77

آشنایی با سامانه تیتک غذا و دارو وزارت بهداشت (TTAC) و نکات‌مهم

  • کد خبر : 89474
  • 18 دی 1398 - 11:44
آشنایی با سامانه تیتک غذا و دارو وزارت بهداشت (TTAC) و نکات‌مهم
سامانه تیتک برای رهگیری و کنترل و اصالت فرآورده های سلامت محور دارویی، خوردنی و آشامیدنی توسط سازمان غذا و دارو وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی که سال ۱۳۸۹ تاسیس شد، راه اندازی شده است و می‌تواند ابزار نظارتی قدرتمند و هوشمند دولت در عرصه قاچاق کالاهای سلامت محور و سوء مصرف باشد.

۱۲۰ کارخانه تولید کننده دارو در کشور داریم که با صدها مرکز پخش مجاز و هزاران داروخانه در ۳۱ استان کشور فعالیت دارند. تنها ۲ درصد کل داروی کشور، وارداتی است و این افتخار صنعت داروسازی ایران است.

سامانه تیتک ، به منظور  شفاف سازی طراحی شده و جلوی تخلفات دارویی و قاچاق و سوء مصرف دارو را می گیرد. همه صادرکنندگان، وارد کنندگان، فعالان پخش و توزیع محصولات سلامت محور دارویی و خوردنی و آشامیدنی و تجهیزات پزشکی، بایستی اطلاعات خود را در سامانه TTAC ثبت کنند. هم چنین مسئولان فنی شرکت ها طبق مقررات موجود .

این گفتار تلاش کرده تا اطلاعات اجمالی درباره کار با سامانه را در اختیار مشمولان قرار داده و پاسخ به سوالات متداول انتهای این مطلب، راهنمایی است مختصر برای حل مشکلات احتمالی کاربران سامانه تیتک TTAC. اپ تیتک ، اطلاعات ۷۰۰ هزار فراورده را برای بررسی آنلاین و فوری مردم، در اختیار مصرف کننده قرار می دهد و هم چنین پیدا کردن دارو در نزدیک ترین داروخانه.

اگر شما خواننده گرامی نیز از کاربران سامانه هستید،‌ نظرات،‌دیدگاه ها و پیشنهادات خود را به منظور ارتقا بهره وری و کیفیت سامانه در اختیار عصر شهروند قرار دهید.

با ما همراه باشید.

 

آشنایی با سامانه تیتک غذا و دارو وزارت بهداشت (TTAC) و نکات‌مهم

درباره سامانه تیتک TTAC

سامانه تیتک TTAC یکی از سامانه های پر مراجعه و مهم کشور است که وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به منظور یکپارچه سازی فرآیند های ثبت سفارش، ردیایی، رهگیری و کنترل اصالت کالاهای سلامت محور در سال های اخیر راه اندازی کرده است و مثل سامانه جامع امور گمرکی و سامانه جامع تجارت که استفاده از آن برای کلیه وارد کنندگان و صادر کنندگان کالای مجاز، الزامی است، برای فعالان کسب و کار صنعت بهداشت  و درمان، الزامی باشد.

سامانه ردیابی، رهگیری و کنترل اصالت فرآورده های سلامت محور که TTAC نام دارد، متعلق به سازمان غذا و دارو وزارت بهداشت بوده و اقدامی مهم برای جلوگیری از قاچاق کالاهای سلامت محور و فعالیت تجاری مجرمانه سودجویان است که با سلامت مردم بازی می کنند.

این سامانه، شفاف سازی فرآیند های ثبت، سفارش، واردات، رهگیری، انبارداری، بررسی اصالت و تاریخ  مصرف کالاهای سلامت محور را در دستور کار داشته و اقدام عملیاتی وزارت بهداشت برای مبارزه  با تقلب و قاچاق کالاهای دارویی است. شناسه کردن فرآورده های مجاز و اصیل و اعمال اهرم های نظارتی سازمان غذا و دارو در این سامانه، اقدام شایسته ای برای صیانت از سلامت مردم  ایران است.

درباره سامانه TTAC

امکان استعلام اصالت فرآورده های غذایی و آشامیدنی نیز در سامانه تیتک TTAC سازمان غذا و دارو فراهم است که در ادامه این گفتار عصرشهروند به آن اشاره کردیم. در واقع مجموعه ابزارهای نظارتی سازمان غذا و دارو وزارت بهداشت از طریق این سامانه، در ۲ قسمت: فراورده های دارویی وارداتی و دیگری بررسی پروانه های تاسیس و بهره برداری و مسئول فنی کارخانه های تولید کننده داخلی است.

سامانه  TTAC یکی از سامانه های پر مراجعه و مهم کشور است

(آمارنامه فراورده های دارویی در این لینک در دسترس  است)

سامانه ملی مدیریت و نظارت بر محصولات سلامت محور، می کوشد تا:

  • بر زنجیره تامین و توزیع و عرضه محصولات سلامت محور کنترل کند.
  • بر زنجیره توزیع دارو و کلیه فرآورده های طبیعی گیاهی و سنتی و غذایی و آرایشی و بهداشتی نظارت نکند.
  • بر فعالیت کلیه شرکت های تولیدکننده و وارد کننده تجهیزات پزشکی، نظارت کند.
  • نظام رهگیری و ردیابی محصولات سلامت محور را در طول زنجیره، پایش کند.
  • نظارت کیفی و کمی بر محصولات سلامت محور را بر اساس آمایش سرزمینی در دستور کار قرار دهد.
  • سامانه واکنش سریع و فراخوان محصولان غیر منطیق با معیارهای تیتک را راهبری کند.

به  منظور استفاده بهتر و بیشتر از سامانه تیتک ، نسخه تلفن همراه آن را از این URL دانلود کنید.

اپلیکیشن کنترل اصالت تیتک

امکانات اپلیکیشن سامانه تیتک

امکاناتی  که در  این اپ وجود دارد به این شرح  است:

امکانات اپلیکیشن سامانه تیتک

  • بررسی بارکد و UID به منظور مشاهده کاتالوگ و اطلاعات هر فرآورده دارویی یا غذایی توسط اسکن بار کد با وارد نمودن کد یو آی دی ۲۰  رقمی
  • بررسی کنترل اصالت با استعلام کد ۱۶ رقمی مندرج بر برچسب زرد رنگ اصالت.
  • بررسی لیست داروخانه های مجاز ۳۱ استاان کشور که امکان مسیریابی و حمل و نقل با مترو و اتوبوس را به شما می دهد.
  • دسترسی به اطلاعات دارویی مجاز و رسمی کشور بر اساس فهرست دارویی ایران
  • گزارش عوارض دارویی و تجهیزات پزشکی به کارشناسان سازمان غذا و دارو وزارت بهداشت
  • ارسال گزارشات مردمی به وزارت بهداشت درباره تحلفات کارخانه ها و فروشگاه ها و داروخانه ها
  • پیدا کردن دارو در نزدیک ترین داروخانه محل سکونت از طریق این اپ در دسترس است.

عضویت در سامانه تیتیک

۷۰۰ هزار فرآورده سلامت محور تا تیر ماه ۱۳۹۸ در اپ تیتک بارگذاری شده و تا کنون یک و نیم میلیون نفر از جمعیت ایران آن را استفاده کرده اند.  کافه  بازار  تا تیر ۹۸، بیش  از ۲۰ هزار  نصب فعال را گزارش کرده است. نرم افزار ۷.۵ مگابایتی  که نسه ۶.۱.۱ آن در دسترس بوده و سامان سلامت پژوه آن را برای سازمان غذا و دارو تولید کرده است. دانلود و استفاده نرم افزار رایگان و تعاملات کاربران با آن، با سازمان غذا و دارو انجام می شود و ارتباطی به شرکت خصوصی ندارد.

عضویت در سامانه تیتک

برای عضویت در سامانه  باید به این لینک رجوع کنید. به محض ورود به لینک، با صفحه ای که عکس آن در تصویر زیر  مشاهده می کنید،‌ به نمایش درخواهد آمد.

سامانه ثبت اشخاص حقیقی و حقوقی  تیتک

سامانه ثبت اشخاص حقیقی و حقوقی تیتک ، بخش های مختلفی دارد:

  • ورود به سامانه
  • ثبت نام شرکت
  • ثبت نام کارخانه و کارگاه تولیدی
  • ثبت نام اصناف
  • درخواست صلاحیت مسئول فنی
  • استعلام مسئول فنی

روی گزینه ورود به سامانه کلیک کنید.  صفحه ای که عکس آن را در تصویر زیر مشاهده می کنید،‌به نمایش در می آید.

روی گزینه ورود به سامانه کلیک کنید.

برای ورود، بایستی کد کاربری و رمز  عبور داشته باشید. به این منظور، روی گزینه ثبت نام، کلیک کنید تا مسیر را دنبال کنید. کد و رمز برای شما پیامک و به پست الکترونیکی که اعلام کنید، ای میل می شود. همان طور که در عکس مشاهده می کنید، ورود به سامانه، مسئولیت دارد و باید به قوانین آگاهی داشته باشید.

اگر شرکت فعال در حوزه سلامت دارید، باید اطلاعات خود را در سامانه  ثبت کنید.  برای این کار به این لینک بروید.

منظور از نام کالا بر روی برچسب که در سامانه سوال می شود چیست؟

برای ثبت اطلاعات شرکت، بایستی شناسه ملی و نام شرکت را وارد کرده و مشخصات مدیرعامل را وارد کنید.  وقتی شناسه ملی شرکت را وارد کنید، با سامانه ثبت اسناد و املاک قوه قضاییه کانکت انلاین می شود و اطلاعات شرکت شما به نمایش در می آید. لذا شناسه ملی  ۱۱ رقمی  را درست وارد کنید.

در بخش ثبت مشخصات داروخانه، نحوه فعالیت دارویی در سامانه TTAC در دسترس نیست. چه باید کرد؟

اگر کارخانه یا کارگاه تولیدی دارید،‌ بایستی به این لینک رجوع کنید.

منظور از شناسه کالا در سامانه چیست؟

استعلام اصالت مسئول فنی شرکت ها نیز از طریق این لینک در سامانه امکان پذیر است.

پاسخ به سوالات متداول

منظور از شناسه کالا در سامانه چیست؟

شناسه کالا، کدی است که جنس، مدل،‌ برند، کاربری و تاریخ  ساخت و مصرف هر کالا را مشخص می کند و زبنا مشترک تولید کننده و نهادهای نظارتی و ارزیابی  هستند. این شناسه ممکن است داخلی یا خارجی باشد. کدشناسه داخلی توسط سامانه شناسه کالا داده می شود و شناسه بین المللی که GTIN است، کد شناسایی کالا در سطح جهان است. به منظور دریافت کد IRC باید به این لینک رجوع کنید.

چگونه فرآورده های دارویی را در سامانه TTAC ثبت کنیم؟

(سامانه صدور پروانه ثبت)

منظور از کد GTIN چیست؟

منظور از این کد که در سامانه تیتک TTAC به آن پرداخت می شود، یک شناسه بین المللی است که توسط جی اس وان عرضه می شود و در بیش از یک صد کشور جهان از جمله ایران، کاربرد دارد. کدی یکتا بوده و در ایران با ۱۳ رقم  شناخته  می شود. معمولا نیز با پیش شماره ۶۲۶ آغاز شده که نشان می دهد هویت کالا را نشان می دهد و توسط شرکت سازنده کالا، در سایت جهانی به صورت بارکد ۲ بعدی ثبت می شود.

دریافت این کد GTIN از  مرکز ملی  شماره گذاری کالا و خدمات ایران الزامی است. برای محصولات وارداتی،باید از شرکت تولید کننده کالا استعلام شود.

چگونه فرآورده های دارویی را در سامانه تیتک ثبت کنیم؟

به منظور ثبت اطلاعات فرآورده ها، بایستی به کارتابل مسئول فنی  مراجعه کرده و در بخشی که فهرست فرآورده های ثبت شده است، فرآورده جدید را ثبت نمایید.

حتما ببینید: با قوانین امور گمرکی آشنا شویم

کد  EAN  PREFIX که در بخش ثبت شرکت خارجی ارائه شده است چیست؟

منظور، کد منحصر به فردی است که به هر  شرکت خارجی تولید کننده اختصاص یافته است تا در پرتال ثبت سفارش، به منظور ثبت شرکت خارجی، به شرکت های تعلق می گیرد.

افرادی که مسئولیت فنی را بر عهده دارند، چگونه  کد کاربری از سامانه تیتک دریافت کنند؟

به منظور دریافت کد برای مسئول فنی شرکت های دارویی و درمانی، بایستی از طریق کارتال مربوط به مدیرعامل شرکت، این افراد به صورت رسمی به سازمان غذا و دارو وزارت بهداشت، درمان و اموزش پزشکی معرفی شوند. به منظور دسترسی به کارتابل مسئول فنی شرکت، بایستی از طریق این فرآیند اقدام شود.

منظور از قیمت فرآورده در سامانه تیتک چیست و چگونه باید اطلاعات را وارد سامانه غذا و دارو گرد؟

منظور از قیمت فراورده، قیمت مصرف کننده است و نه قیمت تولید کننده. این اطلاعات  را باید در بخش کمیسیون قیمت گذاری وارد کنید و در ورود اطلاعات به ریال،‌ دقت کنید.

در بخش ثبت شرکت های خارجی در سامانه  تیتک ، اطلاعات چه شرکت هایی باید ثبت شود؟

به این منظور، بایستی اطلاعات کلیه شرکت های خارجی که در  تولید،‌ ساخت، حمل و نقل و فروش و سفارش، با شرکت وارد کننده مجاز، در ارتباط هستند، وارد شود.

اگر امکان مشاهده زمینه فعالیت برای مسئول فنی شرکت وجود نداشته باشد، چه کار باید انجام بدهیم؟

به  این منظور، بایستی، مدیرعامل شرکت دارویی و بهداشتی، در قسمت اطلاعات شرکت خود، حوزه فعالیت را مشخص کند.

حتما ببینید: چگونه ویزای شنگن بگیریم؟

مدیرعامل شرکت ما، تابعیت ایرانی ندارد و اروپایی هست و تبعه ایران محسوب نمی شود. در این حالت چه باید کرد؟

بایستی شماره گذرنامه، شماره تلفن همراه، پست الکترونیک، شناسه ملی شرکت و هم  چنین نام  شرکت را به همراه رونوشت گذرنامه، در بخش ارتباط با مدیران سامانه  غذا و دارو، ارسال شود و نیاز به ثبت نام در قسمت عضویت ندارد. برای دریافت شناسه ملی شرکت به این لینک مراجعه کنید.

مدیرعامل شرکت ما بر اساس تغییرات انجام شده، تغیر یافته است. چه باید کرد؟

اگر مدیرعامل شرکت تغیر یافته است، بایستی شماره کد ملی و موبایل و نام و نام خانوادگی مدیرعامل  جدید به  همراه شناسه ملی شرکت و نام  مدیرعامل قبلی، از طریق  پیام داخلی در سامانه تیتک TTAC سازمان غذا و دارو، ارسال شود.

کد رسمی دارو چیست؟

منظور از کد رسمی  دارو،  کدی است که وزارت بهداشت به هر داروی مجوز دار برای واردات و صادرات اختصاص داده است. به منظور یافتن کد رسمی دارو، رقم دوم تا ششم IRC را از سمت راست وارد فیلد مربوطه در سامانه کرده تا اطلاعات ثبت شود. اگر کد رسمی فرآورده ای، ۱۳۲۴۹۸۷۶۹ باشد، کد رسمی می شود: ۴۹۸۷۶.

به منظور ثبت دارو هایی که فوریتی است، چگونه اطلاعات در سامانه وارد شود؟

برای این فرآورده های دارویی، بایستی کد تجاری را درج کنید.

کد GTIN را چگونه می توان بدست آورم؟

این، شماره  سریال  تجاری محصول در سطح بین المللی بوده و کدی است که برای هر فرآورده دارویی، منحصر به فرد می باشد و توسط موسسه GS1 صادر می شود. از این طریق،‌هر دارو، شناسایی می شود.

به منظور دریافت کد کاربری و رمز عبور در سیستم چه باید کرد؟

به منظور دریافت کد کاربری و رمز عبور، بایستی به قسمت عضویت در سامانه تی تی ای سی رفته  تا USER و PASS برای شما ای ملی شود.

حتما ببینید:‌با شرکت های دارویی دختر و همسر مهندس نعمت زاده

منظور از نام کالا بر روی برچسب که در سامانه سوال می شود چیست؟

منظور، نامی است که روی جعبه هر  دارو درج شده است و باید به صورت فارسی و انگلیسی در سامانه وارد شود.

دوره هایی که صدور گواهی ندارد، چگونه اطلاعات را در سامانه وارد کنیم؟

اگر دوره ای شرکت کرده اید که گواهی صادر نمی کند، وارد پرتال دوره های آموزشی شده و از صفحه مربوطه، اسکریت شات بگیرید.

اگر کد کاربری و کلید واژه را وارد سامانه کنیم اما صفحه مربوطه  در دسترس نیست. چه باید کرد؟

بهتر است که از  GOOGLE CHROME یا MOZILA‌ استفاده  کنید.

ما شرکت پخش فراورده های دارویی در استان خراسان هستیم. چه فرآورده های دارویی را باید در سامانه تیتک وارد کنیم؟

شرکت های پخش فرآورده های دارویی استانی، باید اطلاعات کلیه فرآورده های دارویی که توزیع می  کنند را وارد سامانه کنند.

من کد ملی خود را به عنوان مسئول فنی شرکت وارد می کنم. اما اطلاعات هویتی من به نمایش در نمی آید. چه باید کرد؟

به  این منظور، بایستی در بخش  ارتباط با مدیران سامانه، رونوشت شناسنامه و کارت ملی  هوشمند را وارد کرده تا بررسی و اطلاعات  هویتی شما در سامانه ثبت شود.

در بخش ثبت مشخصات داروخانه، نحوه فعالیت دارویی در سامانه تیتک در دسترس نیست. چه باید کرد؟

به این منظور، بایستی علاوه بر فعالیت دارویی، مشخص کنید که در چه زمینه دیگری مشغول به فعالیت مجاز بر اساس مجوزهای قانونی و اساسنامه شرکت هستید.

کد AGGREGATION چیست؟

این کد، روی کلیه کارتن ها و بسته بندی های فرآورده های دارویی درج شده و هر کد اگرگیشن، زیر مجوعه های خود را معرفی می کند تا بدون باز کردن کارتن، شناسه محتوایی آن را شناسایی نمود.

حتما ببینید: با سامانه جامع تجارت آشنا شویم

همراه گرامی

اگر کاربر سامانه تیتک TTAC یا اپ مربوطه هستید و تجربه ای در استفاده از آن دارید،‌ مراتب را از طریق کامنت با عصرشهروند به اشتراک بگذارید. برای تحصیل دوره های پزشکی از مقطع کارشناسی به سایت وزارت بهداشت مراجعه کنید. هیچ دارو خانه آنلاینی مجاز نیست و فهرست داروهای ایران بر  اساس اصلاحیه آبان ماه سال ۱۳۹۶ در این لینک در دسترس است.

لینک کوتاه : https://asrshahrvand.com/?p=89474

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 4در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۴
  1. پودر اس آمپرازول ۱۰ برای نوزاد لازم دارم چطوری وازکجا بخرم؟

  2. گیراوردن دارو

  3. پیداکردن دارو

  4. از سامانه غدا دارو برام کد کاربری و رمز عبور آمده ولی سامانه تیتک‌ا ونو نمیپزیرد لطفا راهنمایی کنید .

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

.
.

ارائه خدمات مالی و مالیاتی در موسسه حسابداری محاسبان تلاشگر خبره

.

درباره پایگاه خبری عصر شهروند: عصر شهروند رسانه ای تخصصی در حوزه اخبار شهری است که با کنار گذاشتن ملاحظات و تعارفات معمول در پایگاه های خبری تحلیلی ، مطالبات و مشکلات شهروندان را در زمینه های گوناگون پیگیری می کند . از جمله اولویت های سایت عصر شهروند ، بازتاب واقعی اخبار استان تهران ،نگاه تحلیلی به مسائل و مشکلات شهروندان تهرانی ، نهایت دقت و سرعت در بازنشر اخبار ، رعایت امانتداری در خبرهای نقلی و دید همه جانبه ،صادقانه و بیطرفانه در تولید خبر است . عصر شهروند همه تلاش خود را برای ایجاد روحیه امیدواری در بین همشهریان تهرانی و پرهیز از ایجاد تشویش در جامعه می کند . امید است به یاری شما همشهریان عزیز عصر شهروند بتواند گامی هرچند کوچک در مسیر اطلاع رسانی صحیح و مفید در جامعه بردارد و پیگیر مشکلات و دغدغه های شهروندان از اعضای شورای شهر تهران ، مدیران و مسئولین استان تهران باشد .