16

آشنایی با سامانه گزارشگران فساد در ایران

  • کد خبر : 279953
  • 11 فروردین 1400 - 6:50
آشنایی با سامانه گزارشگران فساد در ایران
سامانه گزارشگران فساد توسط مرکز نظارت همگانی و رسیدگی به شکایات سازمان بازرسی کل کشور قوه قضاییه در سال 99 راه اندازی شد.

به گزارش عصرشهروند، سامانه گزارشگران فساد توسط مرکز نظارت همگانی و رسیدگی به شکایات سازمان بازرسی کل کشور قوه قضاییه در سال ۹۹ راه اندازی شد و اهتمامی به منظور شناسایی  و اعلام تخلفات و فساد در نظام اداری دستگاه های اجرایی و شهرداری های ۳۱ استان کشور توسط عموم مردم و ناظران افتخاری حقیقی و حقوقی این مرکز معرفی شده است. آدرس سامانه گزارشگران فساد قوه قضاییه در نشانی: https://gozaresh.bazresi.ir/ قرار دارد. هویت گزارشگران، محرمانه خواهد بود.

سامانه گزارشگران فساد سازمان بازرسی کل کشور با سامانه ثبت شکایات سازمان بازرسی کشور کشور که در نشانی: shekayat.bazresi.ir متفاوت است و هر دو، ماموریت های مختلفی را دنبال می کنند. در سامانه گزارشگران فساد، صرفا بحث شکایت از یک دستگاه دولتی در سراسر کشور مطرح نیست و مخاطبان این سایت می توانند مدارک و مستندات شناسایی شده درباره تخلفات یک دستگاه دولتی را گزارش کنند.

برای استفاده از خدمات سامانه گزارشگران فساد قوه قضاییه بایستی با فیلترشکن غیرفعال، به  این درگاه متصل شده و از خدماتش استفاده کنید. ثبت گزارش در سامانه گزارشگران فساد به صورت ناشناس نیز امکان پذیر است و نیازی نیست که به منظور اعلام یک فساد اقتصادی یا اداری و غیره مشاهده شده در یک دستگاه دولتی و قضایی کشور، هویت خود را اعلام کنید.

طبق لایحه شفافیت، ۵ درصد مبلغ فساد یا ارتشا احراز شده به افشاکنندگان فساد تعلق خواهد گرفت که پاداش سوت زنی خواهد بود.

شما می توانید به منظور اعلام مکرر و مداوم فساد در دستگاه های دولتی و حکومتی کشور، به عنوان گزارشگر فساد در این سامانه ثبت نام  کنید. پیگیری گزارش های فساد ثبت شده در سامانه گزارشگران فساد قوه قضاییه نیز از طریق بخش  پیگیری گزارشات، با کد و رمز عبور صادر شده توسط سیستم امکان پذیر است.

گزارش هایی که در سامانه گزارشگری فساد درج می شود و مربوط به کشف فساد اشخاص است، تازمان رسیدگی نهایی، امکان اعلام عمومی ندارد. اما فرد گزارش دهنده از پیگیری های مربوطه مطلع می شود.

حتما بخوانید: درباره سامانه شفافیت شهرداری تهران

هدف سامانه گزارشگران فساد

طبق ماده ۱۱ قانون تشکیل سازمان بازرسی کل کشور قوه قضاییه، نظارت همگانی، پیشگیری از بروز تخلف و ارتقای سلامت نظام اداری و مقابله با فساد و توسعه فرهنگ قانون مداری از جمله اهداف این سازمان بوده که این سامانه با بهره گیری از توان علمی و اطلاعاتی اشخاص حقیقی (ناظران افتخاری) و اشخاص حقوقی (سازمان های مردم نهاد)، تاسیس شده است.

ترویج فرهنگ شفافیت در دستگاه های اداری و اجرایی کشور و گسترش چتر نظارتی و ارتقا کارآمدی و اثربخشی نظارت و بازرسی سازمان بازرسی  کل  کشور و جلب مشارکت عمومی در پذیرش مسئولیت اجتماعی، از اهداف راه اندازی این سامانه اعلام شده است.

هدف سامانه گزارشگران فساد

ناظر افتخاری سامانه گزارشگران فساد

ناظر افتخاری سامانه گزارشگران فساد، اشخاصی هستند که رابطه استخدامی با سازمان بازرسی کل کشور ندارند و از میان گروه های اجتماعی مثل  روحانیون، اساتدی و کارشناسان دستگاه های اجرایی و روزنامه نگاران و اصحاب رسانه و هنرمندان و حسابداران و حسابرسان و بازنشستگان انتخاب می شونمد.

حتما بخوانید: جزییات مالیات بر خانه های خالی از تیر ۱۴۰۰

آنچه در رابطه با ثبت گزارش فساد در سامانه باید بدانیم

  • اخبار و اطلاعاتی که در سامانه گزارشگران  فساد ثبت می شود بایستی واقعیت داشته باشد.
  • داده های ثبت شده باید به آسیب ها و جریان فساد در یک دستگاه  اجرایی بپردازد.
  • داده  های ارسالی بایستی مستند باشد تا در اولویت رسیدگی کارشناسان سامانه قرار بگیرد.
  • داده های ثبت شده در سامانه گزارشگران فساد بایستی دور از ابهام و شفاف باشد.
  • گزارش هایی که قبلا به سامانه ارسال کردید را دوباره ارسال نکنید.
  • مخفی بودن هویت گزارشگران فساد با اصل محرمانگی ، تضمین می شود.

چگونه گزارش فساد ثبت کنیم؟

به منظور ثبت گزارش فساد در سامانه گزارشگران فساد قوه قضاییه نیازی نیست که ناظر افتخاری باشید. می توانید بدون اعلام هویت، نسبت به ثبت گزارش فساد دستگاه اجرایی مورد نظر در یکی از ۳۱ استان کشور اقدام کنید.

گزارشگران افتخاری بایستی کد و رمز عبور برای ورود به سامانه دریافت کنند.

تصویر ایندکس سامانه گزارشگران فساد سازمان بازرسی کل کشور

(تصویر ایندکس سامانه گزارشگران فساد سازمان بازرسی کل کشور)

روی منو ثبت گزارش فساد به صورت ناشناس کلیک کنید. صفحه ای که تصویر آن در عکس زیر نشان داده شده، نمایش داده می شود. در این فرم بایستی نام دستگاه اجرایی را از منوی کشویی انتخاب کنید و سپس شرح گزارش را نوشته و اگر نیاز به فایل بود، فایلی به اندازه حداکثر ۳ مگابایت را ضمیمه کنید. این  فایل باید حاوی مستنداتی درباره فساد در دستگاه اجرایی مورد نظر شما باشد تا کارشناسان سامانه را در پیگیری گزارش ثبت شده شما، یاری دهد.

تصویر صفحه ثبت گزارش فساد به صورت ناشناس در سامانه گزارشگران فساد سازمان بازرسی کل کشور

(تصویر صفحه ثبت گزارش فساد به صورت ناشناس در سامانه گزارشگران فساد سازمان بازرسی کل کشور)

حال برای ثبت گزارش، روی گزینه آبی رنگ بعدی که در عکس بالا مشاهده می کنید، کیک کنید.

صفحه زیر نشان داده می شود که از شما می خواهد تا نسبت به مرور اطلاعات وارد شده و تایید آن اقدام کنید.

مرور اطلاعات وارد شده و تایید آن

روی گزینه سبز رنگ که مربوط به تاییدنهایی است کلیک  کنید. پس از تایید نهایی اطلاعات، عکس زیر نشان داده می شود که شماره  پیگیری برای شما صادر می شود و رمز عبور.

درج کد امنیتی در انتهای فرم و کلیک بر روی دکمه تأیید نهایی، گزارش فساد در سامانه ثبت شده

پس از درج کد امنیتی در انتهای فرم و کلیک بر روی دکمه تأیید نهایی، گزارش فساد در سامانه ثبت شده و شماره پیگیری و رمز عبور به کاربر نمایش داده می شود. لازم است گزارشگران این شماره و رمز را به منظور پیگیری های بعدی نگهداری کنند. در برخی مواقع ممکن است به مستندات بیشتری برای بررسی گزارش نیاز باشد که به منظور رفع نقص یا تکمیل مستندات می توان بهو سیله این شماره پیگیری و رمز عبور نسبت به تکمیل مدارک اقدام کرد.

حتما بخوانید: داستان تخلفات سید محمد امامی

ثبت نام به عنوان گزارشگر فساد

ثبت نام به عنوان گزارشگر فساد

برای همکاری در سامانه گزارشگران فساد، بایستی به بخش ثبت نام گزارشگر فساد مراجعه شود. فرد حقیقی یا حقوقی  می تواند به عنوان گزارشگر فساد با سامانه در ارتباط بوده و از مزایای مربوطه برخوردار شود. بایستی اطلاعات خود را بر اساس فرم الکترونیک که تصویر آن را در عکس بالا مشاهده می کنید، وارد کنید.

اطلاعات هویتی شما شامل: نام، نام خانوادگی، کد ملی، جنسبیت، شماره شناسنامه، سطح  تحصیلات، شماره موبایل و پست الکترونیک ، نشانی محل کار و کدپستی ۱۰ رقمی.

پس از ورود این اطلاعات، روی گزینه آبی رنگ (بعدی) کلیک کنید تا سایر مشخصات گزارشگران فساد نمایش داده  شود. اگر نوع شخص حقیقی انتخاب شده، بایستی اطلاعات مربوط به حوزه انتخابی مد نظر جهت همکاری، سوابق کار و آدرس محل سکونت توسط شخص درج شود.

صفحه ثبت اطلاعات گزارشگر فساد به عنوان شحص حقیقی

(صفحه ثبت اطلاعات گزارشگر فساد به عنوان شحص حقیقی)

بایستی عکس پرسنلی، تصویر شناسنامه و کارت ملی و سوابق اجرایی خود را در فرم الکترونیک که عکس آن را در تصویر بالا مشاهده می کنید، وارد نمایید. اگر به عنوان شخص حقوقی در قسمت گزارشگر فساد ثبت نام کردید، بایستی شماره مجوز و سال صدور مجوز و موضوع فعالیت را در سامانه ثبت کنید. همچنین نام مدیرعامل نیز الزامی است. باگذاری فایل اسکن صفحه روزنامه رسمی شرکت و شناسنامه مدیرعامل الزامی است.

صفحه ثبت اطلاعات گزارشگر فساد به عنوان شخص حقوقی

(صفحه ثبت اطلاعات گزارشگر فساد به عنوان شخص حقوقی)

پس از تکمیل مراحل ثبت نام نیز برای گزارشگران حقوقی فساد نیز کد پیگیری صادر می شود.

مرکز پس از بررسی داده های ثبت شده در سامانه و راستی آزمایی اطلاعات و بررسی مدارک متقاضیان حقیقی و حقوقی به عنوان گزارشگران فساد، نتیجه ثبت نام را در بخش «پیگیری وضعیت ثبت نام» که یکی از لینک های ۴ گانه ایندکس سامانه گزارشگران فساد است، درج میکند. نتیجه ثبت نام شامل: تایید احراز هویت، رد احراز هویت را نقص مدرک  است.

صفحه پیگیری ثبت نام

(صفحه پیگیری ثبت نام)

درصورتی که مدارک گزارشگر برای ثبت نام ناقص باشد، پیامکی در این خصوص ارسال می گردد و گزارشگر می تواند از قسمت پیگیری ثبت نام به وسیله شماره پیگیری و رمز عبور نسبت به تکمیل مدارک اقدام نماید. در اولین مرحله اطلاعات گزارشگر در قالب فرم نمایش داده می شود و برای تکمیل مدارک بایستی بر روی گزینه ی جزئیات بیشتر کلیک کنید.

کمه آبی رنگ «تکمیل کار و ادامه»

در مرحله بعدی، روی دکمه آبی رنگ «تکمیل کار و ادامه» کلیک کنید.

دکمه بارگذاری مستندات گزارشگر بارگذاری شده

بخش تکمیل و ارسال، قسمتی  به نام پیوست دارد. در قسمت پیوست بعد از درج موضوع مستندات و فایل پیوست، با کلیک بر روی دکمه بارگذاری مستندات گزارشگر بارگذاری شده و به صورت لیستی در پایین کادر نمایش داده می شود . اکنون با کلیک بر روی دکمه ثبت اقدام، فرآیند تکمیل مدارک به اتمام می رسد. توجه داشته باشید هرگونه کسری مدارک باید توسط این قسمت ارسال شود.

صفحه مربوط به پیوست سوابق و بارگذاری فایل  های مستندات

(صفحه مربوط به پیوست سوابق و بارگذاری فایل  های مستندات)

پس از ثبت اطلاعات، نام  کاربری و رمز  عبور برای گزارشگری که اطلاعاتش  تایید شده، ارسال می شود. حساب کاربری به عنوان گزارشگر فساد ایجاد می شود و کد و رمز نیز به صورت پیامک ارسال خواهد شد. این اطلاعات پس از تایید احراز هویت ارسال می شود.

پس از ورود به سامانه از طریق کد و رمز عبور، وارد کارتابل گزارش گیری می شوید که در عکس زیر ، تصویر این صفحه را مشاهده می کنید.

دارای شماره پیگیری و موضوع درخواست و سطح محرمانگی

گزارشگر می تواند سوابق گزارش های ثبت شده را از طریق منوی مدیریت درخواست که تصویر آنرا در عکس زیر مشاهده می کنید، ببیند. هر کدام دارای شماره پیگیری و موضوع درخواست و سطح محرمانگی است. اولویت را نیز مشخص کنید.

جدول اطلاعات در سامانه گزارشگران فساد در ایران

مخاطب گرامی، نظرات و دیدگاه های خود را درباره این سامانه از طریق بخش کامنت با رعایت حریم خصوصی به اشتراک بگذارید. عصرشهروند، مسئولیتی در پیگیری شکایت های مردمی ثبت شده در بخش کامنت این گفتار ندارد.

لینک کوتاه : https://asrshahrvand.com/?p=279953

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 8در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۸
  1. حاصل یک عمر زحمت پاک اکنون طی ۷ سال بالع بر منیلیاردها در تصرف سارقان معترف باقیست ک هنوز انگیزه عودت دارند .هر متهمی احصار حقایق را خواهد گفت ک بینه خیانت مسعولین است ک سرقت اموابم رادمجاز کردن و هزار عدل و قانون در حمایت از سارقات شکیتن به انید انکه ان مخدر سنگین جاساز د منزل یکی از سارقان را تصاحب اما از جاساز بیخبر بودن ک در عمق دو متری زمین بود .این برسی بزگترین افشا فساد است و زمیته ساز عدل به روایت مکرر قران کریم.وسلام

  2. درود به صداقت، درود به پاکی، درود رهبر نابغه انقلاب، درود به رئیسی پاک سرشت، صدیق، شجاع، شریف،…. درود به ازه ای توانا شریف، صدیق
    لطفا این سامانه گزارشگران فساد را تبلیغ عمومی کنید
    چون مفسدین را می‌ترساند، مفسدین وطن فروش
    ارا باید نابود ورسوا کرد، چون برای این انقلاب بزرگ، وطن فروشان اجنبی پرست، جاهل فقط سوزه فسادها است، درود به تمام نقاط پاکان، در دولت، وقوه قضاییه، ومجلس، باور کنید تاریخ از اینان به خوبی یاد خواهد کرد، موفق باشید، خدا یار وپناهتان…

  3. ریاست محترم قوه قضائیه.لطفا بررسی بفرمائید ببینید درسالهای گذشته چه حجم عظیمی از فساد در منابع طبیعی استان اصفهان روی داده .وبه هریک از کارکنان این اداره چندین پلاک زمین ۵۰۰ الی ۱۰۰۰متری واگذار شده

  4. امکان ثبت نام نیست

  5. حجت الاسلام أژه ایی ریاست محترم قوه قضائیه
    لطفا دستور دهید نسبت به تخلف مسئول اداره امور اراضی جهاد کشاورزی شهرستان باوی(خوزستان) تحقیق شود و مجازات قانونی که لیاقتشو دارن برسن.

  6. متاسفافه چندسال الان وسط شهر ومحل زندگی ما که الان ۱۲سال که شهرداری مستقل داره امدن ملکی که متعلق به بسیج هست رو اجاره دادن به جایگاه بازیافت والان ما چندساله باوجود عوارض های کلان شهرداری که پرداخت میکنیم با بوی آشغال زندگی میکنیم جاده مخصوص خیابان شهید میرالی جنوبی

  7. سلام لطفا راهنمایی کنید چطور میشه نتیجه گزارش رو پیگیری کرد . ؟ توضیحات شما برای ثبت گزارش کامل هست اما سامانه گزینه ای برای ارسال کد رهگیری و نتیجه گزارش ندارد .کسیکه موضوعی یا اختلاس یا خلافی را گزارش می‌دهد توقع دارد از نتیجه مطلع شود. . لطفا راهنمایی بفرمایید. سپاس

  8. درمورد جهاد همدان هم تحقیق شود بند یکی از کارگران قنوات هستم چه بوجه های که از بین نمیره

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

.
.

ارائه خدمات مالی و مالیاتی در موسسه حسابداری محاسبان تلاشگر خبره

.

درباره پایگاه خبری عصر شهروند: عصر شهروند رسانه ای تخصصی در حوزه اخبار شهری است که با کنار گذاشتن ملاحظات و تعارفات معمول در پایگاه های خبری تحلیلی ، مطالبات و مشکلات شهروندان را در زمینه های گوناگون پیگیری می کند . از جمله اولویت های سایت عصر شهروند ، بازتاب واقعی اخبار استان تهران ،نگاه تحلیلی به مسائل و مشکلات شهروندان تهرانی ، نهایت دقت و سرعت در بازنشر اخبار ، رعایت امانتداری در خبرهای نقلی و دید همه جانبه ،صادقانه و بیطرفانه در تولید خبر است . عصر شهروند همه تلاش خود را برای ایجاد روحیه امیدواری در بین همشهریان تهرانی و پرهیز از ایجاد تشویش در جامعه می کند . امید است به یاری شما همشهریان عزیز عصر شهروند بتواند گامی هرچند کوچک در مسیر اطلاع رسانی صحیح و مفید در جامعه بردارد و پیگیر مشکلات و دغدغه های شهروندان از اعضای شورای شهر تهران ، مدیران و مسئولین استان تهران باشد .