23
بیوگرافی مهدی چمران

بیوگرافی و سوابق مهندس مهدی چمران

  • کد خبر : 280037
  • 04 تیر 1400 - 8:33
بیوگرافی و سوابق مهندس مهدی چمران
مهندس مهدی چمران ، متولد ۱۳۲۰ در محله سرپولک تهران است و برادر کوچک شهید دکتر مصطفی چمران (وزیر سابق دفاع) به شمار می رود.

مهندس مهدی چمران از لیست شورای ائتلاف فاتح، در ششمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا که ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ شمسی در سراسر کشور برگزار شد، با ۴۷۶ هزار و ۲۸۲ رای، به عنوان نفر اول ، به شورای شهر تهران راه یافت. دختر شهید سردار سلیمانی  (نرجس سلیمانی) نیز با ۳۵۶ هزار رای، پس از وی، منتخب تهران شد.

مرد پیروز شورای اسلامی شهر تهران در دوره ششم، احتمالا هم چون دوره های پیشین، بر کرسی ریاست شورای پایتخت، تکیه زده و تا سال ۱۴۰۴ شمسی، سکاندار پارلمان پایتخت ایران باشد .

در این گزارش، نگاهی اجمالی داریم به بیوگرافی و سوابق و جدید ترین اظهارات مهندس مهدی چمران ، منتخب مردم تهران در شورای اسلامی شهر در دوره ششم .

اگر نظر و دیدگاهی درباره این شخصیت نظامی-سیاسی کشور دارید، مراتب را از طریق بخش کامنت در انتهای گفتار به اشتراک بگذارید.

با ما همراه باشید.

حتما بخوانید : مروری بر سوابق پرویز سروری : نفر دوم انتخابات شورای شهر تهران

بیوگرافی مهندس مهدی چمران

مهندس مهدی چمران ، در سال ۱۳۲۰ هجری شمسی در محله سرپولک تهران دیده به جهان گشود. ایشان برادر استاد دکتر شهید مصطفی چمران است که در دهه شصت هجری شمسی به کاروان شهدای جنگ پیوست. مهندس مهدی چمران ، کارشناسی ارشد در رشته معماری از دانشگاه تهران دارد.

مهدی چمران چند سال دارد ؟

مهندس چمران در دهه هشتم زندگیش است و در سال ۱۴۰۰ هشتاد ساله (۸۰) می شود و در یک برنامه تلویزیونی گفته بود که روز تولدش، مصادف شده بود با فرار رضا شاه از ایران (۲۶ شهریور سال ۱۳۲۰).

مهدی چمران چند سال دارد

مهندس مهدی چمران ، تنها عضو ۵ دوره قبلی شورای اسلامی شهر تهران است که در ۳ دوره، ریاست شورای شهر را بر عهده داشت. وی گفته بود که حقوق ماهانه اش از شورای شهر در دهه نود شمسی، ماهانه ۵۱ میلیون ریال است.

مهندس مهدی چمران در دوره های دوم و سوم، ۴ سال ریاست شورای اسلامی شهر تهران در اختیار داشت و صرفا در دوره چهارم، به مدت یک سال، کرسی ریاست را از دست داد.

در پنجمین دوره شورای اسلامی شهر تهران، مهندس مهدی چمران نفر سی و یکم شد و از  راه یافتن به پارلمان پایتخت بازماند و کرسی ریاست، به مهندس محسن هاشمی (فرزند مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی) رسید.

احتمالا مهندس مهدی چمران ، جای محسن هاشمی بر کرسی ریاست شورای پایتخت را در سال ۱۴۰۰ شمسی بگیرد. ریاست مهدی چمران بر پارلمان پایتخت، مصادف است با آغاز دوره ریاست جمهوری حجت الاسلام و المسلمین ابراهیم رئیسی که سیزدهمین دوره ریاست جمهوری اسلامی ایران است.

مهندس مهدی چمران ، در سن ۸۰ سالگی به عنوان منتخب مردم تهران به پارلمان پایتخت وارد شده است و ۲ پسر و یک دختر دارد. پسرانش محمد حسین و مصطفی هستند.

شغل پسر مهندس مهدی چمران

مهندس مهدی چمران در پاییز سال ۱۳۹۵ در گفت و گویی تلویزیونی، درباره پرونده املاک نجومی شهرداری تهران و شغل پسرش، توضیحاتی ارائه کرد. وی گفته بود که معاون اولی محمود احمدی نژاد را رد کرده و فکر نمی کرد که ۱۳ سال در شورای شهر تهران ماندگار شود.

مهندس چمران گفته بود که پسرش را که به یاد برادر شهیدش، مصطفی نام گذاری کرده است، به دلیل جایگاه والای برادرش، نمی توانست مصطفی صدا بزند و به همین خاطر، وی را مجتبی صدا می کند. البته گویا همسر مهندس چمران ، همچنان او را به اسم شناسنامه ای (مصطفی) صدا می زند.

طبق اعلام مهندس چمران در سال ۹۵، پسر ایشان (مجتبی)، مهندسی مکانیک خوانده و در زمینه طراحی دستگاه های تصفیه برای نیروگاه ها فعالیت دارد.

سوابق مهندس مهدی چمران

مهندس مهدی چمران ، یکی از اعضا کمیته استقبال از حضرت امام خمینی، بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی در بهمن ماه سال  ۱۳۵۷ در تهران بود. ایشان مدتی به عنوان جانشین برادرش در ستاد جنگ های نامنظم مشغول به کار شد. ریاست همان دانشگاهی که در آن در رشته معماری تحصیل کرده بود را در اختیار گرفت و سپس به بنیاد حفظ آثار و ارزش های دفاع مقدس رفت.

مهندس مهدی چمران که در دهه شصت و هفتاد معمولا با لباس نظامی بدون درجه، در مراسمات ظاهر می شد، معاونت فرهنگی ستاد فرماندهی کل قوا را برعهده داشت. از دیگر سوابق این چهره فرهنگی-انقلابی کشورمان، می توان به مشاوره تحقیقات علمی ستاد فرماندهی کل قوا نیز اشاره  کرد.

پس از فارغ شد از فعالیت های مدیریتی و مشاوره در نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران، مهندس چمران وارد امور مدیریت شهری شد و در ۳ دوره، ریاست شورای شهر پایتخت را بر عهده گرفت. از چهره های شاخص جریان موسوم به اصول گرایی بوده و به جز در دوره پنجم، توانسته رای بالای رای دهندگان تهرانی را به دست آورد.

مهندس چمران در لیست آبادگران، در دومین دوره شورای اسلامی شهر  تهران، ریاست شورا را بر عهده گرفت. لیست آبادگران در این دوره از انتخابات، مثل دوره  ششم توانست پیروزی قاطع کسب کند. در سومین دوره انتخاب شورای اسلامی شهر تهران، او توانست دوباره با رای بالا به پارلمان شهری راه یافته و دوره ریاست خود را تمدید کند.

در دوره چهارم شورای اسلامی شهر تهران، احمد مسجد جامعی (وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت سید محمد خاتمی) جایگزین وی شد. احمد مسجد جامعی از چهره های شاخص اصلاح طالبان، توانست بر کرسی ریاست شورا تکیه بزند. اما در ۱۱ شهریور سال  ۱۳۹۳ یعنی دومین سال شورای چهارم شهر تهران، دوباره رای اکثریت اعضا به مهندس چمران اختصاص یافت و دوباره رئیس شورا شد.

مهندس مهدی چمران ، سابقه ۹ سال ریاست بر شورای عالی استان ها را نیز در سوابق مدیریت و اجرایی خود دارد.

مهندس مهدی چمران در پنجمین انتخابات شورای اسلامی پایتخت که در سال ۱۳۹۶ برگزار  شد، با توجه به رای کامل ۲۱ نفر از منتخبان لیست امید اصلاح طلبان، از راهیابی به شورای شهر تهران بازماند و شهردار نشدن مهدی هاشمی و ریاستش بر شورا نیز سبب شد که فرصتی برای تداوم روند خدمتگذاری مهندس چمران در پارلمان شهری در سال های پایانی دهه نود شمسی، فراهم نشود .

چمران به روایت چمران

  • من فقط ۱ بار عصبانی شدم و درباره دوستمان آقای جدیدی بود که دوستدار ایشان نیز هستم.
  • وقتی سوار مترو تهران می شوم، خجالت می کشم. ازدحام شدیدی حاکم است.
  • این که فکر می کنیم که ساخت و سازهای غرب تهران، جلوی جریان هوا به پایتخت را گرفته و از عوامل آلودگی پایتخت در نیمه دوم سال می شود، صحیح نیست.
  • برجام را فتح الفتوح نمی دانم.
  • در سال ۱۳۵۹ که نان تافتون پیدا نمی شد، زیردریایی ساختیم و به آب انداختیم و پل خیبر ساختیم.
  • علت این که در ۷ مهر سال ۱۳۶۰ در هواپیمای C130 که شهید فکوری هم در آن حضور داشت، سوار نشدم این بود که ساعت ۹ صبح در ستاد جنگ های نامنظم در  اهواز، نشسته بودم و قرار بود با هواپیما بروم تهران که هواپیما تاخیر داشت و برای تامین درخواست های موشکی سپاه، به استانداری رفته بودم و از هواپیما جا ماندم. این هواپیما در نزدیکی کهریزک تهران سقوط کرد و جمعی از فرماندهان رشید اسلام به شهادت رسیدند.
  • شورای شهر تهران درباره املاک نجومی و ادعاهای صورت گرفته، مظلوم واقع شد.
  • شهرداری آقای قالیباف سبب تحول بزرگی در پایتخت شد.
  • اگربه جای ساخت اتوبان شهید صدر، پول صرف ساخت مترو تهران می شد بهتر بود.

ارتباط با مهندس مهدی چمران

طبق اعلام دانشکده معماری دانشگاه تهران، دانشجویان و علاقمندان به حوزه معماری می توانند با ایشان از طریق پست الکترونیک MCHAMRAN@UT.AC.IR در تعامل باشند. پست الکترونیک مهدی چمران در شورای شهر تهران نیز در سایت شورا، در دسترس است.

ادرس اینستاگرام : https://www.instagram.com/chamran_mahdi/

گزارش بالا به روز رسانی شده بهار ۱۴۰۰

شنیدنی ها از زندگی مهدی چمران : همسر، فرزندان و مسئولیت ها

به گزارش عصرشهروند، مهندس مهدی چمران ، متولد ۱۳۲۰ در محله سرپولک تهران است و برادر کوچک شهید دکتر مصطفی چمران (وزیر سابق دفاع) به شمار می رود. مهدی چمران ، دانش آموخته کارشناسی ارشد معماری در تهران بوده و پس از شهادت برادر، فرماندهی ستاد جنگ های نامنظم را بر عهده داشت. ۳ فرزند دارد که یکی از آنها محمد حسین چمران ، به  دلیل انتصاب به سرپرستی شرکت نوسازی عباس آباد تهران در سنین جوانی و بدون سابقه اجرایی و فنی، مصداق ژن خوب و آقازاده شده که این روزها هم مردیف رانت دولتی و تراژدی فرزندت کجاست به شمار می رود.

ریاست دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران و ریاست بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس ستاد کل نیروهای مسلح، از دیگر مسئولیت های مهندس چمران به شمار می رود. وی ۳ دوره دوم، سوم و چهارم، ریاست شورای شهر تهران و ریاست شورای عالی استان ها را عهده دار بوده است.

پیروزی مهندس محسن هاشمی رفسنجانی در انتخابات شورای شهر تهران در سال ۹۶ باعث شد که او پس از ۱۳ سال، کرسی ریاست را به فرزند ارشد آیت الله تحویل دهد. ریاستی که ماحصل آن، برآمدن دو شهردار تهران (محمود احمدی نژاد و قالیباف) در کورس انتخابات ریاست جمهوری شد. اتفاقات پر فراز و نشیبی که به ریاست جمهوری احمدی نژاد برای دوره نهم و دهم منتهی شد و مهدی چمران ، پست معاون اولی او را رد کرد. اگر چه بعدها در مصاحبه هایی، از رد این درخواست ابراز تاسف کرد. تاسفی که به هر حال فایده ای نداشت و احمدی نژاد بدون چمران ، ۸ سال پر فراز و نشیب را طی کرد و در نهایت، مخالف شماره یک دولت تدبیر و امید شد.

رئیس سابق شورای شهر تهران ، خواهر زاده ندارد. اما در برخی از کانال های  تلگرامی و صفحات اینستاگرامی شایعاتی مبنی بر  اینکه خواهر زاده های وی در فلان استان، مقامات دولتی در اختیار دارند منتشر شده است. او در هیچ شبکه اجتماعی نیز فعالیتی ندارد  و خیلی اعتقادی به سایبر دیپلماسی ندارد. نکته جالب این که خانواده چمران ، هیچ تماسی با فرزندان و همسر شهید مصطفی چمران در آمریکا هم ندارند.

او از شورای شهر تهران رفت اما بارها در مصاحبه هایش از اینکه هوای تهران همچنان آلوده است، مترو تهران واگن کم تهران و ازدحام شدید دارد و اتوبوسرانی پایتخت، بیش  از  شش هزار دستگاه اتوبوس کمبود دارد، خود را شرمنده اهالی تهران می دانست. اگر می خواهید درباره سوابق، مسئولیت ها، همسر و فرزندان مهندس چمران  اطلاعات خوبی بدست آورید، این گفتار شما را راهنمایی می کند.

رئیس سابق شورای شهر تهران از حامیان معنوی حجت الاسلام رییسی

(رئیس سابق شورای شهر تهران از حامیان معنوی حجت الاسلام رییسی در انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۶  بود که به پیروزی حسن روحانی  انجامید)

مهندس مهدی چمران نقش زیادی در پیروزی محمود احمدی نژاد در  انتخابات ریاست جمهوری داشت

(مهندس مهدی چمران نقش زیادی در پیروزی محمود احمدی نژاد در  انتخابات ریاست جمهوری داشت)

حمایت های رئیس سابق شورای شهر تهران در تداوم شهرداری  های  محمد باقر قالیباف

(حمایت های رئیس سابق شورای شهر تهران در تداوم شهرداری  های  محمد باقر قالیباف موثر بود)

با ما همراه باشید.

مهدی چمران : داستان بچه چهار راه سیروس

مهدی چمران متولد سه راه سیروس است. همان چاله میدان معروف تهران که مثلی است بین تهرانی های قدیم. سر میدان سید اسماعیل، کوچه ای به نام پولک است و وی آنجا متولد شد. دبستان را آنجا گذراند و سپس به  دارالفنون رفت و برادر بزرگش شهید مصطفی نیز آنجا بود. گویا معلمان مدرسه  دارالفنون  به  مصطفی گفتند که تو به  مدرسه البرز  برو که سطحش بالاتر  از دارالفنون است. او و برادرش هر دو به مدرسه البرز رفتند.

 یادگار شهید چمران

خیلی ها وقت قامت و ریش سفید مهندس مهدی چمران را نظاره می کنند، به یاد رشادت های یکی از نوابغ علمی و نظامی ایران در نیمه دوم قرن بیستم می افتند. دکتر مصطفی چمران ، دانش اموخته نخبه فیزیک دانشگاه برکلی آمریکا که خیلی زود مثل خیلی از بزرگان ادب و فرهنگ و فناوری ایران، در سال ۱۳۶۰ به کاروان شهدا پیوست و ملت از خدمات فوق العاده وی محروم  شد.

برادر شهید مصطفی چمران ، امروزه ناخواد آگاه یادآور یک مرد بزرگ است که شمار زیادی از بیمارستان ها و دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی و اتوبانی در تهران، به یاد رشادت های این مرد نام گذاری  شده  است. مهدی ، برادر کوچک شهید چمران محسوب شده و هم چون او، بچه سرپولک است. حسن ، پدر مهدی و مصطفی ، متولد روستای چمران از توابع ساوه بود که حدود یک قرن پیش به تهران مهاجرت کردند.

مهدی چمران ، در  خانواده ای پر جمعیت متولد شد و هفت خواهر و برادر  دارد که شهید مصطفی چمران و دکتر عباس چمران از شاخص  ترین آن ها به شمار می روند. مصطفی چمران را که خیلی ها می شناسند و حداقل نامی از او و مختصری از بیوگرافی اش می دانند. از نزدیکان امام موسی صدر و وزیر سابق دفاع و نماینده امام خمینی در شورای عالی دفاع و شهید راه حقیقت در خرداد ۱۳۶۰.

تصویری از شهید مصطفی چمران در زمان آزادسازی شهر پاوه از دست منافقان

(تصویری از شهید مصطفی چمران در زمان آزادسازی شهر پاوه از دست منافقان)

شهید چمران  تصویر مدرک سوم دبیرستان شهید مصطفی چمران

(تصویر مدرک سوم دبیرستان شهید مصطفی چمران )

تصویر مدرک دکترای مهندسی الکترونیک دکتر  چمران از دانشگاه  برکلی آمریکا

(تصویر مدرک دکترای مهندسی الکترونیک دکتر  چمران از دانشگاه  برکلی آمریکا)

شهید چمران در کنار فالانژها

(شهید چمران در کنار فالانژها)

شهید مصطفی چمران (برادر بزرگ رئیس سابق شورای شهر تهران ) دانشمند برجسته و عارف وارسته، یک رزمنده و فرمانده نظامی بزرگ و استاد جنگ‌های چریکی بود که به مدت هشت سال در برابر اسرائیل و فالانژها جنگیده و برای اولین بار تانک‌های اسرائیل را به آتش کشیده بود، آن‌هم قبل از انقلاب اسلامی ایران و در زمانی که هیچ کس پشتیبان شیعیان دنیا نبود.

تصویر لحظه غسل  دادن شهید مصطفی چمران در تهران

(تصویر لحظه غسل  دادن شهید مصطفی چمران در تهران)

دکتر عباس چمران ، یکی از نخبگان علمی ایران بود که در دوران حکومت پهلوی، ریاست دانشکده مهندسی برق دانشگاه آریا مهر  (صنعتی شریف امروزی) را بر عهده داشت و مدتی پس از برادرش مصطفی، دار  فانی را وداع گفت. اکنون از این خانواده هشت نفره، مهدی چمران معروف ترین عضو خاندان تاثیرگذار چمران  در انقلاب ایران به  شمار می رود.

رئیس سابق شورای شهر تهران ، فرد بذله گویی است و همواره در مصاحبه هایش روی این نکته تاکید می کند که روزی که به  دنیا آمد، رضا شاه از ایران رفت و مصادف بود با ۲۰ شهریور ۱۳۲۰. اما در شناسنامه وی، تاریخ  تولد مهندس مهدی چمران ، ۲۶ شهریور  ماه ۱۳۲۰ درج شده  است.

او از جمله  افرادی بود که در سال ۱۳۵۲، در طرح جامع مشهد فعالیت داشت و سیستم تهویه مطبوع حرم شریف رضوی را  طراحی کردند. او به ایسنا در سال ۱۳۹۵ گفته بود که پس از انقلاب و تصدی مسئولیت های مختلف نظامی و علمی و فرهنگی، حتی ۱ نقشه معماری  هم  امضا نکرده و از این بابت درآمدی نداشته است.

مهندس مهدی چمران

درآمد مهندس مهدی چمران از شورای شهر  تهران

درآمد مهدی چمران از شورای شهر

حضور ۱۰  ساله  در شورای شهر تهران آن هم  در  سطح  ریاست  شورای پایتخت  ایران همواره این سوال  را در ذهن مردم  ایجاد می کرد که درامد و حقوق ماهانه رئیس سابق شورای شهر تهران از  این مجموعه شهری غیر دولتی چقدر است. او در  سال ۱۳۹۵ گفت که میزان درآمد ماهانه من از شورای شهر تهران، ۵۱ میلیون  ریال در ماه است و به  آن، هفتاد ساعت حق الجلسه به آن اضافه  می شود و پاداش و اضافه کاری  ندارد. البته  او در کنار حقوق شواری شهر، از  دانشگاه  تهران  هم که کار تدریس را در آن انجام می دهد، درآمد دارد.

تصویر مهندس چمران در کنار مهندس محسن هاشمی

(تصویر مهندس مهدی چمران در کنار مهندس محسن هاشمی، شخصی که پس از  ۱۱ سال ریاست شورای شهر تهران از مهندس چمران پس گرفت در  ضیافت افطار)

مهدی چمران چگونه از  مرگ گریخت؟

هفت مهر سال ۱۳۶۰ بود که با  آنکه اسم  مهدی چمران  در  لیست پرواز هواپیمای سی ۱۳۰ قرار داشت،  او سوار  هواپیما نشد و ساعاتی پس از پرواز این هواپیما، نزدیک کهریزک تهران سقوط  کرد و شخصیت  های  مطرحی چون شهید فلاحی و شهید فکوری و شهید نامجو و شهید جهان آرا که در  هواپیما بودند به  کاروان شهدا پیوستند.

عدم حضور او در  این هواپیما، همواره سوالاتی را ایجاد کرده است  که وی داستان کوتاهی درباره اش دارد:

ساعت  ۹ صبح ۷ مهر سال ۱۳۶۰ در ستاد جنگ های نامنظم اهواز نشسته بودم که خبر دادند که شهید کلاهدوز قصد بازدید تو را دارد و من ۴ ماه بود ایشان را ندیده بودم. او آمد و ایشان را دیدم و گفتم قصد بازگشت به تهران دارم. اما تماس از  سپاه برای درخواست  موشک سبب  شد تا مهندس مهدی چمران به استانداری رفته  و دستورات لازم را صادر کند و  سپس به  فرودگاه باز  گردد. اما در وسط راه  خبر سقوط هواپیما C130 در کهریزک تهران شنیده شد.

هواپیمای سی  ۱۳۰  از دسته هواپیماهایی بود که سابقه سقوط در ایران دارد. ۱۵ آذر ۱۳۸۴ نیز هواپیمای ترابری C130 ارتش حامل ۹۴ مسافر برای پوشش خبری  رزمایش عاشقان ولایت در چابهار، لحظاتی  پس از پرواز در  نزدیکی محله  مهر آباد تهران بر فراز یک محوطه  مسکونی سقوط کرد و همه سرنشینانش جان باختند. ۲۴ تن  از  ساکنان منطقه  مسکونی  نیز کشته  شدند.

فرزندان مهندس مهدی چمران

مهندس مهدی چمران دارای ۳ فرزند است که دو پسر به نام مصطفی و محمد حسین و یک دختر که در  بسطام شاهرود زندگی می کند و مدیریت  یک مدرسه دولتی را بر  عهده دارد. مصطفی ، فرزند ارشد مهندس مهدی چمران ، هم چون عمو هایش، وارد دانشکده مهندسی مکانیک شد و اکنون در  حوزه  نیروگاه  سازی  فعالیت دارد و یک شرکت دانش بنیان را مدیریت می کند که کار طراحی  و ساخت دستگاه های تفصیه نیروگاهی را انجام می دهد. او پیش تر در مرکز تحقیقات و توسعه ایران خودرو مشغول به کار بود که آن کار  را رها کرد.

محمد حسین ، فرزند پسر دوم مهندس مهدی چمران است که کارشناسی معماری خود را در سال ۱۳۸۹ از دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکز اخذ کرد و با وجود آنکه متولد ۱۳۶۶ در تهران است، اما به  واسطه کارهایی که در چند سال اخیر انجام داد، در کانون  توجه رسانه های داخلی قرار گرفت و هم  چون پسر دکتر عارف (حمید رضا عارف و مبدع اصطلاح  ژن خوب)، از اسامی محبوب رسانه  ها برای بررسی زندگی  آقازاده ها به  شمار می رود.

فرزندان مهندس چمران

این دانش آموخته معماری در سال ۱۳۹۱، حکم جانشینی معاونت شهرسازی شرکت نوسازی عباس آباد را دریافت  و در سال ۱۳۹۴، سرپرست این مجموعه شد. حکم سرپرستی مهندس محمد حسین چمران زمانی صادر  شد که داستان حسابرسی اراضی عباس آباد تهران در شورای شهر داغ بود و سایت معماری  نیوز تلاش کرد تا به افشا گری های مالی در این زمینه  اقدام کند.

ماجرای املاک نجومی مهدی چمران

مهندس مهدی چمران در تیر ماه سال ۹۶ در گفت و گو با رسانه ها درباره املاک نجومی و پل صدر  شفافیت زایی کرد. اتوبان دو طبقه  صدر، از جمله چالش بر انگیز ترین اتفاقات  مهندسی و عمران شهر تهران در دوره ریاست ۱۳ ساله مهدس چمران بود. از هزینه ها تا شیوه طراحی و اجرا، انتقاداتی بر آن وارد بود. مهدی چمران بعدا گفت که اگر این حجم  از هزینه  که صرف ساخت پل صدر  می شد، صرف  توسعه سیستم های حمل و نقل  عمومی می شد بهتر بود. اما با اصل ساخت این پل نیز  مخالفتی  نداشت.

رئیس سابق شورای شهر تهران معتقد است که طرح دو طبقه  شدن پل صدر به این خاطر بود که طراحی و ساخت تونل زیر زمینی در شهر  تهران به دلیل دره هایی که وجود دارد امکان پذیر نبود و طرح های احداث دو ستونه و سه ستونه و چهار ستونه  از نظر مهندسی امکان پذیر نبود. به همین دلیل، طرح احداث پل دو طبقه  صدر به تایید فنی شهرداری رسید قرارگاه  سازندگی خاتم الانبیا سپاه با حضور مشاوران داخلی و پیمانکاران، ساخت این پروژه عظیم را به اتمام رساند.

ماجرای  مزایده املاک نجومی شهرداری  تهران نیز از جمله  مواردی  است که در زمان ریاست مهدی  چمران درکانون توجه رسانه ها قرار  گرفت و هنوز قوه قضاییه حکم نهایی درباره دریافت کنندگان این خانه ها که ادعا شده کمتر از قیمت روز به آنها واگذار شده ، صادر نشده است.

مهدی چمران بالای سر برادرش

( مهدی چمران بالای سر برادرش)

مهدی چمران : می توانستیم میلیاردر بشوم

موبایل مهندس مهدی چمران را خیلی ها دارند. به همین  خاطر، خیلی ها با او تماس میگیرند و التماس دعا دارند. یکی وام میخواهد، یکی پول قرض می خواهد. یکی  وام ازدواج نیاز دارد و یکی  هم  طبقه  اضافی  برای واحد مسکونی در حال ساخت! به همین خاطر، او معمولا تلفن  همراه خود را روی شماره دفترش دایورت می کند.

او در  گفتگو با جام جم گفته بود که ماشین لوکس ندارد و اخیرا نیز یک پژو که تولید داخل است خریداری کرده و از آن استفاده می  کند. او بر  خلاف برخی  از مسئولان، در الهیه و فرشته  و نیاوران و زعفرانیه ساکن نیست و بنا به ادعای خودش، در یک آپارتمان بی  سند با زمین وقفی ساکن است. او حساب بانکی خود را نیز عادی می داند به  گونه ای که در سطح معلمی می باشد.

مهندس چمران ساده زیست است و به  گفته خودش، میتوانست از کار  مهندسی مشاور از قبل از انقلاب، درآمدهای میلیاردی کسب کند اما دنبال جنگ و فعالیت های دولتی رفت. با آنکه ساختمان زیادی  ساخته اما هیچ کدام ادعا شده که برای  خودش نبود. منبع

مهدی چمران : می توانستیم میلیاردر بشوم

مهندس چمران و محمود احمدی نژاد

مهندس مهدی چمران را مرد رییس جمهور ساز می دانند. حضور ۱۴ ساله  در شورای شهر با ۱۳ سال ریاست، سبب شد که دو شهردار پر فراز نشیب را تجربه  کند. احمدی نژاد شهرداری سابق تهران در سال ۸۸ و ۸۴ به پاستور رسید و از حمایت رئیس سابق شورای شهر تهران برخوردار بود. چمران جایی گفته بود که اگر حلقه او می خواست، محمد باقر قالیباف را هم دردورانی که نامزد رقابت ها شده بود، روانه پاستو می کردند.

مهندس چمران ، درخواست معاون اولی محمود احمدی نژاد را قبول نکرد. اما پس از گذشت سال ها از اتفاقات تراژدیکی که در زمان محمود رخ داد، او آرزو می کرد که درخواست وی را اجابت می کرد تا با مشاوره به وی، از برخی اتفاقات تلخ جلوگیری می شد.

مهدی چمران پس از جدایی از شورای شهر  تهران، مشغول امور به جا مانده در بنیاد شهید مصطفی چمران است و علاقمند است چند کتاب درباره  زندگی خود و زندگی برادر شهیدش چاپ و منتشر کند. سایت چمران نیوز او نیز هنوز راه اندازی نشده و اطلاعات زیادی از آن در دست نیست.

تصویر صفحه اختصاصی رئیس سابق شورای شهر تهران در سایت شورای شهر تهران

(تصویر صفحه اختصاصی رئیس سابق شورای شهر تهران در سایت شورای شهر تهران)

اضافه می شود که مهندس مهدی چمران هیچ صفحه ای در تلگرام، اینستاگرام و توییتر ندارد و صفحاتی که به نام ایشان در شبکه های اجتماعی راه اندازی و تولید محتوا می کند، به ایشان وابسته نیست.

نظر شما درباره زندگی و دارایی  ها و وضعیت فرزاندان مهندس مهدی چمران چیست؟

لینک کوتاه : https://asrshahrvand.com/?p=280037

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۱
  1. سلام
    عکسی از شهید مصطفی چمران در جمع عده ای رزمنده ستاد جنگ های نامنظم در جنوب غرب ایران از جمله شهید هاشمی منتشر کرده اید که به اشتباه ” در میان فالانژها ” ذکر کرده اید. اصلاح بفرمائید

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

.
.

ارائه خدمات مالی و مالیاتی در موسسه حسابداری محاسبان تلاشگر خبره

.

درباره پایگاه خبری عصر شهروند: عصر شهروند رسانه ای تخصصی در حوزه اخبار شهری است که با کنار گذاشتن ملاحظات و تعارفات معمول در پایگاه های خبری تحلیلی ، مطالبات و مشکلات شهروندان را در زمینه های گوناگون پیگیری می کند . از جمله اولویت های سایت عصر شهروند ، بازتاب واقعی اخبار استان تهران ،نگاه تحلیلی به مسائل و مشکلات شهروندان تهرانی ، نهایت دقت و سرعت در بازنشر اخبار ، رعایت امانتداری در خبرهای نقلی و دید همه جانبه ،صادقانه و بیطرفانه در تولید خبر است . عصر شهروند همه تلاش خود را برای ایجاد روحیه امیدواری در بین همشهریان تهرانی و پرهیز از ایجاد تشویش در جامعه می کند . امید است به یاری شما همشهریان عزیز عصر شهروند بتواند گامی هرچند کوچک در مسیر اطلاع رسانی صحیح و مفید در جامعه بردارد و پیگیر مشکلات و دغدغه های شهروندان از اعضای شورای شهر تهران ، مدیران و مسئولین استان تهران باشد .