10

رمان و شهر

  • کد خبر : 280699
  • 28 فروردین 1400 - 10:55
رمان و شهر
هم‌انديشي در باب رمان و شهر را مي‌توان باب مباركي دانست زيرا جامعه‌اي كه نگاه به آينده دارد و در جست‌وجوي تعالي و پيشرفت است و نمي‌خواهد در موقعيت خود در جا بزند، قطعا نيازمند وجود افراد خاصي است كه بتوانند همچون حسگرهاي جامعه، نبض و ضربان حيات‌ شهري را به دست بگيرند و ترجمان وضعيت پيچ و خم‌هاي شهر باشند، واقعيات جامعه را انتقال دهند و نوري بر حقايق زير پوست شهر بتابانند.

با چنین انتظاری چه کسانی می‌توانند چنین تلاش و کوشش بی‌دریغی را به جان بخرند و مهم‌ترین مسائل جامعه را بدون تعارف و کم‌گویی به گویاترین تصویر ممکن ارایه دهند. علی‌القاعده می‌توان گفت رمان و داستان نتیجه سال‌ها تلاش نخبگان ادبی جامعه‌ای است و با رویکرد اجتماعی نگاشته می‌شود و زوایای پنهان جامعه را نشان می‌دهد و برش‌هایی از آن را بیرون کشیده و واکاوی می‌کند. البته باید اشاره کرد رمان مخاطبان متفاوتی دارد. رمان‌خوان‌ها یا قشری هستند که رمان را به منزله فرصتی برای مطالعه می‌بینند یا قشری دیگر که رمان را چون بستری مناسب برای بررسی وضعیت اجتماعی می‌دانند. آنها رمان را می‌خوانند تا در خلال آن واقعیات موجود در جامعه را جست‌وجو کنند؛ واقعیاتی که در کارهای پژوهشی شاید به این روشنی دیده نشوند. البته ناگفته نماند پژوهشگران اجتماعی با تلاش بسیار گزارش‌های دقیق و خواندنی از وضع جامعه به دست می‌دهند که آنها هم در نوع خود بسیار ارزشمند هستند اما قطعا کاری که رمان‌ها می‌کنند جزییات دیگری دارند که کار رمان را از کار پژوهشی متمایز می‌کنند. روابط تو در توی میان شخصیت‌ها و قهرمان‌هایی که نماینده قشر خاصی از جامعه هستند، می‌توانند تصویری بدیع از زمین و زمانه را به دست دهند و این کار، کاری است که از پس رمان برمی‌آید و این امکان برای روش‌های پیچیده پژوهش‌های اجتماعی فراهم نیست. فلذا پرداختن به شهر و رمان و خوانش شهر از دل رمان امر ارزشمندی است. اگر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تلاش کند تا رویکردهای سختگیرانه در این سال‌ها را تلطیف کند تا از این طریق نویسنده‌ها بتوانند …

با آسودگی خیال به بیان واقعیات اجتماعی بپردازند، جامعه شناخت بهتری از خود خواهد داشت.

رمان پیچیده‌ترین جنبه‌های روابط آدمی را عیان می‌کند و شهر را آن طور که هست به ما می‌نمایاند و این کار از عهده چیز دیگری جز رمان برنمی‌آید.

لینک کوتاه : https://asrshahrvand.com/?p=280699
  • نویسنده : محمد جواد حق شناس
  • منبع : روزنامه اعتماد
  • بدون دیدگاه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

.
.

ارائه خدمات مالی و مالیاتی در موسسه حسابداری محاسبان تلاشگر خبره

.

درباره پایگاه خبری عصر شهروند: عصر شهروند رسانه ای تخصصی در حوزه اخبار شهری است که با کنار گذاشتن ملاحظات و تعارفات معمول در پایگاه های خبری تحلیلی ، مطالبات و مشکلات شهروندان را در زمینه های گوناگون پیگیری می کند . از جمله اولویت های سایت عصر شهروند ، بازتاب واقعی اخبار استان تهران ،نگاه تحلیلی به مسائل و مشکلات شهروندان تهرانی ، نهایت دقت و سرعت در بازنشر اخبار ، رعایت امانتداری در خبرهای نقلی و دید همه جانبه ،صادقانه و بیطرفانه در تولید خبر است . عصر شهروند همه تلاش خود را برای ایجاد روحیه امیدواری در بین همشهریان تهرانی و پرهیز از ایجاد تشویش در جامعه می کند . امید است به یاری شما همشهریان عزیز عصر شهروند بتواند گامی هرچند کوچک در مسیر اطلاع رسانی صحیح و مفید در جامعه بردارد و پیگیر مشکلات و دغدغه های شهروندان از اعضای شورای شهر تهران ، مدیران و مسئولین استان تهران باشد .