11

تعیین تکلیف ساختمان های پرخطر پایتخت / «اخطار» تنها وظیفه شهرداری در برابر ساختمان های ناایمن

  • کد خبر : 291330
  • 15 خرداد 1401 - 9:27
تعیین تکلیف ساختمان های پرخطر پایتخت / «اخطار» تنها وظیفه شهرداری در برابر ساختمان های ناایمن
عضو شورای شهر تهران در خصوص ماجرای متروپل توضیحاتی ارائه کرد و گفت: باید هر چه زودتر ساختمان‌های ناایمن را در تهران تعیین تکلیف کنیم.

به گزارش عصرشهروند در اخبار شورای شهر ، بخش‌‌هایی از مجتمع ۱۱ طبقه متروپل در خیابان امیری آبادان در روزهای ابتدایی خرداد فروریخت. ۵۰ نیروی متخصص آتش‌نشانی شهرداری تهران که در حادثه پلاسکو حضور داشتند با تعدادی تجهیزات به محل حادثه اعزام شدند تا امدادرسانی لازم صورت گیرد.

وزیر کشور گفت که در حادثه متروپل، متاسفانه نه تنها تعلل بلکه جرم بزرگی اتفاق افتاده است و باید به آن رسیدگی شود. من فکر می‌کنم دستگاه قضا باید با اشد مجازات با مسببین و کسانی که غفلت کرده‌اند برخورد کند. مردم هم مطمئن باشند که دستگاه قضا در خصوص کسانی که عامل بروز فاجعه تلخی بوده‌اند، رسیدگی محکمی خواهد کرد.

قرار است جلسات کارشناسی در خصوص حادثه متروپل در شورای  اسلامی شهر تهران برگزار شود و ابعاد این حادثه مورد بررسی قرار گیرد.

در کلان شهر تهران حدود ۳۳ هزار ساختمان ناایمن شناسایی شده است و ضریب ناایمنی آنها متفاوت است و البته ۱۲۹ ساختمان پرخطر وجود دارد که هر کدام می تواندبه گفته کارشناسان  به یک پلاسکو تبدیل شود.

موضوع ساختمان های ناایمن در کلانشهرها، به ویژه تهران از حساسیت ویژه‌ای برخوردار  است، چون در اثر بروز حادثه ابعاد گسترده‌تری را شامل می شود و باید هر چه سریعتر به این موضوع رسیدگی شود.

برخی کارشناسان می گویند که پروانه ساخت متروپل در تاریخ ۴ مرداد ۹۶ از سوی شهرداری منطقه یک شهرستان آبادان خارج از روال اصولی و بدون اطلاع سازمان نظام مهندسی ساختمان صادر شده؛ عملیات اجرایی احداث این ساختمان نیز، چند ماه پیش از صدور پروانه ساختمان آغاز شده بود.نمایندگی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور در آبادان، از زمانی که متوجه این موضوع شد، در قالب نامه‌ای به تاریخ ۱۷ اسفند ۹۵ به شهرداری آبادان اطلاع داده که صدور پروانه ساختمانی با تایید این نمایندگی صورت نگرفته و رونوشت این نامه را نیز به فرماندار و دادستان و شورای اسلامی آبادان ارائه داد.

در خصوص آخرین وضعیت متروپل، بررسی علل حادثه، ساختمان های ناایمن شهر تهران ، خلاهای قانونی و … با حجت الاسلام سید محمد آقامیری عضو شورای اسلامی شهر تهران به گفت‌وگو نشستیم.

در خصوص  پیگیری های شورای اسلامی شهر تهران درباره حادثه مترو پل توضیح دهید. همچنین در خصوص بازنگری در مقررات ملی ساختمان نیز بفرمایید قرار است چه اقداماتی صورت گیرد و شورای شهر در این زمینه چه پیگیری هایی انجام می دهد؟

حضور متخصصین برای بررسی موضوع متروپل در شورای شهر تهران/ماجرای متروپل در کمیته عمران شورای اسلامی شهر تهران /باید در مقررات ملی ساختمان بازنگری صورت گیرد/باید طراحی سازه مورد بحث قرار گیرد/ باید الزاماتی برای ساخت و سازها بگذاریم که قابل اجرا باشد

ماجرای متروپل در کمیته عمران شورای اسلامی شهر تهران مورد بحث قرار گرفت. متخصصین را فرا خوانده‌ایم تا ابعاد حادثه متروپل را بررسی کنیم. ضمن اینکه باید موارد مختلفی در خصوص حوادث اینچینی  مورد بحث و بررسی قرار گیرد. بازنگری در مقررات ملی ساختمان باید انجام شود. ما یک بحث طراحی سازه داریم که باید مورد بحث و بررسی قرار گیرد و الزاماتی برای این امر در نظر گرفته شود و تفاهم‌نامه‌ای در این زمینه داشته باشیم و همچنین کنترل و نظارت بر فرایند ساخت و ساز باید صورت گیرد و به صورت ویژه مورد بررسی قرار گیرد.

جلسات تخصصی گذاشته شده است و باید موضوع متروپل را در سطح ملی بررسی کنیم. باید الزاماتی برای ساخت و سازها بگذاریم که قابل اجرا باشد و دستگاه‌ها باید در این زمینه پاسخگو باشند.

برای ساختمان های ناایمن شهر تهران چه برنامه ای دارید؟ در سال ۹۵ شاهد فروریختن ساختمان پلاسکو و جان باختند تعدادی از آتش نشانان شهر تهران در این حادثه بودیم.

موضوع ساختمان‌های ناایمن جزو اولویت‌ها است/شهرداری تهران فقط می‌تواند  اخطار دهد و باید از لحاظ قانونی این موضوع مورد بررسی قرار گیرد

ساختمان‌های ناایمنی هم در شهر تهران داریم که باید ابعاد آن مورد بحث و بررسی قرار گیرد. موضوع ساختمان‌های ناایمن جزو اولویت‌ها است و باید فکر اساسی برای آنها صورت گیرد. البته شهرداری تهران فقط می‌تواند  اخطار دهد و باید از لحاظ قانونی این موضوع مورد بررسی قرار گیرد تا دوباره شاهد موضوع پلاسکو و متروپل نباشیم.

سازمان آتش‌نشانی شهرداری تهران اعلام کرده بود که ۳۳ هزار ساختمان ناایمن در سطح شهر تهران شناسایی شده است البته ضریب ناایمنی این ساختمان‌ها  با هم متفاوت است. شهرداری تهران فقط می‌تواند از ساختمان‌های ناایمن بازدید و به آنها اخطار دهد و نمی‌تواند کار دیگری انجام دهد. مسئولین بارها هشدار دادند که خلاهای قانونی در این زمینه وجود دارند چه برنامه‌ای برای رفع این مشکلات دارید.

باید خلاهای قانونی برطرف شود/قانون بازنگری شود تا بتوانیم از این طریق بخشی از مشکلات را برطرف کنیم

باید این موضوعات را بررسی کنیم و خلاهای قانونی پر شود شهرداری تهران محدودیت‌هایی از لحاظ قانونی دارد و نیازمند این هستیم که قانون بازنگری شود تا بتوانیم از این طریق بخشی از مشکلات را برطرف کنیم.

در دوره قبلی مدیریت شهری اعلام شد که اسامی ساختمان‌های ناایمن اعلام می‌شود حتی چند روزی اسامی بر روی خروجی رفت اما دوباره اسامی را از روی سامانه برداشتند و دلایل متعددی برای این کار آوردند. آیا در این دوره مدیریت شهری برنامه‌ای برای اعلام اسامی ساختمان‌های ناایمن شهر دارید؟

باید یکبار برای همیشه بحث جدی در زمینه ساختمان‌های ناایمن داشته باشد/متروپل بهانه‌ای است که ما ساختمان‌‌های ناایمن را تعیین تکلیف کنیم

بالاخره موضوعاتی در این زمینه مطرح است و باید از لحاظ حقوقی و فنی مورد بررسی قرار گیرد. ما باید یکبار برای همیشه بحث جدی در زمینه ساختمان‌های ناایمن داشته باشد و این ساختمان‌ها را تعیین تکلیف کنیم متروپل بهانه‌ای است که ما ساختمان‌‌های ناایمن را تعیین تکلیف کنیم.

سازمان آتش‌‌نشانی شهرداری تهران ۵۰ نیرو برای حادثه متروپل اعزام کرد. مسئولین معتقدند که کار به سختی پیش می‌رفت  چرا که امکان ریزش الباقی ساختمان وجود داشت. چه افرادی را برای این حادثه اعزام کردید؟

کسانی که فرمانده میدان پلاسکو بودند را به آبادان اعزام کردیم/ از تجربیات آتش نشانان تهرانی استفاده کردیم

افرادی که برای حادثه متروپل از تهران به آبادان رفتند کسانی بودند که در زمینه پلاسکو تجربه داشتند و موفقیت‌هایی را کسب کرده بودند ما ۵۰ نیرو با امکانات فرستادیم و کسانی هم که فرمانده میدان بودند به آبادان رفتند این افراد در زمینه پلاسکو تجربه داشتند و می‌توانستیم از تجربیات آنها ا ستفاده کنیم.

در خصوص مراحل آواربرداری توضیح دهید.

هر ضربه ممکن بود حوادثی را در پی داشته باشد/کار به سختی انجام می‌شد

کار به سختی انجام می‌شد. ساختمان ناایمن است و هر ضربه ممکن بود حوادثی را در پی داشته باشد. اگر ضربه‌ای خطرناک وارد می‌شد احتمال اتفاقات ناگواری وجود داشت.

برخی معتقدند که این ساختمان پروانه نداشته و تخلفاتی در آن صورت گرفته است در این زمینه توضیح دهید.

بررسی جزییات حادثه متروپل در جلسات کارشناسی/ از نحوه صدور پروانه گرفته تا طراحی سازه مورد بررسی قرار می گیرد

در خصوص جزئیات این حادثه باید جلسات مستمری برگزار شود. موضوع را باید بررسی کنیم از نحوه صدور پروانه گرفته تا طراحی سازه و اینکه چرا طراحی سازه بعداً تغییر کرده است. ابتدا قرار بود فقط چند طبقه ساخته شود و بعد چند طبقه دیگر به آن اضافه شده است.

بنای اولیه متروپل باید ۳۰ هزار متر مربع می بود اما به ۵۰ هزار متر مربع رسید/با اقداماتی که روی این سازه انجام داده بودند تاب‌آوری کم شد/ساخت سازه‌ای با دهانه ۱۶ متر بدون ستون باید مورد بررسی قرار گیرد

متروپل در حال حاضر ۵۰ هزار متر مربع بوده است اما در بنای اولیه باید ۳۰ هزار متر مربع ساخته می‌شد. با اقداماتی که روی این سازه انجام داده بودند تاب‌آوری کم شده بود. نظام مهندسی هشدارهای لازم را داده بود حال چرا شهرداری با ادامه کار موافقت کرده است باید موضوعات بررسی شود. ما باید طراحی سازه را بررسی کنیم و اینکه چرا این سازه با این حجم و این مقدار متریال ساخته شده باید بررسی شود.

ساخت سازه‌ای با دهانه ۱۶ متر بدون ستون باید مورد بررسی قرار گیرد. این کار در این در این تعداد طبقات نباید انجام می‌شد. ۹۰ متر طول عرشه بوده است.

با متخلفان چه برخوردی می شود؟ وظیفه سازمان نظام مهندسی در این زمینه چیست؟

قطعاً دستگاه قضایی با متخلفان این حادثه برخورد می‌‌کند.

 شعار پیشگیری بهتر از درمان منحصر به امر بهداشت فردی نیست/ایمنی برتر از جبران است /با وجود متخصصین نباید شاهد همچین حوادث تلخ و ناگواری باشیم/ باید در آینده از بروز و تکرار این گونه حوادث جلوگیری شود

بگذارید همین جا بگویم که فساد و قانون گریزی همه دستگاه‌های مرتبط و عوامل انسانی و شخص سازنده در این حادثه به همراه شهرداری آبادان که در این ساختمان داری سهم بوده است، باید جواب گویی افکار عمومی باشند.

یکی از درس‌های حادثه متروپل این است که شعار پیشگیری بهتر از درمان منحصر به امر بهداشت فردی نیست بلکه در ارتباط با وقوع حوادث مختلف می‌توان گفت ایمنی برتر از جبران است و در کشور با داشتن مهندسین مشاور و فنی مهندسی در کیفیت‌های برتر نباید شاهد همچین حوادث تلخ و ناگواری باشیم.

در کمیته عمران شورای اسلامی شهر تهران علل مرتبط در سانحه مترو پل را بررسی و لایحه ای  تدوین لایحه‌ی می کنیم  تا در آینده از بروز و تکرار این گونه حوادث جلوگیری شود.

یک کمیته حقیقت یاب در خصوص متروپل تشکیل شود/این اتفاق لکه سیاهی در دامن جامعه مهندسی است که چنین سازه ای فرو بریزد 

از سازمان نظام مهندسی توقع می رود که یک کمیته حقیقت یاب در این خصوص تشکیل داده و گزارشی فنی و تخصی در رابطه با این موضوع به مردم ارائه کند. این اتفاق لکه سیاهی در دامن جامعه مهندسی است که چنین سازه ای فرو بریزد و جامعه مهندسی ایران را زیر سوال ببرد.

در خصوص اصلاح آیین نامه ها توضیح دهید؟

متروپل مجری ذی صلاح نداشته است/بخشی از آیین نامه ها در نظام مهندسی باید به روز رسانی شوند/در نظام مهندسی، آیین نامه مدونی در طراحی سازه های جدید نداریم/رفتارهای کارفرما با نظرات کارشناسی سرکوب گرانه است و متروپل نمونه بارز آن است

بخشی از آیین نامه ها در نظام مهندسی باید به روز رسانی شوند و به اطلاع مهندسین برسند. همچنین باید نسبت به موضوع مجری ذی صلاح توجه شود. چراکه متروپل مجری ذی صلاح نداشته است. همچنین در نظام مهندسی، آیین نامه مدونی در طراحی سازه های جدید نداریم و مهندسین مشاور با نظرات خود ساخت و ساز می کنند. متاسفانه شتاب توسعه در کشور ما با محوریت پول و سرمایه است و این باعث کاهش ایمنی می شود و رفتارهای کارفرما با نظرات کارشناسی سرکوب گرانه است و متروپل نمونه بارز آن است.

۱۲۹ ساختمان پرخطر در تهران وجود دارد که مسئولین هشدار دادند می‌تواند هر کدام از آنها به پلاسکو تبدیل شود چه برنامه‌ای برای رفع خطر این ساختمان‌ها دارید.

از یک جایی به بعد دیگر کاری از ما برنمی‌آید قطعاً باید خلا‌های قانونی برطرف شود/. باید هر چه زودتر ساختمان‌های ناایمن را در تهران تعیین تکلیف کنیم/باید بگذاریم حادثه‌ای رخ دهد و بعد دنبال مجرم بگردیم

شهرداری تهران اخطارهای لازم را داده اما از یک جایی به بعد دیگر کاری از ما برنمی‌آید قطعاً باید خلا‌های قانونی برطرف شود. باید هر چه زودتر ساختمان‌های ناایمن را در تهران تعیین تکلیف کنیم البته در این زمینه هم باید دستگاه قضایی پای کار بیاید ما نباید بگذاریم حادثه‌ای رخ دهد و بعد دنبال مجرم بگردیم در حال حاضر ما فقط می‌توانیم اخطار دهیم و کار دیگری نمی‌توانیم انجام دهم  اما پیگیر هستیم تا معضل ساختمان‌های ناایمن را در شهر برطرف کنیم.منبع

لینک کوتاه : https://asrshahrvand.com/?p=291330

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

.
.

ارائه خدمات مالی و مالیاتی در موسسه حسابداری محاسبان تلاشگر خبره

.

درباره پایگاه خبری عصر شهروند: عصر شهروند رسانه ای تخصصی در حوزه اخبار شهری است که با کنار گذاشتن ملاحظات و تعارفات معمول در پایگاه های خبری تحلیلی ، مطالبات و مشکلات شهروندان را در زمینه های گوناگون پیگیری می کند . از جمله اولویت های سایت عصر شهروند ، بازتاب واقعی اخبار استان تهران ،نگاه تحلیلی به مسائل و مشکلات شهروندان تهرانی ، نهایت دقت و سرعت در بازنشر اخبار ، رعایت امانتداری در خبرهای نقلی و دید همه جانبه ،صادقانه و بیطرفانه در تولید خبر است . عصر شهروند همه تلاش خود را برای ایجاد روحیه امیدواری در بین همشهریان تهرانی و پرهیز از ایجاد تشویش در جامعه می کند . امید است به یاری شما همشهریان عزیز عصر شهروند بتواند گامی هرچند کوچک در مسیر اطلاع رسانی صحیح و مفید در جامعه بردارد و پیگیر مشکلات و دغدغه های شهروندان از اعضای شورای شهر تهران ، مدیران و مسئولین استان تهران باشد .