18

همه چیز درباره همسان سازی حقوق بازنشستگان لشکری و کشوری در سال ١۴٠٠

  • کد خبر : 278830
  • 26 اسفند 1399 - 6:44
همه چیز درباره همسان سازی حقوق بازنشستگان لشکری و کشوری در سال ١۴٠٠
گزارشی جامع از همسان سازی حقوق بازنشستگان لشکری و کشوری را در عصر شهروند می خوانید .

همسان سازی حقوق بازنشستگان چیست؟ مرحله دوم همسان سازی حقوق بازنشستگان کشوری چه زمانی اعمال می شود؟ همسان سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی چقدر است؟ همسان سازی حقوق بازنشستگان نیروهای مسلح در سال ١۴٠٠  چگونه است؟ طرح مجلس شورای اسلامی برای همسان سازی حقوق بازنشستگان در سال آینده به کجا رسید؟ این ها نمونه ده ها پرسشی است که میلیون ها هموطن بازنشسته کشوری و لشکری و مستمری بگیر در روزهای پایانی سال کرونایی جهش تولید مطرح کرده اند و به دنبال پاسخ هایی برای این سوالات مهم هستند. میزان دستمزد کارگران در سال ١۴٠٠  و نرخ حق بیمه اجباری و اختیاری در سال ١۴٠٠ نیز مثل موضوع همسان سازی حقوق از دغدغه های جامعه کارگری کشور است که در این گفتار تا حدودی به آن ها پرداخته ایم.

با عملیاتی شدن این طرح از فروردین سال ١۴٠٠  شمسی، بین ۳۰ تا ۷۰ درصد حقوق بازنشستگان افزایش خواهد یافت و میانگین افزایش حقوق ها نیز چهل و پنج درصد می شود. اگر چه به نظر می رسد با وضعیت رکود تورمی اقتصاد ایران در آخرین سال قرن چهارهم شمسی، فاصله بین حقوق های افزایشی و خط فقر هنوز محسوس است و نیمی از کشور محتاج یارانه معیشتی باقی بماند.

طبق آمارها، ۳.۵ میلیون خانوار بازنشسته و مستمری بگیر تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی است که متاسفانه ۶۰ تا ۷۰ درصد این تعداد را  حداقلی بگیرها تشکیل می دهند. مرحله دوم این طرح از فروردین ١۴٠٠ شمسی عملیاتی میشود.

اگر با پرسشی روبرو شدید مراتب را از طریق بخش کامنت در انتهای این گفتار عصرشهروند به اشتراک بگذارید.

با ما همراه باشید.

حتما بخوانید: پیش بینی نرخ دلار در سال ١۴٠٠

همسان سازی حقوق بازنشستگان چیست و چه فایده ای دارد؟

همسان سازی حقوق بازنشستگان چیست و چه فایده ای دارد؟

صورت مساله این است که همسان سازی حقوق بازنشستگان نیروهای مسلح و بازنشستگان کشوری چیست و چطور محاسبه می شود. مساله همسان سازی و متناسب سازی دستمزدها، یکی از محورهای برقراری عدالت در کشور بوده و مورد تاکید مقامات نظام در سال کرونایی جهش تولید. مجلس انقلابی یازدهم نیز در اصلاحیه بودجه سال ١۴٠٠ کل کشور به نوعی به این موضوع توجه کرد و مصوبه هایی داشت و فرمول آن را در هفته های پایانی سال نهایی کرد.

با اجرای مرحله نخست طرح مهم همسان سازی برای بازنشستگان از مهر ماه سال ۹۹ حقوق این عزیزان از ۲ میلیون و هشتصد هزار تومان به ۳ میلیون و پانصد هزار تومان افزایش یافت که تغییری قابل توجه به شمار می آید اما با خط فقر سال ۹۹  فاصله بسیاری دارد. مرحله دوم همسان سازی و متناسب سازی نیز از اوایل سال ١۴٠٠ شمسی در دستور کار است. قرار است ۹۰ هزار میلیارد تومان در قالب بند واو تبصره ۲ بودجه ۱۴۰۰ به سازمان تامین اجتماعی بابت رد دیون دولت پرداخت شود تا صرف این طرح شود.

ماده سی ام قانون پنج ساله ششم توسعه اقتصادی کشور که با اصلاحیه ای در تیر ماه سال نود و شش همراه شد می گوید که دولت تکالیفی برای متناسب کردن دریافت های شاغلان و بازنشستگان و مستمری بگیران لشکری و کشوری داشته و باید بررسی های لازم را جهت اجرای عدالت در دستور کار قرار دهد. در واقع بحث همسان سازی حقوق بازنشستگان کشوری و لشکری تلاش دارد تا مبنای قانونی عمل به ماده سی قانون برنامه ششم را پیگیری کند.

دولت تدبیر و امید در دور دوم خود به منظور عملیاتی شدن الزام قانونی قانون برنامه ششم پنج ساله، دستورالعملی با عنوان متناسب کردن حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران و وظیفه بگیران تصویب کرد و نحوه امتیاز بندی و رتبه بندی و پایه های مختلف مشمولان را مشخص کرد.

رئیس فراکسیون کارگری مجلس شورای اسلامی در یازدهم اسفند ۹۹  در توییتی نوشت که دولت هر زمانی، اعتباری در جیب بازنشستگان گذاشته از جیب دیگر آن ها برداشت کرده است.

دولت تا پیش از داستان طرح متناسب سازی و همسان سازی حقوق بازنشستگان، افزایش پلکانی حقوق و دستمزد را در دستور کار داشت که معمولا فاصله زیادی با واقعیت های تورم و خط فقر ایرانیان در هر سال داشت و با اعتراضات گسترده ای همراه می شد. افزایش های ناکافی به نظر می رسد در حقوق و دستمزد سال ١۴٠٠  نیز تکرار شود.

در مرحله اخیر طرح همسان سازی دریافتی بازنشستگان کشوری و لشکری، ساز و کار افزایش درصدی و پلکانی حقوق و مستمری بازنشستگان تغیر کرده است و همسان سازی در دستور کار قرار گرفته است تا تا حدی صدای اعتراضاتی که هر روز در سی و یک استان کشور به گوش می رسد، کاهش یابد.

فایده طرح همسان سازی دریافتی بازنشستگان کشوری و لشکری و وظیفه بگیران و مستمری بگیران این است که کف حقوق ها افزایش یافته و تفاوت بسیار زیادی بین حقوق بازنشسته فلان ارگان با بازنشسته بهمان ارگان وجود نخواهد داشت. اگر چه همیشه تا رسیدن به نقطه آرمانی و مورد دلخواه اکثریت، فاصله زیادی داریم. این طرح در افزایش نشاط اجتماعی موثر خواهد بود.

میزان همسان سازی حقوق چقدر است؟

میزان همسان سازی حقوق چقدر است؟

طبق تصمیم دولت، حقوق بازنشستگان به ۹۰ درصد میانگین حقوق شاغلین هم تراز، افزایش یافته که برای حقوق بازنشستگان، تغییر قابل توجهی به شمار می رود. تعداد مشمولان طرح همسان سازی حقوق در سال ۹۹ بالغ بر ۲٫۲ میلیون نفر برآورد شده است که در سال های آینده قطعا به شمار آن افزوده می شود.

حداقل دریافتی ماهانه بازنشستگان و مستمری بگیران در سال ١۴٠٠ شمسی طبق اعلام مدیرکل امور فنی صندوق بازنشستگی کشوری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان خواهد بود. اگر چه گفته می شود که با خط فقر ۶ تا ۹ میلیون تومان سال ۹۹  فاصله زیادی دارد.

بر اساس طرح متناسب سازی حداقل مستمری برای افرادی که سابقه سی سال پرداخت حق بیمه دارند، دو میلیون و هشتصد هزار تومان و برای افرادی که سابقه بیمه پردازی به مدت سی و پنج سال دارند، حداقل سه میلیون تومان افزایش یافته است. حداقل حقوق مستمری بگیرانی که سی و پنج سال سابقه بیمه پردازی داشتند، یک میلیون و ششصد و هفتاد هزار تومان در اسفند نود و هشت بود. اکنون این افراد تا سه میلیون تومان دریافتی خواهند داشت.

عزیزانی که سی سال سابقه بیمه پردازی داشتند، تا اسفند سال نود و هشت یک میلیون و ششصد و شصت و هفت هزار تومان درآمد داشته که با افزایش سالانه و متناسب سازی شصت و هشت درصدی، دریافتی آن ها ۲٫۸ میلیون تومان می شود.

هموطنانی که بیست و پنج سال سابقه مستمری بگیری داشتند، یک میلیون و ششصت و شصت و پنج هزار تومان در اسفند نود و هشت دریافتی ماهانه داشتند که با متناسب سازی شصت درصدی، حقوق آن ها به دو میلیون و ششصت و شصت و شش هزار تومان رسید.

متوسط دریافتی بازنشستگان دارای بیست سال سابقه بیمه پردازی، دو میلیون و نهصد و چهارده هزار تومان در اسفند نود و هشت بود که با افزایش سالانه و متناسب سازی چهل و هشت درصدی به دو میلیون و چهارصد و پنجاه و هشت هزار تومان رسید.

مبانی همسان سازی حقوق بازنشستگان کشوری و لشکری چیست؟

مبانی همسان سازی دریافتی ماهانه بازنشستگان کشوری و لشکری، پرداخت ۳۶۰ ماه حق بیمه است. در واقع سیصد و شصت ماه معادل سی سال پرداخت حق بیمه اجباری یا اختیاری توسط کارگر بوده و دوره کامل پرداخت حق بیمه محسوب می شود. اگر یک بازنشسته، دوره اشتغالی بیش از سی سال داشته باشد و بیش از سی سال حق بیمه پرداخت کرده باشد در کد کارگاه های مختلف، به ازای هر سال پرداخت حق بیمه بیش از سی سال، دو و نیم درصد بر میزان افزایش حقوق بازنشسته افزوده خواهد شد.

لذا میزان افزایش حقوق این بازنشسته که بیش از سی سال حق بیمه داده است، با احتساب مزایا از ۳ میلیون و دویست هزار تومان به چهار میلیون و پانصد هزار تومان تغییر میکند.

محل تامین منابع طرح از کجاست؟

در سال تحریمی و کسری بودجه دولت و اما و اگرهای صادرات یک یا دو نیم میلیون بشکه نفت در روز و بازگشت ارز حاصل از صادرات، تامین منابع این طرح با ابهاماتی روبرو شده است. طبق اعلام سازمان برنامه بودجه، منابع مالی این طرح از محل واگذاری سهام شرکت های دولتی حاصل می شود. ده هزار میلیارد تومان بودجه ای بود که دولت در سال ۹۹  برای این کار اختصاص داد تا حقوق شاغلان و بازنشستگان تا پانزده درصد بیش تر شود.

محل تامین منابع طرح در کنار فروش اوراق دولتی در پایان سال ۹۹ و چند ماه مانده به پایان کار دولت حسن روحانی در مرداد ١۴٠٠  شمسی، انتقاداتی را برانگیخته است و دولت سیزدهم ایران با یک بدهی سنگین به استقبال ایران عصر ١۴٠٠ شمسی خواهد رفت.

آیا همسان سازی حقوق فراگیر است؟

توجه داشته باشید که میزان واحد و یکسانی بین همه مشمولان طرح تقسیم نخواهد شد. همان طور که در بالا گفتیم، مدت سابقه بیمه پردازی مشمول و مبلغ بیمه پردازی وی در افزایش حقوق بازنشستگی وی در طرح جدید تاثیرگذار است. ناگفته پیداست که حقوق افرادی که زمان برقراری مستمری آن ها ، سال های پیش بوده و مدت زیادی است که بازنشسته شده اند، با افت حقوق زیادی روبرو شدند. لذا در فرمول جدید، بایستی مبلغ بیش تری بابت متناسب سازی دریافت کنند.

هر چه سابقه بیمه پردازی شما بیش تر بوده، مبلغ حق بیمه سال های منتهی به بازنشستگی شما بیش تر بوده، از همسان سازی بیش تر نفع خواهید برد. افت مستمری نیز از شاخص های موثر در محاسبه متناسب سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی است.

حتما بخوانید: با پرتفو صندوق بازنشستگی کشوری آشنا شوید

مخاطب گرامی

اگر با سوال، نظر و انتقادی درباره این طرح جنجالی سال نود و نه روبرو شدید و رقم های افزایشی را کافی نمی دانید، مراتب را محترمانه و را رعایت حریم خصوصی از طریق بخش کامنت به اشتراک بگذارید.

توجه داشته باشید که سایت سازمان برنامه و بودجه https://www.mporg.ir و سایت سازمان تامین اجتماعی https://www.tamin.ir و سایت صندوق بازنشستگی کشوری https://www.cspf.ir آخرین اطلاعات درباره زمان واریز و فرمول محاسبه متناسب سازی حقوق ها را در اختیار مشمولان طرح قرار می دهد. سایت وزاره تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز اطلاعیه های خود را در این نشانی https://www.mcls.gov.ir  منتشر می کند.

اگر به میزان و زمان واریز افزایش متناسب سازی ها، اعتراضی دارید، مراتب را به سایت سازمان بازرسی کل کشور قوه قضاییه نیز در نشانی: https://shekayat.bazresi.ir اعلام کنید.

لینک کوتاه : https://asrshahrvand.com/?p=278830

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

.
.

ارائه خدمات مالی و مالیاتی در موسسه حسابداری محاسبان تلاشگر خبره

.

درباره پایگاه خبری عصر شهروند: عصر شهروند رسانه ای تخصصی در حوزه اخبار شهری است که با کنار گذاشتن ملاحظات و تعارفات معمول در پایگاه های خبری تحلیلی ، مطالبات و مشکلات شهروندان را در زمینه های گوناگون پیگیری می کند . از جمله اولویت های سایت عصر شهروند ، بازتاب واقعی اخبار استان تهران ،نگاه تحلیلی به مسائل و مشکلات شهروندان تهرانی ، نهایت دقت و سرعت در بازنشر اخبار ، رعایت امانتداری در خبرهای نقلی و دید همه جانبه ،صادقانه و بیطرفانه در تولید خبر است . عصر شهروند همه تلاش خود را برای ایجاد روحیه امیدواری در بین همشهریان تهرانی و پرهیز از ایجاد تشویش در جامعه می کند . امید است به یاری شما همشهریان عزیز عصر شهروند بتواند گامی هرچند کوچک در مسیر اطلاع رسانی صحیح و مفید در جامعه بردارد و پیگیر مشکلات و دغدغه های شهروندان از اعضای شورای شهر تهران ، مدیران و مسئولین استان تهران باشد .