21

بیوگرافی علیرضا زیبا حالت منفرد : جعبه سیاه بانک زنجانی

  • کد خبر : 74896
  • 15 بهمن 1398 - 12:28
بیوگرافی علیرضا زیبا حالت منفرد : جعبه سیاه بانک زنجانی
گزارشی جامع از بیوگرافی علیرضا زیبا حالت منفرد معروف به جعبه سیاه بابک زنجانی را در عصر شهروند می خوانید .

علیرضا زیبا حالت منفرد کیست ؟

علیرضا زیبا حالت منفرد ، متولد بیستم آبان ماه سال ۱۳۵۲ در تهران صاحب ۲ خواهر و برادر، جعبه سیاه پرونده فساد نفتی بابک زنجانی نام دارد. او در ۲۰ سالگی ازدواج می‌کند و مدتی، راننده یک مدیر میانی دولتی در دهه هفتاد می شود و پس از رهایی از زندان در تهران، در ۳۰ سالگی به مالزی می‌رود و به یک چهره بانفوذ تبدیل می شود. ایشان، پس از آشنایی با بابک  زنجانی، در  خرید بانک FIIB مالزی و بانک ارزش تاجیکستان، با وی همکاری می کند و زمینه انتقال نفت خام و ذخیره در چین و فروش نفت ایران را به منظور دور زدن تحریم، فراهم می‌کند. پس از دستگیری بابک زنجانی، از مالزی به دومینیکا در جزیره کارائیب فرار می‌کند و پاسپورت این کشور را می‌گیرد. اما با فشار رسانه‌های این کشور، به اینترپل تحویل شده و به دی ۹۵ به ایران مسترد می گردد. ۱۹ آبان ۹۷، کیفرخواست ۹۸ صفحه‌ای تنظیم و آخرین جلسه رسیدگی به اتهاماتش، ۱۶ خرداد ۹۸ برگزار می شود. او در بسیاری از مبادلات نفتی و زد و بندهای اقتصادی پرونده بابک زنجانی، نقش فعالی دارد.

گزارش امروز عصر شهروند، در پی پایان رسیدگی به اتهامات علیرضا زیبا حالت منفرد که به اخلال در نظام اقتصادی و فساد نفتی متهم است، شما را با متن و حاشیه زندگی او آشنا می‌کند. لینک‌های داخلی و خارجی که در این گفتار ارائه شده است،‌ راهنمای خوبی برای پیدا کردن سرنخ‌های فعالیت این جعبه سیاه است.

با ما همراه باشید.

حتما ببینید: همه شرکت های بابک زنجانی و خواهرانش

به روز رسانی در ۱۳۹۸/۱۱/۱۵

صدور حکم قطعی علیرضا زیبا حالت منفرد

سخنگوی قوه قضاییه ، غلامحسین اسماعیلی در نشست خبری از محکومیت علیرضا زیباحالت منفرد معروف به جعبه سیاه پرونده بابک زنجانی به ۲۵ سال حبس قطعی خبر داد . علیرضا زیبا حالت منفرد که با مدرک سیکل توانسته هفتاد میلیون دلار از وجوه نفتی را تصرف کند در پانزدهم بهمن سال ۹۸ به جرم مشارکت عمده و کلان اختلال در نظام اقتصادی و مشارکت کلاهبرداری شبکه ای از شرکت نفتی اچ کی به ۲۵ سال حبس و استرداد کلیه اموال منقول و غیرمنقول محکوم شد.

به روز رسانی در ۱۳۹۸/۸/۱۱

محکومیت جعبه سیاه بابک زنجانی به ۲۰ سال حبس

به گزارش خبرگزاری تسنیم، علیرضا زیبا حالت منفرد به بیست سال حبس و پرداخت ۱٫۲ میلیارد یورو محکوم شد و این مبلغ به عنوان رد مال تعیین شده است وی همچنین به پرداخت جزای نقدی نیز محکوم شده که مبلغ آن اعلام نشده است .

درباره علیرضا زیبا حالت منفرد

علیرضا زیبا حالت منفرد ، مثل حسین هدایتی، محمد هادی رضوی، شهاب الدین غندالی، محمد علی نجفی، پرویز کاظمی، مدلل ها، علی انصاری، مهدی جهانگیری، حسین فریدون و سلاطین سکه و ارز و قیر، از چهره های معروف سال های اخیر بوده که دباره اش در رسانه ها، زیاد شنیده ایم و خوانده ایم.

علیرضا زیبا حالت منفرد ، متولد سال پنجاه و دو است و از متهمان فساد کلان و اخلال گران در نظام اقتصادی کشور که سابقه فعالیت در کشور دومنیکا را نیز در کارنامه دارد. او را همدست مهم بابک زنجانی، مفسد اعدامی می دانند که در جریان فروش نفت ایران در دوران تحریم های نفتی ایران، فعالیت داشت. تخلفات عدیده بانکی و فساد مالی در حوزه صنعت نفت، بخشی از اتهامات علیرضا زیبا حالت منفرد است.

بیوگرافی علیرضا زیبا حالت منفرد

او نیز مثل بابک زنجانی، یک راننده معمولی بود که ظرف مدت کوتاهی، ثروتمند شد. پس از راه اندازی باشگاه بدنسازی، از عهده پاس کردن چک های خود بر نیامد و راهی زندان شد و چند سال بعد،‌ به دلالی خودرو ورود کرد و نمایندگی از یک شرکت خودروساز گرفت.

در اوایل دهه هشتاد، سنگ های زینتی به مالزی می برد و تجارت سنگ زینتی داشت. مدرسه  غیرانتفاعی ایرانیان این کشور نیز توسط او هدایت شد. او چهره شناخته شده در مالزی  بود و با بابک زنجانی آشنا شد. او را رفیق شفیق  بانک  زنجانی در  تاجیکستان و مالزی می دانند. بانک FIIB مالزی و بانک ارزش تاجیکستان، با همکاری علیرضا زیبا حالت منفرد خریداری شد که گویا با بانک های اندونزیایی هم در ارتباط بود.

تصاویری از علیرضا زیبا حالت منفرد و بابک زنجانی در کنار ماهتیر محمد، نخست وزیر مالزی دیده می شود. تاجر خوش نام ایرانی که عنوان سلطنتی «داتو» نیز کسب کرد، نقش مهمی در پرونده نفتی و بدهی سنگین بابک زنجانی دارد. علیرضا زیبا حالت منفرد ، با همکاری پلیس اینترپل و پلیس ایران و مالزی، دستگیر شد و به کشور مسترد گردید.

علیرضا زیبا حالت منفرد ، در سال ۱۳۷۲ در تهران در حالی که ۲۰ سال داشت ازدواج کرد و در جنوب شهر تهران ساکن شد. همان طور که گفتیم، علیرضا زیبا حالت منفرد نیز کار خود را مثل بابک زنجانی که راننده رییس کل سابق بانک مرکزی بود، از این مرحله آغاز کرد و راننده یکی از مدیران دولتی در دهه هفتاد هجری خورشیدی بود.

شاید اولین اشتباه بیزینس علیرضا زیبا حالت منفرد ، تاسیس یک باشگاه بدنسازی بزرگ با تامین مالی نامناسب بود که سبب شد از پس تامین نقدینگی برای پاس کردن چک ها بر نیامده و ظرف ۱ سال، بدهکار شد و در نهایت، از عهده  تامین مالی  چک ها بر نیامد و راهی زندان شد. پس از رهایی از زندان، تا سن بیست و هفت سالگی، همان طور که در بالا گفتیم، وارد بیزینس پر رونق خرید و فروش اتومبیل در اواخر دهه هفتاد شد.

حتما بخوانید : صاحب ایران مال کیست ؟ با علی انصاری صاحب ایران مال ؛ سوپر میلیاردر ایرانی بیشتر آشنا شوید

بیزینس های علیرضا زیبا حالت منفرد در جنوب شرق آسیا

او ۱۰ سال پس از ازدواجش، راهی مالزی شد و همان طور که گفتیم، وارد بیزینس سنگ های قیمتی و شیشه های تزیینی شد. موفقیت تجاری و شهرت علیرضا زیبا حالت منفرد در مالزی، سبب ارتقا پرستیژ اجتماعی او و همراهی با نهادهای دولتی و خصوصی در این کشور جنوب شرق آسیا گردید.

در هفتمین دادگاه رسیدگی به اتهامات بابک زنجانی در اوایل  دهه نود خورشیدی، از بانکی به نام  FIIB نام  برده شده که گویا بابک زنجانی، این بانک را برای خرید و فروش نفت ایران و انتقال پول، خریداری و با مشاوره علیرضا زیبا حالت منفرد ، این کار را انجام داده بود. مجوز بانک FIRST  ISLAMIC INTERNATIONAL  BANK مالزی با دریافت نیم  میلیارد تومان حق الزحمه، به  مبلغ  ۴ میلیون  دلار برای  بابک زنجانی خریدار می شود.  بانک کنت تاجیکستان و بانک FIIB مالزی به  مبلغ ۱۶۰ میلیون یورو به بانک ملت واگذار می شود.

مجوز خرید فعالیت بانک ارزش تاجیکستان، به مبلغ ۳.۵ میلیون یورو توسط علیرضا زیبا حالت منفرد پرداخت شده است.

بیزینس های منفرد در جنوب شرق آسیا

دادستان تهران در سال ۹۵ گفته بود که علیرضا زیبا حالت منفرد ، محموله های نفتی را از بابک زنجانی  را که از وزارت نفت تحویل می گرفت ، از طریق فردی هندی تبار، به  شرکت العقیلی در امارات متحده عربی می فروخت. البته همکاری علیرضا زیبا حالت منفرد ، به واسطه گری امور بانکی ختم  نمی شود و در حوزه تبادلات نفتی هم فعالیت داشت.

به دلیل ارتباطات گسترده ای که علیرضا زیبا حالت منفرد در جنوب شرق آسیا در میان شرکت های دولتی و خصوصی داشت، بابک زنجانی از وی می خواهد که برای فروش نفت ایران، فعالیت کند. او نیز، ترتیبی اتخاذ می کند تا انبار نفتی در کشور چین، ایجاد کند. علیرضا زیبا حالت منفرد ، نفت ایران را به چین منتقل می کرد و ان ها را به صورت غیر قانونی در مخازن نفتی، ذخیره  میکرد.

نکته جالب این که به دلیل هزینه نگهداری بالا ذحیره  نفت، کل بشکه های نفتی که علیرضا زیبا حالت منفرد در چین، انباشت کرده بود، به ایران مسترد شد.  او از این کارها، حق دلالی دریافت می کرد و تخمین زده می شود که از این راه، بین ۵ تا ۲۰  میلیون دلار درامد داشت.

تعقیب و گریز علیرضا زیبا حالت منفرد از کوالالامپور تا دومنیکا

علیرضا زیبا حالت منفرد ، توسط نیروهای اطلاعاتی و امنیتی ایران، مورد پیگرد قانونی قرار می گیرد اما  با نفوذ جریان های قدرتمند در مالزی، موفق نمی شوند. در این حین، علیرضا زیبا حالت منفرد که از  حضور نیروهای امنیتی ایران برای استرداد قانونی اش به  کشور با خبر می شود،‌ اموال خود در مالزی را نقد کرده و رهسپار دومنیکا می شود که در حوزه  کارائیب قرار دارد. موضوعی که سبب فشار  رسانه های این  کشور به نخست وزیر، جهت اخراج علیرضا زیبا حالت منفرد می شود.

با فشار  رسانه های دومنیکا، علیرضا زیبا حالت منفرد تحویل پلیس می شود و طبق اعلام اداره کل امور بین المللی قوه قضائیه، وی بیست و ششم دی ماه سال نود و پنج دستگیر می شود و با دستور شعبه ۶ بازپرسی دادسرای ناحیه ۲۸ تهران، تحت تعقیب بین المللی قرار گرفته بود.

علیرضا زیبا حالت منفرد در این  کشور، شرکت MY DOMINICA  را ثبت می کند. او ۲۵ ژانویه ۲۰۱۷ میلادی در سن ۴۳ سالگی در این کشور دستگیر می شود که بازتاب گتسرده ای در رسانه های دومنیکا پیدا می کند. سایت MASINTHECEMETRY در ۳ ژانویه ۲۰۱۸ میلادی  در گزارشی با عنوان ۵ میلیون دلار، جزییاتی از فعالیت علیرضا زیبا حالت منفرد را افشا می کند.  البته بیست و نهم ژانویه ۲۰۱۷ میلادی، نخست وزیر دومنیکا درباره علیرضا زیبا حالت منفرد ، توضیح می دهد.

حتما ببینید: همه اتهامات سید محمد هادی رضوی، تهیه کننده شهرزاد

کیفرخواست جعبه سیاه پرونده بابک زنجانی

۱۹ آبان ماه سال ۱۳۹۷، دادستان تهران خبر از صدور کیفرخواست برای بررسی وضعیت پرونده جعبه سیاه بابک زنجانی خبر داد. ۳ سال پیش از صدور کیفرخواست برای علیرضا زیبا حالت منفرد ، یعنی ۱۱ مهر ماه سال ۱۳۹۴، شعبه  ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست  قاضی صلواتی، بابک زنجانی، میلیاردر نفتی معروف برای اولین بار، با لباس زندانی به دادگاه  آمد و کیفرخواست ۲۳۷ صفحه او قرائت شد.

علیرضا زیبا حالت منفرد از کوالالامپور تا دومنیکا

بر اساس کیفرخواستی که برای بابک زنجانی آماده شده بود، او به فساد فی الارض از طریق اخلال در نظام اقتصادی ایران، کلاهبرداری از شرکت ملی نفت، کلاهبرداری از بانک مسکن و سازمان تامین اجتماعی، جعل بیست و چهار فقره  اسناد بانکی و صورت حساب های بانکی، جعل حواله های ارزی و دستور انتقال بین بانک متهم شده بود. مهدی شمس و حمید فلاح هروی، نام ۲ فردی بودند که در کیفرخواست بابک زنجانی از آن ها به عنوان مشارکت در پولشویی و کلاهبرداری یاد شده بود. اکنون، جعبه سیاه یعنی علیرضا زیبا حالت منفرد نیز به جمع آن  ها اضافه شد.

صدور کیفرخواست برای علیرضا زیبا حالت منفرد

صدور کیفرخواست برای علیرضا زیبا حالت منفرد

علیرضا زیبا حالت منفرد ، در هیچ یک از شرکت های  اقماری بابک زنجانی و خواهرانش، حضور نداشت. ۱۳ آذر سال ۱۳۹۵،  حکم اعدام بابک زنجانی در دیوان عالی کشور تایید شد.  آیت الله آملی لاریجانی، رئیس وقت قوه قضاییه، ۱۳ دی ماه سال  ۱۳۹۵ اعلام  کرده بود که ۲۰۰۰ میلیارد تومان از بدهی بابک زنجانی پرداخت شده است.

زیبا حالت منفرد شرکت های اقماری بابک زنجانی و خواهرانش

(آیت الله آملی لاریجانی، رئیس وقت قوه قضاییه درباره پرونده بابک زنجانی گفته بود که نمایندگان قوه قضائیه، وزارت خارجه، وزارت اطلاعات و اطلاعات سپاه به مالزی، تاجیکستان و چین اعزام شدند. ۳ کشوری که علیرضا زیبا حالت منفرد در همکاری با بابک زنجانی، مشغول فعالیت  های اقتصادی و نفتی بود)

اظهارات دادستان تهران درباره پرداخت پول از طرف علیرضا زیبا حالت منفرد

(اظهارات دادستان تهران درباره پرداخت پول از  طرف علیرضا زیبا حالت منفرد به بانک ملت و ضبط  اموال شامل خودرو و بنز و یک  تخته  فرش ۱۰ میلیارد ریالی)

در سال ۹۸، رسیدگی به پرونده علیرضا زیبا حالت منفرد آعاز می شود. در ۲ جلسه اول که در شعبه پانزدهم دادگاه انقلاب برگزار می شود، رسانه ها حضور ندارند و کیفرخواست  نود و هشت صفحه ای قرائت می شود.  در جلسه  سوم که ۳۰ اردیبهشت ۹۸ برگزار شد، اعلام شد که او با همکاری اینترپل دستگیر و سفیر دومینیکا در کشور مالزی بود. در  جلسه چهارم که ۱ خرداد ۹۸ برگزار شد، قاضی گفت  که ۶۰ میلیون دلار بابت ذخیره  نفت ها به جیب زده  است.

حتما ببینید: پرونده فساد در شرکت بازرگانی پتروشیمی

پنجمین جلسه رسیدگی به اتهامات علیرضا زیبا حالت منفرد ، ۵ خرداد ۹۸ برگزار شد و وکیل  بابک زنجانی (رسول کوهیایه زاده) اعلام  کرد که او، مظلوم نمایی می کند. در آخرین جلسه دادگاه علیرضا زیبا حالت منفرد گفت:

  • بابک زنجانی، مورد تایید شخصیت های نظام  است.
  • چرا من نباید به بابک زنجانی اعتماد کنم؟
  • چرا من بی سواد، در یک کشور  غریب نباید به  ایشان اعتماد می کردم؟
  • من ۱ سال قبل از بازداشت بابک زنجانی، ارتباطم با او را قطع کردم.

حتما ببینید: همه چیز درباره استاد فعالیت های تجاری حسین هدایتی

عاقبت پرونده زنجانی و منفرد

عاقبت پرونده زنجانی و منفرد چه می شود؟

به هر  حال، جامعه منتظر صدور حکم برای اتهامات علیرضا زیبا حالت منفرد است تا یکی دیگر  از احکام مهم سال ۹۸ درباره  مفسدان اقتصادی صادر شود. اولین حکم مهم سال  رونق تولید، علیه مفسدان اقتصادی، علیه حسین هدایتی صادر شد. البته مشخص نیست که صدور حکم علیرضا زیبا حالت منفرد ، قبل از صدور حکم سید محمد هادی رضوی، متهم  به فساد در بانک سرمایه با احسان دلاویز و سید محمد امامی خواهد بود یا خیر.

درباره  فعالیت های علیرضا زیبا حالت منفرد در سایت تجارت علیه فساد (BUSINESS ANTI CORRUPTION) هم اطلاعاتی در دسترس است.

به رغم گذشت بیش از دو سال از تایید حکم اعدام زنجانی از سوی دیوان عالی کشور و وعده زنجانی برای بازگرداندن پول‌های نفت که درباره رقم دقیق آن بین متهم و وزارت نفت نیز اختلاف وجود دارد، اما هنوز خبری از بازگرداندن وجوه بیت‌المال نیست. اصل بدهی زنجانی به وزارت نفت ۱٫۹ میلیارد یورو است که از این مبلغ حدود دو هزار میلیارد تومان آن از طریق واگذاری اموال زنجانی به مجموعه نفت، تسویه شده است. البته وزارت نفت خواهان خسارت ناشی از تأخیر تادیه است که رقم بدهی زنجانی را به بیش از ۳ میلیارد یورو می‌رساند.

لینک کوتاه : https://asrshahrvand.com/?p=74896

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

.
.

ارائه خدمات مالی و مالیاتی در موسسه حسابداری محاسبان تلاشگر خبره

.

درباره پایگاه خبری عصر شهروند: عصر شهروند رسانه ای تخصصی در حوزه اخبار شهری است که با کنار گذاشتن ملاحظات و تعارفات معمول در پایگاه های خبری تحلیلی ، مطالبات و مشکلات شهروندان را در زمینه های گوناگون پیگیری می کند . از جمله اولویت های سایت عصر شهروند ، بازتاب واقعی اخبار استان تهران ،نگاه تحلیلی به مسائل و مشکلات شهروندان تهرانی ، نهایت دقت و سرعت در بازنشر اخبار ، رعایت امانتداری در خبرهای نقلی و دید همه جانبه ،صادقانه و بیطرفانه در تولید خبر است . عصر شهروند همه تلاش خود را برای ایجاد روحیه امیدواری در بین همشهریان تهرانی و پرهیز از ایجاد تشویش در جامعه می کند . امید است به یاری شما همشهریان عزیز عصر شهروند بتواند گامی هرچند کوچک در مسیر اطلاع رسانی صحیح و مفید در جامعه بردارد و پیگیر مشکلات و دغدغه های شهروندان از اعضای شورای شهر تهران ، مدیران و مسئولین استان تهران باشد .