25

مراحل و شرایط جدید دریافت گواهینامه تایید صلاحیت ایمنی پیمانکاران

  • کد خبر : 11361
  • 20 مرداد 1398 - 16:02
مراحل و شرایط جدید دریافت گواهینامه تایید صلاحیت ایمنی پیمانکاران

فعالیت پیمانکاران در ایران، سال به سال تخصصی تر شده و آن ها برای شرکت در مناقصات دولتی، می بایست گواهی نامه های صلاحیت حرفه ای را از نهادهای اعتباردهی اخذ کنند.

فعالیت پیمانکاران در ایران، سال به سال تخصصی تر شده و آن ها برای شرکت در مناقصات دولتی، می بایست گواهینامه های صلاحیت حرفه ای را از نهادهای اعتباردهی اخذ کنند. ۳ گواهینامه مهم است که ده ها هزار پیمانکار در سراسر کشور نسبت به دریافت  و تمدید اعتبار آن اقدام می کنند. یکی گواهی صلاحیت اداره کار، دیگری گواهی صلاحیت پیمانکاری و اخذ رتبه بندی فنی و دیگری گواهینامه تایید صلاحیت ایمنی پیمانکاران است.

این سه گواهینامه ، شایستگی و اعتبار شرکت های پیمانکاری را در حوزه های مختلف فنی و ایمنی مشخص می کند و امتیاز آن ها را در مناقصات دولتی و بین المللی افزایش خواهد یافت. مراجع صدور گواهینامه های سه گانه فوق متفاوت بوده و با یکدیگر کارکرد مختلفی دارند.

در گزارش امروز عصر شهروند ، شما را با مراحل و شرایط دریافت گواهینامه تایید صلاحیت ایمنی پیمانکاران آشنا می کنیم. اگر شما هم در دریافت و استفاده از این گواهینامه صلاحیت حرفه ای، تجربه ای دارید،‌ نظرات و دیدگاه های خود را با ما از طریق کامنت به اشتراک بگذارید.

با ما همراه باشید.

تفاوت گواهینامه صلاحیت کار با گواهینامه صلاحیت ایمنی چیست؟

همان طور که می دانید، گواهی صلاحیت اداره کار توسط وزارت کار صادر می شود و به پیمانکارانی که قصد دارند در مناقصات مربوط به فعالیت های خدماتی و پشتیبانی شرکت کنند، اعطا می شود. گواهینامه صلاحیت پیمانکاری توسط سازمان برنامه و بودجه (معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری سابق) صادر شده و پیمانکاران با رتبه هایی که اخذ می کنند، صلاحیت فنی لازم برای شرکت در مناقصات فنی و مهندسی (عمران-مکانیک-برق-مشاوره) را پیدا می کنند. سقف ارجاع کار به پیمانکاران بر اساس رتبه ۱ تا ۳ مشخص می شود.

گواهینامه دیگری هم  هست که برخی از شرکت های پیمانکاری برای شرکت در برخی از مناقصات خاص، ملزم به داشتن آن هستند و تا این گواهینامه ارائه نشود، امکان دریافت و ارائه پاکات در روز برگزاری مناقصه را نخواهند داشت و بعضا پاکت پیشنهاد قیمت آن ها بازگشایی نمی شود.

گواهینامه تایید صلاحیت ایمنی، گواهینامه ای است که مشخص می کند، شرکت مزبور، صلاحیت لازم برای انجام هر پروژه ای در قالب الزامات و قوانین محیط زیستی و ایمنی کار را دارا بوده و صلاحیت آن، اعتباردهی شده است.

نکته ای که باید توجه کنید آن است که برای دریافت گواهی نامه تایید صلاحیت ایمنی پیمانکاران که به موضوع HSE‌ مرتبط است، داشتن گواهی صادره از وزارت کار یا گواهی تایید صلاحیت پیمانکاری که سازمان برنامه بودجه صادر می کند، الزامی است. یعنی یکی از این دو سند را باید در زمان دریافت گواهی تایید صلاحیت ایمنی، تسلیم وزارت کار کرده و مدارک تکمیلی را ارائه کند. اگر این ۲ مدرک را ندارید، برای گرفتن آن ها اقدام کنید که در غیر این صورت، راهی برای دریافت گواهینامه تایید صلاحیت ایمنی نخواهید داشت.

حتما بخوانید : راهنمای اخذ پروانه وکالت ، پروانه کسب ، پروانه بهداشت و پروانه بهره برداری

وب سایت کانون انجمن های صنفی کارفرمایی

توجه کنید که این گواهینامه ها توسط مراجع وابسته صادر می شود. مثلا انجمن صنفی کارفرمایی شرکت های خدماتی،‌ پشتیبانی و فنی و مهندسی، کار صدور گواهینامه وزارت کار و نظارت بر فعالیت شرکت های پیمانکاری بخش خصوصی را بر  عهده دارد.

گواهینامه صلاحیت پیمانکاری نیز از طریق سامانه ساجات و نظام فنی  و اجرای صادر  می شود و گواهینامه تایید صلاحی  ایمنی پیمانکاران نیز از طریق کانون انجمن های صنفی مسئولیت ایمنی و بهداشت کار در ۳۱ استان کشور  صادر می گردد.

گواهی نامه صلاحیت پیمانکاری

(نمونه گواهینامه صلاحیت پیمانکاری صادره توسط سازمان برنامه و بودجه)

اگر این گواهینامه ها را نداشته باشید، در مناقصات تامین نیروی انسانی و نظافت مراکز دولتی و هم چنین طراحی و ساخت و مشاوره پروژه های کوچک و بزرگ صنعتی دولتی مشارکت داده نخواهید شد و بعضا پاکات نیز  در مناقصات محدود به شما فروخته نمی شود. طبق قانون، سازمان های دولتی از سپردن کارهایی که از یک مبلغ ریالی بیشتر باشد به پیمانکاران بخش خصوصی که مجوز های ۳ گانه فوق الذکر را ندارند، معذورند. حتی اگر تشریفات ترک مناقصه انجام شود.

آیا مرکز ملی تایید صلاحیت، نظارت بر صدور گواهینامه های ۳ گانه فوق الذکر را انجام می دهد؟

گواهی نامه صلاحیت پیمانکاری

خیر. توجه داشته باشید که مرکز ملی تایید صلاحیت ایران، مجموعه ای دولتی زیر نظارت سازمان ملی استاندارد وزارت صنعت،‌ معدن و تجارت بوده و هیچ مسئولیتی در قبال صدور و نظارت بر روند صدور گواهینامه های فوق الذکر ندارد.  این مرکز، در رابطه با صدور گواهینامه های سیستم مدیریت مثل ISO 9002 فعالیت دارد.

چگونه گواهینامه صلاحیت ایمنی پیمانکاران اخذ شود؟

سامانه اخذ گواهی نامه تایید صلاحیت ایمنی پیمانکاران

برای دریافت گواهینامه صلاحیت اینمی، به سامانه اخذ گواهینامه تایید صلاحیت ایمنی پیمانکاران سراسر کشور که زیر نظر وزارت تعاون،‌ کار و رفاه اجتماعی است مراجعه کنید. این سامانه در این لینک در دسترس است.

درخواست گواهی نامه تایید صلاحیت ایمنی پیمانکاران

همان طور که در تصویر بالا مشاهده می کنید، برای درخواست گواهینامه تایید صلاحیت ایمنی پیمانکاران، می بایست یا از طریق کانون انجمن های صنفی مسئولین ایمنی کار یا از طریق کانون عالی انجمن های صنفی کارفرمایی ایران، اقدام کنید.

هیچ یک از مجرا های ورودی، اولویتی نسبت به یکدیگر نداشته و می بایست صرفا از یکی از مجراها وارد شده و ثبت نام کرده و مدارک لازم را آپلود کنید. اگر از طریق هر دو مجرا به صورت هم زمان اقدام کنید، درخواست های شما حذف می شود.

پس از کلیک بر روی هر یک از گزینه ها، فرم زیر برای شما به نمایش در خواهد آمد که باید ثبت نام کرده و شماره  موبایل و پست الکترونیک را وارد کنید.

کانون انجمن های صنفی

پس از دریافت کد پیگیری، نسبت به ورود به سیستم بر اساس کد کاربری و رمز عبور اقدام کرده و مراحل ثبت نام و پرداخت هزینه ها و آپلود مدارک را انجام می دهید.

میزان حق الزحمه  ثبت نام و تشکیل پرونده گواهینامه تایید صلاحیت ایمنی پیمانکاران سراسر کشور در سال ۹۷ چقدر است؟

حق الزحمه تشکیل پرونده و تمدید گواهینامه های صادر شده، یک میلیون ریال است. این مبلغ برای ۲۴ ماه از آغاز صدور گواهینامه و ۲۴ ماه برای تمدید گواهینامه است. اگر خواهان تشکیل پرونده الکترونیکی هستید، یک صد هزار ریال نیز اضافه دریافت خواهد شد که اختیاری است و الزامی  نیست.

فرآیند صدور پرونده

(فرآیند صدور پرونده را در  عکس بالا مشاهده می کنید)

مراحل صدور گواهینامه تایید صلاحیت ایمنی پیمانکاران

  • ثبت نام و ارسال مدارک در سایت توسط نماینده پیمانکار
  • بررسی صلاحیت پیمانکار بر اساس اطلاعات هویتی و تحصیلاتی و شغلی پیمانکاران.
  • بررسی گواهی آموزشی ایمنی پیمانکار در رشته مورد تقاضا
  • بررسی کلیه مدارک ارسالی توسط کانون صنفی.
  • درخواست از نماینده پیمانکار نسبت به برابر اصل کردن مدارک و تایید آن در سایت
  • درخواست از پیمانکار به ارسال مدارک برابر اصل به کارتابل کمیته تشخیص صلاحیت کانون مربوطه.
  • بررسی نمایندگان اداره بازرسی کار استان مربوطه نسبت به مدارک ارسالی انجمن در کارتابل کمیته
  • انجام بازرسی توسط بازرس قانونی وزارت کار
  • بررسی نهایی کمیته
  • صدور گواهینامه تایید صلاحیت ایمنی

اگر در هر مرحله ای، پیمانکار، شرایط لازم  را نداشته باشد، دلایل عدم تایید به منظور رفع نقص اعلام خواهد شد. پیمانکاران باید از مراجع ذی صلاح، جهت آموزش  اقدام کرده و شرکت در دوره آموزشی و گذراندن آزمون با حد نصاب قبولی، الزامی است.

مدارک مورد نیاز برای درخواست گواهینامه تایید صلاحیت ایمنی

کلیه پیمانکاران می بایست صلاحیت انجام کار خود را از نظر ایمنی از وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی اخذ کنند و کارفرمایان سراسر کشور موظف هستند طبق ماده ۳  آیین نامه امینی امور پیمانکاری، صرفا با پیمانکارانی که صلاحیت انجام کار  آنان از نظر ایمنی وزارت  کار، تعاون و رفاه اجتماعی مورد تایید است، قرارداد منعقد کنند. اگر در حین کار، حادثه ای رخ دهد و پیمانکار، گواهینامه تایید صلاحیت ایمنی را نداشته باشد، بخشی از مسئولیت وقوع حادثه متوجه کارفرما خواهد بود. برای  دریافت گواهینامه ، مدارک زیر باید ارائه شود:

  • گواهی صلاحیت پیمانکاری حقوقی یا حقیقی از مراجع ذی صلاح مثل اداره کار یا سازمان برنامه و بودجه و نظایر آن.
  • آدرس دفتر مرکزی پیمانکار به همراه کد پستی معتبر
  • اساسنامه شرکت پیمانکار متقاضی
  • اسکن شناسنامه مدیرعامل شرکت پیمانکاری
  • کارت ملی مدیرعامل و اعضای هیات مدیره شرکت پیمانکاری متقاضی
  • آگهی تاسیس شرکت
  • آگهی آخرین تغییرات شرکت
  • صفحه اول قراردادهای چهار سال اخیر به ترتیب زمان شروع و پایان
  • لیست تجهیزات حفاظت ایمنی
  • گواهی صلاحیت اخذ شده از واحد بازرسی کار اداره کل تعاون، کاره و رفاه اجتماعی استان محل سکونت
  • آخرین لیست بیمه کارگاه
  • گواهینامه دوره آموزش ایمنی کارگری مطابق لیست بیمه برای کلیه  کارگران الزامی است.
  • گواهینامه دوره آموزش کارفرمایی که یکی از اعضای هیات مدیره آن را طی کرده باشد.
  • سند مالکیت یا اجاره نامه دفتر مرکزی دارای اعتبار با کد رهگیری الکترونیکی
  • فیش بانکی پرفراژ شده یا رسید الکترونیکی به میزان مبلغ تعیین شده جهت برگزاری دوره های آموزشی
  • نشانی کامل محل پیمان های در حال اجرا برای اخذ گواهینامه الزامی است.
  • ثبت نام الکترونیکی و برابر اصل کردن مدارک توسط مبادی تعیین شده که شامل کانون انجمن های صنفی مسئولین ایمنی و بهداشت کار استان و یا کانون انحمن های صنفی کارفرمایی استان است.

پس از ارسال مدارک خواسته شده  از طریق سامانه اخذ گواهینامه تایید صلاحیت ایمنی پیمانکاران، پرونده  الکترونیک تشکیل شده  را از طریق سامانه به کانون مربوطه  ارسال کنید. ظرف ۴۸ ساعت، متقاضی موظف است که اصل مدارک را جهت برابر  اصل کردن تسلیم کند تا ممهور به مهر  کانون شود.

حتما بخوانید : راهنمای ثبت شکایت از مهندسان، پزشکان، نهادهای دولتی و شهرداری

چند نکته درباره اخذ گواهینامه تایید صلاحیت ایمنی پیمانکاران

  • اگر ثبت نام تکمیل شود و پرونده الکترونیک به کارتابل کمیته تشخیص کانون ارجاع شود، امکان ویرایش میسر نبوده و لذا توصیه می شود که در تکمیل اطلاعات و بارگذاری تصاویر مستندات، نهایت دقت و صداقت رعایت شود. مسئولیت هر گونه اطلاعات مخدوش، به عهده متقاضی است.
  • پس از بررسی مدارک و برابر اصل کردن مدارک توسط کانون، پرونده شرکت توسط کانون به  صورت الکترونیکی از طریق سامانه به واحد بازرسی کار اداره  کار ارسال می شود.
  • پیمانکارانی که فاقد پیمان در حال اجرا هستند، باید تعهد نامه محضری مبنی بر عدم پیمان در دست اجرا را ارائه کنند و اسناد مناقصه ای که قصد شرکت در آن را دارند ارائه کنند. در این حالت، بازرس وزارت کار می تواند پیشنهاد صدور معرفی نامه را داده و در این حالت،‌پرونده شما به کمیته تشخبص صلاحیت استانی ارجاع می شود. این معرفی نامه ها که به درخواست شما به دستگاه مناقصه گذار ارسال می شود، ۲ ماه اعتبار  دارد.
  • در هر مرحله کار که رای کمیته تشخیص استانی مبنی بر مخالفت با صدور گواهینامه باشد، ظرف مدت ۱۵ روز می توانید به رای صادره اعتراض کنید تا در کمیته تجدید نظر بررسی شود.

مرکز تحقیقات و تعملیات حفاظت فنی

  • مرکز تحقیقات و تعملیات حفاظت فنی و بهداشت وزارت کار از جمله موسسات آموزشی معتبر است که کار آموزش نفرات پیمانکاران را بر عهده دارد. اطلاعات بیش تر را در این سایت دنبال کنید.
  • متن کامل آیین نامه ایمنی امور پیمانکاری که توسط اداره کل بازرسی معاونت روابط کار وزارت کار تدوین شده است به خوبی مطالعه کنید. PDF را دانلود کنید.

نگاهی به بندهایی از آیین نامه ایمنی کار

  • ماده ۱: کارفرما مکلف است قرارداد خود را با پیمانکار به نحوی منعقد کند که پیمانکار متعهد به اجرای مقررات قانون کار و آیین نامه های مربوطه باشد.
  • ماده ۲: پیمانکاران می بایست صلاحیت انجام کار خود را از نظر ایمنی از وزارت کار اخد کنند.
  • ماده ۳: کارفرما بایستی با پیمانکارانی قرارداد منعقد کند که صلاحیت انجام کار را از نظر ایمنی توسط وزارت کار داشته باشند.
  • ماده ۴: پیمانکاران اصلی و فرعی مکلف هستند که کلیه قوانین و مقررات و آیین نامه و دستورالعمل های حفاظت فنی و بهداشت کار را در طول عملیات پیمان رعایت کنند.
  • ماده ۵: کلیه مسئولیت ها و تعهدات طرفین پیمان در مورد ایمنی باید صراحتا در متن قرارداد لحاظ شود.
  • ماده ۶: هزینه های مربوط به امور ایمنی محاسبه و در متن قرارداد پیمانکار و کارفرما لحاظ شود.
  • ماده ۷: پیمانکار می بایست امکانات و منابع لازم برای انجام اقدامات کنترلی و پیشگیرانه مرتبط با ایمنی  حسب مورد توسط طرفین را تامین کند.
  • ماده ۸: کارفرما بایستی بر امور ایمنی پیمانکار نظارت کند.
  • ماده ۹: پیمانکار مسئول اجرای مقررات مرتبط با حفاظت فنی و ایمنی در کارگاه است.
  • ماده ۱۲: اگر صاحب کار، اجرای عملیات پیمان را به پیمانکاران مختلف محول کند، هر پیمانکار در محدوده پیمان خود ، مسئول اجرای  مقررات مرتبط  است و صاحب کار مسئول  ایجاد هماهنگی بین آن ها خواهد بود.

شهروند گرامی

امیدواریم سلسله مطالب ارائه شده در این گفتار، شما را با لینک های دولتی مهم برای دریافت گواهینامه های صلاحیت حرفه ای سه گانه به خصوص گواهینامه تایید صلاحیت ایمنی پیمانکاران آشنا کرده باشد. منتظر  دیدگاه های شما درباره دریافت و استفاده از این گواهینامه هستیم.

HSE را باید جدی بگیریم

لینک کوتاه : https://asrshahrvand.com/?p=11361

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

.
.

ارائه خدمات مالی و مالیاتی در موسسه حسابداری محاسبان تلاشگر خبره

.

درباره پایگاه خبری عصر شهروند: عصر شهروند رسانه ای تخصصی در حوزه اخبار شهری است که با کنار گذاشتن ملاحظات و تعارفات معمول در پایگاه های خبری تحلیلی ، مطالبات و مشکلات شهروندان را در زمینه های گوناگون پیگیری می کند . از جمله اولویت های سایت عصر شهروند ، بازتاب واقعی اخبار استان تهران ،نگاه تحلیلی به مسائل و مشکلات شهروندان تهرانی ، نهایت دقت و سرعت در بازنشر اخبار ، رعایت امانتداری در خبرهای نقلی و دید همه جانبه ،صادقانه و بیطرفانه در تولید خبر است . عصر شهروند همه تلاش خود را برای ایجاد روحیه امیدواری در بین همشهریان تهرانی و پرهیز از ایجاد تشویش در جامعه می کند . امید است به یاری شما همشهریان عزیز عصر شهروند بتواند گامی هرچند کوچک در مسیر اطلاع رسانی صحیح و مفید در جامعه بردارد و پیگیر مشکلات و دغدغه های شهروندان از اعضای شورای شهر تهران ، مدیران و مسئولین استان تهران باشد .