8

دست روی دست؛ در انتظار باد و باران! / دستاوردهای هسته‌ای مهمتر از نفس‌کشیدن!

  • کد خبر : 290144
  • 22 فروردین 1401 - 9:10
دست روی دست؛ در انتظار باد و باران! / دستاوردهای هسته‌ای مهمتر از نفس‌کشیدن!
روز جمعه، تعداد قابل‌توجهی از مردم در شهرهای ایران و پایتخت‌نشینان شاخص 500 ppm آلاینده ذرات معلق زیر ۱۰ میکرون را از طریق تنفس هوای آلوده با ریه‌هایی مالامال از گردوغبار تجربه کردند و دامنه این آلودگی به شنبه و یکشنبه نیز گسترش پید کرد.

به گزارش عصرشهروند، بسیاری از ما انتظار داشتیم به‌فوریت و در همان ساعات ابتدایی اوج‌گیری آلاینده‌ها، جلسه مواقع اضطرار آلودگی هوا برگزار شود و خروجی تصمیمات، لااقل تعطیلی مدارس باشد که البته درنهایت، ساعت ۱۷ روز جمعه جلسه برگزار شد و در کمال تعجب مصوبات آن، تنها محدود به لغو بازی تیم‌های فوتبال پرسپولیس – آلومینیوم و تأکید بر منع تردد بیماران تنفسی، سالمندان و کودکان بود.

تصمیمی که در عین بی‌توجهی به‌سلامت و جان صدها هزار دانش‌آموز و میلیون‌ها شهروند ساکن تهران با ابهاماتی نیز همراه بود، ابهام از این منظر که اگر مدارس و مهدکودک‌ها باز باشند، چطور می‌توان مانع تردد کودکان شد؟

غیبت شهردار در کمیته اضطرار تهران

نکته جالب این روزها اما غیبت شهردار تهران در هنگامه ریزگردها، بازتاب‌ها و موج اظهارنظرها و واکنش‌ها نسبت به آن بود. علیرضا زاکانی، شنبه درحالی‌که تهران برای دومین روز پیاپی غرق در آلودگی شدید و گردوغبار فراوان بود و شاخص آلودگی ۲۴ ساعت گذشتۀ پایتخت، ۳۳۲ بوده، در توییتی بدون اشاره به تهران غبارآلود و مشکل ریزگردها، از انرژی هسته‌ای سخن گفت. او بدون اشاره به آلودگی چند روز تهران نوشت: «دستاوردهای صلح‌آمیز هسته‌ای جمهوری اسلامی، سرمایه ملی مردم ایران است. حفظ و توسعه این دستاوردها، خواست مشترک نظام و همه مردم است. غربی‌ها هیچ‌وقت، نخواهند توانست این خواست تاریخی ملت بزرگ ایران را تغییر بدهند.»

بسیاری بعد از نوشتن این توییت زاکانی او را به بی‌کفایتی متهم کردند. از سوی دیگر شهردار تهران در جلسه کمیته اضطرار نیز حضور نداشته و همین موضوع بهانه‌ای شد تا رئیس کمیسیون حمل‌ونقل شورای شهر تهران هم از عدم حضور شهردار تهران در کمیته اضطرار انتقاد کند.

جعفر تشکری هاشمی بیان کرد: در کمیته اضطرار باید شخص شهردار تهران حضور می‌یافت و از حقوق مردم دفاع می‌کرد نه این‌که برخلاف آیین‌نامه دو نفر در این کمیته تصمیم به عدم تعطیلی بگیرند.

تعطیلی مدارس استان‌های غربی در پی افزایش ریزگردها

بااینکه در یکی دو روز گذشته اندکی باد و باران هوای لااقل پایتخت را کمی بهتر کرد، اما استان‌های زیادی همچنان درگیر آلودگی و ریزگردها شده‌اند یا به‌زودی ریزگردها به آنجا هم می‌رسد. روز گذشته بر اساس اعلام خبرگزاری‌ها، مدارس بسیاری از استان‌ها تعطیل شدند و ادارات با تأخیری ۲ ساعته شروع به کارکردند.

با تداوم آلودگی دیروز با دستور فرمانداران مدارس، مهدهای کودک و آموزشگاه‌های شهرستان‌ سنندج، مریوان، سقز و بانه در مناطق شهری و روستایی و در نوبت صبح تعطیل شدند. مدارس ایلام هم از این قاعده مستثنا نبودند و برخی مدارس استان کرمانشاه ازجمله شهرستان‌های قصرشیرین، گیلانغرب، سرپل‌ذهاب، دالاهو، اسلام‌آباد غرب و کرمانشاه نیز در نوبت صبح تعطیل اعلام شدند. بر اساس اعلام استانداری خوزستان به دلیل افزایش میزان ذرات معلق در هوا روز گذشته کلیه ادارات و مراکز آموزشی خوزستان تعطیل اعلام ‌شدند.

به کجا باید برسیم تا مدارس تعطیل شوند؟

اما در این میان یکی از موضوعاتی که در روزهای گذشته مطرح شد عدم تعطیلی پایتخت در یکی از آلوده‌ترین روزهای خود بود. موضوعی که از نمایندگان مجلس تا اعضای شورای شهر در مورد آن اظهارنظر کردند.

دیروز عضو شورای شهر تهران گفت: سؤال من از استاندار این است که شاخص آلودگی هوا در تهران باید به کجا می‌رسید که مدارس و ادارات تعطیل شود؟ این تعطیلی یک مُسکن در این روزها بود.

سوده نجفی با بیان اینکه مشخص نیست کدام دستگاه‌ها در کمیته اضطرار عضو هستند؛ گفت: در شرایط آلودگی هوا در زمستان من در صحن شورا تذکر دادم که چرا یک عضو شورای شهر در این جلسه حضور ندارد و از سوی استانداری با ما تماس گرفته شد و تنها در یک جلسه حضور پیدا کردیم اما این روند ادامه پیدا نکرد.

هیچ امری در تهران متوقف نشد جز یک مسابقه فوتبال

رئیس کمیسیون حمل‌ونقل شورای شهر تهران همچنین پس از باخبر شدن از گزارش شرکت کنترل کیفیت هوا در مورد پدیده گردوغبار تهران، گفت: مدیران باید بر اساس قوانین تصمیم‌گیری کنند و بر اساس آیین‌نامه مصوب دولت مشخص‌شده براساس میزان آلایندگی، چه تصمیمی باید گرفته شود؟ به‌گونه‌ای که در زمانی که آلایندگی هوا بین ۱۵۱ تا ۲۰۰  ppm است باید تعطیلی رخ دهد و در شرایط آلایندگی ۳۰۰ به بالا باید تردد و فعالیت‌ها در شهر متوقف شود.

تشکری هاشمی افزود: می‌بینیم که ذرات به عدد ۴۹۲ رسید، اما تعطیلی رخ نداد و استاندار باید در این خصوص پاسخ دهد که چرا برخلاف مصوبه دولت و در راستای حفظ جان مردم هیچ امری در تهران متوقف نشد جز برگزاری یک مسابقه فوتبال.

وی با بیان این‌که بازی با جان مردم بازی خطرناکی است و لازم است شورا از استانداری و محیط‌زیست دعوت کند، اظهار کرد: نوشتن قانون کاری ندارد و دردی دوا نمی‌کند؛ بلکه آن چیزی که مشکل را حل می‌کند عمل کردن به قانون است، اما متأسفانه با این‌که وضعیت هوا در برخی مناطق در وضعیت قرمز است می‌بینید که حالت بی‌تفاوتی نسبت به‌سلامت مردم ایجاد شده است.

او در بخش دیگری از صحبت‌هایش اعلام کرد که حتماً باید از اورژانس دعوت کنیم که گزارشی از وضعیت این چند روز ارائه کند تا ببینیم تصمیم نگرفتن چه تبعاتی داشته و از این اشتباهات درس عبرت بگیریم.

مشکلات تنفسی دامنگیر دانش‌آموزان نمی‌شود !

با تمام انتقادات اما برخی از نمایندگان مجلس معتقدند تعطیل نشدن مدارس راهکار درستی بود چراکه دانش آموزان جوان هستند و مشکلات تنفسی دامن‌گیرشان نمی‌شود!

به هر حال ریزگردها پا را از مرزهای غربی و جنوبی کشور فراتر گذاشته‌اند و به تهران و مشهد و گیلان هم رسیده‌اند. اینکه مسئولین و سازمان محیط‌زیست دست روی دست بگذارند و در انتظار باد و باران باشند؛ باعث می‌شود تا جان‌های زیادی به خطر افتد و عواقب سنگینی دامن‌گیر مردم شود
مهرداد ویس کرمی درباره آلودگی هوا و وجود گردوخاک در استان‌های مختلف در روزهای اخیر و تعطیل نکردن مدارس بیان کرد: جلساتی در مورد آلودگی هوا تشکیل‌شده و نهادهای ذی‌ربط تصمیم گرفتند مدارس باز باشد. در مورد مدارس به‌طور طبیعی حساسیت‌هایی وجود دارد، ولی متأسفانه در حال حاضر در شرایط بین خوب و بد قرار نداریم بلکه در شرایط بین بد و بدتر قرار داریم. بدتر این است که مدارس تعطیل باشند و آسیب‌های جدی که با توجه به غیرحضوری بودن کلاس‌ها به وجود آمده بود، ادامه پیدا کند و بد این است که با رعایت مسائل ایمنی مدارس باز باشد.

ویس کرمی افزود: با توجه به اینکه اکثر دانش آموزان بحمدالله سالم و جوان هستند، شاید بر این اساس بین بد و بدتر این تصمیم گرفته‌شده است. مسئله مهم این است که باید به خانواده‌ها توصیه کرد بچه‌ها را توصیه به رعایت کنند و البته با توجه به ماسک‌هایی که به دلیل کرونا زده می‌شود، این مسئله بیشتر رعایت می‌شود. وزارت آموزش‌وپرورش در شرایط بین بد و بدتر قرار دارد و از سویی متولی آموزش کشور است و استانداری باید در این زمینه تصمیم می‌گرفت.

ویس کرمی البته در پایان گریزی نیز به بحث کم‌آبی،‌ کرونا و گرانی‌ها زد و گفت: شرایط سختی با توجه به کمبود بارندگی‌ها داریم و در فصل بارندگی حتی در غرب کشور و مناطق پربارش نیز بارندگی نداشتیم و این باعث شده که نقاط کانونی ریزگردها فعال شوند درنتیجه امسال شاید در کنار کم‌آبی به‌تبع آن قطع برق، که یکی از مشکلات جدی کشور خواهد بود؛ بحث ریزگردها نیز از سال قبل جدی‌تر شود و گویا به این موضوع نیز باید مانند کرونا و گرانی‌ها به‌مرور عادت کنیم.

باید به ریزگردها هم عادت کنیم!

زندگی در هوای غبارآلود اما ظاهراً موضوع جدیدی است که باید به آن در کنار مسائل دیگر عادت کنیم. عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی از احتمال ورود این کمیسیون به موضوع ریزگردها در صورت تداوم شرایط آب هوایی موجود خبر داد.

همایون سامه‌یح نجف‌آبادی درباره وضعیت آلودگی هوا در برخی شهرهای کشور ازجمله تهران و وجود ریزگردها گفت: متأسفانه علت این ریزگردها خشک‌سالی و بارش کم باران در سال جاری است و این موضوع نیز نه تقصیر دولت است و نه تقصیر هیچ فرد دیگر.

او با اشاره به هشدارهای صادرشده توسط وزارت بهداشت در این زمینه اظهار کرد: میزان آلودگی هوای ناشی از گردوغبار طی روزهای جمعه و شنبه در برخی شهرها به حدی رسیده که وزارت بهداشت روز جمعه با صدور اطلاعیه‌ای از مردم و گروه‌های حساس جامعه خواست تا در تنها در شرایط اضطرار و آن‌هم با استفاده از ماسک در سطح شهر تردد داشته باشند.

دست روی دست؛ در انتظار باد و باران!

صرف‌نظر از تغییر اقلیم و بی‌نظمی‌های جدی آب و هوایی، ناپایداری خاک در ایران عوامل متعددی دارد که به گفته کارشناسان جدی‌ترین این عوامل کشاورزی ناپایدار، بخصوص دیم‌کاری، چرای بی‌رویه، خشک شدن تالاب‌ها و معدن‌کاوی است. همچنین ایجاد ناپایداری خاک ناشی از جاده‌سازی، عملیات عمرانی و آفرودسواری چه توسط کسانی که برای تفریح طبیعت را تخریب می‌کنند و چه توسط ماشین‌های قاچاق و شوتی‌ها هم نقش مهمی در این رابطه بازی می‌کنند.

به هر حال ریزگردها پا را از مرزهای غربی و جنوبی کشور فراتر گذاشته‌اند و به تهران و مشهد و گیلان هم رسیده‌اند. اینکه مسئولین و سازمان محیط‌زیست دست روی دست بگذارند و در انتظار باد و باران باشند؛ باعث می‌شود تا جان‌های زیادی به خطر افتد و عواقب سنگینی دامن‌گیر مردم شود. منبع

لینک کوتاه : https://asrshahrvand.com/?p=290144

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

.
.

ارائه خدمات مالی و مالیاتی در موسسه حسابداری محاسبان تلاشگر خبره

.

درباره پایگاه خبری عصر شهروند: عصر شهروند رسانه ای تخصصی در حوزه اخبار شهری است که با کنار گذاشتن ملاحظات و تعارفات معمول در پایگاه های خبری تحلیلی ، مطالبات و مشکلات شهروندان را در زمینه های گوناگون پیگیری می کند . از جمله اولویت های سایت عصر شهروند ، بازتاب واقعی اخبار استان تهران ،نگاه تحلیلی به مسائل و مشکلات شهروندان تهرانی ، نهایت دقت و سرعت در بازنشر اخبار ، رعایت امانتداری در خبرهای نقلی و دید همه جانبه ،صادقانه و بیطرفانه در تولید خبر است . عصر شهروند همه تلاش خود را برای ایجاد روحیه امیدواری در بین همشهریان تهرانی و پرهیز از ایجاد تشویش در جامعه می کند . امید است به یاری شما همشهریان عزیز عصر شهروند بتواند گامی هرچند کوچک در مسیر اطلاع رسانی صحیح و مفید در جامعه بردارد و پیگیر مشکلات و دغدغه های شهروندان از اعضای شورای شهر تهران ، مدیران و مسئولین استان تهران باشد .