10

رئیس قوه قضائیه: قوه قضائیه تخلفات لواسان را رها نمی کند

  • کد خبر : 263689
  • 05 مرداد 1399 - 17:07
رئیس قوه قضائیه: قوه قضائیه تخلفات لواسان را رها نمی کند
حجت الاسلام و المسلمین رئیسی گفت:خواست مردم اجرای قانون بدون تبعیض است.

عصر شهروند – حجت الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی رئیس قوه قضائیه در جلسه شورای عالی حفظ حقوق بیت المال گفت: باید ابتدا از مردم لواسان و دغدغه آن ها تشکر کنم، من بار‌ها دغدغه برحق آن‌ها را شنیده ام.وی گفت: منافع این منطقه برای همه مردم است و اگر کسانی میخواهند در مناطق خوش و آب و هوا حضور داشته باشند باید به حریم شهر و روستا توجه داشته باشند و به چارچوب ساخت و ساز احترام بگذارند.

رئیس قوه قضائیه بیان کرد: نظامات ساخت و ساز مشخص است مگر هرکسی می تواند هرجا که خواست ساخت و ساز انجام دهد؟ مدیران باید مرز‌ها را حفظ کنند مرزبان که فقط در مرز جغرافیایی نیست، مسئولیت شهرداری، دهدار، بخشدار و همه مسئولان مرزبانان هستند و این‌ها جز حقوق عامه است و باید از آن‌ها حفاظت کرد.

حتما بخوانید : ۵ هزار بنای غیر مجاز در تهران ساخته شده است/ بذل و بخشش ۱۳ طبقه‌ای آقای بخشدار در رودبار قصران

با اشاره به برخورد با تخلفات گفت: با همه این آمار‌ها لواسان امروز جلوی چشم است این لواسان را نه مردم بومی دوست دارند نه مردم دیگر، چرا با همه اقدامات انجام شده این اتفاقات افتاده است؟ البته در تمام شهر‌های ایران مناطق خوش آب و هوایی وجود دارد وضع موجود ما با وضع مطلوب فاصله دارد.

رئیس قوه قضائیه گفت: البته همه مشکلات راهکار دارد به نظر من این جلسه باید بصورت قرارگاهی تشکیل شود و مشکلات در آنجا بررسی شود.

حجت الاسلام و المسلمین رئیسی گفت: در این قرارگاه باید برای همه قوانین مشخص شود و تعین تکلیف آن لازم است و این جلسه ۳ ماه دیگر برگزار می‌شود تا راهکار‌های برون رفت از شرایط فعلی رسیدگی شود.

رئیس قوه قضائیه درباره طرح کشوری اجرای احکام گفت: احکام مختلفی از سوی بخش های متعدد صادر شده و روند اجرایی آنها باید بررسی شود.

وی گفت: اگر قانون وجود دارد باید بدون تبعیض اجرایی شود دو ساختمان ساخته شده و هر دو بدون جواز هستند و باید با هردوی آنها برخورد کرد.

حجت الاسلام و المسلمین رئیسی بیان کرد: دهداران و شهرداران حق ندارند در کاری که مجاز نیستند وارد شوند و مجوز صادر کنند آنها مقام قانونی هستند که بصورت غیر قانونی تخلف کردند و باید این موضوع از سوی وزارت کشور به همه مسئولان امر گفته شود.

رئیس قوه قضائیه با اشاره به ماده ۱۰۰ گفت: این ماده نباید به هیچ عنوان منبعی برای درآمد شهرداری‌ها باشد مگر با پول تخلف خریده میشود؟ از قوانینی که باید حتما اصلاح شود همین ماده ۱۰۰ است این موضوع باب تخلف را در کشور ایجاد می‌کند و این ماده باید حتما اصلاح شوند، زیرا باب تخلف را در کشور باز میکند این ماده نباید منبع کمبود درآمد شهرداری‌ها باشد.

وی با اشاره به شورا‌های شهر نیز اظهار کرد: ما معتقدیم در شورا‌های شهر اقدامات خوبی انجام دادند و خدمات خوبی ارائه شده است، اما تخلفات بسیاری هم داشته اند که ریشه در ساختار دارد چرا ما باید مجبور باشیم با شهردار و شورای شهر لواسان برخورد کنیم؟ اگر ساختار‌ها دقیق باشد مجبور نمی شویم کاری کنیم آقایان می بینند بستر تخلف باز است و تخلف می کنند من مشکل را در ساختار می بینم باید ساختار‌ها تغیر کند تا بستر لغزش ازبین برود.

حجت الاسلام و المسلمین رئیسی گفت: تمرکز زدایی زمانی انجام می‌شود که انضباط وجود داشته باشد و جایی باشد که بستر تخلف وجود نداشته باشد.

رئیس دستگاه قضا با بیان اینکه باید پیشگیری کرد، گفت:مگر می شود در بستر رودخانه ساختمان ساخت؟ این ساختمان جلوی چشم تمام مسئولان ساخته شد چرا ۲ سال همه دیدند که این ساختمان ساخته شد، مسئولان باید در زمان خودشان با موارد غیر مجاز برخورد کنند تا ما شاهد ساخت ساختمان‌های متخلف نباشیم.

وی ادامه داد: نباید خدمات شهری به ساختمان‌هایی که با تخلف ساخته میشوند داده شود در یک مقطعی گویا این طرح دنبال شده و این موضوع باید دوباره اجرایی شود تا این قانون اصلاح شود و خدمات به ساختمان متخلف داده نشود.

حجت الاسلام و المسلمین رئیسی گفت: اگر ببینیم جایی باب تخلف باز شده می بینبم جایی است که با ثروت و قدرت ارتباط دارد رهبری از مکان مقدس در فرمایشاتشان میگویند و تاکید دارند حتی اگر مکان مقدس باشد نباید در جایی که خلاف است ساخته شود به نظر من ساختمان‌های اداری حق ندارند تخلف کنند.

رئیس قوه قضائیه خطاب به سازمان های کشور گفت: بخش‌های حقوقی سازمان ها را قوی کنید و حقوق دانان نفوذ ناپذیر استخدام کنید و حقوق دولت را پیگیری کنید هرجا بخش حقوقی قوی داشته باشد حقوق دولت را میگیرد.

با اشاره به کاداستر (معنی کاداستر را در انتهای همین خبر بخوانید ) بیان کرد: بودجه‌ای برای آن در نظر گرفته شده است و با سازمان هوافضا همکاری هایی شده است تا حدنگاری انجام شود دستگاه‌ها موظف بودند تا سال ۹۶ نقشه را ارائه دهند و هنوز در برخی از دستگاه‌ها ۳ سال عقب ماندگی داریم.

وی گفت: صدور اسناد منابع طبیعی یکی از راه‌های جلوگیری از زمین خواری است، اطلاعات جامع  بسیار ضروری است و مسئله الزام به تنظیم سند رسمی هم امری ضروری است، اما گویا شورای نگهبان به آن اشکالاتی وارد کرده، اما بحث الزام سند رسمی برای کشور ملزم است و راه جلوگیری از ورود پرونده‌ها به دادسرا است.

حجت الاسلام و المسلمین رئیسی گفت: مسئولیت خارج از جمع ما نیست و اگر این گونه با همدلی و قانون کار را دنبال کنند یقین میدانم کار‌های خوبی در پیشگیری از تخلف انجام خواهیم داد.

وی بیان کرد: نقش مردم محوری است ظرفیت مردم باید پای کار بیاید ما موضوع را تا تحقق نتیجه دنبال می کنیم و این تازه آغاز قضیه است مردک به سازمان‌های مردم نهاد و جوانان ارزشی کمک کنند تا موفق شویم و هرجا مردم روی آمدند ما موفق شدیم و هوا و فضا متعلق به مردم است.

رئیس قوه قضائیه گفت: اگر اقدامی هم در گذشته انجام شده باید به خدا ،مردم و سلسله مراتب اداری پاسخگو باشیم و امیدواریم مدیران دولتی، قضایی و مجلس کار‌های مضاعف کنند .

وی با اشاره به شعب تخصصی امور زمین گفت: این شعب در تمام دادگستری‌ها تشکیل خواهد شد.منبع


همه چیز در مورد “کاداستر”

کاداستر به روندی گفته می شود که در آن اموال غیر منقول شامل ملک، زمین و آپارتمان و غیره و در برخی کشورها حتی اموال غیر منقول شامل خودرو (مانند کاداستر کشور سوئیس) ثبت می شود.
به گزارش عصر شهروند کاداستر یک نام جهانی است، به این معنا که چه در ایران، چه یونان چه اسپانیا چه استرالیا چه ایالات متحده، همگی از همین لغت استفاده می کنند. با اینکه کاربرد و وسعت عمل کاداستر در این کشور ها ممکن است کمی با هم متفاوت باشد اما لغت یکسان است.

براساس این گزارش معنی لغوی کاداستر اهمیت چندانی ندارد و مفهوم آن مهم است. اما فقط جهت اطلاع، در برخی از منابع به معنای دفترچه یادداشت (اسم) و یا صورت برداری و ثبت (فعل) آورده شده است. در فرهنگ های گذشته برای یادداشت سیاهه اموال آن را در دفتری یادداشت می کردند و این نام از آن دوران به یادگار مانده است.

معنی امروز کاداستر :

این گزارش می افزاید: در فرهنگ امروز کاداستر به روندی گفته می شود که در آن اموال غیر منقول شامل ملک، زمین و آپارتمان و غیره  و در برخی کشورها حتی اموال غیر منقول شامل خودرو (مانند کاداستر کشور سوئیس) ثبت می شود.

براساس این گزارش در روند ثبت اموال غیر منقول، اندازه گیری دقیق طول، ابعاد، زوایا، مساحت و موقعیت  شکستگی های ملک و همچنین برخی اوقات علامت گذاری و به گفتاری دیگری پلمب کردن گوشه های ملک در سر زمین و در ادامه بایگانی این اطلاعات در آرشیو (الکترونی یا غیر الکترونی) انجام می شود.

در این خصوص شاید کمی توضیح بیشتر لازم باشد، لغت کاداستر در برخی کشور ها به معنای ثبت استفاده می شود. به همین منظور، کاداستر در این کشورها تمامی وظایف ثبت را برعهده دارد و به همین دلیل است که وظیفه ثبت اموال غیر منقول را هم  کاداستر بر عهده دارد.

براساس این گزارش در خصوص پلمب کردن گوشه املاک قابل ذکر است که در کاداستر کشور هایی نظیر کشور مالزی برای ختم دعاوی ملکی و مشکلاتی که در  املاک بدون دیوار یا مرز مشخص وجود دارد، بعد از حضور نماینده کاداستر و مجاورین و صاحب ملک و توافق بر سر گوشه های ملک، علائمی مانند بنچ مارک در زمین کارگذاشته شده و مختصات آن به عنوان گوشه املاک  تایید شده، برداشت  و ثبت می گردد.

این عمل در برخی دیگر از کشور ها حتی برای ساختمان های ساخته شده هم انجام میشود به این صورت که تکه فلزی مانند نبشی به کنج خارجی ساختمان متصل می شود. با دیدن این علامت متوجه می شوید که این گوشه از ملک به تایید کاداستر رسیده و مختصات دقیق آن ثبت شده است.

این عمل جهت جلوگیری از تغییر ابعاد ملک، بعد از ثبت آن نیز مفید می‌باشد.

هدف از کاداستر چیست؟

براساس این گزارش شما نمی توانید یک موضوع را کاملا درک کنید مگر آنکه تاریخچه و فلسیفه وجودی آن را بدانید. برای نمونه   کلمه “قلم خودکار” را می توان به ۲ صورت تشریح کرد تا مخاطب مفهوم آن را درک کند :

این گزارش می افزاید: وسیله ای است با  بدنه ای از پلاستیک معمولا خشک.  در داخل لوله ای از پلاستیک شفاف و نرم  وجود دارد که محتوی مقداری جوهر بهیکی از رنگ های آبی، مشکی، قرمز سبز و گاهی رنگ های دیگر است. در نوک آن توپ ریز فولادی قرار دارد که بوسیله آن جوهر را به آرامی به بیرون هدایت می کند. معمولا دارای دربی همرنگ جوهر آن می باشد.

تعریف دوم: وسیله ایست که با آن می توان به راحتی و سهولت  بر روی کاغذ نوشت.
قطعا تعریف دوم  در رساندن مفوم کلمه بهتر عمل میکند.

براساس این گزارش تعاریفی که تا به حال در مورد کاداستر ارائه شده معمولا از نوع  تعریف اول است. به عبارت دیگر وقتی صحبت از کاداستر است، اغلب بحث فنی آن مطرح می شود . این نوع تعریف کاداستر به هیچ وجه اشتباه نیست، اما برای درک صحیح، ابتدا باید فلسفه وجودی کاداستر را دریابیم.

براساس این گزارش برای دانستن فلسفه بوجود آمدن کاداستر اگر نگاهی به تاریخ  بیاندازید خواهید دید که چه در یونان باستان و چه در فرانسه عهد ناتپلئون، کاداستر جهت کسب مالیات و درآمد برای حکومت بوجود آمده. در حقیقت هدف اولیه و اصلی کاداستر، کسب درآمد برای حکومت است به نحوی که پرداخت های عادلانه صورت بگیرد. عدم پرداخت عادلانه مالیات،  باعث ظلم بوده و این خود باعث نارضایتی مردم و سستی ارکان حکومت می شود. به همین جهت کاداستر بهترین وسیله برای کسب حداکثری درآمد از مردم است به نحوی که رضایت اکثریت را به دنبال داشته باشد.

براساس این گزارش هدف ثانویه در کاداستر، تثبیت مالکیت است. با جمع آوریدقیق اطلاعات املاک و ثبت و نگهداری دقیق آن در یک سیستم، مالکیت اشخاص محفوظ می ماند. این هدف در مقابل هدف اول قرار دارد یعنی در ازای کسب درآمد، حکومت، تحکیم مالکیت افراد را تضمین می کند.

گفتنی است :ریشه لغت کاداستر، در حقیقت کلمه یونانی Katastichon به معنی دفتر یادداشت است که با گذشت زمان در زبان لاتین به Captasrum تبدیل شده است. در حقیقت کاداستر سیستمی بوده که برای ثبت استان های مختلف کشور یونان جهت مقاصد مالیاتی استفاده می شده است

فدراسیون بین المللی نقشه برداری (FIG)، کاداستر را اینگونه تعریف نموده است:

فهرست مرتب شده ای از اطلاعات مربوط به قطعات زمین (در داخل مرز جغرافیایی یک کشور) که شامل نقشه برداری و افزودن سایر مشخصه های زمین نظیر حقوق مالکیت، کاربری، اندازه و ارزش، به نقشه مقیاس بزرگ بوده و به طور رسمی به ثبت می رسد.

تقسیمات کاداستر

الف) کاداستر ملکی    ب)  کاداستر عمومی

الف- « کاداستر ملکی » تعیین محدوده های ملکی است و به دو نوع «شهری » و «زراعی» تقسیم می شود . همانطور که مشخص است نوع شهری آن ، برای تعیین محدوده های شهری مثل عرصه خانه ها به کار می روند و نوع زراعی آن هم به تعیین حدود زمین های زراعی می پردازد.

ب- « کاداستر عمومی » لایه های دیگری از اطلاعات را شامل می شود و همین اطلاعات است که کاداستر را به نظامی چند لایه و پیچیده تبدیل می کند .

کاداستر عمومی به چند شاخه تقسیم میشود :

۱-کاداستر مالی

۲-کاداستر آبی

۳-کاداستر سیاسی

۴-کاداستر جغرافیایی

۵-کاداستر جامع

کاداستر مالی: هدفش تعیین مبلغ دقیق مالیات است اطلاعاتی در مورد ابعاد زمین و کاربری آن و هر اطلاعات  دیگری که برای تعیین مقدار و نحوه اخذ مالیات لازم است وجود دارد .

کاداستر سیاسی: اطلاعات دقیقی در مورد تقسیم بندی های منطقه ای از قبیل حدود استان ها و بخش ها و شهرستان ها در اختیار کاربران قرار می دهد .

نقشه برداری در کاداستر

نقشه برداری در کاداستر شامل « عملیات نقشه برداری کاداستر» و « تهیه نقشه کاداستر »  میشود و همانطور که اشاره کردیم ثبت جامع حد و حدود اموال غیر منقول را در بر می گیرد و معمولاً شامل اطلاعاتی مربوط به مالک مکان دقیق ملک ( گاهی اوقات اطلاعات GPS) ابعاد (مساحت) نوع کشت و ارزش قطعات زمین ها می شود .

مزایای طرح کاداستر

مزایای این طرح از دو بعد شهروندان و دولت مورد بررسی قرار می‌گیرد.

سرعت و سهولت دسترسی به اطلاعات ملک، مستندسازی اطلاعات اراضی در رابطه با شهروندان، استناد قانونی و دقیق در محاکمات جهت نیل به احقاق حقوق عامه، افزایش امنیت حقوقی مالکان و آسان‌سازی معاملات ارضی از جمله مزایای این طرح در رابطه با شهروندان است.

از بین بردن زمینه‌های تصرف اراضی دولتی و ملی، ایجاد توسعه پایدار و امنیت ملی و زمینه‌سازی تاسیس نظام کارآمد و منصفان برای وصول مالیات اراضی و املاک و هم‌چنین جلوگیری از بورس بازی زمین در مناطق شهری نیز از جمله مزایای این طرح در رابطه با دولت است.

و از جمله اهداف کیفی آن می‌توان به بهره‌وری بهینه از نظام اطلاعات کاداستری در ارایه خدمات و اطلاعات کاداستری در سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به سایر دستگاه‌های اجرایی و همچنین توسعه علم و فناوری کاداستر، بومی کردن و کاربردی کردن آن در سازمان ثبت اسناد و املاک کشور اشاره کرد.


بیشتر بخوانید :

درباره ابراهیم رییسی

حجت‌الاسلام ابراهیم رییسی طی سال‌ها فعالیت در عرصه‌های مختلف نظام جمهوری اسلامی، مسوولیت‌های گوناگونی را تجربه کرده‌است، او با تکیه بر تجربه‌ها و دستاوردهای خویش، تحوّلی متناسب با نیازها و پیشرفت‌ها در جایگاه ریاست قوه‌ قضائیه صورت داد.

ابراهیم رییس الساداتی مشهور به رییسی متولد ۱۳۳۹ خورشیدی در مشهد، کمتر از ۲۰ سال داشت که نخستین مسوولیت قضایی خود را به عنوان دادیار کرج بر عهده گرفت و به گفته خودش در طول این سال‌ها همزمان تحصیل و تدریس هم می‌کرد. رییسی درباره فعالیت های حقیقی و حقوقی‌اش اینطور اظهار نظر می کند: اگرچه اشتغال به فعالیت‌های انقلابی و مناصب قضایی و فرهنگی در طول دوره مبارزات انقلابی و پس از پیروزی انقلاب اسلامی، برای ما که تابع ولایت فقیه و مقلد حضرت امام بودیم، یک واجب کفایی محسوب می‌شد و گریزی از تقید به آن نبود، اما واقعیت آن است که برای یک طلبه، حلاوت قرار گرفتن در بحبوحه درس و بحث حوزوی و فقهی، با هیچ اشتغالی قابل معاوضه نیست.

وی هم اکنون حدود ۹ ماه است که ریاست قوه قضاییه را برعهده دارد و برخلاف سه رییس دیگر قوه قضاییه پیش از خود، سابقه‌ای طولانی در قوه قضاییه داشت. او در همه سال‌های پس از انقلاب در مشاغل قضایی مشغول بود؛ حتی زمانی که سه سال پیش از دادستانی کل کشور به آستان قدس رضوی رفت و متولی آن شد، همچنان دادستان دادگاه ویژه روحانیت نیز بود. انتصاب او به تولیت آستان قدس رضوی در آخرین روزهای ۱۳۹۴ خورشیدی نخستین بار نام رییسی را بر سر زبان‌ها انداخت.

بازخوردها به خبر ریاست رییسی به عنوان قاضی القضات کشور متفاوت بود، چنانکه محمود صادقی نماینده اصلاح‌طلب تهران که در انتخابات ریاست جمهوری از مخالفان رییسی بود، در توییتی نوشت: بسیاری از قضات دادگستری نسبت به تغییرات قریب‌الوقوع در مدیریت قوه قضاییه خوش‌بین هستند. او ابراز امیدواری کرد که سازمان بازرسی جایگاه بایسته خود را در مقابله با فساد باز یابد و دیگر هیچ بازرس وظیفه‌شناسی به اتهام افشای اسرار بازداشت نشود. نعمت احمدی حقوقدان اصلاح‌طلب و مصطفی‌ هاشمی طبا فعال سیاسی اصلاح‌طلب نیز از دیگر افرادی بودند که از انتصاب وی به عنوان ریاست قوه قضاییه ابراز خرسندی کردند.

تحصیلات و سوابق علمی آیت الله رییسی

ابراهیم رییسی تحصیلات ابتدایی را در مدرسه جوادیه گذراند و تحصیل در علوم حوزوی را در مدرسه نواب و سپس در مدرسه آیت الله موسوی‌نژاد شروع کرد. وی در ۱۳۵۴ خورشیدی جهت ادامه تحصیلات به حوزه علمیه قم، مدرسه آیت الله بروجردی رفت و مدتی نیز در مدرسه‌ای که با مدیریت آیت الله پسندیده و در واقع با نظر امام خمینی (ره) اداره می‌شد، اشتغال به تحصیل داشت.

سید ابراهیم رییسی در حوزه علمیه قم، اصول فقه را نزد آیت الله مروی، لمعتین را محضر آیت‌الله فاضل هرندی، رسائل را نزد آیت‌الله موسوی تهرانی، مکاسب محرمه را خدمت آیت الله دوزدوزانی، کتاب البیع مکاسب را نزد آیت‌الله خزعلی، خیارات مکاسب را نزد آیت الله ستوده و آیت‌الله طاهری خرم‌آبادی و کفایه را خدمت آیت‌الله سید علی محقق داماد، تفسیر قرآن کریم را نزد آیت الله مشکینی و آیت الله خزعلی، شرح منظومه و فلسفه را نزد آیت‌الله احمد بهشتی و دوره شناخت را نزد آیت الله مرتضی مطهری و نهج البلاغه را محضر آیت الله حسین نوری همدانی آموخت.

ایشان همچنین از درس خارج اصول آیت الله سید محمدحسن مرعشی شوشتری و آیت الله هاشمی شاهرودی و خارج فقه آیت الله آقا مجتبی تهرانی و آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب بهره برده است. علاوه بر این ایشان با اتمام دوره سطح حوزه توانست به دوره کارشناسی ارشد رشته حقوق خصوصی راه یابد و پس از دفاع از پایان نامه خویش با عنوان ارث بلا وارث در سال تحصیلی ۱۳۸۰ خورشیدی با قبولی در کنکور دکتری مدرسه عالی شهید مطهری در رشته فقه و حقوق خصوصی ادامه تحصیل دهد. ایشان با تکمیل تحقیقات خود در حوزه فقه و حقوق، موفق به اخذ مدرک عالی‌ترین سطح آموزشی حوزه سطح چهار شد و در نهایت از رساله دکتری خود را با عنوان تعارض اصل و ظاهر در فقه و حقوق دفاع کرد.

ابراهیم رییسی‌ ساله بود که به جمع شاگردان آیت‌الله خامنه‌ای پیوست و ۱۴ سال شاگرد درس خارج ایشان بود.

ابراهیم رییسی‌ علاوه بر مسوولیت‌های کلان کشوری، بنابر توصیه مکرر آیت الله مهدوی کنی و آیت الله حاج آقا مجتبی تهرانی مبنی بر حفظ ارتباط درسی خود با طلاب از ۱۳۸۰ خورشیدی تاکنون به عنوان مدرس در مدارس علمیه تهران از جمله مدارس مجد، امیرالمومنین(ع)، امام حسین(ع) و مروی به تدریس دروس سطوح عالی: رسائل و مکاسب، کفایتین و درس خارجه فقه (قواعد فقهیه) مشغول بود. ایشان بعد از انتقال به مشهد مقدس از ابتدای سال تحصیلی ۱۳۹۵ در مدرسه عالی نواب مشهد و پس از آن در مدرسه علمیه ۲ درب حرم مطهر تدریس در موضوع فقه وقف را آغاز کرد و در ۲ سال تحصیلی موضوع وقف و نذر را به صورت کامل تدریس کرد و در ادامه در سال تحصیلی ۱۳۹۷ درس خارج فقه با موضوع امر به معروف و نهی از منکر را شروع کرد که مورد استقبال فضلا حوزه علمیه مشهد نیز قرار گرفت. تاکنون یک دوره از درس‌ها حوزوی وی در زمینه قواعد فقه در قالب سه جلد کتاب با عنوان قواعد فقه عبادی، قواعد فقه قضایی و قواعد فقه اقتصادی به رشته تحریر درآمده است.

رییسی علاوه بر این در دانشگاه نیز در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری دانشگاه امام صادق(ع) و دانشگاه شهید مطهری و دانشگاه آزاد اسلامی به تدریس دروس تخصصی فقه قضا، فقه اقتصاد، اصول فقه و قانون مدنی پرداخته است.

صبغه مدیریتی و اجرایی آیت الله رییسی

ورود ابراهیم رییسی به عرصه مدیریت از ۱۳۵۹ خورشیدی و با حضور در جایگاه دادیاری کرج آغاز شد و پس از چندی با حکم شهید آیت الله قدوسی به عنوان دادستان کرج منصوب شد. موفقیت ایشان در ساماندهی وضعیت پیچیده این شهر موجب شد تا پس از ۲ سال خدمت در این جایگاه مهم در سال های ۱۳۵۹ و ۱۳۶۰ خورشیدی در ۱۳۶۱ خورشیدی  همزمان با دادستانی کرج مسوولیت دادستانی همدان را نیز عهده دار شود. حضور همزمان رییسی در این ۲ مسوولیت برای مدتی ادامه یافت تا آنکه به عنوان دادستان استان همدان معرفی شد و از ۱۳۶۱ تا ۱۳۶۳ خورشیدی به مدت سه سال در این منصب خدمت کرد.

رییسی در ۱۳۶۴ خورشیدی به عنوان جانشین دادستان انقلاب تهران منصوب و به این ترتیب، دوره مدیریت قضایی ایشان در تهران آغاز شد، سپس ایشان مورد توجه حضرت امام خمینی (ره) قرار گرفت و احکام ویژه و مستقیمی را برای رسیدگی به مشکلات اجتماعی در برخی استان‌ها از جمله لرستان، کرمانشاه و سمنان از بنیانگذار انقلاب اسلامی دریافت کرد که این احکام در صحیفه امام(ره) ثبت شده است.

پس از رحلت امام (ره)، رییسی با حکم رییس قوه قضاییه به عنوان دادستان تهران منصوب شد و از ۱۳۶۸ تا ۱۳۷۳ خورشیدی به مدت پنج سال این مسوولیت را برعهده داشت. ایشان از ۱۳۷۳ خورشیدی به ریاست سازمان بازرسی کل کشور منصوب شد که خدمت ایشان در این منصب تا ۱۳۸۳ خورشیدی ادامه یافت. تحولات ایجاد شده در حوزه نظارت بر دستگاه‌های اداری مربوط به این دوره است که همزمان با روی کار آمدن دولت ششم و هفتم صورت گرفت.

رییسی از ۱۳۸۳ تا ۱۳۹۳ خورشیدی به مدت ۱۰ سال معاون اول قوه قضاییه بود و از ۱۳۹۳ تا اواخر ۱۳۹۴ خورشیدی نیز مسوولیت دادستانی کل کشور را برعهده داشت،  همچنین وی از ۱۳۹۱ خورشیدی با حکم مقام معظم رهبری به عنوان دادستان کل ویژه روحانیت منصوب شد.

او در ۱۷ اسفند ۱۳۹۴ خورشیدی با حکم مقام معظم رهبری عهده دار تولیت آستان قدس رضوی(ع)  شد. وی پیش از آستان قدس، تولیت امامزاده صالح را بر عهده داشت.

ابراهیم رییسی در ۲۳ مرداد ۱۳۹۶ با حکم آیت الله خامنه‌ای مقام معظم رهبری به مدت پنج سال به عضویت در مجمع تشخیص مصلحت نظام منصوب شد و همچنین با حکم ایشان به مدت ۱۰ سال، عضو هیات امنای ستاد اجرایی فرمان امام بود.

وی در انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۹۶ خورشیدی نامزد اصلی اصولگرایان بود که با کسب ۳۸٬۳٪ آرا، در برابر ۵۷٪ حسن روحانی شکست خورد.

رهبر انقلاب در اجرای اصل ۱۵۷ قانون اساسی، با صدور حکمی آیت‌الله رییسی را در ۱۶ اسفند ۱۳۹۷ خورشیدی به ریاست قوه قضاییه منصوب کردند. رهبر انقلاب اسلامی در این حکم با تأکید بر لزوم تحول در قوه قضاییه و آغاز پرقدرت دوران جدیدی که زیبنده گام دوم انقلاب باشد از فقاهت، دانش، تجربه، سلامت، امانت و کارآمدی وی در مقاطع گوناگون خدمت و سوابق طولانی او در قوه قضاییه و آشنایی کامل با همه زوایای آن، به عنوان دلایل این انتخاب یاد و در ادامه هشت توصیه مهم خطاب به رییس جدید قوه قضاییه بیان کردند.

سوابق سیاسی و گرایش های حزبی

رییسی به دنبال هتک حرمت امام خمینی(ره) در روزنامه اطلاعات و آغاز حرکت‌های مردمی در اجتماعات اعتراضی که مبدأ بیشتر آنها مدرسه آیت الله بروجردی (مدرسه خان) بود، شرکت داشت و در قالب هسته‌ای از طلاب انقلابی فعالیت می‌کرد. وی در این دوران فعالیت‌های مبارزاتی خود را در قالب ارتباط برقرار کردن با علمای انقلابی که از زندان آزاد شده بودند یا در تبعید به سر می‌بردند، پی گرفت. همچنین در تجمعاتی مثل تحصن علما و روحانیون در دانشگاه تهران، شرکت داشت.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی، در دوره تربیتی خاصی که شهید بهشتی جهت کادرسازی برای تأمین نیازهای مدیریتی نظام اسلامی برگزار می‌کرد، حضور داشت. در این باره یکی از سایت های نزدیک به آیت الله رییسی آورده است: پس از پیروزی انقلاب، بهشتی بر آن شد تا با هدف کادرسازی برای تأمین نیازهای مدیریتی نظام، یک دوره آموزشی برای حدود ۷۰ تن از طلاب قم که آنها را برای به دوش کشیدن بار مسوولیت‌های مختلف در کشور مناسب تشخیص داده بود، برگزار و آنها را برای پذیرش این مسوولیت ها آماده کند؛ رییسی یکی از این طلاب برگزیده بود.

مدرسه حقانی همان مدرسه‌ای است که به وسیله روحانیون تاثیرگذاری مثل آیات عظام سید محمد حسینی بهشتی، علی مشکینی، علی قدوسی و محمدتقی مصباح یزدی تأسیس شد و شاگردانش پس از پیروزی انقلاب اسلامی به مدیریت ارشد دستگاه های قضایی، اطلاعاتی و امنیتی درآمدند. رییسی در این مقطع با افرادی چون علی فلاحیان، روح‌الله حسینیان، مصطفی پورمحمدی و… هم‌کلاس بوده است.

وی به دنبال شورش‌های مارکسیستی و ایجاد مشکلات متنوع در مسجد سلیمان، جهت شرکت در فعالیت‌های فرهنگی همراه با گروهی از طلاب عازم آن منطقه شد. پس از بازگشت از مسجد سلیمان، مجموعه سیاسی عقیدتی پادگان آموزشی صفر دو در شاهرود را تأسیس و برای مدت کوتاهی آن را اداره کرد.

گفتنی است در ۱۳۷۶خورشیدی، ایشان به پیشنهاد برخی اعضای مؤثر جامعه روحانیت مبارز از جمله آیت الله مهدوی کنی و تصویب شورای مرکزی جامعه روحانیت به عضویت در آن شورا در آمد.

رییسی در ۱۳۸۵خورشیدی از طرف جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و جامعه روحانیت مبارز و به توصیه نخبگان استان خراسان جنوبی برای عضویت در چهارمین دوره مجلس خبرگان رهبری خود را در معرض انتخاب مردم آن دیار قرار داد و با نظر مثبت بیش از ۸۰ درصد مردم این استان وارد مجلس خبرگان شد. ۲ سال پس از حضور در این مجلس با رأی خبرگان ملت به عنوان عضو هیأت رییسه انتخاب و عضویت ایشان در این جایگاه تا پایان دوره چهارم با رأی نمایندگان محترم مجلس خبرگان تمدید شد.

همچنین ایشان در دوره پنجم مجلس خبرگان رهبری نیز با کسب اکثریت قاطع آرا، برای دومین بار به عنوان نماینده مردم خراسان جنوبی برگزیده شد و عضویت ایشان در هیات رییسه مجلس خبرگان رهبری همچنان ادامه داشت.منبع

لینک کوتاه : https://asrshahrvand.com/?p=263689

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

.
.

ارائه خدمات مالی و مالیاتی در موسسه حسابداری محاسبان تلاشگر خبره

.

درباره پایگاه خبری عصر شهروند: عصر شهروند رسانه ای تخصصی در حوزه اخبار شهری است که با کنار گذاشتن ملاحظات و تعارفات معمول در پایگاه های خبری تحلیلی ، مطالبات و مشکلات شهروندان را در زمینه های گوناگون پیگیری می کند . از جمله اولویت های سایت عصر شهروند ، بازتاب واقعی اخبار استان تهران ،نگاه تحلیلی به مسائل و مشکلات شهروندان تهرانی ، نهایت دقت و سرعت در بازنشر اخبار ، رعایت امانتداری در خبرهای نقلی و دید همه جانبه ،صادقانه و بیطرفانه در تولید خبر است . عصر شهروند همه تلاش خود را برای ایجاد روحیه امیدواری در بین همشهریان تهرانی و پرهیز از ایجاد تشویش در جامعه می کند . امید است به یاری شما همشهریان عزیز عصر شهروند بتواند گامی هرچند کوچک در مسیر اطلاع رسانی صحیح و مفید در جامعه بردارد و پیگیر مشکلات و دغدغه های شهروندان از اعضای شورای شهر تهران ، مدیران و مسئولین استان تهران باشد .