21

تراژدی افزایش تعرفه فیلیمو و نماوا و نقش نهادهای نظارتی

  • کد خبر : 279913
  • 12 فروردین 1400 - 16:07
تراژدی افزایش تعرفه فیلیمو و نماوا و نقش نهادهای نظارتی
حق اشتراک پلتفرم های فیلیمو و نماوا در سال 1400 با افزایش همراه شده است...

به گزارش عصرشهروند ، حق اشتراک پلتفرم های فیلیمو و نماوا در سال ۱۴۰۰ با افزایش همراه شده است و این VOD های خصوصی با بهانه عدم دریافت حمایت های دولتی و حمایتی با توجه به هزینه های روز افزون آن  ها در تولید و عرضه فیلم و سریال در سال جدید، این افزایش قیمت ها را توجیه کرده اند.

با توجه به این که قرار بود شاهد بورسی شدن برخی از استارت آپ های دیجیتالی ایران مثل دیجی کالا و فیلیمو در فرابورس در سال ۹۹ باشیم، اما این امر محقق نشد تا طبق اطلاعیه ۵ فروردین ۱۴۰۰ فیلیمو، منتظر حضور این پلتفرم پخش آنلاین فیلم و سریال در بازار سرمایه کشور در آخرین سال قرن چهاردهم شمسی باشیم. موضوعی که می تواند میلیون ها کاربر این پلتفرم ها را به جمع سهامداران حقیقی آن ها اضافه کند.

پس از بورسی شدن این پتلفرم ها، می توان درباره صورت های مالی و نوع هزینه  کرد درآمد آن ها در چرخه تولید فیلم و سریال در شبکه نمایش خانگی، اطلاعات بهتر و بیش تری کسب کرد. در واقع شفاف سازی صورت های مالی و خرج و دخل این پلتفرم ها، از طریق تحلیل صورت های مالی منتشره در کدال، انجام می شود و در حال حاضر، ارزیابی دقیقی از این مسائل مالی در اختیار مخاطبان این شبکه ها در دسترس نیست.

فیلیمو و نماوا در حالی حق اشتراک های خود را در سال ۱۴۰۰ شمسی افزایش داده اند که درصد زیادی از مردم ایران در وضعیت مالی خوبی نیستند و با توجه به فیلترینگ و عدم حضور رقبای بین المللی در بازار پخش فیلم و سریال، حق انتخاب مخاطبان در این صنعت، مثل برخی از صنایع (خودروسازی)، محدود است.

حق اشتراک های فیلیمو و نماوا در سال ۱۴۰۰

در سال ۱۴۰۰ ، شاهد افزایش حداقل حقوق و دستمزد کارگران و بیمه اجباری و اختیاری و دیه و مسائلی از این دست بودیم که به نظر می رسد سال «تولید، پشتیبانی ها و مانع زدایی ها» از نظر افزایش تعرفه ها و هزینه ها، وضعیت مشابه سال تحریمی ۹۹ داشته باشد و تعرفه های پتلفرم های آنلاین نیز از این قاعده مستثنی نیست.

در حالی که حق اشتراک ماهانه فیلیمو و نماوا ، اسفند ۹۹ حدود ۲ برابر افزایش یافته بود، این بار شاهد افزایش حق اشتراک ها در این پلتفرم در فروردین ۱۴۰۰ هستیم که با واکنش گسترده ای در شبکه های اجتماعی نیز  همراه شده  است.

اگر در سال ۹۹ برای حق اشتراک یک ماهه فیلیمو ، ۲۵۰۰۰ تومان پرداخت می کردید، از اول سال ۱۴۰۰ باید برای یک ماه تماشای فیلیمو مبلغ ۵۹ هزار تومان پرداخت کنید. این سرویس با پخش تبلیغات همراه است.

فیلیمو در نوروز ۱۴۰۰ اعلام  کرد که تماشای همه  فیلم و سریال های خارجی این  پلتفرم، رایگان است. با این حال، حق اشتراک های  فیلیمو در سال ۱۴۰۰ شمسی به نسبت سال ۹۹ با افزایش همراه شده است که با اعتراضاتی از سوی مخاطبان این پلتفرم همراه شد.

اشتراک یک ماهه فیلیمو ۹۹ هزار تومان اعلام شد که با تخفیف ۶۹۳۰۰ تومان است. اشتراک ۳ ماهه فیلیمو نیز ۲۹۷۰۰۰ تومان معین شد که با تخفیف، ۲۰۷۹۰۰ تومان می باشد. حق اشتراک شش ماهه فیلیمو برای سال ۱۴۰۰، ۵۹۴ هزار تومان است که با تخفیف، حق اشتراک شش ماهه ۱۴۰۰ فیلیمو عدد ۴۱۵۸۰۰ تومان می باشد.

۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده نیز به کلیه اشتراک های  فیلیمو در سال ۱۴۰۰ اضافه شده  است.

پرداخت حدود نیم میلیون تومان برای تماشای برنامه های ایرانی و غیر ایرانی در پلتفرم فیلیمو برای ۱۸۰ روز، در روزگار اقتصاد رکود تورمی ایران، برای بسیاری از هموطنان، قابل توجه است و از وسع درصد کثیری از کاربران ایرانی، خارج است..

حتما بخوانید : میزان افزایش حقوق کارگران در سال ۱۴۰۰ چقدر است ؟

با وجود این که ترافیک اینترنت به صورت نیم بها برای تماشای ۳۰ هزار اپیزود فیلم و سریال در فیلیمو برای همه اپراتورهای داخلی در نظر گرفته شده، اما به نظر می رسد حق اشتراک های فیلیمو برای کاربرانی که یارانه بگیر هستند ، رقم زیادی خواهد بود.

حق اشتراک های نماوا در سال ۱۴۰۰ شمسی به نسبت فیلیمو، کم تر است اما به نظر می رسد این حق اشتراک ها نیز برای شمار زیادی از هموطنان که یارانه بگیر دولت هستند و باید علاوه بر هزینه اینترنت ماهانه و خرج های موجود، هزینه های اشتراک ماهانه برای تماشای فیلم و سریال در این پتلفرم را نیز پرداخت کنند، قابل توجه است.

حق اشتراک یک ماهه نماوا در سال ۱۴۰۰، ۵۹۰۰۰ تومان، حق اشتراک سه ماهه نماوا در سال ۱۴۰۰ ، ۱۴۹۰۰۰ تومان و حق اشتراک شش ماهه نماوا در سال ۱۴۰۰ به ۲۵۹۰۰۰ تومان رسیده است.

هر کاربر اینترنت در ایران در هر جای ایران با هر وضعیت مالی که باشد، برای تماشای فیلم ها و سریال های ایرانی و غیر ایرانی در فیلیمو و نماوا به مدت ۶ ماه، بایستی ۲۵۹ تا ۴۰۰ هزار تومان پرداخت کند. البته اگر اینترنت شما از یکی از شرکت های تحت قرارداد با نماوا باشد، حجم اینترنت رایگان برای شما محاسبه خواهد شد. تماشای فیلم های خارجی برای مشترکان غیر ایرانی نماوا امکان پذیر نیست.

سازمان حمایت از مصرف کننده دیجیتالی!

افزایش حق اشتراک اینترنت در موبایل و اینترنت خانگی در کنار افزایش حق اشتراک پلتفرم های پخش فیلم و سریال در ایران عصر ۱۴۰۰ در کنار رشد فعالیت استارت آپ ها و خدمات اینترنتی، مقوله توجه به حقوق مصرف کننده را بیش از پیش در کانون توجه افکار عمومی و رسانه ها قرار داده است.

وزیر ارتباطات در اسفند ۹۹ گفته بود که مصوبه مجلس برای افزایش تعرفه اینترنت، به ضرر ایرانیان تمام می شود. ایران ۷۶ میلیون مشترک اینترنت سیار دارد.

سازمان حمایت از مصرف کننده بایستی در حوزه مسائل دیحیتالی نیز، حضور پر رنگی پیدا کند و از حقوق مصرف کنندگان در عرصه آنلاین نیز حمایت بیش تری در دستور کار خود قرار دهد. تاسیس کمیسیون کسب و کارهای آنلاین در مجلس شورای اسلامی، یک نیاز روز افزون جامعه دانش بنیان ایران در عصر ۱۴۰۰ شمسی است تا شاهد حضور پر رنگ پارلمان ملت در حوزه خدمات اینترنتی باشیم.

این پلتفرم ها، بازار پخش آنلاین فیلم و سریال را  انحصاری کرده اند. هزینه اشتراک ماهانه و شش ماهانه آن ها گران است و در وسع میلیون ها هموطن نمی گنجد. سریال های خارجی نمایش داده شده نیز در کانون انتقاد در بحث کپی رایت بوده و ارزش افزوده ۹ درصدی نیز در گران شدن تعرفه ها، تاثیر گذار است.

با این حساب، از سازمان حمایت از مصرف کننده و دیگر نهادهای نظارتی در دولت و قوه قضاییه به خصوص مجلس شورای اسلامی ، انتظار می رود در بحث افزایش حق اشتراک های خدمات دهندگان آنلاین در ایران عصر۱۴۰۰، نقش فعال تری  از سال ۱۴۰۰ شمسی بازی کرده و از حقوق ده ها میلیون کاربر ایرانی جامعه اطلاعاتی، حمایت کنند.

حتما بخوانید : سریال های ماه رمضان ۱۴۰۰

قطعا، رشد کسب و کار آنلاین و تجارت الکترونیکی و کارآفرینی دیحیتالی، از مسیر حمایت مادی و معنوی نهادهای نظارتی و قانونی از حقوق مصرف کننده و تولید کننده میسر است تا شاهد نقش آفرینی ICT در اشتغال و ارتقا بهره وری در ایران دهه سوم قرن بیست و یکم باشیم.

رضایتمندی مشترکان آنلاین و تکریم مشتریان اینترنتی نیز باید رفتار سازمانی استارت آپ ها، مد نظر باشد.

نظر شما درباره افزایش حق اشتراک فیلیمو و نماوا در سال ۱۴۰۰ چیست؟

لینک کوتاه : https://asrshahrvand.com/?p=279913

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

.
.

ارائه خدمات مالی و مالیاتی در موسسه حسابداری محاسبان تلاشگر خبره

.

درباره پایگاه خبری عصر شهروند: عصر شهروند رسانه ای تخصصی در حوزه اخبار شهری است که با کنار گذاشتن ملاحظات و تعارفات معمول در پایگاه های خبری تحلیلی ، مطالبات و مشکلات شهروندان را در زمینه های گوناگون پیگیری می کند . از جمله اولویت های سایت عصر شهروند ، بازتاب واقعی اخبار استان تهران ،نگاه تحلیلی به مسائل و مشکلات شهروندان تهرانی ، نهایت دقت و سرعت در بازنشر اخبار ، رعایت امانتداری در خبرهای نقلی و دید همه جانبه ،صادقانه و بیطرفانه در تولید خبر است . عصر شهروند همه تلاش خود را برای ایجاد روحیه امیدواری در بین همشهریان تهرانی و پرهیز از ایجاد تشویش در جامعه می کند . امید است به یاری شما همشهریان عزیز عصر شهروند بتواند گامی هرچند کوچک در مسیر اطلاع رسانی صحیح و مفید در جامعه بردارد و پیگیر مشکلات و دغدغه های شهروندان از اعضای شورای شهر تهران ، مدیران و مسئولین استان تهران باشد .