آ پناهی های معروف این روزهای تلویزیون، درامی اجتماعی را روایت می کند.

سومین تجربه بلند سینمایی سیاوش اسعدی

سال دوم دانشکده من به کارگردانی رسول صدرعاملی

سال دوم دانشکده من به کارگردانی رسول صدرعاملی

رسول صدر عاملی که پسرش هم در بخش نگاه نو حضور دارد، باز  هم سراغ معضلات اجتماعی رفته و فیلمنامه ای از پرویز شهبازی را روبروی دوربین هومن بهمنش برده است. بازیگران این اثر، فرشته ارسطویی، علی مصفا، پدرام شریفی، بابک  حمیدیان، ویشکا آسایش و شقایق فرهانی و نیلوفرو خوش خلق (همسر امین حیایی) است. داستان سال دوم دانشکده من، روایت گر بخشی از زندگی دانشجویان سال دوم به نام آوا و مهتاب است که برای سفر دانشجویی به اصفهان می روند.

سرخ پوست به کارگردانی نیما جاویدی

سرخ پوست به کارگردانی نیما جاویدی

سرخپوست، اثری از نیما جاویدی با فیلم نامه خودش است. روایت گر داستان فیلم  قبلی (ملبورن) بوده و همان ژانر است. داستان سرگردی نعمت جاهد، سر زندان بانی در جنوب کشور که به  دلیل قرارگیری زندان در حاشیه فرودگاه، مجبور است زندانیان را به جای جدید منتقل  کند. در این اثر، نوید محمد زاده، پریناز ایزدیار، مانی حقیقی، ستاره پسیانی و حبیب رضایی و آتیلا پسیانی، ایفای نقش کرده اند.

سمفونی نهم  به کارگردانی محمدرضا هنرمند

سمفونی نهم به کارگردانی محمدرضا هنرمند

سمفونی نهم٬ جدید ترین کار محمد رضا هنرمند است. پس از گذشت هفده سال به سینما برگشته و درامی شورانگیز  را روایت می کند. در این اثر، حمید فرخ نژاد، ساره بیات، محمد رضا فروتن، مهرداد صدیقیان و پژمان بازغی ایفای نقش کرده اند.

شبی که ماه کامل شد به کارگردانی نرگس آبیار

نرگس  آبیار، امسال با روایت دختر جوان مناطق جنوب تهران که عاشق یک جوان شهرستانی شده است، به سینما آمده است. فیلم نامه را خودش نوشته و محمید حسین قاسمی آن را تهیه کرده  است. الناز شاکردوست ، هوتن شکیبا، فرشته صدرعرفایی، شبنم مقدمی، پدرام شریفی و فرید سجادی در این فیلم حضور دارند.

طلا به کارگردانی پرویز شهبازی

طلا به کارگردانی پرویز شهبازی

جدید ترین ساخته پرویز شهبازی را شاهد هستیم که رامبد جوان آن را تهیه کرده و روایت گر چند جوان است که می خواهند یک رستوران را تاسیس کنند اما وسط کار، پدر یکی فوت می کند و مبلغ زیادی از پول سرمایه گذاری رستوران، مفقود می شود. هومن سیدی، نگارجواهریان (همسر رامبد جوان)،  طناز طباطبایی و احترام بروند در کنار مهرداد صدیقیان در آن ایفاش نقش کرده اند.

تختی به کارگردانی بهرام توکلی

تختی به کارگردانی بهرام توکلی

بالاخره در جشنواره فیلم فجر، فیلمی درباره جهان پهلوان تختی را شاهد هستیم. فیلمی توسط کارگردان فیلم تنگه ابوقریب. داستان زندگی اسطوره ایرانیان. با بازی محسن تختی، شاهرخ شهبازی، امیر رضا فرامزی و بهنوش طباطبایی  و البته ماهور الوند و آتیلا پسیانی.

قسم به کارگردانی محسن تنابنده

قسم به کارگردانی محسن تنابنده

دومین ساخته محسن تنابنده است که فیلم نامه اش را نیز خودش نوشته و درامی اجتماعی را روایت می کند. مهناز  افشار، سعید آقاخانی، حسن پورشیرازی در این فیلم ایفای نقش کرده و جلیل شعبانی آن را تهیه کرده  است.

قصر شیرین به کارگردانی رضا میرکریمی

قصر شیرین به کارگردانی رضا میرکریمی

رضا میر کریمی با قصر شیرین، داستان جلال مرادی چهل و دو ساله را روایت می کند که در یک تصادف، خانواده ای را به قتل می رساند و در دادگاه، غیر  عمد شناخته  می شود.  فیلم نامه توسط محسن قرایی نوشته شده و هنرپیشه های آن: حامد بهداد، آزاده نوبهار، نیوشا علی پر و بابک لطفی  خواجه پاشا هستند.

ماجرای نیمروز ۲ رد خون  به کارگردانی محمدحسین مهدویان

ماجرای نیمروز 2 رد خون به کارگردانی محمدحسین مهدویان

ادامه ماجرای نیمروز ۱ با تهیه کنندگی سید محمود رضوی روبروی دوربین رفت. داستان واقعه مرصاد که با بازی بهنوش طباطبایی، حسین مهری، هادی حجازی فر، محسن کیایی، هستی مهدوی، جواد عزتی همراه شده است.

متری شش و نیم به کارگردانی سعید روستایی

متری شش و نیم به کارگردانی سعید روستایی

پس از ابد و یک روز، سعید روستایی با متری شش ونیم آمده  است تا باز هم به معضل  مواد مخدر بپردازد. فرهاد اصلانی، پیمان معادی و نوید محمدزاده و پریناز ایزدیار  دوباره برای او جلوی دوربین رفتند.

مردی بدون سایه به کارگردانی علیرضا رئیسیان

مردی بدون سایه به کارگردانی علیرضا رئیسیان

داستان ماهان کوشیار را روایت می کند. داستان قتل  های زنجیره ای. سکانس هایی در اسپانیا بازی می شود با حضور لیلا حاتمی، امیرآقایی و فرهادی اصلانی و علی مصفا و البته گوهر خانم خیراندیش.

مسخره باز به کارگردانی همایون غنی زاده

مسخره باز به کارگردانی همایون غنی زاده

فیلمی با تهیه کنندگی علی مصفا. همراهی هدیه  تهرانی و علی نصیریان و صابر ابر و وفرهاد اصلانی، از یک درام جذاب خبر می دهد.

ناگهان درخت به کارگردانی صفی یزدانیان

ناگهان درخت به کارگردانی صفی یزدانیان

داستان فرهاد است که تا پنجاه سالگی خود را تعریف می کند. پیمان معادی، مهناز افشار، شقایق  دهقان، مهراب  قاسم خانی و سیامک  صفری در کنار پانته آ پناهی ها در آن ایفای نقش کرده اند.

✅سه فیلم ذخیره:

  • آنجا همان ساعت به کارگردانی سیروس الوند
  • بی حسی موضعی به کارگردانی حسین مهکام
  • مدیترانه به کارگردانی مهدی حاجتمند

حاشیه های اعلام نامزدهای بخش سودای سیمرغ جشنواره فجر  ۹۷

هم چون همه ساله که نظر هیات انتخاب برای معرفی ۲۲ نامزد راه یافته به بخش مسایقه سینمای ایران از میان ده ها اثر ثبت شده در دبیرخانه جشنواره با حرف و حدیث های بسیاری همراه بود، این دوره نیز  هیات انتخاب در کانون انتقادات قرار گرفت.  یکی از آن ها درباره فیلم آشغال های دوست داشتنی است که گویا سال ۹۶ موفق به دریافت پروانه اکران شده اما بر خلاف انتظارات، نامش در فهرست کاندیداهای جشنواره  فجر ۹۷ قرار نگرفت.

ابراهیم داروغه زاده، دبیر جشنواره فیلم فجر در پاسخ به انتقاداتی که به هیات انتخاب جشنواره از سوی برخی وارد شده و آن ها هیات انتخاب را متهم به عدم تماشای همه آثار ثبت شده در دبیرخانه می کنند نیز گفت که اکثریت فیلم ها با نسخه کامل یا نسخه قابل قضاوت در دبیرخانه ثبت شده و هیات انتخاب، همه فیلم ها را دیده و ۲۲ فیلم را برای بخش مسابقه انتخاب کرده است.

هیات انتخاب ۲۲ فیلم چه کسانی بودند؟

هیات انتخاب ۲۲ فیلم

هیات انتخاب بیست و دوم فیلم راه یافته به بخش سودای سیمرغ سینمای ایران عبارتند از: احمد امینی، محمد علی حسین نژاد، حسن خجسته، شاهرخ دولکو، بهروز شعیبی، حسین کریمی و رضا مقصودی. هیات انتخاب گفته بود که ۳۲ فیلم (فیلم اولی و سودای سیمرغ) دارای تنوع ژانری هستند و کارگردان های با استعداد و خوش ذوقی آن ها را ساخته اند.

تنوع ژانر و کارگردان جوان و پیشکوست در میان ۳۲ فیلم کاندیدای سمیرغ بلورین ۹۷

کاندیدای سمیرغ بلورین ۹۷

سی و دو فیلمی که کاندیدادی دریافت سیمرغ بلورین جشنواره فجر ۹۷ هستند، تنوع ژانر داشته و توسط کارگردانان جوان و پیشکسوت، ساخته شده است. از میان سی و دو فیلم جشنواره، هفت فیلم به کارگردانان نسل اول و دوم بعد از انقلاب تعلق دارد و هیچ کارگردان با تجربه فعال پیش از انقلاب، اثری در این بین ندارد. البته سیروس الوند که کارگردانی سینما در پیش از انقلاب اسلامی را نیز در کارنامه دارد، با یک اثر در بخش ذخیره سودای سیمرغ قرار دارد. فیلم مصائب شیرین ۲ به کارگردانی داود نژاد نیز به دلیل عدم پایان یافتن فیلمبرداری آن، به جشنواره نرسید و فرصت اکران را در جشنواره از  دست داد.

تریلر آخرین داستان

(تصویری از تریلر آخرین داستان)

بر خلاف جشنواره سی و ششم که شاهد یک انیمیشن به نام فیلشاه در میان کاندیداهای سیمرغ بلورین بودیم، امسال ۳ اثر حوزه انیمیشن توانسته اند نظر هیات انتخاب را به خود جلب کنند که شب آفتابی به کارگردانی علی مدنی، آخرین داستان به کارگردانی اشکان رهگذر و بنیامین به کارگردانی محسن عنایتی از ان جمله است. قرار  است به یکی از این ۳ اثر، جایزه ویژه هیات داوران اعطا شود. فیلشاه در اکران ۹۷ یکی از میلیاردری های اکران امسال بود. اگر چه سمیرغ بلورین جشنواره فجر ۹۶ را کسب نکرد.

طبق  رسم همه ساله، فیلم های برنده سیمرغ بلورین جشنواره فیلم فجر و حتی نامزدها، در اولویت اکران نوروزی که از اول فروردین ماه آغاز می شود، قرار می گیرد.

جدا از روش انتخاب فیلم های بخش سودای سیمرغ، اسامی کارگردانان این سی و دو فیلم از سید جواد رضویان جوان تا فریدون جیران و رسول صدر عاملی، نشان دهنده میدان داری کارگردانان جوان در سینمای ایران بوده که روزهای خوبی برای صنعت سینمای ایران رقم می زند. صنعتی که با عدم استقبال  تماشاگر مواجه شده  و گیشه های خوبی برای آن  به جز معدود فیلم کمدی پر فروش، ثبت نمی شود.

غایبان جشنواره فجر ۹۷

این دوره از جشنواره، دوره غایبان بزرگ است. نه از ترانه  علیدوستی خبری است و نه از شهاب حسینی و حتی رضا عطاران. یکی از مهم ترین دلایل عدم حضور شهاب حسینی با وجود ایفای نقش در فیلم های نرگس (پیام اسکندری)، آن شب (کوروش آهاری)، لابیرنت (امیر حسین ترابی) و لابی (محمد پرویزی)، عدم ثبت فیلم های معرفی شده در دبیرخانه جشنواره ۹۷ است که همین موضوع، منتقدان سینما را به این پیش بینی رساند که احتمالا، کیفیت لازم  را برای حضور در جشنواره نداشته اند.

از مهرداد صدیقیان تا هدیه تهرانی

غایبان جشنواره فجر ۹۷

فعال ترین هنرپیشه سینمای ایران در جشنواره فیلم فجر ۹۷ را باید مهرداد صدیقیان دانست. او امسال احتمالا یکی از شانس های دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد باشد. او را با چهار فیلم سمفونی نهم، سونام،ی طلا و ایده اصلی خواهیم دید. اینستاگرام مهرداد صدیقیان در این نشانی در دسترس است.

البته  علی مصفا (همسر لیلا حاتمی)  که تهیه کنندگی ۲ فیلم را نیز در بخش نگاه نو جشنواره فیلم ۹۷ بر عهده داشته است، با نقش آفرینی در سه فیلم، رقیب جدی برای مهرداد صدیقیان است. او در فیلم های:، سال دوم دانشکده من، مردی بدون سایه و روزهای نارنجی حضور دارد.

در میان بازیگران زن نیز، مهناز افشار، پر بیننده ترین سلبریتی ایرانی در اینستاگرام را شاهد هستیم که با فیلم های آشفتگی، قسم و ناگهان در جشنواره حضور دارد. او هم چون پانته آ پناهی ها (هنرپیشه سریال بانوی عمارت) که در فیلم جمشیدیه، در خونگاه و ناگهان درخت، در فهرست بازیگران پر کار است و بعید نیست که نام این و تن در فهرست ۴ کاندید نهایی سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن قرار بگیرد.

امسال شاهد حضور هدیه تهرانی و لیندا کیانی نیز هستیم.

نظر  شما درباره بهترین فیلم جشنواره ۹۷ چیست؟

لینک کوتاه : https://asrshahrvand.com/?p=16921

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

.
.

ارائه خدمات مالی و مالیاتی در موسسه حسابداری محاسبان تلاشگر خبره

.

درباره پایگاه خبری عصر شهروند: عصر شهروند رسانه ای تخصصی در حوزه اخبار شهری است که با کنار گذاشتن ملاحظات و تعارفات معمول در پایگاه های خبری تحلیلی ، مطالبات و مشکلات شهروندان را در زمینه های گوناگون پیگیری می کند . از جمله اولویت های سایت عصر شهروند ، بازتاب واقعی اخبار استان تهران ،نگاه تحلیلی به مسائل و مشکلات شهروندان تهرانی ، نهایت دقت و سرعت در بازنشر اخبار ، رعایت امانتداری در خبرهای نقلی و دید همه جانبه ،صادقانه و بیطرفانه در تولید خبر است . عصر شهروند همه تلاش خود را برای ایجاد روحیه امیدواری در بین همشهریان تهرانی و پرهیز از ایجاد تشویش در جامعه می کند . امید است به یاری شما همشهریان عزیز عصر شهروند بتواند گامی هرچند کوچک در مسیر اطلاع رسانی صحیح و مفید در جامعه بردارد و پیگیر مشکلات و دغدغه های شهروندان از اعضای شورای شهر تهران ، مدیران و مسئولین استان تهران باشد .